Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Oon tullu pikku hiljaa siihen tulokseen et mun kohdalla kyse voi olla endosta.. pitää kattoa mitä tulevaisuus tuo tullessaan noiden kipujen suhteen ja kattoa tilannetta sitten uudelleen.

ööh. No kannattaa nyt kuitenkin suhtautua vähän varauksella näihin kirjoituksiin. Toki asia kannattaa tutkia, jos aihetta on, mutta täytyy muistaa että tätä "endoa" esiintyy vain harvoilla (taisi olla tuon linkin mukaan 20 % tai vastaavaa), eivätkä kivuliaat kuukautiset todellakaan automaattisesti tarkoita endometrioosia tai mitään muutakaan sairautta. Asiat on toki hyvä selvittää, mutta turha pelottelu ja pirujen maalaaminen seinille ei sekään ole hyvästä. Tää on vähän sama, kun lukee lääkärikirjaa ja kohta on sitä mieltä, että itsellä on kaikki siellä luetellut taudit :D

Ymmärrän myös sen, että endometrioosista paljon tähän ketjuun kirjoitellut henkilö on katkeroitunut saamastaan huonosta hoidosta ja tuntee siksi tarvetta varoittaa muita. Pitää nyt kuitenkin muistaa myös se, että jotkut lääkärit (ainakin useat omalle kohdalle sattuneet) osaavat hoitaa näitä erilaisia naistenvaivoja tosi hyvin ja ohjata tarvittaviin tutkimuksiin asianmukaisesti.

Itse ainakin täytän suurimman osan noista endometrioosin oireista, enkä kuitenkaan sitä sairasta. En halua terveyshistoriaani täällä eritellä tarkemmin, mutta ko. sairaus on kyllä kohdallani poissuljettu luotettavalla tavalla, niinkuin olen aiemmin jo ainakin kahdesti sanonut. Monella kuukautiskivut helpottavat synnytyksen myötä ja näin on käynyt esim. äidilleni ja lähimmälle ystävättärelleni. Ja molemmat siis ovat kärsineet kovista kuukautiskivuista (tärinät, kouristukset sun muut), eivät endometrioosista ja pystyneet siis täysin todistettavasti myös saamaan lapsia :rolleyes:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Asiat on toki hyvä selvittää, mutta turha pelottelu ja pirujen maalaaminen seinille ei sekään ole hyvästä.

Näin on, enkä tarkoittanutkaan pelotella tai väittää että kyseessä ilman muuta on endo - en sentään ole mikään telepaattinen lahjakkuus. :) Aattelin vaan mainita että jos ei ole tutkittu mistä kivut johtuu niin olisi ehkä syytä, ja jos ei mitään löydy niin varmistaa että saa kipuihin parasta tarjolla olevaa lievitystä, eikä mitn "ota buranaa" -ohjeita.

Edit: btw, mun mielestä 20 % ja myös 10 % naisväestöstä on PALJON. Esimerkiksi diabeetikkoja on alle 5% koko väestöstä (218 000 v 2003) ja sitä pidetään sentään isona kansanterveydellisenä ongelmana.
 
Edit: btw, mun mielestä 20 % ja myös 10 % naisväestöstä on PALJON. Esimerkiksi diabeetikkoja on alle 5% koko väestöstä (218 000 v 2003) ja sitä pidetään sentään isona kansanterveydellisenä ongelmana.

No tämä on sitten tietty suhteellista ja riippuu, mitä kukanenkin pitää paljona :) Mutta lähinnä tarkoitin sitä, että kuukautiskipuja on kuitenkin tosi monella ja endometrioosia siihen nähden "vain" 20 %:lla. Eli ei tarkoita sitä, että kuukautiskivut = endometrioosi (mitä nyt kukaan ei ole tietty väittänytkään).

Ja sitten tulee vielä muistaa se, että "kipu" tai "infernaalinen kipu" ovat niin pirun suhteellisia ja subjektiivisia käsitteitä. Toinen ei edes kunnolla huomaa sellaista kipua, joka toiselle on jo aivan kestämätön ja päinvastoin.

Ei minustakaan tuo 20 % sinänsä vähän ole, vaan itseasiassa yllättävän paljon.
 
Edit: btw, mun mielestä 20 % ja myös 10 % naisväestöstä on PALJON. Esimerkiksi diabeetikkoja on alle 5% koko väestöstä (218 000 v 2003) ja sitä pidetään sentään isona kansanterveydellisenä ongelmana.


Kyllä 20% on paljon ja jopa 10% on aika paljon. Muutamilla sivuilla on sanottu, että "tauti on yleinen mutta huonosti tunnettu" ja "että tautia sairastaa arviolta joka viides suomalainen nainen".

Mielestäni on hyvä, että Amaryllis nostit tämänkin vaihtoehdon esille, sillä jos ja kun tauti on noinkin yleinen, voi aivan hyvin olla, että se on myös kovien kuukautiskipujen taustalla. LISÄKSI eihän siitä haittaa ole jos asian tutkii, sillä endometrioosista voi aiheutua lapsettomuutta ja kudosvaurioita. On ihan hyvä tutkia kovien kuukautiskipujen taustat oman terveyden ja tulevaisuuden kannalta, eikä niistä kannata turhan päiten kärsiä "hammasta purren". Tottakai pieni kipuilu kuuluu menkkoihin, enkä itsekään pidä herkkähipiäisistä jokaisen pikku vaivaan buranaa tai apua hakevista mutta rajansa kaikella.
 
Mun kohdalla tilanne ainakin on sellanen, et kivut ovat kovia todellakin. En tapaa valittaa pienistä ja buranaankin turvaudun aivan viime kädessä, yleensä kärsin esim. pääkivun suosiolla ilman särkylääkkeitä. Se laittoikin vähän miettimään, kun todella voimakkaat reseptilääkkeet eivät auttaneet.. Äidillä oli kaapissaan kolmiolääkkeitä, menkkakipuihin nekin (hänellä ilmeisesti samaa ongelmaa, ei ole tullut koskaan puheeksi, mutta jostain olen saanut käsityksen et kärsisi lievästi endosta..?) ja koitin sitten niitä hänen kehoituksestaan.. annostus oli toki aika pieni, mutta eivät helpottaneet nekään.. Joskus aiemminkin olen noihin endoartikkeleihin törmännyt ja on kieltämättä käynyt mielessä. Asia vaan sit jäi ku sain pillerit ja kivut katosi. Nyt noussee taas ajankohtaiseksi, jos kärsimys alkaa uudelleen.. Ette toki siis ole peloitelleet, päinvastoin. Kiitoksia näkemyksistänne mimmit! :)
 
Itselläni Yasmin käytössä... Nyt on aika vaihtaa, tahtoisin hormoneista eroon. Vati ei kestä ilman ehkäisyä-tulee liikaa huolia, joten haluaisin kupari-kierukan!

Kysynkin mielipiteitä/kokemuksia:
Haittaako kierukka (kunnon) seksi-puuhia vai pitääkö jotenkin varoa?
Entä ovatko miehet kommentoineet?
 
Itselläni Yasmin käytössä... Nyt on aika vaihtaa, tahtoisin hormoneista eroon. Vati ei kestä ilman ehkäisyä-tulee liikaa huolia, joten haluaisin kupari-kierukan!

Kysynkin mielipiteitä/kokemuksia:
Haittaako kierukka (kunnon) seksi-puuhia vai pitääkö jotenkin varoa?
Entä ovatko miehet kommentoineet?

..jep, eli kuten jo aiemmin kirjoitin, niin olisin laitattanut ton kuparikierukan, mutta se pieninkin malli oli liian iso mulle :( harmittaa kovasti, mut minkäs teet.. jos joskus oon raskaana, niin synnytyksen jälkeen laitan ehdottomasti ton kuparikierukan!

Mun gyne oli ainakin ihan sen puolella ja oli sitä mieltä, että se olisi ollut hyvä vaihtoehto. Ei pitäisi tuntua seksin aikana ollenkaan (jos se siis sinne kohtuun mahtuu :) ), eikä tietenkään muutenkaan. Eli kannattaa varata gynekologille aika ja tutkituttaa onko toi kuparikierukka sulle sopiva vaihtoehto :)
 
Aiemmin jo kirjoitinkin tähän ketjuun, että munkin kohtua väitti eka gyne liian pieneksi - ja oli kovasti pillereiden kannalla, vaikka nimenomaan hormonaaliselle ehkäisylle hain vaihtoehtoa.

Toinen laittoi kuparikierukan paikoilleen ilman sen kummempaa. Enkä siis ole synnyttänyt ja muutoinkin pieni nainen (jos sillä edes on tekemistä kohdun koon kanssa).

Kierukka ei haittaa seksiä mitenkään.
 
Ekat menkat pillereiden poisjättämisen jälkeen, eikä mainittavaa kipua tai muutakaan valittamista :dance: Toivon NIIIIN kovasti, että tämä sama malli jatkuu edelleen, kierto ainakin palautui ihan saman tien samaksi, joka se oli silloin joskus 16 vuotiaana, kun pillereiden syönnin aloitin.
 
Onko tamponin käyttö ehdoton ei kierukkaa käyttävälle?

..Vieläkin epäilen sitä seksin vaivattomuutta (miehen kannalta), kuinka pitkälle/syvälle kierukka asettuu kohdussa?
 
Tamponi saattaa tarttua kierukan lankoihin, jotka roikkuvat kohdun ulkopuolella, ja vetäistä sen pois paikoiltaan. Minä käytän kyllä tamponia kierukankin kanssa. Kuivempina päivinä pitää olla varovainen.

Kierukka on siis kokonaan kohdun sisällä. Jostain olen joskus lukenut, että sen pää saattaisi tuntua yhdynnän aikana kohdunsuulla, mutta mulle ei ainakaan ole moista valitettu. Enkä todellakaan usko, että kuparikierukan sopivuus tästä jää kii. ;)
 
Kierukka on kohdussa, sinne ei mies yllä/pääse. Kierukan narut pyritään jättämään kohdunsuun ulkopuolelle eli emättimen puolelle, jossa ne voivat kyllä miestä tökkiä. Narut voi kuitenkin lyhentää tarvittaessa, ja ne kyllä jonkin verran pehmenevätkin ajan saatossa.
 
Anteeksi, kun taas raportoin. Mutta nyt voin jo hetkeäkään empimättä sanoa, että oli yksi parhaista päätöksistäni varmaan IKINÄ jättää ne pillerit pois.
 
^ what she said.

Jätin pillerit joulukuun lopussa pois enkä ole katunut. Ainoa mikä vähän jänskättää, on se, että ne määrättiin mulla alunperin akneen ja iho oli tosi hyvä pillerien aikana. Nyt se on selkeästi rasvoittunut ja hiuksiakin pitäisi pestä useammin, mutta finnejä ei onneks ole ollut ollenkaan... *koputtaa puuta*

Ekat menkat pillereiden jättämisen jälkeen oli tosin ihan kammottavat... Selkäsärkyä, vatsakipua, maha sekaisin jne. Onneksi on Burana Caps.
 
Anteeksi, kun taas raportoin. Mutta nyt voin jo hetkeäkään empimättä sanoa, että oli yksi parhaista päätöksistäni varmaan IKINÄ jättää ne pillerit pois.

Musta on ainakin vaan hyvä, että porukka raportoi tänne asiasta. Tosi mukava lukea, kun on itsekin samassa tilanteessa. Täysin saman viestin olisin voinut kirjoittaa. Itse olen aloittanut pillereiden syönnin aikoinaan kuukautiskipuihin ja ne eivät ainakaan ekalla kerralla palanneet. Toivon, että ovat enää vain nuoruusmuisto :D

Lihaserottuvuus on parantunut, mieli on virkeä eikä migreeni ole vaivannut. Sain hierojaltakin kommenttia, että selkärankaani pääsee käsiksi paljon paremmin nyt.

Hieno päätös siis kaikenkaikkiaan ja suosittelen kyllä lämpimästi muillekin, ainakin kokeilumielessä.
 
Minä aloitin pillerien vetämisen teini-ikäisenä, ja tulipa niitä abouttirallaa lähemmäs 8 vuotta vedettyäkin. Jätin ne pois reilu vuosi sitten ja pätkääkään en ole katunut (paitsi kortsut ehkäisynä välillä ottaa pattiin :nolo:). Pillereiden jälkeen olo koheni ja myös avomies sanoi että muutos on ollut positiivinen, olin paljon pirtsakampi.

Pillereiden lopetuksen jälkeen pukkas ehkä hieman enemmän näppylää naamaan ja ovulaation aikaan tuntuu nipistävää kipua pari päivää, muuten muutokset siis olleet ihan vaan positiivisia.
 
^ what she said.

Jätin pillerit joulukuun lopussa pois enkä ole katunut. Ainoa mikä vähän jänskättää, on se, että ne määrättiin mulla alunperin akneen ja iho oli tosi hyvä pillerien aikana.


Mullakin pelottaa, josko iho räjähtää käsiin. Tosin mulla ei kyllä pillereitä määrätty aknen vuoksi vaan kierron säännöllistämisen takia. Silti iho on aina ollut enempi rasvainen kuin kuiva (paitsi ihan viime vuosina) ja huhut siitä, että pillereiden lopettaminen voi saada naaman kukkivaksi hieman jänskättää, vaikka joillakin ei ennen pillereitä ongelmaa edes ollut!

Lopetin siis pillerit vasta viikko sitten joten vielä en voi sanoa mitään.
 
Mä vaihdoin kolme viikkoa sitten yhdistelmäpillereistä minipillereihin migreenin takia. Pääsäryt ovat helpottuneet ja muutenkin on ihan hyvä fiilis vaihtoon liittyen paitsi, että dieetin eteneminen pysähtyi kuin seinään. En tiedä, kerääkö kroppa nestettä vai mikä on, mut kalorit on pysyny saman verran miinuksella ja tällä hetkellä vaaka näyttää selvästi enemmän kuin kolme viikkoa sitten. :jahas:

Toivottavasti tää on ohi menevä ilmiö. Ärsyttää vaan kun hyvin alkanu dieetti tökkii.
 
Mullakin pelottaa, josko iho räjähtää käsiin.
Hehee. Sori, en voi mitään sille että mielikuva alkoi naurattaa.

Sitä mun vaan piti sanoa, että lihaserottuvuus on mullakin lisääntynyt. Oon kuullut aika paljon kommenttia siitä, että näytän hoikistuneen. (Paino ei edes liiemmin ole pudonnut, mutta ilmeisesti jotain nestettä jostain lähti.) Oon kyllä muutenkin vähän dieetannut, että voi siitäkin osin johtua (niin toivoisin).
 
Myös mulla kävi muinaisten pillerikokeilujen lopettamisen jälkeen, että tutut kommentoivat miten ihmeessä olen voinut laihtua kymmenen kiloa hetkessä (en tiedä yhtään paljonko kiloja nesteiden muodossa lähti, kun en tuohon aikaan vaa'alla rampannut, paljon kuitenkin).

Ihon kanssa kävi huonommin. Minä, joka olin aina ollut persikkaposki teini-iässäkin, sain elämäni karmeimmat ja kipeät finnit 3 - 5 kk pillereiden lopettamisen jälkeen. Mutta sittenpä parani sekin entiselleen.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom