Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Sain kaveriltani puolen vuoden satsin minipillereitä(Cerazette). Uskaltaakohan noihin vaihtaa tuosta vaan? Tuleekohan vaihdon yhteydessä yleensä miten pahoja sivuvaikutuksia? Toki varmaan aika yksilöllistäkin.
Ennestään käytössä Mercilonit(8 vuoden ajan), joista haluan eroon, koska minulla on mm. aurallista migreeniä, jolloinhan yhdistelmäpillerien käyttöä ei suositella, minipillerit ilmeisesti turvallisempi vaihtoehto(?). En kylläkään ymmärrä miksi minulle laitettiin nuo yhdistelmäpillerit alunperinkään, vaikka lääkärit todellakin ovat olleet tietoisia tuosta migreenistä..

Tästä vaihdosta en ole keskustellut lääkärin kanssa ollenkaan, koska minulle ei annettu aikaa lääkärille kun terveyskeskukseen soitin. :jahas: On niin suuri lääkäripula. Täytyy siis näköjään sumplia nämä asiat ihan ominpäin.

Kyllä mä ainakin sinuna uskaltaisin lähteä vaihtamaan. Mä olen aikaisemmin käyttänyt eri yhdistelmävaihtoehtoja ja nykyisin olen Cerazetten tyytyväinen käyttäjä. Nuo sivuvaikutukset on tosi yksilöllisiä ja samoin minipillereiden vaikutus vuotoihin. Sen lisäksi, että Cerazette pitää muistaa ottaa 12 tunnin tarkkuudella, kun toiset minipillerit pitää muistaa ottaa lähes samaan aikaan päivittäin, sen pitäis olla yhtä tehokas kuin yhdistelmäpillereiden.

Asiansa osaavalta gyneltä asiasta kysyessäni sain vastauksen, että suurimmalla osalla Cerazetten käyttäjistä vuodot tasoittuvat ja niukkenevat vuoden aikana ja varsin monella jäävät pois kokonaan, mikä ei ole huono asia. Siksi yleensä suositellaankin jatkamaan kokeilua vähintään puoli vuotta, jos vuotoja lukuun ottamatta ei ole mitään ongelmia.

Mulla itselläni ei ole ilmennyt Ceran kanssa mitään sivuvaikutuksia, vaikka yhdistelmävalmisteiden kanssa niitä kyllä riitti ja kolmen viikon jälkeen tuli pari päivää niukkaa vuotoa ja sen jälkeen ei ole menkkoja näkynyt.

Ymmärrän hyvin tässä keskustelussa vallalla olevan näkemyksen hormoniehkäisyn heittämisestä romukoppaan. Itsekin kokeilin olla ilman, mutta ainoa ratkaiseva ero mulla sopivien pillereiden käyttöön ja luomuna olemiseen oli se, että sain jälleen kärsiä runsaista vuodoista ja järkyttävistä menkkakivuista. Toisille hormonaalinen ehkäisy sopii paremmin kuin toisille.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sain kaveriltani puolen vuoden satsin minipillereitä(Cerazette). Uskaltaakohan noihin vaihtaa tuosta vaan? Tuleekohan vaihdon yhteydessä yleensä miten pahoja sivuvaikutuksia?
Mun vastuuton vastaus tuohon on, että kokeile - mutta vain mikäli luet pakkausselosteen kunnolla (netistä löytyy jos ei muuten ole tallella) ja osaat myös tulkita sitä. Ekasta vuotopäivästä lähtienhän noita pitää alkaa syödä jne jne. Myös tietoa sivuvaikutuksista löytyy pakkausselosteesta. Eihän tuo tietenkään täysin sallittua ole muille määrättyjä lääkkeitä syödä, mutta mitä sitten. Ja tosiaan, noihin voi siirtyä suoraan yhdistelmäpillereistä.

Itse kokeilin minipillereitä pitkän hormonittoman kauden jälkeen. Alkoi samantien pää taas seota (näin tiivistetysti ilmaistuna), paino nousi, ja vuotoa oli suunnilleen koko ajan. Tietenkin olisi pitänyt jatkaa kokeilua, mutta vitutti niin paljon ja oli vähän raskasta muutenkin, etten halunnut. Mutta kuten moneen kertaan jo on todettu: yksilöllistä. Itse taidan olla paljon normaalia herkempi noille aineksille. Pitäisköhän kokeilla joskus kunnon roinaamista ja katsoa, kuinka pian pää sekoaisi lopullisesti :D
 
Juu luin kyllä pakkasuselosteen tarkkaan ja ajattelin kokeilla vaikkei nyt lekurin kommentteja asiaan olekaan. Voinhan aina vaihtaa takaisin entisiin pillereihin, jos alkaa tuntua "jotenkin kummalta". :)
 
Minä vaihdoin Cerazetteihin yhdistelmäpillereistä (en nyt kuollaksenikaan muista merkkiä) juuri sen takia, että minulla todettiin migreeni.
Muutoksia merkin vaihtamisen jälkeen oli ainakin migreenikohtauksissa, jotka harvenivat todella paljon heti. Nyt ei ole moniin kuukausiin ollut yhtään kohtausta. Menkat muuttuivat sillä tavalla epäsäännöllisemmäksi että väliä menkoilla oli aina 2-3kk ja sitten kun ne tulivat, vuoto kesti noin 2 viikkoa. Vuoto oli tosin koko ajan niin pientä että phs:llä pärjäsi hyvin.

(Nyt tosin en käytä enää cerazettejakaan, vaan kasvattelen mahaa välillä:))
 
Itse olen syönyt 11 vuotta pillereitä, lukuun ottamatta parin kuukauden taukoa joskus 22-vuotiaana. Olen syönyt lähes koko ajan Diane Novaa, mikä määrättiin mulle erittäin pahan aknen takia. Pilleri auttoikin vaivaa aivan mielettömän hyvin. Kaikki on aina ihastelleet, mun kaunista ja sileää ihoa. Diane Nova muutenkin on sopinut mulle kai ihan hyvin. Vaikea tosin sanoa, kun aloitin pillerit jo 16-vuotiaana, enkä sen jälkeen ole kokenut pilleritöntä elämää, millainen oikeasti olisin ilman pillereitä. 22-vuotiaana jätin pillerit pois, koska halusin testata miten se muhun vaikuttaa ja muutenmin pitkä suhde olis islloin juuri kariutunut. No mitään muuta en huomannut, paitsi aknen todella rajun paluun ja tällä kertaa kasvoihin, missä ennen aknea ei paljoa ollut esiintynyt (akne oli lähinnä rinnassa ja selässä) Niinpä aloitin Diane Novan uudelleen melko pian.

Kuitenkin tässä 30 ikävuoden hiljaa lähestyessä aloin miettimään e-pillereiden pitkäaikaisen käytön vaikutuksia muhun ja lapsien saantiin. Myös mun PMS oireet ovat vuosien myötä käyneet todella sietämättömiksi: Itkuisuutta, riitaisuutta, haluttomuutta (joka alkaa vaikuttaa jo muuten täydelliseen suhteeseeni), päänsärkyä, vatsakipuja, rajuja kuumia aaltoja, unettomuutta ja öisin kylmää hikeä ja painajaisia jne jne.. Ei siis mikään loisto-olo..Ja mun PMS oireet kestää 2 viikkoa, eli kuukudesta puolet menee täysin kamalaan olotilaan. Nyt keväällä päätin vaihtaa Diane Novan matala hormonisempaan Yasmineen, jolla myöskin on ihoon positiivisia vaikutuksia. No mitään eroja en ole huomannut Diane Novaan. Iho edelleen hyvä, haluttomuus tallella, PMS oireet todella kovat.. Nyt olen siis alkanut miettimään tuota pilleritöntä elämää. Vähentäisikö se PMS oireitana, saisinko haluni takaisin (tämä on toivelistalla ykkösenä) ja mitä tapahtuisi iholleni? Aknea en haluaisi takaisin, mutta haluan kuitenkin joskus jättää pillerit pois, koska haluan lapsia.. Onko teillä kokemuksia Diane Novan tai Yasminen lopettamisesta? Onko akne tullut takaisin, miten olette päässeet niistä sen jälkeen eroon? Olen myös kuullut, että varsinkin Diane Novan lopettamisen jälkeen on monet saaneet odottaa luomukuukautisia todella pitkään ja lapsen tulokin on pitkittynyt. Onko jollain tälläisiä kokemuskia. Välillä mietin surullisena mielessäni, miksi ikinä aloin edes syömään e-pillereitä saati Diane Novaa, mutta 16-vuotiaalle ei silloin oikein annettu muita vaihtoehtoja.

Odotan innolla syksyä, jolloin olen päättänyt kokeilla olamista ilman pillereitä. Pitää keksiä vaan joku toinen luomu ehkäisykeino tilalle, sillä ihan vielä ei ole lasten aika. Toisaalta myös pelkään syksyä, pinnallinen kun olen, niin pelkään todella miten ihoni käy.En tiedä miten kestän sen tulevan aknen (Roaccutan kuuria en haluaisi)..

Kertokaapa siis kokemuksianne Diane Novan tai Yasminen lopettamisesta.


Quottaampa itseäni, kun nyt olen tehnyt muutoksia elämääni.

Lopetin siis pillerit (Yasminet) tuossa n. 2 kk sitten. Mielialanvaihteluni ja masentuneisuus alkoivat käydä ihan mahdottomiksi ja öisin ei pystynyt enää nukkumaan ollenkaan jääkylmän yöhikoilun ja levottomien unien takia. Nyt siis melkein 2 kk ilman hormonaalista ehkäisyä ja kortsujen kanssa pelaamista.. Aluksi ei tapahtunut mitään muutoksia, mutta kuukauden jälkeen alkoi iho mennä selkeästi epäpuhtaammaksi. Suurilta finneiltä on VIELä vältytty, mutta mustapäät ja ihon epätasaisuus on lisääntynyt huomattavasti. Tässä vaiheessa yöhikoilu jäi pois ja nukuin kuin pieni porsas kaikki yöt! Ah, miten ihanaa! Mielikin tuntui kohentuneen ja yhtään itkuraivari kohtausta en ole saanut pilsujen lopettamisen jälkeen! :) Seksihaluissa nyt ei kauheasti muutoksia..Ehkä vähän tekee enemmän mieli..ainakin seksi pyörii enemmän mielessä, mutta kortsuilla pelaaminen ei taas houkuta! Yksi ehkä plussaksi merkittävä asia on, että menkat eivät ole vielä alkaneet.. :D Mikä on kai normaalia, kun lopettaa pitkäaikaisen pillerin käytön.. Missähän vaiheessa näitä pitää oikeasti alkaa kaipaamaan?

Nyt kuitenkin joitakin viikkoja sitten painoni alkoi yhtäkkisesti nousemaan. En siis ole muuttanut ruokavaliotani yhtään ja olen vuosia pysynyt saman painoisena! Nyt kolmessa viikossa tullut reilu 3 kiloa painoa ja farkut ei meinaa millään enää mahtua päälle. Olo on ihan kamala ja tuskainen.. Vatsalihaksista ei ole kohta tietoakaan, kun hyllyvää läskiä on alkanut kertymään mahaan. Itku tässä pian tulee. Nyt tiputinkin kalorit TOSI minimiin, mikä ei varmaankaan ole viisasta, mutta mä teen mitä tahansa, kunhan en liho!

Ja just kun tosiaan aloin iloitsemaan iloisemmasta itsestäni tuli tää lihomisepisodi ja viime yönä jääkylmä yöhikoilu ja ahdistavat unet palasivat.. :itku:

Eli tässä kun alkaa miettimään vaihtoehtoja:

1) Syön pillereitä: masennuskohtauksia, itkuisuutta ja haluttomuutta. Jääkylmää yöhikoilua ja painajaisia. MUTTA ihano oli kuin vauvanpylly ja pysyin hoikkana. Ja ehkäisy oli helposti hoidettu!

2) En syö pillereitä: Jääkylmää yöhikoilua, painajaisia, läski maha, finninen iho, kortsujen kanssa pelaaminen.. MUTTA iloinen mieli.

Eli eli..Kumpi olisikaan se parempi vaihtoehto?
 
Eli tässä kun alkaa miettimään vaihtoehtoja:

1) Syön pillereitä: masennuskohtauksia, itkuisuutta ja haluttomuutta. Jääkylmää yöhikoilua ja painajaisia. MUTTA ihano oli kuin vauvanpylly ja pysyin hoikkana. Ja ehkäisy oli helposti hoidettu!

2) En syö pillereitä: Jääkylmää yöhikoilua, painajaisia, läski maha, finninen iho, kortsujen kanssa pelaaminen.. MUTTA iloinen mieli.

Eli eli..Kumpi olisikaan se parempi vaihtoehto?

Ehkäisyrengas? hormooni määrät jakautuu tasasemmin eli mieli on tasaisempi.
 
Olen aloittanut Diane Nova-pillereillä 16-v. ja yhtä 4kk taukoa lukuun ottamatta olin nyt n. 10 kuukautta syömättä pillereitä ja naama totaalisesti räjähti joskus 4-5 kk tietämillä. Jouduin sitten aloittamaan Isotretioniini-kuurin alkukesästä ja se jatkuu edelleen (alustavasti siis 6 kk joudun popsimaan). E-pillereiden lopettamisen myötä huomasin myös lievää oireilua hirsutismiin joten lääkäri sanoi että sun on vaan parempi syödä e-pillereitä lopun elämäsi, koska kehossani on luonnostaan muuten liian paljon mieshormoneja... Ja aloitin pillerit taas syömään 2,5 kk sitten. Onpahan taas parempi iho, tosin pillereiden aloittamisen myötä huomasi, että ehkä ne tietyt mielialan muutokset vaikuttaa siihen, että hiilihydraattipaskaa on tehnyt enempi mieli. Tosin nyt oon siitäkin ongelmasta päässyt eroon. Ja turvotusta voisi sanoa olevan ehkä enemmän. Vaikea sanoa että kannattaako olla ilman vai ei, mun täytyy niitä käyttää hormoniongelmien takia (enkä halua olla se kuuluisa parrakas nainen :D).
 
No niin. Mäkin jouduin tuosta renkaasta nyt luopumaan aurallisen migreenin takia. Tai siis sain itse selville että sitä ei enää suositella ja sain terkkarilta minipillerit. Pari kuukautta nyt ainakin vetelen näitä ja sitten mietin kapselin mahdollisuutta. Vielä ei oo ainakaan tullut mitään sivuvaikutuksia, mutta oonkin vasta viikon näitä käyttänyt. Menkat tosin niukkeni saman tien - saa nähdä jääkö kokonaan pois jatkossa.

Niin ja vähän kummalliselta kuulostaa tuo, ettei lääkärille ollut saanut aikaa ehkäisyasioissa. Eikö sitten myöskään ehdotettu terveydenhoitajan vastaanottoa?
 
Ei annettu minkäänlaista aikaa, vaan käskettiin menemään yksityiselle. Kävin eilen kuitenkin toisella terveysasemalla(koska omallani ei ollut antaa aikoja, ylläriylläri) näyttämässä tulehtunutta korvaani ja samalla kysyin lääkäriltä tuosta pilleriasiasta, käski varaamaan alueeni terveyskeskukseen ajan. Sanoin sille että yritin varata ja mitä mulle vastattiin, niin tämä lääkäri vaan sano että olisi niitten pitänyt laittaa minut edes jollekin jonotuslistalle ja käski soittaa uudestaan. Aargh, olishan se kiva jos nämä asiat toimisi edes jotenkin. :jahas:

Aloitin kuitenkin 4 päivää sitten omasta aloitteestani syömään noita Cerazetteja, ei ole ainakaan vielä mitään sivuvaikutuksia ilmaantunut. Tuolta eiliseltä lääkäriltäkin sain kuitenkin sen verran irti, että suositteli migreenistä johtuen ennemmin minipillereitä kuin yhdistelmiä.
 
Ehkäisyrengas? hormooni määrät jakautuu tasasemmin eli mieli on tasaisempi.


Rengasta mulle ehdotti yks lääkäri ja kirjoitti reseptinkin, mut en nyt vielä ainakaan sitä aio kokeilla, sillä haluisin olla ilman minkäänlaisia hormoneja. Mut saa nyt sitten nähdä..Jos iho tästä viel pahemmin räjähtää, niin sit pakko varmaan ottaa Roa-kuuri ja silloinhan pitää käyttää ehkläisyä. Toivottavasti ite en ainakaan saa lääkäriltä tuomiota, et joutuis syömään pillereitä lopun elämää. Lapsistakin kun on jo miehen kanssa juteltu. Ja muutenkin pillereissä on niin paljon epämiellyttäviä sivuvaikutuksia.

No joo..Sain ens viikoksi lääkäri ajan. Toivottavasti pääsen sit tutkimuksiin, jossa selvitettäis noi mun hormonitasot ja esim. kilpirauhasarvot, sillä toi jääkylmä yöhikoilu viittais vähän molempiin ongelmiin.. Ja samalla jos sais noi menkat alkamaan.. Et vois niitä vauvojakin jossain vaiheessa alkaa yrittää tekemään..:)

Helvetti sentään, että joskus naisena oleminen on niin vaikeeta! Tulispa jo ne miesten ehkäisypillerit!
 
Jos sinä todella haluat olla ilman niitä hormooneja niin älä mene ottamaan mitään kuuria. Se iho-ongelma kestää ikävä kyllä about vuoden, mutta sitten se on poissa. JOs otat taas hormonaalisen ehkäisyn käyttöön, ihosi räjähtää käsiin joka tapauksessa heti kun se taas lopetat. Joten se on turhistakin turhinta touhua. Kumpi on parempi vuoden huono iho vai loputon kierre pillereiden ja huonon ihon kanssa? Sitä miettisin.
 
Niin, ja ei niitä e-pillereitä ole pakko roan kanssa syödä. Saattaa olla pakko sanoa lääkärille syövänsä, mutta sehän on ihan toinen asia ;).
 
Ei Roan kanssa tosiaan ole pakko syödä e-pillereitä, niitä suositellaan syömään vain sen takia että se on varmempi tapa olla tulematta raskaaksi kuin muu ehkäisy, koska Roa aiheuttaa sikiövaurioita mitä todennäköisemmin ja jos Roa-kuurin aikana tulee raskaaksi, niin sut voidaan "pakottaa" tekemään abortti. Itekki aloitin Roa-kuurin ilman e-pillereitä, mutta ihan muista syistä joudun e-pilsuja ny vetelemään Roa-kuurin yhteydessä. Mutta jos sanoo lekurille olevansa parisuhteessa niin todnäk se suosittelee (ellei jopa pakota) syömään e-pillereitä.
 
Kannanpa mäkin kokemuskorteni kekoon. Itse aloitin e-pillerit jo teini-iässä, silloin söin minuleteja esikoisen tekoon (21-v.) asti. Raskauksien jälkeen otin hormonikierukan, joka toimi 3 vuotta hyvin, mutta sitten tuli akne :curs: Sen hillitsemiseksi gyne määräsi Diane Novat, joista lihosin 6 (!!) kg parissa kuukaudessa. Iho oli tosi kaunis, mutta vuodot ihan mahdottomat ja turpoaminen häiritsi: kuppikoko kasvoi ja vaatteet jäivät kaikki pieniksi. Siitä vaihdoin sitten matalahormonisempaan Harmonetiin, kilot karisivat saman tien, mutta niin myös hiukset, halut ja ihon kimmoisuus: olin siis ihan vaihdevuosissa niiden kanssa.

Lopetin harmonetit ja sen jälkeen olin 3 vuotta luomuna. Kuvittelin, että siitä ilo alkaisi - omat hormonit ovat kuitenkin omat hormonit - mutta kaikkea muuta: Iho alkoi taas oireilla, PMS-oireet olivat jotain aivan järkyttävää, paino heittelehti kolme kiloa ylös ja alas kierron mukaan ja pari päivää ennen menkkoja olin suorastaan ympäristölle vaarallinen. Kaksi kuukautta sitten gyne suositteli kokeilemaan Cerazetteja, vaikka varoitukset aknesta, lihomisesta, vuotohäiriöistä ja ties mistä tekivät todella varautuneiksi. Vaan näiden viikkojen aikana mulla ei ole kuin hyvää sanottavaa näistä minipillereistä: menkat on loppuneet kokonaan, mieli on tasainen, iho on rauhoittunut tosi paljon, treeni kulkee, rasvaprosentti on laskenut ja painon heittelehtiminen loppunut. Tyyriitähän noi Cerazettet ovat, mutta jos näin hyvin jatkuu, maksan sen 10 euroa kuukaudessa ihan mielelläni. Ilmeisesti mun keho tykkää omasta estrogeenistani, muttei omasta keltarauhashormonistani. Sen saan nyt sitten synteettisesti.

Suosittelen kokeilemaan, vaikka ehkäisyvalmisteiden soveltuvuus on kyllä varmaan yksilöllisimpiä asioita maailmassa.
 
Mielenkiintoinen thread tämäkin. Kokemuksia on yhtä paljon kuin käyttäjiäkin. Itse olen käyttänyt yhdistelmäpilsuja vuodesta 2000 alkaen; aloitin microgynonilla ehkä max 1,5 vuotta ja sen jälkeen mercilonilla 08 syksyyn asti. Nyt menossa toinen nuvaring. Monilla vaikutti olevan renksun käytöstä johtuvaa turvotusta ja ym. lihomista. Toivottavasti ei tuu meikäläiselle, mutta sen näkee varmaan pidemmän ajan kuluessa. Microgynonin kans mulla oli itkuraivaripms:ää, mut mercilonin oon ollu kaikin puolin tyytyväinen. Paino ei oo heilahdellu mihinkä ja pms ei oo ollenka niin paha, vaiks perusalakuloo joskus ilmeneekin. Ihon kans ei oo koskaan ollut ongelmia ilman ehkäisyä eikä ehkäisyn kanssa. Ilman hormonaalista ehkäisyä mä en muuta mietikään ku seksiä, joten pysyäkseni jokseenki järjissä seksiajattelun kans pillerit on ollu tarpeen. Haluja kun löytyi käyttämieni pilsujen kans ja uskoakseni löytyy myös aloitettujen nuvaringien kanssa. Renksun iso koko yllätti, mutta mitään ongelmia ei oo ilmenny. Seksiä tosin en oo päässy vielä sen kans koittamaan, että mielenkiinnolla odotan mahdollisia kommentteja tai havaintoja tulevalta kumppanilta. Hormonaalinen ehkäisy on loisto juttu, sillä korsujen kans mä en ainakaan osaa oikein edes nauttia seksistä ihan vaan yleisen tuntuman enkä jo pelkän lateksin tuoksun takia...
 
Mulla alkoi menkat jo 10-vuotiaana, ja yläasteen alussa terkkari suositteli e-pillereitä kuukautiskipujen hillitsemiseen. Äiti nosti tästä hurjan haloon, enkä ehkä itsekään lämmennyt (vaikken mitään mistään tiennytkään).

Nyt 20-vuotiaana menkkakivut on edelleen helvetilliset, kuten myös PMS-oireetkin. Ihanaa. Kierto saattaa myös heitellä. Parisuhde on alkanut vakiintua, joten alan kai pikkuhiljaa olla oikeasti hormonaalisen ehkäisyn tarpeessa. Tuntuu, että lähes kaikilla tutuilla on jotain sivuoireita ja pelottaa, onko itselläkin sama edessä. Eipä kai auta kuin kokeilla.
 
Mäkin käytin ennen e-pillereitä. Hillitsivät kivasti menkkakipuja, mutta mielialat heittelivät hurjasti. Mietin sopivaa vaihtoehtoa ja päädyin ehkäisyrenkaan käyttäjäksi. Puolitoista vuotta takana Nuvaringin kanssa ja en vaihtais enää! Tää on ihan mahtava :) Ei mitään sivuoireita, vuotopäivät vähentyneet, ei jokapäiväistä muistamista ja tosiaan, tiedän tunnilleen, koska menkat alkaa!

Hintaa tulee pari euroa kuussa enemmän kuin pillereillä, mutta tää on mulle parhaaksi todettu hormonaalinen ehkäisymenetelmä.
 
Puolitoista vuotta takana Nuvaringin kanssa ja en vaihtais enää! Tää on ihan mahtava :) Ei mitään sivuoireita, vuotopäivät vähentyneet, ei jokapäiväistä muistamista ja tosiaan, tiedän tunnilleen, koska menkat alkaa!

Haha, mulla tuo Nuvaringin poisoton ja laittamisen muistaminen on huomattavasti vaikeampaa kuin pillereiden. :rolleyes: Pillereissä sentään vain söi rutiininomaisesti laatan viikonpäiväkoodien mukaan ja kun se loppui, tiesi pitää viikon. Nyt täytyy tehdä kaiken maailman merkintöjä, jottei keskiviikkoaamuisin jäisi jotain tärkeää tekemättä.

Mutta joo, paljon tyytyväisempi olen kuitenkin tähän noin muuten kuin pillereiden kanssa venkoiluun.
 
Haha, mulla tuo Nuvaringin poisoton ja laittamisen muistaminen on huomattavasti vaikeampaa kuin pillereiden. :rolleyes: Pillereissä sentään vain söi rutiininomaisesti laatan viikonpäiväkoodien mukaan ja kun se loppui, tiesi pitää viikon. Nyt täytyy tehdä kaiken maailman merkintöjä, jottei keskiviikkoaamuisin jäisi jotain tärkeää tekemättä.

Mutta joo, paljon tyytyväisempi olen kuitenkin tähän noin muuten kuin pillereiden kanssa venkoiluun.

Mulla on seinäkalenterissa ihan pieni rasti niille päiville, jotka liittyvät renkaaseen ;)
Kaverilla on kännykässä muistutus aina. Ei olis muuten paha idea laittaa kaks muistutusta kuussa sinne puhelimen kalenteriin :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom