Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Meneekö jo OT:ksi puhua liikaa kierukasta pillerikeskustelussa, vaan vastaan silti.
Mulla oli käytössä lähes 10 vuotta Diane Nova, tosin pidin välillä kaksi vuoden taukoa hormonaalisesta ehkäisystä.
Elokuussa 2011 laitettiin hormonikierukka, sillä kaipasin erilaista ehkäisyä. Etukäteen kerrottiin, että kierukan laittaminen
voi vähän sattua, joten olin siihen valmistautunut. Kierukka maksoi apteekista 163 euroa, ja odotettavissa oleva käyttöaika on 5-7 vuotta.
Kierukan laittaminen sattui aivan järkyttävän paljon. Lääkärin tehdessä toimenpidettä terkkari katsoi parhaaksi pidellä mun jaloista kiinni kun ilme vissiin oli sitä luokkaa, että lähtisin millä hetkellä hyvänsä juoksemaan karkuun. En ole koskaan kokenut vastaavanlaista kipua.

Toimenpide itsessään oli äkkiä ohi, selvisin käytävään istuskelemaan vähäksi aikaa ja päätin sitten suunnata pyörällä kotiin. Pyörryin puolimatkassa puistonpenkille, josta mies tuli hakemaan kotiin. Sohvalla meni makoillessa loppupäivä, en kyennyt liikkumaan kivun takia.
Jälkivuotoa tuli pari päivää, jonka jälkeen seurasi noin viikon tauko vuodossa. Vuotoa tuli tiputellen varmaan kuukausi, jonka jälkeen kaikki ikäänkuin asettui kohdalleen. Vuotoa ei ole tullut enää ollenkaan, seksihalut on parantuneet, hormonihulluamatsoni-kohtaukset on poissa ja ihokin on parempi kuin ennen.

Kaikesta huolimatta suosittelen, minulle kierukka on tuonut paljon enemmän vapautta kuin mikään muu ehkäisymuoto.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sain veritulpan pohkeeseen parikymppisenä aktiiviurheilijana käytettyäni yhdistelmäpillereitä muutaman vuoden. Mitään hormonaalista ehkäisyä en enää ottaisi. Ensin tuntui hassulta olla ilman, ihan kuin luistaisin jostain velvollisuudesta, mutta ajatuskulku on nyt muuttunut sen verran, että miksi ihmeessä minun pitäisi sekoittaa kroppaani millään lääkkeillä tai hormoneilla, kumit kun ei haittaa minua laisinkaan. Kannattaa kyllä miettiä onko se hormonaalinen ehkäisy niiiiiin tärkeää naisen itsensä kannalta, että kannattaa ottaa niiden tuomat rasitteet kroppansa kannettavaksi!?
 
^ Pelkkää keltarauhashormonia sisältäviä kyllä saa esim. eräitä ihonalaisia ehkäisykapseleita, kierukoita sekä minipillereitä, ja olen veritulpan jälkeen jonkun aikaa käyttänytkin, mutta enää en edes niitä huoli. Ja jos saisin valita uudelleen niin en olisi ikinä aloittanutkaan mitään hormonaalista ehkäisyä, ja olisin säästynyt kaikkien muiden "mukavien" sivuoireiden lisäksi siltä veritulpalta sekä siitä seuranneilta ikäviltä hoidoilta, jotka piti vielä varmuuden vuoksi toteuttaa uudelleen raskausaikoinani...
 
Mulle ei kierukkaa muka edes saa laitettua, gynekologi väitti että kohtuni on liian pieni... :/ Olen yhdistelmäehkäisyä käyttänyt nyt jo varmaan 6 vuotta putkeen, viime kesänä kokeilin Mini-Pilliä pari kuukautta mutta en siitä tykännyt yhtään. Sen tilalle olisin kierukankin halunnut. Mini-Pill teki ihon ihan hirveään kuntoon ja aiheutti turvotusta, mitä yhdistelmäehkäisypillereillä (Meliane) en ole havainnut. Mieluusti haluaisin kierukan, mutta jos sitä ei kerran saa niin olen ihan tyytyväinen näihin yhdistelmiin.
 
Olen käyttänyt 28 vuoden ikään mennessä yhden kuukauden ajan hormonaalista ehkäisyä ja se riitti minulle. Sain kauhean päänsäryn ja olin vain väsynyt ja turvonnut. Seksi ilman kumia ei ollut niin iloista, että olisin viitsinyt kokeilua jatkaa pidempään. Kondomi on kuitenkin oikein käytettynä tehokas ehkäisyväline. Näin jälkikäteen ajateltuna en edes tiedä miksi halusin pillereitä kokeilla. Tavallaan voisin harkita kuparikierukkaa, mutta luulen, että en luottaisi sen ehkäisytehoon niin paljoa, että voisin olla rauhallisin mielin.

Näin on ihan hyvä.
 
Mulla on nykyään käytössä ns"ehkäisypiikki" eli 3kk välein piikki persuksiin ja sillä hyvä! Aluks (eka piikin aikana) tuli niukkaa vuotoa vähän kauemin kun menkat yleensä kestää, mut ei enää, vaikka toka piikki vasta menossa. Monella jää kokonaan menkat pois. Lääkkeen määrä on niin pieni, ettei sivuvaikutuksia tule. Esim. endometrioosin hoitoon lääkettä käytetään monikertaisia määriä ja useammin laitettuna. Terveyskeskuksista tätä ei määrätä, mut yksityisiltä kyllä. Ulkomailla on hyvin suosittu menetelmä. Hinta ei päätä huimaa 7.8e/3kk ampulli!!
Suosittelen! Onko muuten muita käyttäjiä?
en ole kuullukaan. tiedätkö tarkemmin mihin ruiskun ehkäisyteho perustuu?

itellä käytössä yaz-merkkiset yhdistelmäpillerit. syön kolmatta vuotta ja ihan rahatilanteen puolestakin siirtyminen kuparikierukkaan kiinnostaa. toisaalta olen kuullu siitä (ja kierukoista yleensäkin) hurjia juttuja, mutta eipä sitä tiedä ennen kuin itse kokeilee.
 
17-vuotiaana aloitin silloisen poikaystäväni kanssa seksielämän, ja yksityinen gyne tuuppasi Mercilon-reseptin kouraan ilman mitään infoa sivuvaikutuksista tms. Olin n. vuoden ajan ihan raivohullu ja sain itkukohtauksia kaikesta turhasta, kunnes vaihdoin pillerimerkkiä.

Jossain vaiheessa käytin ehkäisyrengasta, ja se aiheutti hirveän hiivakierteen ja limakalvojen kuivumisen. Yths:n gyne oli sitä mieltä ettei voi johtua renkaasta. Onneksi tajusin itse lopettaa renkaan käytön.

Nyt syön jo varmaan kahdeksatta vuotta Diane Novaa akneen, plussana tulee ehkäisy ja menkat vain 3kk välein. Söin DN:aa myös silloin kun en tarvinnut ehkäisyä. DN:ssa on ilmeisesti tarpeeksi hormonia, koska ei ole tullut mielialanvaihteluja tms sivuvaikutuksia.

Olen toki huolestunut jatkuvan hormonien käyttämisen sivuvaikutuksista kuten rintasyöpäriskin lisääntymisestä, mutta toistaiseksi pillereiden plussat (erityisesti se aknen poissapysyminen) painavat vaakakupissa enemmän kuin luonnonmukainen elämä.
 
Täällä ilmottautuu puoli vuotta Diane Novaa popsinut! Tajusin lopettaa kun poikaystävä ihmetteli kun saatoin maata pari tuntia kylppärin lattialla itkien, mikä ei todellakaan ole tapaistani. Mikään ei tuntunut miltään, vitutti ketutti ja vetutti koko ajan. En jotenkin yhdistänyt ensin pillereihin, mutta ajattelin lopettaa kun aloin jo hautoa itsetuhoisia ajatuksia ilman kummempia mullistuksia elämässä. Elämäni hirveintä aikaa! Iho oli kuin vauvan peppu, ei kiillellyt eikä hiukset rasvoittunut, mutta ruokahalu kasvoi. Tein tänne pakkotoistoonkin ketjun, jossa pohdin että kärsinkö ahmimishäiriöstä. Mutta jälkikäteen mietittynä pillerien piikkiin! Lisäksi kun vielä olin tosi raivoisa, ja turvonnut. Selluliittiakin seurasi, onneksi lopetettuani pääsin eroon. Ehkä ikävimpänä sivuvaikutuksena sain hirvittäviä menkkakipuja, mistä en ole koskaan aiemmin kärsinyt! Loppuivat myöskin lopetettuani.

Olen tätä ketjua jonkun verran selaillut, mutta ei osunut silmääni joten kysyn nyt sitten, mikähän olisi vähiten turvottava hormonaalinen ehkäisymenetelmä? Nyt sinkkuselämää elän, mutta joskus se tilanne (toivottavasti) tulee, että tarvitsee ehkäisyä vakituisesti. Minipillerit? Tosin en ole varma pystynkö luottamaan niihin, netistä löytyy paljon horrorkokemuksia. :D

Tässä joku päivä muistaakseni teemalta tuli ehkäisyaiheinen ohjelma, jossa mainittiin Intiassa keksitty implantti, joka asetetaan miehen siemenjohtimiin. Tukkii siis ne, ja sisältää sähköisesti varautunutta ainetta, joka lisää ehkäisytehoa tappamalla läpiyrittävät siittiöt. Kestää 10 vuotta, ei ollut testiaikana pettänyt kellään, ja voidaan perua luotettavasti. Kuulostaa todelliselta unelmalta siis, olen itse todella raskausfoobinen ja ahdistaa hormonien pumppaaminen ihteensä. Ainoa miinus toki, että jos mies pettäisi, saattaisi se kumi jäädä todennäköisemmin pois ja siitähän se riemu repeäisi jos jonkun taudin kaupan päälle toisi... Mutta pitää toivoa että kyseistä tekniikkaa kehitetään kenties naisillekin sopivaksi munajohtimiin asetettavaksi!
 
Seksi ilman kumia ei ollut niin iloista, että olisin viitsinyt kokeilua jatkaa pidempään.

Minun mielestani taas on :D En voisi kuvitellakaan olevani pelkkien kondomien varassa ehkaisyn suhteen, koska kumien kanssa pelaaminen on aivan perseesta. Ilman kumia tuntuu myos paremmalta, miehen mielesta varsinkin. Itse olen joutunut vaihtamaan pillereita vain kerran sivuvaikutusten vuoksi, mutta olisin valmis sahlaamaan niiden kanssa enemmankin ihan vaan jotta ei tarvitse kayttaa kumia.

Vaihdoin hyvin toimineet Yazit 2kk sitten Loestriniin (Briteista ei kai saa Yazia, tai nain ainakin terkkari sanoi), mika on ollut tosi jees. Soin 2 tai 3 liuskaa putkeen (en muista kumpi se oli) ja odotin viime tauolla ihan kauheita menkkoja. Yllatyksekseni ne olivat kuitenkin niukimmat ja helpoimmat ikina! Olisi aivan ihanaa jos jatkossakin menisi nain hyvin koska vihaan menkkoja yli kaiken. Olen lukenut kayttajakokemuksia ja niiden mukaan Loestrin vahentaa ja helpottaa menkkoja, mika on varmasti ihan positiivinen asia kaikille naisille.
 
En voisi kuvitellakaan olevani pelkkien kondomien varassa ehkaisyn suhteen, koska kumien kanssa pelaaminen on aivan perseesta.

Samaa mieltä. Seksi ilman kumia on aivan eri juttu kuin kumin kanssa, eikä tällaisen toisen raskausfoobikon tarvitse pelätä kumin hajoamista (on oman kokemukseni perusteella ihan varteenotettava riski). No sotkuahan siitä toki tulee, ei ole aina niin kivaa kun itiöitä valuu ulos vielä tunteja seksin jälkeen...
 
Tässä joku päivä muistaakseni teemalta tuli ehkäisyaiheinen ohjelma, jossa mainittiin Intiassa keksitty implantti, joka asetetaan miehen siemenjohtimiin. Tukkii siis ne, ja sisältää sähköisesti varautunutta ainetta, joka lisää ehkäisytehoa tappamalla läpiyrittävät siittiöt. Kestää 10 vuotta, ei ollut testiaikana pettänyt kellään, ja voidaan perua luotettavasti. Kuulostaa todelliselta unelmalta siis, olen itse todella raskausfoobinen ja ahdistaa hormonien pumppaaminen ihteensä. Ainoa miinus toki, että jos mies pettäisi, saattaisi se kumi jäädä todennäköisemmin pois ja siitähän se riemu repeäisi jos jonkun taudin kaupan päälle toisi... Mutta pitää toivoa että kyseistä tekniikkaa kehitetään kenties naisillekin sopivaksi munajohtimiin asetettavaksi!
joo katoin kans tuon ohjelman, missä kyseistä ehkäisymenetelmää käytiin läpi. intiassako sitä muistaakseni testailtiin. ja onhan niitä muitakin ehkäisymenetelmiä, joilla ei ole tekemistä hormonien kanssa, mutta ne ovat puolestaan sellaisia joilla lääkefirmat eivät pysty takomaan rahaa ja siksi ne jää vähemmälle mainostukselle ja markkinoinnille. hyvänä infona tämä uuden mustan artikkeli aiheesta.
 
Noita ehkäisyruiskeita kyllä määrätään ihan terveyskeskuksistakin ja kunnallisista ehkäisyneuvoloista, Depo-Provera on valmisteen nimi. Ehkäisyruiskeen teho perustuu periaatteessa samaan asiaan kuin e-pilleritkin, eli dempataan aivolisäkkeen munasarjoja stimuloivan hormonin tuotanto, jolloin ei tapahdu ovulaatioita. Ehkäisyruiske vetää elimistön estrogeeni- ja progesteronitasot kuitenkin todella alas, koska päinvastoin kuin e-pillereissä, se ei tuo elimistöön lainkaan progesteronia tai estrogeenia. Käytön yhteydessä ilmenevät haittavaikutuksetkin ovat siten matalista hormonitasoista riippuvaisia. Yleisinä haittavaikutuksina (esiintyy yli yhdellä sadasta mutta alle yhdellä kymmenestä käyttäjästä) Pharmaca Fennivan mukaan seuraavia:

Psyykkiset häiriöt: sukupuolivietin heikkeneminen tai anorgasmia, masennus, unettomuus
Aineenvaihdunta ja ravitsemus: nesteretentio
Hermosto: heitehuimaus
Ruuansulatuselimistö: vatsan pingotus, pahoinvointi
Iho ja ihonalainen kudos: akne, hiusten kasvun tyrehtyminen, hiustenlähtö, ihottuma
Luusto, lihakset ja sidekudos: selkäkipu, jalkakrampit
Sukupuolielimet ja rinnat: leukorrea, mastodynia
Verisuonisto: kuumat aallot
Infektiot: vaginiitti
Yleisoireet ja antopaikassa todettavat haitat: voimattomuus, väsymys
Tutkimukset: ruokahalun muutokset

Ilman sivuvaikutuksia olevasta menetelmästä ei siis todellakaan ole kyse. Pitkäaikaisessa käytössä tulee esiin myös mm. kohonnut osteoporoosiriski (estroeenitasot alhaiset pitkän aikaa). Varman ehkäisyn tuolla kyllä saa, ja edullinen menetelmä on myöskin.
 
Alotin pillerit ku täytin 13 nyt tulee mittariin 20. Siinä välissä on kolmet eri pillerimerkit, ehkäisyrengas ja hormonikierukka kokeiltu. Nyt olen ollu 2 viikkoa ilman hormonaalista ehkäsyä ja tänään sain vasta ekan "raivokohtauksen", normaalisti oisin saanu niitä valehtelematta päivittäin. Huomasin aamulla, että naamakaan ei kuki enää niin paljon (outoa kyllä, usein pillereiden sanotaan auttavan, mutta mulla menee toisinpäin - saati sitten kierukan kanssa olin semmone mätäpesäke että huh huh vaan). Valkovuotoa tulee kyllä nyt enemmän, mutta täysin valkosta ja hajutonta, hormonaalisen ehkäsyn aikana tuli vähemmän ja oli hieman kellertävää sekä ei nyt pahan hajuista, mutta jonkun hajuista kuitenkin. Seksi lakkasi kiinnostamasta lähes kokonaan suhteessa alkuhuuman jälkeen, ensin ajattelin että kuherteluaika oli ohi ja täysin normaalia, mutta nyt kahden viikon aikana minua on panettanut joka päivä ;D mies ainakin on ollut tyytyväinen vaikka joutuukin nyt säätämään kumien kanssa (on myös mukavaa, ettei spermaa valu alapesunkin jälkeen, vaikka eihän se täysin samalta tunnu kumilla kuin ilman, mutta Sultan Thinit ovat tähän mennessä ollu molempien mieleen). Halujen lisäksi ainakin Mercilonit ja Marvelonit (saman valmistajan) aiheuttivat semmosen saharan autiomaan alapäähän, että liukkaripurkki kuulu yöpöydän laatikon vakiovarusteisiin. Ehkäsyrenkaan koin aikoinaan hankalaksi etenkin seksin kannalta ja taisi se jotain epäsäännöllisyyttäkin kiertooni aiheuttaa. Kierukka oli kyllä ihan kamala kapistus, vuosin 2 viikkoa ja 2 viikkoa vuodoitta ja se vuoto oli vielä semmosta, että joku päivä tuli enemmän joku päivä vain muutama tippa.. Kaikkien ehkäsyiden kanssa menkkakivut on ollu järkyttävät, nyt en tiedä, koska odottelen ensimmäisiä ilman hormonaalista ehkäisyä sitten seitsemään vuoteen (minulla ehti olla varmaan vajaa vuoden kuukautiset ennen kuin alotin pillerit, joten en muista niistä mitään, sen tiedän, että kipuihin ainakin ensimmäiset pillerit määrättiin)... Toistaiseksi olen ainakin ollut tyytyväinen siihen, että jätin pillerit pois.. :) Tosin kyllähän joka kerta jännittää, että mitä jos kumi hajoaa, mutta eipähän ole tähän mennessä hajonnut (niin niin kerta se ensimmäinenkin :P) ja kyllähän sitten apteekkiin voi mennä hakemaan jälkiehkäsyä, vaikka tädit kattookin aika vihasesti sieltä tiskin takaa.. Mihinkään lämpötilojen mittaamiseen ja niihin spermantuhoajatahnoihin en kyllä luota.. Jos ei ois menny halut ja en olis saanu noita järkyttäviä mielialamuutoksia, niin en ois jättänyt pillereitä, mutta jos ei seksi kiinnosta ollenkaan ja aina on ku perseeseen ammuttu karhu/ itken jatkuvasti vaikka yritän olla itkemättä, niin en kokenut pillereiden olevan enää sen vaivan väärti..
 
Noita jälkiehkäisypillereitä voi hakea apteekista ihan jo etukäteenkin, ennen kuin mitään vahinkoa on sattunut. Ovat sitten valmiina jos todellinen tarve tulee, ja sellainenhan Murphyn lain mukaan tulee kesämökillä keskellä metsää, 200 km lähimmästä päivystävästä apteekista...
 
Onko kellään kokemuksia zoely-nimisistä ehkäisypillereistä?

Mulla menossa nyt toinen liuska, takana kohta 6 viikkoa elämää Zoelyn kanssa. Kyllä huomaa syövänsä (pitkästä aikaa) e-pillereitä, kun ruokahalu on kasvanut huimasti ja olo on kierron vaiheesta riippuen melkoisen turvonnut. Tosin nämä oireet yleensä helpottuvat käytön jatkuessa (ainakin toivon niin). Rinnat mulla turpos ensimmäisen liuskan aikana ja ovat hieman arat. Haittavaikutuksissa oli mainittu akne, mutta mulla iho on kylläkin ollut tavallista paremmassa kunnossa näiden aikana :) Mulla nää aloitettiin herättelemään omaa hormonituotantoa, joka oli edelleen jäissä Evra-laastarin lopettamisen jälkeen (lopetin sen siis 5/2010, ja omat menkat tuli sen jälkeen vaan 3 kertaa ilman hormonaalista ehkäisyä). Tarkoituksena käyttää Zoelyä nyt 3kk:n ajan, ja katson sitten lähteekö oma hormonituotanto pelaamaan. Toivotaan parasta :) Yleisesti oma kokemus Zoelystä tähän asti ihan positiivinen, ei mitään järisyttävän negatiivista sanottavaa. Jos jotain pillereitä ois pakko popsia pitempäänkin, niin kyllä mä näissä pysyisin ehdottomasti.
 
Noita jälkiehkäisypillereitä voi hakea apteekista ihan jo etukäteenkin, ennen kuin mitään vahinkoa on sattunut. Ovat sitten valmiina jos todellinen tarve tulee, ja sellainenhan Murphyn lain mukaan tulee kesämökillä keskellä metsää, 200 km lähimmästä päivystävästä apteekista...

Nyt on pakko sanoa että ei käyny edes mielessä, mut hemmetin hyvä idea! Thx :D
 
Noniin ensi viikolla pitäisi mennä hakemaan gyneltä reseptiä johonkin, mutta mihin? Pillerit ei (kärsin vatsaongelmista) laastari tuskin koska uin&saunon paljon, renkaasta stressaisin sen putoamisesta. Olen kahden vaiheilla, kapseli vai horkkakierukka? Kummassakin kiehtoo pitkäikäisyys. Eikö molemmissa ole vain keltahormonia, joten käynee vaikka olisi migreeni? Kuulostaa myös hyvältä että menkoista pääsee eroon mahdollisesti! Kierukassa mietityttää asennus, synnyttämätön kun olen, kapselissa se, että miten sen käy kun lihakset kasvaa vuosien saatossa(toivottavasti :D)? Ja jotenkin ajattelen että kapseloituuko se mahdollisesti helpostikin...
 
Juu sekä kapseli että kierukka käy vaikka olisi aurallinen migreeni. Itse valitsisin noista varmaan kierukan, siinä on paremmat mahikset päästä menkoista kokonaan eroon :)
 
Mahtavaa, eka kuukausi nyt ilman pillereitä ja kierto meni ainakin nyt 25 ja 3 päivää menkat!! Lucky me, toivottavasti sama jatkuu muinakin kuukausina.. Ja muuten, ei menkkakivun menkkakipua ja niistä pillereiden kanssa kärsin koko sen ajan kun niitä olen syönyt! Halutkin palas ja ei enää ole saharaongelmaa alapäässä :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom