Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Mulle laitettiin neljä vuotta sitten kuparikierukka. Aiemmin olen kyllästänyt itseäni hormoneilla vuosia. PMS oireet ovat olleet tuttua kauraa, jopa niin vahvoina, että todellisuuskäsitys on ollut ajoittan totaalisen hukassa.
Kuparikierukasta minulla on vain hyvää sanottavaa. Jonkun verran kuukautiset välillä sattuvat, vähän nuoruuden alkukuukautisten tapaan. Mutta se kipu on nopeasti ohitettavissa. Aerobinen auttaa heti.
Kuukautismäärä ei mielestäni lisääntynyt juurikaan. Eikä kierukka tunnu mitenkään, missään tilanteessa.
Niin ja sitten joo, olen synnyttänyt 11vuotta sitten.
Voin vain suositella tätä nonhormonaalista ehkäisyä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihan kysymyksenä heitän ilmaan, että mitä varten te syötte niitä pillereitä akneen, kun siihen on olemassa lukuisia ihan siihen tarkoitettuja lääkkeitä? Pillereillä on niin paljon haittavaikutuksia (ehkä mielialaongelmat yhtenä suurimpana...) että en oikein tajua tuota.

Ehkä siksi kun kaikkea muuta kuin roaa oli kokeiltu ja mikään muu ei anna pysyvää vaikutusta ja roaa ei määrätty/haluttu syödä kun ei koskaan ollut niin pahana. Pillerit mullekin akneen määrättiin lääkärin toimesta alunperin, eikä ehkäisyyn.

Hormonikierukka on kuulemma ihan toimiva niille jotka eivät pysty esim. pillereitä syömään. Vapauttaa hormonia vain paikallisesti kohdun suulla eikä siksi vaikuta koko elimistöön kuten pillerit. Mutta kyllä senkin kanssa on ihon rasvoittumisen kanssa ongelmia joillakin.
 
Tosiaan lopetin pillerit parit vuodet sitten, niin oliskohan ollut about 3 kk kun naama puhkes kukkaan. Ihan sellasta pientä näppyä oli otsa täynnä ja menkkojen alkamisen aikaan tuli muutama isompi paise... Ystäväni on kosmetologi ja se teki mulle pari kertaa kemiallisen ihonpuhdistuksen :rock: naama on kun vauvan pylly nykyjään :D

aknepotilaatki on saanut siitä avun... eli aknesta kärsivien suosittelisin kääntymään ensin osaavan kosmetologin puoleen joka sitten tarpeen mukaan ohjaa ihotautilääkärille. Monesti kuulemma lääkärit alkaa hoitaan aknea liian tehokkaasti, jolloin naama ärtyy entisestään ja näyttää vielä pahemmalta...
 
Tosin mun PT (mies) on sitä mieltä, ettei pillerit vaikuta mitenkään lihasten kasvuun tai kasvamattomuuteen, vaan ruokavalio on se, millä on merkitystä, ja pillerien syönti on vaan tekosyy ettei lihakset kasva. Haluaisin ajatella noin, mutten silti pysty :(

Öh, mikäköhän logiikka tuossa sun PT:n väitteessä on? Meinaako se että naiset, jotka käyttää pillereitä, reenaa vähemmän kovaa, koska ne ajattelee että pillereiden takia lihakset ei kuitenkaan kasva? Kuinkahan moni nainen edes tietää pillereiden mahdollisesta vaikutuksesta?

Ymmärtääkseni katsotaan ettei yksi tutkimus vielä suoranaisesti todista syyn ja seurauksen yhteyttä, mutta luottaisin silti tuohon aiemmin linkittämääni tutkimukseen enemmän kuin sun PT:n mutuun.
 
Öh, mikäköhän logiikka tuossa sun PT:n väitteessä on? Meinaako se että naiset, jotka käyttää pillereitä, reenaa vähemmän kovaa, koska ne ajattelee että pillereiden takia lihakset ei kuitenkaan kasva? Kuinkahan moni nainen edes tietää pillereiden mahdollisesta vaikutuksesta?

Ymmärtääkseni katsotaan ettei yksi tutkimus vielä suoranaisesti todista syyn ja seurauksen yhteyttä, mutta luottaisin silti tuohon aiemmin linkittämääni tutkimukseen enemmän kuin sun PT:n mutuun.
Niin mäkin mieluummin luottaisin tuohon tutkimukseen, ja kun pillereiden syönti ahdistaa muutenkin, mutta yritän olla ajattelematta asiaa, koska tässä elämäntilanteessa kuitenkin vähiten huono ehkäisyvaihtoehto! Luulen, että PT:n logiikka oli siinä, että jos treenaava nainen syö huonosti eikä jaksa aina treenata niin lujaa kuin vois, voi syyttää pillereitä siitä ettei kehitystä tule, vaikka todelliset syyt on muualla. Mulla on vähän tapana keskittyä lillukanvarsiin välillä, niin luulen et hän yritti vaan rauhoitella, että pillerit on vain pienenpieni osa kehitykseen vaikuttavista asioista.
 
Luulen, että PT:n logiikka oli siinä, että jos treenaava nainen syö huonosti eikä jaksa aina treenata niin lujaa kuin vois, voi syyttää pillereitä siitä ettei kehitystä tule, vaikka todelliset syyt on muualla. Mulla on vähän tapana keskittyä lillukanvarsiin välillä, niin luulen et hän yritti vaan rauhoitella, että pillerit on vain pienenpieni osa kehitykseen vaikuttavista asioista.

Mä luulisin myös näin, että pillereillä on se pienenpieni vaikutus, ja paljon merkityksellisempää on se treenin ja ruuan määrä ja laatu (lepoa unohtamatta). Menee off-topiciksi, mutta joitakin vuosia sitten kun kituuttelin syömishäiriössäni liian vähällä ruualla, tuloksia kyllä tuli jonkin verran, mutta nykyään kun syön terveesti, niin tulostaso on suorastaan räjähtänyt!

Ja takaisin asiaan: en ole itse huomannut pillereillä olevan vaikutusta lihasten kasvuun/kasvamattomuuteen. Estrogeenihan ei ole mikään lihaskasvua haittaava hormoni sinänsä, päinvastoin (samoja vaikutuksia kuin testosteronilla, joskin äärettömän paljon heikompia), mutta jos esim pillerit on liian matalahormoniset, tulokset voi heikentyä, jos pillereillä aikaansaatu estrogeenitaso on matalampi kuin oma, luonnollinen taso.
 
Niin mietin vain tuota kun pillerithän taas pitävät naisten testotasot matalampana. Normaalisti voisi testosteronia olla elimistössä enemmän mitä pillereitä syödessä.
Ja itseasiassa monestihan seksuaalinen haluttomuuskin selittyy liian matalilla testotasoilla kun pillerit painavat niitä alas.
 
Kiitos vinkeistä, täytynee neuvotella lääkärin kanssa näistä vielä. Vieläkin silti kyselen: Mites kisaavat mimmit, vaikuttaako pillerit/muu hormoniehkäisy nesteisyyteen kisatilanteessa? Millaisia kokemuksia? Kuitenkin nämä kuulemma nestettä vähän kerää ihon alle ja kisoissa (bf) sitä nyt sitten ei saisi siellä olla. Joku on kuulemma jättänyt pois pari kk ennen kisoja mutta järkkyykö siinäkin sitten hormonitasapaino kun kroppa on pilsuihin tottunut...? Ja vaikuttaako pillerit ylipäätään niin paljon jos niitä on semmosen 7-8 vuotta jo syönyt putkeen, siihen nesteilyyn...? Vituttais nimittäin sekin jos on muuten saanut hyvin kiristeltyä ja sitten onkin nesteet väärässä paikassa pillereiden takia...
 
Niin siis pillereiden vaikutus lihaskasvuun on juurikin lisääntyneessä estrogeeni- ja laskeneessa testosteronimäärissä... Siitä johtuu osaltaan myös pillereidensyömisestä aiheutuva lihominen, vaikka lääkärit kovasti väittävätkin että mitään todisteita pillereiden aiheuttamalle lihomiselle ei ole, lihominen johtuu vakiintuneesta parisuhteesta ja plaa plaa plaa.
Itse olen valittanut lääkärille pillereiden haittavaikutuksista, useaa merkkiä kokeilleena. Vastaus oli oikeasti, " ei pidä paikkaansa. Se on TYTTÖ nyt luulosairaus mikä sulla on":curs: Ei siis vaikuttanut esim. limakalvojen kuivuuteen, seksiä ei pystynyt harrastamaan ja nenänlimakalvot vuosi verta, jollei niitä öljynny n. 3krt päivässä...luulosairaushan se. Tai tosiaan aiemmin mainitsemani migreeni, myöskin luulosairaus... ja nää kun on kadonnut täysin pillereiden lopettamisen jälkeen!

On se jumalauta, kun ei naisia uskota tässäkään asiassa. Haluaisin tietää, paljonko lääkärit saa provikkaa jokaista e-pillerireseptiä vastaan:jahas:
 
Yllätys ja ihmetys oli suuri, kun aamulla olikin mekat alkaneet :D
Just eilen oli puhetta että pakko se on taas lääkärille mennä kun ei näy eikä kuulu, mutta tuloihan ne sieltä. 5-6kk sitten oli edelliset menkat.
 
Ai että mua ärsyttää vekslata näiden pillereiden kanssa :curs:

Käytin pitkää EVRA-laastareita, mutta gynen mukaan oli parempi vaihtaa ne pillereihin, sillä aiheuttivat voimakasta ihottumaa laastarikohdalle (käsivarteen) ja sen ympärille. Oireet olisivat voineet pahentua ja koko käsi leimahtaa ihottumille.
Muuten kyllä tykkäsin laastareista, helppo käyttää, eikä muita sivuoireta ollut.

Jossain vaiheessa kokeilin Yasmineita, mutta nehän oli ihan hirveetä kamaa. Itketti, masensi, kiukutti, turvotti.. Olin ihan kuin eri ihminen.

Viimeisin kokeiluni oli mercilonit. Muuten ne olivat ihan kelpopillereitä, mutta rupesin epäilemän niiden sopivuutta, kun menkat kestivät yli 8 päivää, olivat runsaat ja maha kipuili aivan jumalattomasti. Gynen kanssa jutellessa selivisi, että niissä on liian vähän jotain tiettyä hormoonia, joten merkkiä taas vaihettava.

Nyt sitten sain Diane Nova- pillereitä. En ole vielä aloittanut ja jos totta puhutaan, ei tekisi edes mieli vetää noita naamariin. Niin monet ovat kärsineet hillittömästä nesteturvotuksesta noiden aikana, että melkein tahtoisin lätkäistä taas EVRAn käsivarteen. Ihan ahdistaa ajatus ruveta tässä nyt vielä turpoamaan ja keräämään sellulittia ympärilleen, kun muutenkin omakuva toisinaan ahdistaa.
Ehkä se ihottuma on sen rinnalla pienempi paha..

Äh, en tiedä mitä tekisin :( Voihan se olla, että kyseisiä sivuoireita ei minulle tulisikaan, mutta kun lähes jokaikinen valittaa samaa oireitta, niin onhan se aika todennäköistä..
 
Ai että mua ärsyttää vekslata näiden pillereiden kanssa :curs:

Käytin pitkää EVRA-laastareita, mutta gynen mukaan oli parempi vaihtaa ne pillereihin, sillä aiheuttivat voimakasta ihottumaa laastarikohdalle (käsivarteen) ja sen ympärille. Oireet olisivat voineet pahentua ja koko käsi leimahtaa ihottumille.
Muuten kyllä tykkäsin laastareista, helppo käyttää, eikä muita sivuoireta ollut.

Jossain vaiheessa kokeilin Yasmineita, mutta nehän oli ihan hirveetä kamaa. Itketti, masensi, kiukutti, turvotti.. Olin ihan kuin eri ihminen.

Viimeisin kokeiluni oli mercilonit. Muuten ne olivat ihan kelpopillereitä, mutta rupesin epäilemän niiden sopivuutta, kun menkat kestivät yli 8 päivää, olivat runsaat ja maha kipuili aivan jumalattomasti. Gynen kanssa jutellessa selivisi, että niissä on liian vähän jotain tiettyä hormoonia, joten merkkiä taas vaihettava.

Nyt sitten sain Diane Nova- pillereitä. En ole vielä aloittanut ja jos totta puhutaan, ei tekisi edes mieli vetää noita naamariin. Niin monet ovat kärsineet hillittömästä nesteturvotuksesta noiden aikana, että melkein tahtoisin lätkäistä taas EVRAn käsivarteen. Ihan ahdistaa ajatus ruveta tässä nyt vielä turpoamaan ja keräämään sellulittia ympärilleen, kun muutenkin omakuva toisinaan ahdistaa.
Ehkä se ihottuma on sen rinnalla pienempi paha..

Äh, en tiedä mitä tekisin :( Voihan se olla, että kyseisiä sivuoireita ei minulle tulisikaan, mutta kun lähes jokaikinen valittaa samaa oireitta, niin onhan se aika todennäköistä..

Ootko kokeillut sitä (EVRA) muualla kun käsivarressa? Mulla ei oo ihottuma ongelmia, mutta pysymisen kanssa oli ihan selkee ero kohdasta riippuen. Käsivarressa en tosin oo koskaan kokeillut, se olis duunin puolestakin vähän törkeesti koko ajan näkyvillä.

Siis esim. pakarassa, alaselässä, alavatsassa..
 
Tähtityttö, olen kokeillut pitää laastaria pakarassa tai alaselässä, mutta eivät tahdo millään pysyä. Ihottumaa esiintyi myös noillakin alueilla.
Se unohtuikin sanoa miinukseksi, että loppuajasta laastari meinasi joka kerta irrota ennen aikojaan.
 
Saako sitä Evraa virallisesti edes pitää muualla kuin alavatsa/-selkä-pakara-akselilla? En tiiä, mutta epäilisin noin.
 
Saako sitä Evraa virallisesti edes pitää muualla kuin alavatsa/-selkä-pakara-akselilla? En tiiä, mutta epäilisin noin.

Pakkauksessa on ohjeet siihen missä niitä pidetään. Lääkärini neuvoin minulle, ettei saisi pitää rinta aluellaa eikä lähellä kohtua/munasarjoja. Itse en pitäny Evrasta, silloin kun käytin vielä hormooniehkäisyä. Evra irtoili ennen aikojaan ja kutisi ärsyttävästi.

Nyttemmin kun olen lopettanut e-pillerit, niin lopetusoireet ei olletkaan pahoja (käytin siis Yasmin-pillereitä). Lisäkiloja ei ole tullut, mutta kasvot on rasvoittuneet ja muutama finni ilmestynyt. Mieliala on ihan sama kuin pillereiden kanssa. Kuukautiset ovat tulleet normaalisti, ehkä hieman niukemmin. Kuukautiset ei oo kivuliaat, eikä päänsärkyjä/migreeniä ole ollut. Tissit eivät ole enää turvoksissa vaan aavistuksen verran lösähtäneet. Eli itsetunto ei ole karissut lopettamisen myötä ja olen hyvilläni siitä. Enää ei tarvi värkätä pillereiden kanssa ja eikä tarvi muistella et onko ne ottanu vai ei.
 
Mietintöjen jälkeen päätin, että kokeilenpahan tuota Diane Novaa. Jos rupean turpoamaan hillittömästi tai saan muita epämiellytäviä oireita, niin sitten mietin jotain muuta vaihtoehtoa.

EVRAssa tosiaan se huono puoli, kun sitä ei voi kiinnittää uudelleen.
Vaikka laastarin väitetään pysyvän saunassa, uidessa jne. niin minulla se nimenomaan alkoi irtoilla herkemmin perusteellisen kylpemisen jälkeen.
 
Pakkauksessa on ohjeet siihen missä niitä pidetään. Lääkärini neuvoin minulle, ettei saisi pitää rinta aluellaa eikä lähellä kohtua/munasarjoja.

Mitäs oli perusteena tuolle, ettei saisi pitää lähellä kohtua/munasarjoja? Itse kun olen jo vuositolkulla pitänyt tuolla alavatsassa, pysyy parhaiten. Mitäs haittaa tästä nyt koituu sitten?:eek:
 
Mitäs oli perusteena tuolle, ettei saisi pitää lähellä kohtua/munasarjoja? Itse kun olen jo vuositolkulla pitänyt tuolla alavatsassa, pysyy parhaiten. Mitäs haittaa tästä nyt koituu sitten?:eek:

Hyvä kysymys. Se on tietenkin loogista, ettei laita estrogeeniä vapauttavaa laastaria kiinni rintoihin, kun ilman estrogeeniä ei olisi rintasyöpääkään.

Tässä ote nyt sitten Pharmaca Fennicasta:

Antotapa

Evra kiinnitetään puhtaalle, kuivalle, karvattomalle ja ehjälle terveelle iholle pakaraan, vatsaan, olkavarren ulkopintaan tai ylävartaloon kohtaan, jossa tiukka vaatetus ei hankaa sitä. Evra-laastaria ei saa kiinnittää rintoihin eikä punoittavalle, ärtyneelle eikä haavaiselle iholle. Kukin seuraava Evra-laastari on kiinnitettävä eri kohtaan kuin edellinen laastari, jotta vältetään ihon mahdollinen ärtyminen. Laastari voidaan kuitenkin kiinnittää samalle anatomiselle alueelle.

Laastaria on painettava voimakkaasti ihoa vasten, kunnes sen reunat tarttuvat kunnolla kiinni.

Alueella, jolle Evra-laastari on kiinnitetty tai johon se aiotaan pian kiinnittää, ei saa käyttää meikkejä, ihovoiteita, kosteusemulsioita, puutereita tai muita ulkoisesti käytettäviä tuotteita, jottei heikennettäisi Evran kiinnittymistä.

On suositeltavaa tarkistaa päivittäin, että laastari on kunnolla kiinni. Käytetyt laastarit hävitetään kohdassa Käyttö- ja käsittelyohjeet annettujen ohjeiden mukaisesti.
 
Mitäs oli perusteena tuolle, ettei saisi pitää lähellä kohtua/munasarjoja? Itse kun olen jo vuositolkulla pitänyt tuolla alavatsassa, pysyy parhaiten. Mitäs haittaa tästä nyt koituu sitten?:eek:

En kyllä sen kummemmin ajatellut et mikä juju siinä on, mutta näin hän neuvoi. Itse pidin pakarassa muutaman kuukauden kun käytin evraa. Kunnes se alkoi irtoilla jopa viikkoa aiemmin. Ajattelin silloin et heitän laastarit mäkeen ja päädyn takaisin pillereihin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom