Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Tässähän alkaa ihan itsekin tosissaan miettiä pitäisikö itsekin lopettaa renkaan käyttö. Oletko Faidra, siirtynyt käyttämään pillereitä vai pelkän kumin avulla etiepäin?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tässähän alkaa ihan itsekin tosissaan miettiä pitäisikö itsekin lopettaa renkaan käyttö. Oletko Faidra, siirtynyt käyttämään pillereitä vai pelkän kumin avulla etiepäin?

Tavalliset yhdistelmäpillerit ovat suunnilleen samaa sarjaa kuin ehkäisyrengas. Ne voivat olla pahempiakin, koska se "hormonipiikki" tulee lääkkeen kanssa vielä mukaan, se kun kerran päivässä otetaan. Tämä voi sitten aiheuttaa esimerkiksi päänsärkyä. Itselläni rengas oli pienempi paha - mutta paha silti. Minipillerit sen sijaan voivat olla parempi vaihtoehto.
 
Mulle on muutaman kerran tullut mieleen, että onko olemassa sellaista riskiä, että raskaaksi tuleminen vaikeutuisi tai olisi mahdotonta tulevaisuudessa, jos on käyttänyt vuosikausia hormonaalista ehkäisyä? Kun joskus oon kuullut puhuttavan, että sellainen riski on olemassa... Mutta mitään todisteita en oo tuollaiselle väittämälle saanut...

Hei mimmit... tää mun kysymys tais jäädä tuonne muiden asioiden jalkoihin :D Kiinnostais oikeesti saada tähän jotakin näkökulmaa :rolleyes:
 
Hei mimmit... tää mun kysymys tais jäädä tuonne muiden asioiden jalkoihin :D Kiinnostais oikeesti saada tähän jotakin näkökulmaa :rolleyes:

Mulla on mielipide, muttei perusteellista tietoa. En usko, että pitkäaikainenkaan hormonaalinen ehkäisy merkittävästi vaikeuttaa lisääntymistä.Voihan sillä olla joitakin vaikutuksia. Tiedän kyllä muutamankin neljän lapsen äidin, joka on käyttänyt hormonaalista ehkäisyä suht pitkäänkin ennen raskaaksi tuloa. (Mikä sitten on pitkä aika? Vuosia, mutta paljonko?) Luulisi, että asiasta olisi jotain puhetta, jos jokin suurempi riski olisi. Toisaalta eipä niistä sivuvaikutuksistakaan hirveästi ole puhuttu.
 
Hmmm; mielenkiintoista. Itselläni on täysin päinvastainen järjestly. Eräistä henkilökohtaisista syistä ja uskomuksista johtuen, aloitin e-pillereiden syömisen vasta(!) noin 6 kk:ta sitten. Lääkäri täti oli vähän ihmeissään; onhan ikää jo 28 vuotta. Nainen parhaassa lapsenteko iässä, vakituisessa parisuhteessa...mutta silti. :jahas:

Tuntemukset ja olo on jotenkin "vapautuneempia"...liekkö sitten ensi "oireita"...ruokahaluun tai haluttomuuteen ei ainakaan vielä ole ollut vaikutuksia. Olo on yhtä energinen kuin aina ennenkin, olen yhtä kärsimätön kuin aina ennenkin. Tosin yksi muutos on tapahtunut; tunteeni ovat PALJON syvempiä ja voimakkaampia. Kun ilostuuttaa niin ilostuttaa kunnolla, kun vituttaa nin vituttaa lujaa, kun :haart:rakastuttaa niin rakastan :haart:tosi kovaa ja jne. :)

Onko muita "väärinpäin" tien kulkijoita; eli pillerit ja hormoehkäisyn aloitus näin "vanhemmalla" iällä?! Millaisia tuntemuksia, kokemuksia?
 
Hei mimmit... tää mun kysymys tais jäädä tuonne muiden asioiden jalkoihin :D Kiinnostais oikeesti saada tähän jotakin näkökulmaa :rolleyes:

Mulla ei ole mitään tieteellistä faktaa kyllä esittää, mutta mun käsitys on se, ettei e-pillerit/muu hormonaalinen ehkäisy vaikuta negatiivisesti raskaaksi tulemiseen sen jälkeen kun ehkäisy on lopetettu. Eli jos ongelmia on raskaaksi tulemisessa, niin se tuskin johtuu niistä syödyistä pillereistä, vaan olisi muutenkin. Tällaista olen kuullut/lukenut, mutta tosiaan ei ole tähän nyt mitään lähdeviiteitä lisätä :)

Itse söin pillereitä n. 8v ennen kun lapsia yritettiin ja ei ole ollut ongelmia raskaaksitulemisessa..

Pillereiden sivuvaikutukset on varmaan se suurempi paha kun mahdolliset vaikutukset hedelmällisyyteen. Vaikkei siitä hirveesti puhuta niin onhan ne joillekin ihan hengenvaarallisia veritulppariskin takia. Mutta pienelle osalle vaan tietysti, mutta ainakin tupakointi käsittääkseni lisää sitä riskiä. Tiedän yhden tapauksen, jossa reilu 20-vuotias nuori nainen sai keuhkoveritulpan luultavimmin pillereiden seurauksena (ei tupakoinut, oli normaalipainoinen/hoikka, terveet elämän tavat omaava), mutta onneksi saatiin hoidettua, tosin pillereitä ei voi käyttää enää koskaan (ei olis järkeä ottaa enää riskiä), ja verenohennuslääkkeitä joutui ainakin pitkään syömään)...

Mutta se toinen puolihan asiassa on tietenkin se, että jotenkinhan se ehkäisy on hoidettava, ja kyllähän ne suurimmalla osalla hyvin toimii ja ilman vakavempia sivuvaikutuksia, ihan riskitöntä hormoniehkäisyä ei tietysti voi ollakaan, kun 'kajotaan' siihen normaaliin hormonitoimintaan lääkkeillä.

Tarkoitus EI ollu liikaa pelotella :), ainahan lääkkeissä ne 'varotustekstit' on, ja joillekin ne osuu kohdallekin.
 
Itse oon syöny pilleireitä osapuilleen 4 vuotta ja oireet mitä olen tuona aikana saanut, ovat olleet todella harvassa ja loppuneet pillereiden merkkiä vaihtamalla. Ensimmäiset oireet olivat 1,5 vuotta sit mielialanvaihtelut. Itse en asiaa huomannut ku olin syöny samoja pilleireitä alusta asti ja tottakai ajattelin, ettei näin pitkän ajan jälkeen voi alkaa ilmetä sivuoireita:) no kaverit alkoi huomautteleen, et mikä on ku oot iloinen ja hetken päästä vituttaa ilman suurempaa syytä. Sit vasta aloin miettimään, että oire taitaa tulla pillereistä. Vaihdoin merkkiä ja mielialavaihtelut loppui. Muutenkin henkinen olo parani! Uudet pillerit toivat esiin sit heti ensimmäisen laatan jälkeen uudet vaivat: oireet oli vähän ku ois raskaana. Rintoja aristi, huono olo, kohtua kouristi. No raskaana en ollut;) menin gynekologille, joka sanoi, että kyseisessä pillerimerkissä on sen verran vahvat hormonipitoisuudet, että se aiheuttaa oireet. Sain saman valmistajan "pikkusiskon" käyttämilleni pillereille ja olo on ollut tosi hyvä sen jälkeen! ei oo ollut mitään oireita. Eli kuten todettua, jokainen on yksilö ja joskus oikeen "lääkityksen" löytäminen vie aikaa:D

Siihen, että pillereiden käyttö vaikeuttaisi lapsen saantia, en usko. Eipä nuo hormonipitoisuudet niin suuria ole, että ne lapsettomuutta aiheuttaisi. Luulenpa, että jos näin olisi, pillerit vedettäisiin aika nopeasti pois markkinoilta.
 
Omalla kohdalla ei ainakaan vaikeuttanut raskaaksi tuloa. 10 vuotta tauotta söin pillereitä, ja kun lopetin, niin heti pärähti plussa testitikkuun. Yksiäkään "luomumenkkoja" en ehtinyt kärsiä, ja ovulaatiokin tuossa ekassa kierrossa tuli kellontarkasti kp 14 - ihan kuin teini-iässäkin kun en pillereitä syönyt.

Käsittääkseni (mutua ja muiden kokemuksista luettua) pillerit saattavat sotkea luonnollisen kuukautiskierron, niin että lopettamisen jälkeen ainakin se eka kierto saattaa venähtää. En kyllä tiedä onko tämä ihan taivaan tosi :rolleyes:
 
Omalla kohdalla ei ainakaan vaikeuttanut raskaaksi tuloa. 10 vuotta tauotta söin pillereitä, ja kun lopetin, niin heti pärähti plussa testitikkuun.

Samma häär. Taino, tais siinä yhdet luomumenkat välissä tulla. Taitaa olla kovin kovin henkilöstä riippuvaista tämä.
 
Itse olen syönyt pillereitä yli kymmenen vuotta ja olen miettinyt ilman olemista jo pidemmän aikaa. Nyt sitten vihdoin tein päätöksen jättää uuden pilleriliuskan aloittamatta ja jännityksellä odotan, mitä tapahtuu. Mulla on nimittäin varsinkin viimeaikoina ollut aivan kaikki noista epätoivotuista oireista ja jos saisin edes osan pois, olisin tosi onnellinen, kun elämä on kuitenkin muuten tosi mallillaan. Vituttaa olla vittuuntunut / masentunut / ahdistunut jatkuvasti, vaikka siihen ei ole yleensä yhtään mitään oikeaa syytä :D

Saa nähdä, palaavatko infernaaliset teiniaikaiset menkkakivut takaisin :jahas: Mies suhtautui tosi positiivisesti asiaan (olin odottanut vähän jotain "noni ja nyt sä haluat vauvan, voi tsiisus"- juttua) ja tässä nyt katsellaan, miten jatkossa toimitaan ehkäisyn kanssa.

Kertokaahan muutkin lisää kokemuksistanne tämän aiheen tiimoilta!
 
Mulla on vähän sama tilanne kuin Loozalla..pillereitä tullu napsittua ~10 vuotta ja alkanu vähän mietityttään niiden ainainen napostelu. Toisaalta, en kyllä tiedä onko pillereillä vaikutusta minuuteeni/mielialaan kun en oikeasti muista sitä aikaa kun olin syömättä..paitsi pirunmoiset mahakivut! :curs: vaikka en omaakaan pesänrakennus/lisääntymisviettiä (ainakaan nyt) niin pelottaa ajatus, että olen pillereiden syömisillä sössinyt jotain..vaikka olihan täälläkin esimerkkejä, ettei haittaa olisi..mutta ku ei voi tietää! sehän tässä ahistaa! :wtf:
 
Minun gynekologini mukaan pillerit eivät aiheuta ainakaan hedelmällisyyden heikentymistä. Nythän on niin, että naisella on kaikki munasoluaihiot munasarjoissaan syntymästään lähtien, ja ne irtoavat sieltä yksi kerrallaan kunnes varastot tyhjenevät. Hormoniehkäisy vähentää ovulaatioiden määrää, joten siinä mielessä potentiaalisia hedelmöittyviä munasoluja säilyy paremmin. Kyllä tuo hedelmällisyyden säilyminen tuntuu olevan sen verran toivottu ja tärkeä asia, että sen lääkefirmat ovat huolella sen joutuneet tutkimaan ennen kuin ovat päässeet markkinoille.

Ei nyt pidä etsimällä etsiä itselleen teoreettisia huolia ja ongelmia, eihän? :)
 
Minun gynekologini mukaan pillerit eivät aiheuta ainakaan hedelmällisyyden heikentymistä. Nythän on niin, että naisella on kaikki munasoluaihiot munasarjoissaan syntymästään lähtien, ja ne irtoavat sieltä yksi kerrallaan kunnes varastot tyhjenevät. Hormoniehkäisy vähentää ovulaatioiden määrää, joten siinä mielessä potentiaalisia hedelmöittyviä munasoluja säilyy paremmin. Kyllä tuo hedelmällisyyden säilyminen tuntuu olevan sen verran toivottu ja tärkeä asia, että sen lääkefirmat ovat huolella sen joutuneet tutkimaan ennen kuin ovat päässeet markkinoille.

Ei nyt pidä etsimällä etsiä itselleen teoreettisia huolia ja ongelmia, eihän? :)

Ei toki, eikä se ole tarkoituskaan ;) Halusin vain kysyä asiasta, kun olen kuullut tällaisia väitteitä joskus - mutta hyvä jos ne eivät pidä paikkaansa! Ja kiitos vastauksista! :)
 
Teoriahan on kaiketi se, että naisen normaalin hormonitoiminnan palautuminen saattaa kestää jos on vuosia syönyt pillereitä. Ehkä pitäisi sanoa että se saattaa joissain tapauksissa pitkittää raskaaksi tuloa. Ei siis sinänsä varmaankaan huononna hedelmällisyyttä.

Huom. en omaa faktatietoa, tämä on vain mielikuva joka minulle on syntynyt mm. lapsettomuuspalstoja lukemalla.
 
Nyt ei mistaan tule mitaan. Aloitin siis pillerit uudestaan viikko sitten. Sen jalkeen seksihalut on kadonneet, vaikka olen tuoreessa parisuhteessa ja tahan asti on tullut muhinoitua joka paiva. Orgasmia ei tule vaikka mies tekee samat temput kuin aikaisemminkin. Ongelma on se, etten tieda onko tama psyykkista vai fyysista. Siis voiko pillerit aiheuttaa noin radikaalin muutoksen noin nopeasti vai tekeeko mun paa tepposet kun ollaan juuri aika nopealla aikataululla muutettu yhteen ja jossain alitajunnan syovereissa se varmaan vahasen pelottaa?
 
Nyt olen jo jonkin aikaa ollut ilman hormoneita. Vielä ei voi mitenkään varmasti sanoa mitään, mutta paino on hieman laskenut ja mieliala kohentunut. Tuskinpa niitä muutoksia kuitenkaan edes huomaa - ainakaan kaikkia - vielä tässä vaiheessa.

Judit, varmasti on pillereillä vaikutusta asiaan. Kyllä mulla alkoivat heti pillerit aloitettuani mielialat heitellä. Tietenkään pillereitäkään ei tule ihan kaikesta syyttää.
 
minä taidan olla todella poikkeava, kun päätin vajaan vuoden tauon jälkeen palata syömään e-pillereitä. niiden poisjättämisestä ei ollut mitään hyötyä, itse asiassa vain haittaa kun kuukautiskierto on ollut mitä tahansa 6 - 14 viikon väliltä ja sitten saa pelätä olevansa raskaana :curs: . vaikka ei meillä toisaalta ole kovin paljoa hommailtu, mutta eihän se vaadi kuin sen yhden kerran kumin rikkoutumista... :jahas: ainoa miinuspuoli, jonka siis epäilin pillereistä johtuvan, oli todella pahanlaatuinen haluttomuuteni, mutta sepä ei sitten johtunutkaan pillereistä. minä kun halusin ilman pillereitä entistä vähemmän seksiä! enkä todellakaan uskonut näin vähäisen määrän olevan mahdollista...

muiden juttuja täältä aina välillä lukiessani olen kovasti yrittänyt miettiä ja kuulostella mielialojani, mutta luulen, ettei pillereillä ole ollut mitään vaikutusta mihinkään alakuloisuuteen, raivokohtauksiin tms. jos jotain niin minusta tuntuu, että pillereiden aikaan olin paljon iloisempi ja energisempi kuin viime vuonna ilman pillereitä. minulle oli kaikin puolin helpottava päätös alkaa taas syömään niitä, tiedänpähän ainakin milloin kuukautiseni alkavat.
 
Itse en pillereitä edes aloita ihan vaan siitä syystä, että tollanen hormonilisä kasvattaa rintasyöpäriskiä aika tehokkaasti.. Jos suvussa syöpää niin kannattaa tosiaan miettiä tuota pillerien napsimista.
 
Itse en pillereitä edes aloita ihan vaan siitä syystä, että tollanen hormonilisä kasvattaa rintasyöpäriskiä aika tehokkaasti.. Jos suvussa syöpää niin kannattaa tosiaan miettiä tuota pillerien napsimista.

Tämähän on mielenkiintoista. Kerro lisää, mistä lähteistä asiasta löytyy tietoa? Noin niukka kommentti lisää vain turhaan huolta tässä threadissa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom