Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Siis jos lopetat pillerit, niin silloinhan sun omat munasarjat alkavat tuottaa säännöllisessä syklissä estrogeenia, kun pillereiden synteettinen estrogeeni ei enää blokkaa aivolisäkkeen munasarjojen estrogeenituotantoa stimuloivaa vaikutusta. Veikkaisin, että pillereiden lopettamisen jälkeen nettona estrogeenivaikutuksen määrä jopa lisääntyy, koska nykyiset pillerit ovat niin matalahormonisia :) Enemmän pillereillä on vaikutusta nesteen kertymiseen kuin rasvan varastoitumiseen, väittäisin :)

Mulla on ollut v. 2008 käytössä korkeahormoniset pillerit eli Yasminit.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on ollut v. 2008 käytössä korkeahormoniset pillerit eli Yasminit.

Ok, itse ajattelen korkeahormonisella lähinnä paljon vanhempia, tyyliin 70-luvulla käytössä olleita valmisteita. Suhteessa niihin myös Yasmin (0,03 ug etinyyliestradiolia) on varsin matalahormoninen. Taitaa nykyisissä pillereissä olla alimmillaan 0,02 ug etinyyliestradiolia. Itsehän tosiaan sain Yasmineilla estrogeenin puutteesta kieliviä oireita.

Tässä linkissä muuten "luonnollisista" ja "luonnottomista" hormoneista:
http://www.naisena.info/scripts/en/Naisena/Arkisto/3_2010/10_3_estrogeeni.html

En tarkoita vähätellä sitä, jos joku kokee e-pillereiden aiheuttavan todellisia painonhallintaongelmia. Omassa työssäni vain tulee usein se vaikutelma, että e-pillereitä on niin helppo syyttää painonnoususta, vaikka todellisuudessa vika on kädestä-suuhun liikkeessä ja leppoisassa vakiintuneessa parisuhteessa.
 
Mulla on taas mielessä e-pillereiden lopettaminen. Tulossa olisi suht' iso painonpudotus (nyt ylipainoa kuutisen kiloa) ja tavoitteena pudottaa 12 kg. Kilot ovat tulleet hirmukyydillä. Kroppani ei kestänyt +2500 kcal päivässä sisältäen herkkuja, vaikka punttista oon tehnyt 3-4 krt viikossa. Jonkinlainen säästöliekki on alla, mutta taas on kuukaudessa tullut neljä kiloa.. Varmaan osa turvotusta, eikä nyt sentään kaikki läskimakkaroita! Joka tapauksessa ruokahalu on aika kova. Tässä erona on se, että lopetin fluoksetiinimielialalääkkeen 3 vko sitten. Sen aikana lihoin, mutta ruokahalu nousi lopettamisenkin myötä. Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta (lääkitys; annosta nostetaan ja jaan sitä kahteen kertaan päivässä), vatsahappotasot ongelmana (apua suolahapoista) ja lisäksi e-pillerit.

Haluaisin lopettaa e-pillerit, jotta jotenkin saisi kropasta mahdollisimman luontevan. Pelkään vain, meneekö taas hormonit sekaisin, räjähtääkö iho ja nouseeko paino tuon myötä entisestään. Ei kai sen pitäisi, kun estrogeenihän sitä rasvaa kerää helposti ja ilman sitä ehkä voisi jopa paino pudota, kunhan ruokavalio on muuten siisti yms. Osaisiko joku suositella hormonitoiminnan ja painonpudotuksen tueksi hyviä superfoodeja? Huom! Tiedän perusruuan olevan kaiken a ja o. Voisiko esim. sprirulinasta (ei sitä näin kirjoiteta, mutta ehkä tunnistitte ;)) olla apua?
Juuri luin erään terveyslehden lääkäripalstalta, että fluoksetiini on omiaan kiihdyttämään painonnousua. Vielä lopetuksen jälkeenkin kuulemma vaikuttaa jonkin aikaa, joten 3 viikkoa ei välttämättä riitä palauttamaan kehon omaa tasapainoa. Lisäksi sulla on tuo kilpirauhasen vajaatoiminta, ja lääkitystä ei aina ole helppo saada kohdilleen. Paino nousee vajaatoiminnan ansiosta tietysti helpommin (joillakin jopa lääkityksestä huolimatta, tai ainakin monilla vaikea pudottaa sitä), vastaahan kilppari kuitenkin aineenvaihdunnan nopeudesta. Sulla on siis jo kaksi tekijää jotka saattavat kiihdyttää painonnnousua (fluoksetiini ruokahalun kasvun välityksellä ja kilppari taas voi jarruttella kulutusta).

En siis lähtisi etsimään pääsyyllistä e-pillereistä. Minunkin kokemuksen mukaan ne keräävät enemmänkin nestettä ja ehkä lisäävät hieman taka- ja sisäreisien höttöisyyttä. Koska olet myös syönyt aika reippaasti ja ilmeisesti jonkin verran herkutellutkin, niin ruokapäiväkirjakin voisi antaa osviittaa painonnousun suhteen. Ja etenkin se oletko syönyt enemmän vai vähemmän puhtaasti. 2500 kaloria voi koostaa monella tavalla. Mielestäni 2500 on kuitenkin (normaalille aineenvaihdunnalle) ihan hyvä kalorimäärä, etenkin treenipäiviä ajatellen, ja on positiivista, että olet uskaltanut syödä kunnon määriä.

En usko että mikään yksittäinen superfood auttaa pääsemään kiloista eroon. Syö siististi ja laske hieman lepopäivien ruokamääriä (esim. 200-300 kaloria) ja katso mitä tapahtuu. Jos paino ei laske, niin laske vaikka kalorit johonkin 2000 tai hieman alle lepopäivinä. (Jos vieläkin tökkii, niin lääkärille kannattaisi varmaan seuraavaksi suunnata, puhumaan kilpirauhaslääkkeen annostuksesta.)

Ps. Onko paino sijoittunut enemmän alavartaloon vai ylävartaloon? Uskon, että estrogeenin vaikutus on pienempi meidän omppuvartaloisten keskuudessa, koska jalat ovat yleensä jo valmiiksi ruipelot. Päärynällä voivat vaikutukset näkyä hieman enemmän esim. reisien lisääntyneenä 'möykkyisyytenä'.
 
Microgynon, amennorrea, osteopenia...

Mulla tosiaan todettiin osteopenia, tai ainakin voimakkaasti alentunut luuntiheys (T-score -1,8) ja oon siis ensi kuussa 19vee täyttävä.
Mutta ei vissiin e-pillereistä ole tähän vaivaan varsinaisesti hyötyä? Niin ainakin ymmärsin.

En oo nyt syönyt pitkään aikaan e-pillereitä, koska ne oikeesti vaan nostaa sitä painoa, tai ainakin tuo nesteitä ja mielialanvaihteluita,
argh! Silti niitä tarttis.
Gyne määräs mulle vähän päälle vuosi sitten noita Microgynon merkkisiä pillereitä, ihan sitä ajatellen kun ei ole omasta takaa hormonitoimintaa.

Onko kokemuksia tai heittää jotain neuvoja?

Kalliiksikin noi tulee ja ei ole oikein varaa kokeilla kaikkia mahdollisia mulle sopivia pillereitä. Ne kuitenkin vie kaikenlisäksi aikansa, että huomaa toimivatko ne itsellä.
 
Tässä linkissä muuten "luonnollisista" ja "luonnottomista" hormoneista:
http://www.naisena.info/scripts/en/Naisena/Arkisto/3_2010/10_3_estrogeeni.html

En tarkoita vähätellä sitä, jos joku kokee e-pillereiden aiheuttavan todellisia painonhallintaongelmia. Omassa työssäni vain tulee usein se vaikutelma, että e-pillereitä on niin helppo syyttää painonnoususta, vaikka todellisuudessa vika on kädestä-suuhun liikkeessä ja leppoisassa vakiintuneessa parisuhteessa.
Tuon linkin teksti hyvin kiertää sen varsinaisen huolenaiheen siitä luonnollisuudesta: tottakai tehtaassa tehty molekyyli on kehon kannalta sinänsä sama, kuin identtinen kehon tuottama molekyyli, mutta kun jos se molekyyli onkin erilainen, niin se myös silloin vaikuttaa reseptoreihinsa eri tavalla, eikä sellaista hormonaalista ehkäisyvalmistetta taida ollakaan, jossa sekä keltarauhashormoni että estrogeeni olisivat samassa muodossa, mitä kehossa. Ja sitten on vielä se, että niitä hormoneita annostellaan ihan eri tavalla, mitä keho itse niitä tuottaisi. Ja jos siitä pelkästä estradiolista puhutaan, niin sen tuominen kehoon muuttaa eri estrogeenimuotojen tasapainoa, millä taas voi olla monenlaisia vaikutuksia. Ei hormonaalisen ehkäisyn luonnollisuutta tai luonnottomuutta voi pelkistää vain siihen, onko estrogeenimolekyyli identtinen kehon oman molekyylin kanssa.

En pitäisi mitenkään mahdottomana, että hormonaalinen ehkäisy vaikuttaisi painonnousuun välillisesti esim. lisäämällä ruokahalua tai makeanhimoa.
 
Tuon linkin teksti hyvin kiertää sen varsinaisen huolenaiheen siitä luonnollisuudesta: tottakai tehtaassa tehty molekyyli on kehon kannalta sinänsä sama, kuin identtinen kehon tuottama molekyyli, mutta kun jos se molekyyli onkin erilainen, niin se myös silloin vaikuttaa reseptoreihinsa eri tavalla, eikä sellaista hormonaalista ehkäisyvalmistetta taida ollakaan, jossa sekä keltarauhashormoni että estrogeeni olisivat samassa muodossa, mitä kehossa. Ja sitten on vielä se, että niitä hormoneita annostellaan ihan eri tavalla, mitä keho itse niitä tuottaisi. Ja jos siitä pelkästä estradiolista puhutaan, niin sen tuominen kehoon muuttaa eri estrogeenimuotojen tasapainoa, millä taas voi olla monenlaisia vaikutuksia. Ei hormonaalisen ehkäisyn luonnollisuutta tai luonnottomuutta voi pelkistää vain siihen, onko estrogeenimolekyyli identtinen kehon oman molekyylin kanssa.

En pitäisi mitenkään mahdottomana, että hormonaalinen ehkäisy vaikuttaisi painonnousuun välillisesti esim. lisäämällä ruokahalua tai makeanhimoa.

No, estrogeenin reseptorit ovat kaikkien steroidireseptorien tapaan tumareseptoreja. Sitoutuminen reseptoriin aiheuttaa muutoksia DNA:n geenien luennassa ja sen myötä lopputuloksena joko lisää tai vähentää tiettyjen proteiinien synteesiä. Aivan samat proteiinit siellä valmistuvat tai jäävät valmistumatta, riippumatta siitä onko reseptoriin sitoutuva estrogeenimolekyyli peräisin munasarjasta vai Bayer Schering Pharman tehtaalta. Estrogeenin eri muodot (estradioli, estroni, estrioli) eroavat toisistaan biologisen aktiivisuutensa suhteen, mutta kaikki ne vaikuttavat samojen reseptorien kautta ja kaikilla on siten solutasolla täsmälleen samat vaikutukset.

Se on sitten ilman muuta selvää, että hormonaalinen ehkäisy aiheuttaa muutoksia estrogeenin nettovaikutuksessa elimistössä, koska edes millään suonensisäisellä, ajastetulla estradiolipumpulla ei pystytä täysin mimikoimaan elimistön luonnollisen estrogeenipitoisuuden syklistä vaihtelua. Tästä voi taas olla seurauksena esim. muutokset ruokahalussa ja kylläisyydentunteen säätelyssä => syödään enemmän => ylimääräinen varastoituu rasvana. Tällöin sitten kai ihan oikeutetusti voidaan välillisesti syyttää e-pilleriä painonnoususta, mutta edelleen se viimeinen kontrolli painonnousun suhteen on ihmisen itse tekemässä kädestä suuhun -liikkeessä, vaatikoon se sitten hiukan enemmän itsekuria kuin tavallisesti.
 
Lisäys edelliseen:

Ihan hiljattain on tullut markkinoille Zoely-niminen yhdistelmäpilleri, joka sisältää täsmälleen samaa 17-beeta-estradiolia, kuin mitä munasarjat tuottavat. Tämän 17-beeta-estradiolin biologinen hyötyosuus suun kautta nautittua (se osuus lääkeaineesta, joka lopulta päätyy aktiivisessa muodossa verenkiertoon) on kuitenkin vain n. 1 %, kun etinyyliestradiolilla vastaava biologinen hyötyosuus on n. 60 %. Tällöin tehokkaan ehkäisyvaikutuksen saamiseksi tuota 17-beeta-estradiolia on suun kautta nautittava huomattavasti suurempi määrä (Zoelyssa 1,5 mg vs. esim. Yazin 0,02 mg => 75-kertainen määrä). Toisaalta asialla ei nettovaikutuksen kannalta pitäisi olla juuri merkitystä, koska verenkiertoon ja näin ollen reseptoreihin päätyvän aineen määrä on samaa luokkaa. Tämä lähinnä valaisemaan sitä, että käyttämällä vaikuttavien aineiden johdannaisia lääkeaineissa "täysin luonnollisen" molekyylin sijasta saatetaan lopputuloksena onnistua saavuttamaan samansuuruinen biologinen vaikutus paljon pienemmällä lääkeainemäärällä.
 
Tällöin sitten kai ihan oikeutetusti voidaan välillisesti syyttää e-pilleriä painonnoususta, mutta edelleen se viimeinen kontrolli painonnousun suhteen on ihmisen itse tekemässä kädestä suuhun -liikkeessä, vaatikoon se sitten hiukan enemmän itsekuria kuin tavallisesti.
Mun mielestä on turhaa syyttää ihmisen itsekontrollia noissa tilanteissa. Kyllä pitää voida luottaa elimistönsä antamiin signaaleihin, kuten näläntunteeseen, eikä voi minusta olettaa, että ihmiset jotka käyttävät valmisteita vuosikausia, elävät jatkuvasti nälässä ja epämukavuudessa. Tai siis, kuka tahansa voi tietysti lopettaa noiden käytön, mutta silloinhan syyperusta on joka tapauksessa sama: ruokahalun lisääntyminen/kylläisyydentunteen säätelyn ongelmat/lihominen/epämukava olo.

Mutta itse asiaan: onko, Mettäpöyröö, (tutkimus)tietoa juuri tuosta ehkäisyvalmisteiden matalahormonisuuden riittämättömyydestä joillekin naisille? Mistä signaaleista voisi päätellä, että valmiste on liian matalahormoninen itselle, paitsi esim. noista limakalvo-ongelmista? Voiko esim. vuodon määrä olla yksi indikaattori? Itsellähän se oli hyvin vähäinen jo luonnollisen kierron aikana, mutta Nuvaring on kutistanut määrän ja keston suorastaan säälittäväksi (mulla oli joskus myös Mercilonit mutta niillä ei muistaakseni ollut selkeää vaikutusta tuohon). Entä mitä lääkäripuolella ajatellaan esim. Personasta ja muista vastaavista menetelmistä?
 
Mun mielestä on turhaa syyttää ihmisen itsekontrollia noissa tilanteissa. Kyllä pitää voida luottaa elimistönsä antamiin signaaleihin, kuten näläntunteeseen, eikä voi minusta olettaa, että ihmiset jotka käyttävät valmisteita vuosikausia, elävät jatkuvasti nälässä ja epämukavuudessa. Tai siis, kuka tahansa voi tietysti lopettaa noiden käytön, mutta silloinhan syyperusta on joka tapauksessa sama: ruokahalun lisääntyminen/kylläisyydentunteen säätelyn ongelmat/lihominen/epämukava olo.

Tästä olen samaan mieltä. Oma pointtini oli, että tyhjästä, jonkin salaperäisen mekanismin kautta e-pillerit eivät ketään lihota. Ilman muuta pillerit vaihtoon/jokin täysin muu ehkäisymenetelmä jos paino lähtee hallitsemattomasti nousuun.
Ja edelleen, mulla ei missään vaiheessa ole tarkoitus vähätellä kenenkään pillereistä kokemia haittoja tai oireita, koska ihmiselle oman kehon tuntemukset ovat todellisia ja kukaan ei voi niitä kiistää. Tarkoitukseni on vaan pyrkiä tarjoamaan faktatietoa siitä, miten e-pillerit elimistössä vaikuttavat, ja mitä niiden käytöstä voi/ei voi sen nojalla todennäköisesti seurata.

Mutta itse asiaan: onko, Mettäpöyröö, (tutkimus)tietoa juuri tuosta ehkäisyvalmisteiden matalahormonisuuden riittämättömyydestä joillekin naisille? Mistä signaaleista voisi päätellä, että valmiste on liian matalahormoninen itselle, paitsi esim. noista limakalvo-ongelmista? Voiko esim. vuodon määrä olla yksi indikaattori? Itsellähän se oli hyvin vähäinen jo luonnollisen kierron aikana, mutta Nuvaring on kutistanut määrän ja keston suorastaan säälittäväksi (mulla oli joskus myös Mercilonit mutta niillä ei muistaakseni ollut selkeää vaikutusta tuohon). Entä mitä lääkäripuolella ajatellaan esim. Personasta ja muista vastaavista menetelmistä?

Jos puhutaan nyt pelkästään estrogeenista ja sen suhteellisesta riittämättömyydestä, niin limakalvojen kuivuuden lisäksi jatkuva tiputteluvuoto voi olla yksi merkki. Hankalan asiasta tekee se, että pillerin sisältämä progestiini voi aiheuttaa samankaltaisia haittavaikutuksia. Vuodon määrä ei sen sijaan oikein kelpaa indikaattoriksi hormonimäärien rittävyydestä/riittämättömyydestä. Normaalissa kuukautiskierrossa kierron alkupuolella vallalla on estrogeenivaikutus ja loppukierrosta taas progesteronivaikutus. Näiden vaikutuksesta kohdun limakalvo paksuuntuu, muodostaa rauhasrakenteita, verisuonittuu ja näin, kuten jo yläasteen bilsan oppikirjassa sanottiin, "valmistautuu vastaanottamaan hedelmöityneen alkion" :) Tuossa prosessissa olennaista on nimenomaan se, että ensin on paljon estrogeenia + vähän progestiinia, ja sitten taas paljon progestiinia + vähän estrogeenia. E-pillereitä kun käytetään, niin kohdun limakalvoon vaikuttaa jatkuvasti sekä estrogeeni, että progestiini jolloin edellä kuvattu prosessi ei pääse tapahtumaan kunnolla, ja seurauksena on vain hyvin pieni paksuuntuminen kohdun limakalvossa pillerisyklin aikana, eikä kuukautisten aikanakaan ole siten kovin paljon "tavaraa" vuotamaan ulos.
(Tässä käytin lähteenä käytin Duodecimin Naistentaudit ja synnytykset -kirjaa)

Osteoporoosin ja matalahormonisten e-pillereiden suhteen ollaan vielä epätietoisia pitkäaikaisvaikutuksista. Tässä on aiheesta hyvä ja varsin selkokielinen Duodecim-lehden artikkeli "Vähäestrogeeniset ehkäisypillerit ja nuorten naisten luumassan kehitys" http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo97846&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero. Siinä ohjeena on, että e-pillereitä käyttävien naisten pitäisi ainakin huolehtia riittävästä kalsiumin ja D-vitamiinin saannista, harrastaa luita kuormittavaa liikuntaa ja lopettaa tupakointi.

Yleisesti ottaen lääkäreiden mielipide Personasta ym. menetelmistä, joissa pyritään tunnistamaan raskaaksi tulon kannalta kriittiset päivät on, että sopivat parhaiten vakiintuneessa parisuhteessa eläville pareille, joille raskauden alkaminen ei olisi mikään katastrofi. Itse ehkä kysyisin menetelmään halukkaalta potilaalta, että "mitä tekisitte jos raskaus kuitenkin alkaisi", ja jos vastaus olisi että "abortin varmaan", niin suosittelisin kyllä ilman muuta jotain muuta menetelmää. Jos sen sijaan vastaus olisi, että "sitten se saisi tulla", niin sit vaan et go for it! Tuossa Duodecimin Naistentaudit ja synnytykset -kirjan mukaan näiden ns. luonnonmenetelmien raskausluvuille valtavan suuri vaihtelu (1-40 raskautta/ 100 menetelmää käyttävää naista vuoden aikana). Luotettavuuden arvioinnissa ongelmana on, että menetelmän luotettavuutta arvioidessa ei ole huomioitu sitä, kuinka huolellisesti ja tunnontarkasti ihmiset esim. varmoja päiviä noudattavat.
 
No, estrogeenin reseptorit ovat kaikkien steroidireseptorien tapaan tumareseptoreja. Sitoutuminen reseptoriin aiheuttaa muutoksia DNA:n geenien luennassa ja sen myötä lopputuloksena joko lisää tai vähentää tiettyjen proteiinien synteesiä. Aivan samat proteiinit siellä valmistuvat tai jäävät valmistumatta, riippumatta siitä onko reseptoriin sitoutuva estrogeenimolekyyli peräisin munasarjasta vai Bayer Schering Pharman tehtaalta. Estrogeenin eri muodot (estradioli, estroni, estrioli) eroavat toisistaan biologisen aktiivisuutensa suhteen, mutta kaikki ne vaikuttavat samojen reseptorien kautta ja kaikilla on siten solutasolla täsmälleen samat vaikutukset.
Niin, perusperiaatteen tasolla sama vaikutus, mutta se vaihtelee paljonkin, kuinka voimakas vaste saadaan aikaan, ja sehän se lopulta on se, millä pelataan eikä se ole mitenkään yhdentekevää sen kannalta, millaiset vaikutukset kehoon tulee erilaisista estrogeeneista. Koko luonnollisuusasia musta on tässä yhteydessä absurdi: ei hormonitoiminnan manipulointi ulkoapäin sillä tavalla, että koko systeemi lopettaa toimintansa, voi musta koskaan mennä sanan "luonnollinen" alle. Vaikka sekä kehon omilla että millä tahansa ulkoapäin tulevilla hormoneilla ja niiden johdannaisilla on käytössä samat "työkalut", niin käytön lopputulokset voivat vaihdella paljonkin, ja pelkkien reaktioreittien mekanismien samanlaisuus ei takaa sivuoireettomuutta eikä musta sitä pitäisi "valistussivuilla" ym. selittää siihen malliin, että tällainen kuvitelma saattaisi syntyä lukijalle. Tajuan kyllä, että tämä luonnollisuusasia on ollut paljon esillä ja jollain tapaa on pakko vakuuttaa hormonaalisen ehkäisyn käyttäjiä siitä, että valmisteet ovat turvallisia ja sitä nyt ei ainakaan sovi edes vihjata, että joku olisi keinotekoista tai suorastaan epäluonnollista, mutta se tapa, jolla asia hoidetaan, vain tökkii.
 
Niin, perusperiaatteen tasolla sama vaikutus.

Eli nyt olemme siis samaa mieltä siitä, että synteettinen estrogeenimolekyyli vaikuttaa reseptoriinsa täsmälleen samalla tavalla kuin munasarjaperäinen. Hyvä jos näin on nyt, sillä aikaisemmassa postissasi (1045) olit vielä sitä mieltä, että synteettinen estrogeeni vaikuttaa reseptoriin eri tavalla. Ja yksittäinen reseptori siis toimii joko on tai off, eikä mitään siltä väliltä.
Olemmeko myös samaa mieltä siitä, että elimistön kokonaisvaste estrogeenille riippuu näin ollen siitä, miten suureen määrään estrogeenireseptoreita milloinkin on estrogeenia sitoutuneena ja kuinka kauan?

Ja jälleen olemme ilmeisesti samaa mieltä siitä, että käytännössä synteettisillä hormoneilla ei voida koskaan täysin mimikoida elimistön oman hormonisyklin vaikutuksia, koska koko hormonijärjestelmä on niin monitahoinen, ja juuri tämän asian vuoksi e-pillerit aiheuttavat sekä toivottuja (esim. kuukautisvuodon niukentuminen), että ei-toivottuja (esim. mielialamuutokset) sivuvaikutuksia. Ja minä tai kukaan mukaan lääkäri/tutkija ei missään vaiheessa ole noita sivuvaikutuksia kieltänyt...

Olen kuitenkin sitä vastaan, että suunnilleen kaikista naisen elämään kuuluvista vastoinkäymisistä aletaan syyttää e-pillereitä asiaa sen kummemmin pohtimatta ja perustelematta, ja myös vastustan väärään/epämääräiseen tietoon perustuvaa ennakkoluuloisuutta hormonaalista ehkäisyä kohtaan.
 
Eli nyt olemme siis samaa mieltä siitä, että synteettinen estrogeenimolekyyli vaikuttaa reseptoriinsa täsmälleen samalla tavalla kuin munasarjaperäinen. Hyvä jos näin on nyt, sillä aikaisemmassa postissasi (1045) olit vielä sitä mieltä, että synteettinen estrogeeni vaikuttaa reseptoriin eri tavalla.
Olemmeko myös samaa mieltä siitä, että elimistön kokonaisvaste estrogeenille riippuu siitä, miten suureen määrään estrogeenireseptoreita milloinkin on estrogeenia sitoutuneena ja kuinka kauan?
"Vaikuttaa reseptoriin eri tavalla" oli joo huono tapa ilmaista asia. Eihän siihen periaatteessa voi vaikuttaa kuin yhdellä tavalla (siis että joko se alkaa toimia tai ei), mutta ajattelin siihen "erilaisen vaikuttamisen" otsikon alle esimerkiksi erot sitoutumisen voimakkuudessa (tuloksena voimakkaampi tai heikompi vaste, heikommin tai voimakkaammin vaikuttavien muiden estrogeenimuotojen toiminnan blokkautuminen), erot eri estrogeenireseptoreihin sitoutumisessa (alfa- ja betareseptorit, dimeerien eri yhdistelmät ja estrogeenireseptorin solukalvomuoto) ja sitä kautta erot siinä, millaisia vaikutuksia saadaan (koska eri kudoksissa on eri reseptoreja, eri reseptorit sitoutuvat oletettavasti eri transkriptiotekijöihin ja aktivoivat eri tavoin transkriptiota ja translaatiota), erot siinä, miten eri estrogeenimuodot ylipäänsä aktivoivat eri estrogeenireseptorityyppien ilmentymistä ja miten se puolestaan vaikuttaa siihen, missä ja miten voimakkaasti vaikutukset ilmenevät jne. Mä en tuolle kaikelle keksinyt parempaa ilmaisutapaa, kuin että vaikutus reseptoriin on erilainen etinyyliestradiolilla verrattuna kehon estradioliin. :D Musta tuntui, että jos olisin sanonut, että vaikutus reseptoriin on samanlainen, olisin kiertänyt sen, että lopputulema on kuitenkin erilainen ja se olisi ollut harhaanjohtavaa.

Yksinkertaistettuna olen myös samaa mieltä siitä, että kokonaisvaste riippuu estrogeenireseptoriin sitoutuneiden molekyylien määrästä ja sitoutumisen kestosta, mutta jos tuota kaikkea yllä listaamaanikin pohtii ja kaikkia sen mahdollistamia eri muuttujia, niin onhan tuo kokonaisuus todella monimutkainen ja siihen voi vaikuttaa lukemattomilla eri tavoilla ja saada erilaisia lopputuloksia, toivottuja tai ei-toivottuja.
 
Kiitos vastauksista!

Voisitko Sabi linkittää mulle noita fluoksetiinijuttuja, jos vielä muistat, mistä ne löysit? Tosiaan, nyt tulee pian kuukausi täyteen ilman lääkettä, jos tarkkoja ollaan. Paino on ollut koko ajan noususuunnassa ja suurin osa rasvasta kertyy keskivartaloon. Jenkkiksiä ei tule, vaan pömppö eteenpäin. Reisiin tulee myös jotain. Nythän tuo on aika tasaisesti levittynyt, ja olo on hirveä. Jonkin verran herkkuja olen syönyt, mutta siis pääpaino on ollut ravitsevalla ruualla, mistä olen tuon koostanut. Viljaa ja hiilareita on mennyt omaan sietokykyyni nähden liikaa, ehkä siinäkin syytä. Joka tapauksessa jotain suurempaa vaikutusta on ollut fluoksetiinilla ja kilpparilla ts. uskon fluoksetiinin lamanneen kilpparia. Luin asiasta jostain, että SSRI-lääkkeillä on sellainen vaikutus.
 
Muistaakseni Zoely on yksivaihepilleri, mutta niissä on liuskan 4 viimeistä tablettia lumetabletteja eli normikäytössäkin niitä syödään jatkuvasti liuskoja putkeen, ja menkat tulee suunnilleen liuskan vaihdon tienoilla. Jos taas haluaa mennä pidempään ilman menkkoja, niin sitten jätetään lumepillerit syömättä ja aloitetaan suoraan seuraavasta liuskasta tableteilla, joissa on vaikuttavia aineita. Luonnollisesti myös menkkojen siirtäminen vaikka viikolla on yksivaiheisilla pillereillä helppoa. Qlaira taas on monivaihepilleri, joissa lumetabletteja on liuskan 2 vipaa tabua, ja niitä syödään myös liuska liuskan perään ilman taukoa. Kuukautisia voi siirtää keskiliuskan keltaisilla tableteilla tarvittaessa. Osalla käyttäjistä Qlairalla saattaa myös jäädä vuodot kokonaan pois. Koska Qlaira on monivaihepilleri, niin niitä ei voi käyttää silleen liuskoja putkeen et jäis menkat varmasti tulematta vaikka 2 kertaa peräkkäin. Toisaalta sanotaan, että kun tolla Qlairalla pyritään jäljittelemään kehon luonnollisia hormonipitoisuuksien vaihtelua kuukautiskierron aikana, niin tiettyjä haittavaikutuksia (lähinnä kai psykkisiä) voisi siten olla vähemmän.

Aknen suhteen sekä Zoelyn että Qlairan pitäisi olla kait aika neutraaleja. Tosin tuntuu et ihmisissä on eroja asian suhteen... Itse söin pitkään Yasminia, ja sillä naama oli kuin vauvan peppu. Sit Yasmineiden aikana tuli ihan järkyttävä hiivatulehduskierre ja limakalvot meni tosi huonoon kuntoon. Sit käytin pillereitä, joissa oli progesteronina levonorgestreelia ja niiden aikana naama, kaula ja rinta alkoi muuttua perunapelloksi. Lopetin siis ne, ja vaihdoin Femilariin (luonnollinen estrogeeni + syproteroniasetaatti), jonka pitäis vähentää aknea tehokkaasti. No ei vaan täällä vähentänyt, ei kyllä ollut niin paha kuin tolla levonorgestreelilla, mutta vähän ikävää silti ja lisäksi joka liuskasta n. 2 viikkoa tiputteli. Nyt vaihdoin sit gynen suosituksesta Qlairaan ja sitä on eka liuska menossa, ja iho tuntuu menneen jo tosi lyhyessä ajassa parempaan. Niin joo ja kun tässä nyt asiasta avaudutaan, niin hiivatulehduskierre saatiin poikki pillereiden vaihdolla & muutaman viikon estolääkityksellä siinä yhteydessä. Limakalvot jäi silti ikävän hauraiksi ja sen myötä seksi kivuliaaksi, mutta kun sain gyneltä reseptin Vagifemiin, niin sekin ongelma hoitui täysin pois päiväjärjestyksestä ;)

Joo mäkin tosiaan söin vuoden qlairoja ja olin TODELLA tyytyväinen. Mutta mielelläni söisin pari liuskaa aina putkeen, en tiedä miksi, lähinnä kesän takia, säälittävää. Ei oo kuitenkaan niin runsaat menkat kuukautisten aikana, ettei vois käydä normaalisti uimassa tms. Nojoo. Pitää miettiä, tavallaan kiehtois tuo et zoely on astetta luonnonmukaisempi. Ei tosin merkittävästi. Mutta toisaalta jos tietää että qlairat sopii, niin siksi vähän niiden kannalla oon vielä.

Mullakin on muuten ollut näistä mun nykyisistä pillereista (melianet), joita oon syönyt 2007-2011 ja nyt heinäkuusta asti, sama ongelma, eli kuivat limakalvot ja epämääräisiä hiivatulehduksia. Onneks yths on niin vitun jees, et oon vasta pari kuukautta soitellut sinne että nyt auttakaa, oon tuskissa. Ens viikolla aika terveydenhoitajalle, bileet. Kyllähän noi pilsut vaikuttaa limakalvojen kosteuteenkin, joten varmaan edesauttaa muitakin pöpöjä jos on kuivan oloset paikat.

Pitääkin kysyä samalla tuosta, josko olis liian matalahormoniset, melianeissa se hormonien määrä taitaa tosiaan olla ihan pienimpiä. Toivottavasti nyt esim tässä kuukauden sisään olisin saanut uudet pillerit niin pääsis vähän nauttimaan elosta ja esim. tuosta seksistä taas...
 
Mullakin on muuten ollut näistä mun nykyisistä pillereista (melianet), joita oon syönyt 2007-2011 ja nyt heinäkuusta asti, sama ongelma, eli kuivat limakalvot ja epämääräisiä hiivatulehduksia. Onneks yths on niin vitun jees, et oon vasta pari kuukautta soitellut sinne että nyt auttakaa, oon tuskissa. Ens viikolla aika terveydenhoitajalle, bileet. Kyllähän noi pilsut vaikuttaa limakalvojen kosteuteenkin, joten varmaan edesauttaa muitakin pöpöjä jos on kuivan oloset paikat.

Silloin kun itsekin lähdin valittamaan limakalvojen huonosta kunnosta, niin tuntui kyllä aluksi jopa gynekologin asenne hiukan vähättelevältä ja mielestäni kyllä tuolloin jo pitkällä opinnoissa olevana lääketieteen opiskelijana osasin asiani kyllä riittävän selkeästi ilmaista :(
Itse asiassa ensimmäisen kerran koin että tää vaiva otettiin tosissaan, kun menin lopuksi privaattiin gynekologille, joka sattui olemaan mies. Ehkä miesgynet sit helpommin uskoo naisia, kun niillä ei oo omia kokemuksia asioista...
 
alotin pillerit melkein saman tien, kun hyppäsin ekaa kertaa sänkyyn. ehkäisyneuvolan täti löi yazit käteen ja ensimmäinen kuukausi oli yhtä helvettiä. päällä oli älytön vitutus ja menkat kesti viidettä viikkoa. ruokahalu kasvoi uusiin sfääreihin ja sain lisää muhkuroita ja ennestään kurvikkaaseen kroppaani.
myöhemmin olotila tasottu eikä enää ole ollu mitään normaalista poikkeavia mielialapiikkejä. menkat on tosi säännölliset, joskin ei enää niin kivuttomat mitä ennen pillereitä. iho parani huomattavasti ja nyt pelottaakin, että hyökkääkö se teiniakne takaisin jos lopetan.

haluaisin lopettaa ennen kaikkea ekosyistä, sillä pillerithän kuormittaa ympäristöä enkä muutenkaan haluais kuormittaa kroppaa hormonilastilla. haaveilen kuparikierukasta, mutta ajatus pelottaa eikä mies ole ilahtunut ajatuksesta, kun luki jostain että kierukka saattaa (mahdollisesti jos langat ovat liian pitkät) tuntua seksin aikana.

mutta jos taas katsotaan asiaa treenin ja kehon kannalta, niin uskoisin olevani vähän timmimmässä kunnossa ilman pillereitä. eikä kiusaukset olis niin suuria, kuten sanoin ruokahalu on edelleen hyvä.

Tiesittekö, että hormonaalinen ehkäisy kuormittaa erityisesti maksaa? Jos käytät vielä hormonaalista ehkäisyä, niin suosittelen jonkinlaista maksanpuhdistuskuuria aika ajoin.

"Kun kehon ulkopuolisia hormoneja käytetään jopa vuosikymmeniä, muutaman kuukauden käyttötauon lisäksi maksaa puhdistava kuuri on enemmän kuin paikallaan."
Lähde: A.Vogelin asiakaslehti 2/2010

- http://halonloota.blogspot.com/2010/04/hyvasti-hormonaalinen-ehkaisy.html
 
haaveilen kuparikierukasta, mutta ajatus pelottaa eikä mies ole ilahtunut ajatuksesta, kun luki jostain että kierukka saattaa (mahdollisesti jos langat ovat liian pitkät) tuntua seksin aikana.
Ne langat ovat muovista siimaa, ja ne saattavat tökkiä miestä, jos ne leikataan lyhyiksi ja teräviksi töpöttömään siihen kohdunkaulan suulle. Jos ne jätetään pari-kolmesenttisiksi, niin eivät pistele samalla tavalla. Silloin ne toki saattavat tuntua sormiin siellä emättimen puolella, mutta tuskin penikseen. Lisäksi ainakaan kuukuppia ei kuukautisten aikana ehkä kannata käyttää, jos on pitkät langat, koska useampi nainen on kierukan vetänyt ulos nipistämällä ne langat kupin väliin. Tamponienkin kanssa kehoitetaan olemaan varovainen.

Lääkäriä voi pyytää leikkaamaan langat niin lyhyiksi, että ne vetäytyvät kokonaan kohdunkaulaan. Silloin niitä ei voi huomata eikä tuntea lainkaan. Periaatteessa silloin poistaminen saattaa tulla vaikeammaksi, mutta itselläni ei ainakaan se ole tuottanut vaikeuksia, vaikka siis langat oli leikattu kokonaan piiloon.
 
Ne langat ovat muovista siimaa, ja ne saattavat tökkiä miestä, jos ne leikataan lyhyiksi ja teräviksi töpöttömään siihen kohdunkaulan suulle. Jos ne jätetään pari-kolmesenttisiksi, niin eivät pistele samalla tavalla. Silloin ne toki saattavat tuntua sormiin siellä emättimen puolella, mutta tuskin penikseen. Lisäksi ainakaan kuukuppia ei kuukautisten aikana ehkä kannata käyttää, jos on pitkät langat, koska useampi nainen on kierukan vetänyt ulos nipistämällä ne langat kupin väliin. Tamponienkin kanssa kehoitetaan olemaan varovainen.

Lääkäriä voi pyytää leikkaamaan langat niin lyhyiksi, että ne vetäytyvät kokonaan kohdunkaulaan. Silloin niitä ei voi huomata eikä tuntea lainkaan. Periaatteessa silloin poistaminen saattaa tulla vaikeammaksi, mutta itselläni ei ainakaan se ole tuottanut vaikeuksia, vaikka siis langat oli leikattu kokonaan piiloon.

hienoa kuulla. osaatko sanoa hintahaarukkaa tuolle lystille ja minkälainen olotila toimenpiteen jälkeen seuraa?
 
hienoa kuulla. osaatko sanoa hintahaarukkaa tuolle lystille ja minkälainen olotila toimenpiteen jälkeen seuraa?

Kuparikierukan hinta apteekista ostettuna on n. 80 euroa. Osassa kunnallisista perhesuunnitteluneuvoloista ja terkkareista kuparikierukan voi saada jopa ilmaiseksi. Asennus on kunnallisella puolella joko ilmaista (perhesuunnittelu/ehkäisyneuvola) tai maksaa terveyskeskuksen käyntimaksun. Privaatissa varmaan lähemmäs satasen saa pulittaa, mahdollisesti enemmänkin. Ennen kierukan asennusta täytyy olla 3 kk sisällä otettu puhdas papakoe. Toimenpiteen jälkeen on usein pientä veristä vuotoa ja alavatsakipua, mutta kivut pitäisi kyllä olla ihan särkylääkkeillä hallittavissa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom