Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Kertokaas EVRAn käyttäjät, että onko ihan normaalia, että yhtäkkiä tulee välivuotoa vaikka vika laastariviikko menossa ja menkat siis pitäisi alkaa vasta reilun viikon päästä? Voiko stressi vaikuttaa, vai onko mun laastareissa joku vika? Oon siis käyttänyt jo monta vuotta ja mitään tällaista ei ooo ollut paitsi sillon kun aloitin 2-3 ekan setin aikana. Pikkasen huolestuttaa. Laastarit on vaihdettu ihan normaalisti jne.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kertokaas EVRAn käyttäjät, että onko ihan normaalia, että yhtäkkiä tulee välivuotoa vaikka vika laastariviikko menossa ja menkat siis pitäisi alkaa vasta reilun viikon päästä? Voiko stressi vaikuttaa, vai onko mun laastareissa joku vika? Oon siis käyttänyt jo monta vuotta ja mitään tällaista ei ooo ollut paitsi sillon kun aloitin 2-3 ekan setin aikana. Pikkasen huolestuttaa. Laastarit on vaihdettu ihan normaalisti jne.

Mulla on ollut EVRA nyt 3,5 vuotta käytössä ja vasta parin viime kierron aikana on käynyt samalla tavalla kuin sulla (vuoto alkaa siis jo viikkoa ennen väliviikkoa). Kävin hoitajan juttusilla ja se sanoi, että ei tarvii huolestua (vaikkakin itselle se on inhottavaa). Tuohon voi vaikuttaa nimenomaan stressi ja monet muut asiat, mm. painonmuutokset (itsellä pudonnut paino useamman kilon muutaman kuukauden aikana). Lisäksi monilla käy kuulemma niin, että kun on käyttänyt tiettyä ehkäisyvalmistetta pidemmän aikaa (vuosia), niin alkaa tulla välivuotoja. Tiedä sitten mistä johtuu...

Mun on jo jonkin aikaa tehnyt mieli koittaa elää ilman hormonaalista ehkäisyä. Haluisin vaan näiden vuosien jälkeen kokeilla, onko olo jollain tavalla erilainen ihan vaan omilla hormoneilla. Eniten mua siinä mietityttää se, miten se vaikuttaa ihoon. Joillakin naama alkaa kukkia ihan valtoimenaan kun jättää e-valmisteet. Mutta koittamallahan tuo selviää.
 
Joillakin naama alkaa kukkia ihan valtoimenaan kun jättää e-valmisteet. Mutta koittamallahan tuo selviää.

Mut sitä voidaan myös hoitaa. Ja uskoisin, että jos syy aloittaa e-pillerien syönti ei ollut naamankukkimisen vähentäminen, niin mahdolliset ongelmat jatkuessaan johtuvat vain ja ainoastaan vääränlaisesta kasvojen ihon hoidosta (väärät pesuaineet ja voiteet). Se, jos naama kukkii vaan sen aikaa että kroppa tottuu toisenmoiseen hormonitasapainoon, ei ole imo mikään ongelma. Väliaikainen tila ja that's it. Oikealla ihonhoidolla siitäkin selviää ihan kunnialla. (ja siis en nyt puhu rajuista poikkeustapauksista, vaan ihan yleisen tapauksen mukaan)

E: ja se ruokavalio vaikuttaa sit kans joillakin todella paljon, että elkää unohtako sitä. Ruoka on lääke.
 
Mulla iho kukki ihan kiitettävästi pillerien lopettamisen jälkeen. Korjaantui kuitenkin muutaman kuukauden jälkeen, että kun ne 2-3 kk kestää ja käy vaikka kosmetologilla vähän useammin, sit tilanne korjaantuu (jos ei mitään isompaa häikkää oo)! Joten rohkeesti vaan :)
 
Mulla on ollut EVRA nyt 3,5 vuotta käytössä ja vasta parin viime kierron aikana on käynyt samalla tavalla kuin sulla (vuoto alkaa siis jo viikkoa ennen väliviikkoa). Kävin hoitajan juttusilla ja se sanoi, että ei tarvii huolestua (vaikkakin itselle se on inhottavaa). Tuohon voi vaikuttaa nimenomaan stressi ja monet muut asiat, mm. painonmuutokset (itsellä pudonnut paino useamman kilon muutaman kuukauden aikana). Lisäksi monilla käy kuulemma niin, että kun on käyttänyt tiettyä ehkäisyvalmistetta pidemmän aikaa (vuosia), niin alkaa tulla välivuotoja. Tiedä sitten mistä johtuu...

Ok, kiitoksia. Vuoto loppui kyllä kolmen päivän jälkeen, saa nähdä tuleeko menkat kuitenkin sitten normaalisti tai ylipäätään, kun osa on jo tullut.

Mutta sanoiko hoitaja tehosta mitään, onko ehkäisy taattu vaikka tulee välivuotoa? Onpas kummallista, jos tää jatkuu niin sitten on kyllä edessä valmisteen vaihto (toivottavasti ei..).
 
Mulle sanoi lääkäri, että ainakaan pillereiden tehoon ei vaikuta välivuodot. Ne elää ihan omaa elämäänsä :) mut en tiedä tosta EVRAsta!
 
Mutta sanoiko hoitaja tehosta mitään, onko ehkäisy taattu vaikka tulee välivuotoa? Onpas kummallista, jos tää jatkuu niin sitten on kyllä edessä valmisteen vaihto (toivottavasti ei..).

Ei se viittaa ehkäisytehon huononemiseen, näin hoitaja sanoi. Itsekin huolestuin ensin samasta asiasta, mutta nou hätä. Mulla vuoto alkoi kans viikkoa liian aikasin (viimeinen laastariviikko) ja jatkui siihen asti että "oikeet" menkat alkoi, eli itseasiassa vuotoa tuli 2 viikkoa putkeen :jahas: Ja näin kävi kahdella kierrolla peräkkäin. Viime maanantaina alkoi taas viimeinen laastariviikko, mutta tällä kertaa ei oo tullut vuotoa - onneksi.

Kiitos kommenteista anix ja Heetu :) Monet tosiaan sanoo, että naama voi kukkia ensin vähän aikaa lopettamisen jälkeen, kun kroppa etsii sitä OMAA hormonitasapainoaan, mutta sitten se tasoittuu. Pitää kerätä rohkeutta... käytän viimeisen paketin vielä ja enköhän sitten kokeile ihan luomuelämää :) Sit pitää tietysti keksiä jotain muuta hormoniehkäisyn tilalle...
 
Mulle kävi joskus viitisen vuotta sitten pillereitten lopettamisen seurauksena niin, että iho jatkoi kukkimistaan vuosia vaikka aloitin pilleritkin noin puolen vuoden kuluttua lopettamisesta uudestaan toiveena ihon tuleminen parempaan kuntoon. Uskoin aina vakaasti, että kyse on vaan ihonhoidosta ja syömisistä kiinni, keksin uusia tapoja hoitaa ihoa, ja ennen kaikkea syytin itseäni etten vaan osaa. Ja häpesin. Kerran uskaltauduin joskus vuoden iho-ongelmien jälkeen lääkäriltä asiasta kysyä, lääkäri käski vaan ostaa jonkun turhan akne-voiteen apteekista. Se ei tehnyt juuri muuta kuin pilasi tyynyliinoja ja kuivatti ihon niin että näppyjen peittäminen hankaloitui.

Iho-ongelmia siis jatkui vuosia, mutta suunnilleen kolmantena vuonna iho meni niin pahaksi että aloin pitää hiuksia aina naaman peittona ja lopulta vihdoin uskaltauduin uudestaan lääkäriin. Sen seurauksena e-pillerit vaihtui Diane Novaan, söin ensin antibiootit ja sitten roaccutanit ja sain ihoni kuntoon, vaikka arvet muistuttavat luultavasti ikuisesti siitä ajasta. Siinä vastaanotolla kuukauden välein juostessa tuli myös juteltua paljon lääkärin kanssa, ja kerroin myös tästä itseni syyttelystä. Lääkäri sanoi ettei sillä ihonhoidolla ja syömisillä ole oikeasti mitään vaikutusta aknen hoidossa. Tietenkin yksittäisiin näppyihin se vaikuttaa muttei pahaan iho-ongelmaan.

Enkä tarkoita tällä pelotella ketään pillerien lopettamisaikeissa, itsekin mietin että mitenköhän niistä uskaltaisi luopua. Mutta haluan vain sanoa että kannattaa hakea lääkäriltä apua ajoissa jos ongelma vaivaa, eikä painia ongelman kanssa vuosia turhaan. Ja hakeutua toiselle lääkärille jos ensimmäistä ei kiinnosta. Ei sen ihon pidä mennä teini-aknen tasolle että apua saa hakea. Eikä myöskään pidä syytellä itseään syömisistä ja ihonhoidosta.

Eipä mulla muuta :) On vaan arka paikka itselle vieläkin tuo aikuisena kärsitty akne. Enkä tiedä olisinko itse edes tajunnut pillereitten lopettamisen osuutta asiaan jos ei yksi opiskeljiatuttuni olisi "ystävällisesti" yksissä bileissä kysynyt, että ootko lopettanut pillerit kun sun iho on mennyt tuollaiseksi..
 
Viimeksi muokattu:
No niin, pakko omaki "stoori" tänne laittaaja kommentteja pliis.

Olen syönyt pillereitä 16v. asti eli nyt tuli 12 vuotta täyteen. En nyt enää millään kykene muistamaan 100% varmuudella merkkejä. Taisin aloittaa Harmoneteilla, joita söin kolmisen vuotta. Sitten en muista mihin vaihdoin muutamiksi kuukausiksi ja vikaksi söin Yasmineja. Ekat teki musta raivopää-skitson ajan saatossa, tokat laitto oksentamaan ja vikat: Yasminit sopi kai ihan hyvin, en ainakaan kärsinyt suuresti jos sivuvaikutuksia olikin. Eniten häiritsi ehkä se millaiseksi "menkat" ylipäätään menivät, ei tuntunut terveelliseltä. Epämääräistä ruskeaa.. no joo. Päätin siis lopettaa pillerit ja katsoa millainen ihminen minusta oikeasti on kasvanut.

Hiukset ja kasvot rasvoittuvat tosiaan nyt, olen ikäni kuivasta ihosta kärsinyt ja nyt ei sitten mitkään omistamani kasvotuotteet sovikkaan. Eniten vaivaa menkkojen puuttuminen ja painon nousu. Pillerien jälkeen ekat luomumenkat tuli noin 34 pv kierrolla, kestivät 2 päivää ja sen koommin ei ole kuulunut. Nyt eletään päivää 73 jälkeen menkkojen. Ja joo painonnousun takia olikin pakko käydä tarkistamassa tuo toukka -tilanne ja negatiivista näyttää. Huh. Paino noussut reilun 3kk aikana reilu 4kg! Hirvittää vähäsen. Vanhat farkut ei kaikki enää edes mene päälle!! Liikunta/ruokailutottumuksissa en näe mitään muutosta. Alkanut jo vähän kaduttamaankin pillerien poisjättäminen, vaikka olo on kyllä ollut kivempi ilman, ja varmaan kanssaeläjätkin ovat ainakin ajoittain huomanneet sen. Nyt en voi aloittaa uudelleenkaan, koska menkkoja ei tuu. Ristiriitaiset tunteet haluaisinko edes aloittaa hormoniehkäisyn ylipäätään enää :/ pää sanoo kohta poks.


//tinuski
 
Kuinka monta yhdistelmälaattaa pruukaatte syödä putkeen jos haluaa et menkat tulee harvemmin? Kahta oon monesti napsinu tauotta ja nyt kokeilin kolmee, no good. Vuotoa tulee nyt kolmatta viikkoa putkeen... Ei mitenkää runsaasti mut kumminkin. Plääh. Eli ehkä se olis sit jatkossa vaan se 2 laattaa...
 
Mä söin aikanaan 3 putkeen, mut en koskaan kärsiny tiputtelusta. Kolmannen laatan aikana alkoi vaan alavatsaa jo enteilevästi särkemään.

Unohdin tuossa vielä mainita, että vatsan toiminta on myös lakannut kun hormonit jätin pois, mur.
 
Tänään tein päätöksen , että lopetan pillereiden syönnin.. Helkkari kun jännittää sitten sen seuraamukset! Sain kyllä kuukausi sitten uuden reseptin ja tarkoitus oli alkaa syömään 3kk putkeen. Olen syönyt pillereitä 8-10v, en muista tarkalleen. Silloiset syyt oli finnit, järettömät päänsärky ja kuukautissärky kohtaukset. Se miksi sitten mietin lopettavani oli just tuo, kun olen niin kauan niitä syönyt. Naislääkärini sai myös ajattelemaan asiaa, sanat jäi kummittelemaan. Lääkäri ihmetteli, että miksi syön niitä pillereitä, kun en edes seurustele. Minulla on myös kaveri sanonut, et heitä jordaniaan ne pillerit. Aloin tuossa yksi yö sitten miettimään, et mitä jos mun munasarjatkin on surkastuneet rusinoiksi.. Mitäs sitten?

Nyt sitten mietityttää ne finnit, en halua mitään finninaamaa. sori tää pinnalisuus, mutta kun maailmani järkähtyy kun yksikin finni majoittuu naamaani. Mulla ollu pillereiden myötä naama kuin virheetöntä samettia. Toisaaltaan kun olen vähän "kypsynyt" niin ehkä ne finnit nyt niin kamalia ole, kunhan niitä ei tulis paljoo. Ja kun olen vielä sinkku ja liikkeellä suht huonolla itsetunnolla, niin finnithän nyt ei ainakaan kohota sitä itsetuntoo. Toisaaltaan ajateltuna ketä kiinnostaa sitten ne finnit.. pitäs vissii vähän relata :rolleyes:

Kauhulla jo tietenkin odotan niitä kuukautiskipuja ja päänsärkyä :itku: Vituttaa jo nytten vaikka olen ollut syömättä pillereitä 7(tauko)+1 päivää. Voin raportoida sitten lisää mitä tässä muutostilassa tapahtuu..
 
Pillerit lopetettu kesäkuussa, ekat kuukautiset eilen. Voi luoja että olen onnellinen, kun mun kroppa toimii taas normaalisti! Tuli sellainen hyvä tunne, että on osannut tehdä terveyden kannalta oikeita ja hyviä ratkaisuja. Taustalla siis pieniä epäsuhtia syömisen ja treenin määrässä, josta johtuen menkat ei tulleet ollenkaan ilman pillereitä. Nyt kuitenkin tulee, vaikka edelleen treenaan kovasti, syömisen lisääminen tekee keholle ihmeitä! Olen onnellinen jokaisesta krampista, turvotuksesta ja näppylästä :)
 
Täällä monet hehkuttaa olon autuutta, kun on lopettanut pillereiden syömisen. Onko jollain päinvastaisia kokemuksia?

Olen ollut nyt neljä viikkoa ilman pillereitä ja turvotus on aivan järkyttävää, painoa on tullut nyt reilu 3 kiloa, vaikka ruokavalion perusteella pitäis olla päinvastainen suunta. Tuntuu, että mikään ei auta tähän turvotukseen ja kaikki housut ahdistaa jne. Kauhulla odotan järkyttäviä menkkakipuja ja yli viikon kestäviä vuotoja.
 
Täällä monet hehkuttaa olon autuutta, kun on lopettanut pillereiden syömisen. Onko jollain päinvastaisia kokemuksia?

Olen ollut nyt neljä viikkoa ilman pillereitä ja turvotus on aivan järkyttävää, painoa on tullut nyt reilu 3 kiloa, vaikka ruokavalion perusteella pitäis olla päinvastainen suunta. Tuntuu, että mikään ei auta tähän turvotukseen ja kaikki housut ahdistaa jne. Kauhulla odotan järkyttäviä menkkakipuja ja yli viikon kestäviä vuotoja.

No mulla on sekä hyviä että huonoja vaikutuksia ollut lopettamisella. Turvotusta ei ole tullut, mutta finnejä pukkasi naaman täyteen muutaman kk päästä lopettamisesta, kuten monella muullakin on käynyt. Eikä tuntuneet vähentyvän hormonitoiminnan tasaantuessakaan.. Tosin mulla tuskin koskaan on tasaista hormonitoimintaa ollutkaan :jahas:
Menkat (aina olleet epäsäännölliset) loppui melkeen kokonaan. Sillon kun sitten vihdoin tulivat, niin vuodot tulivat runsaammiksi ja kesti pidempään + kipuja lisää kaupan päälle :(
Mulla kyllä paino tippui pari kiloa lopettaessa, mutta samalla pieneni tissitkin :D

Olen lopettanut pillerit kaksi kertaa, koska en ole oikeastaan vieläkään löytänyt yhtään itselle sopivaa merkkiä, aina on tullut pidemmällä käytöllä jotain masennusoireita tms. Pisimmillään oli reilu vuoden tauko pillereistä. Nyt on taas pillerit käytössä, koska mulla todettiin PCO pari vuotta sitten. Hormonaalinen lääkitys/pillerit on oikeastaan ainoa tapa estää sitä pahenemasta :/
 
Jep näppyjähän siitä lopetuksesta tuli mutta muuten oon viihtynyt hyvin ilman. Tosin takaraivossa jyskyttää edelleen pitäisikö se helvetti taas aloittaa nimenomaan PCOS:n takia - lähinnä lastensaannin kannalta jos sillä elimistöä hetken pystyisi huijaamaan eikä tarvisi turvautua hedelmöityshoitoihin.
 
jep näppyjähän siitä lopetuksesta tuli mutta muuten oon viihtynyt hyvin ilman. Tosin takaraivossa jyskyttää edelleen pitäisikö se helvetti taas aloittaa nimenomaan pcos:n takia - lähinnä lastensaannin kannalta jos sillä elimistöä hetken pystyisi huijaamaan eikä tarvisi turvautua hedelmöityshoitoihin.

pcos ?
 
Tää lopetti pillerit kuukausi sitten. Syömiset normaalit, liikkuminen normaali. Painoa melkein 4kg lisää. 4KG! Ja toi 4kg on tosiaan tullut viimeisen parin viikon aikana. Viime viikolla kun painoin 60,9kg aamupainona. Ihana pöhötys tai sit mä olen raskaana. Tosin kuukautiset oli juuri viime viikolla. Voiko oikeasti vaikuttaa noin paljon kuukautiset painoon? 3v pillereillä, niin ei enään mitään hajua kropan normaalista toiminnasta. Vituttaa niin maan helevetisti. Kellään vinkkiä miten tota pöhömahaa vois lähtä pienentään? Juomalla vettä ja vetämällä rankempaa juoksulenkkiä? Olemalla vielä kiukkusempi? Ja kun ne pillerit just lopetin sen takia, että mielialojen vaihtelut tasaantuisivat ja loppuis se ainainen itkeminen. Varauduin akneen ja sen hyväksyin, mutta tämä pöhötys tuli järkytyksenä.

Ei sais olla näin ulkonäkösidonnainen ja kärsimätön, mutta en kehtaa lyllertää tän mahan kanssa kohta mihinkään.

Päivitystä tähän kk sitten postaamaani...

Pillerittä edelleen (nyt 2kk takana vasta) ja voi autuas mikä olo! Paino tulee pikkuhiljaa alaspäin ja kuukautiset tulee ajallaan ja ovat suhtkoht kivuttomat. Mutta eniten ilonaihetta on omassa itsessäni, joka tuntui olevan hukassa nämä pari viimeistä vuotta. Hey Riikka and welcome back! Finnejä tullut muutama, mutta mitään kukkimista ei ole vielä sattunut naamalle ja alan jo toivomaan ettei niin kävisikään. Ihoa on kyllä hoidettu entistä paremmin/enemmän, joten ehkä siinäkin syy.

Olen niin iloinen :)
 
Monirakkulainen munasarjaoireyhtymä eli Polycystic Ovarian Syndrome

http://www.lapsettomuus.com/Hedelmo...yma_eli_PCOS/index.asp?C=45334400844730208333

Tähänkin kuulemma voi vaikuttaa ruokavaliolla jollainlailla, en nyt muista millä aineksilla. Katsoin diettitohtoreista sen, siinä myös mainittiin näistä ylinmääräisistä karvoista ja aknesta. Itse säikähdin tätä pcos:ia, et mulla on se ihan varmasti. Mutta sitten 15min ajattelun jälkeen en jaksanu enää stressata asiasta.

Sitten raporttia hieman pillereiden poisjätöstä: siitähän on kulunut nyt yhteensä 2viikkoa kun en ole pillereitä syönyt. Paino on pudonnut 3kg, rinnat tuntuu tyhjemmiltä ja kuukautiskipuja tuntuu mutta ei ole kuukautisia. Saas nähdä millon ne kuukautiset sitten tulee.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom