Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla ei ole kuukautisia tullut edelleen, parin kuukauden päästä saan kai mennä taas lääkärille itkemään niistä.
Frendin pikkusisko sai juuri veritulpan ja on sairaalassa, todennäköisin syy täysin terveellä 18v tyttösellä juurikin pillerit.

Hienoja nappeja<3
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tähänkin kuulemma voi vaikuttaa ruokavaliolla jollainlailla, en nyt muista millä aineksilla. Katsoin diettitohtoreista sen, siinä myös mainittiin näistä ylinmääräisistä karvoista ja aknesta. Itse säikähdin tätä pcos:ia, et mulla on se ihan varmasti. Mutta sitten 15min ajattelun jälkeen en jaksanu enää stressata asiasta.

Joo voi, koska yleensä suurin osa PCOS potilaista on ylipainoisia. Heille auttaa jo pienikin painonpudotus. Minä en ole ylipainoinen ja lihasmassaakin on normaalia naista enemmän, joten sekin jo vaikuttaa madaltavasti testotasoihin (läski/rasva kehossa nostaa testoja entisestään).

PCOS diagnoosiin pitää olla useampia oireita, mm. monirakkulaiset munasarjat, kuukautisten poisjäänti, akne, hirsutismi jne. Pelkissä monirakkulaisissa munasarjoissa puhutaan PCO:sta.
Onneksi PCOS ei ole pysyvä olotila. Esim tarpeeksi suuri hormoniheilahdus mm. raskaus, voi poistaa ongelman, samoin ikä. Ongelmana on vain hankaluus tulla raskaaksi.

Vhh ruokavalio voi antaa pienen avun, itsellä olen sen jonkin verran huomannut ihon rasvoittumista hillitsevän - muuhun ei ole vaikutusta. Ylipainoisilla toki pudottaa painoa, koska vaikuttaa insuliinituotantoon ja kun sokeria tulee vähemmän, se ei muutu rasvaksikaan. Menkkoja sillä ei kuitenkaan saa taiottua. Ja minä kyllä stressaan, ikää kuitenkin tulee 29 vuotta ja joskus olisi kiva saada perhe.
 
Joo voi, koska yleensä suurin osa PCOS potilaista on ylipainoisia. Heille auttaa jo pienikin painonpudotus. Minä en ole ylipainoinen ja lihasmassaakin on normaalia naista enemmän, joten sekin jo vaikuttaa madaltavasti testotasoihin (läski/rasva kehossa nostaa testoja entisestään).

PCOS diagnoosiin pitää olla useampia oireita, mm. monirakkulaiset munasarjat, kuukautisten poisjäänti, akne, hirsutismi jne. Pelkissä monirakkulaisissa munasarjoissa puhutaan PCO:sta.
Onneksi PCOS ei ole pysyvä olotila. Esim tarpeeksi suuri hormoniheilahdus mm. raskaus, voi poistaa ongelman, samoin ikä. Ongelmana on vain hankaluus tulla raskaaksi.

Vhh ruokavalio voi antaa pienen avun, itsellä olen sen jonkin verran huomannut ihon rasvoittumista hillitsevän - muuhun ei ole vaikutusta. Ylipainoisilla toki pudottaa painoa, koska vaikuttaa insuliinituotantoon ja kun sokeria tulee vähemmän, se ei muutu rasvaksikaan. Menkkoja sillä ei kuitenkaan saa taiottua. Ja minä kyllä stressaan, ikää kuitenkin tulee 29 vuotta ja joskus olisi kiva saada perhe.

Et sä kuitenkaa mikä ikäloppu ole :) Tekeehän ne jotkut 50-kymppisetkin lapsia
 
ja minusta 50 vuotiaana lapsien tekeminen saa jäädä muille. Hyvällä tuurilla ehtisin kuolla ennekuin lapsi ehtii edes murrosikään. + Toisekseen eipä se ole se lasten tekeminen vanhempana yhtään helpompaa kun ottaa huomioon iän tuomat riskit. Saati oman jaksamisen 60-vuotiaana pysyä villikoiden perässä.

Mutta ymmärrän minä tuon, itse 24-vuotiaana en edes miettinyt lastensaantia enkä edes kokenut sitä tärkeäksi tai oleelliseksi. Kummasti se mieli vain muuttuu kun tajuaa ettei se olekaan niin yksinkertaista enää.
 
Kerronpa oman tarinani tiivistetysti: Diane Novat käytössä ihon hoitoon vuodesta 97. Jätin pois kesällä 2002 ja puoli vuotta meni, ettei mitään kuulunut. Menin lääkäriin, sain lääkekuurin, jonka avulla muistutettiin kroppaa, kuinka pitäisi toimia (28tbl). Tämän jälkeen tuli menkat varsin säännöllisesti, mutta iho reagoi niin rajusti, että syksyllä 2003 aloin taas syödä samaa merkkiä. Nyt elokuussa 09 jätin pillerit taas veke. Ekat viikot ihan älytön kiilto kasvoilla ja muutama sellainen niin iso näppylä, joita ei pillereiden aikana ollut koskaan, ja myös muualla kuin kasvoissa. Nyt iho on rauhoittunut, ei rasvoitu eikä ole tullut näppyjä. Menkkoja odotellessa... Vaaka näyttää samoja lukemia koko ajan, itse asiassa koitan vähän pudotella ja mielestäni (ja myös kalorilaskurin mielestä :)) olen syönyt hyvillä vajeilla, mutta paino ei putoa. Vetoan tähän pillereiden poisjättämisen aiheuttamaan menkattomaan tilaan, heh. Nyt tosin en puolta vuotta ajatellut odotella ennenkuin menen lääkärille.

Mulle pillerit ei ole omasta mielestäni aiheuttaneet mitää mielialamuutoksia, mutta halusin silti kans tietää, kuten joku täällä kirjoitti, että "kuka oikeasti olen", kun niin kauan olen kuitenkin syönyt. Ja muistakin syistä mielummin ilman.
 
Frendin pikkusisko sai juuri veritulpan ja on sairaalassa, todennäköisin syy täysin terveellä 18v tyttösellä juurikin pillerit.

Hienoja nappeja<3

Mua pelottaa toi veritulppa ihan hirveesti :eek: Oon syöny pillereitä suunnilleen puoli vuotta ja kahdesti ollut suht varma, että oon saanu tulpan. Kerran menin jo lääkäriin asti, kun jalka oli pari viikkoa puutunut... Mittailen aina pohkeitani paniikissa ja näköjään ne on sitten erikokoiset ihan muuten vaan. Pohjekrampit on nykyisin niiin pelottavia. Vielä kun suht paljon liikkuvana on usein joku paikka jumissa.

Merkin vaihto mietityttää muutenkin. En tiedä, johtuuko pillereistä, että oon nykyisin koko ajan tosi ärtynyt, itkuinen, seksihaluton ja mieli on muutenkin hyvin usein maassa. Tässä on ollut työstressiä ja opiskelustressiä ja parisuhdepaineita, mutta en tiedä, ovatko ne syytä vai seurausta.

Lisäksi mulla on toinen (!!!!!!) rinta turvonnut kuppikoolla ja toinen pysynyt ennallaan. Epäilyttää, että tossa toisessa on joku kehityshäiriö... Alavatsassa on myös usein samanlainen turvotus kuin ennen oli luomumenkkojen aikaan. Nyt on kanssa tullut kamalasti selluliittia, mutta se voi olla seurasta vähentyneestä liikunnasta.
 
Itse lopetin pillerit parisen vuotta sitten, terveydellisistä syistä. Pillerit aiheuttivat migreeniä n. 4 pv/vko, että olin siis käytännössä invalidi. Kokeilin aikoinaan myös minipillereitä, mutta menkat tulivat viikon välein ja kivut olivat ihan järjettömät...että se siitä kokeilusta... Migreenin aikana pelkäsin hulluna veritulppaa, äitini sai selaisen hormonikorvaushoidosta. Sain migreenin estolääkkeen, joka aiheutti niin pahoja rytmihäiriöitä, etten voinut harrastaa liikuntaa.
Lopetin tyystin pillerit ja hormonien kanssa kikkailun, paino tippui n. 8 kg alta puolessa vuodessa ja kropan kehitys otti huiman spurtin vaikken treenejä muuttanutkaan. Luulin silloin, että se oli ihan omaa mielikuvitusta, kunnes viime kesänä törmäsin lehtijuttuun että ilman hormonaalistaehkäisyä olevilla naisilla lihaskehitys on jopa 60 % suurempaa kuin naisilla jotka käyttää esim pillereitä... Mutta ei siis koskaan enää tänne hormonaalista ehkäsyä, Been there done that!
 
Kokeilin aikoinaan myös minipillereitä, mutta menkat tulivat viikon välein ja kivut olivat ihan järjettömät...että se siitä kokeilusta... Migreenin aikana pelkäsin hulluna veritulppaa, äitini sai selaisen hormonikorvaushoidosta.

Aika jännä että sulle on kirjotettu pillerit, vaikka äidilläsi on ollut veritulppa. Oon käsittäny, että lähisukulaisen, joksi kaiketi äiti lasketaan, tulppa olisi este hormonaaliselle ehkäisylle. Vai siis käytitkö pillereitä jo, kun äitisi sai tulpan?
 
Aika jännä että sulle on kirjotettu pillerit, vaikka äidilläsi on ollut veritulppa. Oon käsittäny, että lähisukulaisen, joksi kaiketi äiti lasketaan, tulppa olisi este hormonaaliselle ehkäisylle. Vai siis käytitkö pillereitä jo, kun äitisi sai tulpan?
En syönyt vielä silloin meinasinkin aikanaan, että tuskin koskaan kukaan mulle pillereitä kirjottaa. Mutta, satuin asumaan silloin niin ihanassa kunnassa, jossa kun meni valittamaan mahakipua kouluterveyden hoitajalle, siellä annettiin e-pillerit käteen. Käytännössä varmastikin n. joka toinen 13-vuotias ja vanhempi teini syö siinä kylässä pillereitä. :jahas:

Mutta siis se oli sitä aikaa, kun pillereiden negatiivisista terveysvaikutuksista ei puhuttu=niitä ei ollut...
 
Aika jännä että sulle on kirjotettu pillerit, vaikka äidilläsi on ollut veritulppa. Oon käsittäny, että lähisukulaisen, joksi kaiketi äiti lasketaan, tulppa olisi este hormonaaliselle ehkäisylle. Vai siis käytitkö pillereitä jo, kun äitisi sai tulpan?

Noh, mun tapauksessa on isälläni ollut laskimoveritulppa reilu kolmikymppisenä ja asian mainitessa useampi kuin yksi lääkäri on sen kohdalla hetkeksi pysähtynyt ja sitten vaan kirjoittanut mulle reseptin uusiksi...:thumbs:
 
Kertokaan nyt viisaammat onko joku turvallisempi ehkäisytapa synnyttämättömälle kuin nuo hormonaaliset, ilmeisesti kierukkakaan ei paljoa auta, hormoneillahan sekin toimii. Kumit, selibaatti tai varmojen päivien kikkailu ei oikein houkuta. Taitaa kyllä olla että ei se nyt auta kun popsia noita pillereitä vaan ja odotella veritulppaa... Huokaus. Mitä varten tämäkin on naisten murheeksi jätetty? Perkele ku miehet pääsee tässäkin niin helpolla. Senkun hoitelee hommat ja naiselle jää mietittäväksi veritulpat, aivoinfarktit, finnit, kivut, vuodot, mielialanvaihtelut, tukanlähtö, turvotus ja se että kasvaako se patti näillä estrogeenimäärillä ikinä mihinkään... Argh. :(
 
Kuinka paljon pillereiden estrogeeni oikeasti vaikuttaa lihasten kehittymiseen? Kenellä kokemusta treenaamisesta pillereitä syödessä ja ilman?
 
Voin kertoa, että kyllä v******* kun lopetin e-pillerien käytön n.3kk sitten ja naama räjähti ihan totaalisesti. Käytin pillereitä suurinpiirtein nelisen vuotta ja iho-ongelmat pysy poissa suht hyvin. Jouduin sitten aloittamaan pilllerit uudestaan siinä toivossa että naama alkais parantuu, hiukka meinaa itsetunnolle ottaa kun naama on ku räjähdyksen jäljiltä! Onneksi vähä helpotusta on näyttäny tulevan ku aloitin uudestaan käytön ja löysin suht hyvän putsarisarjan ja ottanu käyttöön sinkin + muita lisäravinteita... Kärsivällinen pitäis vain koittaa olla...huoh.. Onneksi pillereistä ei mulle ole ollut koskaa huonoja vaikutuksia, mutta ei huvittaisi niitäkää loppu elämää syödä siinä toivossa että naama pysyis hyvänä! ärrr
 
Mulla alkoi kans naama kukkimaan muutaman kk jälkeen lopettamisesta, mutta alkoi myös parantua siitä parin kk päästä! Joten pitäis vaan olla kärsivällinen ja jaksaa hoitaa ihoa, niin kyllä se taas alkaa palautua...
 
Joo mä kans kärsin iho-ongelmista, itseasiassa melkein vuoden mutta nykyisin on ns. normaali. Rasvoittuu kyllä enemmän ja pitää panostaa ihon hoitoon mutta ei itketä enää katsoa peiliin ilman meikkiä :)
 
Ihan kysymyksenä heitän ilmaan, että mitä varten te syötte niitä pillereitä akneen, kun siihen on olemassa lukuisia ihan siihen tarkoitettuja lääkkeitä? Pillereillä on niin paljon haittavaikutuksia (ehkä mielialaongelmat yhtenä suurimpana...) että en oikein tajua tuota.

Edit: Vidamic, mites kuparikierukka? Tiedän että ei usein laiteta synnyttämättömälle, mutta mahdollista sekin on. Hormonikierukassa on muuten todella paljon vähemmän hormonia kuin pillereissä. Mun kaveri käytti sitä onnistuneesti monta vuotta, ja hänelle ei pillerit sovi alkuunkaan. Entä oletko apteekista saatavia paikallisisesti käytettäviä ehkäisykapseleita miettinyt?
 
Kertokaan nyt viisaammat onko joku turvallisempi ehkäisytapa synnyttämättömälle kuin nuo hormonaaliset, ilmeisesti kierukkakaan ei paljoa auta, hormoneillahan sekin toimii. Kumit, selibaatti tai varmojen päivien kikkailu ei oikein houkuta. Taitaa kyllä olla että ei se nyt auta kun popsia noita pillereitä vaan ja odotella veritulppaa... Huokaus. Mitä varten tämäkin on naisten murheeksi jätetty? Perkele ku miehet pääsee tässäkin niin helpolla. Senkun hoitelee hommat ja naiselle jää mietittäväksi veritulpat, aivoinfarktit, finnit, kivut, vuodot, mielialanvaihtelut, tukanlähtö, turvotus ja se että kasvaako se patti näillä estrogeenimäärillä ikinä mihinkään... Argh. :(

Mä en ole synnyttänyt ja mulla on hormonikierukka, koska pillerit nosti verenpaineet. Hormonikierukassa on niin vähän hormonia, et ei vaikuta mielialaan mitenkään. Menkatkin voi jäädä kokonaan pois.
 
Ihan kysymyksenä heitän ilmaan, että mitä varten te syötte niitä pillereitä akneen, kun siihen on olemassa lukuisia ihan siihen tarkoitettuja lääkkeitä? Pillereillä on niin paljon haittavaikutuksia (ehkä mielialaongelmat yhtenä suurimpana...) että en oikein tajua tuota.
Ainakin mä tein niin lääkärin suosituksesta. Aloitin Yasminet 4 vuotta sitten, eikä mulla ollut silloin nykyisen kaltaista tietämystä pillereiden haitoista. Mun iho ei edes ollut mitenkään älyttömän pahassa kunnossa, mutta lääkäri taisi todeta jotenkin niin, että "pillerit tasoittaa hormonitoimintaa" :jahas: Ehkäisyn takia en siis pillereitä saanut, vaan nimenomaan ihon hoitoon.
Lopetin pillerit viitisen viikkoa sitten, ja oon huomannu paljon positiivisia muutoksia olossa. Negatiivisia juttuja on hiusten nopeampi rasvoittuminen ja erittäin pienet näppylät rinnan ja otsan alueella. Nyt mua kiinnostaiskin tietää, että kuinka nopeasti teillä muilla on iho mennyt huonoon kuntoon pillereiden lopetuksen jälkeen?

Mä en jaksanu alkaa kahlata koko ketjua läpi, mut muakin kiinnostais hormoonittomat ehkäisykeinot. (Joo, heti kun lopettaa pillerit niin tarvetta ehkäisyllekin alkaa mahdollisesti ilmetä...:hyvä: )
Tuo kuparikierukka lienee se yleisin, mutta siitä tuntuu olevan netti pullollaan huonoja kokemuksia. Nykyisin sitä ilmeisesti määrätään myös synnyttämättömille, ja niitä löytyy eri kokovaihtoehtoja. Olis mielenkiintoista kuulla, jos jollakin on jotain positiivista sanottavaa tuosta vaihtoehdosta?
Hormonikierukkaa mä en osaa pitää vaihtoehtona, tällä hetkellä tuntuu etten halua saada elimistööni mitään ylimääräisiä hormoneja, olivatpa määrät sitten kuinka pieniä tahansa.
 
Liz, mulla alkoi tuollainen "hikinäppylöinti" 3-4 vk jälkeen.

Mua ainakin ällöttää jonkun kierukan asetus ja mahdollinen poisto suunnattoman paljon, eikä kiinnosta ajatus, että sisällä olis koko ajan jotain ylimääräistä. Pillereiden syönti sentään on helpompi lopettaa. Tosin mun PT (mies) on sitä mieltä, ettei pillerit vaikuta mitenkään lihasten kasvuun tai kasvamattomuuteen, vaan ruokavalio on se, millä on merkitystä, ja pillerien syönti on vaan tekosyy ettei lihakset kasva. Haluaisin ajatella noin, mutten silti pysty :(
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom