Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Oho, nyt alkoi kyllä täälläkin kuparikierukka kiinnostamaan!

Kuulostaa ihan tosi hyvältä, kun itseä ahdistaa ainakin ajatus siitä, että vedän hormoneja jo seitsemättä vuotta :wtf: Se vaan tuntuu niin epäluonnolliselta. Välillä mulla on myös vaikeuksia muistaa ottaa pilleri, aina on kännykkä valmiina piippaamassa sitä varten.

Miten tuo kuparikierukan luotettavuus lie? Käytättekö jotain muuta ehkäisyä sen lisäksi, kortsua tai jotain? Netistä luin, että se olisi luotettavuudelta 98%-99%, mikä kuulostaa hyvältä (tosin luin myös, että jos lääkäri asentaa sen väärin, niin se ei ole luotettava :wtf:). Onko tuon kuparikierukan kanssa tullut yhtään mitään ongelmia tai ikäviä sivuvaikutuksia? Runsaat kuukautiset kyllä kestän, jos vain hormoneista pääsisin tuon avulla eroon.

Mitenkähän tosiaan, kun tuossa lisää ihmisten kokemuksia netistä kaivelin, niin aika yleistä näyttäisi olevan, että kierukka lähtee jotenkin pois paikaltaan ja sitten pamahdetaan paksuksi? :o Eli onko tämä sitten hyvin epäluotettava menetelmä kuitenkin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No kierukan ehkäisyteho siltikin on se n. 99%, eiköhän tuohon lukkun päätyneissä tutkimuksissa ole ollut mukana laaja otanta naisia ja joukossa myös ne, joilta kierukka lähtee. Myös hormonikierukka voi tulla pois, ja silloin on riski tulla raskaaksi. Ne luvut kierukan ulos tulosta vähän vaihtelevat, mieleeni muistuu nyt jokin 10% jostain tutkimuksesta synnyttämättömillä naisilla. Useimmiten jos kierukka lähtee tulemaan pihalle, se aiheuttaa yleensä poikkeavaa vuotoa ja usein ( mahdollisesti kovaakin) kipua. Lisäksi sen huomaa siitä, että kierukan langat roikkuvat pidemmällä, kuin tavallisesti. Harvoin se tapahtuu huomaamatta. Sen paikoilleen asettuminen pitäisi myös asennuksen jälkeen katsoa ultralla mielellään ja sitten uusiksi vielä muutaman kk kuluttua asennuksesta. Itse suosittelen kanssa leikkauttamaan kierukan langat tosi lyhyiksi, koska ainakin monella kuukupin käyttäjällä se on tullut ulos, kun kuppia poistaessa on ottanut luultavasti samalla langoista kiinni ja vetänyt siis kierukan pois.
 
No kierukan ehkäisyteho siltikin on se n. 99%, eiköhän tuohon lukkun päätyneissä tutkimuksissa ole ollut mukana laaja otanta naisia ja joukossa myös ne, joilta kierukka lähtee. Myös hormonikierukka voi tulla pois, ja silloin on riski tulla raskaaksi. Ne luvut kierukan ulos tulosta vähän vaihtelevat, mieleeni muistuu nyt jokin 10% jostain tutkimuksesta synnyttämättömillä naisilla. Useimmiten jos kierukka lähtee tulemaan pihalle, se aiheuttaa yleensä poikkeavaa vuotoa ja usein ( mahdollisesti kovaakin) kipua. Lisäksi sen huomaa siitä, että kierukan langat roikkuvat pidemmällä, kuin tavallisesti. Harvoin se tapahtuu huomaamatta. Sen paikoilleen asettuminen pitäisi myös asennuksen jälkeen katsoa ultralla mielellään ja sitten uusiksi vielä muutaman kk kuluttua asennuksesta. Itse suosittelen kanssa leikkauttamaan kierukan langat tosi lyhyiksi, koska ainakin monella kuukupin käyttäjällä se on tullut ulos, kun kuppia poistaessa on ottanut luultavasti samalla langoista kiinni ja vetänyt siis kierukan pois.

Luin jostain tuossa, että kierukan tilanne tarkistettaisiin jo heti ekojen kuukautisten jälkeen ja sitten puolen vuoden päästä ja sen jälkeen siten kuin lääkäri ohjeistaa. Kuulostaa suhteellisen turvalliselta kuitenkin loppujen lopuksi. Tuskinpa tuo sitten huomaamatta jäisi, jos se alkaisi pihalle puskemaan :D

Voisipa ottaa projektiksi, että kun saa nuo viimeisimmät pillerit syötyä (harmi vain, että on 2 ja puoli liuskaa jäljellä vielä pakkauksesta :jahas:), niin yrittäisi päästä kierukan käyttäjäksi. Sen verran hyvälle tuo alkaa kuulostaa, kun lueskelee netistäkin noita infoja asiasta. Mielenkiinnolla vain odotan, että onko tuo ihan niin yksinkertaista kun on opiskelijoiden terveydenhuollon piirissä... Joskus olen terkkarille yrittänyt puhua, että haluaisin vaihtaa johonkin muuhun ehkäisyyn ja se on ollut asiaa vastaan :jahas: Ei ollut sen mielestä kovin pätevää syytä, jos ei tämän hetken pillereistä aiheudu ainakaan tietoisesti mitään maata kaatavia ongelmia (vaikka eipä sekään selviä kuin kokeilemalla...). Vaikka olen n. 95% varma, että ilman pillereitä olen huomattavasti mukavampi ja onnellisempi ihminen.
 
Pari kuukautta menty nyt ilman pillereitä (söin kahdeksisen vuotta) ja muuten on mennyt hyvin, mutta tuskaisen kivuliaat kuukautiset palasivat. :( Toki aikaa on mennyt vasta vähän, mutta ihan tuon takia tekisi mieli aloittaa uudestaan...Sekin pelottaa, kun sekä äidillä että siskolla on endometrioosi ja pillerithän sitä voivat hillitä, että se nyt aktivoituisi mullakin jos se mulla siis olisi. Että en tiedä, mitä tässä tekisi.

Ehkäisy sujuu ihan hyvin kortsullakin, että siinä ei ole ongelmaa ja ei se lapsikaan maailmanloppu mulle enää tässä iässä olisi. Myöskään iho ei ole räjähtänyt käsiin, vaikka sitä pelkäsin (nuorena oli paha akne). Olo on muutenkin palannut normaaliksi, että välillä kiukuttaa, mutta onpahan jotain tunnetiloja edes. :P

Mutta toisaalta aikaa on mennyt tosi vähän...että voihan tämä tästä tasoittua, ehkä.
 
Hei. Nopea kysymys e-pillereiden käyttäjille. :)

Olen ulkomailla, joten jouduin vaihtamaan Gestinylistä Microgynon merkkiseen. Lääkäri ilmoitti hieman sekavasti, miten tämä vaihdos nyt sitten pitäisi tapahtua, joten kysynkin nyt sitten täällä, että miten teillä on pillerimerkin vaihdos tapahtunut. Nyt on menossa viimeinen laatta Gestinyliä, kohta loppuu. Pidänkö tämän jälkeen taukoviikon ja aloitan vasta sen jälkeen Microgynonin, vai aloitanko Microgynonin laatan suoraan Gestinyl laatan loputtua?
 
Itse lopetin nyt vihdoin ja viimein lopullisesti hormonaalisen ehkäisyn. Alkoi kyllästyttämään toi painon kertyminen, ruuan/herkkujen himo, ja jatkuva nälkä, ylipäätänsä taistelu itseään vastaan. Pari ekaa viikkoa ei ollut juuri ollenkaan nälkä ja ei tehnyt mieli syödä mitään, nyt alkaa hiukka tasaantumaan, mutta toivoisin että vähän lähtisi näitä kiloja pois. Olo on paljon parempi kaikinpuolin jo nyt, vaikka muutama viikko vasta takana. Kyllästyttää tää painon kanssa taistelu, kun tuntuu että nykyään syömisillä ja liikkumisella ole mitään arpaa kehonkoostumukseen. Epäilin jo kilpparia ja kävin sen ja muut veriarvot tsekkauttamassa, mutta mitään vikaa niissä ei ollut. Aloin sitten epäillä jo 3487359 kerran, että syy voisi olla pillereissä. Takaisin en varmasti niitä enää ota. Nyt sitten seurailemaan mitä tuleman pitää, jännittää varsinkin että lähteekö ensi keväänä kiloja yhtään jos kokeilisi TAAS dieetata. En jaksa vielä talvella ressata kun viime kesä meni kärsiessä tuloksettomasti.
 
Hei. Nopea kysymys e-pillereiden käyttäjille. :)

Olen ulkomailla, joten jouduin vaihtamaan Gestinylistä Microgynon merkkiseen. Lääkäri ilmoitti hieman sekavasti, miten tämä vaihdos nyt sitten pitäisi tapahtua, joten kysynkin nyt sitten täällä, että miten teillä on pillerimerkin vaihdos tapahtunut. Nyt on menossa viimeinen laatta Gestinyliä, kohta loppuu. Pidänkö tämän jälkeen taukoviikon ja aloitan vasta sen jälkeen Microgynonin, vai aloitanko Microgynonin laatan suoraan Gestinyl laatan loputtua?

Olet asian jo varmasti joutunut ratkaisemaan, mutta tässä ote suoraan Pharmaca Fennicasta:
Vaihto Microgynon-valmisteeseen toisesta yhdistelmäehkäisyvalmisteesta (yhdistelmäehkäisytabletit, ehkäisyrengas tai ehkäisylaastari): Microgynon-tablettien käyttö tulisi mieluiten aloittaa seuraavana päivänä, kun aiemmin käytössä olleiden yhdistelmäehkäisytablettien viimeinen vaikuttava tabletti (viimeinen vaikuttavaa ainetta sisältävä tabletti) otetaan, kuitenkin viimeistään aiempien yhdistelmäehkäisytablettien tavanomaista tablettitaukoa tai viimeisen vaikuttamattoman tabletin ottamista seuraavana päivänä. Jos käytössä on ollut ehkäisyrengas tai ehkäisylaastari, Microgynon-valmisteen käyttö tulisi aloittaa mieluiten aiemman ehkäisyvalmisteen poistamispäivänä, mutta kuitenkin viimeistään sinä päivänä, jolloin uusi ehkäisyrengas tai ehkäisylaastari pitäisi asettaa paikalleen
 
Päivitystä hieman. Alunperin tarkoitushan oli lopettaa kokonaan hormonit, mutta vaihdoinkin vaan Marveloneista Yasminelleihin. Luulin että ne Marvelonit on ihan ok mulle, ei suurempia sivuvaikutuksia, mutta taisi sittenkin olla. Mahtaakohan olla sitten kropan testotasot, jotka ovat hiukan nousseet, kun nyt yhtäkkiä pukkaa finniä ja ajatukset ovat "vähän" levottomia. ;) Kuivuusongelmakin nähtävästi hävisi kokonaan. No ei se väärin ole...ainakin jos mielialat vähän tänhetkisestä tasoittuvat. Mutta nähtävästi pillerimerkeillä tosiaan on eroa sivuvaikutuksissa. Ilmeisesti siis kannattaa kokeilla pillerimerkin vaihtoa, jos jotain ongelmia on, vaikka ne ongelmat olisi kohtuullisen pieniäkin.
 
Mulla oli joskus ehkäisyrengas ja ainoa positiivinen juttu minkä keksin siitä on se, että sitä ei pahemmin tarvinnut muistaa mitenkään missään vaiheessa. Tietysti aina wc-käynnin yhteydessä testasi, että se on paikallaan, mutta muuten se vain oli. Eli se vaivattomuus oli siinä ihan parasta ja mun kaltaiselle huonomuistiselle se oli ihan loistava keksintö.

Miinuksena kuitenkin se, että mä huomasin koko aika olevani erittäin ärtynyt asiasta kuin asiasta. Ja sain ihmeellisiä raivonpurkauksia vähän väliä. Itkin lähes joka päivä ihan mitättömistä asioista. Ja muistan kun lähetin mun silloiselle miesystävälle viestin, että nähdäänkö illalla ja hän ei vastannut viestiini kymmenessä minuutissa, niin purskahdin itkuun ja lähetin hänelle viestin missä ilmoitin, että vihaan häntä, en tahdo koskaan tavata, kun ei kerta oo ees aikaa vastata mulle - jep, olin totaalinen hormonihirviö. Ja oikeastaan en alussa edes itse huomannut sitä kuinka pahasti oireilin, kunnes mun ystävät kysyivät multa, että mikä mua vaivaa ja että en ole yhtään oma iloinen itseni. Kerkesin käyttää rengasta neljä kuukautta, se tehosi hyvin eli en tullut raskaaksi. Se ei muuten poistanut halujakaan, tais jopa lisätä!

Eniveis, sitten kun lopetin, niin itkin ensimmäiset 12tuntia yhtä putkeen ja en edes tiedä vieläkään miksi. Muistan vain, että itkin itkemistäni eikä sille tullut loppua. Sen jälkeen elämä jotenkin vaan aukeni mulle mun silmieni edessä ja aloin jopa hymyilemään... ja heitin kaikki e-renkaat roskiin saman tien. Sain sovittua jopa sen silloisen mieheni kanssa ja ei en jättänyt häntä kuin vasta myöhemmin. Mut kuitenkin sen verran karsea kokemus, että hormoneihin en koske enää ikinä. En haluu tulla samanlaiseks enää. Muistan, että rengasta käyttäessäni mulla oli myös kamala tapa purra hampaitani koko aika yhteen, koska olin niin vihainen ja ärtynyt 24/7. Huh, onneks ei tarvitse enää käyttää.

Toisaalta olen miettinyt, että aiheuttaisivatko pillerit mahdollisesti vielä pahemman reaktion, en uskalla kokeilla. Tosin tällä hetkellä ei edes ajankohtaista, mutta jossain vaiheessa kyllä.
 
Itsellä myös kuparikierukka ja ikää vasta 19v. Laitatin yksityisellä ja maksoi noin 200e ja on ollut maaaaailman paras päätös; ei sitten niin minkään moisia ongelmia tai sivuvaikutuksia ollut, korkeintaan se että koko ajan panettaa :D Ja noista netissä olevista huonoista kokemuksista, pois tuloista yms niin tottakai netistä etitään vertaistukea jos homma ei toimikaan jolloin sitä negaa settiä löytyy, mutta kokeilematta ei voi tietää toimiiko!

Ekana päivänä supisteli melko paljon/kipeesti ja laitto vähän nipsas mutta oli nopeasti ohitse. Pillereitä olin syönyt 5 vuotta mutta menkat ovat olleet aivan tasaiset heti kierukan laitosta alkaen. Ehdottomasti kannattaa kokeilla (:
 
Itse jätin kanssa pillerit pois nyt syksyllä. Monta vuotta niitä tulikin syötyä, alun perin tuli aloitettua ne runsaiden, epäsäännöllisten ja kivuliaiden menkkojen takia. Sinänsä mitään ongelmia en pillereiden kanssa huomannut pientä kuivuutta lukuun ottamatta. Mutta siltikin nyt tuntuu todella hyvältä ja mulla ainakin on vaikuttanut salitreeniin, kun vertaa aikaisempaan :) Menkatkin ovat olleet suht säännölliset, vuoto normaalia, eikä kipulääkkeitäkään ole tarvinnut syödä. Jos näin jatkuukin, niin en todellakaan ala enää käyttää hormonaalista ehkäisyä. Kuparikierukka täytyy laittaa harkintaan...
 
Itse lopetin nyt vihdoin ja viimein lopullisesti hormonaalisen ehkäisyn. Alkoi kyllästyttämään toi painon kertyminen, ruuan/herkkujen himo, ja jatkuva nälkä, ylipäätänsä taistelu itseään vastaan. Pari ekaa viikkoa ei ollut juuri ollenkaan nälkä ja ei tehnyt mieli syödä mitään, nyt alkaa hiukka tasaantumaan, mutta toivoisin että vähän lähtisi näitä kiloja pois. Olo on paljon parempi kaikinpuolin jo nyt, vaikka muutama viikko vasta takana. Kyllästyttää tää painon kanssa taistelu, kun tuntuu että nykyään syömisillä ja liikkumisella ole mitään arpaa kehonkoostumukseen. Epäilin jo kilpparia ja kävin sen ja muut veriarvot tsekkauttamassa, mutta mitään vikaa niissä ei ollut. Aloin sitten epäillä jo 3487359 kerran, että syy voisi olla pillereissä. Takaisin en varmasti niitä enää ota. Nyt sitten seurailemaan mitä tuleman pitää, jännittää varsinkin että lähteekö ensi keväänä kiloja yhtään jos kokeilisi TAAS dieetata. En jaksa vielä talvella ressata kun viime kesä meni kärsiessä tuloksettomasti.

Mulla on ihan samoja oireita pillereiden kanssa ja oon näin lähellä, että heitän ne lopullisesti mäkeen... Syynä em. lisäksi se, että mielelläni haluaisin luonnollisen hormonitoiminnan pelittävän vielä vanhemmallakin iällä ja oon kuullut huhua, että niin ei välttämättä tapahdu jos nuorena alottaa pillerit ja syö niitä pitkälle aikuisikään. Voikohan noita lopettaa kesken liuskan?
 
Mulla on ihan samoja oireita pillereiden kanssa ja oon näin lähellä, että heitän ne lopullisesti mäkeen... Syynä em. lisäksi se, että mielelläni haluaisin luonnollisen hormonitoiminnan pelittävän vielä vanhemmallakin iällä ja oon kuullut huhua, että niin ei välttämättä tapahdu jos nuorena alottaa pillerit ja syö niitä pitkälle aikuisikään. Voikohan noita lopettaa kesken liuskan?

Ei varmaan kannata kesken liuskan varsinkaan jos on ollut aktissa ilman kumia. Mä en kyllä osaa sanoa, että onko nää mun ongelmat sen takia oikeasti vai ei. En vain keksi mitään muutakaan järkevää selitystä tähän. Kun treenaa ja syö omat eväät töissä ja ei osta herkkuja kuin karkkipäivänä, niin miksi joudun silti taistelemaan koko ajan? Tätä taistelua on ollut about siitä asti kun ekat pillerit otin "aknen" takia (jos sitä nyt siksi voi kutsua). Aina saan kuittailua töissäkin kuinka aina jaksan syyä samat rahkat ja ruuat, ja silti en todellakaan ole sen näköinen mitä vois kuvitella. No mutta nyt täytyy varmaan rentoutua ihan tosissaan talven ajaksi ja ruveta sitten miettimään uusiksi keväämmällä. Kai mun kroppa tarvii lepoakin välillä, eikä "miinuskaloreita" kuukaudesta toiseen.
 
No niin. Mulla olis 3 kuukauden satsi Qlaira pillereitä myynnissä. Tänään kävin lääkärissä ja nyt nämä ainoat pillerit jotka minulle sopivat, eivät sitten migreenin vuoksi enää sovikaan. Cerazettea kirjoitti, mutta en viitsisi sille tielle enää lähteä, siitä kun ei ole ihon kannalta mitään hyötyä. Ennen Qlairaa olin 5 vuotta ilman hormonaalista ehkäisyä ja nyt luulen että tästä taas eteenpäin. Cerazetesta olis kiva kuulla viimeisimpiä kokemuksia, mutta taidan pelätä liikaa ihon "räjähtämistä" ja painon nousua.
 
Minulla ei ole paino koskaan noussut pillereiden takia. Olen paremminkin hoikistunut vuosien varrella teini-iän pullukammasta olemuksesta. Aloitin pillerit 19-vuotiaana alunperin epäsäännöllisten menkkojen vuoksi (olivat myös kivuliaat). Minulle sen sijaan puhkesi uudestaan lapsuusvuosien atooppinen ihottuma. Epäilen itse, että yhdistelmäpillerit kuivattivat ihoani ja siksi tuo atopia alkoi uusiksi. Lekuri sitä ei jostain syystä uskonut, vaikka tietääkseni yhdistelmiä käytetään aknen hoidossa. Maalaisjärjellä vaikutus muhun sit on ollut ihoa kuivattava.

Mut niistä cerazeteistä. Olen tainnut syödä niitä kohta 6 vuotta. En osaa siihen vastata, että onko mielialoissa tai haluissa muutoksia, minusta ei. Olen tasaisempi kuin 20-vuotiaana mut lienee ihan aikuistumista. Menkat mulla jäi samantien pois ku noi minipilsut aloitin. Se ei haittaa tippaakaan, ainoa miinus on se, että joskus pelottaa, että entäs jos onkin raskaana. Kertaakaan niin ei ole kyllä käynyt.

Ihoa se varmasti voi rasvoittaa, koska mun ihoa cerazetet paransi merkittävästi. Sen jälkeen kun pilsut aloitin, niin atooppinen ihottumani lähti paranemaan. Tulehdukset jäi pois ja iho ei kuivu enää. En missään nimessä enää aio yhdistelmäpilsuja syödä. Hetken mulla oli kapseli, jossa on vähemmän keltarauhashormonia. Silloin ihoni kuivui taas uudestaan ja tulehdukset alkoivat. Kapseli oli puoli vuotta, jonka jälkeen siirryin pillereihin takaisin.

Olen siis ollut varsin tyytyväinen ja syönyt cerazetteä, vaikka vakituista ehkäisyäkään en ole aina tarvinnut. :)
 
Tulipahan tehtyä tuossa nyt päätös, että kokeilen pillereiden vaihtoa kuparikierukkaan. Mielenkiinnolla odotan mitä tulee tapahtumaan. Ensin pitäisi vain sen verran saada aikaiseksi, että MUISTAISI varata ajan lääkärille :jahas: Olen onnistunut tehokkaasti unohtamaan tämän koko viikon ajan.
 
Blaah, aloitin sitten Yasminit uudestaan 3kk tauon jälkeen. En vaan jaksa sitä menkkahelvettiä. :( Ja mulla siis olo on tasaisempi pillereiden kanssa kuin ilman, mutta kyllähän ne kiukut ja semmoset vähän naisen elämään kuuluvatkin. Että näillä mennään nyt sitten, katotaan taas joskus missä vaiheessa nuo voisi lopullisesti jättää pois.
 
Kyllästyttää tää painon kanssa taistelu, kun tuntuu että nykyään syömisillä ja liikkumisella ole mitään arpaa kehonkoostumukseen. Epäilin jo kilpparia ja kävin sen ja muut veriarvot tsekkauttamassa, mutta mitään vikaa niissä ei ollut. Aloin sitten epäillä jo 3487359 kerran, että syy voisi olla pillereissä.

Ootko tarkistanu insuliiniresistenssin sokerirasituksella? Ihan tk:ssa tehdään ja se voisi olla ihan järkevää tarkistaa jos painon kanssa on taistelua terveellisesti syömisestä ja liikunnansta huolimatta :)
 
Ootko tarkistanu insuliiniresistenssin sokerirasituksella? Ihan tk:ssa tehdään ja se voisi olla ihan järkevää tarkistaa jos painon kanssa on taistelua terveellisesti syömisestä ja liikunnansta huolimatta :)

Sitä ei ollut siinä testeissä mukana. Ihme, että se lääkäri ei sitä halunnut tehdä. Mutta mulla on niin paha neulakammo, että en oo taas varmaan vuosiin menossa kokeisiin, kun viime kerrallakin taas pyörryin.

Tähän mennessä tuntuu, että on ollut parempi olla ilman pillereitä tai laastaria. Menkat on ihan normaalit, naama ei kuki epänormaalisti, ja hirveitä ruokahimoja ei ole ollut. Mulla on hyvä fiilis siitä, että ehkä ensi kevään dieetti saattaisi onnistua. Perheessä kaikilla naisilla ongelmia noiden hormoonien kanssa, joten saatan olla samaa kastia. Aijon odottaa ja katsoa ainakin vuoden tähtäimellä miten tämä muutos vaikuttaa. Söin kuitenkin pillereitä/käytin laastaria n. 5 vuotta putkeen, joista 4 v. diane novaa, jonka mun käskettiin lopettamaan juuri sen korkean hormoonipitoisuuden vuoksi.

Pistän kuitenkin tuon ehdotuksen korvan taakse, jos muutosta ei tule, joudun ehkä käymään uudelleen kokeissa. :(
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom