Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Ei se kapseli pitkäaikaisempi ole siitä riippuen, missä se laitetaan. Valittavana on kolmen ja viiden vuoden vaihtoehdot. Ja niihin kirjoitetaan myös reseptit ja itse haetaan apteekista ja otetaan mukaan asennusajalle. Sopivuuden voi testata minipillereillä. Joskin mulla minipilsut sopivat paljon huonommin, mutta uskalsin silti ottaa kapselin, joka sopii hyvin.
Jees, siis tuo kustannuskysymys jaettuna nuille kolmelle-viidelle vuodelle, siihen nähden ei ole kallis mutta kertamaksuna tietty enemmän kuin muutaman kk pilleriresepti. Kapseli on käsittääkseni kuitenkin tarkoitettu pitkäaikaiseen käyttöön, eihän sen käyttöikä muuten olisi 3-5vuotta. Eli ei ole parin kk ehkäisytarpeeseen kaikista kustannustehokkain ja paras vaihtoehto. Jotain tällaista tarkoitin.
Kapselista kait se hormoni tulee tasaisemmin ja tuleeko vieläpä vähemmän (?), kuin pillereistä, minkä takia minipillerien sopivuus ei usein kerro kapselin sopivuudesta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihmettelen muutenkin tätä nykymenoa. Sen jälkeen kun ehkäisyneuvolat poistuivat ja homma siirtyi omalääkäreille, on ollut nähtävissä varsinainen mahalasku. Omalekurit eivät uskalla määrätä mitään pilsuja, jos on mitään perussairauksia ja kierukoita ei asenneta julkisella puolella synnyttämättömille. Taas yksi asia jossa lakisääteiset oikeudet eivät täyty. Kannattaisi totisesti nousta barrikadeille!
 
Ihmettelen muutenkin tätä nykymenoa. Sen jälkeen kun ehkäisyneuvolat poistuivat ja homma siirtyi omalääkäreille, on ollut nähtävissä varsinainen mahalasku. Omalekurit eivät uskalla määrätä mitään pilsuja, jos on mitään perussairauksia ja kierukoita ei asenneta julkisella puolella synnyttämättömille. Taas yksi asia jossa lakisääteiset oikeudet eivät täyty. Kannattaisi totisesti nousta barrikadeille!

Valitettavasti toimii myös toiseen suuntaan, eli yhdistelmäpillereitä kirjoitetaan sellaisille potilaille, joille ne ovat ehdottoman vasta-aiheisia kun ei olla kunnolla perehdytty aiheeseen. Synnyttämättömien kierukoiden nihkeässä asentamislinjassa on tod. näk. kyse siitä, että lääkärit pelkäävät haastavampaan kierukanlaittoon liittyviä komplikaatioita (esim. kohtuperforaatio). Kierukan ja kapselin laitto ovat molemmat sellaisia toimenpiteitä, että vaativat ensin kunnon opetuksen ja sitten tarpeeksi toistoja joiden myötä toimenpiteeseen tulee varmuutta.

T: gynekologiaan erikoistuva lääkäri
 
Totta tuo. Ymmärrän yskän. On vaan niin vääriin, ettei noissa asioissa voi saada lähetettä spesialistille. Maksoin kokeiluluontoiseksi jääneestä hormonikierukanlaistosta yli satasen, ja voisin kuvitella sen olevan todella suuri summa monelle pienituloiselle. Siitä vaan lisää ei-toivottuja tenavia köyhille...
 
On kyllä totta, että ehkäisypalvelut kuuluvat julkisen terveydenhuollon piiriin ja ellei kierukkataitoista lääkäriä ole kunnan palveluksessa niin sitten toimenpiteeseen pitäisi päästä maksusitoumuksella. Kuntien rahat vain niin pirun tiukoilla, ja aina on sitten vaakakupissa että mistä nipistetään. Tulee näitä vastakkainasetteluita, esim. vanhusten kotihoito vs. ehkäisypalvelut jne.
Onneksi minun ei tarvitse näitä asioita päättää. Toisaaalta pahinta on se, kun näistä päättävät ne, joilla ei välttämättä käytännön terveydenhuollon toiminnasta ole mitään käryä... Mutta se terveydenhuoltopolitiikasta, takaisin aiheeseen :D
 
Luin tuon Tinkauksen jutun ja on niin samat kokemukset!

Pillereitten lopetuksen jälkeen elämän huiput ja pohjat on tulleet takaisin kuvioihin. Pitkiä aikoja en ole pillereitä syönyt noin muutaman vuoden satsin parikymppisenä ja kolmikymppisenä. Syy lopettamiseen molemmilla kerroilla oli, että halut menivät kokonaan. Diane Novaa ja Yasminelleä söin aknen takia. Vaakakupeissa seksi ja parisuhde tai parempi iho. Jippijajei!

Nyt tuosta edellisestä pillerien lopetuksesta on noin vuosi. Lopettamisen jälkeen hiukset alkoi tippua (voi olla muitakin syitä, mutta luulen, että hormoonimuutos syypäänä), rinnat pieneni juurikin kuppikoon verran, ehkä turbotustakin vähempi. Mutta kaikista vihulaisinta on nämä vanhojenmummojen luomet joita on alkanut tulla kaulaan. Mitä helvettiä? Mulla tulee kohta 35 täyteen ja välillä ihan todella oikeesti mietin, että onko mulla vaihdevuosioireita: hiki haisee, ja välillä iskee ihan tulipalo olo ja saattaa liikkumisen jälkeen tulla sellainen turvotus jalkateriin ja käsiin, että hyvä kun ei sormukset katkee, rytmihäiriöt ovat lähes joka iltaisia vieraita jne. Aluksi ajattelin, että se on vain hormoonien tasaantumista, mutta luulis nyt jo vuodessa tasaantuvan? Menkat on tulleet suht säännöllisen epäsäännöllisesti, ei yli viikkojen heittoja kierrossa. Aktiivitreenikausilla nuorempana menkat jäkin aina kausittain pois, mutta se lääkärin kanssa tiedettiin kun rasvaprosentti tippui ja treenit oli rankkoja. Nykyään pitäisi olla ihan normimeininki.

Onko kenelläkään vastaavaa? En ole pikkujuttujen takia lääkärissä ravaavaa sorttia, mutta nuo mummoluomet kaulassa ahdistaa. Saksilla olen koittanut niitä napsia pois, mutta ovat sen verran pieniä, että ei oikein terät saa otetta.
 
Viimeksi muokattu:
Synnyttämättömien kierukoiden nihkeässä asentamislinjassa on tod. näk. kyse siitä, että lääkärit pelkäävät haastavampaan kierukanlaittoon liittyviä komplikaatioita (esim. kohtuperforaatio). Kierukan ja kapselin laitto ovat molemmat sellaisia toimenpiteitä, että vaativat ensin kunnon opetuksen ja sitten tarpeeksi toistoja joiden myötä toimenpiteeseen tulee varmuutta.

T: gynekologiaan erikoistuva lääkäri
Jos on noin, niin sanoisivat sitten edes suoraan, sen sijaan että vain vänkäävät ihme perusteluilla.
"Niin kun me ei sitä synnyttämättömille laiteta mielellään tulehdusriskin takia, joka liittyy sukupuolitauteihin, sitten pitäisi sitten käyttää kondomia ihan joka kerta uuden kumppanin kanssa :ihantosi:"
"Siis sä oletat, että koska mä oon synnyttämätön, niin harrastaisin sitten irtosuhteita enemmän vai?"
"No en mä sellaista oleta."
 
Kuulostaapa kyllä vähän oudolta tuo perustelu. Itsestään selvää pitäisi olla, että ehkäisymenetelmästä riippumatta ensin kondomin kanssa ja molemmat käyvät klamydiatestissä jos suhde vakiintuu. Jos sitten kierukkaa käyttävä nainen seksuaalihygienian laiminlyömällä hankkii jonkun kunnon tulehduksen, niin se on hänen omalla vastuullaan eikä kierukan laittaneen lääkärin.
 
Pakko vielä jatkaa sen verran, että minulla on paljon helpompaa pillerien kanssa kuin ilman. Iho pysyy kunnossa, eikä kuukautisia ole juuri ollenkaan. Olin hetken aikaa ilman ja hiki alkoi haista kauhealle, eikä vuodoista ollut tulla loppua.
 
Kirjoittelin tahan ketjuun aikoinaan kuparikierukasta. Nyt olen vihdoin hankkinut sellaisen, eilen laitettiin. Oli vielapa ilmainen ja kestaa kuulemma 10v. Tarisin pelosta, mutta ihan turhaan. Ei se sattunut yhtaan! Jalkeenpain oli vahan kramppeja ja menkkakipujen tuntuista kipuilua, mutta tanaan olo on ollut jo ihan normaali.

Olen lukenut paljon pillereiden lopettamista seuraavista kehon muutoksista ja nyt itseani pelottaa finnien tuleminen ja hiustenlahto. Meinasin hankkia sinkkikapseleita ainakin, koska kuulemani mukaan kuparikierukan kupari heikentaa sinkin imeytymista, mika puolestaan vaikuttaa ihon ja hiusten kuntoon. Olen myos lukenut etta jotkut naiset lihovat pillerit lopetettuaan, mutta naita tarinoita loytyy puolesta ja vastaan. En olisi halunnut lopettaa pillereita koska niiden kanssa olo oli aina hyva, iho hyvassa kunnossa jne. Seksi ei vaan kiinnostanut YHTAAN, joten sen takia oli pakko siirtya hormoonittomaan. Toivottavasti tama sopii itselle, olen ainakin iloinen etta uskalsin koittaa!
 
Eiköhän se ole yleensä aivan päinvastoin.

Niin se taitaa olla, mutta yllättävän paljon olen lukenut myös niiden kokemuksia jotka ovat lihoneet. Nämä taitavat olla niin yksilöllisiä juttuja ettei kannata edes lähteä spekuloimaan...
 
Itellä todettiin keuhkoembolia (-veritulppa) 2009 jouluna, jonka takia lääkäri kielsi minulta lopullisesti e-pillereiden käytön. Kysyisin kuitenkin nyt mimmeiltä, että onko kellään kokemusta minipillereistä? Sisko on ammatiltaan farmaseutti ja se sano, että ne vois passata minulle paremmin, koska sisältävät vain keltarauhashormonia (vaikka tarkkailu oiskin suotavaa). Mikäli lääkäri rupeaa reseptiä ikinä kirjoittamaan..
Pystyykö joku oman kokemuksen kautta vertaamaan niiden käyttöä e-pillereihin?
 
Itellä todettiin keuhkoembolia (-veritulppa) 2009 jouluna, jonka takia lääkäri kielsi minulta lopullisesti e-pillereiden käytön. Kysyisin kuitenkin nyt mimmeiltä, että onko kellään kokemusta minipillereistä? Sisko on ammatiltaan farmaseutti ja se sano, että ne vois passata minulle paremmin, koska sisältävät vain keltarauhashormonia (vaikka tarkkailu oiskin suotavaa). Mikäli lääkäri rupeaa reseptiä ikinä kirjoittamaan..
Pystyykö joku oman kokemuksen kautta vertaamaan niiden käyttöä e-pillereihin?

Minipillerit on ollu käytössä reilu puoli vuotta. Sitä ennen käytin e-pillereitä ja rengaskin oli jossain vaiheessa käytössä. Eipä nuo minipillerit paljoa eroa e-pilleristä. Ainoa on ettei taukoja pidetä vaan niitä syödään koko ajan. Itselläni ei ole ollut menkkoja minipillereiden aloittamisen jälkeen, joten se on iso plussa :D Muita sivuvaikutuksia ei ole ollut. Mutta tosiaan noi sivuvaikutukset ovat niin yksilöllisiä, ettei niistä voi oikein tietää ennen kuin kokeilee.

Kannattaa tarkasti jutella lääkärin kanssa tuosta minipillerien aloituksesta. Kaverini sai todennäköisesti e-pillerien ansiosta tuollaisen tulpan aivoihinsa (oli 25-vuotias kun tämä tapahtui, toipui onneksi täysin siitä) ja hänelle kuulemma oli sanottu ettei voi enää koskaan käyttää hormonaalista ehkäisyä. Mutta tosiaan lääkärien kanssa jutellessa se varmaan selviää..
 
Hermot meneee !!

Moikka! On pakko liittyä keskusteluun. Lopetin Cypretylit kolme kuukautta sitten haluttomuuden takia. Oireina on ollut mm.hiustenlähtö, ihon ja hiusten rasvoittuminen, iho hieman epäpuhtaampi, paino laskenut parilla kilolla. Myöskin alussa huomasin halujen parantuneen... MUTTA, nyt mulla sekottaa päätä tosi pahasti. Oon aivan itkuherkkä, "masentunut" jne. Oon alkanut kyseenalaistamaan tän parisuhteen. Seksiä ei tee juuri nyt mieli ollenkaan, mutta johtuuko se näistä mielialan häiriöistä vaan?
Onko muilla ollut tällästä mielenvikasuutta pitkäänkin? Siis pillerien lopettamisen jälkeen... Ärsyttää ihan helvetisti kun ei tiedä mikä johtuu mistäkin, että kyseenalaistanko parisuhteeni ihan turhaan vai odottelenko vain "rauhassa" että mieli tasaantuu... Harkitsin jo että aloittaisin pillerit uudestaan, mutta ei kai sekään mikään ratkaisu ole??
Mulla on YAZ-pillereihin nyt resepti olemassa, mutta oon lukenut niistä paljon huonoa, niin en uskalla jotenkin niitäkään aloittaa.... Kyllä on vaikeeta!!:curs: Ainiin, ekat menkat tuli noin kuukauden jälkeen suht normaalmisti... nyt on mennyt taas 1,5kk ilman menkkoja...
 
Minä päätin lopettaa "testiksi" pilleri, olen popsinut niitä nyt 10 vuotta. En muistakaan millaista elämä oli ilman pillereita joten jännityksellä odotan. Eniten pelottaa naaman kukkiminen, innoissani odotan katoisko turvotusta ja muuttuuko mieliala, vaikka se pääsääntöisesti hyvä onkin. Tuli vaan jotenkin sellainen fiilis, et haluan pitää taukoa kun jo 10v olen tähän kroppaan hormooneja tukottanut. Jos endometrioosi alkaa pahenemaan/vaivaamaan, niin sitten kokeillaan kierukkaa. Lekuri meinasi, että sen sisältämä keltaruahashormoni parantaa monia asioita muttei tuo estrogeenin tuomia haittoja ollenkaan, mene ja tiedä.
 
Moikka! On pakko liittyä keskusteluun. Lopetin Cypretylit kolme kuukautta sitten haluttomuuden takia. Oireina on ollut mm.hiustenlähtö, ihon ja hiusten rasvoittuminen, iho hieman epäpuhtaampi, paino laskenut parilla kilolla. Myöskin alussa huomasin halujen parantuneen... MUTTA, nyt mulla sekottaa päätä tosi pahasti. Oon aivan itkuherkkä, "masentunut" jne. Oon alkanut kyseenalaistamaan tän parisuhteen. Seksiä ei tee juuri nyt mieli ollenkaan, mutta johtuuko se näistä mielialan häiriöistä vaan?
Onko muilla ollut tällästä mielenvikasuutta pitkäänkin? Siis pillerien lopettamisen jälkeen... Ärsyttää ihan helvetisti kun ei tiedä mikä johtuu mistäkin, että kyseenalaistanko parisuhteeni ihan turhaan vai odottelenko vain "rauhassa" että mieli tasaantuu... Harkitsin jo että aloittaisin pillerit uudestaan, mutta ei kai sekään mikään ratkaisu ole??
Mulla on YAZ-pillereihin nyt resepti olemassa, mutta oon lukenut niistä paljon huonoa, niin en uskalla jotenkin niitäkään aloittaa.... Kyllä on vaikeeta!!:curs: Ainiin, ekat menkat tuli noin kuukauden jälkeen suht normaalmisti... nyt on mennyt taas 1,5kk ilman menkkoja...

Höpö höpö! Ei niitä yazeja määrättäisi kenellekään, jos olisivat niin huonot. Ja minä voin vastaavasti kehua niitä! Kuukautisia ei ole juuri ollenkaan (jonkun mielestä kai sekin on huono) ja iho rauhoittui huomattavasti. Sopivat myös verenpainetautisille.
 
Mä olen myös harkinnut tuota hormonikierukkaa... kun eikös sitä puhuta että vaikutus on paikallisempaa kuin pillereissä? Tosin vaikea uskoa kun eikös kumpikin kuitenkin verenkiertoon imeydy ennemmin tai myöhemmin....hhmm tiedä näistä sitten. Hormonikierukkaa voisin ehdottaa kun menen hoitajan puheille...
Oon lukenut, että ainakin Yasmin- ja Yaz-pillereillä olisi kaksinkertainen riski saada veritulppa, verrattuna vanhempiin e-pillereihin. Totta tai ei, se ei silti kuulosta järin houkuttelevalta... :D
 
Mä olen myös harkinnut tuota hormonikierukkaa... kun eikös sitä puhuta että vaikutus on paikallisempaa kuin pillereissä? Tosin vaikea uskoa kun eikös kumpikin kuitenkin verenkiertoon imeydy ennemmin tai myöhemmin....hhmm tiedä näistä sitten. Hormonikierukkaa voisin ehdottaa kun menen hoitajan puheille...
Oon lukenut, että ainakin Yasmin- ja Yaz-pillereillä olisi kaksinkertainen riski saada veritulppa, verrattuna vanhempiin e-pillereihin. Totta tai ei, se ei silti kuulosta järin houkuttelevalta... :D

Veritulppariski ei todellakaan pidä paikkaansa! Minulla on verenpainetauti ja sen takia minulle annettiin nimenomaan Yaz. Olen sitä mieltä, että kun pohditaan lääketieteeseen liittyviä kysymyksiä, niin kannattaa pitäytyä tieteellisissä tutkimuksissa keskustelupalstojen ja muiden kuulopuheiden sijaan. Nykyään voi kuka tahansa esiintyä netissä asiantuntijana, joten jututtakaa ihmeessa niitä lääkereitä, joiden ajasta maksatte.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom