Sain kaveriltani puolen vuoden satsin minipillereitä(Cerazette). Uskaltaakohan noihin vaihtaa tuosta vaan? Tuleekohan vaihdon yhteydessä yleensä miten pahoja sivuvaikutuksia? Toki varmaan aika yksilöllistäkin.
Ennestään käytössä Mercilonit(8 vuoden ajan), joista haluan eroon, koska minulla on mm. aurallista migreeniä, jolloinhan yhdistelmäpillerien käyttöä ei suositella, minipillerit ilmeisesti turvallisempi vaihtoehto(?). En kylläkään ymmärrä miksi minulle laitettiin nuo yhdistelmäpillerit alunperinkään, vaikka lääkärit todellakin ovat olleet tietoisia tuosta migreenistä..
Tästä vaihdosta en ole keskustellut lääkärin kanssa ollenkaan, koska minulle ei annettu aikaa lääkärille kun terveyskeskukseen soitin. :jahas: On niin suuri lääkäripula. Täytyy siis näköjään sumplia nämä asiat ihan ominpäin.
Kyllä mä ainakin sinuna uskaltaisin lähteä vaihtamaan. Mä olen aikaisemmin käyttänyt eri yhdistelmävaihtoehtoja ja nykyisin olen Cerazetten tyytyväinen käyttäjä. Nuo sivuvaikutukset on tosi yksilöllisiä ja samoin minipillereiden vaikutus vuotoihin. Sen lisäksi, että Cerazette pitää muistaa ottaa 12 tunnin tarkkuudella, kun toiset minipillerit pitää muistaa ottaa lähes samaan aikaan päivittäin, sen pitäis olla yhtä tehokas kuin yhdistelmäpillereiden.
Asiansa osaavalta gyneltä asiasta kysyessäni sain vastauksen, että suurimmalla osalla Cerazetten käyttäjistä vuodot tasoittuvat ja niukkenevat vuoden aikana ja varsin monella jäävät pois kokonaan, mikä ei ole huono asia. Siksi yleensä suositellaankin jatkamaan kokeilua vähintään puoli vuotta, jos vuotoja lukuun ottamatta ei ole mitään ongelmia.
Mulla itselläni ei ole ilmennyt Ceran kanssa mitään sivuvaikutuksia, vaikka yhdistelmävalmisteiden kanssa niitä kyllä riitti ja kolmen viikon jälkeen tuli pari päivää niukkaa vuotoa ja sen jälkeen ei ole menkkoja näkynyt.
Ymmärrän hyvin tässä keskustelussa vallalla olevan näkemyksen hormoniehkäisyn heittämisestä romukoppaan. Itsekin kokeilin olla ilman, mutta ainoa ratkaiseva ero mulla sopivien pillereiden käyttöön ja luomuna olemiseen oli se, että sain jälleen kärsiä runsaista vuodoista ja järkyttävistä menkkakivuista. Toisille hormonaalinen ehkäisy sopii paremmin kuin toisille.