Joo voi, koska yleensä suurin osa PCOS potilaista on ylipainoisia. Heille auttaa jo pienikin painonpudotus. Minä en ole ylipainoinen ja lihasmassaakin on normaalia naista enemmän, joten sekin jo vaikuttaa madaltavasti testotasoihin (läski/rasva kehossa nostaa testoja entisestään).
PCOS diagnoosiin pitää olla useampia oireita, mm. monirakkulaiset munasarjat, kuukautisten poisjäänti, akne, hirsutismi jne. Pelkissä monirakkulaisissa munasarjoissa puhutaan PCO:sta.
Onneksi PCOS ei ole pysyvä olotila. Esim tarpeeksi suuri hormoniheilahdus mm. raskaus, voi poistaa ongelman, samoin ikä. Ongelmana on vain hankaluus tulla raskaaksi.
Vhh ruokavalio voi antaa pienen avun, itsellä olen sen jonkin verran huomannut ihon rasvoittumista hillitsevän - muuhun ei ole vaikutusta. Ylipainoisilla toki pudottaa painoa, koska vaikuttaa insuliinituotantoon ja kun sokeria tulee vähemmän, se ei muutu rasvaksikaan. Menkkoja sillä ei kuitenkaan saa taiottua. Ja minä kyllä stressaan, ikää kuitenkin tulee 29 vuotta ja joskus olisi kiva saada perhe.