Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Ymmärrän...paitsi en sitä, että miten niin rengas ajelehtii minne sattuu? syvemmäksihän se ei voi mennä kuin mitä on, jolloin on ihan oikeassa paikassa...ellei sitten tuppaa tulemaan ulos?
sekin on ihan mahdollista, tosin ei kovin yleistä. jos jälkimmäinen on se ongelma niin jostain luin, että hammaslangalla kun solmii siitä keskeltä sen renkaan kahdeksikoksi niin kuulemma pysyy paremmin :D kröhöm, ei vissiin kannata kokeilla...nimittäin juttu jatkui niin, että oli sitten lanka hukkunut ties minne siinne ja tulehdushan siitä sitten oli seuraus :D

Juuri tuo on siis ongelma. Ei tosiaan kuulosta mitenkään kovin terveelliseltä ongelmanratkaisulta tuo mainitsemasi, eli pitäydyn nykyisessä. :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mäkin söin kolme-neljä vuotta e-pillereitä, Yasminia ja Melianeita. Nyt olen ollut tammikuusta lähtien ilman, ja olo on niin ihana! Noiden e-pillerien aikaan mulla oli varmaan verenpaine koholla koko ajan ihan jo sen takia, et olin kuin viulunkieli ja valmiina räjähtämään hetkenä minä hyvänsä... Ensin luulin, että se on vain jotain "myöhästynyttä murrosikää", sillä aikaisemmin olin ollut järkähtämättömän rauhallinen ja vanhempienkin kanssa riitelin pari kertaa vuodessa. Pillereiden aikaan vanhempien kanssa syttyi hirveä riita kun joku "kehtasi" sanoa aamulla hyvää huomenta tai niistää nenänsä mun läsnäollessa.

Nyt reilu puoli vuotta pillereiden lopettamisen jälkeen olen taas sama järkähtämätön itseni, iho ei ole mennyt ainakaan huonompaan suuntaan ja pitkään ihmettelemäni "koomavaiheetkin" ovat loppuneet. Noilla koomavaiheilla tarkoitan sitä, kun tuntui että esim. jotakuta kuunnellessa aivot napsahtivat pois päältä ja vaivuin johonkin ihmeelliseen horrostilaan, mutta ei kuitenkaan samalla tavalla kuin jos olisi ollut väsynyt. Luennoilla teki mieli aina lyödä itseään poskelle että saisin itseni taas maailmankartalle.

Ainiin ja noiden "henkisten" oireiden lisäksi mulla oli hirveitä ongelmia emättimen kanssa. Hiivatulehduksia oli vähän väliä ja sitä aikaa mitä ei ollut kuuri päällä kirveli ja tuntui epämukavalta. Petipuuhat avomiehen kanssa kuihtuivat, noin kerran kuukaudessa tai kahdessa suostuin seksiin vain velvollisuuden takia. Silloinkin kirveli ja takapuoli oli kipeä vielä monta päivää jälkeenpäin.. :/ Nykyään se olen minä joka useammin kutsun miehen makuuhuoneen puolelle, eikä emättimen kanssa ole ollut pientäkään ongelmaa.

Parisuhteessa haluaisin jotain muutakin ehkäisyä käyttää kuin kondomia, mutta saa nähdä, uskallanko enää pillereitä popsia.. Avomiehen kanssa oltiin jo eron partaalla noiden oireiden takia. Toisaalta nyt tunnistan oireet ja tiedän mistä ne johtuvat, joten voisi joitain muita merkkejä kokeilla. Opiskelijana tietysti tympii laittaa rahaa kalliisiin pillereihin jotka sitten vain kerääntyvät laatikonpohjalle sopimattomina. Huoh..
 
Mun täytynee marssia pian lääkärin juttusille Yasmin-pillereiden takia. Olen syönyt viime vuoden marraskuusta lähtien pillereitä, ja kaikki sujui ok, kunnes alkoivat välivuodot. Söin 2 listaa putkeen ja 1 vko ennen taukoviikon alkamista, alkoi välivuoto. Viikon ajan tuli ihan kuukautisvuotoa eli ei mitään pientä tiputtelua. Taukoviikon aikana menkat jatkuivat eli mulla oli periaatteessa 2 vko menkat. :/

Ajattelin, että ehkä on ohimenevää. Söin taas 2 listaa putkeen ja nyt kaksi viikkoa sitten alkoi välivuoto. Viime viikon lauantaina alkoi taukoviikko ja tällä viikolla on ollut normaalit menkat. Jälleen tuli melkein 14 vrk vuotoaikaa. :(

En tiedä, mikä on syynä. Oma hormonitoimintani varmaan on parantunut ruokavaliomuutosten ansiosta, mutta eikös menkkojen pitäisi kuitenkin pitää se ns. aisoissa, eikä ainakaan aiheutella tällaisia vuotoja. En tiedä, outoa.
 
Mun täytynee marssia pian lääkärin juttusille Yasmin-pillereiden takia. Olen syönyt viime vuoden marraskuusta lähtien pillereitä, ja kaikki sujui ok, kunnes alkoivat välivuodot. Söin 2 listaa putkeen ja 1 vko ennen taukoviikon alkamista, alkoi välivuoto. Viikon ajan tuli ihan kuukautisvuotoa eli ei mitään pientä tiputtelua. Taukoviikon aikana menkat jatkuivat eli mulla oli periaatteessa 2 vko menkat. :/

Ajattelin, että ehkä on ohimenevää. Söin taas 2 listaa putkeen ja nyt kaksi viikkoa sitten alkoi välivuoto. Viime viikon lauantaina alkoi taukoviikko ja tällä viikolla on ollut normaalit menkat. Jälleen tuli melkein 14 vrk vuotoaikaa. :(

En tiedä, mikä on syynä. Oma hormonitoimintani varmaan on parantunut ruokavaliomuutosten ansiosta, mutta eikös menkkojen pitäisi kuitenkin pitää se ns. aisoissa, eikä ainakaan aiheutella tällaisia vuotoja. En tiedä, outoa.

Onko sulla joku syy, miksi syöt 2 listaa putkeen pillereitä? Voisit ehkä kokeilla käyttää pilsuja ns. normaalilla tavalla, 3 + 1 viikkoa, ja katsoa tuleeko välivuotoja silloin?

Mulla ainakin kroppa pistää vastaan (=välivuotoja) jos yritän sluibailla menkoista :D
 
Onko sulla joku syy, miksi syöt 2 listaa putkeen pillereitä? Voisit ehkä kokeilla käyttää pilsuja ns. normaalilla tavalla, 3 + 1 viikkoa, ja katsoa tuleeko välivuotoja silloin?

Mulla ainakin kroppa pistää vastaan (=välivuotoja) jos yritän sluibailla menkoista :D

Voisin ihan sanoa, että mukavuudenhalu. ;) Kokeilen tuota 1 listan syömistä näin aluksi.
 
Onko sulla joku syy, miksi syöt 2 listaa putkeen pillereitä?

Lääkärit jopa suosittelevat tuota menkkojen harventamista, koska kuulemma naisen elimistöä ei ole tarkoitettu jatkuvaan ovulointiin (aikanaan raskaana/imetystilassa kun oltiin suuri osa hedelmällisestä ajasta). Itse en kuitenkaan näitä suosituksia täysin allekirjoittaisi, vaikka välillä itsekin harrastelin varsinkin pillereiden kanssa tuota.
 
Lääkärit jopa suosittelevat tuota menkkojen harventamista, koska kuulemma naisen elimistöä ei ole tarkoitettu jatkuvaan ovulointiin (aikanaan raskaana/imetystilassa kun oltiin suuri osa hedelmällisestä ajasta). Itse en kuitenkaan näitä suosituksia täysin allekirjoittaisi, vaikka välillä itsekin harrastelin varsinkin pillereiden kanssa tuota.

Muistan myös lukeneeni tuosta. Jokainen ihminen on kuitenkin erilainen ja reagoi eri tavalla hormoneihin, parasta tehdä niin kuin omalle kropalle sopii.
 
Täytyyypä kirjoitella omia kokemuksia.. Olen syönyt pillereitä viimeksi joskus lukio aikoina eli n. 10 vuotta sitten. Lopetin ne silloin jatkuvien hiivatulehdusten takia ja olin tosiaan tän vuoden kesään asti ilman hormonaalista ehkäisyä.

Nyt kuitenkin kesällä ajattelin kokeilla Nuvaringiä koska en luota pelkkään kondomiin ehkäisyvälineenä.. Huh..lopputulos oli melko yllättävä: en saanut Nuvaringistä juurikaan muita sivuoireita, paitsi että lihoin tuon 4 kk:n aikana ainakin 6 kiloa, ilman että muutin ruokailutottumuksiani juurikaan. No okei, söin varmasti hieman aiempaa enemmän koska nälkä oli KOKO AJAN renkaan ollessa paikallaan. Normaali ruokahalu oli ainoastaan silloin kun oli kuukautiset eli rengas poissa.

Samoin minulle tuli tuon 4 kuukauden aikana huomattavasti lisää selluliittia reisiin ja maha oli koko ajan sen näköinen että olisin 4 kuulla raskaana eli pömpötti ihan älyttömästi:( Ehkäisykeinona siis mitä mainioin koska en todellakaan halua edes näyttäytyä kenenkään edessä alasti tälläisenä...

Toissa viikolla tein päätöksen että nyt loppu! En halua näyttää tältä!!! Ja kun en edes elä parisuhteessa niin eipä tuota ehkäisytarvetta juurikaan ole:D Nyt kahdessa viikossa on paino pudonnut jo 1,5 kiloa (nestettä) ja maha on normaalin kokoinen. Sellut reisissä on vielä ennallaan mutta otan tässä pienen kuntokuurin ni eiköhän se siitä..jos vaikka jo lokakuussa mahtuis samoihin housuihin kun keväällä...

Mutta siinä mielessä olin kyllä tyytyväinen Nuvaan että muita sivuoireita ei ollut, menkat tuli ajallaan ja kesti 3 päivää, ei välivuotoja ja rengas oli tosi helppo käyttää ja pysyi paikallaan. Eli jos en olis näin pinnallinen ja turhamainen, olisin varmasti jatkanut käyttöä...
 
Mun täytynee marssia pian lääkärin juttusille Yasmin-pillereiden takia. Olen syönyt viime vuoden marraskuusta lähtien pillereitä, ja kaikki sujui ok, kunnes alkoivat välivuodot. Söin 2 listaa putkeen ja 1 vko ennen taukoviikon alkamista, alkoi välivuoto. Viikon ajan tuli ihan kuukautisvuotoa eli ei mitään pientä tiputtelua. Taukoviikon aikana menkat jatkuivat eli mulla oli periaatteessa 2 vko menkat. :/

Ehkä sulle vain ei sovi tuo useamman laatan syöminen putkeen. Mulla Yasmin myös ja ekaa kertaa kokeilin kahta laattaa peräkkäin, tulos täsmälleen sama kuin sulla, eli laatan puolivälissä alkoi välivuoto, joka oli kyllä pikemminkin menkat kipuineen päivineen. Taukoviikolla sitten vielä "oikeat" mutta tosi niukat ja lyhyet menkat. Ilmeisesti joillain "oma" hormonitoiminta vain puskee läpi, ettei voi syödä kuin yhden laatan, vaikka ohjeessakin sanotaan, että voi syödä kaksi tai jopa kolme laattaa putkeen.

Jos haluaa harventaa tai siirtää menkkoja, niin käsittääkseni voi syödä myös esim yhden kokonaisen laatan jälkeen esim 7 pilleriä seuraavasta ja pitää sitten taukoviikon (ja jatkaa tämän jälkeen taas normaalisti uudella laatalla).
 
Kertokaahan mulle viisaammat olenko ainut seuraavan asian kanssa painiskeleva. Olen yrittänyt kiristyä viimeiset 6 viikkoa olemalla luonnollisesti miinus kaloreilla, mutta mitään ei tapahdu. Paino junnaa tasaisesti samassa, eikä merkkiä hoikentumisesta ole. Olen laskenut kaloreita ja makroja todella tarkkaan, en yritäkään huijata itseäni syömisistäni. Tuntuu siltä että en ole viimeiseen pariin vuoteen saanut painoa alas vaikka olen yrittänyt, vaan joka kerta epäonnistunut siinä (ainut onnistunut kerta oli ero-masennus, mutta silloin en kyllä syönyt kirjaimellisesti mitään). Syyksi epäilen e-pillereitä, voisivatko ne olla syy tähän? Voivatko ne estää tehokkaasti laihtumisen? Merkki on diane nova, määrätty oikeastaan "aknen" hoitoon. En keksi enään muutakaan vaihtoehtoa, sillä olen yrittänyt kaikkea näillä dieeteillä. En jaksa kohta enää edes yrittää saada tätä ylimääräistä pois. Olenko vain vainoharhainen? :(
 
Shrimp oon ite muute paininu saman asian kaa iha tajuumattani, enkä ees oo aatellu et vois johtuu pillereistä... Mutta mulle pillerit o tähä asti toiminu hyvin, määrätty aikoinaa kipuihin ja ovat niitä helpottaneet. Muutenki pillerit tehny musta rauhallisemman, en oo nii tuittupää ku noita popsii.

Nyt kuitenki ollu ongelmii, ku pitäs joka toinen kerta syödä kaks levyy putkee ja joka toinen kerta yks levy (ymmärtääkseni hormoonitoimintaa tasaamaa). Aluks toimi iha hyvi, ei mitää ongelmaa.. nyt alkanu olee ku syö kaks levyy putkee o alusta asti tiputteluu ja sit noin 7päivän jälkee alkaa tiputtelu olee isompaa. Pitäs kai vaa käydä lekurissa neuvottelee asiasta. Tammikuusta asti kokeiltu tällöin, ku sillo oli hormonaalisessa toiminnassa jotain häikkää. Nii ja merkkinä o Meliane.
 
No nyt päätin sitten jättää pillerit pois kokeilun vuoksi, saas nähä miten meitin käy. On se kumma kyllä jos ei kiristy vaikka on miinuskaloreilla, ja kun ei syklittelykään toiminut mun kohdalla, niin johan on markkinat. Nyt jos tosiaan ei mitään taaskaan tapahdu niin en voi muuta kun ihmetellä ja todennäköisesti katsoa peiliin, että missä vika. Olen kyllä yrittänyt olla todella tarkka kaloreiden ja makrojenkin kanssa, että sikäli kyllä ärsyttää ihan kamalasti koko homma. No, aika näyttää toimiiko homma tällä kertaa..
 
Aluksi söin merciloneja vissiin parisen vuotta, sitten olin vähän aikaa ilman, vaihdoin yasminelleen ja nyt on ollut nuvaring kohta vuoden. Kätevähän se on, mutta olo on paksumpi kuin koskaan!!! pillereiden aikaan sentään turvotusta oli mukavasti rinnoissakin, mutta nuvan myötä vaan muualla kropassa, ei siellä missä sais olla :itku: Plääh, olen niin tympääntynyt tähän älyttömään turvotukseen. Jaloissa on älytön voimattomuuden tunne, ja jalkatreeneissä jalat menee ihan sikaäkkiä tukkoon kun ne on jo valmiiksi aivan täynnä nestettä:jahas: Ikinä mulla ei ole ollut ylipainosta ongelmaa, mutta karmea turvonnut ja "paksu" olo kyllä! Muutamaan kertaan hieroja on jo suositellut, että koklaisin jättää hormonaaliset pois ja on kyllä jo pitkään houkutellut. taas kerran luin tän koko ketjun läpi ja nyt oon päätökseni tehnyt. Muiden oireiden takia aion ensin käydä testaamassa kilpirauhasen vajaatoiminnan, mutta jos siinä ei ole ongelmaa, luovun hormonaalisesta. ajattelin tänään että nyt menossa oleva rinkula sais jäädä viimeiseksi.

Hieman ahdistaa tuo ehkäisypuoli ilman hormoneja. huvittais enää alkaa kortsuilla pelleilemään, mutta ei taida muu auttaa. tai voihan noita kapseleita sun muita kai kokeilla... mukavinta oli, että mies tuumasi vain, että "pääasia on sun hyvinvointi". Näinhän sen pitääkin olla. sänkypuuhat vaan hormonaalisen ehkäisyn aikana on niin mukavan huoletonta, paitsi nyt tää ryhävalasfiilinki on kyllä hieman musertanut vetävää oloa. Nuvan aikana olen kyllä selkeästi huomannut että vatsa pömpöttää aivan erilailla ja tuntuu keräävän rasvaa/nestettä, yöks:curs: olen tässä puolisentoista kuukautta yrittänyt muutamaa kiloa nipistellä, tavoite oli 2,5kg nyt syyskuun loppuun mennessä mutta ei siitä mitään tullut vaikka kaiken käytännön järjen mukaan niin olis pitänyt käydä.

elikäs, huomenna soitto terkalle ja pyynti kokeisiin, ja nyt parin viikon päästä alkaa aikakausi ilman hormooniehkäisyä. saapi nähdä miten meikäläiselle käy:)
 
Mulla on mennyt pillereiden lopettamisen jälkeen hormonitoiminta hieman sekaisin, nyt vaikuttaisi tasaantuvan, ehkä (aikaa kulunut 8 kk).
 
En voi kuin suositella hormonaalisesta ehkäisystä pitäytymistä. Näin kolmikymppisenä, en tunne enää yhtään hormonaalista ehkäisyä käyttävää ystävätärtä - kaikki ovat todenneet ne todella sopimattomiksi, kukin tavallaan. Itse en ole enää kohta 8 vuoteen koskenut tikullakaan, enkä koske. Mies on steriloitu, ennen tätä kelpasi kondomi aivan hyvin silloin, kun oli ehkäisyyn tarvetta. Tulipa vältyttyä samalla kaikilta muilta epämukavuuksilta.

Mitä olen itse havainnut pillereiden lopettamisen jälkeen: nestettä ei enää kerry kehoon samalla tavalla, mieliala on todella vakaa, kasvojen iho on hyvä (pillereiden aikana ja etenkin lopetuksesta noin vuoden periodin aikana iho oli aivan kauheassa kunnossa), seksuaalinen halukkuus on ihan ok ja tasaista läpi kierron, ei pms-oireita, ei kerta kaikkiaan mitään muistoakaan niistä ajoista kun typeränä söin pillereitä.
 
taidan lopettaa itekkii yhdistelmäpillerit, olo on koko ajan "nuutunut" ja päinvastoin kuin monella muilla täällä, tunteet on tasasta massaa. Ei vituta, ei iloisuutta, joskus itkettää. Pillerit kun alotin lihoin reippaasti 5kg ja en koe olevani turvoksissa erityisemmin (tai olen vain tottunut) Kolmas vuosi alkoi pari kuukausi sitten ja taidan lopettaa tähän, kun ei suhteessakaan elä.
Merkkinä on siis meliane, säästyypähän nekin 25€ kolmen kuukauden välein :D Viimeaikoina on tullut finnejä, mikä on luonnotonta miulle. Elämäni aikana ollut ehkä 3 finniä ja nyt otsa kukkii, oisko myöhäinen murrosikä, mene ja tiedä.
Joskus saatan aloittaa minipillerit, kokeilun vuoksi. Kortsut ei nappaa, mutta minipilleritkin on kokeiluun tulossa vasta kun miekkonen on viekussa :P
 
Minulla e-pillerit kohottivat kolesterolin huiman korkealle. Syytä haettiin kissojen ja koirien kanssa, ja huolimatta jatkuvasta kolesterolin säännönmukaisesta yhteydestä taukoviikkojen yms. kanssa, kesti lääkärillä pitkään uskoa että ei tässä statiinit sun muut auta, kun pillerit on lopetettava. Eipä taida vieläkään oikeastaan uskoa, mutta olkoot. Vika piilee geeneissä tai muussa kuulema, ja yhteys e-pillereihin on sattumaa. Kuitenkin ilman pillereitä kolesteroli on jälleen kerran laskenut normaalille tasolle, joten tällä mennään eteenpäin, vakuutteli omalääkäri niiden turvallisuutta kuinka paljon vain.
 
Sain kaveriltani puolen vuoden satsin minipillereitä(Cerazette). Uskaltaakohan noihin vaihtaa tuosta vaan? Tuleekohan vaihdon yhteydessä yleensä miten pahoja sivuvaikutuksia? Toki varmaan aika yksilöllistäkin.
Ennestään käytössä Mercilonit(8 vuoden ajan), joista haluan eroon, koska minulla on mm. aurallista migreeniä, jolloinhan yhdistelmäpillerien käyttöä ei suositella, minipillerit ilmeisesti turvallisempi vaihtoehto(?). En kylläkään ymmärrä miksi minulle laitettiin nuo yhdistelmäpillerit alunperinkään, vaikka lääkärit todellakin ovat olleet tietoisia tuosta migreenistä..

Tästä vaihdosta en ole keskustellut lääkärin kanssa ollenkaan, koska minulle ei annettu aikaa lääkärille kun terveyskeskukseen soitin. :jahas: On niin suuri lääkäripula. Täytyy siis näköjään sumplia nämä asiat ihan ominpäin.
 
Sain kaveriltani puolen vuoden satsin minipillereitä(Cerazette). Uskaltaakohan noihin vaihtaa tuosta vaan? Tuleekohan vaihdon yhteydessä yleensä miten pahoja sivuvaikutuksia? ....miksi minulle laitettiin nuo yhdistelmäpillerit alunperinkään, vaikka lääkärit todellakin ovat olleet tietoisia tuosta migreenistä...

Aurallista migreeniä ei ole ennen pidetty niin suurena riskinä yhdistelmäpillerien kanssa kuin nykyisin. Tämän vuoksi moni (itse mukaan luettuna) on käyttänyt yhdistelmiä vuosia, vaikka se ei nykyvalossa olekaan suositeltavaa.

En itse lähtis tekemään mitään kokeiluja eri pillerimerkkien kanssa ilman lääkärin lupaa. Cerazette on yleensä eka minipilleri mitä kokeillaan, koska siinä on 12h:n muistisääntö, kun muissa minipillereissä se on 3h. Kuitenkin todella monella (ainakin omista kavereista) Cerazetet aiheuttaa pitkäaikaista vuotoa ja menkkojen poisjääntiä ja jälleen pitkäaikaista vuotoa. Tämän vuoksi olisi erittäin tärkeää että lääkäri on tietoinen sun kokeiluista.
Itselläni kesti vuotoa Cerazettejen kans 4 viikkoa putekeen. Tätä ennen olikin ollut menkkoja kokoajan noin joka toinen viikko.

Mutta nämä jutut on taas niin tapauskohtaisia, että ei voida yleistää.. Mutta minun neuvo on, ettet aloita mitään reseptilääkkeiden käyttöä ilman lääkärin määräystä. (Varsinkin jos on esim. verenpainetta tms. tällaisilla asiolla ei pidä lähteä leikkimään)
 
Mutta kun mulle ei annettu lääkäriaikaa OLLENKAAN. On kuulema ehkäisyasiat kiireyssijalla kaksi, eli käytännössä lääkäriin ei pääse.
Näin itse ajateltuna luulisi että on kuitenkin terveellisempää vaihtaa noihin minipillereihin kuin jatkaa syömällä noita yhdistelmäpillereitä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom