Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on seinäkalenterissa ihan pieni rasti niille päiville, jotka liittyvät renkaaseen ;)
Kaverilla on kännykässä muistutus aina. Ei olis muuten paha idea laittaa kaks muistutusta kuussa sinne puhelimen kalenteriin :)

No niin vain on mullakin kalenterissa kaksi merkintää peräkkäisillä viikoilla. Siitä sitten voi ihan rauhassa päätellä, kumpi toimitus onkaan vuorossa. :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Puolitoista vuotta takana Nuvaringin kanssa ja en vaihtais enää! Tää on ihan mahtava :) Ei mitään sivuoireita, vuotopäivät vähentyneet, ei jokapäiväistä muistamista ja tosiaan, tiedän tunnilleen, koska menkat alkaa!

Hintaa tulee pari euroa kuussa enemmän kuin pillereillä, mutta tää on mulle parhaaksi todettu hormonaalinen ehkäisymenetelmä.

Kiva kuulla, et joku on täysin tyytyväinen renkaan käyttöön. Niitä valituksia ja haittavaikutuksia täältä on saanu lukee edeltä. Mä en tosiaan vielä voi antaa sen syvällisempiä kommentteja, ku toista renksua eletään. Toistaseks tyytyväinen ja oikein helppo menetelmä mielestäni eikä tuo vaihtopäivien muistaminen tuottane ongelmia. Kännymuistutus mullakin.
 
Jaahas..Taidampa taas päivitellä. Viimeksi kirjoittelin tuossa 14.10.

Elikkä takana 4 kuukautta pilleritöntä elämää. Jopa kahdet kuukautisetkin onnistuin saamaan tuona aikana. Mieli ollut tosi hyvä, painon nousukin loppui ja tipahti takaisin normaaliin. Yöt nukun todella hyvin, ei painajaisia ja hikoilua. Menkat alkoivat ihan huomaamatta ilman kipuja, tosin kierto oli ihan päin prinkkalaa! Ihokaan ei oikeastaan ihan kamalaksi ole mennyt, vaikka aknea pelkäsin eniten yli 10 vuoden Diane Novan käytön jälkeen. Toki ihoni on nyt epäpuhtaampi ja finnejä on muutamia kasvoissa, mut ei tätä voi akneksi sanoa. Eli mun elämä muuttui sata kertaa paremmaksi ilman pillereitä.. Ainut miinus oli kortsut. Ne vaan ei ole mun juttu. Ne häiritsee mua suunnattomasti! Kumma kyllä mieheni mielestä kortsut on ok. Mä vaan en saa niitä mielestäni seksin aikana ja pelkään koko ajan että kortsu lipsahtaa pois (niin kävikin pari kertaa). Ja kun toi seksi asia on muutenkin mulle tosi hankala, niin kortsun kanssa halusin seksiä vielä vähemmän.

Niinpä eilen kävelin apteekkiin ja ostin Nuvaring ehkäisyrenkaan ja laitoin sen paikalleni.. Eli nyt sitten odotellaan, miten käy. Jos mielialavaihtelut palaa samanlaisiksi kuin oli pillereiden kanssa, niin lopetan renkaan käytön heti. En kestä sitä ahdistusta ja masennusta enää yhtään. Toivottavasti iho ei myöskään suutu renkaasta, kun se nyt kuitenkin oli luomuna näinkin hyvä. Seksi mua sen renkaan kanssa vähän jänskättää! Se rengas kun oli niin iso ja jäykkä! Varmasti mies tuntee sen hommailun aikana. No otan sitten sen siksi aikaa pois.. Tosin toivottavasti ei mee taas säätämiseksi ja sit halut lopahtaa kesken..

Jatkoa seuraa, eli muutaman kuukauden päästä tulen kertomaan miten tää rengas mulla pelittää! :)
 
Ihokaan ei oikeastaan ihan kamalaksi ole mennyt, vaikka aknea pelkäsin eniten yli 10 vuoden Diane Novan käytön jälkeen. Toki ihoni on nyt epäpuhtaampi ja finnejä on muutamia kasvoissa, mut ei tätä voi akneksi sanoa. Eli mun elämä muuttui sata kertaa paremmaksi ilman pillereitä.. :)

Käytin diane novaa kai jotain 5 vuotta ja pidin vuoden tauon. Mun iho paheni koko ajan tossa vuoden pilleri tauon aikana. Nyt syksyllä meni totaalisesti hermot tähän kukkivaan ihoon ja aloitin uudelleen diane novat.. Olisinko n.3kk syönyt, eikä vielä ainakaan helpota.. Rinnat turposivat heti älyttömästi ja ovat todella arat.. Ärsyttävää :( Mitään vaikutusta mielialoihin en oo ikinä huomannut..
 
Mä oon ollut tosi onnellinen pillereiden kanssa. Mitään ongelmia ei oo koskaan ollut. Ei mielialavaihteluita, painonnousua yms. Tällä hetkellä käytössä on microgynon, ja pelkkää hyvää sanottavaa siitä. Oon kylläkin aika laiska syömään pillereitä eli unohduksia sattuu, minkä vuoksi oon varmaan ylittänyt kaikki jälkiehkäisyn käyttöön liittyvät suositukset viime vuosien aikana. Mutta mitään muutoksia en oo koskaan huomannut kehossani. :)
 
Uskaltaakohan tällaista edes kirjoittaa... Mutta itse en siis ole käyttänyt 10 vuoteen mitään hormonaalistaehkäisyä. Kierto on ollut kellon tarkka aina, ja siksi olenkin uskaltanut käyttää ihan luomumenetelmää ehkäisyssä. Eli ei seksiä ilman kumia ovulaation aikaan (about kiertopäivinä 10 - 18, eli viikko). Itse en ole koskaan kohdannut miestä, jolle kumi ei olisi ihan ok. Se on asennekysymys ja fiksulle miehelle se on ok. Tänä luomuaikana seksisuhteita ei ole ollut kuin 2, mutta nuorempanakin edellytin kyllä kumin käyttöä joka ikiseltä, eikä kukaan nurissut koskaan yhtään. Jokainen saa sellaista kohtelua, mitä vaatii - olen tätä mieltä.

Homma on toiminut loistavasti. Lapsia on, mutta ne on tulleet sitten kun on päätetty yhdessä, että nyt saa tulla. Ei siis mitään luomuvahinkoja.
 
Itse en ole koskaan kohdannut miestä, jolle kumi ei olisi ihan ok. Se on asennekysymys ja fiksulle miehelle se on ok. Tänä luomuaikana seksisuhteita ei ole ollut kuin 2, mutta nuorempanakin edellytin kyllä kumin käyttöä joka ikiseltä, eikä kukaan nurissut koskaan yhtään. Jokainen saa sellaista kohtelua, mitä vaatii - olen tätä mieltä.

Luulen, ettei useimpien ongelma ole siinä, ettei kumppani suostuisi käyttämään kumia. Se vain häiritsee jompaakumpaa tavalla tai toisella.
 
Laiskuuksissani en lukenut koko ketjua, sori jos kysyn jo kysyttyä asiaa.

Suunnittelen e-pillereiden käytön lopettamista, pitääkö kysyä lääkäriltä "lupa"? Oon käyttänyt pillereitä 20-vuotiaasta eli 11 vuotta. En suunnittele raskaaksituloa, ei ole parisuhdetta eikä muutenkaan seksielämää :lol2: Migreeni (1-2krt/kk) alkoi muutama kuukausi siitä kun aloitin pillerit, nyt tosin kohtauksia ei ole ollut kolmeen kuukauteen!

JOS tulisi tarvetta jatkuvaan ehkäisyyn esim. muutaman kuukauden päästä (=vakituinen suhde, kertakäyttösuhteita en harrasta), menisikö kuuppa ja kroppa sekaisin jos taas aloittaisi pillerit? Onko kellään kokemusta tämmösestä?
 
Laiskuuksissani en lukenut koko ketjua, sori jos kysyn jo kysyttyä asiaa.

Suunnittelen e-pillereiden käytön lopettamista, pitääkö kysyä lääkäriltä "lupa"? Oon käyttänyt pillereitä 20-vuotiaasta eli 11 vuotta. En suunnittele raskaaksituloa, ei ole parisuhdetta eikä muutenkaan seksielämää :lol2: Migreeni (1-2krt/kk) alkoi muutama kuukausi siitä kun aloitin pillerit, nyt tosin kohtauksia ei ole ollut kolmeen kuukauteen!

JOS tulisi tarvetta jatkuvaan ehkäisyyn esim. muutaman kuukauden päästä (=vakituinen suhde, kertakäyttösuhteita en harrasta), menisikö kuuppa ja kroppa sekaisin jos taas aloittaisi pillerit? Onko kellään kokemusta tämmösestä?

Ei tarvi kysyä lääkäriltä lupaa :)

Itsellä pillereiden lopettaminen on sotkenut kroppaa eniten. Puolen vuoden pilsutauon aikana 1 menkat ja hermot hieman kireällä em. syystä.. Pillereiden uudelleenaloittaminen tuntui ihanalta, säännölliset menkat jotenkin rauhoittaa mieltä vaikkei mullakaan varsinaisesti ehkäisytarvetta ole.
 
Ei tarvi kysyä lääkäriltä lupaa :)

Itsellä pillereiden lopettaminen on sotkenut kroppaa eniten. Puolen vuoden pilsutauon aikana 1 menkat ja hermot hieman kireällä em. syystä.. Pillereiden uudelleenaloittaminen tuntui ihanalta, säännölliset menkat jotenkin rauhoittaa mieltä vaikkei mullakaan varsinaisesti ehkäisytarvetta ole.

Joo se hyvä puoli pillereissä kyllä on että menkat tulee tiettynä päivänä lähes minuutilleen. Täytyy kyllä harkita uudelleen jospa ei lopettaiskaan niiden käyttöä. Kaipa sitä ehkäisytarvettakin vielä tulee, ainakin niin kauan kun sokeri vielä sulaa suussa :dance: Toivossa on hyvä elää. :rolleyes:
 
Täällä on kaikki nyt hyvin kun lopetin pillerit ja enään en kyllä ala niiden kans värkkäämään! Mulle ne ei vain sopineet ja olen tyytyväinen, että uskalsin tehdä ratkaisun ja lopettaa niiden napsimisen. Aluksi vitutti, kun itsellä kaikki oli niin vaikeaa, kun aika monelle pillerit kuitenkin sopivat niin hyvin.

.. Kierto on ollut kellon tarkka aina, ja siksi olenkin uskaltanut käyttää ihan luomumenetelmää ehkäisyssä. Eli ei seksiä ilman kumia ovulaation aikaan (about kiertopäivinä 10 - 18, eli viikko). ...

Itsekin olen nyt tutustunut tuohon luomuehkäisyyn ja hyvin on pelittänyt ainakin toistaiseksi (pari kuukautta) pillerien lopettamisen jälkeen. Aluksi oli kierto sekaisin, mutta tasoittui jo toiseen kiertoon. Vaikka huomaankin ovulaation merkit selvästi ja lämmötkin menee oppikirjojen mukaan, en ole vielä uskaltanut luteaalivaiheessakaan mennä ihan loppuun, vaan ollaan käytetty keskeytettyä yhdyntää. Tiedän kyllä että se on yhtä tyhjän kans, mutta näin mulle on ollut helpompi totutella asiaan :)
Meillä ei oviksen aikaan harrasteta yhdyntää kuin "hätätilassa":D, kun kortsut on niin .. no, niissä on liikaa huonoja puolia. Ja meillä ainakin on mies ihan innoissaan, kun tietää että oviksen aikaan luvassa on jotain muuta kivaa :lol2: Varsinkin kun silloin iskee niin hillitön kiima päälle :love:

Kaikki hyvin, loppu hyvin.
 
En jaksannut koko ketjua kahlata läpi, mutta kaipaisin vähän kokemuksia pillereitten lopettamisesta. Olen popsinut itse pillereitä nyt reilut 6 vuotta. Ajatus lopettamisesta lähti siitä kun nykyiset pillerit alkoivat "tiputtelemaan" pari kk sitten ja sen jälkeen homma on ilmeisesti tullut jäädäkseen. Kuuden vuoden aikana olen ehtinyt läpikäydä melkein kaikki pillerimerkit, joten vaihto ei ole kovin todennäköinen ratkaisu, ihan niiden ihanien alkuoireiden ja kropan totuttelemisenkin kannalta. Näyttää myös siltä, että tästä nykyisestä säädöstäkään ei tule pitkäikäisempää, joten ehkäisytarvettakaan ei välttämättä olisi.

Mutta mikä sitten epäilyttää? Mulla oli ennen pillereitä järkyttävän runsaat ja kipeät menkat, en tahdo niitä takaisin. Pillereillä myös pystyy kikkailemaan (tai ennen pystyi :jahas:) menkat haluamaansa päivämäärään, yleensä söin 2 liuskaa putkeen. Lisäksi mua pelottaa naaman räjähtäminen. Mulla on ollut aina perushuono iho, joka tällä hetkellä kuitenkin on suhteellisen hyvässä kunnossa.
Toisaalta taas mua kiinnostaisi olenko oikeasti tällainen peruskiukkuinen synkistelijä, vai onko pillereillä mahdollisesti ollut vaikutusta asiaan.
Summa summanum: miten pillereitten lopettaminen vaikutti vuodon määrään ja kipuihin, sekä ihoon? Onko elämä ihan hirveän vaivalloista ilman pillereitä kun niihin on tottunut?
 
Itse lopetin hormonaalisen ehkäisyn kokeiltuani monia eri merkkejä pillereitä, rengasta... Ei sopineet, päänsärkyä, haluttomuutta ym. aiheuttivat ja tärkeimpänä syynä se, että en halua "pumpata" itseeni hormoneja monien vuosien ajan. Sanokoot lääkärit mitä tahtovat, mutta olen vakaasti sitä mieltä, että monen vuoden pillerien popsiminen saattaa hyvinkin olla syy nykyään niin yleistyvään lapsettomuuteen.

Oli mahtava saada oma itsensä takaisin hormonien popsimisen jälkeen. Kun itse työskentelen apteekissa, on surullistakin huomata miten nuoresta saakka pillereitä aletaan syömään. Ehkäisystä tulee toki huolehtia, mutta minusta olisi hyvä antaa nuorille muitakin vaihtoehtoja kuin hormonit ja kertoa enemmän mitä pillerit kehossa tekevät.

Tämä siis minun mielipiteeni.
 
Syökö joku Merciloneja? Jäi yksi täysi liuska lääkekaappiin lojumaan kun vaihdoin pillerimerkkiä. Jos joku tarvitsee niin voisin tuosta luopua.
 
Syökö joku Merciloneja? Jäi yksi täysi liuska lääkekaappiin lojumaan kun vaihdoin pillerimerkkiä. Jos joku tarvitsee niin voisin tuosta luopua.
Heh. Sama täällä. Itse asiassa taitaa löytyä myös Jasminea (vai mitä se oli) sekä minipillereitä. Hohohoo. Ei mulla onneksi kärsivällisyys nopeasti lopu.

Kuukautiseni ovat muuten todella tarkasti aikataulussa ilman pillereitäkin. Tovin jo mietin, uskaltaisiko ehkäisynä käyttää rytmimenetelmää. Sellaisella runsaalla turvavälillä tietenkin. Vaan liekö tuo niin tarpeellista.

Ehkäisypillereitä en luultavasti syö enää koskaan.
 
Heh. Sama täällä. Itse asiassa taitaa löytyä myös Jasminea (vai mitä se oli) sekä minipillereitä. Hohohoo. Ei mulla onneksi kärsivällisyys nopeasti lopu.

Ei löytyisi Cerazettea? :)

Tuon Mercilonin liuskan voisin tosiaan laittaa jollekin vaikka postissa, jos on käyttöä. Turhaan kai noita jättää kaappiin vanhenemaan.
 
Mä syön Merciloneja :) Jos tosiaan viitsit alkaa postittamaan, niin kyllä mä ottaisin mielelläni vastaan. Miksi muuten vaihdoit pois merciloneista?
 
Mä syön Merciloneja :) Jos tosiaan viitsit alkaa postittamaan, niin kyllä mä ottaisin mielelläni vastaan. Miksi muuten vaihdoit pois merciloneista?

Vaihdoin minipillereihin kun mulla tota migreeniä ja muuta. Kerkesin melko monta vuotta Merciloneja syödä ennen vaihtoa, passasivat kyllä sinänsä ihan hyvin.
Laitatko osotteen niin postitan liuskan kunhan saan aikaiseksi? :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom