Oon tullu pikku hiljaa siihen tulokseen et mun kohdalla kyse voi olla endosta.. pitää kattoa mitä tulevaisuus tuo tullessaan noiden kipujen suhteen ja kattoa tilannetta sitten uudelleen.
ööh. No kannattaa nyt kuitenkin suhtautua vähän varauksella näihin kirjoituksiin. Toki asia kannattaa tutkia, jos aihetta on, mutta täytyy muistaa että tätä "endoa" esiintyy vain harvoilla (taisi olla tuon linkin mukaan 20 % tai vastaavaa), eivätkä kivuliaat kuukautiset todellakaan automaattisesti tarkoita endometrioosia tai mitään muutakaan sairautta. Asiat on toki hyvä selvittää, mutta turha pelottelu ja pirujen maalaaminen seinille ei sekään ole hyvästä. Tää on vähän sama, kun lukee lääkärikirjaa ja kohta on sitä mieltä, että itsellä on kaikki siellä luetellut taudit :D
Ymmärrän myös sen, että endometrioosista paljon tähän ketjuun kirjoitellut henkilö on katkeroitunut saamastaan huonosta hoidosta ja tuntee siksi tarvetta varoittaa muita. Pitää nyt kuitenkin muistaa myös se, että jotkut lääkärit (ainakin useat omalle kohdalle sattuneet) osaavat hoitaa näitä erilaisia naistenvaivoja tosi hyvin ja ohjata tarvittaviin tutkimuksiin asianmukaisesti.
Itse ainakin täytän suurimman osan noista endometrioosin oireista, enkä kuitenkaan sitä sairasta. En halua terveyshistoriaani täällä eritellä tarkemmin, mutta ko. sairaus on kyllä kohdallani poissuljettu luotettavalla tavalla, niinkuin olen aiemmin jo ainakin kahdesti sanonut. Monella kuukautiskivut helpottavat synnytyksen myötä ja näin on käynyt esim. äidilleni ja lähimmälle ystävättärelleni. Ja molemmat siis ovat kärsineet kovista kuukautiskivuista (tärinät, kouristukset sun muut), eivät endometrioosista ja pystyneet siis täysin todistettavasti myös saamaan lapsia