Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Itsellä kans tuo haluttomuus on suuri ongelma tällä hetkellä. Ja kun muitakin ongelmia (pms, rintojen turvotus ja hirveä arkuus) on, niin olen päättänyt lopettaa pilerit kokonaan. Mulla on aurallinen migreeni ja lähisuvussa sydän- ja verisuonisairauksia, siltikin mulla on ollut jo monta vuotta yhdistelmäehkäisypillerit eli lisääntynyt aivohalvaus yms.riskit.. huoh. Tällä hetkellä siis Harmonetit ja kokeillut olen mm. Yasminelleä ja joitain minipillereitä. Minipillerit aiheutti vuotoa noin 15 pvänä kuusta, joten heti vaihettiin yhdistelmäpillereihin, joita en kaiken järjen mukaan edes saisi käyttää..

Nyt mietityttää kuitenkin, josko ytittäisin vielä jotain toista merkkiä minipillereitä. Tuntuu vaan että ei enään jaksais jos ne ei sopiskaan ja jos tää haluttomuus ei helpottaiskaan ollenkaan..

Jos taas lopettaisin pillerit niin kuitenkin epäilyttää, että miten parisuhteessa pärjää ilman hormonaalista ehkäisyä. Ja ennen hormoneja mulla oli tosi runsaat menkat, en kyllä niitäkään jaksaisi enää..
Lääkäri käski vain punnita vaihtoehtoja ennen kuin päätän, mutta minusta tuntuu kuin pitäisi valita kahdesta pahasta se vähemmän pahempi vaihtoehto.....


Pientä päivitystä..

Olin puolitoista kuukautta ilman hormonaalista ehkäisyä. Mutta kun koko ajan mielessä pyöri raskaaksi tulemisen pelko, piti lähteä taas gynelle. Sinällään aika ilman hormoneja oli ihanaa. Kaikki jotenkin tuntuikin voimakkaammin ja olo oli kevyt, sekä henkisesti että fyysisesti. Menkatkin tulivat heti ajallaan.

Migreenin takia en saanut yhdistelmäpilsuja enää, en ois kyllä halunnutkaan. Nyt on käytössä Cerazette. Älyttömän kallis, mutta hyvänä puolena se, ettei tarvitse ottaa niin kellon tarkasti, kuin muita minipillereitä. Ensimmäinen kuukausi meni ihan hyvin, pientä tiputtelu vuotoa vain. Ekat menkat tuli ajallaan, mutta kestivät 10 päivää. sitten oli noin viisi vuodotonta päivää (pientä tiputtelua) ja taas noin 10 päivää menkkoja. Soitin lääkärille ja hän käski koittaa jaksaa vielä jonkin aikaa jos mitenkään mahdollista. No minähän jatkoin näiden pilsujen syömistä ja kaksi kuukautta oli koko ajan jotain vuotoa. Sitten se loppui kuin seinään kolmannen liuskan jälkeen. Eikä ole sen koommin menkkoja näkynyt. Näissä pilsuissahan on mahdollisena sivuvaikutuksena menkkojen poisjäänti. Koska gyne sanoi, että siitä ei ole mitään haittaa, niin näillä mennään.

Vaikka olo ei ole niin autuas kuin luomuna, voittaa tämä yhdistelmäpillerit mennen tullen. Halutkin on osaksi tulleet takaisin, vaikka huomattavasti hillitympänä kuin ilman pilsuja. Ja sellainen yleinen pehmeys on vartalosta lähtenyt ja lihakset piirtyvät selvemmin.

Kannatti siis kestää pari kuukautta helvettiä, kun nyt on niin paljon parempi olla. Toivotaan, että tämä jatkuu yhtä positiivisena.:thumbs:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kannatti siis kestää pari kuukautta helvettiä, kun nyt on niin paljon parempi olla. Toivotaan, että tämä jatkuu yhtä positiivisena.:thumbs:

Onnittelut sinnikkyydestä ja näköjään kannatti kestää! Ei se mitään puppua ole kun aina neuvotaan syömään vähintään ne 3 liuskaa ennen kuin luovuttaa...

Itseäkin tuo Cerazette kiinnostaa, mutta halpahan sekään kyllä ei ole :( Aika samoissa hinnoissa kuin esim Yasmin.
 
Kannatti siis kestää pari kuukautta helvettiä, kun nyt on niin paljon parempi olla. Toivotaan, että tämä jatkuu yhtä positiivisena.:thumbs:
Huh. Toivoisinpa tuota samaa itselleni. Aloitin juuri minipillerit ja sama paska alkoi heti kuin tavallisten ehkäisypillereiden kanssa. On se nyt saatana kumma, että voi joku olla näin herkkä hormoneille. En jaksaisi millään syödä kolmea levyllistä noita, kun tuntuu että syö naista jokaiselta osa-alueelta niin paljon. Eipä sillä, on tässä vissiin ollut työperäistä stressiäkin päällä, ei kai noita nappeja voi kaikesta syyttää... kai. Kummasti vain osuu yksiin pillereiden aloittamisen kanssa vitutus, äkäisyys, ylimääräiset kuukautiset, turvotus, ahdistus ja uutena tulokkaana jopa lievä haluttomuus (eli ei panetakaan lähes aina kuten ennen). Aika pitkään olin siis ilman mitään hormonaalista ehkäisy, ja olo oli aivan loistava. PMS-oireet kestivät vain sen normaalin päivän tai pari, ahdistuneisuus oli poissa (mitä nyt tietenkin joskus semmoista normaalia) ja painohan putosi kilon pari heti pillerit lopetettuani. Nyt olen taas tyhmä, huono, ruma ja läski. Jipii.
 
Meikäläinen päivittää....

Pilsuilla taas mennään vaikka olo olikin jotenkin "kevyempi" ilman niitä.Mulle ilmestyi vaan kauheita paukamia naamaan, niin en kestänyt sitä sen enempää.Minipillereitäkin kokeilin varmaan viikon-kaks(joo olis varmaan pitäny syödä vähän pitempään) mutta niistä tuli kauhee ressi ja muutenkin koko kroppa heitti kuperkeikkaa ja sekös vitutti.Saattoi kyllä johtua monesta muustakin asiasta.Joka toinen päivä olo oli kuin jokinorsulla,sit se vaihtu siihen et panetti perkeleesti,sit ei taas huvittanu mikään,sit kun mietti mitä kaikkia tuntemuksia(henkisiä ja fyysisiä)kerkesi viikkoon kokemaan niin AVOT!Kiitos ei kiitos,kuuppa ei kestä tollasta.Päätin siis että haluan olla tasasen tappava minäni pilsujen kanssa.Kokeilen eri merkkejä niin eiköhän se oikea sävel sieltä löydy vielä:)
 
Mulla on käytössä edelleen Yasmin-pillerit. Alkuoireina oli mm. yksi pyörtyminen, koska yksinkertaisesti verenpaine laski älyttömän alas. Lisäksi tässä noin kuukausi sitten oli välivuotoa, mikä otti päähän. Nuo laskevat helposti verenpainetta, joten en välttämättä suosittelisi, jos on matala verenpaine muutenkin. Itse Yasmin-pillereitä syön, koska ne ovat korkeahormonisia (Diane Nova myös) ja tarvitsen niitä anoreksiataustan takia. Onhan mulla tuo osteopenia lannerangassa, ja tohtoritäti sanoi, ettei saisi pilsuja koskaan lopettaa. Estrogeeni suojaa paskaa lannerankaa.
 
Mulla on käytössä edelleen Yasmin-pillerit. Alkuoireina oli mm. yksi pyörtyminen, koska yksinkertaisesti verenpaine laski älyttömän alas. Lisäksi tässä noin kuukausi sitten oli välivuotoa, mikä otti päähän. Nuo laskevat helposti verenpainetta, joten en välttämättä suosittelisi, jos on matala verenpaine muutenkin. Itse Yasmin-pillereitä syön, koska ne ovat korkeahormonisia (Diane Nova myös) ja tarvitsen niitä anoreksiataustan takia. Onhan mulla tuo osteopenia lannerangassa, ja tohtoritäti sanoi, ettei saisi pilsuja koskaan lopettaa. Estrogeeni suojaa paskaa lannerankaa.

Mulla myös Yasmin ja syömishäiriötausta (en tiedä olenko parantunut, ainakaan lopullisesti). Vaihdoin välillä kuukaudeksi Yasminelleen, apua, ei enää ikinä (se migreeni ja järkyttävät kuukautiskivut). Katsotaan nyt miten menee näillä. Aluksi ihon kunto hieman heittelehti, mutta nyt tasaantunut aivan täydelliseksi. Päänsäryt (etenkin taukoviikon päänsäryt ovat olleet ikäviä) ovat hellittäneen paljon. Ekan laatan välivuoto ihan siedettävää, sen jälkeen ei lainkaan. Kierto kellontarkka, menkat TOSI niukat, lyhyet ja aika kivuttomatkin, etenkin jos tajuan tankata särkylääkettä etukäteen (ja se on helppoa kun tietää lähes minuutilleen koska menkat alkaa ;))

Iso miinus rintojen aristus (välillä särky on todella kova) ja turvotus, mutta odottelen nyt vielä pari kolme laattaa josko sekin hellittäisi. Muita haittoja en nyt keksikään. Mielialat ja libido ok eli vaihtelevat kuten ilmankin pilsuja... Mitään itkukohtauksia tai erityistä herkistelyä en ole huomannut. Pikemminkin läheiset ovat kommentoineet, että olen jotenkin kukoistavamman ja valoisan oloinen...
 
Lopetin pillereiden syömisen viime marraskuussa juurikin oman mielenterveyteni takia. Minäkin elin siinä uskossa, että olen sitten näköjään parisuhteessa ollessani todella usein vittumainen ja ailahtelevainen ämmä, kunnes tajusin, että kaikki johtui pillereistä. Pillereiden lopettamisen jälkeen parisuhde on voinut huomattavasti paremmin, riidanhaluisuuteni, itkeskelyni ja mielialan ailahteluni ovat jääneet pois.

Kyllä! Allekirjoitan! Päivityksenä siis: minäkin jouduin luopumaan myös Nuvaringeistä yllä olevista syistä. Ilmeisesti mikään hormoni ei ole tarpeeksi mitätön mun kropalle ja mielelle. Mutta miten sitä voisi odottaakaan? Pakko siis vaan sählätä. :D
 
Nyt olen taas tyhmä, huono, ruma ja läski. Jipii.

Tunnistan kaiken ton. Lopeta ne! Eihän siinä ole mitään järkeä, että pitää muuttua toiseksi ihmiseksi voidakseen olla rakkaussuhteessa! Kai se nyt sitä toistakin vaivaa. Onko se sen arvoista, kysyn vaan? :haart: Hukkaan menee hyvät panotkin. :D
 
Tunnistan kaiken ton. Lopeta ne! Eihän siinä ole mitään järkeä, että pitää muuttua toiseksi ihmiseksi voidakseen olla rakkaussuhteessa! Kai se nyt sitä toistakin vaivaa. Onko se sen arvoista, kysyn vaan? :haart: Hukkaan menee hyvät panotkin. :D
No mähän lopetin. En syönyt edes yhtä levyllistä kokonaan. Toisenkin osapuolen kanssa käydyt neuvottelut johtivat siihen tulokseen, että ehkä joskus vähän stressittömämpänä aikana voisi sitten kokeilla uudelleen. Siinä vaiheessa kun kuukauden sisällä alkoivat kolmannet kuukautiset, olin jo aika raivona... tosin olin sitä muutenkin, koska mielialaan nuo mulla vaikuttavat varmaan kaikkein eniten. Ei sillä, ei se turvotuskaan ole kovin kivaa.

Tuohon Latzin mainitsemaan "keveyteen" olen kiinnittänyt huomiota, mulla on samanlainen fiilis elosta ilman pillereitä. Nämä minipillerit olivat nyt siis testauksessa oltuani puolisen vuotta ilman mitään hormoneja, sitä ennen Nuvaring käytössä ja parit e-pillerikokeilut.

Oon tuolla aiemmin varmaan kertonutkin siitä, että mulle on tarjottu masennuslääkkeitäkin pillereiden aiheuttaman ahdistuksen "parantamiseksi". (Tosin on niitä muutenkin tullut syötyä, mutta pillereiden aloittamisen jälkeen jo kerran saavutettu tasapainoinen olo katosi sen siliän tien.) En myöskään ilman pillereitä ole kännissä yhtään niin, hmm... sekava tai aggressiivinen tai ahdistunut. Näin jälkikäteen vasta tajuaa, että koko parisuhdehan kärsi siitä, että minä käytin hormonaalisia ehkäisyvalmisteita. Ihan kakkaa!
 
Mä olen saanut niin negatiivisen käsityksen pillereistä, että en ole edes uskaltautunut kokeilemaan.
itse käytän ehkäisyyn rengasta. itse käyttö ei ole aiheuttanut juurikaan ongelmia, mutta lekurilla ravaaminen ärsyttää ja kohtuu hintavaakin kumiin verrattuna on. lisäksi menkkojen siirto ei mulla ainakaan toiminut, vaan menkat alkoi kaikesta huolimatta. muutenkin on jotenkin luonnotonta pumppaa hormooneita lähes koko loppu elämä kehoonsa. plus mietityttää, kun tuo rengas on vielä aika uusi keksintö, että vuosien jälkeen löydetäänkin enemmän haittavaikutuksia.
mun mielestä kaikki tän aikaiset ehkäisymenetelmät on jossain määrin huonoja, mutta pakkohan se on ehkäistä.

missä ne miesten e-pilleritkin viipyy :curs: ?!
 
Kannatti siis kestää pari kuukautta helvettiä, kun nyt on niin paljon parempi olla. Toivotaan, että tämä jatkuu yhtä positiivisena.:thumbs:


Ja eihän se jatkunut.. :curs:

Noin viikko edellisen postauksen jälkeen alkoi menkat. Ajattelin, että mitäpäs tässä, eipä näitä ole pariin kuukauteen näkynytkään. Ja kun tätä ennen oli useampi päivä ollut ihan hirveä suklaan, ruoan, karkin, jäätelön, sipsin yms. himo, ajattelin, että tämähän selvittää kaiken, vaikka olikin ollut elämäni hirveimmät pms oireet. Ei siinä mitään, mutta tänään vuotoa on kestänyt tasan kaksi viikkoa. 14 päivää ¤PRKL¤!!! Olo ei ole kovinkaan ratkiriemukas. Soitin lekurille ja huomena menen verenkuvaan tsekkauttamaan, kuinka hyvin rautavarastot on tyhjentyneet.. JES!!!

Koska mulla on käytössä Cerazette, ei toisia minipilsuja vissiin edes kokeilla, koska näiden pitäisi olla mini pillereistä kaikista vuotovarmimmat. Lääkäri käski alkaa miettimään hormonikierukkaa. En oo synnyttäny ja hormoneista on niiiiiiiiiiiiiiin huonot kokemukset (libido nolla, migreenit, turvotus, kauhea pms), että saas nähdä. :( Ensi viikolla on sitten mun luottogynekologin kanssa puhelinaika. Saas nähdä tuleeko tästä helvettiä vai helvettiä...:itku:
 
Saas nähdä tuleeko tästä helvettiä vai helvettiä...:itku:

veikkaan jälkimmäistä :D

ootko kokeillu ehkäsyrengasta?...joillekkin se kyllä on ehdoton ei, mut voittaa pillerit, vaikken ookkaan testannu :D
 
veikkaan jälkimmäistä :D

Sait hymyn nousemaan korviin asti, on jotenkin niin tärähtänyt olo.. :dance2:

ootko kokeillu ehkäsyrengasta?...joillekkin se kyllä on ehdoton ei, mut voittaa pillerit, vaikken ookkaan testannu :D

Aurallinen migreeni, eli ei saa kokeilla. Tosiaan, kerkesin napsia yhdistelmäpillereitä moooonta vuotta, ennen kuin huomasivat... :jahas:

Miten muuten on mimmeillä mennyt hormonikierukan kans? päivityksiä kaipailen..
 
Mulle hormonikierukka on sopinut tosi hyvin, ekaan pariin vuoteen ei ollut ollenkaan menkkoja. Nyt ne ovat tehneet paluun, mutta sen verran vaan että pikkarisuoja on välillä tarpeen. Mulle kyllä kävi pilleritkin ja rengas, oikeestaan halusin kierukan sen takia että tykkäsin renkaasta muuten mutta musta se oli vaan OUTOA että rinkulaa survoo eestaas :D. Plus se oli silloin ainakin tosi kallis. Kiva kuitenkin ettei tarvi muistaa mitään vaan homma on hoidossa. Kirjoittelin tähän ketjuun kiekeröstä jo joskus aiemminkin seikkaperäisemmin. En todennäköisesti enää palaa pillereihin, vaan laitatan sitten toisen kierukan kun tästä on potku hävinnyt. Ilman hormoneja olo ei oo vaihtoehto, koska mulla on endometrioosi ja kivut sekä kasvustot pysyy kurissa näin.
 
Mä olen saanut niin negatiivisen käsityksen pillereistä, että en ole edes uskaltautunut kokeilemaan.

Tää ketju antaa helposti kuvan, että pillerit muuttavat naisen ku naisen skitsofreenikoksi. :rolleyes: On meitä tyytyväisiä käyttäjiäkin pilvin pimein... Olisi mielenkiintoista tehdä isolle porukalle sokkotesti, joka poistaisi placebovaikutuksen kokonaan. En halua vähätellä kenenkään oireita, vaan huomauttaa että ajoittaiset alakuloisuudet ja kilahtamiset kuuluvat ihan normaaliin elämään.
 
Tää ketju antaa helposti kuvan, että pillerit muuttavat naisen ku naisen skitsofreenikoksi. :rolleyes: On meitä tyytyväisiä käyttäjiäkin pilvin pimein... Olisi mielenkiintoista tehdä isolle porukalle sokkotesti, joka poistaisi placebovaikutuksen kokonaan. En halua vähätellä kenenkään oireita, vaan huomauttaa että ajoittaiset alakuloisuudet ja kilahtamiset kuuluvat ihan normaaliin elämään.

Totta, tämä ja moni muukin lähde. onhan esim. e-pillereistä monille käyttäjille apua muihinkin vaivoihin ja kaikille ei tosiaankaan tule mitään oireita niistä. kyllähän niitä pms- oireita ilmaantuu joillekkin (ainakin allekirjoittaneelle) ilman mitään pillereitäkin...heh, siksi kauhistuttaakin että jos söisin vielä niitäkin, niin varmaan muuttuisin kerran kuussa joksikin monsteriksi :D ja mua kyllä stressaa pelkkä ajatuskin että pitäisi muistaa ottaa ne pillerit.
 
Tää ketju antaa helposti kuvan, että pillerit muuttavat naisen ku naisen skitsofreenikoksi. :rolleyes: On meitä tyytyväisiä käyttäjiäkin pilvin pimein... Olisi mielenkiintoista tehdä isolle porukalle sokkotesti, joka poistaisi placebovaikutuksen kokonaan. En halua vähätellä kenenkään oireita, vaan huomauttaa että ajoittaiset alakuloisuudet ja kilahtamiset kuuluvat ihan normaaliin elämään.

Kyllä tosiaan pillerit ovat monella hyvin toimiva ratkaisu, ystäväpiirissäni useimmat ovat ihan tyytyväisiä. Kun vielä söin pillereitä, vähättelin itsekin muiden "oireita" (vaikka olen edelleen sitä mieltä, että esim.10kg lihominen ei kyllä vaan millään johdu e-pillereistä :rolleyes:), enkä todellakaan edes itse tajunnut kärsiväni mistään negatiivisista vaikutuksista, joista olin kuullut. Kuitenkin kun lopetin pillerit niin huomasin kyllä suht nopeasti etten ollut ollut oma itseni pillereitä syödessäni.
 
taidan poiketa valtaväestöstä, en käytä hormonaalista ehkäisyä ollenkaan. käytin parisen vuotta merciloneja, nyt olen ollut toiset pari vuotta kohta ilman. mitään terveydellistä syytä käytön lopettamiselle ei oikeastaan ollut, enkä edes tuntenut oloani "eri ihmiseksi" pillereiden takia tms. jotenkin pillereiden syöminen vaan silti tuntui väärältä. toisaalta en myöskään tunne mitään eroa nyt kun olen ollut ilman, en tunne olevani mitenkään enemmän oma itseni, sama nainen, pillereillä tai ilman...:) gynekin katsoi mua vähän kieroon kun kyseli miksi lopetin.. sanoi että "haluan vaan ettet tee elämästäsi turhaan hankalaa, pillerit ovat sun kohdalla aivan turvallinen ehkäisykeino". en tiedä, olenko hölmö..:D olen kyllä miettinyt käytön uudelleenaloittamista (elän vakituisessa parisuhteessa...) mutta ainakaan toistaiseksi en ole aloittanut.. näppylät kyllä hävisivät silloin kun pilsuja popsin, mutta eipä noita häiritsevästi ole nytkään.
 
missä ne miesten e-pilleritkin viipyy :curs: ?!
Niitä kehiteltiin vuosia, mutta projekti lopetettiin, kun ei siitä tullut mitään. :curs:

Oli tämä ketju sitten mustamaalausta tai ei, mä olen ainakin hyvilläni siitä, että nykyisin e-pillereiden sivuvaikutuksista oikeasti jo puhutaan. Muistan aina sen päivän, kun puolen vuoden ahdingon jälkeen sanoin psykiatrille, että ehkä syy on pillereissä, ja psykopater sanoi sitä miettineensä jo sen puoli vuotta mutta "ei viitsinyt puuttua asiaan". Siis MITÄ VITTUA!!?!? Ei viitsinyt puuttua asiaan!?!?!?!

Olen itse ehkä itseni suhteen ylianalyyttinen, mutta sen olen oppinut, että pillerit ei ole mua varten. Edelleen olen myös sitä mieltä, että moni kärsii noista haittavaikutuksista tietämättään. Siinä ei paljon yksi Pakkotoiston kimitysketju auta.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom