Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Minulla on ollut kupariversio nyt vuoden verran. Halusin nimenomaan päästä eroon ylimääräisistä hormoneista joten kuparikierukka oli aika itsestäänselvä (aikaisemmin pillereillä)

Itse olen tykännyt; ei tarvitse muistaa/ huolehtia mistään (pilsujen ottamisesta/hormonirenkaan vaihdosta yms) vaan se on siellä ja pysyy, 3-5 vuoden välein käyt vaihtamassa mallista riippuen. Menkat on samanlaiset kuin ennen pillereiden aloittamista; säännölliset eikä mitenkään runsaammat/kivuliaammat kuin ennenkään. Suosittelen!

Kiva kuulla! Itse oon miettinyt just tota kuparikierukkaa... Olis kiva saada tänne enemmänkin kokemuksia tuosta, aiheuttaako mitään sivuoireita jne.? Laittaminen kuulemma sattuu tooosi paljon (ainakin synnyttämättömillä), mutta kerran se kirpaisee ja sithän sen voi unohtaa aika pitkäksi aikaa :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuosta kuparikierukasta olen kuullut myös paljon huonoa, eli ilmeisesti ihan yksiselitteinen asia ei ole tämäkään. Monille on tullut väsymystä, (huomattavaa) painonnousua, turvotusta jne. vaikkei sitä perinteistä vaikutusta hormonitoimintaan pitäisi olla. Itsekin pohdin jossakin vaiheessa tuota, mutta nykyisin epäilyttää.

Lainaan itseäni ylläolevaan viestiin viitaten.

Edit: Niin siis omaa kokemusta ei ole, mutta olen lukenut myös suomalaisilta käyttäjiltä vastaavia kokemuksia.
 
Mä olen kertonutkin täällä jo aiemmin, mutta mulla on siis kuparikierukka. Toinen menossa, ensimmäinen oli ennen lapsen saamista ja toinen sen jälkeen. Laittaminen sattui jonkin verran, mutta ei nyt mitenkään järkyttävästi. Jälkimmäisellä kerralla sattui sitäkin vähemmän. Sivuvaikutuksia ei ole kamalasti ollut, enemmän kun olin synnyttämätön ja nekin hävisivät melkein kokonaan 6 kk kuluessa. Paras kokeilemani ehkäisy.

Mun on vaikea keksiä syitä, miten kuparikierukka voisi aiheuttaa lihomista tai väsymystä. Se lisää prostaglandiinituotantoa kohdun alueella ja aiheuttaa sinne steriilitulehduksen, mikä selittää tietynlaista turvotusta, mutta suorannainen painonnousu tuntuu hyvin omituiselta. Kun kyseessä on ehkäisyväline, jolla on (ellen väärin muista) 170 miljoonaa käyttäjää maailmassa, niin luulisi, että jos kierukka aiheuttaa lihomista, niin siitä olisi yleisessä jaossa olevaa tietoa samaan tyyliin kuin e-pillerien kohdalla, joiden pakkausselosteessakin on mainittu painonnousu.

Itselle tulee mieleen sellainen mahdollisuus, että se naisryhmä, joille kierukka laitetaan useimmiten, selittää joitain spekuloituja oireita. Kuparikierukka taidetaan tyypillisesti laittaa naiselle, joka on muutaman kk sisään synnyttänyt. Siihen aikaan kehossa tapahtuu hormonaalisia muutoksia: imetys, sen loppuminen (koska Suomessa imetetään keskimäärin muutama kuukausi eikä muualla länsimaissa ole juuri asiat paremmin), vauvan hoito, synnytyksen ja raskauden jäljiltä alhainen hemoglobiini ja kierukan lisäämä vuoto -> väsymystä ja lihomista. Käy myös mielessä, että onko joku nainen sekoittanut, mikä kierukka hänellä on, kuparinen vai hormoni.

Ylivoimaisesti todennäköisimmät oireet kuparikierukalla ovat runsaat vuodot ja kivut ja verrattain monella kierukka myös tulee itsestään pihalle (useimmiten kera poikkeavan kivun ja vuodon). Noiden syiden takia moni sitten niitä kierukoita poistatteleekin, ja noista olisin eniten itse huolissani. Lisäksi kuparikierukan käyttäjillä on muita enemmän bakteerivaginooseja. Mutta eipä taida sellaista ehkäisyä olla, josta ei sivuoireita saisi osa käyttäjistä. Kierukan saa kuitenkin aina pois nappaistua nopeasti ja oireet yleensä loppuvat siihen.
 
Vilkaisin tuota Stashin laittamaa linkkiä koskien kuparikierukkaa ja vaikutti tosi mielenkiintoiselta tuo spekulaatio painonnousun ja kuparikierukan yhteydestä. Kai se teoriassa on mahdollista, että kun kierukka vierasesineenä aiheuttaa tulehdusreaktion, niin se siten nostaa kortisolitasoja ja siten johtaa painon nousuun.. Tällä teorialla ajateltuna myös ihmiset, joille laitetaan sydämen tahdistin, keinonivel jne. myös lihovat?! Mikäli ymmärsin kirjoittajien pointteja oikein..

Tosin todennäköisesti ne kortisolitasot myös jollain muulla (stressi jne.) tavalla saa aika paljon korkeammiksi niin kuin tiedämmekin. Ehkä tuossa oltiinkin enemmän huolissaan siitä paikallisen tulehduksen aiheuttamasta vatsan alueen turvotuksesta, joka kävisikin enemmän järkeen.

Oma mielipiteeni veritulppa jalassa olleena on että keinotekoiset hormonit on saatanasta tuli ne nyt mitä kautta vaan. Ja niitähän tulee vaikkei haluiskaan hyvänä esimerkkinä ksenoestrogeenit. Itsekin kuvittelin pillerien sopivan minulle "ihan hyvin"; sopiihan ne kun ei edes tiedä voivansa voida paremmin.

Kiinnostaisi tietää miten esiäitimme ovat muuten voineet ja miten luonnonkansoilla menee: ovatko hankalat PMS- ja vaihdevuosioireet vain sen seurausta miten elämme eli stressaamme, nukumme liian vähän ja syömme sontaa, jotka sotkevat herkkää hormonisysteemiämme vai eikö sota-aikana ehtinyt näitä asioita paljoa edes miettiä..
 
Vilkaisin tuota Stashin laittamaa linkkiä koskien kuparikierukkaa ja vaikutti tosi mielenkiintoiselta tuo spekulaatio painonnousun ja kuparikierukan yhteydestä. Kai se teoriassa on mahdollista, että kun kierukka vierasesineenä aiheuttaa tulehdusreaktion, niin se siten nostaa kortisolitasoja ja siten johtaa painon nousuun.. Tällä teorialla ajateltuna myös ihmiset, joille laitetaan sydämen tahdistin, keinonivel jne. myös lihovat?! Mikäli ymmärsin kirjoittajien pointteja oikein..
Nuo tuokin, ja lisäksi kyse on epäilyksestä, että kupari toimii elimistössä myrkyn tavoin ja keikauttaa hivenainetasapainon. Näkökulmasta voi lukea vaikkapa täältä. Varmasti joku pitää hihhulointina, mutta mun käsitykseni terveydestä, terveellisyydestä ja lääketieteestä on kokenut vuoden sisällä niin ison vallankumouksen, että olen kriittisen avoin kaikille mahdollisuuksille. Elimistön (yksilöllisestä) toiminnasta kun tiedetään lopulta niin vähän.

Ja joo, oon samaa mieltä että kaikki ehkäisy on vähän persikasta ja etenkin hormonaalinen. Mutta mitä vaihtoehtoja on? Kun tilanne nyt vain joillakin on se, että se perinteinen kumi tekee selvää sitten siitä lopusta aktiivisuudesta hankaluudellaan ja vastenmielisyydellään. Justiinsa kun on saanut homman toimimaan ilman, ei tekisi mieli vesittää sitä kaikkea kondomilla. Melkein tekisi mieli alkaa ottaa selvää rytmimenetelmästä, mutta raskauden mahdollisuus sitten ei houkuttele, joten kuinkahan luotettava tuo lienee..
 
Melkein tekisi mieli alkaa ottaa selvää rytmimenetelmästä, mutta raskauden mahdollisuus sitten ei houkuttele, joten kuinkahan luotettava tuo lienee..

Mä alkuvuodesta pillereitten lopettamisen yhteydessä otin selvää tuosta rytmimenetelmästä, mutta vielä tähän päivään mennessä ei ole kertaakaan tullut jätettyä sitä kondomia pois kuitenkaan vaikka ns. varmat päivät olisikin ollut. Nyt on menkatkin jo jonkun aikaa ollut sen verran säännölliset, ja tunnistan selkeästi myös ovulaatio-päivän ilman mitään testailuja, että tuohon rytmimenetelmään voitaisiin sen puolesta jo siirtyä. Toisaalta tässä on jo niin tottunut siihen kondomiinkin, että eipä sekään enää juuri haittaa.

Eniten rytmimenetelmässä mietityttää se, että päivien laskeminen olisi kokonaan mun vastuulla ja jos jostain syystä vahinko kuitenkin kävisi, niin se olisi tavallaan mun syy kun en ole tunnistanut/laskenut varmoja päiviä oikein. Ja kun itse alkaa olla jo melko valmis myös ajatukseen lapsen saamisesta, mutta mies ei vielä, niin ehkäpä kaikkien vaikeuksien välttämiseksi helpoin jatkaa sen kondomin käyttöä..
 
Itse olen syönyt Yasmineja nyt n. 5 vuotta ja tässä elokuussa sähläsin ja unohdin ottaa laatan lopusta pillerit niin jätin sitten aloittamatta uutta laattaa.

Ja jotenkin nyt tuntuu etten ehkä tiedä tahdonko aloittaakkaan pillereitä enää, tosin jokin ehkäisy on hankittava koska en halua tulla raskaaksi.

Itselläni pillerit on auttaneet erittäin tuskaisiin menkkoihin (menkkojen alkamispvänä pyörtyilyä, oksennus-ripuli,niin suuret mahakivut että ei pysty kuin 2-3h makaamaan) sekä myös pitämään ihon parempana.

Nyt selkeästi iho kukkii - hiuksia lähtee tavallista enempi, mutta silti houkuttaa ajatus pillerittömyydestä. Seksihalut ovat suurentuneet, sekä myöskin aiemmin tuntui että limakalvot olivat kuivat.

Ainoa mikä pelottaa suuresti on nuo menkkakivut, niitä en enää halua läpikäydä... :(
 
Ainoa mikä pelottaa suuresti on nuo menkkakivut, niitä en enää halua läpikäydä... :(

Sama homma. Ne on kyllä aivan saatanasta, en pysty liikkumaan ja kramppailu saattaa yllättää ihan yhtäkkiä. Odottelen juuri ekoja ton laastarin jäljiltä, jos kropan kello käy enää ollenkaan niin viikon sisällä pitäis alkaa. Aaaapuaa..
 
Ihana olla ilman pillereitä 12 v käytön jälkeen (pari taukoa välissä), iho on tasoittunut nyt puolen vuoden jälkeen ja menkkojen kans oli ensin käynnistymisvaikeuksia, mutta nyt kaikki toimii.. mahtavan luonnollinen olo kun ei edes ole ehkäisyn tarvetta (sori pakko hehkuttaa):D
 
Itselläni pillerit on auttaneet erittäin tuskaisiin menkkoihin (menkkojen alkamispvänä pyörtyilyä, oksennus-ripuli,niin suuret mahakivut että ei pysty kuin 2-3h makaamaan) sekä myös pitämään ihon parempana.

Mulla on sama, mutta muuta hyvää en sitten pillerikokeiluistani osaakaan sanoa.

Lauantaina pitäisi aloittaa uusi laatta ja jälleen kerran pähkäilen, ottaisinko vai enkö. Houkuttaisi aika paljon jättää aloittamatta. Mulla ei oo kuivuuteen, haluttomuuteen ja itkukohtauksiin oikein auttanut edes merkin vaihto. Aina voi toki kokeilla taas uusia, mutta ei huvita olla mikään koekanikaan.

Ei oo vielä suunnitelmissa lisääntyä, joten jotain pitäisi keksiä ehkäisyksi. Alkaa vähän tuntua että kondomit on aika pieni vaiva - ainakin jos mun tekee seksiä edes joskus mieli, toisin kuin näiden pillereiden vaikutuksen alaisena...
 
Tähän mennessä ei oo kun positiivista sanottavaa päätöksestä lopettaa hormonaalinen ehkäisy. Menkkoja ei kuulu vielä, mutta FIILIS, se on ihan eri. Suosittelen kaikille jotka vähänkin miettii. Ei se kortsu nyt niin kauhee oo -varsinkin jos osaa pitää niitä mukana myös muualla kun kotona. ;)
 
En ainakaan pikaisella selauksella löytänyt juttuja ehkäisykapselista. Onko kellään kokemusta sen käyttämisestä?

Itsellä olisi parin kuukauden päästä kierukan poisto edessä ja oon vähän yrittänyt funtsia, mitä seuraavaksi. Hormonikierukka toimi moitteettomasti, mutta jotenkin hieman on alkanut tuntua harmittavalta, kun on jotain ylimääräistä alapäässä.:D Toisaalta hormonittomuus kiinnostaisi myös kovasti, mutta tarve jatkuvalle ehkäisylle on eli se varmaankin tarkoittaisi siinä tapauksessa kuparikierukkaa.

Luulen, että vaihtoehtoina mulla on hormonikierukka, ehkäisykapseli sekä tuo kuparikierukka. Näiden väliltä täytyy sitten löytää se sopivin vaihtoehto.
 
Mulla on kapseli. On ollut nyt suurinpiirtein 8 vuotta. Ensin mulla oli 2x 3 vuoden kestoinen, nyt viiden vuoden. Kolmosta ei enää saa, kuulemma. Eka kolmonen oli mahtava, menkat jäi kokonaan pois ja haluihin ei vaikuttanu. Sitten laitettiin toinen kolmonen ja elimistö jossain niillä vaihein "tottui" hormoniin niin, että menkat oli käytännössä jatkuvasti. Ensin tavallisesti viikon, sitten viikko tiputtelua ja sitten viikko ilman. Jossain vaiheessa tämä tasaantui ja tasaisena on jatkunut tähän asti. Jostain syystä (ehkä tottumuksesta ja helppoudesta) laitoin uuden kun jälkimmäinen kolmonen loppui. Haluja ei paljon ole, mutta ei ole toisaalta muita haittavaikutuksiakaan. Iho on hyvä ja mieli normaali. Olis vaan kyllä kiva joskus vielä olla himosta sekaisin :D

En laittais enää. Hormoni mikä hormoni, saliharrastuksen puolesta vielä väärää puolta korostava. Mutta toisaalta, nainenhan minä olen. Muistaakseni doping-osastolla Mike aika hanakasti suositteli kaikkien e-pillereiden heittämistä roskiin ja ottamaan kumit kehiin. Ruokkii rasvan varastoitumista ym. Tällä kokemuksella ja tietämyksellä ottaisin pois, ellen olisi pihi ja kestoa kapselissa jäljellä vielä 2-3 vuotta. Mutta harkitsen. Onneksi kapseleissahan on vaan keltarauhashormonia eikä sentään estrogeenin kanssa molempia. Priorisointiahan tämä on. Kysy jos haluat tietää jotain tarkemmin!
 
Mulla loppui tänään Marveloneista vika laatta. Kävin jo ostamassa kolmen kk paketin yasminelleja, mutta päätinkin jättää ne syömättä. Ehkäisyntarve nimittäin loppui, enkä ole tarvinnut pillereitä muuhun (ei ole ikinä ollut kuukautiskipuja paitsi nyt pillereiden kanssa jonkin verran ja kuukautiset ovat aina olleet suht kohtuulliset). Katotaan mitä käy, kun monen vuoden hormonien syöminen loppuu. :) Aloitin blogipuolelle kirjaamaan ylös mitä kropalle tapahtuu. Epäsäännöllisethän mun kuukautiset oli ennen pillereitä, joten sitä ne varmasti tulee jatkossakin olemaan.
 
Toisaalta hormonittomuus kiinnostaisi myös kovasti, mutta tarve jatkuvalle ehkäisylle on eli se varmaankin tarkoittaisi siinä tapauksessa kuparikierukkaa.

Luulen, että vaihtoehtoina mulla on hormonikierukka, ehkäisykapseli sekä tuo kuparikierukka. Näiden väliltä täytyy sitten löytää se sopivin vaihtoehto.

Mulla on kuparikierukka ja ollut kyllä elämäni paras päätös sen laittaminen. Ainoastaan silloin suosittelen harkitsemaan, jos menkat on jo normaalisti runsaat/kivuliaat tms, koska hieman runsastuttaa niitä.

Paino on pudonnut, mielialanvaihtelut tasaantuneet, eikä ole koko ajan nälkä. En aloita hormonaalista ehkäisyä kyllä enää ikinä. :)
 
Daniela;3032751 begin_of_the_skype_highlighting**************3032751******end_of_the_skype_highlighting sanoi:
Mulla on kuparikierukka ja ollut kyllä elämäni paras päätös sen laittaminen. Ainoastaan silloin suosittelen harkitsemaan, jos menkat on jo normaalisti runsaat/kivuliaat tms, koska hieman runsastuttaa niitä.

Paino on pudonnut, mielialanvaihtelut tasaantuneet, eikä ole koko ajan nälkä. En aloita hormonaalista ehkäisyä kyllä enää ikinä. :)


Pitääkin siis tosissaan harkita tuota vaihtoehtoa. Ennen hormonikierukkaa mulla oli muistaakseni melko vähäiset menkat ja kipujakaan ei enää viimeaikoina pahemmin ollut. Ootko huomannut mitään vaikutuksia haluihin? Lähipäivinä pitäis tosiaan päättää millä jatketaan. Pitää vielä kysellä lääkäriltä, mitä mieltä se on eri vaihtoehdoista ja sopivuudesta mulle.
 
^Mulla myös kuparikierukka ja aika yllättynyt olisin, jos se haluihin vaikuttaisi, kun siitä ei hormoneja irtoa. Eli siis mulla ei ole ollut panetukseen mitään vaikutusta, ellei lasketa sitä, kun aluksi se sai kohdunkaulan erittämään limaa enemmän, vähän samaan tapaan kuten ovuloidessa, ja se oli ainoastaan positiivista. Normaaliin tapaan panettaa hormonikierron mukaan, eli käytännössä koko ajan miinus muutama päivä menkkoja ennen. ;)
 
Pitääkin siis tosissaan harkita tuota vaihtoehtoa. Ennen hormonikierukkaa mulla oli muistaakseni melko vähäiset menkat ja kipujakaan ei enää viimeaikoina pahemmin ollut. Ootko huomannut mitään vaikutuksia haluihin? Lähipäivinä pitäis tosiaan päättää millä jatketaan. Pitää vielä kysellä lääkäriltä, mitä mieltä se on eri vaihtoehdoista ja sopivuudesta mulle.

No haluista tasan sen verran, että jos se vaan musta on kiinni niin olen kyllä aina valmis toimintaan :D Huomaan selvän positiivisen eron pillereihin tässä. Pillerit toimi mun kohdalla ehkäisymenetelmänä siinä mielessä tietysti suorastaan loistavasti, että niitä syödessä ei kyllä panettanut lainkaan.

Lääkärit aika usein suosittelee hormonikierukkaa, mutta kävin itse laittamassa kuparisen yksityisellä puolella. Halusin nimenomaisesti hormonittoman vaihtoehdon. Vissiin ihan joka päivä ei ole tullut kuparikierukkaa vastaan, kun gynekologi halusi lukea ensin pakkauksen mukana tulleen asennuskäyttöohjeen...
 
Oho, nyt alkoi kyllä täälläkin kuparikierukka kiinnostamaan!

Kuulostaa ihan tosi hyvältä, kun itseä ahdistaa ainakin ajatus siitä, että vedän hormoneja jo seitsemättä vuotta :wtf: Se vaan tuntuu niin epäluonnolliselta. Välillä mulla on myös vaikeuksia muistaa ottaa pilleri, aina on kännykkä valmiina piippaamassa sitä varten.

Miten tuo kuparikierukan luotettavuus lie? Käytättekö jotain muuta ehkäisyä sen lisäksi, kortsua tai jotain? Netistä luin, että se olisi luotettavuudelta 98%-99%, mikä kuulostaa hyvältä (tosin luin myös, että jos lääkäri asentaa sen väärin, niin se ei ole luotettava :wtf:). Onko tuon kuparikierukan kanssa tullut yhtään mitään ongelmia tai ikäviä sivuvaikutuksia? Runsaat kuukautiset kyllä kestän, jos vain hormoneista pääsisin tuon avulla eroon.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom