Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Itse en pillereitä edes aloita ihan vaan siitä syystä, että tollanen hormonilisä kasvattaa rintasyöpäriskiä aika tehokkaasti.. Jos suvussa syöpää niin kannattaa tosiaan miettiä tuota pillerien napsimista.

Minulla ainakin on ihan päinvastaista infoa tästä. Kun kävin parikk sitten tutkituttamassa/ultrauttamassa rintani niin lääkäri nimenomaan kysyi olenko syönyt pillereitä johon vastasin että joo, viimeiset 15+ vuotta. Johon hän totesi että tämä on hyvä asia (rintasyöpäriskiä ajatellen)

Sydän- ja verisuonisairauksien riski onkin sitten asia erikseen...

EDIT: niin ja minäkin lopettaisin pillerit ihan heti jos vaan löytäisin tyydyttävän hormoonittoman ehkäisymenetelmän. Ukolle kyllä sopisi kortongit ja vaahdot ja vaikka mitkä mutta itse taas en halua lähteä niiden kanssa sähläämään. Kuparikirerukasta taas olen kuullut niin paljon huonoa että sekään ei houkuta (kaikkihan on tietty yksilöllistä miten kroppa reagoi. En vaan tahtoisi nähdä vaivaa saada sitä asennettua ja sitten heti poistattaa jos ei sovi.)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt ei mistaan tule mitaan. Aloitin siis pillerit uudestaan viikko sitten. Sen jalkeen seksihalut on kadonneet, vaikka olen tuoreessa parisuhteessa ja tahan asti on tullut muhinoitua joka paiva. Orgasmia ei tule vaikka mies tekee samat temput kuin aikaisemminkin. Ongelma on se, etten tieda onko tama psyykkista vai fyysista. Siis voiko pillerit aiheuttaa noin radikaalin muutoksen noin nopeasti vai tekeeko mun paa tepposet kun ollaan juuri aika nopealla aikataululla muutettu yhteen ja jossain alitajunnan syovereissa se varmaan vahasen pelottaa?

Voihan se olla väliaikaistakin, kun pillerien alottamisesta on vasta viikko aikaa, mutta kannattaa kuulostella tilannetta. Mä just pääsin sanomasta vähän aikaa sitten, että oon ollu suht tyytyväinen yasminelleihin, kunnes aloin lueskeleen muiden juttuja ja sitten kolahti. Epätavallinen haluttomuus on hiipinyt tännekin, ja salakavalasti :(. Normaalisti on ollut haluja aina vähän liikaakin (jaksaisin useammin kuin mies), mutta nykyään pitää oikein tsempata itteensä, että tekis mieli ja sittenkään seksi ei tunnu samalta ja orgasmeista on saanu vaan haaveilla viime aikoina. On jotenkin tosi ristiriitainen olo, kun haluaisi, että tekisi mieli, mutta se ei enää kovin spontaanisti tapahdu:curs:
Ja vika ei ole parisuhteessa....Siksi aattelinkin jättää nää pillerit pois tän liuskan jälkeen.
Ehkä siirryn takaisin mineihin, joista ainut haitta oli, että ei juuri menkkoja kuulunut. Hmmm...kortsut ois muuten ok, mutta jotenkin pelottaa "luottaa" pelkästään niihin. Olenko ainut?
 
Kuparikirerukasta taas olen kuullut niin paljon huonoa että sekään ei houkuta (kaikkihan on tietty yksilöllistä miten kroppa reagoi. En vaan tahtoisi nähdä vaivaa saada sitä asennettua ja sitten heti poistattaa jos ei sovi.)
Sinullahan on lapsi? Sinuna kyllä kokeilisin. Ainakin täällä missä asun, saa kuparikierukan ilmaiseksi. Ei tuon laittaminen pitäisi synnyttäneelle niin kovin sattuakaan. Toki voi nipistää jos synnytyksestä on kauan.

Itse olen totaalisen hormonivammainen, en pysty käyttämään mitään hormoniehkäisyä. Minulle asennetiin kuparikierukka marraskuun alussa, jolloin synnytyksestä oli reilut 6 viikkoa. Minulla ei ole oikeastaan mitään pahaa sanottavaa tosta kapineesta. Ainoastaan laittoa seurannut runsaan viikon vuoton otti päähän, se kun tuli suoraan jälkivuodon jatkoksi.
 
Mä just hain uuden pakkauksen Yasmineita, niin en ole sitä vihkosta vielä heittänyt rodeen. Siellä lukee että ehkäisytabletteja käyttäneillä naisilla on todettu rintasyöpää useammin kuin saman ikäisillä naisilla jotka eivät käytä pilsuja. Mutta vihossa todetaan myös, että tämä saattaa johtua siitä, että pilsuja käyttäviä naisia tutkitaan useammin ja syövät todetaan näinollen aikaisemmin.
 
Mä en ymmärrä, mutta mua ahdistaa hirveästi, kun ajattelen e-pillereiden lihottavan. Ärsyttävintä on myöntää koko asia. :(

Luulin, että pääni on täysin vapaa "turhista" ajatuksista syömishäiriöni jälkeen, mutta ei vain ole! Muuten ajatukset ovat hyvällä mallilla - lukuunottamatta pillereitä.

Olen syönyt noin 3 viikkoa Yasmin-pillereitä. Ensimmäisellä viikolla oli ruokahaluttomuutta, pahoinvointia, mahakipua ja jopa oksensin. Toisella viikolla ei enää mitään ja nyt olen ollut ihan iloinen pirteä itseni. Rinnat ovat vain vähän turvonneet.

Minua ahdistaa siis vain yksi asia: lihominen. Stressaan, pelkään ja jännitän, että alan yhtäkkiä lihomaan pillereillä. En tiedä, voiko kukaan minua rauhoittaa, mutta pakko täältä on apua etsiä. Olen monesti aikaisemminkin saanut tsemppiä Pakkiksesta, kaipa nytkin.

Ainoa keinoni on ollut rauhoittaa itseäni: ruokahaluni on aika normaali (syön nälkäsignaalin mukaaan), syön kevyesti (terveellistä rasvaa toki, mutta noin muuten täyttävää proteiinia yms.), liikun aika paljon jne. Ja sitten olen yrittänyt vakuutella, että eikös ne pillerit kerää alussa nestettä, jos keräävät.

Voih, pois minusta paha henki.
 
Ninda: jos todella jotain tapahtuu, niin vaihda merkkiä :) Itelläni on Meliane käytössä, ja en ole kyllä yhtään lihonut. Päinvastoin... Vaikea sanoa, lisäävätkö ruokahaluakaan, kun en muista aikaa ilman pillereitä. Mutta näistä tykkään! Meliane on suht matalahormoninen. Joskus miulla oli käytössä Femodenit, ja ne kyllä sekä keräsi turvotusta että lisäsi ruokahalua, heti pillerit lopetettuani paino putosi 3kg parissa viikossa ja senkin jälkeen vielä lisää. Pyysin vaihtoa matalahormonisempiin ja sain Melianet, joista en ole luopunut.

Pillerithän sinällään eivät voi lihottaa. Ne voivat a) kerätä nestettä tai b) lisätä ruokahalua. Ite oon ihan tyytyväinen kyllä siihen että pillerien ansiosta miulla on jonkinnäköiset tissit :D
 
Minulla ainakin on ihan päinvastaista infoa tästä. Kun kävin parikk sitten tutkituttamassa/ultrauttamassa rintani niin lääkäri nimenomaan kysyi olenko syönyt pillereitä johon vastasin että joo, viimeiset 15+ vuotta. Johon hän totesi että tämä on hyvä asia (rintasyöpäriskiä ajatellen)


Siis aika erikoista puhetta..-vieläpä lääkäriltä! Estrogeenihan nimenomaan aiheuttaa rintasyöpää (aiheuttaa niin hyvälaatuisen kuin pahalaatuisenkin rintakudoksen kasvamista).. Ja e-pilleri tunnetusti on aika moinen estrogeenipommi.. Ainut syöpä, jolta pilllerit suojaa on munasarjasyöpä..
 
Nyt hieman ihmetyttää. Kokeilin Nuvaringiä puoli vuotta, mutta totesin että se ärsyttää paikkoja hiukan. Siispä takaisin pillereitä syömään. Nyt olen kohta kuukauden Marveloneja syönyt, ja aivan käsittämätön väsymys vaivaa. Käytännössä siis mikään muu ei kiinnosta kuin nukkuminen. Ei kai noiden sellaista pitäisi aiheuttaa. Kumminkaan en ole tietääkseni kipeänä, hemoglobiini on normaali, olen nukkunut enemmän kuin tarpeeksi, ei ole ollut erityisen rasittavaa tekemistä jne. Rinnat on myös vähän kipeät, mutta se ei pahemmin häiritse. Tekisi mieli heittää nuo hormonit menemään ja hakea kumiukkoja tilalle.
 
No johan nyt. Olen nyt tässä pari kolme viikkoa ollut ilman pillereitä. Mieli on selkeämpi. Ihan huomattavasti. Rintojen turvotus ja kipu ovat poissa. Panetuksen määrässä tämä näkyi vasta tässä tämän viikon lopulla: panettaa aivan rutosti. :curs: ?

Alun panetusintojen vähenemiseen kyllä vaikutti se huolikin koko hommasta. Joskus ei kiinnosta se ärsyttävä vaahtokaan ja kondomi vielä vähemmän. Se menee sitten niin, että minulle orgasmot nussimalla ja kaverille jollain toisella keinolla. Hohoo.
 
Mie olen syönyt pillereitä kohta 10 vuotta, merkkinä on ollut koko ajan Femoden. Pari päivää sitten kävin terveydenhoitajan luona keskustelemassa ehkäisystä ja lääkäri kirjotti sit reseptin Evra-laastariin. Nyt vaan ootellaan, ett äsyön tän luiskan pillereitä loppuun ja sit laitetaan laastari testaukseen. Katsotaan muuttuuko mikään mihinkään suuntaan :)
 
No voi hittolainen. Työkaveri kyseli juuri, olenko raskaana kun olen viimeaikoina niin kovasti pyöristynyt. Olen kyllä varsin turpea, joten ei ihmekään. Kohta lentää pillerit mäkeen :D
 
Ninda,

ei kannata olla ollenkaan huolissaan lihomisesta. Itse olen syönyt samaa merkkiä jo 10 vuotta, jonka aikana en ole lihonut tai laihtunut ollenkaan pillereiden vaikutuksesta. Pillereiden aikaan olen ehtinyt olla normaali-, ali- ja sairaalloisen alipainoinen, nyt kuitenkin taas terve. :D

Kokemukseni mukaan Yasmin pillereillä ei ollut ainakaan minun painooni mitään vaikutusta. :)
 
Kiitos tsempistä suklaapisara!
Ärsyttää , kun nyt pillereiden aloittamisen jälkeen on tullut tuijotettua liikaa vaakaa. Miksi en vain voi muistaa, että nestettä voi kerääntyä kehoon helposti? :jahas:

Esim. parissa päivässä painoa on tullut kilo lisää. Käväisin vaa'alla peräkkäisinä päivinä. Hmm, mietin vain sitä, että yleensä ennen kuukautisia paino nousee sen kilon verran ylemmäs. Nyt mulla loppuu perjantaina liuska eli voisiko liuskan loppuminen ja sen jälkeinen oletettava menkkojen alkaminen lisätä turvotusta jo tässä vaiheessa? Tiedän turhaa mietintää, mutta pohdinpa silti. Ennen oli vain niin selvää, milloin alkoi kerätä nestettä menkkojen edellä.
 
No johan nyt. Olen nyt tässä pari kolme viikkoa ollut ilman pillereitä. Mieli on selkeämpi. Ihan huomattavasti. Rintojen turvotus ja kipu ovat poissa. Panetuksen määrässä tämä näkyi vasta tässä tämän viikon lopulla: panettaa aivan rutosti. :curs: ?[/SIZE]

Itse lopetin renkaan käytön joitakin kuukausia sitten, kun parisuhdekin päättyi eikä sitten vain tullut haettua uutta reseptiä. Olo on ollut parempi ja jotenkin selkeämpi, viihdyn paremmin tällä tavoin. Mutta tuota Venlan mainitsemaa rintojen turvotusta jäin kyllä kaipaamaan.:D
 
Mutta tuota Venlan mainitsemaa rintojen turvotusta jäin kyllä kaipaamaan.:D

Turvotus on rinnoissa ok, mutta ei kipu...
Nyt löysin gynen, joka ei sulkenut pois sitä kuparikierukka-asiaa. Pitää ensin kuitenkin kokeilla minipillereitä - ja kovasti tuo varoitteli, että ne vuodot sitten voivat olla varsin runsaita ja kivuliaita kierukan kanssa. Kuulemma se ns. oman "luonnollisen" vuodon määrä korreloi tuon kierukan kanssa tulevan vuodon kanssa. Olisikin oikein kivaa jos kuukautiset kestäisivät kivuliaina jonkun kymmenen päivää. Vituttaa, mutta ainakin asia on hieman edistynyt.
 
Venla, millaiset kuukautiset sulla on nyt, ilman kierukkaa?

Mä oon ollut kieltämättä kierukan kanssa jonkin verran kipeämpi, mutta ei se mitään sietämätöntä ole. Kipua on myös useampana päivänä kuin ennen, mutta esim. särkylääkettä otan aniharvoin, en oikeastaan koskaan.

Tosin mun menkat ei olleet mitenkään valtavat ennen kierukkaakaan.
Vuoto kestää nyt kauemmin ja on runsaampaa, niin että tamponia saa vaihtaa usein ja vessa on hyvä olla lähellä, mutta ei tää mulle mikään suuri ongelma ole.

Tee sille gynelle selväksi, että sulla on huonoja kokemuksia hormoniehkäisystä äläkä anna sen pelotella. Jos sä olet nyt ollut ilman pillereitä ja huomannut olos kohentuneen, niin miksei kierukkaa vois kokeilla ensin? Minipillereitäkin se varmaan kehottaa sua kokeileen sen puoli vuotta vähintään.

Mä oon ollut kierukkaan erittäin tyytyväinen.
 
hela texten


Itsellä on käynyt juurikin päinvastoin kierukan käytön myötä. Laiton jälkeen oli kuukautiskipumaista tunnetta alaselässä, mutta sen jälkeen tilanne rauhoittui parissa päivässä ja menkatkin ovat niukentuneet tosi paljon, jos edes tulevat. En tosin osaa sanoa voiko tämä johtua nimenomaan siitä, että mulla on hormoni- eikä kuparikierukka. Äärimmäisen tyytyväinen olen kuitenkin ollut.

Itselläni on kaiken kaikkiaan ollut käytössä nuvaring ja nyt tuo kierukka. Nuvaankin olin ihan tyytyväinen, mutta kallis se oli ja vähän käyttöpaikkansa takia nihkeä. Pillereitä tällainen unohtelevainen reikäpää ei viitsi edes yrittää.:D

Pointti oli siis kuitenkin se, että kannattaa ihmeessä harkita myös noita pidempiaikaisia ehkäisymenetelmiä. Synnyttämättömillekin ihan mainiosti sopivat, kunhan paikalleenlaitto onnistuu(kohdunsuu tiukempi).
 
Venla, millaiset kuukautiset sulla on nyt, ilman kierukkaa?

Mulla ei ole renkaan poistamisen jälkeen vielä ollut niitä ns. luonnollisia kuukautisia. Ennen muinoin ne olivat suhteellisen runsaat (kestivätkin joskus 4-5 päivää) ja toisinaan kivuliaat, mutteivät mitkään ihan raastavan hirveät.

Hormonikierukka ja kuparikierukka ovat siis toki aivan eri asia. Jos minipillerit sopivat, myös hormonikierukka tai se jokin kapselihomma sopivat. Sanoin nyt gynekologille jo alustavasti, että en oikeastaan tahtoisi syödä mitään hormoneja. Ongelmaa kasvattaa se, että kevään mittaan on tulossa tärkeitä kilpailuja, painonpudotusta ja stressiä muutenkin, joita en tahtoisi sotkea uusilla ehkäisy- enkä varsinkaan hormonihuolilla. Minipillereitä pitäisi kokeilla ainakin 3 kk, mutta... ei saatana. En vain tahtoisi sitä rumbaa taas aloittaa. Kaikkein mieluiten söisin pillereitä tai käyttäisin rengasta - joista ei tulisi sivuoireita. :(
 
Väliaikatietoja. Halusitte tai ette. Lyhyesti: pillereiden lopettaminen oli aivan loistava teko. Parhaita ehkä koskaan tekemiäni päätöksiä. Nyt vituttaa enää se, että en tajunnut aiemmin. Ja etten edelleenkään tiedä, mitä seuraavaksi.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom