Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Mäkin tempasin tossa viime kuussa ja lakkasin ottamasta pillereitä. Olkoon placebo-effect tai ei, niin ylettömät syömishimot ovat mielestäni vähentyneet merkittävästi, samoin itkuangstipäivät ja migreeni. Olen tyytyväinen päätökseeni :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Piti vielä tuohon kuparikierukka-asiaan sanoa, että yksi negatiivinenkin puoli on ollut. Tosi hyvin toimi ekat kuukaudet ja menkatkin tuli ajallaan, syksyllä mulla kuitenkin oli tieukempi vaihe treenissä ja mulla oli valehtelematta kuukauden pituiset menkat - välillä vähän runsaammat, välillä aivan pientä tiputtelua. Kävin sitten gynellä asiasta ja tohtori sanoi liian kovan treenimäärän syövän estrogeenitasoa, mulla kun ei ole pillerin hormoneja pitämässä sitä keinotekoisesti yllä. Harrastan kisalajia ja treenimäärät todellakin on välillä ihan jotain muuta kuin mitä terveysliikuntasuosituksissa, joten vastaavaa ongelmaa ei välttämättä kovin helposti muille tule. Lisäksi kuukauden kuluttua tilanne taas normalisoitui ja kierto palasi normaaliksi.
 
Itse jouduin verenpaineen takia luopumaan pillereistä ja otin kuparikierukan. Helpompihan tuo on kun ei tarvitse muistaa päivittäistä pilleriä, vaikka menihän se 10 vuoden käytöllä aika rutiinilla :) Kierukkaan ihan tyytyväinen, tosin välillä supistelee aika inhottavasti ja harmittaa kun ei enää voi vaikuttaa menkkoihin mitenkään. Kierukan asentaminen oli omalla kohdalla tosi kivulias :(
 
Laskeskelin tuossa juuri että olen syönyt vähän reilut 4 vuotta e-pillereitä. Sain Yasminit 17 vuotiaana koska mulla oli jotain puol vuotta putkeen menkat (oli siellä aina sillon tällöin viikko-pari taukoa). Pillereistä mulla nousi 3-4 kiloa paino ja mulle tuli masennusta ja siinä ohella lievää syömishäiriöö, kamalia itkuraivokohtauksia ymsyms. Se oli kamalaa aikaa! Sit mä tajusin mennä lääkäriin ja pillerimerkki vaihdettiin Cypretyliin. Sitä oon syönyt nytten parisen vuotta ja olen ollut merkkiin tyytyväinen. Kilot lähti, mieliala parantui ja elämäkin alkoi pikkuhiljaa taas luistamaan. Siihen toipumiseen meni yli vuosi, mutta nykyään mä alan olla taas oma itseni. En tiedä johtuiko se kaikki niistä pillereistä, mutta ennen niitä mä olin rauhallinen, normaali ja iloinen nuori.
En usko että lopetan pillereitä vielä pitkään aikaan, koska mun mielestä ne on hyvä ehkäisykeino. Tykkään myös siitä, ettei menkkoja tarvitse kärsiä joka kuukausi, vaan voin syödä pari-kolme listaa putkeen ja päättää milloin ylipäätänsä sen tauon pidän.
 
Mä oon syöny pillereitä, erimerkkisiä, sellaset 10 vuotta. Välissä pari lyhyttä taukoa. Viimeisin merkki ollut cypretyl. Nyt päätin taas pitää taukoa ja kattoo mitä tuleman pitää, sillä halujen kans on ollu melkoisia ongelmia jo jonkin aikaa... Jännittää vähän, sillä mulla on pillerit määrätty iho-ongelmiin ja erittäin kivuliaisiin kuukautiskipuihin. Pitänee varata lekurille tuossa vuodenvaihteen jälkeen aika ja hommata näihin ongelmiin muita pillereitä. :D
 
Daniela, veit jalat suusta!
Mä lopetin pillerit syksyllä (yasmin) ihan vaan siitä syystä että olin syönyt niitä jo 7v ja halusin antaa kropalle mahdollisuuden palautua "luomuksi". Menkkoja ei ole kuulunut, tosin siihen olinkin jo varautunut. Söin kuitenkin pilsuja niin kauan.
Tuntuu että olo on vaan jotenkin parempi. Halut ovat selvästi lisääntyneet! Siis huomattavasti! Myös iho tuntuu rasvaisemmalta sopii mulle koska olen atoopikko. Luin kauhukertomuksia naaman kukkimisesta pillereiden lopetuksen jälkeen, mutta luojan kiitos, itsellä on tullut ehkä muutama hassu näppy naamaan.
En aio palata enää pillereihin. Jos tulevaisuudessa tulee tarve ehkäisyyn niin pitää keksiä muita hommia.
 
Päivitystä tilanteeseen. Eli pillerien lopettamisesta joku puoli vuotta, ja eipä ne menkat tietenkään alkaneet luonnollisesti. Selkään ja naamaan tulee kipeitä finnejä samalla tavalla kuin joskus 15-vuotiaana. :( Lääkäriltä keltarauhashormoniakuuria hakiessani valitin näpyistä niin sanoi, että ihon pitäisi tasoittua kyllä aikanaan. Sitä odotellessa...
Muita vaikutuksia: En tiedä onko lumetta, mutta itkuisuus on poissa ja muutenkin on ollut tasapainoisempi ja iloisempi olo. :) Ja salillakin sujunut paremmin! En aijo kyllä ikinä ruveta enää syömään pillereitä, jos niistä irtautuminen on tällaista.
 
Nyt loppu pillereiden syönti! :rock: Tänään asennettiin sitten kuparikierukka. Mielenkiinnolla odottelen miten tästä tilanne etenee. Kierukan asentaminen oli aika kivuliasta ja alavatsaa kipristelee edelleen, muttä eiköhän se mene ohi jossain vaiheessa. Terveydenhoitaja ja lääkäri vakuuttelivat kovasti, että tämä on ihan luotettava kapistus, kun asia hieman edelleen mietitytti.
 
Hmm... jokohan tuota kohta tulisi jopa neljä vuotta täyteen pillerien syömistä. Ihan jo ajantaju hämärtyy. Sain pillerit alun perin kivuliaisiin kuukautisiin ja ensimmäisestä merkistä, Mercilon, ei ollut mainittavaa hyötyä. Vaihdoin sitten Microgyneihin (+vaihdoin samalla kipulääkityksen), niin alkoi olla toivottuja tuloksia. Kivun vähentämistä suurempi hyöty on ehkä kuitenkin se, että syön aina kaksi liuskaa putkeen, ettei tarvi joka kuukausi kärsiä. Toiminut mulla hyvin.

En ole lihomista havainnut, mitä nyt tissit kasvoi yhdellä kuppikoolla -tai sitten vihdoin löysin itselleni oikeamman koon :rolleyes: Minusta ei ole vieläkään tullut "pillittäjää" enkä muutenkaan koe luonteeni muuttuneen. Haluista en osaa sanoa. Välillä tuntui, ettei niitä ole, mutta saattoi olla, ettei niitä vain ollut kukaan herättämässä, sillä viime aikoina niitä on ollut senkin edestä ;)
 
Kaikki kuparikierukan käyttäjät: Missä olette käyneet kierukan asennuttamassa? Uskaltaako mennä julkiselle (kuullut että siellä lääkärit saattaa ekaa kertaa elämässään asentaa tämmöistä kapistusta - ei muuten paljoo herätä luottamusta...!), vai kannattaako panostaa yksityiseen lääkäriin?? Erityisesti asennuksen aikana tuntuva kipu jännittää...Voisi kuvitella, että "asentajalla on väliä"?!?

:)
 
Kaikki kuparikierukan käyttäjät: Missä olette käyneet kierukan asennuttamassa? Uskaltaako mennä julkiselle (kuullut että siellä lääkärit saattaa ekaa kertaa elämässään asentaa tämmöistä kapistusta - ei muuten paljoo herätä luottamusta...!), vai kannattaako panostaa yksityiseen lääkäriin?? Erityisesti asennuksen aikana tuntuva kipu jännittää...Voisi kuvitella, että "asentajalla on väliä"?!?
Kannattaa kysyä puhelimessa jo, että onko lääkärillä kokemusta. En itse lääkäri ole enkä kierukan asennuksesta sinänsä paljoakaan tiedä, mutta useamman kerran olen kuullut, että ainakin synnyttämättömälle asennukseen suositellaan kokenutta lääkäriä. Mulle on laitettu opiskelijoiden terveydenhuollossa kahdesti, gynekologi toimii sekä julkisella että yksityisellä puolella ja tiesi hyvin, mitä oli tekemässä. Kokenut asentaja sen vehkeen sinne saa varmaankin nopeammin tuikattua jolloin kipuakin tuntuu vähemmän aikaa.
 
Siis mä en tiedä enää mitä tehdä!! Mikään ehkäisy ei tunnu sopivan. Mercilonit aiheutti kuivuuden ja haluttomuuden, hormonikierukka tuntui ja tiputteli, ehkäsyrenkaasta jatkuva migreeni + tuntui inhasti, mini-pill on toiminut parhaiten, mutta menkat melkein parin vkon välein ja nyt on alkanut olemaan vielä sitäkin, että toiset menkat tulee parin päivän päästä ensimmäisistä!! :O Ja pahempina kuin normit + karvotus on lisääntynyt. Muuten ei olisi mitään sivareita niistä. Ei jaksa enää. En halua tiputtelua, haluttomuutta, migreeniä, turvotusta enkä masistelua. Liikaa vaadittu?! Ai niin, Gerazettea söin muutaman päivän, mut siitä tuli pääkipua ja outoa oloa. Tuntuu, että jäljellä on enää Microluton minipillereistä. Ja kapselissa kai samat s.vaikutukset kuitenkin. Olen jo epätoivoissani ajatellut sitä ruisketta, kun se kai lopettaa yleensä vuodot, mutta kauhistuttaa se iso hormonimäärä kerralla.

Onko kukaan samassa tilanteessa ja/tai vielä parempi, olisi löytänyt sen sopivan ehkäisyn, jos oikein mikään ei tunnu sopivan?? Kortsu ei ole vaihtoehto, eikä myöskään kuparikierukka, koska tosiaan tunnen kierukan, vaikka olisi kuinka paikallaan ja minulla on luomustikin tosi runsaat menkat. Mahdoton tapaus? :wall:
 
Olen syöny jotain 4 vuotta e-pillereitä. Sain ne aivan tappavien menkkojen takia. No ne toimi sen 3,5 vuotta, mutta sitten tuli käsittämättömän rajut menkat. Ennen en itkenyt ikinä, mutta nyt riittää että sanoo vähän ikävästi nii heti kostuu silmät. Nyt sit viimeset 3kk on menkat tullut miten huvittaa ja kuinka pahoina haluaa. Pillerit vaihtu alle kuukausi sitten, mutta nyt tiputtaa ja olo on suorastaan hirveä. Päätin sit et lopetan pillerit silläkin uhalla, että kerran kuussa tuntuu että kuolema tulee. Aion siis syödä kuukauden uusia pilleireitä ja kärsiä sitten kesän. Onko muilla joilla on ollu vaikeet kuukautiset, nii miten ne on e-pillereiden käytön jälkeen menny? Onko ne edeleen yhtä vaikeat?
 
Oon syöny vissiin kymmenisen vuotta, pari kertaa lopettanut, mutta alottanu viimeistään puolenvuoden tauon jälkeen uudestaan. Alotin syömään juurikin helvetillisten menkkojen takia ja ne on pillerien popsimisen jälkeen siirtynyt historiaan. Nykyään hyvä jos huomaa, ei juurikaan kipuja tai muuta. Sitä oon tosin ite miettinyt, että kuinka paljon noi oikeasti muhun vaikuttaa. En muista mitenkään hyvin aikaa ennen pillereitä, mutta voisin vaikka vannoa, että ainakin nää rajut mielialanmuutokset olis ehkä lievempiä ilman pillereitä.
 
Onko muilla joilla on ollu vaikeet kuukautiset, nii miten ne on e-pillereiden käytön jälkeen menny? Onko ne edeleen yhtä vaikeat?
Mulla oli ennen pillereiden syöntiä suht kivuttomat ja niukat menkat, ei häirinnyt ollenkaan. 2,5 vuotta sitten aloin syömään Yasminelleja, ja kivut lisääntyi ja vuotokin mun mielestä runsastui. Sinällään ärsyttävää, mutta kyllä mä kestän, ei noi kivut nyt niiiiin pahoja oo. Mulle kun se pahin kipu on pistävä, ei tollanen normikuukautiskipu. Muita sivuvaikutuksia mulla ei ole tullut, lukuunottamatta alun painonnousua, mutta siihen nyt pystyi vaikuttamana ihan tällainen nuoresta aikuiseksi kasvaminenkin. Nyt ollaan kuitenkin taas hoikassa (mutta lihaksikkaassa:hyper:) kunnossa!

Tsempit sinne, ei oo kiva kun pillerit ja kroppa ei tee yhteistyötä.
 
Onko kenellekaan kaynyt niin, etta menkat olisivat alkaneet pillereista huolimatta? Siis sina aikana kun syo pillereita, ei tauon aikana.

Multa jai yksi pilleri valista maanantaina (muistaakseni), mutta sen jalkeen olen ottanut ne normaalisti. Silti menkat alkoivat tanaan?! Olen viimeisen 2 paivan aikana myos syonyt hiilaripitoisempaa safkaa kuin normaalisti (kauheat himot, joten soin suklaata ja eilen vahan ranskiksia ja leipaa), voisikohan se vaikuttaa jotenkin? Pitaisiko mun nyt jatkaa pillereita normaalisti vai pitaa taukoa? Seksia on tullut harrastettua viimeksi eilen, joten toivottavasti ehkaisyteho ei ole huonontunut... Apua :(
 
Onko kenellekaan kaynyt niin, etta menkat olisivat alkaneet pillereista huolimatta? Siis sina aikana kun syo pillereita, ei tauon aikana.

Multa jai yksi pilleri valista maanantaina (muistaakseni), mutta sen jalkeen olen ottanut ne normaalisti. Silti menkat alkoivat tanaan?! Olen viimeisen 2 paivan aikana myos syonyt hiilaripitoisempaa safkaa kuin normaalisti (kauheat himot, joten soin suklaata ja eilen vahan ranskiksia ja leipaa), voisikohan se vaikuttaa jotenkin? Pitaisiko mun nyt jatkaa pillereita normaalisti vai pitaa taukoa? Seksia on tullut harrastettua viimeksi eilen, joten toivottavasti ehkaisyteho ei ole huonontunut... Apua :(

Monetkohan kerrat sitä on tullu unohdettua parit pillerit välistä ja sit on alkanu menkat :jahas: En viiti edes laskee.. mut jatkoin normisti lätkän syömistä, ainut että jätin vain ne unohdetut syömättä. Loppujen lopuksi pillereiden syöminen meni ihan viduiksi, unohtelua koko ajan niin aloin käyttää e-laastaria. Kumia kannattee käyttää, jos on unohtunu pilsut, better safe than sorry. Voisko jälkiehkäsypillereitä käyttää?

Nyt ollu ilman mitään e-pilleri juttuja muistaakseni 1,5vuotta. Kaikki meni hyvin ilman pillereitä. Ilman pillereitä olo oli normaali, mutta naama alko kukkimaan 1vuoden päästä pilsujen jättämisestä ja ovulaatiot olivat ällöt. Nyt olen aloittanut ehkäisyn uudestaan niillä Evra-laastareilla, viikko2 menossa. Naamasta lähteny finnit ja rinnat ovat kipeät. Aloitin käyttämään ehkäisyä, koska poikaystäväni kanssa meno oli hieman epävarmaa ja en halunnu vahinkoa sattuvan. Paitsi kun hain reseptin ja laastarit, niin meille tuli viikko sen jälkeen ero :( Nyt mietiskelin, että hieman turhaan hain laastarit.. Mutta jos nyt käyttäis tuon 1vuoden reseptin loppuun, kun kerta olen sen hankkinutkin :rolleyes:
 
Monetkohan kerrat sitä on tullu unohdettua parit pillerit välistä ja sit on alkanu menkat :jahas: En viiti edes laskee.. mut jatkoin normisti lätkän syömistä, ainut että jätin vain ne unohdetut syömättä. Loppujen lopuksi pillereiden syöminen meni ihan viduiksi, unohtelua koko ajan niin aloin käyttää e-laastaria. Kumia kannattee käyttää, jos on unohtunu pilsut, better safe than sorry. Voisko jälkiehkäsypillereitä käyttää?

Aijaa, hyva kuulla ettei ole mitenkaan omituista. Mua vaan hamasi se, etta tosiaan multa jai valista vain YKSI pilleri. Aiemmin on saattanut jaada parikin ja silti menkat eivat ole alkaneet. Olen tosin nyt syonyt joku 2-3kk putkeen, joten ehka kroppa tuumasi etta jo on aikakin ja kaytti tilaisuuden hyvakseen. Lahtevatko menkat pois kun nyt jatkan pillereiden syontia vai joudunko karsimaan ne loppuun asti? En millaan haluaisi ottaa niita just nyt :(
 
Aijaa, hyva kuulla ettei ole mitenkaan omituista. Mua vaan hamasi se, etta tosiaan multa jai valista vain YKSI pilleri. Aiemmin on saattanut jaada parikin ja silti menkat eivat ole alkaneet. Olen tosin nyt syonyt joku 2-3kk putkeen, joten ehka kroppa tuumasi etta jo on aikakin ja kaytti tilaisuuden hyvakseen. Lahtevatko menkat pois kun nyt jatkan pillereiden syontia vai joudunko karsimaan ne loppuun asti? En millaan haluaisi ottaa niita just nyt :(

Nooo.. ne kestää 2päivästä viikkoon luultavammin.
 
Microgynon

Mä alotin viime torstaina ton Microgynonin (sain reseptin jo viime marraskuussa tosin...).
Kun kävin ihan syömishäiriön puitteissa gynekologin tarkastuksessa kun ei niitä kuukautisia ole vieläkään omasta takaa.
Mutta sain nää siis ihan oikeeseen käyttöön, enkä hormonitoiminnan palauttamiseen, koska eihän ne sitä oikeasti tee.

Ja ollut ihan kamalaa väsymystä ja masennus-kohtauksia että meinaa pää hajota ja ei jaksa.
Niin voimaton olo.

Tiedän että en oo kovin kauaa syönyt mutta kyllä osaa masentaa...

Ja ties vaikka ruokahalukin ois lisääntynyt entisestään, vaikka paino on ollut normaali jo monta kuukautta.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom