Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
LampChicken, kyllä ne on vaan jotain hikoilunäppyjä :) käy kosmetologilla poistattamassa, ja toivotaan jospa sulla palautuis omat menkat nopeammin kuin mulla...

Jeps, niin ne taitaa varmaan olla. :) Ja toivotaan joo että palautuis, ja samoin sulla. :/ huoh on tää naiseus hankalaa kun noista menkoista saa aina stressata.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lopetin pillerit noin viikko sitten, joita olen syönyt jo moooonta vuotta putkeen. Halusin vain kokeilla miltä tuntuisi olla ihan omilla hormoneilla. :) Oon myös ollut tosi herkästi itkuinen, et katsotaan jos mieliala tasoittuisi. En ole lukenut aikaisempia viestejä, niin onko muilla pillerit lopettaneilla tullut mitään iho-ongelmia? Pelkään jos naama alkaa kukkia taas...Kortsujen kanssa pitää nyt sit pelata, ei kiva mut en tod. rupea mitään kierukkaakaan laittamaan, niin paljon kuullut siitä huonoja puolia.

Itselläni alkoi iho-ongelmat aika pian pillerien lopettamisen jälkeen. Ensimmäisenä kukkimaan alkoi selkä, joka ei IKINÄ aikaisemmin ollut osoittanut minkäänlaisia näppylöitä. Se oli aivan kauheaa, varsinkin kun sitä hoidin aluksi aivan liian "raa `asti" alkoholipitoisilla tuotteilla. Iho näin pintakuivui ja kaikki näpyt jäivät sinne alle kipeiksi paukuroiksi. Kosmetologin ihonpuhd.jälkeen aloin käyttämään vain apteekin Humektania selän iholla, eli pelkkää kosteutusta, ei rasvaa, ei puhdistusta. Se auttoi pahemman yli. Vuosien päästä lopettamisesta alkoi kasvojen iho olla jo niin huonossa kunnossa, että itsetunto-ongelmat kasvoivat todenteolla. Ihotautilääkärille sitten menin, sain puolen vuoden Tetralysal -kuurin ja Skinorenin. Niiden avulla iho kuntoutui, ja sitten kuurin loppupuolella päätinkin aloittaa pillerit uudestaan, pelkäsin niin että näpyt palaavat antibiootin jälkeen. Kuuri loppui, pillerit alkoi, näpyt poissa. Skinoren käytössä edelleen ja tyytyväinen olen!
 
Noista iho-oireista puheenollen, onko jollain käynyt niin, että joku tietty pillerimerkki saa aikaan näppyjä/epäpuhtauksia kasvoissa tai muualla? Vaihdoin yasminet Qlairaan tossa pari kk sitten, ja nyt on yhtäkkiä tullut kauheesti epäpuhtauksia naamaan :( Ei siis mitään isoja finnejä, mutta sellaista pientä näppyä siellä sun täällä.
Mulla on ollut yhteensä 7 eri pillerimerkkiä käytössä, mutta mikään ei ole aiemmin aiheuttanut mitään iho-ongelmia, päinvastoin, yleensähän iho paranee e-pillereitä käyttämällä. En tiedä, voihan tämä jostain muustakin johtua, mutta noi pillerit nyt ekana tulis mieleen.
 
Mulla oli joskus pillerit - femoden tms merkki ja ne aiheutti pientä näppylää eivätkä kyllä sopineet yhtään noin muutenkaan. Diane Noviin vaihto poisti ongelmat.

Mulla taitaa olla nyt takana reilu 2 v pillerittömänä, libido on ihan loistava mutta ihon ym kanssa saa vääntää ja kääntää. Mutta muuten olo on mainio ja asiat tuntuu joltakin :)
 
Päivittelenpäs tänne omaakin tilannetta näin muutama kuukausi pillereitten lopettamisen jälkeen. Eli joskus tammikuun alkupuolella söin viimeisen pillerin ja tyytyväinen olen olotilaani ollut. Ekat luomumenkat tuli 6-7 viikon päästä lopettamisesta ja sen jälkeen ovat tulleet kohtalaisen normaalisti 4-5 viikon välein. Pillereitten aikana menkat kesti 4-5 päivää, nyt 2-3 päivää ja ovat senkin ajan niukemmat kuin pillereitten aikaan. Eli selkee parannus pilleriaikaan.

Pillereitten lopetus yhdistettynä vehnän poisjättämiseen tiputti painoa yhteensä viitisen kiloa kuin itsestään. Ylipainoa ei ollut, mutta reisistä ja vyötäröltä lähti sellainen ylimääräinen kerros. Samalla kylläkin myös rinnat pieneni aika paljon. Ensijärkystys oli aika suuri kun kerran suihkussa huomasin, että rintani ovat kadonneet. Tai ei tietenkään kokonaan kadonneet :) mutta muuttuneet täysin, tuntuivat ja näyttivät ihan erilaiselta, eli eivät enää olleetkaan samat rinnat, joita olin kymmenisen vuotta omikseni luullut. Tuosta ensijärkytyksestä selvittyäni olen kuitenkin tyytyväinen tähän pienempään kuppikokoon, koska samalla poistuivat myös pari viikkoa kuukaudessa kestävä rintojen turvotus ja särky, jolloin ei pystynyt nukkumaankaan ilman jotain tiukkaa rintoja tukevaa toppia tms. Juoksemisesta puhumattakaan, ei riittäneet pahimpina kuukausina mitkään kokeilemani urheiluliivit.

Iho sen sijaan ei ole kovinkaan paljon muuttunut suuntaan eikä toiseen. Atooppisesta ihosta kärsivänä toivoin oikeastaan vähän, että diane novan lopettamisen jälkeen iho ei olisi enää ihan niin kuiva, mutta ei vaikuttanut mitenkään. Ainoastaan yksittäisiä pieniä näppylöitä on ollut muutaman kerran kun pillereitten aikana niitä ei ollut oikein koskaan.

Hiukset alkoivat rasvoittua vielä huomattavasti entistä nopeammin lopetuksen jälkeen, tosin samalla hiukset alkoivat tuntua myös jotenkin pehmeämmiltä. Joten tässäkin on puolensa. Mielialassa on vaikeahko itse huomata muutoksia, mutta sen verran olen huomannut että en itke ihan niin helposti kuin pillereitten kanssa.

Eli siis, todella tyytyväinen olen nykytilanteeseen enkä ihan helpolla palaa pilleriaikaan. Ellei sitten tässä vielä jotain uutta ilmene, kun lopetuksesta ei kuitenkaan ole vielä puoltakaan vuotta.
 
Kiva lukea muiden kokemuksia! Oon syöny pillereitä putkeen 6 vuotta. Aloitin Yasminel-pillereillä ja noin 2 vuotta sitten vaihdoin Yasminelle-pillereihin (mielialavaihteluiden takia). Nyt on ollut kyllä ongelmia vaikka muille jakaa. Välivuotoja on tullut monen kuukauden ajan ja se ei oo ollu mitään pientä tiputtelua. Säikähdin, että nyt on oikeasti jotain pahasti vialla.
Noh, ei muuta kuin yksityiselle (opiskelijaterveydenhuollossa sain niin huonoa palvelua). Kaikki kuitekin ok, mutta päädyimme siihen, että lopetan pillerit. Ja olin jo itsekin tuota vaihtoehtoa miettinyt kauemmin. Nyt siis on viikko aikaa, kun otin viimeisen pillerin. Joten alkaa jo jännittämään mitä kaikkia muutoksia on edessä :rolleyes:
Hirvittää se, että iho huononee. Ja koska nyt valmiiksi pelkään jo sitä, voi taas pelkästä stressistä tulla näppylöitä, huoh :jahas:. Toivottavasti ei nyt ihan sekaisin kroppa mene, koska ois omat häätkin heinäkuun lopussa, joista haluais todella nauttia :)
 
Mua ärsyttää ihan suunnattomasti, että ei oo olemassa oikeestaan yhtään sellaista ehkäisykeinoa, joka olisi sekä terveellinen että kätevä! Minipillerit vähän kiinnostais, koska ne ei estä ovulaatiota.
 
Tuli mieleen, että juttelinpa tässä taannoin lääketieteellistä alaa opiskelevan sukulaiseni kanssa, ja tulivat myös e-pillerit puheeksi. Hän mainitsi, että vaikuttaisi siltä, että on hyvin yksilöllistä, onko matalahormoninen valmiste sittenkään paras kaikille. Etenkin kuin monilla hommaa tuppaa menemään niin, että synteettinen sukuhormoni lamauttaa oman hormonituotannon kokonaan, ja tällöin matalahormoninen valmiste saattaa yksinkertaisesti vain olla riittämätön. Tultiin kaikkiaan yhdessä siihen tulokseen, että mikäli nyt yleensä päätyy käyttämään ehkäisyvalmisteita, ei kannata automaattisesti valita matalahormonisinta, vaan kokeilla erilaisia vaihtoehtoja. (Tai näin useimmat varmaan tekevätkin, mutta vain näin näkökulmaksi, ettei sokeasti vain yritetä kitkuttaa sillä kaikkein vähähormonisimmalla, jos se ei itselle sovi.)

ladybird, joo, mua kans jyrsii hieman tilanne. En haluaisi käyttää mutta minkäs teet. Minipillereitä vois tietty kokeilla, mut mitenköhän on: ei taida olla yhtään sen bioidenttisempiä ne hormonit niissä kuin yhdistelmäpillereissäkään? Tuo ovulaation säilyttäminen olisi toki jotenkin luonnollista jäljittelevää.
 
En mä usko, että on sen bioidenttisempiä, mutta minipillereissä ei oo ollenkaan estrogeenia. Mä haluaisin kuitenkin säilyttää tuon ovulaationi, vaikka joillakin ilmeisesti minipilleritkin saattaa häiritä ovuloimista.
 
Tuli mieleen, että juttelinpa tässä taannoin lääketieteellistä alaa opiskelevan sukulaiseni kanssa, ja tulivat myös e-pillerit puheeksi. Hän mainitsi, että vaikuttaisi siltä, että on hyvin yksilöllistä, onko matalahormoninen valmiste sittenkään paras kaikille. Etenkin kuin monilla hommaa tuppaa menemään niin, että synteettinen sukuhormoni lamauttaa oman hormonituotannon kokonaan, ja tällöin matalahormoninen valmiste saattaa yksinkertaisesti vain olla riittämätön. Tultiin kaikkiaan yhdessä siihen tulokseen, että mikäli nyt yleensä päätyy käyttämään ehkäisyvalmisteita, ei kannata automaattisesti valita matalahormonisinta, vaan kokeilla erilaisia vaihtoehtoja. (Tai näin useimmat varmaan tekevätkin, mutta vain näin näkökulmaksi, ettei sokeasti vain yritetä kitkuttaa sillä kaikkein vähähormonisimmalla, jos se ei itselle sovi.)

Oon taipuvainen ajattelemaan samoin, esim itsellä vaihto Yasminista Yasminelleen eli matalahormonisempaan vaikutti selvästi negatiivisesti. Luulen, että myös ikä vaikuttaa - yli kolmekymppisellä oma estrogeenituotanto on jo voinut madaltua, joten korkeahormonisempi voisi soveltua paremmin. Munasarjojen lisäksi estrogeenia muodostuu myös rasvakudoksessa, joten mitä matalampi rasvaprosentti, sitä vähemmän omaa estrogeenia muodostuu, tämä kannattaisi myös urheilevien/hoikkien naisten muistaa. Tämmönen nelikymppinen suht vähärasvainen punttimimmi ei tosiaan pärjää niillä matalahormonisilla valmisteilla, tosin tämä nyt on vain minun kokemukseni.
 
Itse olen nyt yrittänyt luopua kaikista ylimääräisitä lääkkeistä (hormonaalinen ehkäisy ja beetasalpaajat). Olen kokeillut diane nova pillereitä sekä ehkäisyrengasta. Hormonaalista ehkäisyä ole käyttänyt jostain 2006 vuodesta? Nyt kuukausi sitten lopetin tuon ehkäisyrenkaankin ja olin ihan ihmeissäni, kun menkat tuli kuitenkin ajallaan! :wtf: Ainakin tällä hetkellä vaikuttaa sille, että pillerit ovat tehneet mulle semmosen "ei jaksa" efektin makuuhuoneen puolella :D Koska kun lopetin pillerit niin olen ollut selvästi aktiivisempi sen asian suhteen. En tiedä liekö plaseboa (miten se kirjotetaan?), mutta näin ainakin tällä hetkellä. Tuntuu muutenkin selväpäisemmälle ja samaa mieltä on myös mieheke ollut, että olen jotenkin vireämpi kaikin puolin. (Tosin beetasalpaajathan vaikuttavat myös vireystasoon ja muuhun sellaseen, joten voihan se olla myös siitä vaikutusta. Joka tapauksessa en pistä pahakseni.)
 
En tiedä, meneekö tämä ketjun aiheen alle, mutta tulenpa sanomaan silti: Mulle laitettiin muutama viikko sitten kuparikierukka, joka siis on toinen kierukkani kaikenkaikkiaan. Ennen lapsen saamista mulla sellainen oli, ja käytännössä se oli sivuoireeton muutaman kuukauden käytön jälkeen. Tämän nykyisen kanssa on kaikki tuntunut menevän vielä kivuttomammin. Varmaan liittyy siihen, että kohtu on todennäköisesti suurempi ja kohdunkaula nyt ainakin on. Itse olen tähän ehkäisyyn tosi tyytyväinen.
 
Olen käyttänyt Femodenia viimeiset 5 vuotta, mutta ajattelin lopettaa puoleksi vuodeksi ja katsoa mitä tapahtuu. Nyt on mennyt jo 4 kuukautta ilman Femodenia ja olen laihtunut 5kg, halut ovat nousseet n.500%, en enää joudu ravaamaan vessassa, ei tarvitse pelätä pillerin unohtamista ja yleisesti mielialat ovat olleet vähän paremmat. Toisaalta huonoina puolina on ollut säätäminen kumien kanssa, ihon räjähtäminen ekan kuukauden ajan, ei voi skipata kuukautisia pillerien avulla, kuukautiset ovat nyt kivuliaammat, olen kuin pehvaan pistetty karhu ennen kuukautisia ja pelkään aina kumin pettämistä. Eli kaiken kaikkiaan aika 50/50 tilanne. Muiden kommenttien perusteella varmaan testaan ehkäisyrengasta seuraavaksi ja katson miten käy. Onko kenelläkään tietoa voiko ehkäisyrenkaalla skipata kuukautisia samalla tavalla, kuin pillereillä?
 
Miss Piggy, paljonko tuolla ehkäisyrenkaalla on hintaa/kk? Itse olen nyt popsinut reilut puolitoista vuotta Cilest-yhdistelmäpillereitä, joihin olen kyllä ollut kautta linjan tyytyväinen - niukemmat säännölliset kuukautiset, ei (juurikaan) kipuja, ei painonnousua, ei mielialamuutoksia... Aikaisemmin ehdin syödä Marvelonia jotain kahdeksisen vuotta (muutama pieni tauko välillä), ja ne kyllä toimivat - vähän liiankin hyvin (lue: halut vähenivät ja meinasivat lopulta häipyä kokonaan :( ) Lapsia ei itsellänikään ole tarkoitus ainakaan muutamaan vuoteen hankkia, ja tuosta kondomin&vaahdon kanssa "sähläämisestä" on vähän negatiivia kokemuksia, joten kiinnostaisi kyllä tietää lisää tuosta rengasvaihtoehdostakin...

Olen nyt käyttänyt parin kk ajan ehkäisy-rengasta. Söin ennen pillereitä ja tämä rengas on ollut mielestäni 100 kertaa parempi! Ei tarvitse muistaa kuin 2 kertaa kuukaudessa (Laittaa paikoilleen ja poistaa 3 vkon päästä) Helppo asettaa ja ottaa pois. Mieskin tykkää. Hinta on 40€/pkt eli sellaiset 14 euroa/kk
 
Rele, tuo Gillyn kysymys on kirjoitettu seitsemän vuotta sitten.. :rolleyes:

Mutta Blubberille: ohjeissa sanotaan, että vaikka siirtäminen ei ole suositeltavaa, on se mahdollista asettamalla uusi rengas välittömästi pitämättä taukoviikkoa. Lisäksi suositellaan kysymään neuvoa lääkäriltä. Itse en ole tuota renkaalla tehnyt, niin en tiedä, mitä haittoja mahdollisesti käytännössä on (tässä mainitaan tiputteluvuodet jne.), mutta jos ohje suhtautuu varautuneesti asiaan, voisin veikata, että säännöllisesti tuota ei kannata harrastaa. Lääkeohjeistukset kun tukeutuvat yleensä tutkimuksiin ja/tai datan poissaoloon ja tuo minusta viittaisi siihen, että tutkimuksissa on joskus jotain haitallista ilmennyt.
 
Käytän ja on toiminut hyvin. Ei tartte muistaa usein, mutta jostain syystä on nyt viimeaikoina esiintynyt etovaa tunnetta aina tietyssä vaiheessa kiertoa. Muuten ei valittamista. Mulla pysyykin hyvin, se on tuolla alavatsassa. Ja treenaan hulluna, suihkussa tulee siis käytyä. Kesällä uidessakaan ei ole irronnut.
 
Aika pieniltä "sivuvaikutuksilta" kuullostaa tuo etova olo verrattuna mitä moni muu hormoniehkäisy voi aiheuttaa. Pillereitä en mielelläni enää aloita joten tuo laastari kiinnostaa kun ilmeisesti erittää tasaisemmin sitä hormonia vrt. pillerit. Kommenttisi kyllä vahvisti entisestään halua kokeilla laastaria kunhan nykytilanne sallii :)
 
Lopetin pillerit - 6 viikkoa sen jälkeen tulivat ensimmäiset luomumenkat sitten vuoden 2005. Tällä hetkellä näyttää siltä, että mielialani on ollut paljon tasaisempi ilman e-pillereitä. Olen iloisempi sekä reippaampi! Pillerittömyys on myös vaikuttanut makuuhuoneeseenkin - olen huomattavasti aktiivisempi. Kaiken kaikkiaan olo on NIIN PALJON parempi, että en aio enää ikinä käyttää e-pillereitä. :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom