Mä olen kertonutkin täällä jo aiemmin, mutta mulla on siis kuparikierukka. Toinen menossa, ensimmäinen oli ennen lapsen saamista ja toinen sen jälkeen. Laittaminen sattui jonkin verran, mutta ei nyt mitenkään järkyttävästi. Jälkimmäisellä kerralla sattui sitäkin vähemmän. Sivuvaikutuksia ei ole kamalasti ollut, enemmän kun olin synnyttämätön ja nekin hävisivät melkein kokonaan 6 kk kuluessa. Paras kokeilemani ehkäisy.
Mun on vaikea keksiä syitä, miten kuparikierukka voisi aiheuttaa lihomista tai väsymystä. Se lisää prostaglandiinituotantoa kohdun alueella ja aiheuttaa sinne steriilitulehduksen, mikä selittää tietynlaista turvotusta, mutta suorannainen painonnousu tuntuu hyvin omituiselta. Kun kyseessä on ehkäisyväline, jolla on (ellen väärin muista) 170 miljoonaa käyttäjää maailmassa, niin luulisi, että jos kierukka aiheuttaa lihomista, niin siitä olisi yleisessä jaossa olevaa tietoa samaan tyyliin kuin e-pillerien kohdalla, joiden pakkausselosteessakin on mainittu painonnousu.
Itselle tulee mieleen sellainen mahdollisuus, että se naisryhmä, joille kierukka laitetaan useimmiten, selittää joitain spekuloituja oireita. Kuparikierukka taidetaan tyypillisesti laittaa naiselle, joka on muutaman kk sisään synnyttänyt. Siihen aikaan kehossa tapahtuu hormonaalisia muutoksia: imetys, sen loppuminen (koska Suomessa imetetään keskimäärin muutama kuukausi eikä muualla länsimaissa ole juuri asiat paremmin), vauvan hoito, synnytyksen ja raskauden jäljiltä alhainen hemoglobiini ja kierukan lisäämä vuoto -> väsymystä ja lihomista. Käy myös mielessä, että onko joku nainen sekoittanut, mikä kierukka hänellä on, kuparinen vai hormoni.
Ylivoimaisesti todennäköisimmät oireet kuparikierukalla ovat runsaat vuodot ja kivut ja verrattain monella kierukka myös tulee itsestään pihalle (useimmiten kera poikkeavan kivun ja vuodon). Noiden syiden takia moni sitten niitä kierukoita poistatteleekin, ja noista olisin eniten itse huolissani. Lisäksi kuparikierukan käyttäjillä on muita enemmän bakteerivaginooseja. Mutta eipä taida sellaista ehkäisyä olla, josta ei sivuoireita saisi osa käyttäjistä. Kierukan saa kuitenkin aina pois nappaistua nopeasti ja oireet yleensä loppuvat siihen.