Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Täällä on vasta lopetettu Yasminet 6,5 vuoden jälkeen. Halut ovat lisääntyneet entisestään, vaikka pillereiden aikaankaan ei ongelmia sen suhteen todellakaan ollut. :D Vähän jännittää odotella, mitä muita muutoksia pillerien jättäminen tuo.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olisi kyllä kiva tietää onko olemassa yhtään (mini)pilleriä, joka ei vaikuttaisi mielialoihin. Microluton toimi tosi hyvin 10 vuotta, ja sitten vaan yhtäkkiä lakkasi ja aloin skitsoilla ihan tyhmistä asioista. Cerazetteä nyt toista kuukautta kokeilen, mutta ei kyllä ole auttanut mielialoihin, melkein oikeastaan pahentanut, koska olo on niin eri ettei sitä edes tunnista heti mistä se johtuu. Sitten kun tajuaa niin voi taas vetää :face:it. Sain myös homeopaattisen valmisteen nyt kokeiluun, sen pitäisi auttaa noihin mielialoihin. Jos ei auta, niin pitää taas keksiä jotain muuta.
 
Mä käytin teini-ikäisestä 25-vuotiaaksi asti e-pillereitä (Mercilon) ja kuvittelin niiden sopivan mulle hyvin. Iho oli hyvä eikä mielialakaan ailahdellut. Totuus selvisi oikeastaan vasta sitten, kun lopetin niiden syömisen. Pillereiden lopettamista seuraavat pari kuukautta oli todella hurjia. Olo oli sellainen, kuin olisin herännyt vuosikausien koomasta. Oli täysin eri ihminen ja laimeat seksihalutkin palas takaisin. Paha kyllä ne halut ei kohdistunut silloiseen siippaan ja vaikka siinä suhteessa oli muitakin ongelmia, niin on aivan varma, että tuo pillereiden lopetus oli se viimeinen niitti sen avioliiton arkkuun. Myöhemmin kokeilin vielä hormonikierukkaa. Sen aikana sain puolestaan pahan finniongelman (syynä saattoi olla muitakin tekijöitä: todennäköisesti kärsin noihin aikoin myös vitamiini- ja hivenainepuutoksista) ja pikkuhiljaa myös sekin alkoi vaikuttaa mielialaan lamaannuttavasti. Sitä olotilaa on aika vaikea selittää. Kaikki tuntuu jotenkin laimealta ja tylsän tavanomaiselta. Mikään ei suoranaisesti ole huonosti, mutta ei oikein hirveän hyvinkään. Tunnelämä supistuu sellaiseen "ihan kivaan" ja kunnollinen ilo ja onni ja myös suru tuntuvat häviävän.

Tämän hetkisessä suhteessa on käytössä ehkäisypuikot. Hiukan sotkuista puuhaa, mut tällä mennään. Hormonaalista ehkäisyä en enää suostu ottamaan, joten ainoat muut vaihtoehdot on kuparikierukka ja sterilisaatio ja ainakaan toistaiseksi en ole tuohon viimeiseen valmis.
 
Niin no olen hankkinut ne alunperin pms-oireisiin, ihan ilman olen melkoinen hormonihirviö, sekä fyysisesti että henkisesti. Eikä mulle ole mini-pillereistä tullut sellasta ''elämä on ihan kivaa mutta ei kuitenkaan siistiä'-oloa. Yhdistelmistä kyllä tuli joku pitkäaikaismasennus.
 
Juu, no nää hormonaaliset jutut on aika yksilökohtaisia ja se mikä pätee yhteen ei välttämättä päde toisiin. Mä en suoranaisesti vastannut kenekään muun kysymyksiin. Kunhan tuli tarve avautua. :D
 
Okei, yhdistin sen tohon mun mieliala-avautumiseen:D
 
Siltä varalta, että jotakin kiinnostaa; menkat tulivat noin kolmen viikon kuluttua viimeisestä pilleristä kun takana oli 7 vuoden jatkuva käyttö. :)
 
Oli yksi parhaista päätöksistä ikänä lopettaa pillerit! Erisorttisia pillereitä ja muita hormoniehkäisyjä tuli käytettyä n. 10 vuoden ajan suht yhtäjaksoisesti. Jouduin vaihtamaan merkkiä ja sorttia usein, ellei tullut välivuotoja niin halut lähti tai oli muita mielialamuutoksia. Pillerien lisäksi tuli kokeiltua kaikki laastarista renkaisiinkiin, mutta Yasmineja söin viimeiset 4 vuotta. Sain lopulta niistäkin tarpeekseni kun seksihaluja ei vain ollut. Menkat eivät ole vielä näin vuoden jälkeenkään viimeisestä pilleristä säännölliset, halut ovat hitaasti mutta varmasti palaamassa takaisin. Positiivista on että järjettömän kamalat kuukautiskivut eivät ole tulleet takaisin. Päätin kyllä että ei enää ikinä mitään hormonaalista ehkäisyä, sen verran solmuun meni oma elimistö. Laastarit ja renkulat eivät olleet kohdallani yhtään sen parempia. Laastarista sain allergiaa ja renkuloista välivuotoja, eikä ne renkulat mitään kivoja olleet seksinkään aikana. Josko elimistönikin tästä vielä joku kaunis päivä palautuisi ennalleen.
 
Onko nuorilla naisilla kokemuksia kuparikierukasta?

Mua on alkanut tosissaan tympia jatkuva haluttomuus ja veikkaan sen johtuvan pillereista. Merkkia vaihtamalla parani vahaksi aikaa mutta nyt on taas pidemman aikaa ollut niin ettei seksi kiinnosta yhtaan. Teen mieluummin ihan mita tahansa muuta :( Pelottaa vaan vahasen koska olen kuullut etta kuparikierukan laitto sattuu synnyttamattomille ja se voi aiheuttaa runsasta vuotoa? Ilman pillereita mulle ei tule menkkoja juuri ollenkaan, ehka pari kertaa vuodessa. Terkkari sanoi etta nain tulee luultavasti kaymaan kuparikierukankin kanssa, mutta en tieda uskoako... Kivaahan se tietty olisi :)
 
Onko nuorilla naisilla kokemuksia kuparikierukasta?

Mua on alkanut tosissaan tympia jatkuva haluttomuus ja veikkaan sen johtuvan pillereista. Merkkia vaihtamalla parani vahaksi aikaa mutta nyt on taas pidemman aikaa ollut niin ettei seksi kiinnosta yhtaan. Teen mieluummin ihan mita tahansa muuta :( Pelottaa vaan vahasen koska olen kuullut etta kuparikierukan laitto sattuu synnyttamattomille ja se voi aiheuttaa runsasta vuotoa? Ilman pillereita mulle ei tule menkkoja juuri ollenkaan, ehka pari kertaa vuodessa. Terkkari sanoi etta nain tulee luultavasti kaymaan kuparikierukankin kanssa, mutta en tieda uskoako... Kivaahan se tietty olisi :)

En nyt ihan nuori nainen ole enään enkä synnyttämätön, mutta vastaampa kuitenkin. Mulle ei hormonaalinen ehkäsy sovi, käytin pillereitä n.10-vuotta ja ne vaikutti mielialoihini todella negatiivisesti. Vuoden ollut tuo kuparikierukka ja kaikki aiemmat ongelmat hävinneet, enkä ikinä palaa takaisin hormonaaliseen ehkäisyyn.

Kohdunkaula on avoimempi synnyttäneillä, joten minulle se laitto ei tuntunut missään. Synnyttämättömälle varmasti tuntuu ikävältä ja kivuliaalta laitto, mutta tässä kohtaa kannattaa miettiä sitä mikä siinä vaakakupissa painaa enemmän. Jos niitä ongelmia hormonaalissa ehkäisyssä on elämänlaatua heikentävästi, suosittelen todella kuparikierukkaa.

Kierukan asettelun jälkeen jotain kolotuksia oli muutama viikko ja itselläni meni noin kuukausi, etää kierukka asettui aloilleen. Vuoto runsastui sille tasolle mitä se oli ennen pillereiden käytön aloitusta, mutta se ei mitenkään niin suuri muutos ollut kuin luulin (piteni kahdella päivällä). Minulla on muutoinkin harvinaisen pitkät ja runsaat kuukautiset, kestävät 9 päivää. Edelleen hormoonittoman ehkäisyn positiiviset puolet ylittävät nuo kuukautisten lisääntymisen. Edeltävistä seikoista johtuen minulle ei kierukkaa suositeltu, mutta en itse koe sitä häiritseväksi.
 
Onko nuorilla naisilla kokemuksia kuparikierukasta?

Mua on alkanut tosissaan tympia jatkuva haluttomuus ja veikkaan sen johtuvan pillereista. Merkkia vaihtamalla parani vahaksi aikaa mutta nyt on taas pidemman aikaa ollut niin ettei seksi kiinnosta yhtaan. Teen mieluummin ihan mita tahansa muuta :( Pelottaa vaan vahasen koska olen kuullut etta kuparikierukan laitto sattuu synnyttamattomille ja se voi aiheuttaa runsasta vuotoa? Ilman pillereita mulle ei tule menkkoja juuri ollenkaan, ehka pari kertaa vuodessa. Terkkari sanoi etta nain tulee luultavasti kaymaan kuparikierukankin kanssa, mutta en tieda uskoako... Kivaahan se tietty olisi :)

Mä en nyt tiiä menenkö nuoresta vielä, mutta ihan vielä ei ole 30 mittarissa, enkä ole synnyttänyt. Kuparikierukka laitettiin viime toukokuussa reilu 10 vuoden e-pilleriensyönnin jälkeen. Mulle laitettiin semmoinen pienempi, synnyttämättömille tarkoitettu malli. Maksoikohan se kierukka jotain 80 euron paikkeilla ja siihen sitten gynekäynti tietysti päälle. Asennus oli nopea mutta kyllähän se sattui vaikka otin Buranaa etukäteen. Asennuksen jälkeen gyne tsekkasi ultraäänellä että härveli on paikallaan. Muutaman päivän oli semmoista pientä kipuilua ja paineen, turvotuksen tunnetta, ikäänkuin kuukautiskipuja. Ei mitään dramaattista, ihan hyvin pystyin käymään töissä, lenkillä jne. Pari Buranaa otin päivässä. Tämän jälkeen ei satunnaisia olemattomia nipistyksiä huolimatta mitään tuntemuksia. Yhdynnässä pari ekaa kertaa tuntui jossain asennossa pientä paineen tunnetta, muuta vaivaa ei ollut. Sen jälkeen en ole kierukan olemassaoloa huomannut tai tuntenut.

Aluksi tuli finnejä, iho ja tukka rasvoittui, hiki vähän haisi helpommin ja näin, mutta se meni muutamassa kuukaudessa ohi. Menkat tuli lokakuussa niukahkoina, sen jälkeen ei ole näkynyt ei kuulunut. Kropasta on lähtenyt selvästi selluliittia, pöhötystä ja rasvaakin kai ilman ruokavalio-liikuntamuutoksia. Alavatsapömpötys on hävinnyt. Tissit pieneni kuppikoolla. Olo on kaiken kaikkiaan parempi, mieliala tasaisempi, makeannälkä hävisi lähes tyystin (kummaa! onko muilla ollut?), yöhikoilu loppui, seksi alkoi taas kiinnostaa, limakalvojen kunto paljon parempi.

Ikinä ikinä ikinä enää en ala pillereitä syömään. Oli loistava päätös jättää ne pois, ja nyt ainakin vaikuttaa harvinaisen helpolta tuo kierukka. Ei tunnu missään, paikallaan 5 vuotta ja ei haittavaikutuksia ainakaan itsellä. Menkkojen palaaminen olisi sinänsä kiva kyllä, nyt tuntuu että rasvaprosentti on sen verran matalalla että niiden puuttuminen johtuu siitä.
 
Onko nuorilla naisilla kokemuksia kuparikierukasta?

Mua on alkanut tosissaan tympia jatkuva haluttomuus ja veikkaan sen johtuvan pillereista. Merkkia vaihtamalla parani vahaksi aikaa mutta nyt on taas pidemman aikaa ollut niin ettei seksi kiinnosta yhtaan. Teen mieluummin ihan mita tahansa muuta :( Pelottaa vaan vahasen koska olen kuullut etta kuparikierukan laitto sattuu synnyttamattomille ja se voi aiheuttaa runsasta vuotoa? Ilman pillereita mulle ei tule menkkoja juuri ollenkaan, ehka pari kertaa vuodessa. Terkkari sanoi etta nain tulee luultavasti kaymaan kuparikierukankin kanssa, mutta en tieda uskoako... Kivaahan se tietty olisi :)
Mulla on ollut kierukka myös synnyttämättömänä. On todella yksilöllistä, miten kivuttomasti se paikoilleen sujahtaa. Mulla ei ole koskaan ollut sen kanssa suurempia ongelmia ja ekallakin kertaa se sattui vain jonkin verran ja jälkeenpäin tuleet kivut olivat siedettäviä.

Kierukan aiheuttamat välivuodot ja kuukautisten runsastuminen tasoittuu yleensä ensimmäisten kuukausien jälkeen. Ylimääräiset vuodot liittyvät muutenkin varsinkin tiettyihin hormonikierron vaiheisiin (ovulaatio) ja todennäköisesti sinä et ovuloi lainkaan tai ovuloit hyvin satunnaisesti, joten tuskin mitään kamalia välivuotoja saatkaan.
 
Yli 20 vuotta olen käyttänyt erimerkkisiä e-pillerietä. Vaihdettu sitä mukaa, kun on jotain ongelmaa ilmennyt. Hormonikierukka oli vihonviimeinen kokeilu (järkyttävä akne ja menetin pitkät hiukseni) ja kuparikierukka nipisteli kokoajan. Miksi ette keskustele asioista suoraan gynekologien kanssa, koska he kuitenkin tietävät asiat kaikkein parhaiten (terkkarin lääkärit eivät niin hyvin...)?
 
Mulla on ollut kuparikierukka nyt kolmisen vuotta. Ei mitään valitettavaa, ei tunnu eikä satu ja halutkin o kohdallaan. Menkkoja ei tietty pysty siirtämään. Laittaminen taisi vähän sattua ja tuntui kipua pari-kolme päivää. Sen jälkeen on ollut siis huomaamaton. Kyllä suosittelen :)
 
Yli 20 vuotta olen käyttänyt erimerkkisiä e-pillerietä. Vaihdettu sitä mukaa, kun on jotain ongelmaa ilmennyt. Hormonikierukka oli vihonviimeinen kokeilu (järkyttävä akne ja menetin pitkät hiukseni) ja kuparikierukka nipisteli kokoajan. Miksi ette keskustele asioista suoraan gynekologien kanssa, koska he kuitenkin tietävät asiat kaikkein parhaiten (terkkarin lääkärit eivät niin hyvin...)?

Ootko kapselia kokeillut?
 
Kyselin aikoinaan tuosta kapselista, ja sain vastauksen, että se on kehitetty lähinnä kehitysmaiden käyttöön. Saattaa tietysti olla, että sitä on kehitetty edelleen ja on muuttunut varmemmaksi. Minulla on myöskin ollut verenpainetauti (geneettinen) jo vuosia, joten se vaikuttaa asiaan. Terkkarissa kielsivät kaikki pillerit, mutta gynekologi kirjoitti Jazzit ja sanoi niiden olevan edelleen turvalliset.
 
^siis mistä kyselit ja koska? Kuulostaa ihan absurdilta. Tilastolisesti kapseli juurikin on varmempi kuin pillerit ja tulee myös ajan myötä paljon halvemmaksi. Kapselia ei vain suositella siksi, että sen asentamiseen tarvitaan lääkäri ja hoitaja. Ja poistokin on yhtä lailla pieni kirurginen toimenpide.
 
Kyselin aikoinaan tuosta kapselista, ja sain vastauksen, että se on kehitetty lähinnä kehitysmaiden käyttöön.
Samanlaisen vastauksen sain viime syksynä. Varmaan vastaavat näin välttyäkseen sen laitolta, joka on vähän isompi toimenpide kuin reseptin kirjoittaminen. Lisäksi ehkä ajatellaan asiakastakin, yksityisellä kapselin laitto ei ole kovin halpaa lystiä (toki on myös pitkäaikaisempi), ja jos kapselin hormoni ei jostain syystä sovikaan asiakkaalle, niin rahaa on mennyt paljon hukkaan jos sen joutuu poistattamaan. Sama tosin pätee myös kierukoihin.
 
Ei se kapseli pitkäaikaisempi ole siitä riippuen, missä se laitetaan. Valittavana on kolmen ja viiden vuoden vaihtoehdot. Ja niihin kirjoitetaan myös reseptit ja itse haetaan apteekista ja otetaan mukaan asennusajalle. Sopivuuden voi testata minipillereillä. Joskin mulla minipilsut sopivat paljon huonommin, mutta uskalsin silti ottaa kapselin, joka sopii hyvin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom