Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse lopetin ehkäisyrenkaan käytön pari kuukautta sitten (takana oli n. 10 vuotta hormonaalisen ehkäisyn käyttöä) ja fiilis on ollut ihan huippu sen jälkeen :hyper: Ihanaa olla oma itsensä :haart:

Olisin laitatuttanut kuparikierukan, mutta se ei omaan kohtuuni sovi (kohtuni on liian pieni..). Gyne suositteli yhdistelmäpillereitä ja kirjoitti jopa reseptin niitä varten, mutta aion jättää kokeilematta ja olla ihan vaan näin. Kortsuilla siis jatketaan meillä :D
 
Vaihdoin tällä viikolla yhdistelmäpillereistä minipillereihin pahentuneen migreenin takia. Saa nähdä, miten elämä lähtee sujumaan noiden kanssa. Jos ovat ok, vois harkita kapselia jossain vaiheessa.
 
Mulla on pilleritöntä aikaa takana nyt muutama viikko ja erittäin tyytyväinen olen ollut. Migreenikohtauksia on ollut nolla (yleensä ainakin yksi / viikko), vaikka olen tehnyt raskaitakin aerobisia, joiden jälkeen kohtaus on siis yleensä iskenyt. Vatsapalatkin alkoivat pilkottaa aivan uudella tavalla heti parin päivän jälkeen ja sehän on aina ihan tervetullutta vaihtelua :D

Tämä menee nyt varmaan jo vähän liian henkilökohtaiselle linjalle, mutta oletteko muut hormoniehkäisyn poisjättäneet huomanneet rinnoissa mitään negatiivissävytteistä muutosta?
 
Rinnoissa ei muutoksia. Mitenkä pitkä on mennyt teillä muilla hormonitoiminnan normalisoitumiseen? Viimeiset pillerit söin vuodenvaihteessa ja viimenen vuoto oli 4.1.

Lääkärillä käynti on ensi viikolla, joten silloin sitä on varmaan viisaampi kauanko odotellaan.

Entäpä iho? Itse aloitin pillereiden syönnin aknen takia. Naama on ollut vuoden päivät todella hyvä. Vähän mietityttää miten käy..
 
Mitenkä pitkä on mennyt teillä muilla hormonitoiminnan normalisoitumiseen? Viimeiset pillerit söin vuodenvaihteessa ja viimenen vuoto oli 4.1.

Mulla on ollut kahteen otteeseen taukoa pillereistä. Ekalla kerralla meni 4 kk ennen kuin ekat menkat tuli pillereiden lopettamisen jälkeen. Tokalla kerralla käynnistettiin keinotekoisesti kolmen kuukauden jälkeen, kun halusin jatkaa yhdistelmäehkäisyn käyttöä.
 
Tämä menee nyt varmaan jo vähän liian henkilökohtaiselle linjalle, mutta oletteko muut hormoniehkäisyn poisjättäneet huomanneet rinnoissa mitään negatiivissävytteistä muutosta?
Kuten sanottua: rinnat eivät ole enää turvoksissa (eli ovat pienemmän), mutta eivät myöskään kipeät. Eli muutoksia on.

Itselläni ensimmäiset hormonittomat kuukautiset alkoivat noin neljä viikkoa renkaan poistamisen jälkeen, eli aika pian palattiin tässä kropassa normaaliin rytmiin. PMS-oireet kestivät kaksi päivää kahden viikon sijasta. Ihanaa.
 
Aion tämän kierron jälkeen olla laittamatta rinkulaa paikoilleen, katson vähän aikaa miltä olo tuntuu ilman hormonaalista ehkäisyä. Pitäisi muutenkin lopettaa, kun epäilen että mulla on suonikohjun tapaisia jaloissa... En kyllä palaa rinkulaan jos olo muuttuu paljonkin positiiviseen suuntaan.

Mulla selkeästi ehkäisy on "turvottanut" rintoja täyteläisemmiksi. Nytpä näen sitten, onko rinta muuten pyöristynyt treenin johdosta vai onko se vaan lumetta...
 
Vaihdoin tällä viikolla yhdistelmäpillereistä minipillereihin pahentuneen migreenin takia. Saa nähdä, miten elämä lähtee sujumaan noiden kanssa. Jos ovat ok, vois harkita kapselia jossain vaiheessa.

Mulla sama juttu. Olen nyt popsinut näitä minipillereitä 1 1/2 kk ja olen eri ihminen. Päätä ei ala jolmimaan vaikka kävisi spinningissä tai lenkillä mitkä aiemmin oli varmoja migreenin laukaisijoita. Söin yhdistelmäpillereitä 8-vuotta josta viimeiset 2 vuotta aina kolme levyä putkeen kerralla.

Viimeksi käydessäni gynellä uusi lääkäri ihmetteli että miksi ihmeessä migreenipotilaalle on alun alkaenkaan määrätty estrogeeniä sisältäviä yhdistelmäpillereitä. Kuulemma pahentaa migreeniä. Suututti kun en moista tiennyt, mutta miten olisinkaan voinut tetää, luotin lääkäreihin.
 
Viimeksi käydessäni gynellä uusi lääkäri ihmetteli että miksi ihmeessä migreenipotilaalle on alun alkaenkaan määrätty estrogeeniä sisältäviä yhdistelmäpillereitä. Kuulemma pahentaa migreeniä. Suututti kun en moista tiennyt, mutta miten olisinkaan voinut tetää, luotin lääkäreihin.
Kunpa kaikki olisi aina noin yksinkertaista. Olemme kuitenkin kovin erilaisia...
Minä käytin minipillereitä usean vuoden,mutta vaihdoin yhdistelmäpillereihin migreeniäni hoitavan neurologin suosituksesta. Minipillerit eivät nimittäin pitäneet hormonaalista migreeniäni enää poissa -olinhan käyttänyt niitä noin 4,5 vuotta. Niin kutsutut "kuukautiset" olivat tihuttavaa vuotoa, jota jatkui monen monta päivää, ja jotka tulivat yllättäen silloin kuin halusivat. Kaverina lisäksi 3 päivän migreenit. Olin valmis kokeilemaan, ja minulla toimivat juuri päinvastoin kuin nimimerkki viinerillä.
Lääkärini ehdotti vaihtoa siksikin, että en kärsi aurallisesta migreenistä. Aurallinen migreeni on hyvinkin selkeästi sanottu olevan yhdistelmäehkäisypillerin kanssa huono yhdistelmä - katsokaa vaikka pillerien käytöohjeista.

Loppujen lopuksi tärkeitä taitaa olla kivuton, vaivaton, itselle sopiva olo, vaikka sinne pääsemiseen tuntuu olevan yhtä monta keinoa kuin mimmiäkin?:thumbs:
 
Mä jätän kans yhdistelmäpillerit nyt taakseni hetkeks.. Poikaystävän kans on tullu aivan liikaa ongelmia:hän ei ymmärrä haluttomuuteni, kiukkuisuuteni jne johtuvan pillereistä. En ole kovin kauaa syönyt, parisen vuotta vasta. Merkkiä vaihdoin Yasmineista Harmoneteihin, mutta ei toivottua muutosta, haluttomuus vain pahentui.

Kärsin kuitenkin sairaan kivuliaista vuodoista: ennen pillereiden syöntiä kärsin pyörtyilystä, puolen tunnin jaksoissa tärisin kivusta ja en pystynyt kuin makaamaan lattialla, yöunet jäivät vähiin.. Sain toki vahvoja särkylääkkeitä, joista ei ollut toivottavaa apua ja mulle määrättiin pillerit. Niiden kanssa kivut ovat helpottaneet, mutta muuten elämä alkanut olemaa yhtä helvettiä. Nyt sitten kokeillaan ilman, jospa nuo kivut eivät olisi enää noin pahat... Alan olemaan aika epätoivoinen tilanteen suhteen.
 
Minipillerit eivät nimittäin pitäneet hormonaalista migreeniäni enää poissa -olinhan käyttänyt niitä noin 4,5 vuotta.

Kääk, nyt alkoi pelottaa. Minullakin on just hormonaalinen migreeni. :eek:

Mulla luultiin aluksi että migreenini on auraton, mutta viime lääkärikerralla selvisi että mulla onkin auroja. En ollut vaan ajatellut että ne on oikeasti auroja koska muilla aurallisen migreenin omaavilla on aina niin selkeät oireet = näkö oireilee, sahalaitaa yms. Itselläni on vaan hillitöntä haukottelua ja väsymystä sekä näen pari "vesipisaraa" tippuvan silmäkulmassa.
 
Kääk, nyt alkoi pelottaa. Minullakin on just hormonaalinen migreeni. :eek:

Mulla luultiin aluksi että migreenini on auraton, mutta viime lääkärikerralla selvisi että mulla onkin auroja. En ollut vaan ajatellut että ne on oikeasti auroja koska muilla aurallisen migreenin omaavilla on aina niin selkeät oireet = näkö oireilee, sahalaitaa yms. Itselläni on vaan hillitöntä haukottelua ja väsymystä sekä näen pari "vesipisaraa" tippuvan silmäkulmassa.


Mulla on kans todettiin aurallinen migreeni noin kolme vuotta sitten (itselläni oireina mm. mustia aukkoja ja muutkin näköhaitat esim aaltoilu ja sahalaita ja viime kerralla meni jopa tunto suusta ja käsistä). Kun neuvolaan menin e-pillereistä puolitoista vuotta sitten puhumaan, annettiin minulle Yasmin-merkkisiä pillereitä. Silloin minulle kyllä sanottiin, että niillä saattaa olla vaikutusta migreeniini, ja että jos on, niin kannattaa tulla sit keskustelemaan vaihtoehdoista uudestaan. En kuitenkaan ole huomannut, että niillä olisi suurempia vaikutuksia migreeniini. Niiden määrä ei ainakaan ole lisääntynyt. Ainoa ero on, että ennen ei tuota puutumista ole ollut (eikä sitääkään ole ollut kuin kerran).

Muuten olen kyllä huomannut kyseisillä pillereillä olevan vaikutusta esimerkiksi mielialaan (menkkojen alkamista edeltävänä päivänä itken aina, vaikka sille ei mitään järkevää syytä olisikaan) ja menkkojen aikana on turvotusta.
 
Mulla on pilleritöntä aikaa takana nyt muutama viikko ja erittäin tyytyväinen olen ollut. Migreenikohtauksia on ollut nolla (yleensä ainakin yksi / viikko), vaikka olen tehnyt raskaitakin aerobisia, joiden jälkeen kohtaus on siis yleensä iskenyt. Vatsapalatkin alkoivat pilkottaa aivan uudella tavalla heti parin päivän jälkeen ja sehän on aina ihan tervetullutta vaihtelua :D

Tämä menee nyt varmaan jo vähän liian henkilökohtaiselle linjalle, mutta oletteko muut hormoniehkäisyn poisjättäneet huomanneet rinnoissa mitään negatiivissävytteistä muutosta?

Vaihdoin viikko sitten yhdistelmäpillerit mineihin häiritsevän haluttomuuden takia ja kyllä kannatti -hienoa olla taas oma aktiivinen itsensä :thumbs:!

Mitä rintoihin tulee niin turvotus on lähtenyt kokonaan ja rinnat tuntuu/näyttää pienemmiltä. Mutta parempi sekin kuin edellinen vaiva....
 
Mä jätän kans yhdistelmäpillerit nyt taakseni hetkeks.. Poikaystävän kans on tullu aivan liikaa ongelmia:hän ei ymmärrä haluttomuuteni, kiukkuisuuteni jne johtuvan pillereistä. En ole kovin kauaa syönyt, parisen vuotta vasta. Merkkiä vaihdoin Yasmineista Harmoneteihin, mutta ei toivottua muutosta, haluttomuus vain pahentui.

Kärsin kuitenkin sairaan kivuliaista vuodoista: ennen pillereiden syöntiä kärsin pyörtyilystä, puolen tunnin jaksoissa tärisin kivusta ja en pystynyt kuin makaamaan lattialla, yöunet jäivät vähiin.. Sain toki vahvoja särkylääkkeitä, joista ei ollut toivottavaa apua ja mulle määrättiin pillerit. Niiden kanssa kivut ovat helpottaneet, mutta muuten elämä alkanut olemaa yhtä helvettiä. Nyt sitten kokeillaan ilman, jospa nuo kivut eivät olisi enää noin pahat... Alan olemaan aika epätoivoinen tilanteen suhteen.
Mulle määrättiin menkkakipuihin Litalginia, kannattaa kysästä lääkäriltä. Sitä kun ottaa yhdessä särkylääkkeen kanssa niin ei tarvitse täristä. Se ei ole kipulääke, vaan rentouttaa kouristelevaa sileää lihaskudosta, jota kohtukin siis on.
 
Vaihdoin viikko sitten yhdistelmäpillerit mineihin häiritsevän haluttomuuden takia ja kyllä kannatti -hienoa olla taas oma aktiivinen itsensä :thumbs:!...

Voiko vaikutukset näkyä jo noinkin lyhyen ajan jälkeen?

Itsellä kans tuo haluttomuus on suuri ongelma tällä hetkellä. Ja kun muitakin ongelmia (pms, rintojen turvotus ja hirveä arkuus) on, niin olen päättänyt lopettaa pilerit kokonaan. Mulla on aurallinen migreeni ja lähisuvussa sydän- ja verisuonisairauksia, siltikin mulla on ollut jo monta vuotta yhdistelmäehkäisypillerit eli lisääntynyt aivohalvaus yms.riskit.. huoh. Tällä hetkellä siis Harmonetit ja kokeillut olen mm. Yasminelleä ja joitain minipillereitä. Minipillerit aiheutti vuotoa noin 15 pvänä kuusta, joten heti vaihettiin yhdistelmäpillereihin, joita en kaiken järjen mukaan edes saisi käyttää..

Nyt mietityttää kuitenkin, josko ytittäisin vielä jotain toista merkkiä minipillereitä. Tuntuu vaan että ei enään jaksais jos ne ei sopiskaan ja jos tää haluttomuus ei helpottaiskaan ollenkaan..

Jos taas lopettaisin pillerit niin kuitenkin epäilyttää, että miten parisuhteessa pärjää ilman hormonaalista ehkäisyä. Ja ennen hormoneja mulla oli tosi runsaat menkat, en kyllä niitäkään jaksaisi enää..
Lääkäri käski vain punnita vaihtoehtoja ennen kuin päätän, mutta minusta tuntuu kuin pitäisi valita kahdesta pahasta se vähemmän pahempi vaihtoehto...

Onneksi on tää vertaistukiketju..
 
Voiko vaikutukset näkyä jo noinkin lyhyen ajan jälkeen?

Voi. Joskus muinoin käytin pillereitä pari vuotta (Femoden). Turvotus kertyi pikku hiljaa, eniten juuri rintoihin ja vatsaan, mutta todellakin, se hävisi viikossa parissa! Ekat päivät pillereiden lopettamisen jälkeen sai rampata pissalla ihan koko ajan, ja sinne meni turvotukset, vessasta alas!

Muutama vuosi tuon jälkeen söin yhden laatan kokeeksi. Silloin osasin tarkkailla enemmän sivuvaikutuksia, ja jo parissa päivässä tuntui kuin aineenvaihdunta jämähtäisi ja tuli masentunut ja haluton olo.

Sen jälkeen ei koskaan enää pillereitä.
 
Miulla Femoden teki ihan samanlaisia haittavaikutuksia! Pahimpana muistan, kun eräs takki meinasi edestä revetä napeistaan, maha oli niin turvonnut :wtf: Hirveät pillerit.
 
Voi. Joskus muinoin käytin pillereitä pari vuotta (Femoden). Turvotus kertyi pikku hiljaa, eniten juuri rintoihin ja vatsaan, mutta todellakin, se hävisi viikossa parissa! Ekat päivät pillereiden lopettamisen jälkeen sai rampata pissalla ihan koko ajan, ja sinne meni turvotukset, vessasta alas!
.

Aamen. Itsekin olin vähän ihmeissäni, että nään nyt varmaan väärin, kun peilistä näkyi vatsapalojen rajat jo parin päivän jälkeen pillereiden lopettamisesta ja rintsikat kävi yhtäkkiä väljiksi. Mutta kyllä se nyt näin vaan on.

Parastahan tässä kokeilussa on se, ettei mitään lopullista päätöstä tarvi tehdä, jos jättää pillerit pois. Nehän voi aina aloittaa uudelleen, jos haluaa..? Itse ainakin ajattelin, että tämä on kokeilu, mutta täytyypä sanoa, että tuskin tulee enää mitään syytä aloittaa uudelleen.. jos menkkakivut tulevat takaisin, niin hommaan niihin lääkityksen. Ennen huolehdin siitä, että syön liikaa lääkkeitä menkkakipuihin, mutta toisaalta nyt olen joutunut syömään lääkkeitä migreeniin pillereiden aikana.

Mä olen oikeasti painanut menemään kuin duracell-pupu pillereiden lopettamisen jälkeen enkä ole oikeastaan ollut kovin ärsyyntynyt mistään moneen viikkoon. Ja se on jo ihme, se! Ihana oli saada tällainen energia-minä takaisin, viime vuosina se on esiintynyt ainoastaan satunnaisesti, mutta nyt päivittäin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom