Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Ei ole tehty ja tuskin enää tehdäänkään :S Kun ultrassa näkyi monirakkulaiset munasarjat ja kuukautiskierrot on epäsäännölliset. Se taitaa riittää PCOS-diagnoosiin. Onneksi ei insuliiniresistenssiäkään ole, ettei sen puoleen tarvitse pelätä parin kilon lihotusta. Aika monia alipainoisia PCO:laisia oli kehotettu lihottamaan, mikä ainakin keskustelupalstojen mukaan oli auttanut. En kyllä sitten tiedä millä mekanismilla normaalipaino muka olisi parempi PCO:n kannalta kuin alipaino.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
sanoit ettei insuliiniresistenssissä ole vikaa? Eli verensokerit on kuitenkin tutkittu?
PCOS sairastavillahan on myös suurempi riski 2. tyypin diabetekseen kaiken muun kivan lisäksi.
Kyllä uskoisin että jotain tutkimuksia tehdään viimeistään sitten kun on raskaustoiveita ja jos se ei natsaakaan. :)
 
Minä sain säännölliset kuukautiset takaisin heti, kun lopetin kovan salitreenin. Ja kovalla tarkoitan siis 3-4 kertaa viikossa treeniä. Nykyisin harrastan vain kevyempää liikuntaa ja salilla max kerran viikkoon. Uskokaa pois, treenaamisella on yhteys tähän.
 
sanoit ettei insuliiniresistenssissä ole vikaa? Eli verensokerit on kuitenkin tutkittu?
PCOS sairastavillahan on myös suurempi riski 2. tyypin diabetekseen kaiken muun kivan lisäksi.
Kyllä uskoisin että jotain tutkimuksia tehdään viimeistään sitten kun on raskaustoiveita ja jos se ei natsaakaan. :)

Joo on tutkittu jotain vuosi sitten, kun suvussa on diabetesta. Ei siis tämän pco:n takia. Mutta ehkä sen voisi tsekata vielä joskus uudestaan. :)
 
Mä oon vetäny pillereitä reilu 7 vuotta ja tekis kyllä mieli lopettaa ja kokeilla elämää ilman mitää hormonaalista juttua :( Mutta ei kai tässä oikein voi, kun kumiin en luota ja sitä en varmasti ala kyllä käyttämään...

Mietin tässä sitä, että miten paljon porukalla vaihtelee mieliala pillereitten takia kuukauden sisällä?

Kun musta tuntuu, että taukoviikon loopupäässä oon ihan eri ihminen. Panettaa ihan hulluna ja kattelen kaikki kaksilahkeisia melkein sillä silmällä:nolo: Mikä ei sinänsä kauhea kivaa ole, kun yksi mies jo löytyy. Sitten menee reiliu viikko eteenpäin ja olen taas oikein ihastunut omaan kultaan. En tajua. Pakko olla pillerit syynä?
 
Mä oon vetäny pillereitä reilu 7 vuotta ja tekis kyllä mieli lopettaa ja kokeilla elämää ilman mitää hormonaalista juttua :( Mutta ei kai tässä oikein voi, kun kumiin en luota ja sitä en varmasti ala kyllä käyttämään...?
Oletko huomannut pillereillä olevan yhteyttä reenaamiseen, miten vaikuttaa? Entä kehon muutoksiin, kuten lihomiseen?
Käytin pillereitä 2 vuotta sitten (yasmin) Ja lihoin kuukaudessa 6 kg muuttamatta syömistäni! Lopetin pillerit puolen vuoden jälkeen ja sitten aloitinkin seurustelun.. 2 vuoden jälkeen samassa suhteessa olen luvannut aloittaa pillerit, koska kortsun kanssa ei enää jaksa pelleillä ja on sitä typeryyksissään tullut joskus ilmankin pantua.. tosi viisasta! Pelkään vaan samanlaista lihomista ihan kaameasti.

Ja pillereiden takia mielialat vaihtelee tosi paljon, ainakin itselläni! Jossain vaiheessa kuukautta kaikki oli kurjasti ja itketti, jos lapaset tippui lattialle. Ja taukoviikon lopussa.. kyllä panettaa.
Pillereiden takia elimistössä on enemmän naishormonia, joka kyllä vahvistaa kaikkia tunnetiloja huomattavasti.

Miksi miehet ei voi ymmärtää pillereiden vastenmielisyyttä! :D
 
Hauska lukea, että on muitakin joita panettaa menkkojen lopussa. Muutoin mun mielialat ei mitenkään heittelehdi mutta panetus tulee aina. Ja samaan aikaan päänsärkyä, ettei elämä olisi liian helppoa.

"Kulta mua panettaa mutta mulla on menkat ja päätä särkee"
"justjust......"
 
Äh. Pidempiaikainen seurustelusuhde loppui hiljattain ja päätimpä sitten lopettaa pillereidenkin syömisen. En ole niitä ikinä mitenkään mielelläni syönyt, vaikkei mitään oireita niistä ole tullutkaan. Aloitin syömään pillereitä joskus teininä, joskus tuli pidettyä ehkä n.4kk tauko.
No, selibaatissa en meinannut elää ja äidiksi en halua vielä, enkä luota pelkkään kortsuun niin paljon että jättäisin pelkästään sen varaan... joten pakko kai alottaa kohta taas pillereiden napsiminen.
Asiaan. Haittaako tälläinen taukojen pitäminen pillereiden syönnissä jotenkin? Hormonit menee sekaisin tms? Aamulla telkussa haastateltiin jotain gyneä joka sanoi, että lääkärin näkökulmasta katsottuna parempi olisi että niitä pillereitä syötäisiin yhtäjaksoisesti sen aikaa kun niille on tarvetta. Ja nyt mä sitten mietin että aloitanko heti kunhan menkat ilmaantuu niin taas napsii niitä vai pitäskö pitää pidempi tauko, kun oon vasta kohta kuukauden ollu ilman niitä..
 
Mulle ainakin sanoi gyne, kun lopetin edelliset pillerit: "niin kauan pitää olla syömättä, kunnes omat menkat ilmaantuu." Se kertoo kuulemma, että hormonitoiminta on vielä kunnossa. Tiedä sitten.
Kesti 8kk odotella, että ne omat menkat tuli takaisin.. Toinen vaihtoehto on se, että vaihdat lennosta eli kun merkki x loppuu niin viikon tauon jälkeen (kuten normaalistikin tekisit) aloitat suoraan merkki y:llä. Mutta olit jo taukoillut pidemmän aikaa?
Mitä merkkiä söit, lakisha?
 
Merciloneja söin. Ja oon kuukauden verran ollut syömättä niitä nyt, sen aikaa aion ainakin olla että ne menkat tulisvat. Mietin vaan että pitäiskö olla pidempään tauolla vai aloittaa sit kuhan ne ilmaantuu. Jostain oon saanu kuvan että taukojen pitäminen pillereiden syönnissä ei olis kovin hyvästä. En kyl muista miks:D
On tääki vaikeeta, en haluais syödä niitä "turhaan" kun ei mitään vakituista (tai muutakaan säätöä) nyt ole.
 
Kuinka nopeesti teille muuten alko oireita ilmaantua ensimmäisen pillerin ottamisen jälkeen? Ja millasia?

Onks kellään kokemusta ehkäisyrenkaasta? Mä oon kuullu siitä ainaki tosi paljon positiivista kommenttia, mut tiedä sitte...
 
Mulla oli ennen raskaaksituloa kuparikierukka, kun en halunnut käyttää hormoneita. Tykkäsin tosi paljon, ja suosittelen sitä ehdottomasti. Sitä voi olla synnyttämättömän välillä vaikea saada, koska lääkäreillä on siitä monesti väärää ja vanhentunutta tietoa, mutta kun tarpeeksi sinnikkäästi yrittää, niin kyllä sen joku aina asentaa. Kunhan siis oikeita vasta-aiheita ei ole.
 
Onks kellään kokemusta ehkäisyrenkaasta? Mä oon kuullu siitä ainaki tosi paljon positiivista kommenttia, mut tiedä sitte...

Onhan se ihan kiva, tai parempaakaan en ole vielä keksinyt. Tuohan kaiketi vapauttaa hormoneja tasaisemmin ja sopii joillekin paremmin. Tarvitsee muistaa vain kerran kierrossa ja unohtelijoille siksi hyvä, eikä periaatteessa tarvitse poistaa välillä (mutta minun kyllä tarvitsee, yksilöllistä kaiketi). Hormonejahan siinäkin on, mutta tasaisemman vapautumisen vuoksi pidän tuota ehkä parempana kuin tavallisia pillereitä kuitenkin.

Tuosta kuparikierukasta olen kuullut myös paljon huonoa, eli ilmeisesti ihan yksiselitteinen asia ei ole tämäkään. Monille on tullut väsymystä, (huomattavaa) painonnousua, turvotusta jne. vaikkei sitä perinteistä vaikutusta hormonitoimintaan pitäisi olla. Itsekin pohdin jossakin vaiheessa tuota, mutta nykyisin epäilyttää.
 
Olen kuullut pelkkää hyvää merciloneista, joten täytynee kai sitten niitä alkaa popsimaan.

Ja oireilut pillereistä : Mulla alkoi heti ekan liuskan jälkeen.
-Painonnousu
-hirvittävät mielialan vaihtelut
-Iho huononi.

Ei omakohtaista tietoa ehkäisyrenkaasta, mutta positiivistä palautetta olen kuullut kaverilta :)
-
 
Kuinka nopeesti teille muuten alko oireita ilmaantua ensimmäisen pillerin ottamisen jälkeen? Ja millasia?

Onks kellään kokemusta ehkäisyrenkaasta? Mä oon kuullu siitä ainaki tosi paljon positiivista kommenttia, mut tiedä sitte...


Tohon ehkäisyrengaskysymykseen voisin vastata, että itse kun käytin, niin muutoin oli sopiva, mutta vyötärölle tuli 8 cm lisää. Eli ei hyvä. Renkaankäytön lopettamisen jälkeen sentit toki lähtivätkin. Olen muutamalta kaverilta kuullut samaa. Toiselle tuli myös mielettömät turvotukset, siis senttejä myöskin, toisella turposi jalat niin kovasti, että jo veritulppariskinkin vuoksi oli pakko lopettaa. Nämä on tietenkin tapauskohtaisia ja yksilöllisiä. Jokaisella ihmisellä toimii eri tavalla. Itse aloitan kohta 5 vuoden tauon jälkeen pillerit. Qlaira on nyt testivuorossa, toivotaan parasta... :)
 
Tuosta kuparikierukasta olen kuullut myös paljon huonoa, eli ilmeisesti ihan yksiselitteinen asia ei ole tämäkään. Monille on tullut väsymystä, (huomattavaa) painonnousua, turvotusta jne. vaikkei sitä perinteistä vaikutusta hormonitoimintaan pitäisi olla. Itsekin pohdin jossakin vaiheessa tuota, mutta nykyisin epäilyttää.

Juu yritettiin kanssa tota kuparikierukkaa laittaa kun olisin halunnut luopua hormoneista... En ole synnyttänyt. Lääkäri suhtautui ihan hyvin mutta kertoi kyllä ettei se sovi kaikille jos ei ole ollut raskauksia. No, yritettiin kumminkin ja kroppa ei tykännyt. Ensinnäkin se sattui aika paljon se laitto kun on niin pienet paikat. Samantien kun pääsin pöydältä alas alkoi kohtu supistelemaan voimakkaasti ja rupesi tavallaan "synnyttämään" sitä pois. Puolisen tuntia ihmeteltiin sitä touhua kun makasin hiestä läpimärkänä hirveän kivun kanssa ja sitten päätettiin ottaa se kierukka kumminkin pois. Lääkäri oli kokenut gynekologi ja varmaan osasi sen asennushomman kyllä hyvin, mutta keho vaan ei semmosta kapistusta huolinut. Eipä tosiaan heti tarvi uudestaan yrittää. Että näillä perus pillereillä mennään edelleen. Kai näitä sitten on kiskottava viiskymppiseksi asti. Kiva, enää 25 vuotta jäljellä. Lapsia en ole ajatellut hankkia.
 
Mulle ainakin sanoi gyne, kun lopetin edelliset pillerit: "niin kauan pitää olla syömättä, kunnes omat menkat ilmaantuu." Se kertoo kuulemma, että hormonitoiminta on vielä kunnossa.

niin, tämäkin ohje on vähän niin ja näin. Itselläni kierto jatkui ihan normaalisti pillereiden jälkeen 5 kk. Jolloin se loppui kokonaan. 1,5 vuotta oli poissa ja nyt kuin ihmeen kaupalla olen saanut kolmet kuukautiset säännöllisesti peräkkäin. Enpä muista koska olisin niin iloinen ollut niistä mutta jännityksellä seuraan, jatkuuko hyvä onni vielä vai jääkö tähän :)
 
niin, tämäkin ohje on vähän niin ja näin. Itselläni kierto jatkui ihan normaalisti pillereiden jälkeen 5 kk. Jolloin se loppui kokonaan. 1,5 vuotta oli poissa ja nyt kuin ihmeen kaupalla olen saanut kolmet kuukautiset säännöllisesti peräkkäin. Enpä muista koska olisin niin iloinen ollut niistä mutta jännityksellä seuraan, jatkuuko hyvä onni vielä vai jääkö tähän :)

Todellakin on niin ja näin :D Nimimerkki : vuoden sisällä 2 kuukautiset..
 
Nyt tarviis pillerit lopettaneilta omia kokemuksia, onko lopettaminen vaikuttanut salitreeniin, ja jos niin miten, ja milloin muutoksen on huomannut. (sorry en jaksa lukea kaikkia aiempia viestejä)
 
Mulla on nyt taas vaihteeksi vähän mietinnässä että mitä sitä tekis. Laastari on ollut muuten helppo & hyvä vaihtoehto, mutta nyt viimeisen puolen vuoden aikana (tai ehkä jopa pidempään) on alkanut esiintyä eräänlaista pahoinvointia kierron loppuvaiheessa, viimeisen laastarin aikana. Ei oksentelua tai mitään lähellekään, mutta sellasta ärsyttävää kuvotusta. Varsinkin hienhaju (joka on läsnä kokoajan duunista johtuen) ja kuvotus yhdistettynä ei ole hyvä asia.

Vituttaa, ei jaksaisi alkaa TAAS säätämään. Pillerien (joita siis käytin vuosia ennen laastareita) jälkeen menkat palautui normaaliksi melkein heti, mutta kivut oli ihan saatanalliset ja liikunta ei auttanut, kun ei todellakaan voinut liikkua. Ja toisaalta kun jossain vaiheessa pitäis ehkä tehdä lapsia, siis ei pitäis, vaan se saattais olla jopa mukavaa, niin en tiedä jaksaako vekslata enää pillerien kanssa.

Muita kohtalotovereita?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom