Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Kuparikierukka!
Söin yasmineja monta vuotta ja voi kertoo et koko ajan halutti (oikeesti!)..mut vielä ei ainakaan paino oo tippunu (oon ollu ilman n. 2 kk-varmaan kestää ennekö kroppa normalisoituu). Lopetin pillerit kun halusin hormoneista eroon. Laitto oli hieman hankala mut kyl se tästä.. :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toivotaan, että sulla kävis parempi tuurin mineihin vaihdon myötä kuin mulla. Mä vaihdoin Microgynonit, jotka sopi mulle muuten tosi hyvin, Minipilleihin migreenin takia. Vaihdosta seuras halujen heikkenemistä ja aivan järkyttävä turvotus, jota yhä edelleen on, vaikka vaihdosta on kohta 2,5 kk. :jahas:

Jaiks...mä lähinnä odotan noilta juuri tuota halujen kasvamista ja turvotuksen vähenemistä:D...no me ollaan kaikki yksilöitä"toinen sopii toiselle ja toiselle ei"
 
Sain viimeinkin suostuteltua poikaystäväni myöntymään pilleritaukoon. Haluan taas sen tunteen takaisin kun noi hemmetin hormonit ei vaikuta enää mun mielialoihin ja painoon. Uskomatonta miten eri ihminen minäkin olen kun joutuu noita hormonipillereitä syömään. Muutama päivä pitäis vielä vedellä noita ja sit loppuu ainakin kesän ajaksi, ihanaa! Sovittiin että jos ei toimi muut ehkäisymenetelmät niin palaan sitten pillereihin. Toivottavasti ei tarttis enää ikinä syödä pillereitä. Katotaan ny miten käy...:)
 
Täällä lopetettu monen vuoden pillereiden syönti ja kyllä on parempi olla.

(Jos siis ei lasketa lukuun ihme ovis-tissikipuja ja hirveää PMS:sää. :down:)

parempi näin, en kyllä hevin ala enää syömään moista moskaa.
 
Auttakee!!:(

Nyt kaipaan neuvoja kokemuksia jotain!! Lopetin pillerit pari kuukautta sitten(minulet) takana pillereitä oli sen 10 vuotta. Vaihdoin lähinnä oman mielenterveyteni puolesta minipillereihin(minipil)jos vaikka lieventäisivät raivareita,itkukohtauksia ja masentuneisuutta.Luulin jo oikeasti olevani tuollainen vittupää kun olin jo niin tottunut pilleriminääni. No ajattelin sitten että pidän kuukauden tauon pilsuista ja vaihdan sitten seuraavista menkoista noihin minipillereihin....ja voitte vain arvata kuuluuko niitä menkkoja.No ei!!

Eikä siinä mitään.Olen huomannut olevani niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin ihana ihminen ilman pilsuja ja seksikin taas maistuu(ja hyvälle:hyper:)Ainoa ongelmani nyt että kroppa heittää kuperkeikkaa. Aivan kamala olo.Turvottaa,ruoka ei maistu,sattuu,kivistää ja etenkin tuo maha vaivaa kaikin puolin. Ummetus aika paha(kai ummetusta,maha on kuin jalkapallo joka päivä,etenkin iltaisin!?!?)Onko jollain tälläisiä kokomuksia pilsujen lopettamisen jälkeen? Olen melkein jo valmis olemaan vittupää jos saan tän oloni pois.

Kylmä totuus nyt vain on että ne pillerit on saatava kehiin koska parisuhde sen vaatii.Tästä ei tule mitään ja raskaustesteihinkin alkaa kohta mennä omaisuus(tuo kortsu ei vaan käy)Tiedän että kroppani hakee "omaa tilaansa" vielä mutta uskallanko alkaa syömään minipillereitä tähän päälle?Vaikka menkkoja ei kuulu?Pakkauksessa lukee että ekasta mutta enää ei pääkoppakaan kestä tätä odottelua.

KOKOKEMUKSIA?!?MINKÄÄN LAISIA!?!?Alan olla epätoivoinen:itku:
 
Lisätäkseni vielä tuohon edelliseen, että onko kukaan huomannu omituisen suurta väsymystä pillereiden jälkee? Minulla meinaan mieli on kyllä korkea ja koko päivän jaksaa kaiken paremmin työt,salit yms. mutta auta armias kun aamulla pitää nousta ylös. Olen NIIN väsynyt ja tätä ei ole ollut koskaan ennen. Herätyskelloa ei ole ennen tätä tarvinnut edes käyttää ja nyt myöshästyn joka päivä koska en saa itseäni ylös enkä edes herää kelloon:(

Iso plussa tässä "natuna" olemisessa on se että kaikki himot jäivät karkit,makeat ja muut(seksihimot tuli tilalle:D)

Harmi vain että ei ole olemassa hormoonitonta pilsua. Aloitin tänään nuo minipillerit vaikka ei niitä menkkoj a kuulukkaa. Meni sit syteen tai saveen. Jos olo niistä tasaantuis. Tällähetkellä henkisesti en ole koskaan voinut paremmin mutta fysiisesti olo on karmee....Jos näistä tulee jotain ikäviä sivuvaikutuksia niin menee taas vaihtoon. Sit kokeilen Yasmineja,nuvaringiä ja jos nekään ei sovi niin sit kuparikierukkaa.

On se vaikeaa olla nainen!
 
Auttakee!!:(

Nyt kaipaan neuvoja kokemuksia jotain!! Lopetin pillerit pari kuukautta sitten(minulet) takana pillereitä oli sen 10 vuotta. Vaihdoin lähinnä oman mielenterveyteni puolesta minipillereihin(minipil)jos vaikka lieventäisivät raivareita,itkukohtauksia ja masentuneisuutta.Luulin jo oikeasti olevani tuollainen vittupää kun olin jo niin tottunut pilleriminääni. No ajattelin sitten että pidän kuukauden tauon pilsuista ja vaihdan sitten seuraavista menkoista noihin minipillereihin....ja voitte vain arvata kuuluuko niitä menkkoja.No ei!!

Eikä siinä mitään.Olen huomannut olevani niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin ihana ihminen ilman pilsuja ja seksikin taas maistuu(ja hyvälle:hyper:)Ainoa ongelmani nyt että kroppa heittää kuperkeikkaa. Aivan kamala olo.Turvottaa,ruoka ei maistu,sattuu,kivistää ja etenkin tuo maha vaivaa kaikin puolin. Ummetus aika paha(kai ummetusta,maha on kuin jalkapallo joka päivä,etenkin iltaisin!?!?)Onko jollain tälläisiä kokomuksia pilsujen lopettamisen jälkeen? Olen melkein jo valmis olemaan vittupää jos saan tän oloni pois.

Kylmä totuus nyt vain on että ne pillerit on saatava kehiin koska parisuhde sen vaatii.Tästä ei tule mitään ja raskaustesteihinkin alkaa kohta mennä omaisuus(tuo kortsu ei vaan käy)Tiedän että kroppani hakee "omaa tilaansa" vielä mutta uskallanko alkaa syömään minipillereitä tähän päälle?Vaikka menkkoja ei kuulu?Pakkauksessa lukee että ekasta mutta enää ei pääkoppakaan kestä tätä odottelua.

KOKOKEMUKSIA?!?MINKÄÄN LAISIA!?!?Alan olla epätoivoinen:itku:

Lopetin pillereiden syömisen viime marraskuussa juurikin oman mielenterveyteni takia. Minäkin elin siinä uskossa, että olen sitten näköjään parisuhteessa ollessani todella usein vittumainen ja ailahtelevainen ämmä, kunnes tajusin, että kaikki johtui pillereistä. Pillereiden lopettamisen jälkeen parisuhde on voinut huomattavasti paremmin, riidanhaluisuuteni, itkeskelyni ja mielialan ailahteluni ovat jääneet pois.

Mutta myöskään kuukautisia ei ole kuulunut sitten viime marraskuun (enkä ole raskaanakaan). Lääkäri käski minua aloittamaan pillereiden syönnin (eri merkki kylläkin) uudelleen, jotta saataisiin kroppa toimimaan (=kuukautiset tulemaan), mutta olen edelleen lykännyt pillereiden syönnin aloittamista, koska en haluaisi palata siihen pillereitä popsivaan itseeni, joka on paskamainen poikaystävälleen ja itskelee usein. Poikaystävänikään ei luonnollisestikaan haluaisi, että aloitan pillerit uudelleen. Toisaalta kortsujen kanssa pelautuminen alkaa ottaa jo sen verran hermoon, etten näe mitään muutakaan vaihtoehtoa.

Mainitsemiasi vaivoja (mahakivut jne.) minulla ei ole ollut, aika ilman pillereitä on ollut kaikin puolin ihanaa, onpahan saanut kokea tässä senkin, miten miellyttävää elämä on ilman kuukautisia ;). Mutta nyt taidan kuitenkin aloittaa uuden liuskan eri pillerimerkkiä, lääkärin määräyksestä. Mielestäni voit tosiaan aloittaa pillereiden syönnin vaikkei menkkoja kuulukaan, näin minä ainakin aion tehdä kohtapuoliin.
 
Dahlia, onhan sulla vaihtoehto syödä keltarauhashormonia, joka myös saa aikaan kuukautiset. Tällöin ehkäisystä täytyy huolehtia muulla tavalla. Eikö lääkärisi kertonut tästä sinulle?
 
Täällä lopetettu monen vuoden pillereiden syönti ja kyllä on parempi olla.

(Jos siis ei lasketa lukuun ihme ovis-tissikipuja ja hirveää PMS:sää. :down:)

parempi näin, en kyllä hevin ala enää syömään moista moskaa.

Hitsi,mullahan taitaa olla vaan kova ja pitkään kestävät PMS oireet...hah,on se hienoa opetella omaa kehoa parikymppisenä vasta ku koko ikänsä popsinu noita pillereitä, joista mulle ei tullu minkään näköistä pms:sää.

Teillä joilla myöskin kesti pillereiden jälkeen noiden menkkojen tuleminen niin kärsittekö silti PMS oireista,minkäänlaisista vaikka menkat ei tullukaan? Meinasin vain että onko ne nyt sit tulossa vaiko eikö vaikka oireita onkin!?!?:rolleyes:
 
Nostan taas esille ehkäisylaastarin, teille kaikille jotka kärsitte pillereiden sivuvaikutuksista.
Itse olen käyttänyt laastaria nyt aika tarkalleen vuoden, ja olen tykännyt. Kerran viikossa täytyy muistaa vaihtaa, pysyy hyvin myös treenatessa, uidessa, saunoessa.. sivuvaikutuksia ei ole ainakaan allekirjoittaneella. Silloin kun aloitin eli vuosi sitten, kärsin hetkellisesti päänsärystä (lievästä) ja menkkojen aikaan pahoinvoinnista (ei sekään paha). Johtuivatko ne sitten laastarista, kun olin ollut ilman hormonaalista ehkäisyä vuosia, vai jostain muusta, sitä en tiedä..
 
Mutta myöskään kuukautisia ei ole kuulunut sitten viime marraskuun (enkä ole raskaanakaan). Lääkäri käski minua aloittamaan pillereiden syönnin (eri merkki kylläkin) uudelleen, jotta saataisiin kroppa toimimaan (=kuukautiset tulemaan), mutta olen edelleen lykännyt pillereiden syönnin aloittamista, koska en haluaisi palata siihen pillereitä popsivaan itseeni, joka on paskamainen poikaystävälleen ja itskelee usein. Poikaystävänikään ei luonnollisestikaan haluaisi, että aloitan pillerit uudelleen. Toisaalta kortsujen kanssa pelautuminen alkaa ottaa jo sen verran hermoon, etten näe mitään muutakaan vaihtoehtoa.

Mainitsemiasi vaivoja (mahakivut jne.) minulla ei ole ollut, aika ilman pillereitä on ollut kaikin puolin ihanaa, onpahan saanut kokea tässä senkin, miten miellyttävää elämä on ilman kuukautisia ;). Mutta nyt taidan kuitenkin aloittaa uuden liuskan eri pillerimerkkiä, lääkärin määräyksestä. Mielestäni voit tosiaan aloittaa pillereiden syönnin vaikkei menkkoja kuulukaan, näin minä ainakin aion tehdä kohtapuoliin.

Kaverin kanssa just tossa juteltiin tästä, hän sanoi että yli puoleen vuoteen pilsujen lopettamisesta ei tullut kuukautisia, kroppa kestää vaan palautua..ite en ainakaan vielä alottas mitään vaan antaisin kropan toipua rauhassa..itte just lopettelin pilsujen käytön yli 12 vuoden jälkeen, saas nähä mitä tapahtuu ja loppuisko nää migreenit ja turvotus siihen. Toivottavasti!
 
Miten nopeasti olette muuten huomanneet vaihdttuanne pillerimerkkiä että ovatko ne sopineet vaiko eivät? Tai sama kuinka nopeesti huomasitte vaikutukset kun olette jättäneet pillerit pois?
 
Itse olen syönyt 11 vuotta pillereitä, lukuun ottamatta parin kuukauden taukoa joskus 22-vuotiaana. Olen syönyt lähes koko ajan Diane Novaa, mikä määrättiin mulle erittäin pahan aknen takia. Pilleri auttoikin vaivaa aivan mielettömän hyvin. Kaikki on aina ihastelleet, mun kaunista ja sileää ihoa. Diane Nova muutenkin on sopinut mulle kai ihan hyvin. Vaikea tosin sanoa, kun aloitin pillerit jo 16-vuotiaana, enkä sen jälkeen ole kokenut pilleritöntä elämää, millainen oikeasti olisin ilman pillereitä. 22-vuotiaana jätin pillerit pois, koska halusin testata miten se muhun vaikuttaa ja muutenmin pitkä suhde olis islloin juuri kariutunut. No mitään muuta en huomannut, paitsi aknen todella rajun paluun ja tällä kertaa kasvoihin, missä ennen aknea ei paljoa ollut esiintynyt (akne oli lähinnä rinnassa ja selässä) Niinpä aloitin Diane Novan uudelleen melko pian.

Kuitenkin tässä 30 ikävuoden hiljaa lähestyessä aloin miettimään e-pillereiden pitkäaikaisen käytön vaikutuksia muhun ja lapsien saantiin. Myös mun PMS oireet ovat vuosien myötä käyneet todella sietämättömiksi: Itkuisuutta, riitaisuutta, haluttomuutta (joka alkaa vaikuttaa jo muuten täydelliseen suhteeseeni), päänsärkyä, vatsakipuja, rajuja kuumia aaltoja, unettomuutta ja öisin kylmää hikeä ja painajaisia jne jne.. Ei siis mikään loisto-olo..Ja mun PMS oireet kestää 2 viikkoa, eli kuukudesta puolet menee täysin kamalaan olotilaan. Nyt keväällä päätin vaihtaa Diane Novan matala hormonisempaan Yasmineen, jolla myöskin on ihoon positiivisia vaikutuksia. No mitään eroja en ole huomannut Diane Novaan. Iho edelleen hyvä, haluttomuus tallella, PMS oireet todella kovat.. Nyt olen siis alkanut miettimään tuota pilleritöntä elämää. Vähentäisikö se PMS oireitana, saisinko haluni takaisin (tämä on toivelistalla ykkösenä) ja mitä tapahtuisi iholleni? Aknea en haluaisi takaisin, mutta haluan kuitenkin joskus jättää pillerit pois, koska haluan lapsia.. Onko teillä kokemuksia Diane Novan tai Yasminen lopettamisesta? Onko akne tullut takaisin, miten olette päässeet niistä sen jälkeen eroon? Olen myös kuullut, että varsinkin Diane Novan lopettamisen jälkeen on monet saaneet odottaa luomukuukautisia todella pitkään ja lapsen tulokin on pitkittynyt. Onko jollain tälläisiä kokemuskia. Välillä mietin surullisena mielessäni, miksi ikinä aloin edes syömään e-pillereitä saati Diane Novaa, mutta 16-vuotiaalle ei silloin oikein annettu muita vaihtoehtoja.

Odotan innolla syksyä, jolloin olen päättänyt kokeilla olamista ilman pillereitä. Pitää keksiä vaan joku toinen luomu ehkäisykeino tilalle, sillä ihan vielä ei ole lasten aika. Toisaalta myös pelkään syksyä, pinnallinen kun olen, niin pelkään todella miten ihoni käy.En tiedä miten kestän sen tulevan aknen (Roaccutan kuuria en haluaisi)..

Kertokaapa siis kokemuksianne Diane Novan tai Yasminen lopettamisesta.
 
Pakko avautua tänne... Lopetin tossa vajaa puoli vuotta sitten yasminen syömisen, kymmenen vuotta tuli pillereitä popsittua. Yasminessahan on ainakin jossain vaiheessa ollut suurin estrogeeni pitoisuus markkinoilla olevista pillereistä. (paitsi super-kerttu tosin mainitsee et tossa diane novassa olis vielä suurempi?)
Syy lopettamiseen oli yksinkertainen: Lääkäri oli unohtanut ettei aurallisesta migreenistä kärsivälle sais ikinä määrätä estrogeenia sisältävää lääkettä. (aivopaineet ym. vaikuttaa) Eipä siinä muuta, mutta aika suuri veritulppa riski. Siis suurempi kuin esim. tupakoivalla naisella joka syö pillereitä. Vielä kun suvussa taipumusta noille tukoksille...
Lääkäri totesi että: "näin voi käydä, hyvä ettei aiheutunut mitään vahinkoa.." Eipä olis paljon lohduttanut jos olisi tulppa iskenyt.

Eipä siinä... ei tullut veritulppaa. MUTTA kuinka paljon paremmin onkaan treenit kulkenut nyt ilman sitä helvetin naishormonia. (Ja heti mietin kuinka monta vuotta on tässä nyt mennyt treenejä "hukkaan" estrogeeni pöllyssä... :rolleyes:) Miksen ollut mistään kuullut aikaisemmin tästä estrogeenin negatiivisesta vaikutuksesta lihaskasvuun?
ehkä ei voi kaikkea pistää pillerien piikkiin, mutta omalla kohdalla olen huomannut että on se liha alkanut paremmin tarttua sen jälkeen, ja muutenkin on jotenkin normaalimpi olo.
Onkohan tehty mitään tutkimusta siitä kuinka paljon esim. tollaisen paljon estrogeenia sisältävän pillerin käyttö vaikuttaa kovaa treenaavan naisen lihaskasvuun? (ehkäisyneuvolassa täti totes että kai sillä on vaikutusta paljonkin, mutta kuka nainen nyt haluaisikaan niin isoja lihaksia... :david:)

Nyt on käytössä siis minipillerit, jotka perustuu keltarauhashormoniin (progestiini)
Progestiini vaikuttaa myös luonnolliseen estrogeenin (estradiolin) tuotantoon siten että pitoisuus veressä on verrattavissa luonnolliseen kuukautiskierron ensimmäiseen puolikkaaseen, mutta laskee toisen puolikkaan aikana. Eli ei muuta kun kovaa treeniä, silloin kun on enemmän "äijänä"... :lol2:
Mikään muu ehkäisy ei siis tule kysymykseen mun tapauksessa, sillä esim.ehkäisyrenkaassa,kapselissa,ja joissain kierukoissakin estrogeenia.

Toi minipilleri on kyl parempi vaihtoehto, jos vaan sopii. Tosin eipä se ole ihan yhtä varma ehkäisy...ja esim. menkat saattaa tulla toisilla miten sattuu, tai jäädä kokonaan pois. Mutta itse ainakin suosittelen lämpimästi punttavia mimmejä vaihtamaan e-pillerit johonkin muuhun ehkäisyyn!:piis:
 
Mie kanssa oon lopettamassa nyt n. 17 vuotta kestäneen pillerien popsimisen. Aika riskiähän toi on varmasti ollut, migreeniä, korkeaa verenpainetta (tuntuu varsinkin päässä sellasena "pörähtelynä" jos hermostun esim jostain tai funtsin liikaa), puristava tunne päässä.... Pillereiden loputuksen syy on se että haluan kanssa ylimääräisestä estrogeenista eroon mm. kisadietin, mielialojen yms vuoksi. Olisihan se kiva välillä nähdä minkälainen sitä oikeasti on... Pillereitä olen viimeeksi ollut syömättä vuonna 1999-2000 kun tuli muksu tehtyä. Mulla on ollut aina käytössä mercilon jossa on vaan 15mg estrogeenia eli vähiten kai mitä markkinoilta löytyy.

Nyt syksyyn asti aion mennä ihan luomuna, eli täytyy koittaa miettiä ehkäisyvaihtoehtoja (ehkä muitekin kuin selibaattia) katsoo sitten syksyllä josko kokeilisi vaikka niitä minipillereitä. Tosin mulla on niin laho pää että en varmaan muista niitä ottaa.. No se jääköön nähtäväksi sitten.
 
Sattuneesta syystä (huoh...) tätä hormonitoimintaa on tullut kelattua aika lailla, ja huomaan monen täälläkin ajattelevan, että yhdistelmäehkäisypillereistä kehoon tulisi jotenkin "ylimääräistä" estrogeenia. Näinhän asia ei välttämättä ole, sillä yhdistelmäpilsut minun käsittääkseni "korvaavat" oman estrogeeni-tuotannon, sillä munasarjat ovat tuolloin ikäänkuin lepotilassa eivätkä tuota mitään. Ja jos käytössä on hyvin matalahormoniset pillerit, kehossa voi olla estrogeeniä jopa vähemmän kuin luonnontilassa. Hormonitasothan ovat tosi yksilölliset, eli jollekin sopiva pilleri sisältää jollekin toiselle liian paljon - tai liian vähän - estrogeeniä (tai progestiini on väärä, sehän eri merkeissä vaihtelee).

Ja voin vakuuttaa, että jos estrogeenin tuotanto on vajentunut (kuten minulle kävi), olo ei todellakaan ole mitenkään "äijempi", vaan väsynyt, ponneton, kalpea ja päänsärkyinen ym.

En ole mikään lääketehtaan markkinamaakari, ja aikoinaan suhtauduin todella kielteisesti hormonaaliseen ehkäisyyn. Onneksi rohkaistun taas kokeilemaan, oli suuri yllätys, kun minulle sopikin paremmin enemmän estrogeeniä sisältävä Yasmin (vrt Yasminelle). Olin aina ajatellut, että mitä matalahormonisempi sen parempi.

Sitten aivan omaa huppapuppa -teoriaani: osa naisen estrogeenistähän muodostuu rasvakudoksessa (myös pillereitä syödessä) - voisiko olla niin, että jos on matala rasvaprosentti, korkeaestrogeenisempi pilleri toimisi paremmin ja päinvastoin?

Hormonitoimintahan on tosi monimutkainen juttu, ja en missään tapauksessa halua vähätellä kenenkään kokemuksia, toivottavasti itse kullekin löytyy se oma ja sopiva tapa! Minipillerit kiinnostaisi minuakin juuri siksi, että ilmeisesti silloin estrogeeni-taso pysyy "luonnollisena". Saako udella, mitä merkkiä Jemelyn käytät?
 
ite aloitin pillereiden käytön ~10v sitten merciloneilla.. ne oli ihan perseestä, olin koko ajan itkuraivari tuulella ja koskaan ei ollu hyvä päivä/olo.
vaihdoin ne yasmineihin. hyvin pelasivat mutta sitte tuli se onkelma kun erosin poikakaverista nii ei tullu enää välitettyä/muistettua syödä niitä pillereitä. joten vaihdoin laastariin ja käytin sitä vuoden. sitten alko iho hylkiä laastaria, ei tullut mitään oireita vaan liima ei pysynyt ihossa.
meni sitten hermot sen kanssa ja nyt taas olen vaihtanut takaisin yasmineihin niin olo tila on taas muuttunut. joka päivä kyllä olen hyvällä tuulella mutta välillä tulee itkuraivari puuskia ja itkettää herkemmin.
kävin gynellä joskus puol vuotta sitten tästä ehkäsy asiasta kyselemässä ja kysyin lääkäriltä (mies)
että mitenkäs se ehkäsykapseli?(ihonalanen) lääkäri vastasi että ne vois viedä köyhiin maihin niille neekereille :jahas: ja kirjoitti uuden yasmin reseptin.
minulla oli akne kun alotin käyttämään pillereitä ja sen jälkeen ei ole finninfinniä näkynyt ja laihduin 5kg. kun oli pari kuukautta raha pulassa ja syömättä pillereitä, nii finnit paukas naamaan ja kilot takas samaan syssyyn.
 
Miksen ollut mistään kuullut aikaisemmin tästä estrogeenin negatiivisesta vaikutuksesta lihaskasvuun?

Kyllä käsittääkseni estrogeeni on myös anabolinen hormoni, ei tietenkään yhtä vahva kuin testosteroni, mutta kuitenkin. En siis vetäisi ihan noin suoraviivaista johtopäätöstä, että yhdistelmäpillerit estäisivät lihaskasvua.

Oma pilleritarina jatkuu nyt synnytyksen jälkeen minipillereillä (Cerazette). Käytin tosiaan öö noin 11 vuotta Diane Novia, kunnes jätin ne pois viime vuoden heinäkuussa naimisiinmenon jälkeen :D Ainakaan eivät aiheuttaneet ongelmia raskautumisessa, kun en ehtinyt yksiäkään luomumenkkoja kärsiä, ja eka kierto olisi ainakin ovulaation perusteella ollut juurikin normi 28pv. Super-kerttu, mulla siis ainakaan ei tullut mitään ongelmia Diane Novien lopettamisesta. Akne pärähti aivan kamalaksi raskauden ekalla kolmanneksella, mutta en tiedä johtuiko pillerien lopettamisesta vai raskaudesta. Vikalla kolmanneksella taas naama silisi kauniimmaksi kuin koskaan, ja sellaisena on pysynyt nyt lapsen jo synnyttyäkin :)

Nyt vähän jännittää, millaista noiden minipillerien kanssa elely on. Miten käy kuukautisten, tuleeko ollenkaan vai tiputteleeko koko ajan... Kierukkaa en halunnut ottaa, kun muutenkin inhottaa kaikki gynekologiset toimenpiteet ja mahdollisesti tuo ehkäisyn tarve ei jatku hirveän kauaa... Kalliilta vaan tuntuivat pillerit, 32e 3kk:n satsi...
 
En ehtinyt lukea kaikkia aikaisempia postauksia, mutta pakko nyt kertoa oma tarina kun alkaa ottamaan niin kauheasti päähän (kumpaankin...) Olen syönyt ehkäisyhistoriani aikana kolmea eri yhdistelmäpillerimerkkiä, joista yksikään ei sopinut. Pahin oire oli vuodon pidentyminen, sen aivan kamala määrä ja järkyttävät kivut. Eli tavallaan aivan päinvastaiset kuin miten ilmeisesti useimmilla vaikuttaa.

Reilu vuosi sitten aloitin syömään mini-pill-merkkisiä minipillereitä. Aluksi oli tiputtelua, mutta kuukauden päästä se loppui kuin seinään. Muitakaan oireita ei juuri ollut (lievää itkuisuutta ehkä), ja olin pilsuihin erittäin tyytyväinen. Ainoa mutta oli muistaminen! Viime marraskuussa sitten laitettiin ehkäisykapselit, joiden hormonipitoisuudet ovat mahdollisimman lähellä mini-pillereiden pitoisuuksia.

Marraskuusta lähtien noin maalis-huhtikuulle oli erittäin epäsäännöllistä ja epämääräistä vuotoa ja lähestulkoon koko ajan. Kerran taisi tauota kahdeksi viikoksi, mutta muuten taukoa oli max viikko. Huhti-toukokuussa aloin havaita selkeää sykliä, ja tällä hetkellä kierto on 14-16 pv, vuotoa 5-7 pv. Kesällä mukaan ovat astuneet kauhea turvotus (maha kuin pallo ja nilkkoja särkee) sekä kovat kivut. Tämä siis joka toinen viikko! Pienenä lisänä ollut pari hiivatulehdusta ja anaerobisia tulehduksia. Mieliala muutenkin aika allapäin. Gynellä olen käynyt helmi- ja kesäkuussa. Pyysi kestämään vielä, mutta nyt tuli kyllä itselle stoppi! Tuntuu kuin menkat (ja kaikki alapään asiat) eivät olisi enää OSA elämääni vaan KOKO elämäni. :(
 
Nyt vähän jännittää, millaista noiden minipillerien kanssa elely on. Miten käy kuukautisten, tuleeko ollenkaan vai tiputteleeko koko ajan... Kierukkaa en halunnut ottaa, kun muutenkin inhottaa kaikki gynekologiset toimenpiteet ja mahdollisesti tuo ehkäisyn tarve ei jatku hirveän kauaa... Kalliilta vaan tuntuivat pillerit, 32e 3kk:n satsi...

Aika kalliita ovat nuo Cerat kun vertaa muihin minipillereihin. Mulla on käytössä Mini Pill ja ne maksavat reilu 8 euroa 3 kk:n satsi.

Mä käytin aikaisemmin monta vuotta Microgynon-yhdistelmäpillereitä, kunnes viime talvena päänsärkyjen takia vaihdettiin minipillereihin. Sopivat kyllä muuten tosi hyvin, enkä tiedä, olivatko pillerit päänsäryn syy. Pillereiden vaihto aiheutti järkyttävän turvotuksen ja rintojen aristuksen. Sinnikkäästi söin minipillereitä 3 kk ja lopetin, kun tuskastuin olooni.

Ekat menkat tulivat noin 4 vkon kuluttua pillereiden lopettamisesta ja samalla muistui mieleen, millaista elämä oli ennen pillereiden käytön aloittamista: järkyttävät kuukautiskivut, joihin ei auta mikään, ja 7-8 päivää kestävät runsaat vuodot. Siihen kun yhdistetään hormonittoman ehkäisyn hankaluus, niin päädyin muutaman kuukauden jälkeen takaisin hormonaaliseen ehkäisyyn. Aloitin uudestaan Mini Pill -pillerit, eikä turvotusta tms. ole tullut ja muutenkin olo on parempi kuin ilman pillereitä. noin 4 viikon välein tulee muutamana päivänä niukkaa vuotoa, mutta mitään PMS-oireita tai mielialan vaihteluja ei ole.

Onhan se niin, että kaikille ei löydy sopivaa hormonaalista ehkäisyä, mutta mä oon ainakin tyytyväisempi minipillereiden kanssa kuin ilman.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom