Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Mä pidin kans pakarassa, ekaks pysyi hyvin mutta jossain vaiheessa saikin sitten olla päivän parin jälkeen aina vaihtamassa uuteen kun tahtoi irrota. Ja ne liimajämät ihossa ei ollut kivoja.

Tälleen sivuhuomautuksena viitaten edelliseen postaukseeni, edelleenkään ei ole kierto normalisoitunut :/
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jossain vaiheessa kokeilin Yasmineita, ... /--/Viimeisin kokeiluni oli mercilonit... /--/Nyt sitten sain Diane Nova- pillereitä. En ole vielä aloittanut ja jos totta puhutaan, ei tekisi edes mieli vetää noita naamariin.

Olen syönyt noita kaikkia (+useaa muuta), ekaa ja viimeistä myös pitämättä taukoa levyjen välissä (endometrioosin hoito). Diane Nova oli hyppien keikkuen paras vaikkakin taitaa olla noista vahvin.
 
Mä oon ollut 5 vuotta ilman hormonaalista ehkäisyä. Mitkään ei oikein tuntuneet sopivan (Harmonet, Yasmin, NuvaRing...). Iho-ongelmat tuli lopetuksen jälkeen. Nyt kun lopetuksesta on näin kauan, alkoi olemaan iho jo TODELLA häiritsevä ja itsetuntoa laskeva. Nyt olen Tetralysal-kuurilla vielä pari kuukautta ja Skinoren menee pari vuotta ainakin. Pelkään vain, että iho-ongelmat palaavat kun kuuri loppuu. Olen nyt muutenkin ajatellut, josko kokeilisi pillereitä taas. Hirvittää kyllä ne mielialanvaihtelut, mahd. painonnousut yms.... Mutta nyt melkein enemmän hirvittää tämä nykyelämän riskinotot. Kun ei oikein sitä kumia jaksa käyttää, ja tulee mentyä riskipelillä. Itseä voi syyttää joo, ketä muutakaan. Vakisuhde siis tietty. Ja kyllä mulla on aika pahat mielialavaihtelut menkkojen mukaan. Ja hirvittävät hikoilut menkkojen alussa. Kyllähän ne voi sitten vaihtaa/lopettaa jos tuntuvat huonoilta.

KYSYMYS kuuluukin nyt, onko kukaan vielä kokeillut uutta Qlaira -merkkiä? Siinä eri päivillä eri hormonipitoisuudet yms. Pitäisi olla omaa hormonitoimintaa mukailevampi. Tämä kysymys on toki typerä siinä mielessä, että jokaisella lääkitys toimii omalla tavallaan. Toisille sopii toinen, toisille toinen. Olis kuitenkin kiva tietää kokemuksia...:worship:
 
KYSYMYS kuuluukin nyt, onko kukaan vielä kokeillut uutta Qlaira -merkkiä? Siinä eri päivillä eri hormonipitoisuudet yms. Pitäisi olla omaa hormonitoimintaa mukailevampi. Tämä kysymys on toki typerä siinä mielessä, että jokaisella lääkitys toimii omalla tavallaan. Toisille sopii toinen, toisille toinen. Olis kuitenkin kiva tietää kokemuksia...:worship:

Mulla ei juuri tuosta kyseisestä merkistä ole kokemuksia, mutta itsekin on tullut tapeltua ihan kiitettävästi noitten eri pillerimerkkien kanssa kun mikään ei ole tuntunut sopivan. Parhaiten on kuitenkin pelittänyt juuri tällainen malli jossa hormonipitoisuudet vaihtelevat kierron mukaan. Tosin tällä hetkellä mulla on käytössä melkoisen kummallinen versio tästä, jossa alkukierrossa syön jasminea 1 pillerin päivässä, keskivaiheilla yasminellea 2 pilleriä päivässä ja lopussa taas yasminea :D Mutta tarkoituksena on nyt kokeilla jotain merkkiä, jossa nuo pitoisuudet vaihtelevat, jotta helpottuisi tuo pillereiden kanssa pelleily.
 
Nyt on sitten täälläkin pillerien syönti lopetettu :hyvä: Alkoi vaan ahdistaa niin paljon kaikki mahdolliset haittavaikutukset kun niitä on jo suunnilleen yksitoista vuotta parin lyhyen tauon kera tullut napsittua. Päällimmäisenä on pelko niiden vaikutuksista raskaaksi tulemiseen sitten joskus kun sitä haluaa. Ja olisihan se mukavaa olla oma itsensä, eihän sitä tiedä mitkä ominaisuuteni ovat minua itseäni ja mitkä pillereitten aiheuttamaa kun niitä on niin kauan tullut syötyä. Iho-ongelmat pelottaa mutta kaipa niistä selviää, ja tällä hetkellä iho on niin kuiva että pieni rasvaisuus olisi ihan tervetulluttakin.

Ehkäisyä tämä kyllä ikävästi hankaloittaa, en halua mitään hormoneja sisältävää, ajatuskin kierukasta tuntuu kauhealta ja kondomit tekee seksistä paljon vähemmän kivaa. Eli olen vähän niin kuin päätynyt ratkaisuun varmat päivät + kondomi sitten niinä ei niin varmoina päivinä. Ajattelin ostaa sellaisen ovulaatiosylkitestin, jonka kanssa voi sitten tutkia varmojen päivien ajankohtaa. Onko muilla kokemusta tällaisesta? Yritin jonkun verran taaksepäin lukea keskustelua mutta en löytänyt keskustelua aiheesta.
 
Mä söin 6 vuotta dianeja ja ei minulle ainakaan aiheuttanut minkäänlaista turvotusta tai painonnousua. Sopivat erinomaisesti :)

Sitten on tullut markkinoille Yaz -merkkinen pilleri, jota syödään koko ajan (välissä lumetabl. 4 kpl) ja siitä tuntui olevan melko positiivisia kokemuksia. Toimii akneen, sis. nesteenpoistajaa jne.
 
Lopetin e-pillerit kolmen vuoden käytön jälkeen, koska minulla oli aurallinen migreeni. Kukaan lääkäri ei koskaan sanonut, etten niitä saisi syödä, mutta keskustelupalstoja lukiessa tuli sellainen "turvaton" olo kun mietti, että minulle saattaa tulla aivohalvaus minä hetkenä hyvänsä. Aloitin Diane Novat alun perin akneen, mutta ne auttoivat myös hiustenlähtöön.

Nyt lopetuksen jälkeen akne on palannut takaisin, ja uutena oireena on liian pitkät kuukautiskierrot. Huomaan myös, että suuni yläpuolelle on alkanut kasvaa pitempiä karvoja. Prolaktiini ja kilpirauhasarvot on mitattu, ja ne ovat kunnossa. Epäilen PCO:ta, ja harmittaa etten varsinaisesti ehkä saisi syödä e-pillereitä, mutta ei oikein muutakaan mahdollisuutta ole. Tietääkseni esim. Terolutia ei kannata syödä hirveän pitkään, eikä sillä olisi pco:ni kannalta kaikkia edullisia vaikutuksia joita ye-pillereissä olisi. Olen menossa ensi viikolla gynekologille. Kieltämättä jännittää aika paljon. Pelkään, että gynekologi vain sanoo, etten saa mitään hoitoa ongelmaani aurallisen migreenin takia.

Auttaako e-pillerit PCO:n hoidossa oireiden lisäksi rakkuloihin? Siis ehkäiseekö se niiden muodostumisen munasarjoissa? Raskaus ei ole vielä muutamaan vuoteen ajankohtainen, joten en haluaisi hedelmällisyytenikään laskevan. Olen normaalipainon alarajoilla, eli laihduttaminenkaan ei taida auttaa.
 
Miksi ajatus kierukasta tuntuu kauhealta?

Tätä itsekin ihmettelen. Asennus kestää alle minuutin ja sen jälkeen on viisi ehkäisyongelmatonta vuotta ja miltei 60 kuukautta ilman kuukautisia edessä. Ehkei se sittenkään kuulosta niin kamalalta.
 
Miksi ajatus kierukasta tuntuu kauhealta?
Tätä itsekin ihmettelen. Asennus kestää alle minuutin ja sen jälkeen on viisi ehkäisyongelmatonta vuotta ja miltei 60 kuukautta ilman kuukautisia edessä. Ehkei se sittenkään kuulosta niin kamalalta.

Puhutaankohan me erityyppisestä kierukasta? Tarkoitin siis kuparikierukkaa kommentillani. Sen kanssahan tulee mahdollisesti vielä kahta kauheammat kuukautiset kun ne saattavat olla runsaammat ja kivuliaammat sekä kestää normaalia pidempään. Eli siinä osasyy miksi ajatuskin siitä kauhistuttaa. Lisäksi mahdollinen kivulias asentaminen, sekä sen jälkeiset kivut ja pitkään jatkuva tiputtelu. Mutta joo, onhan tuosta monella ollut hyviäkin kokemuksia, eikä kaikille tule mitään haittavaikutuksia, jotenkin sitä vaan on jäänyt päällimmäiseksi mieleen nuo negatiiviset kokemukset..
 
Puhutaankohan me erityyppisestä kierukasta? Tarkoitin siis kuparikierukkaa kommentillani. Sen kanssahan tulee mahdollisesti vielä kahta kauheammat kuukautiset kun ne saattavat olla runsaammat ja kivuliaammat sekä kestää normaalia pidempään. Eli siinä osasyy miksi ajatuskin siitä kauhistuttaa. Lisäksi mahdollinen kivulias asentaminen, sekä sen jälkeiset kivut ja pitkään jatkuva tiputtelu. Mutta joo, onhan tuosta monella ollut hyviäkin kokemuksia, eikä kaikille tule mitään haittavaikutuksia, jotenkin sitä vaan on jäänyt päällimmäiseksi mieleen nuo negatiiviset kokemukset..

Itse puhuin hormonikierukasta. Käsittääkseni kuparikierukka asennetaan kutakuinkin samoin kuin mirena ja täytyy kyllä sanoa, että sen kivun pelkääminen on aivan turhaa. Siinä missä asennus kaikkineen kesti ehkä minuutin niin se kipu oli hetkellinen supistuksen omainen vihlaisu, joka kesti ehkä 3 sekuntia. Tiputtelua esiintyi asennuksen jälkeisenä päivänä, mutta siihen ne ongelmat sitten jäikin. Hormonikierukan valintaa kannattaa kyllä ehdottomasti miettiä. Etenkin kun lähivuosina on tulossa uusi vähemmän hormonia sisältävä kierukka, joka on myös kooltaan pienempi eli sopii paremmin myös synnyttämättömille.

Rahaakin on varmasti säästynyt hurjasti esimerkiksi e-pillereihin verrattuna. Jos jakaa kierukan hinnan käyttökuukausille niin tulos on melko pieni. Vielä kun miettii paljonko säästää kuukautissuojien kustannuksissa.:)
 
Ann, prentehän ei nimenomaan halunnut mitään hormonaalista ehkäisyä. Tosin olen kyllä kuullut, että monet ovat varsin tyytyväisiä tuohon kuparikierukkaankin eikä mitään noista kamalista sivuvaikutuksista ilmene.
 
Ann, prentehän ei nimenomaan halunnut mitään hormonaalista ehkäisyä. Tosin olen kyllä kuullut, että monet ovat varsin tyytyväisiä tuohon kuparikierukkaankin eikä mitään noista kamalista sivuvaikutuksista ilmene.

Aah sori, my bad. En lukenut prenten aiempia viestejä kunnolla.:david:
 
...Hormonikierukan valintaa kannattaa kyllä ehdottomasti miettiä...

Vaikuttaa kyllä ihan kiinnostavalta vaihtoehdolta mahdollisesti joskus tulevaisuudessa kokeiltavaksi. On se kyllä outoa, että vuosien pillerien popsimisen aikana yksikään gynegologi ei ole edes kertonut koko hormonikierukasta tai yleensäkään mistään muistakaan vaihtoehdoista, aina vaan pillereitä pillereitten perään.

Mutta tällä hetkellä tosiaan on sellainen olo, että ainakin jonkun aikaa haluan koittaa elämää ilman mitään ehkäisyhormoneja.
 
Nyt lopetuksen jälkeen akne on palannut takaisin, ja uutena oireena on liian pitkät kuukautiskierrot. Huomaan myös, että suuni yläpuolelle on alkanut kasvaa pitempiä karvoja. Prolaktiini ja kilpirauhasarvot on mitattu, ja ne ovat kunnossa. Epäilen PCO:ta, ja harmittaa etten varsinaisesti ehkä saisi syödä e-pillereitä, mutta ei oikein muutakaan mahdollisuutta ole. Tietääkseni esim. Terolutia ei kannata syödä hirveän pitkään, eikä sillä olisi pco:ni kannalta kaikkia edullisia vaikutuksia joita ye-pillereissä olisi. Olen menossa ensi viikolla gynekologille. Kieltämättä jännittää aika paljon. Pelkään, että gynekologi vain sanoo, etten saa mitään hoitoa ongelmaani aurallisen migreenin takia.

Auttaako e-pillerit PCO:n hoidossa oireiden lisäksi rakkuloihin? Siis ehkäiseekö se niiden muodostumisen munasarjoissa? Raskaus ei ole vielä muutamaan vuoteen ajankohtainen, joten en haluaisi hedelmällisyytenikään laskevan. Olen normaalipainon alarajoilla, eli laihduttaminenkaan ei taida auttaa.

Ultraamallahan se onneksi selviää onko munasarjoissa rakkuloita. Mulle itselle on tehty jo niin paljon verikokeita ja ainoa poikkeavuus on testosteronissa ja niissä munasarjoissa --> kaikki mahdolliset oireet mitä PCOS voi aiheuttaa :)

Terolut ei kyllä itselläni vaikuta mitenkään PCOS:ään kuin että saa vuodon tulemaan. Se ei hoida aknea, hirsutismiä tai mitään muutakaan. Keinotekoisesti aiheuttaa tyhjennysvuodon kuten pilleritkin ja siinä se :)
Tosiaan muuta hoitoa ei ole kuin ne pillerit ja niitä en itsekään haluaisi syödä mutta oireiden takia sitä kovasti harkitsen ja kun niillä pystyy elimistöä huijaamaan muutamia kuukausia sitten kun lapsia haluaa taas yrittää, ilman että joutuisin suoraan hedelmöityshoitoihin.

Kyllähän niillä e-pillereillä tässä tapauksessa olisi positiivisia vaikutuksia sairauteen, kai. En kyllä tiedä vähentäisikö ne olemassaolevia rakkuloita pikkuhiljaa kun kierto saataisiin pelaamaan. Pääsin nyt Oyssin tutkimusryhmään asian tiimoilta ja ajattelin ammattilaisilta kysellä lisää asiasta kun ei tämä tiedottomuuskaan ole mitenkään kivaa :)
 
Viimeksi muokattu:
tämäpä ei liity millään tapaan e-pillereitten pitkäaikaiseen käyttöön... mutta.
viime vuoden ramppasin karseitten alavatsa kipujen takia lääkärissä kerran kuussa, joskus enemmänki. sukupuolitauti testi otettiin ja puhdas olin.
noo ota särkylääkettä. aloin sit kirjaamaan kipu päiviä ylös ja aina ennen kuukautisia jotka ovat olleet aina säännölliset, nämä kivut tulivat.. heräsin öisin hiestä märkänä ala vatsa krampissa, viiltoja edestä taakse..
kolme gynee tutki ja yhelle kerroin katsoneeni netistä mahd tauteja, sairauksia ym. no ei kauankaan menny kun mulla todettiin endo... nyt tyrkyttävät kolmiolääkettä kipuun ja ne onkin toiminut hyvin.
mutta myös Cerazette minipilleriä... Tuoteselosteessa oli hurja lista sivuvaikutuksista/haitoista - hieman epäilyttää aloittaa pillereiden käyttö. nyt kun menkat taas alkoi, niin olisin voinut lätkiä jokasta vastaan tuliaa turpiin.
minulla on kyllä myös mahdollisuus lähteä jatko tutkimuksiin ja ilmeisesti leikkaukseen jossa endoa otetaan pois.. nyt kun opiskelen, niin lapsi ei ole ajankohtainen.. mutta myöhemmin. koska kuitenkin tahdon lapsen.

samoilla linjoilla kun gildesi, oon nyt se 24(ihan just 25) vuotias, joka ei tähän hetkeen lasta kaipaa.. mutta entäs sit myöhemmin..
 
Ultraamallahan se onneksi selviää onko munasarjoissa rakkuloita. Mulle itselle on tehty jo niin paljon verikokeita ja ainoa poikkeavuus on testosteronissa ja niissä munasarjoissa --> kaikki mahdolliset oireet mitä PCOS voi aiheuttaa :)

Terolut ei kyllä itselläni vaikuta mitenkään PCOS:ään kuin että saa vuodon tulemaan. Se ei hoida aknea, hirsutismiä tai mitään muutakaan. Keinotekoisesti aiheuttaa tyhjennysvuodon kuten pilleritkin ja siinä se :)
Tosiaan muuta hoitoa ei ole kuin ne pillerit ja niitä en itsekään haluaisi syödä mutta oireiden takia sitä kovasti harkitsen ja kun niillä pystyy elimistöä huijaamaan muutamia kuukausia sitten kun lapsia haluaa taas yrittää, ilman että joutuisin suoraan hedelmöityshoitoihin.

Kyllähän niillä e-pillereillä tässä tapauksessa olisi positiivisia vaikutuksia sairauteen, kai. En kyllä tiedä vähentäisikö ne olemassaolevia rakkuloita pikkuhiljaa kun kierto saataisiin pelaamaan. Pääsin nyt Oyssin tutkimusryhmään asian tiimoilta ja ajattelin ammattilaisilta kysellä lisää asiasta kun ei tämä tiedottomuuskaan ole mitenkään kivaa :)

Joo. Terolutit sain vuodeksi. Ja löytyi siis tuo PCO. Lääkäri ei oikein kertonut tuosta monirakkulaisuudesta mitään. Ilmeisesti siksi, kun sanoin, että epäilin sitä itsekin. Hän varmaan ajatteli, että tiedän jo kaiken tarvittavan. Tosin netistä olen löytänyt jotain keskusteluita, joissa alipainoisilla PCO-potilailla ovat kierrot normalisoituneet lihotuksen myötä. En millekään lihotuskuurille jaksaisi ryhtyä jos siitä ei edes ole mitään hyötyä. Mutta voisihan sitä vaikka pari kiloa hankkia lisää rasvaa ja katsoa, onko sillä mitään vaikutusta kiertoihin. Mutta tosi hyvä juttu, kun pääsit tuollaiseen tutkimukseen :)

Ennen pillereitä kiertoni olivat normaalit. En tiedä sitten, onko tämä PCO päässyt pahenemaan pillereistä huolimatta. Vai voiko tosiaan olla niin, että 15kg lihavampana munasarjat toimivat paremmin...
 
Mutta voisihan sitä vaikka pari kiloa hankkia lisää rasvaa ja katsoa, onko sillä mitään vaikutusta kiertoihin.
Osaatko sanoa, paljonko sun rasva-% on noin suunnilleen? Huolimatta siitä, että olen ollut koko aikuisikäni tällainen kuikelo (rasva-% 15,4 Inbodylla mitattuna), menkat tulivat pillerittömänä ajanjaksona säännöllisesti, joskin niukkoina. Eli välttämättä sun tapauksessa, kuten itsekin totesit, lihomisesta ei ole mitään hyötyä. Toisaalta nyt, kun olen syönyt jonkin aikaa minipillereitä, menkkoja ei näy, ei kuulu, mutta sehän ei oo mitenkään poikkeuksellista minipillerien tapauksessa.
 
Osaatko sanoa, paljonko sun rasva-% on noin suunnilleen? Huolimatta siitä, että olen ollut koko aikuisikäni tällainen kuikelo (rasva-% 15,4 Inbodylla mitattuna), menkat tulivat pillerittömänä ajanjaksona säännöllisesti, joskin niukkoina. Eli välttämättä sun tapauksessa, kuten itsekin totesit, lihomisesta ei ole mitään hyötyä. Toisaalta nyt, kun olen syönyt jonkin aikaa minipillereitä, menkkoja ei näy, ei kuulu, mutta sehän ei oo mitenkään poikkeuksellista minipillerien tapauksessa.

No en rasvaprosentista tiedä mitään, mulla on sellainen rasvaprosenttia mittaava vaaka, mutta en luota siihen pätkääkään. Se näyttää jotain 11%. Kun kävin lääkärissä ensimmäistä kertaa näiden pitkien kiertojen takia, se sanoi että olen aika laiha ja pitkät kierrot voisivat johtua siitä. Mutta nythän minulla todettiin monirakkulaiset munasarjat. Tarkoitin sitä, että kun PCO:ssa hormonit ovat jotenkin väärissä suhteissa keskenään, että voisiko normaalipainoon lihottaminen jotenkin tasoittaa niitä hormonitasoja. En tosin siihen itsekään niin usko. Tuli vain mieleen jostain Kaksplussan alipainoisten PCO-keskustelusta :)
 
Sulle ei ilmeisesti ole tehty vielä mitään verikokeita?

Yleensä PCO potilailla on korkea testosteroni ja rasvan lisääminen vain nostaa sitä = > pahentaa oireita.
PCO:ssa on yleistä että potilas on ylipainoinen ja siksi heillä pieni painonpudotus auttaa oireisiin.

Siinä mielessä lihaksikkuus on tämän sairauden kannalta plussaa koska se pitää testosteronia kurissa paremmin.
Jos et nyt sitten ole niin laiha että se jo aiheuttaa terveydellisiä riskejä, siinä tapauksessa voi olla järkevää nostaa se paino sinne normaalin rajalle.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom