Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt tarviis pillerit lopettaneilta omia kokemuksia, onko lopettaminen vaikuttanut salitreeniin, ja jos niin miten, ja milloin muutoksen on huomannut. (sorry en jaksa lukea kaikkia aiempia viestejä)

Mä en ole huomannut pillereillä/pillerittömyydellä mitään vaikutusta salitreeniin, ts kehitykseen, maksimeihin, voimien lisääntymiseen, palautumiseen tai jaksamiseen. Ainoa minkä olen huomannut, ettei nestettä kerry ihan niin helposti kuin pillereitä syödessä, joten lihaserottuvuus on parempi kun ei ole jatkuvasti nesteinen - mutta sekin on siis vaan "kosmeettinen" vaikutus. (Moneen muuhun asiaan sitten olenkin huomannut vaikutuksia, sekä positiivisia että negatiivisia. Pillereiden kanssa oli aina ihanan tasainen iho mutta hieman epätasainen mieliala - nyt on toisinpäin ;) )
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Äääh, ärsyttää tää pillereiden kanssa pelaaminen! Mulle kokeillaan taas uutta pillerimerkkiä (Qlaira)...seitsemäs merkki tähän mennessä. Ja eiköhän taas tullu epämääräsiä vatsakipuja siinä tokan viikon alussa ja taas tuli menkat kesken pillerilaatan :( Ei oo kyllä reilua tällanen. Lääkäri ehdottaa nyt kierukan laittamista, mutta jotenkin vierastan ajatusta ja pelkään että laittaminen sattuisi aivan älyttömästi. Miksei vois vaan kroppa toimia normaalisti! :(
 
Miksei vois vaan kroppa toimia normaalisti! :(

Heh, tämähän on sikäli melkein ironista, että kroppa toimii normaalisti ilman teknohormoneja. Nuo pillerithän nimenomaan sotkevat elimistön omia tasoja, joten kropan normaali toiminta saattaa pillereiden siedosta olla lopulta aika kaukana! :) Oletko kuitenkin odotellut aina pidempään ja koettanut antaa elimistön sopeutua pillereihin pidempään kuin yhden tai kahden kierron ajan? Lienee retorinen kysymys, koska varmaan näin olet tehnytkin..

En tiedä, jotenkin vain tulee sellainen olo, että on "oikein", että joidenkin kropat pistävät kampoihin synteettiselle hormonilisälle. Voisikohan se olla merkki siitä, että homma ei vain jotenkin sovi kropan rytmiin (tai ihmiselle ylipäätään)? Hankalaahan se tietysti arkielämän kannalta on, mutta tarkoitan, ettei se hormoniehkäisy välttämättä sen terveellisempää niille ole, joille se näyttää päällepäin hyvin sopivan.
 
Heh, tämähän on sikäli melkein... .

Kyllähän mä olen odotellu aina muutaman kuukauden, yleensä ne ongelmat tuleekin vasta parin kk kuluttua aloituksesta. Eli hormonimäärät ei riitä pitämään kiertoa yllä. Mulla on kyllä omasta takaa elimistön hormonitasapaino ihan sekaisin ollut aina, menkat tulee luonnollisesti ehkä n. kerran tai pari vuodessa.
Ja on todettu PCO myös, ei kai kuitenkaan mikään pahin mahdollinen, koska ei mulla niitä muita oireyhtymän (PCOS) oireita ole. Mutta sen vuoksi on kuitenkin pakko käyttää jotain hormonaalista lääkitystä, jotta ei pahenisi. Muuten varmaan pillerit olisinkin jo lopettanut.
 
Kyllähän mä olen odotellu aina muutaman kuukauden, yleensä ne ongelmat tuleekin vasta parin kk kuluttua aloituksesta. Eli hormonimäärät ei riitä pitämään kiertoa yllä. Mulla on kyllä omasta takaa elimistön hormonitasapaino ihan sekaisin ollut aina, menkat tulee luonnollisesti ehkä n. kerran tai pari vuodessa.

Tääkin on muuten aika omituinen juttu, nimittäin mä luulin pitkään, että pillerit tms. hormonit blokkaavat oman hormonituotannon kokonaan, mutta asia ei ole niin. Se oma kierto kyllä periaatteessa pelaa taustalla, mutta keinohormonit vain keskimäärin tasaavat niitä huippuja ja aallonpohjia sieltä. Omalla kohdalla oma kierto esim. toistaiseksi teettää lieviä välivuotoja lähellä tyhjennysviikon alkua, ja terveydenhuollon ammattilainenkin vahvisti, että tuo saattaa olla vain merkki oman toiminnan elpymisestä. Mites tuo PCO, eikös se ole liiallisen lutenisoivan hormonintuotannon aiheuttama juttu? Oliskohan sitten mahdollista ajatella, että sen tilanteen voi korjata tai ainakin parantaa tasapainottamalla sitä hormonitoimintaa noin yleisesti? Mä kun vain jotenkin tahdon olla taipuvainen uskomaan, että oireiden korjailu (tässä tapauksessa siis kierron tai hormonituotannon normalisointi synteettisellä vastineella) ei ole pidemmän päälle mitenkään kestävä ratkaisu, vaan pitäisi jotenkin pureutua niihin syihin sen ongelman taustalla. Mutta kun en aiheesta tarkemmin tiedä, on tämä pelkkää spekulointia.
 
Naisen hormonitoiminta voi häiriintyä aika herkästi silloin, jos kroppaa rasitetaan liikaa (esim. ylipaino, alipaino, ylensyönti, aliravitsemus, liian paljon liikuntaa tai stressi voi saada systeemin sekaisin).
 
Mä lopetin EVRAn kuukausi sitten ja oon ollut sen jälkeen ihan kuin uusi ihminen - tai pikemminkin oma itseni!!! :) Sitä helposti turtuu hormoniehkäisyn sivuoireisiin eikä edes muista enää miltä tuntui elää "luomuna" - niin kävi mullekkin. Vasta nyt oon alkanut ihmettelemään, miten helpolta tää elämä tuntuu ja kuinka hyvin jaksan. Niin ja lipido on kasvanut huimasti! Mä olin jo aika huolissaan itsestäni tossa alkuvuodesta, kun olin niin haluton, mutta nyt viimeiset kolme viikkoa on tehnyt mieli :pano: all the time :D

Jos tää fiilis pysyy niin tuskin tuun enää koskaan palaamaan hormonaaliseen ehkäisyyn. Kuparikierukkaa voisin harkita jossain vaiheessa, kunhan tässä nyt menee vähän aikaa. Siitä puheen ollen, te, jotka ootte lopettaneet h.ehkäisyn; olisi kiva kuulla mitä ehkäisyä käytätte tällä hetkellä?

Mä mietin tosi pitkään laastareiden lopettamista (tai ainakin taukoa niistä), mutta siinä kesti, kun pelkäsin niin kovasti sitä mihin kuntoon iho menee siitä. Ekan viikon aikana lopettamisen jälkeen tuli sellasta tosi pientä näppylää poskiin (minne mulle ei tule tavallisesti ollenkaan näppyjä), mutta nyt iho on nätimmässä kunnossa kuin laastareiden aikaan. Toivottavasti tää myös pysyy!!! Katsotaan miten tilanne etenee ja kuinka kauan menee, että oma hormonitoiminta tasaantuu. Raportoin jos tulee jotain uutta :)
 
Lopetin pillerit kolme viikkoa sitten eikä kuukautisista ole tietoakaan. Raskaus ei ainakaan ole mahdollinen, mutta kieltämättä alan tulla päivä päivältä enemmän vainoharhaisemmaksi. :jahas:
 
Elyna, kolme viikkoa nyt ei todellakaan tuossa tilanteessa ole mitenkään pitkä aika. Harvalla ne nyt varmaan kellon mukaan tulee 21 päivän tauon jälkeen pillereiden lopettamisesta (vaikka tietysti voisi ajatella, että mitä pidempi aika palautumiseen kestää, sen pahemmin se luonnollinen rytmi ja tasapaino on järkkynyt..). Kuusi kuukautta taitaa olla terveydenhuollon suositus ajasta, jolloin pitäisi ottaa yhteyttä tilanteen tiimoilta. Voihan sitä paitsi tehdä raskaustestejä, jos epäilyttää.
 
Itselläni taisi mennä yli 6kk pillereiden loputtua kun menkat alkoivat uudelleen. Olin vain tyytyväinen tilanteeseen, vaikka toisaalta sellainen normaalitilanne olisi ollut myös toivottavaa. Kyllä ne sieltä tulivat itsestään. Tuo kolme viikko nyt on hyvin minimaalinen aika. Söin pillereitä ilman taukoja 11-vuotta. Nyt en syö/käytä mitään hormonia. Pillereiden lopetuksesta on aikaa reilu 1,5 vuotta.
 
Mä lopetin pillerit 2-3 vuotta sitten. Alkujaan sain ne epäsäännöllisiin kuukautisiin ja kuukautiskipuihin, söin myös keltarauhashormonikuuria jossain vaiheessa lukioikäisenä kun kuukautisia ei kuulunut miltei vuoteen.

Jotenkin mä veikkaisin, että pillereitä ja muitakin hormoneja määrätiin hiukan liian höllästi varsinkin nuorille naisille. Kyllähän siinä ottaa aikansa, ennen kuin se kuukautiskierto normalisoituu. Muutenkin kroppa on tuossa iässä (12-20) koko ajan muutoksessa ja jos siihen vielä ympätään lisähormoneja, ei yhtään ihme, että paletti menee sekaisin, tai on ainakin mahdollista mennä. Jos nyt tekisin jotain toisin, odottelisin rauhassa parikymppiseksi kuukautiskierron normalisoitumista.

Mulla pillereiden lopettaminen on selvästi vaikuttanut mielialaan, mä en itke enää yhtä herkästi, oikeastaan tosi vähän. Ja aiemmin luulin, että mä vaan olen sellainen luonteeltani, että itken joka paikassa ja monta kertaa viikossa. Pakko sanoa, että nyt en edes muista, milloin olisin itkeskellyt viimeksi. Jotenkin koko kroppa tuntuu paljon normaalimmalta nyt kuin silloin, toki mukana voi olla aikuistumista. En palaisi pillereihin enää. Ja mulla muutos on tapahtunut pikkuhiljaa, eli kyllä pillereiden sivuvaikutusten lakkaamiseen saattaa mennä vuosi tai pari.
 
Mua myös kiinnostaisi sama kuin angeloa, nimittäin vaihtoehdot hormoniehkäisylle. Lopettaisin, jos olisi yksikin hyvä ja toimiva vaihtoehto sille. Kuparikierukkaa ajattelin ensin, mutta nykyisin kuulemani perusteella en koskisi siihen enää pitkällä tikullakaan. Kumithan ovat kai se perinteisin, mutta kun nekään eivät kaikille käytännössä sovellu.
 
Mua myös kiinnostaisi sama kuin angeloa, nimittäin vaihtoehdot hormoniehkäisylle. Lopettaisin, jos olisi yksikin hyvä ja toimiva vaihtoehto sille. Kuparikierukkaa ajattelin ensin, mutta nykyisin kuulemani perusteella en koskisi siihen enää pitkällä tikullakaan. Kumithan ovat kai se perinteisin, mutta kun nekään eivät kaikille käytännössä sovellu.

Sama. Hermo menee pikkuhiljaa. Muistan kun lopetin pillerit, panetti kuin pientä pupua koko ajan. Mutta laastarit on tehokkaasti ehkäissyt sitäkin. Kortsua käytin välissä, ja se nyt jos mikä on persiistä. :(
 
Heips! Minulla takana reilut 5 vuotta ilman hormonaalista ehkäisyä. Silloin ennen tuli kokeiltua eri pillerimerkkejä ja rengasta. Mikään ei toiminut, hirveitä sivuvaikutuksia yms. Nyt päätin uskaltaa kokeilla tuota uusinta "Qlairaa" ja nyt 3 kuukauden käytön jälkeen olen todella tyytyväinen! Aikaisemmin ennen hormonivalmisteita mulla on ollut tosi helposti hermo kireällä ja muutenkin ailahtelevainen mieli, kuukautiskipuja ja menkkojen ekoina päivinä öisin ihan hirveet hiotukset, siis paita ja lakanat märkinä kuin olis kuumeessa. Nyt kaikki tuo on poissa ja menkat kestää sen pari päivää, tosi niukasti. Mieliala on ok ja tasainen, iho parantuu taas pikkuhiljaa ja alun "nesteytyminenkin" on poistunut. :dance:

Ja jostain syystä halut parantuneet :D jonka olisin kyllä viimeiseksi uskonut, se kun on ollut mulla noiden muiden ehkäisyvalmisteiden kanssa se suurin negatiivinen sivuvaikutus... No, hyvä näin!! :rock:
 
Lopetin pillerit noin viikko sitten, joita olen syönyt jo moooonta vuotta putkeen. Halusin vain kokeilla miltä tuntuisi olla ihan omilla hormoneilla. :) Oon myös ollut tosi herkästi itkuinen, et katsotaan jos mieliala tasoittuisi. En ole lukenut aikaisempia viestejä, niin onko muilla pillerit lopettaneilla tullut mitään iho-ongelmia? Pelkään jos naama alkaa kukkia taas...Kortsujen kanssa pitää nyt sit pelata, ei kiva mut en tod. rupea mitään kierukkaakaan laittamaan, niin paljon kuullut siitä huonoja puolia.
 
En ole lukenut aikaisempia viestejä, niin onko muilla pillerit lopettaneilla tullut mitään iho-ongelmia? Pelkään jos naama alkaa kukkia taas...

juu on tullut, ei kiva.. vähän on jo parempi kun lopettamisesta on yli puoli vuotta mutta ei ole kasvojen iho lähellekään yhtä hyvä kuin pillereillä!
ja menkkakivut on kauhiat! yhtä tuskaiset kuin ennen pillereitä.. mutta mutta, on se silti sen arvosta kun tietää olevansa oma ittensä ilman mitään vieraita mömmöjä.. :)
 
Lopetin pillerit noin viikko sitten, joita olen syönyt jo moooonta vuotta putkeen. Halusin vain kokeilla miltä tuntuisi olla ihan omilla hormoneilla. :) Oon myös ollut tosi herkästi itkuinen, et katsotaan jos mieliala tasoittuisi. En ole lukenut aikaisempia viestejä, niin onko muilla pillerit lopettaneilla tullut mitään iho-ongelmia? Pelkään jos naama alkaa kukkia taas...Kortsujen kanssa pitää nyt sit pelata, ei kiva mut en tod. rupea mitään kierukkaakaan laittamaan, niin paljon kuullut siitä huonoja puolia.
Mulla Melianen lopettamisen jälkeen iho kukki kiitettävästi, alkoi tasoittua n. 3-4 kk lopettamisen jälkeen. Nyt Yasminellen lopettaessani ei ole tullut mitään ongelmia iholla, tosin menkkojakaan ei ole kuulunut takaisin (4 kk jälkeen) eli hormonit vielä sekaisin... lääkärissä olen käynyt jo.
 
Mulla Melianen lopettamisen jälkeen iho kukki kiitettävästi, alkoi tasoittua n. 3-4 kk lopettamisen jälkeen. Nyt Yasminellen lopettaessani ei ole tullut mitään ongelmia iholla, tosin menkkojakaan ei ole kuulunut takaisin (4 kk jälkeen) eli hormonit vielä sekaisin... lääkärissä olen käynyt jo.

Joo miekin lopetin Yasminellet. Toivotaan, että saisin omat menkat, kun alunperin otin pillerit epäsäännöllisyyden takia ja kun jäivät välillä pitkäksi aikaa kokonaan pois. :/ En tiedä johtuuko kuumuudesta ja hikoilusta vai pillerien lopetuksesta, mutta nyt jo on selkään ja rintaan tullut näppylää ikävästi.:(
 
LampChicken, kyllä ne on vaan jotain hikoilunäppyjä :) käy kosmetologilla poistattamassa, ja toivotaan jospa sulla palautuis omat menkat nopeammin kuin mulla...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom