Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Mäkin päätin taas jättää pillerit pois ainakin joksikin aikaa, ja kattella miltä elämä tuntuu ilman niitä. Joudun kuitenkin varmaan jatkamaan niitä myöhemmin, koska periaatteessa kuulema pitäisi syödä jotain hormonaalista valmistetta ton PCO:n takia, mikä joskus todettiin.
Pelottaa jo millanen näppylämäärä tästä pukkaa naamaan :D Edellisen lopettamisen perusteella veikkaan, että menkoista ei tarvitsisi kärsiä ainakaan vuoteen. Sitten saattaa hyvällä säkällä yhdet tulla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olin syönyt pillereitä apaut 15 vuotta ja lopetin sitten reiluksi 4 kksi. Voi sitä vuoristorataa päässä ja kierto oli aivan mitä sattuu. Aloin syömään pillereitä uudelleen ja elo/olo rauhottui muutamassa viikossa. Nyt elämä pillereiden kanssa jatkuu taas vakaana.
 
Joo ei olisi pitänyt huudella mitään noista finneistä, eiköhän tässä tänä aamuna jo ollut muutama ihana yksilö naamarissa :( Pillereiden kanssa finnejä ei käytännössä ollenkaan. Älyttömän nopeesti noi hormonimuutokset alkaa kyllä vaikuttamaan. Vasta 3 viikkoa mennyt ilman pillereitä.
 
Olen syönyt pillereitä akneen yli 10 vuotta ja halujen suhteen paras on ollut Qlaira, muilla merkeillä ei seksi kiinnostanut lainkaan ja Qlairalla edes joskus. Ei kuitenkaan mitään siihen verrattuna kun on ilman, voi luoja miten ihanaa kun oikeasti tekee mieli ja tuntuu ihan mielettömältä! Suosittelen kortsuja!! :D

Mutta jos pillereitä tosiaan syö aknen hoitoon, kannattaa kysyä lääkäriltä tetrasykliinistä, mulla on toiminut hyvin. Sitä ei välttämättä pysty kesäaikaan käyttämään koska herkistää valolle, mutta mulla ei ole ollut edes sen suhteen ongelmaa.
 
Noniin ensi viikolla pitäisi mennä hakemaan gyneltä reseptiä johonkin, mutta mihin? Pillerit ei (kärsin vatsaongelmista) laastari tuskin koska uin&saunon paljon, renkaasta stressaisin sen putoamisesta. Olen kahden vaiheilla, kapseli vai horkkakierukka? Kummassakin kiehtoo pitkäikäisyys. Eikö molemmissa ole vain keltahormonia, joten käynee vaikka olisi migreeni? Kuulostaa myös hyvältä että menkoista pääsee eroon mahdollisesti! Kierukassa mietityttää asennus, synnyttämätön kun olen, kapselissa se, että miten sen käy kun lihakset kasvaa vuosien saatossa(toivottavasti :D)? Ja jotenkin ajattelen että kapseloituuko se mahdollisesti helpostikin...

Ihan on pakko sanoa, että aikamoinen traktoritalli pitää olla että rengas putoaa :) En usko, että niin tulisi synnyttämättömällä naisella ihan ekana käymään.
Mutta jos se on liian stressaava ehkäisymuoto, niin kannattaa ajatella hormonikierukkaa. Kyllä se sen asentaminen synnyttämättömällä voi hieman nippasta lujempaa, mutta toimenpiteeseen valmistautumiseen saat kyllä hyvät ohjeet ja kipulääkkeen otto etukäteen on suorastaan suositeltavaa. Huoleton vaihtoehto, jos hormoniehkäisyä tarvitsee.
 
Kapselinen ilmoittautuu. En halunnun kierukkaa, koska se ei ole yhtä varma, se voi tuntua ja huonosti asennettuna voi aiheuttaa tulehduksen enkä sietäisi ajatusta, että värkissä on joku häkkyrä koko ajan. Kapseli on jees, vaikka vähän näkyy lihaksen päällä.. Migreeni ja pcos taipumuksena mullakin. Selässä aknea ja suht normaalit menkat - lähes kivuttomat kuitenkin.
 
Kierukasta (tuli Pirskatin viestistä mieleen) :
Kannattaa myös varautua siihen, että särkylääkettä saattaa mennä kuuriluntoisesti asennuksen jälkeenkin. Kropalla kestää hetken aikaa tottua vierasesineeseen arassa paikassa. Gyneltä kannattaa pyytää reseptillä jokin itselle sopiva ja tehokas kipulääke varmuuden vuoksi. Mutta ei ole mahdotonta kestää nuita hetkellisiä kipuja ja nippailuja, jos niitä tulee. Uskoisin että ennemmin on tapauskohtaista kuinka paljon nippaa, kuin kiinni siitä onko synnyttänyt vai ei. (Voin olla toki väärässäkin)
 
krhhmm joo mä tulin siihen tulokseen, että joudun varmaan syömään e-pillereitä loppuelämän ajan :D noin 4kk olin ilman pillereitä yhteensä mutta nyt oli pakko aloittaa uudestaan kun finnejä puskee sellaseen tahtiin naamaan, että ei oo mitään verrattuna edellisiin lopettamiskertoihin. Eli ihan kunnon akne. Ja kun jäis noihin finneihin. Rasvaa kyllä lähti kropasta aika kiitettävästi tässä (kaikki selluliitit hävisi) mutta uutena ilmiönä tuli kiva karvankasvun lisääntyminen, nypin tossa just leuasta pari haituvaa. Olisi kyllä mielenkiintoista ottaa jotain hormonimäärityksiä kropasta tolleen "luonnolllisessa" tilassa..
 
MissF> Gilly kuittaa ;)


Ja sitten ketjun aiheeseen liittyen vielä... Onko palstalla ketään, joka käyttäisi hormonikierukkaa? Olen nimittäin kuullut ko. ehkäisymuodosta (lähestulkoon) pelkkää hyvää. Mutta laitetaanko noita hormonikierukoita ylipäätään lainkaan synnyttämättömille naisille? Olen kyllä kuullut, että se olisi mahdollista, mutta myöskin vastakkaista tietoa olen saanut... :confused:

Kyllä ja kyllä. On ollut paras hormonaalinen itselleni. Huoleton, melkein liiankin huoleton. Pitää muistaa se viiden vuoden vaihtosykli :) Menkat olemattomat, ei kipuja. Alkuun iho vähän oireili, mutta palautui nopeasti. (Johtui ehkä muutoksesta mekaanisesta hormonaaliseen ehkäisyyn.) Asentaminen tuntuu epämukavalle, pikkuisen kivuliaalle - rehellisesti. Mutta kipulääke naamariin etukäteen ja rennoksi penkkiin, niin homma hoituu todella nopeasti.
Edit: siis kyllä saa synnyttämätönkin hormonikierukan.
 
Lopetin 5kk sitten e-pillerit (ehdin popsia niitä yhtäjaksoisesti 10 vuotta) ja asennettiin kuparikierukka. Sellainen pienempi, synnyttämättömille tarkoitettu malli. Asennus sattui, juu, aika paljonkin, vaikka Buranaa otinkin etukäteen reilulla kädellä. Muutaman päivän vähän kramppaili kuukautiskipumaiseen tyyliin ja alavatsaa turvotti, mutta sen jälkeen ei juuri ole kierukan olemassaoloa huomannut. Yhdynnässä tuntui kummaa painetta muutama eka kerta mutta sen jälkeen ei mitään ihmeellistä. Menkat tuli ekan kerran vasta nyt ja vaikuttaa ihan normaalilta, ei mitään ihmeempiä kipuiluita tai isompaa vuotoa. Pillerien lopettamisesta ehti kulua ehkä 2 viikkoa kun alkoi puskea finniä naamaan ihan huolella, ja sama jatkuu edelleen. Yäk. Mulla ei ollut edes teininä ennen pillerien aloittamista tämmöistä. Muutenkin naama rasvottuu nopeasti, samoin päänahka, joka kerää myös hilsettä. Muita negatiivisia hormonaalisia lieveilmiöitä on olleet hikoilun lisääntyminen (ikinä pilleriaikana ei dödö pettänyt eikä hiki edes haissut juuri miltään), karvojen kasvun villiintyminen (sänki puskee nopeammin ja leukaan ja ylähuuleen ilmestynyt muutamia, pinsetillä nypittäviä tummia karvoja) ja tissien häviäminen. Ei ne tissit nyt ennenkään mitkään megalollot olleet, mutta nyt kyllä aika surkeat nahkarievut. Jotain (turvotusta tai rasvaa?) on ihon alta hävinnyt, koska muutamat farkut on muuttuneet tiukoista löysähköiksi ja nahkakin tuntuu jotenkin "löysältä". Ruokailutottumuksia en ole muuttanut enkä pyrkinyt mitenkään laihduttamaan. Vaakalla en ole vieraillut.

Kertokaa nyt kiltit joku mulle että mä en muutu mieheksi ja että tämä finni-karva-tali-hiki-ällötys ei jää päälle, eihän jää? Eikös vaan että ne hormonit tasaantuu sitten aikanaan (MILLOIN!?) eikä mun tarvi loppuelämääni kärsiä tämmösistä murkkuikäsen ongelmista? Millään en haluaisi aloittaa enää pillereitä uudelleen. Ensinnäkin jo ajatus keinotekosten hormonien pumppaamisesta itseensä vuositolkulla on alkanut inhottaa, toiseksi kärsin migreenistä ja satunnaisesti tupakoin (hyi hyi), mikä lisää veritulppariskiä. Kolmanneksi psyykkisellä puolella muutos on ollut vain positiivinen. Enää ei vituta alituiseen, ja mieliala on tasaisempi, en hermostu yhtään niin helposti enkä itkeä pillitä olemattomista asioista.

Miten tuota ihon kukintaa voisi hillitä, onko jotain kikkakolmosia? Syön perusterveellisesti ja kasvispainotteisesti, vältän turhia lisäaineita ja sokeria käytän vain juhlatilaisuuksissa yms. Huolehdin puhtaudesta ja kosteutuksesta ja käytän vauvojen sinkkivoidetta joskus öisin (tiedä sitten onko siitä mitään iloa). Naama vaatii päivisin hirveän tälläämisen että kehtaa mennä ihmisten ilmoille.
 
Vidamic mulla on vähän samanlainen tilanne, 8vuotta pillereitä syötyäni lopetin ne viime maaliskuussa.. enkä ole vielä saanut apua iho-ongelmiin.. vituttaa, aina kun peiliin kattoo nin meinaa purskahtaa itkuun.. aivan saatanan paha akne, ja voin vannoa etten liiottele.. helvetin isoja ja perkeleen kipeita finnejä ympäri kroppaa, naamassa ja selässä pahimmat.. tällä viikolla ihotautilääkärin pakeille, kyrsii etten ole aikasemmin tajunnu sinne olla yhteydessä!!! :curs:
vaikka nää finnit saiski nyt kuriin (voi luoja mä toivon et niin käy) niin nää arvet on jo ihan järkyttävät... :urjo: tietää jo miltä näyttää sitte vanhana, hyi vittu :(
mutta tällä iällä saa arvet vielä peitettyä, että toivon siis todella että ei oo turha käynti tuo ihotautilekurireissu..

muutenhan pilsujen lopetus on ollut varsin positiivinen kokemus :D enempi haluja, vähempi skitsahteluja..
 
mää lopetin e-pillerit tämän vuoden maaliskuussa noin 8 vuoden syönnin jälkeen. Ensin puski ihan tajuttomasti finnejä selkään ja jokapaikkaan.

Karvankasvu lisääntyi, just niinku muillaki saa olla jokapäivä ajelemassa sääriäki ettei ne ihan villiinny. No finnit on ruvennu pikkuhiljaa poistumaan eikä selässä enää ole kuin muutamia mustapäitä silloin tällöin.

Raskaaksi en ole tullut vieläkään, enkä tiedä pitäisikö kohta jo huolestua. Tosin kuukautisetkin ovat olleet oudot, ensin tulivat päivälleen oikeaan aikaan ja kierto alkoi samantien pillereiden lopettamisesta seuraavassa kuussa. Mutta nyt yli puolen vuoden syömättömyyden jälkeenb menivät sekaisin, olivat ensin 9 päivää myöhässä. Sitten viime kuussa tuli 2 menkat. Toiset liian aikaisin, ja toiset erittäin niukkana vuotona 2 viikkoa edellisistä. Tässä kuussa muistaakseni oli jotain ? vuotoa. Joka oli erittäin niukkaa, ei ees huomannu et menkat olisivatkaan. Kun normaalisti ovat olleet erittäin runsaat.

Saapa nähä tasaantuuko kierto vielä ensikuussakaan. :( Tosin ei sillä lapsensaannilla kyllä niin kiire olekkaan kun vietämme häitä ensi heinäkuussa ja nyt on aika kriittiset ajat tulla raskaaksi, joten emme vielä edes hirveänä nyt syksyllä/alkukeväästä yritä. Mutta yritystä oli maaliskuusta-heinäkuuhun ihan kunnolla. Ei tulosta.
Mitenhä kauan menee että hormonit on tasoittuneet normaaliksi. Pillereitä kun olen syönyt han teini-iästä saakka, joten en oikeastaan oo omaa aikuisiän hormoonikiertoa nähnytkään.
 
Sen verran voisin päivittää tänne, että kuparikierukan asennuksesta on nyt jo aikaa. Se laitettiin 28.6. Alkuun oli paljon kipuilua ja kuukauden ajan tiputteluvuotoa. Nyt menee niin, että kierto suht. tasainen mutta ei ihan täyttä kuukautta. Samana päivänä nipistää kun menkat alkaa, viimeksi selvisin ilman kipulääkkeitä ja sitä edeltävällä kierrolla tais mennä yksi burana. Menkat edelleen tosi runsaat normeihin (jotka oli mulla aina ennen tosi niukat, minipilsujen kanssa ei ollenkaan). Kuukautiset kestää edelleen kauan eli noin viikon + muutama tiputtelupäivä. Silti ne ovat olleet lyhenemään päin. Toistaiseksi oon siis ollut todella tyytyväinen siihen, että päätin kokeilla hormonitonta ehkäisyä. Kierukka on isompaa mallia, vaikka en ole synnyttänyt. Se on ehkäissyt myös toistaiseksi moitteettomasti. :) Yhdynnässä ei tunnu, eivätkä langat ole pistelleet, ne jätettiin aika pitkiksi mutta ne taipuvat kohdunkaulasta pois takaseinään päin eivätkä näin ollen ole ilmeisestikään tiellä. Tamponeja olen käyttänyt menkkojen aikaan ongelmitta. :)
 
Minä pumppaan itseeni Diane Novia ties monettako vuotta ja nyt haluan vaihtaa ehkäisyä ihan ehdottomasti. Finnit kyllä on pysyneet ihan kivasti poissa, mutta viime aikoina lisääntyneet migreenikohtaukset, ainaiset mielialanvaihtelut ja seksihalut nollassa eivät enää vakuuta.

Yasmineja olen miettinyt, mutta kertokaas onko teillä kokemuksia ehkäisylaastarista?


Söin Diane Novan halvempaa rinnakkaistuotetta kuutisen vuotta, minkä jälkeen tuli elämäni ensimmäinen (ja toistaiseksi viimeinen) migreenikohtaus sahalaitakuviolla. En juuri ajatellut asiaa sen enempää, mutta seuraavalla reseptin uusintareissulla tulikin yllätys - ehkäisypilleriä, etenkään vahvaa Diane Novaa, ei saa jatkaa jos kärsii migreeneistä (edes kerran). Muistaakseni kolme vuotta pitää olla migreenitön, ennen kuin voi mahdollisesti palata ko. pillerin käyttöön.

No, minulle ehdotettiin sitten lukuisia eri ehkäisyvaihtoehtoja, joista päädyin minipilleriin. Nyt olen syönyt niitä n. 3kk. Alkuun järkyttävät mielialanvaihtelut - itkin ihan olemattomista asioista. Nyt en enää itke, mutta suutun aika herkästi ja tiuskin poikaystävälleni. Tänään päätin lopettaa hormonaalisen ehkäisyn. Myönnettäköön, että netistä lukemani asiat tukivat päätöstä - minipillereiden ehkäisyteho vaikuttaa olevan heikompi ja ylipäätään olen jo hetken miettinyt, ettei hormonen kanssa pitkään pelaaminen voi olla kenellekään hyväksi. Avokin kanssa on ollut niin olematon seksielämä jo lähes vuoden, että satunnainen kondomin käyttö ei liene liian vaivalloista.
 
Mitenhä kauan menee että hormonit on tasoittuneet normaaliksi. Pillereitä kun olen syönyt han teini-iästä saakka, joten en oikeastaan oo omaa aikuisiän hormoonikiertoa nähnytkään.

Kyse voi olla juurikin siitä, että tavallaan kroppasi jatkaa nyt siitä mihin teini-iässä jäätiin ja ovulaatiot tulevat sen vuoksi epäsäännöllisesti. Toki voisit käydä myös gynekologilla tarkistuttamassa munasarjat, ettei ole esim. monirakkulaoireyhtymää.

Itse jätin Qlaira-pillerit pois pari viikkoa sitten, suurimpana syynä limakalvojen kuivuusongelmat. Varmoilla päivillä ja kondomeilla mennään, raskaus alkaa jos on alkaakseen. Pillereiden lopettamisen jälkeen on tiputellut, mutta muuten olossa ei ole tuntunut mitään erikoista.
 
Mitenhä kauan menee että hormonit on tasoittuneet normaaliksi. Pillereitä kun olen syönyt han teini-iästä saakka, joten en oikeastaan oo omaa aikuisiän hormoonikiertoa nähnytkään.

Mä kerkisin käyttämään horm.ehkäisyä kans useamman vuoden ilman taukoja, kunnes lopetin sen keväällä -10. Sen jälkeen meni pari vuotta (!) niin, että luomumenkat tuli vaan kahteen otteeseen. Yhdet tuli Terolutilla. Ajattelin, että en hoppuile vaan annan kropalle aikaa. Viimeisin tauko menkoista oli kuitenkin niin pitkä (monta kuukautta) että huolestuin jo todella ja menin taas lääkärin juttusille - tämä siis viime maaliskuussa. Lääkäri määräsi e-pillerit (Zoely) 3 kuukaudeksi ja uskoi sen laittavan oman hormonitoiminnan liikkeelle. Oikeassa oli. Kuurin jälkeen on taas puolukkapäivät tullu joka kuukausi, vaikkakin kierto heittelee vielä päivillä. Jännä huomata, kuinka paljon tuo hormonitoiminta vaikuttaa kokonaisvointiin ja mielialaan... nyt kun kierto on palautunut, tunnen itseni paljon iloisemmaksi ja tasapainoisemmaksi! Ja mikä parasta, halut on palautuneet ennalleen :pano: On ihanaa olla luomuna ja tuntea olevansa "elossa"! Nyt sit taas kompuroin sen kanssa, että kuinkas ehkäisyasiat hoituu... kumiukot ei oo mun juttu enkä haluu kuormittaa kroppaani enää minkään sortin hormoneilla. Jäljelle jää kuparikierukka, mutta totuttelen vielä ajatukseen...
 
Mä tässä pohdin, että kun kaikenmoisia pillereitä, renkaita ym. on tullut käytettyä lähes yhtä soittoa reilu 10 vuotta, niin vois heivata ne helvettiin ainakin joksikin aikaa. En tartte mitään ehkäisyä enkä näe järkeväksi pumpata itseeni tarpeetonta kemiaa. Mulla ei siis ole koskaan ollut mitään ehkäisyä kummempaa syytä pillereille/renkaalle, joten ei siis ole myöskään mitään syytä olla jättämättä niitä pois. Katotaan miten lähtee kroppa normalisoitumaan. Ainoa miinuspuolihan tässä on nyt se, että kun minipillereiden kanssa menkat jäi melkein kokonaan pois (3krt/12kk) niin nythän pitäis taas muistaakin ostaa varastoon jotain menkkavärkkejä :D
 
Mitenhä kauan menee että hormonit on tasoittuneet normaaliksi. Pillereitä kun olen syönyt han teini-iästä saakka, joten en oikeastaan oo omaa aikuisiän hormoonikiertoa nähnytkään.
Mä söin e-pillereitä monta vuotta, jonka jälkeen jätin ne pois. Menkkoja ei kuulunut puoleen vuoteen, edes Terolut-kuurilla ei tapahtunut mitään. Lopulta homeopaattitutulle kerroin tästä, niin määräsi mulle homeopaattista lääkettä, jonka pitäisi auttaa kuukautishäiriöihin. Kappas vaan, yhden rakeen söin ja menkat tuli tasan viikon päästä :D Nyt sama homma - käytin ehkäisyrengasta muutaman vuoden ajan, ja päätin jättää sen heinäkuussa pois. Menkkoja ei kuulunut marraskuun alkuun mennessä ja tällä kertaa en edes viitsinyt koittaa Terolutia vaan otin tuttuun suoraan yhteyttä. Taas sama homma - söin yhden rakeen homeopaattista valmistetta ja menkat tuli viikon päästä :D Eli tasoittumisessa kyllä kestää, itsellä tuo homeopaattinen valmiste laittaa näköjään aina homman pyörimään ja kuukautiskierron kuntoon. Finnejä kyllä puskee ihan pirusti, mutta eiköhän sekin jossain vaiheessa tasoitu.
 
Miulla on nyt kolmennet pillerit menossa. Edellisistä heitti kaikki kehon hormonit häränpyllyä. Kroppa ja nuppi meni ihan sekasin. Viimonen tikki oli kun yhdess kuussa tuli kolmet menkat.. Hormonien tasaantumiseen meni abouttia 3kk. Sillä välillä ei siis ollu ollenkaan menkkoja. En olis millään halunnu uusia pillereitä koska pelkään niiden vaikuttavan samalla tavalla, mutta tarvetta niille nyt oli. Vajaan kuukauden ollu uudet ja toivotaan että pelittää.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom