Entäs rytmimenetelmä, eikö kukaan käytä?
Olen miettinyt vaihtoehtoista ehkäisyä n. 5 kondomi-vuoden ja säännöllisen luomukierron jälkeen, siirryttyäni sinkkuudesta ja lyhyistä suhteista seurusteluun (6kk takana).
Kokeilimme ehkäisyvaahtoa(puikkoja)... mutta se on varsin sotkuista touhua ja aine myös polttelee minua.
En millään haluaisi kuitenkaan hormonaalista ehkäisyä, kun "luomuna" on ollut hyvä olo ja pillereistä huonoja kokemuksia aikaisemmasta elämästä.
Mutta nyt olemme aloittaneet rytmimenetelmän käytön. Eli varmoina päivinä emme käytä kondomia. Tietysti vielä vähän jännittää, etten vaan tupsahtaisi kuitenkin raskaaksi, mutta kun kierto on säännöllinen ja seuraa kehoaan, niin pitäisi olla tosiaan varma menetelmä. Alla nyt ensimmäinen vastaantullut linkki (ja teksti). En voi uskoa, ettei tätä ole tässä
keskustelussa mainittu kertaakaan (haulla en ainakaan löytänyt!?)
Näistä tiedoista on muuten myös hyötyä sitten kun haluaa raskaaksi! ;) Mies muuten tietää nyt kiertoni lahes yhtä hyvin kuin minä, joten eipä tarvitse yksin laskeskella!
http://metku.net/~pesu/ehkaisy/luonnolliset.php
http://www.nettineuvo.fi/index.asp
"Rytmimenetelmä eli Ogino-Knausin menetelmä. Oginon ja Knausin tutkimusten mukaan hedelmöittyminen voi tapahtua vain muutamiin päiviin ennen ovulaatiota ajoittuvasta yhdynnästä. Siittiöiden elinikäkin vaikuttaa ehkäisymenetelmän turvallisuusrajaan. Rytmimenetelmän perustana on, että säännöllisessä keskimäärin 28 päivän kuukautiskierrossa kierron ensimmäiset kahdeksan ja viimeiset 11 päivää olisivat ”varmoja”. Mikäli kuukautiskierto pitenee, epävarmat päivät lisääntyvät. Munasolu irtoaa vain kerran kuukaudessa. Rytmimenetelmässä pari ajoittaa yhdyntänsä siten, että raskauden alkamisen todennäköisyys olisi mahdollisimman alhainen ja pieni.
Rytmimenetelmä on epäluotettava erityisesti silloin, jos naisen kuukautiskierto muuttuu herkästi eri ärsykkeiden vaikutuksesta: vuodenajat, mieliala, tenttikaudet, surut ja murheet yms. Säännöllisessä kuukautiskierrossakin sukupuolielämän sovittaminen vain tietyille päiville saattaa olla melkoisen hankalaa."