Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Ihon kanssa kävi huonommin. Minä, joka olin aina ollut persikkaposki teini-iässäkin, sain elämäni karmeimmat ja kipeät finnit 3 - 5 kk pillereiden lopettamisen jälkeen. Mutta sittenpä parani sekin entiselleen.

:eek:

Voihan paska. No, täytyy toivoa et jos niitä tulee, niin menevät sit myös pois kokonaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lopetin pillereiden ja Nuvaringin jälkeen hormonaalisen ehkäisyn, ja jo vähän yli viikossa olen piristynyt, pystyn keskittymään paremmin yms.

Ennen kaupassa minulla herätti suurta myötätuntoa jos joku vauva itki, nyt ei enää tule mitään suuria tunnemyrskyjä. Tuntuu että koko persoonallisuus on muuttumassa taas entiselleen, mitä se oli viimeksi joskus viisi vuotta sitten kun pidin pillereistä taukoa.

Hurjaa... ja hermot kestää paremmin noiden omien ipanoiden kanssa :eek: Kaiken kaikkiaan siis hyvä muutos tähän asti.
 
Mä lopetin kans Nuvaringin käytön just viikko sitten. Nuvaringiä olin käyttäny noin kaks vuotta ja sitä ennen yhdistelmäpillereitä kolme vuotta. Eli yhteensä viis vuotta hormonaalista ehkäisyä. Lopetussyynä oli mulla mun mieliala..mikään ei ole huvittanu, mieli on ollu maassa, seksihaluista ei tietoakaan :itku: Monet kaverit on sanonu et niillä on ollu samanlaisia ongelmia ja kun ne on lopettanu hormonaalisen ehkäsyn niin ne on ollu ku eri ihmisiä. Saa nyt nähdä johtuuko mun ongelmat ehkäsystä vai jostain muusta. Kondomilla nyt sit vaan eteenpäin. Mies oli aluks vähän pelkkää kondomiehkäsyä vastaan, mut kyl sekin tietty haluaa et mulla on parempi olla. Eli sitä tässä odotellaan :rolleyes:
 
Yritin etsiä tästä threadistä tietoa hormonikierukasta, mutta kysellääs nyt silti vähän enemmän. Eli ongelmana on se, että mulla on migreeni, ja tuntuu että mitkään pillerit tai renkaatkaan ei sovi mulle. Lääkäri ehdotti hormonikierukkaa, ja nyt vähän epäilyttää pari juttua. Onko kellekään ollut apua migreenin hoitoon tästä? Onko myös niin, että nämä estävät käytännössä menkkojen tulon?
 
^ Migreenistä en osaa sanoa kun semmoista minulla ei ole, mutta pillerien aikaiset jumalattomat taukoviikon päänsäryt kyllä loppuivat yhtä aikaa pillereiden kanssa. Samoin kuukautiset loppuivat noin kuuden kuukauden päästä hormonikierukan asennuksesta, satunnaisesti tulee "kuukautiset" eli värillistä vuotoa josta selviää käyttämällä mustia alkkareita. Kuukautisten poisjäänti on kuitenkin yksilökohtaista, joten sitä ei voi etukäteen ennustaa.
 
Olen nyt lukenut tämän palstan päästä päähän..miksi,no koska olen syönyt yhdistelmä e-pillereitä sen 10 vuotta tauotta.Aloitin kolmentoista vanhana!:eek:Nyt olen vasta tajunnut, että kuinka lapsi olin silloin vielä.Eli minulla ei ole hajuakaan millainen olisin ilman noita pillereitä.Ennen ole asiaa miettinyt sen kummemmin.Pillerit ovat loisto ehkäisykeino ja mitään sivuvaikutuksia en ole huomannut(tajunnut)No en kai kun olen koko elämäni niitä popsinut.Nyt viimevuosien aikana olen paneutunut itseeni ja kehooni enemmän,lähinnä jo puntinkin takia.

Nyt olen tajunnut että kaikki järkyttävät mielialavaihtelut,syömiskaudet,masentuneisuus,nesteisyys jne jne...johtuu noista.Pakko johtua...Merkkejä olen vaihtanut 4-5 kertaa että sitäkään en enää ajattele vaihtoehdoksi.Kortsu on totaalinen ei,koska olen niin huono sitä muistamaan:(En elä parisuhteessa,vaan tällästä pientä peliä tuntuu olevan vähän joka suuntaan.Tosin nyt aattelin lopettaa senkin kun ei kuuppa kestä.

Mihin olen sitten päätynyt.Joko jätän ne pillerit kokonaan pois.Sekin pelottaa koska olenhan elänyt niitten kanssa 10 vuotta,entäs jos minusta kuoriutuu joku vielä pahempi tapaus!?!:evil:Seuraamukset siitä pelottaa,lihominen,naaman kukkiminen jne..Toiseksi vaihtoehdoksi olen, nyt tätä palstaa lukiessani, miettinyt minipillereitä...kun niissä on ilmeisesti eri hormooni kuin nois yhdistelmä pillereissä.

Itku meinaa tulla kun en osaa ja uskalla päättää:itku:Tääkin varmaan johtuu niistä fakin pillereistä:hyper:
 
mä olen myöskin käyttänyt jonkinlaista hormonaalista ehkäisyä kohta 15 vuotta. Välissä on ollut pieniä taukoja, lapsetekoa, eroa tms.

Aikaisemmin oon käyttänyt pillereitä, viimeksi Nuvaringiä. Olin renkaaseen itseasiassa äärimmäisen tyytyväinen enkä huomannut siitä aiheutuneen mitään sivuvaikutuksia, olin sitä mieltä että sehän on ihan toimiva ja kelpo kapine.

Muutama kuukausi sitten jätin lopetin renkaan käytön ja sitä myöten sitten siis kaiken hormonaalisen ehkäisyn. Ja nyt vasta huomaan miten se pahuksen rinkula onkaan muhun vaikuttanut. Ero tulee selkeimmin ilmi seksihaluissa. Aikaisemminkin seksi oli kyllä ihan jees, mutta ilmankin olisin varmaan tullut toimeen. Nykyään, varsinkin ennen kuukautisia, tuntuu että seksi on mielessä ihan koko ajan.

No, ehkä tämänkin vamman kanssa oppii elämään. :DMut en kyllä usko että ihan helposti enää palaan renkaan/pillereiden käyttäjäksi.
 
Eikös kuparikierukka toimi ilman mitään hormoonia!?!?
 
^ Kyllä, mutta se ei ole ihan niin varma ehkäisyteholtaan kuin esim. pillerit tai hormonikierukka. Muistaakseni varmuus oli jotain 94-96% luokkaa. Lisäksi kierukan sanotaan altistavat synnytyselinten tulehduksille (tai niiden leviämiselle kohtuun asti), josta syystä sitä ei suositella kuin vakituiseen parisuhteeseen (jossa riski saada jokin tulehdus on pienempi kuin vaihtuvien kumppaneiden kanssa).
 
Mulla on nyt ollut miltei puoli vuotta Nuvaring käytössä ja hyvä tapahan se on ehkäistä verrattuna hormoniehkäisyssä pillereihin ja muussa kortsuihin. Vaikka Nuvaring onkin toiminut moitteetta, (en ole raskaana, jee!) on siitä seurannut vähän ongelmiakin. Ennen Nuvaringiä pidin puolen vuoden tauon kaikesta hormoniehkäisystä ja laihduin ihonalaisen kapselin aikana lihomani palttiarallaa 10 kiloa. Kun aloitin Nuvaringit, tuli painosta ainakin osa takaisin, mutta sitäpä ei voikaan varmasti sanoa johtuuko ehkäisystä vai ei...

Mun on myös pakko ottaa renksula pois aina vehtailun ajaksi, koska kyllä sen tuntee sekä minä että mies ja se on välillä jopa kivulias. Mutta sen vaan sit pesaisee ja pistää takaisin - kolme tuntia voi lekotella ilman (testattu on :rolleyes:). Muutenhan se ei tamponeihin tottuneelle mitenkään erityisemmin mieltä hämmennä. Tulee kyllä ihan samanlailla kuin tamponitkin välillä melkein ulos, jos nauraa tosi paljon tai käy oikein kunnolla pungertamassa vessassa.

Ehkä ylipäänsä tossa hormonittomana luomuaikana (oi niitä aikoja) huomasi, että kaikki hormoniehkäisy vaikuttaa aistiherkkyyteen jotenkin turrutavasti. Nuvaring vähemmän kuin pillerit, mikä on hyvä, mutta voisipa olla ilman! Sanoin kuitenkin poikaystävälle mahdollisesta parin kilon lihomisesta Nuvaringin takia: "Enemmän mä lihoisin, jos tulisin raskaaksi." Kai tähänkin on vaan suhtauduttava niin, että katoohan ne kilot sitten, kun lapsia alkaa maailmaan pulpahdella... :D

:4: Nuvaringille. :)
 
Entäs rytmimenetelmä, eikö kukaan käytä?

Olen miettinyt vaihtoehtoista ehkäisyä n. 5 kondomi-vuoden ja säännöllisen luomukierron jälkeen, siirryttyäni sinkkuudesta ja lyhyistä suhteista seurusteluun (6kk takana).
Kokeilimme ehkäisyvaahtoa(puikkoja)... mutta se on varsin sotkuista touhua ja aine myös polttelee minua.
En millään haluaisi kuitenkaan hormonaalista ehkäisyä, kun "luomuna" on ollut hyvä olo ja pillereistä huonoja kokemuksia aikaisemmasta elämästä.
Mutta nyt olemme aloittaneet rytmimenetelmän käytön. Eli varmoina päivinä emme käytä kondomia. Tietysti vielä vähän jännittää, etten vaan tupsahtaisi kuitenkin raskaaksi, mutta kun kierto on säännöllinen ja seuraa kehoaan, niin pitäisi olla tosiaan varma menetelmä. Alla nyt ensimmäinen vastaantullut linkki (ja teksti). En voi uskoa, ettei tätä ole tässä
keskustelussa mainittu kertaakaan (haulla en ainakaan löytänyt!?)
Näistä tiedoista on muuten myös hyötyä sitten kun haluaa raskaaksi! ;) Mies muuten tietää nyt kiertoni lahes yhtä hyvin kuin minä, joten eipä tarvitse yksin laskeskella!

http://metku.net/~pesu/ehkaisy/luonnolliset.php
http://www.nettineuvo.fi/index.asp

"Rytmimenetelmä eli Ogino-Knausin menetelmä. Oginon ja Knausin tutkimusten mukaan hedelmöittyminen voi tapahtua vain muutamiin päiviin ennen ovulaatiota ajoittuvasta yhdynnästä. Siittiöiden elinikäkin vaikuttaa ehkäisymenetelmän turvallisuusrajaan. Rytmimenetelmän perustana on, että säännöllisessä keskimäärin 28 päivän kuukautiskierrossa kierron ensimmäiset kahdeksan ja viimeiset 11 päivää olisivat ”varmoja”. Mikäli kuukautiskierto pitenee, epävarmat päivät lisääntyvät. Munasolu irtoaa vain kerran kuukaudessa. Rytmimenetelmässä pari ajoittaa yhdyntänsä siten, että raskauden alkamisen todennäköisyys olisi mahdollisimman alhainen ja pieni.
Rytmimenetelmä on epäluotettava erityisesti silloin, jos naisen kuukautiskierto muuttuu herkästi eri ärsykkeiden vaikutuksesta: vuodenajat, mieliala, tenttikaudet, surut ja murheet yms. Säännöllisessä kuukautiskierrossakin sukupuolielämän sovittaminen vain tietyille päiville saattaa olla melkoisen hankalaa."
 
Viimeksi muokattu:
Sopii varmaan sellaisille, joille se mahdollinen raskaaksi tuleminen ei olisi mikään katastrofi. Omasta mielestä kondomin käyttö ei ole mitenkään hankalaa eikä vaivalloista, ja silloin tällöin ehkäisyvaahtokin käytössä vaikka en siitä oikein pidäkään. Pääasia, että ilman hormoneja pärjää.
 
Itse käytän Sypretyliä (=Diane Novan rinnakkaisvalmiste) ja en tiedä johtuuko kaikki nämä oireet pillereistä (epäilen vahvasti, että johtuu) mutta nykyisin ei kerta kaikkiaan haluta. Lisäksi saan jotain valitus puuskia, josta sitten avopuoliso saa sitten kärsiä... Mutta kaikista pahin on tuo haluttomuus. Tuntuu, että musta on tullu ihan kylmä ja tunnevammanen ihminen. Pillereiden käytön aloittamisen jälkeen en ole myöskään saanut orgasmia lähes koskaan yhdynnässä, ehkä kerran puoleen vuoteen...

Kaikista paskinta tässä on se, että nuo pillerit on määrätty, jotta voitaisiin hillitä tätä mun helvetillistä karvan kasvua... Tai noh.. En minä nyt tiedä onko se niin paha, mutta minua se häiritsee erittäin paljon. Pillerit on kyllä tähän auttaneet aivan loistavasti, mutta kun ne on niin vahvat. Olen menossa ehkäisyneuvolaan keskustelemaan tästä asiasta, mutta olen saanut sen käsityksen, että muuta lääkitystä tähän karvan kasvuun ei ole kuin tuo Sypretyl... Ihan persiistä kun pitää valita joko haluttomuus tai karvaisuus. En kuitenkaan halua olla karvaisempi kuin monet miehet... (alaselässä rupeaa kasvamaan sellaista ohutta mutta paljon, alaleuassa alkaa kasvaa, rinnoissa alkaa kasvaa muutamia oikein tumma haituvia, reisiin tulee tummaa näkyvää karvaa... :()

Onko kellään muulla tämmöistä ongelmaa... Tunnen olevani jotenkin friikki.
 
Televiiisiossa lihavuustutkija Mustajoki kertoi, että ehkäisypillerit eivät lihota. No ai jaa!? Mitenkä musta tuntuu, että käyttäjien kokemukset ovat ihan toisenlaisia? Vai oliko kyse siitä, että turvotusta ei lasketa lihavuudeksi? Mulla putosi paino 2-3 kiloa mahdollisesti pelkästään sen vuoksi, että lopetin pillerit. Pillereiden kanssa kun ne PMS-oireet kestivät kaksi viikkoa, ja niihin kuului se turvotus.

Päivityksenä sen verran, että nyt kolmisen kuukautta hormonittomana olleena voin jo kertoa muutoksia tapahtuneen. Voisi sanoa, että olo on keventynyt sekä henkisesti että fyysisesti! Mielialojen tasaantuminen on ehkä se kaikkein selkein ja kaikkein helpottavin piirre.

Ongelmana on yhä se korvaava ehkäisykeino. Tällä hetkellä on jonkinlainen sekoitus kaikenlaista ei-hormonaalista... Kunhan tässä nyt kisakausi loppuu niin taidan hakea minipillerit, resepti lienee tuolla jossakin. Jos ne eivät sovi, en oikeasti tiedä, mitä tehdä. Kuparikierukka kai sitten... pelottaa vaan ne puheet kymmenen päivää kestävistä kuukautisista!
 
Kuulin, että Diane Novasta pitäisi jossain vaiheessa pitää taukoa... joten pidin, ja hankin Yasminet. Haluttomuus iski täysillä kuin pikajuna, söin niitä sen 3 viikkoa ja palasin Diane Novaan. Kai se nyt oli tarpeeksi pitkä tauko?

Yllä on mainittu moneen otteeseen hormonittomista vaihtoehdoista, itsekin olen miettinyt paljon jos voisin yrittää turvotusta helpottaa vaihtamalla ehkäisytapaa. Kierukkaa en kuitenkaan viitsi edes ajatella, oon kuullu hirveitä asioita sen paikalleen asettamisesta, enkä edes harkitse asiaa. Kortonki ei kyllä ikipäivänä toimisi. Ideat on vähän vähissä, mitään sekunnilleen-muistat-ottaa pilsuja en myöskään voisi ottaa, sillä otan pilsun yleensä silloin kun olen menossa nukkumaan. Jos onkin juhlailta, otan sen ennen uloslähtöä, joskus se vaihtelee. Hmh.
 
Rytmimenetelmä....
Tuossa on yksi heikko kohta. Ovulaation ajankohta saattaa vaihdella muutamilla päivillä, vaikka kierto olisikin aina päivälleen samanpituinen.

Terveisin entinen rytmimenetelmän käyttäjä, 7-kuinen tyttö nukkuu pihalla vaunuissa. :D
 
Soitin tänää lekurille ja maanantaina vaihdan nuo kymmenen vuotta kestäneet yhdistelmä e-pillerit mineihin. :rock:Toivottavasti tulisi jotain positiivisia fiiliksiä noista:)
 
Soitin tänää lekurille ja maanantaina vaihdan nuo kymmenen vuotta kestäneet yhdistelmä e-pillerit mineihin. :rock:Toivottavasti tulisi jotain positiivisia fiiliksiä noista:)

Toivotaan, että sulla kävis parempi tuurin mineihin vaihdon myötä kuin mulla. Mä vaihdoin Microgynonit, jotka sopi mulle muuten tosi hyvin, Minipilleihin migreenin takia. Vaihdosta seuras halujen heikkenemistä ja aivan järkyttävä turvotus, jota yhä edelleen on, vaikka vaihdosta on kohta 2,5 kk. :jahas:
 
Tuossa on yksi heikko kohta. Ovulaation ajankohta saattaa vaihdella muutamilla päivillä, vaikka kierto olisikin aina päivälleen samanpituinen.

Terveisin entinen rytmimenetelmän käyttäjä, 7-kuinen tyttö nukkuu pihalla vaunuissa. :D

No kyllähän mä lasken sen mukaan tietty, samoin kuin sen, että siittiöt voi elää jopa kolme päivää... eli eihän siinä siis tietty kauheen montaa varmaa päivää tietty ole kun pelaa "varman päälle". Ja tuossa menetelmässähän pitää juuri seurata kiertoa, että tietää koska ovulaatio on tulossa... (?)

Onko muita, joilla on "huonoja" kokemuksia? Kiitti kommenteista.
 
No kyllähän mä lasken sen mukaan tietty, samoin kuin sen, että siittiöt voi elää jopa kolme päivää... eli eihän siinä siis tietty kauheen montaa varmaa päivää tietty ole kun pelaa "varman päälle". Ja tuossa menetelmässähän pitää juuri seurata kiertoa, että tietää koska ovulaatio on tulossa... (?)

Onko muita, joilla on "huonoja" kokemuksia? Kiitti kommenteista.
Itse asiassa mun kokemukset on varsin hyviä, noin niin kuin sivuhuomautuksena. Kun toi mein vauva on niin mussu. :haart: Mutta joo se ei kuulu tähän ketjuun.

Meillä on nyt käytössä kuparikierukka, koska minähän en mitään lisähormonia enää itseeni pistä. Näissä luontaisissakin on kestämistä... Kierukan laitto ei sattunut sitten yhtään, tosin olin 6vk aiemmin synnyttänyt.

Ja Fesses, käsitykseni mukaan ovulaation ajankohta voi vaihdella aika paljonkin. Se saattaa olla joskus jopa lähempänä kierron loppua kuin keskikohtaa. Että älä sitten ylläty jos nakki napsahtaa..
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom