Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Olen viime aikoina pähkäillyt pillereiden (Yasmine) lopettamista. Aikoinaan sivuoireina oli rintojen kasvua ja nyt mietityttää mitä niille tapahtuu pillereiden lopettamisen yhteydessä. Eli miten muille on käynyt lopettamisen yhteydessä, ovatko rinnat pienentyneet?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eli miten muille on käynyt lopettamisen yhteydessä, ovatko rinnat pienentyneet?

Pienenivät kyllä reilusti, tuossa ylempänä jo kertoilin laajemminkin kaikkia lopettamisen vaikutuksia. Mutta vielä lisänä aiempaan, että rintsikoiden koko tosiaan pieneni kaiken turvotuksen laskemisen seurauksena sekä ympärysmitaltaan että kupiltaan. Ennen oli 75D, nyt 70C. Eli kaksi kokoa mentiin alaspäin..tosin pillereitten aikana rintojen koko vaihteli kierron aikanakin aika reilusti, välillä olivat pari viikkoa vielä enemmän turvoksissa.
 
Olen viime aikoina pähkäillyt pillereiden (Yasmine) lopettamista. Aikoinaan sivuoireina oli rintojen kasvua ja nyt mietityttää mitä niille tapahtuu pillereiden lopettamisen yhteydessä. Eli miten muille on käynyt lopettamisen yhteydessä, ovatko rinnat pienentyneet?

Pieneni minullakin yhden koon, ja olin siitä enemmän kuin iloinen. Nyt taas 70D kun puolisen vuotta pillereitä takana...
 
Onko kenelläkään tietoa voiko ehkäisyrenkaalla skipata kuukautisia samalla tavalla, kuin pillereillä?
Itse olen "vetänyt" kolmekin rinkulaa putkeen pitämättä välivuotoja. Ei mulle ainakaan ole gyne tai farmaseutti sanonut, että siitä haittaa olisi kun olen kysellyt. Tietenkin on yksilöllistä miten kroppa käyttäytyy; toisilla voi tulla tiputtelua yms oireita, itselleni ei ole tullut mitään. Koska kroppa pidetään "raskaana" keinotekoisesti, on mielestäni melko luonnollistakin, että tyhjennysvuotoja ei joka kuukausi pidetä; eihän entisaikaan naisilla kuukautisia ollut välttämättä juuri koskaan kun ensin ollaan raskaana ja imetetään ja ollaan taas raskaana...
 
Pieneni minullakin yhden koon, ja olin siitä enemmän kuin iloinen. Nyt taas 70D kun puolisen vuotta pillereitä takana...

Mä myös elämäntilanteen vuoksi aloitin jälleen Yasminit ja kuppikoon kasvu ahdistaa vaikka ekaa laattaa pistellään vasta, rintsikat kiristää jo. Perkele. Hämmentävää kun sitä luulee että onko vain lihonut ja siksi rinnat tursuaa yli äyräiden... mut ei, farkut ym housut on ihan sopivat. "Välivuoto" on kans mallia "kuukautiset jatkuu jo kolmatta viikkoa". Pitänee hakea korkeahormonisemmat pillerit, ei taida matalahormoniset enää tässä iässä riittää.
 
Pillereitä tuli syötyä reilu 5 vuotta putkeen, mutta nyt noin puoli vuotta lopetin popsimisen silloisen parisuhteen päätyttyä. Vaikutus mielialaan on ollut valtava, olen täysin eri ihminen ilman pillereitä. Näppylöitä oli jossakin vaiheessa runsaammin kuin normaalisti, nyt niitä ilmestyy silloin tällöin pari-kolme sinne tänne, ei kuitenkaan mitenkään erityisen häiritsevästi. Kokonaisuutena olen siis tyytyväinen elämään ilman pillereitä, erityisesti sen vuosi että mielialat ovat normaalisoituneet niin huimasti... :jahas:

Mutta nyt uuden parisuhteen partaalla tulee tietysti taas kysymykseen tämä vakituisempi ehkäisyasia. Voi hemmetti, tuntuu ettei tarjolla tosiaan oikein ole mitään hyvää tapaa sellaiselle joka ei mielellään hormoneita enää alkaisi syömään. Ei kai tässä auta muu kuin jossain vaiheessa sitä kuparikierukkaa lähteä kokeilemaan..? Blaaaaaah!!!
 
Pitkän pohdinnan ja lääkärin konsultoinnin jälkeen pillerit on nyt jätetty pois. Nappia on vedetty naamaan rapiat 8 vuotta. Saa nähdä mitä tästäkin tempauksesta seuraa.
 
Pakko sanoo kyllä munkin puolesta, miten toi pillerien lopettaminen on vaikuttanu mielialaan ! Ihan sairas ero entiseen ! Tuntuu kun ois heränny jostain unesta tai jotain.. Käytin noin 4-5 vuotta Yasmineita, ja tossa vaihdoin viimeseks kuukaudeks Merciloneihin, mutta ei niistäkään mitään positiivista seurannu, niin jätin kokonaan pois. Aivan mahtava fiilis ! Suosittelen kaikille lopettamista :D Muutenkaan ei huvita enää tunkee mitään "vieraita aineita" kroppaan.
 
Pakko sanoo kyllä munkin puolesta, miten toi pillerien lopettaminen on vaikuttanu mielialaan ! Ihan sairas ero entiseen ! Tuntuu kun ois heränny jostain unesta tai jotain.. Käytin noin 4-5 vuotta Yasmineita, ja tossa vaihdoin viimeseks kuukaudeks Merciloneihin, mutta ei niistäkään mitään positiivista seurannu, niin jätin kokonaan pois. Aivan mahtava fiilis ! Suosittelen kaikille lopettamista :D Muutenkaan ei huvita enää tunkee mitään "vieraita aineita" kroppaan.

Sama juttu, kaheksan vuotta tuli popsittua. Parina viimeisenä vuotena mielialat heitteli jo tosi pahasti :/. 4kk oon nyt ollu ilman hormonaalista ehkäsyä ja olo on tosiaan kuin olisi herännyt jostain unesta. Aivan mahtava fiilis, ihan kuin olisi palautunut maanpinnalle takaisin. Ylireagoivat tunnemyllerrykset hävinneet kokonaan, unenlaatu palautunut normaaliksi, ylimääräinen väsymys poistunut jne, jne. Ei nuo ylimääräiset hormoonit näköjään kaikille vaan sovi?
 
Mä lopetin EVRAn kuukausi sitten ja oon ollut sen jälkeen ihan kuin uusi ihminen - tai pikemminkin oma itseni!!! :) Sitä helposti turtuu hormoniehkäisyn sivuoireisiin eikä edes muista enää miltä tuntui elää "luomuna" - niin kävi mullekkin. Vasta nyt oon alkanut ihmettelemään, miten helpolta tää elämä tuntuu ja kuinka hyvin jaksan. Niin ja lipido on kasvanut huimasti! Mä olin jo aika huolissaan itsestäni tossa alkuvuodesta, kun olin niin haluton, mutta nyt viimeiset kolme viikkoa on tehnyt mieli :pano: all the time :D

Jos tää fiilis pysyy niin tuskin tuun enää koskaan palaamaan hormonaaliseen ehkäisyyn. Kuparikierukkaa voisin harkita jossain vaiheessa, kunhan tässä nyt menee vähän aikaa. Siitä puheen ollen, te, jotka ootte lopettaneet h.ehkäisyn; olisi kiva kuulla mitä ehkäisyä käytätte tällä hetkellä?

Mä mietin tosi pitkään laastareiden lopettamista (tai ainakin taukoa niistä), mutta siinä kesti, kun pelkäsin niin kovasti sitä mihin kuntoon iho menee siitä. Ekan viikon aikana lopettamisen jälkeen tuli sellasta tosi pientä näppylää poskiin (minne mulle ei tule tavallisesti ollenkaan näppyjä), mutta nyt iho on nätimmässä kunnossa kuin laastareiden aikaan. Toivottavasti tää myös pysyy!!! Katsotaan miten tilanne etenee ja kuinka kauan menee, että oma hormonitoiminta tasaantuu. Raportoin jos tulee jotain uutta :)

No niin, pitää tulla vähän päivittämään tilannetta. Siitä on jo reilu 5kk, kun lopetin Evran ja vasta nyt "käynnistyi" oma hormonituotanto. En oo kyllä koskaan ennen ollut näin kiitollinen menkkojen alkamisesta :D Eli mun kokemuksen mukaan kannattaa olla kärsivällinen ja antaa sen puoli vuotta kulua ennenkuin ottaa yhteyttä lääkäriin (joka kuulemma hyvin helposti käynnistää menkat kemiallisesti) :) Fiilis on ollut edelleen ihan toista (positiivisella tavalla) kun laastareiden aikaan ja himot vaan kasvaa (tosin voi johtua siitä, ettei niitä oo päässyt purkamaan aikoihin) :D
 
Tämä suosittelee hormonikierukkaa! Itsekin söin vuosikaupalla pillereitä ja olin välillä ilman sivuvaikutuksiin tuskastuttuani. Kokeilussa oli myös ehkäisyrengas, joka "puudutti" paikat tehokkaasti vaikka oli muuten kätevä.

Synnyttäneen ystäväni suosituksesta aloin tutkia mahdollisuutta saada hormonikierukka, joka sopii monelle sellaiselle jolle muut hormonivalmisteet eivät sovi. Hormonia erittyy paikallisesti kohtuun ja vain pieni määrä. Helsingissä ehkäisyklinikalla sain asiallista tietoa eri kierukkavaihtoehdoista (hormoni ja kupari) ja päädyin hormonikierukkaan. Laitto vähän nipsaisi (en ole synnyttänyt) ja kohdun supistelua alkuun sekä tiputtelua ilmeni. Siinä kaikki ei-toivottu. Plussaa senkin edestä. Kierukka on vaivaton ja vaikuttaa viisi vuotta. Kuukautiset niukkenevat tai loppuvat melkein kaikilla. Ei hormoneista johtuvia sivuvaikutuksia vaan oma hormonikierto säilyy. Puolentoista vuoden käyttökokemuksella suosittelen.

Jotkut lääkärit ovat nihkeitä laittamaan synnyttämättömille, mutta ainoat todelliset esteet siihen taitavat olla vaihtuvat seksipartnerit (tulehdusten riski kasvaa) ja liian pieni kohtu (tällöin kuparikierukka kuitenkin yleensä sopii). Kirjoittelinpa siis omia kokemuksiani kun tätä vaihtoehtoa ei olla tässä ketjussa taidettu juuri sivuta :)
 
No niin, pitää tulla vähän päivittämään tilannetta. Siitä on jo reilu 5kk, kun lopetin Evran ja vasta nyt "käynnistyi" oma hormonituotanto. En oo kyllä koskaan ennen ollut näin kiitollinen menkkojen alkamisesta :D Eli mun kokemuksen mukaan kannattaa olla kärsivällinen ja antaa sen puoli vuotta kulua ennenkuin ottaa yhteyttä lääkäriin (joka kuulemma hyvin helposti käynnistää menkat kemiallisesti) :) Fiilis on ollut edelleen ihan toista (positiivisella tavalla) kun laastareiden aikaan ja himot vaan kasvaa (tosin voi johtua siitä, ettei niitä oo päässyt purkamaan aikoihin) :D

Hei, mahtavaa. Sama homma, lopettelin Evran koska haluan kokeilla miltä tuntuu ilman hormonaalista ehkäisyä. Tästä on tosin vasta pari viikkoa, joten menkkoja ei vielä pitäisi tullakaan. Ehkäisynä toimii kumi (joka on perseestä, mutta kun jotain on pakko käyttää..).
 
Kuukautiset niukkenevat tai loppuvat melkein kaikilla.

Mitenkäs se tyhjennys tapahtuu jos vuotoa ei tule? Limakalvo pääsee paksuuntumaan liikaa ja tulee hyytymiä ym. mukavaa.
Siksi lääkärit suosittelevat tyhjennysvuotoa 1-2 x vuoteen ettei ongelmia limakalvon kanssa pääse syntymään.

Itse olisin saanut kierukan erään tutkimuksen yhteydessä veloituksetta mutta päätin jättää välistä, koska 5 vuotta on pitkä aika tämän ikäiselle mm. lasten saannin kannalta enkä nähnyt mieluisaksi ennenaikojaan sitä poistattaakaan kun se on sinne laitettu. Laastari nyt tuntuisi ainoalta kiinnostavalta vaihtoehdolta koska on paikallisempi kuin pillerit.
Pilleritön elämä on kyllä mukavaa näin vuosienkin jälkeen :)

EDIT: nopea googletus autto,i että ilmeisesti hormonikierukka sisältää sen verran pienen määrän estrogeenia ettei limakalvo pääse kasvamaan paksuksi ja syöpäriskiä ei tule. Muiden hormonivalmisteiden kanssa tyhjennysvuoto suositellaan 6 kk välein.
 
Juu, limakalvon pitäisi peräti ohentua sen verran että tyhjennysvuoto ei ole välttämätöntä. Minäkin pohdin tuota viiden vuoden aikaa, mutta päädyin siihen että poistaminen on suht helppo toimenpide jos lapsia alkaa yrittää ja jos kierukkaa parikin vuotta pitää, on hyöty itselle jo iso. Pillerittömyys olisi kaikkein parasta mutta hormonikierukka itselle se hyvä kakkonen :)
 
Kuparikierukka löytyy

Minulla on ollut kupariversio nyt vuoden verran. Halusin nimenomaan päästä eroon ylimääräisistä hormoneista joten kuparikierukka oli aika itsestäänselvä (aikaisemmin pillereillä)

Itse olen tykännyt; ei tarvitse muistaa/ huolehtia mistään (pilsujen ottamisesta/hormonirenkaan vaihdosta yms) vaan se on siellä ja pysyy, 3-5 vuoden välein käyt vaihtamassa mallista riippuen. Menkat on samanlaiset kuin ennen pillereiden aloittamista; säännölliset eikä mitenkään runsaammat/kivuliaammat kuin ennenkään. Suosittelen!
 
Ottaa tosissaan aivoon kun ajattelin että voisin lopettaa koko ehkäisyn, tuli nimittäin käytettyä yhdistelmäehkäisyä yli 10 vuotta putkeen ja oisin halunnut lopettaa kun ei periaatteessa tarvii sitä nyt mihinkään. Mutta tiedättekö mikä on v-maisin seuraus siitä (en puhu nyt raskaudesta :) vaan FINNIT! Huh, ei oo tällaista finninaamaa ollu sitten teinivuosien mitä nyt! Samantien kun lopetin, rupes iho kukkii.
 
Ottaa tosissaan aivoon kun ajattelin että voisin lopettaa koko ehkäisyn, tuli nimittäin käytettyä yhdistelmäehkäisyä yli 10 vuotta putkeen ja oisin halunnut lopettaa kun ei periaatteessa tarvii sitä nyt mihinkään. Mutta tiedättekö mikä on v-maisin seuraus siitä (en puhu nyt raskaudesta :) vaan FINNIT! Huh, ei oo tällaista finninaamaa ollu sitten teinivuosien mitä nyt! Samantien kun lopetin, rupes iho kukkii.
Sen pitäis mennä ohi muutaman kuukauden sisällä, jaksat vaan hoitaa ihoa, juoda vettä ja käyt vaikka kosmetologilla putsailemassa :) on sen arvoista, voin kertoa..
 
Mä olen luopunut Yasminellejen käytöstä jo toistamiseen, enkä tiedä mitä viitsisin enää kokeilla. Mun mieliala heittelehti aivan hulluna niiden takia ja lähes joka viikko oli masentunut ja itkuinen fiilis ilman mitään syytä. Tämän lisäksi mun paino nousi taas sen reilut 5 kg, enkä enää usko lääkäreitä tai gynejä, joiden mielestä pillerit eivät lihota. Ihmetyttää vaan, kun Yasminellejen pitäisi olla matalahormonisia? Mitäköhän gynet suosittelee synnyttämättömälle nuorelle naiselle, jos kerran pillereitä ei halua enää popsia?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom