Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt vasta tajusin että mun vatsa, joka näyttää siltä, kuin olisin kolmannella kuulla raskaana, saattaa olla juurikin tuota hormooniturvotusta!!! Rinnat on turvonneet pillerien myötä ja paino noussut kun syömishalut on ihan hirveät liuskan lopussa..Ajattelin, että olen vain lihonut ja kaikki mennyt vatsaan, mutta olen ollut välillä laihempi ja vatsa oli silloinkin pulskea, mutta ennen pillereitä ei mulla mitään pömppövatsaa ollu!!! En ajatellut että tuokin liittyisi mahdollisesti pillereihin kun noita muita sivuvaikutuksia on kuitenkin aikamoinen litanja....No, pillerit lentää roskiin viikon päästä, mutta pitää silti varata aika papaan, ettei se unohdu..

Ja piti vielä sanomani, että rengas ei sopinut mulle, hiiva oli kokoajan eikä meinannu lähteä pois. Yhdelle kaverilleni sopi tosi hyvin, yhdelle tuli jatkuvasti virtsaputken tulehdus ja yhdellä alkoi tulla maitoa rinnoista. Ollaan me vaan niin erilaisia.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hmmm, mä olen useamman vuoden pillereitä käyttänyt ja nyt vähän mietityttää, etta johtuukohan niistä vatsani turvotus... Joskus syönnin jälkeen vatsa turpoaa kuin ilmapallo ja olo on todella tukala, kun tuntuu siltä, että koko suolista räjähtää... Olen yrittänyt liittää kyseistä vaivaa erinäisiin ruokiin, mutta tähän mennessä olen huomannut ainoastaan pizzeria pizzan olevan sellainen varma tekijä, joka turvottaa. Tosin, myös liikkuminen liian pian syönnin jälkeen saa vatsan välittömästi reagoimaan, kuten myös matkustaminen, mutta voikohan pillerit vaikuttaa myös? Ei mulla näitä ongelmia kyllä ennen pillereitä ollut...
 
Täysin samat fiilikset!!! Aamulla sentään vähän sidettävämpi olo, mutta autappa ku meet syömään, niin johan turpos.
Ja mulle on tehty ton takia keliakia ym. testit, kun ei kuulemma oo normaalia..

Jes, en ole siis ainoa ongelmallinen. Mä olen myös noita testejä harkinnut vähän, mutta kun itse seurailee omaa syömistä, niin ei siinä mahan turpoamisessa näytä oikein olevan mitään logiikkaa. Sillä on ihan oma tahto. Yleensä tiistai ilta on semmoinen, että maha tietää treenin lähestyvän ja päättää alkaa temppuilemaan :jahas: Aamulla ei kyllä mullakaan ole koskaan maha ollut enää turvoksissa, että se yön aikana häviää. Illat on pahimpia.
 
Olenko siis todellakin niitä harvoja joka ei ole kärsinyt e-pillereistä johtuvista vaivoista? En kovin montaa positiivista kommenttie e-pillereistä nähnyt (ainakaan niiltä sivuilta joita luin :D) ! Olen kyllä popsinut pillereitä vain vuoden verran.
 
Olenko siis todellakin niitä harvoja joka ei ole kärsinyt e-pillereistä johtuvista vaivoista? En kovin montaa positiivista kommenttie e-pillereistä nähnyt (ainakaan niiltä sivuilta joita luin :D) ! Olen kyllä popsinut pillereitä vain vuoden verran.

Vai olisiko mahdollista että hormoniehkäisyynsä tyytyväiset eivät lue/kirjoittele näihin ketjuihin, joissa puhutaan lähes pelkästään negatiivisista sivareista? En ihan kauheesti tekis johtopäätöksiä siitä ettet nähnyt kovin montaa positiivista kommenttia. Ihmisluonto nyt on sellainen että valitukset tuodaan paljon helpommin julkisuuteen kuin tyytyväisyys.

Tosin onhan tässäkin ketjussa moni kirjoitellut että epämiellyttävä oireilu on alkanut vasta vuosien pillereiden syönnin jälkeen, sekin on siis mahdollista. Missään nimessä ei ole tarkoitus pelotella, voit hyvin kuulua siihen runsaslukuiseen joukkoon jolle yhdistelmäehkäisypillerit sopivat hyvin.
 
mushu:
Mulla varmaan vaikutti "nopeaan toipumiseen" sekin, että olin syönyt ko. pillereitä (yasminelleja) vasta noin puolen vuoden ajan.
 
mushu ja Sharaid:
Kokeilkaapa entsyymejä siihen ruoansulatukseen. Noi oireet kertoo juurikin ruoansulatusentsyymien puutteesta, etenkin jos vatsa turpoaa heti syönnin jälkeen. Jos ongelma ilmenee taas reilu tunnin päästä syömisestä on ongelma suolistossa, silloin maitohappobakteereja mitä tosin kaikkien kannattaisi syödä päivittäin.
Hyviä ruoansulatusentsyymejä ja maitohappobakteereja saa terveyskaupoista.

Ei niitä pillereitä aina kannata syyttää kaikesta...
 
Mä en jokseenkaan edes ymmärtänyt ja huomannut, että pillerit voisivat olla ne, jotka aiheuttavat ajoittain apaattisuutta ja pahan olon purkauksia ja tunteiden vyörymistä laidasta toiseen. Ajattelin vaan, että nehän kuluu tähän pakettiin: aluksi nuoruuteen ja myöhemmin naiseuteen :) Joopajoo.

Olen syönyt pilsuja muistaakseni 16-vuotiaasta asti säännöllisesti. Kokeiltu on useita merkkejä, esim. Gracialia, diane novia ja nykyisin yasminelleja. Yasminellet ovat sopineet parhaiten (ei päänsärkyjä, auramigreenejä ja rintojen arkuutta). Kuitenkin tunnekuohut ovat olleet ja pysynyeet, samoin ajottainen alakulo ja halujen vähäisyys tai oikeammin miltei kokonainen katoaminen (osittain voi johtua myös limakalvojen kuivuudesta, eli yhdyntä tekee siten myös joskus kipeää).

Otin nyt sitten härkää sarvista, soitin YTHS:ään ja sain soittoajan lääkärille, josko voisi vaihtaa suorilta käsin ehkäisykierukkaan. Onhan tuossakin toki hormoneja mutta monet ovat kehuneet sitä jopa pillereitä paremmaksi. Kokeillaan nyt ennen kuin tullaan valinnan eteen: hormonaalinen ehkäisy vai ei säännöllistä ehkäiysä ollenkaan?
 
mushu ja Sharaid:
Kokeilkaapa entsyymejä siihen ruoansulatukseen. Noi oireet kertoo juurikin ruoansulatusentsyymien puutteesta, etenkin jos vatsa turpoaa heti syönnin jälkeen. Jos ongelma ilmenee taas reilu tunnin päästä syömisestä on ongelma suolistossa, silloin maitohappobakteereja mitä tosin kaikkien kannattaisi syödä päivittäin.
Hyviä ruoansulatusentsyymejä ja maitohappobakteereja saa terveyskaupoista.

Ei niitä pillereitä aina kannata syyttää kaikesta...

Kokeiltu on myös noita lääkärin käskystä! Mulle lääkäri vain sanoi että mitään syytä asialle ei voida osoittaa, koska kaikki testitulokset oli negatiivisia, mutta tilanne ei ole normaali.. Ongelmahan on se että kun se vatsa turpoaa, niin se pysyy turvonneena koko päivän, näin ei lääkärin mukaan ainakaan pitäisi olla jos ongelma olisi ruuansulatuksessa..Katsotaan josko ongelma poistuisi pillerien lopettamisen myötä, jos ei, niin silloin vika on jossain muualla..
 
Kärsin kuitenkin sairaan kivuliaista vuodoista: ennen pillereiden syöntiä kärsin pyörtyilystä, puolen tunnin jaksoissa tärisin kivusta ja en pystynyt kuin makaamaan lattialla, yöunet jäivät vähiin..

Jos kivut palaavat, niin suosittelen selvittämään, voisiko sinulla olla endometrioosi. Noin voimakkaat kivut EIVÄT OLE missään tapauksessa normaaleja eivätkä kuulu asiaan.

http://www.endometrioosi.fi/
 
mushu ja Sharaid:
Kokeilkaapa entsyymejä siihen ruoansulatukseen. Noi oireet kertoo juurikin ruoansulatusentsyymien puutteesta, etenkin jos vatsa turpoaa heti syönnin jälkeen. Jos ongelma ilmenee taas reilu tunnin päästä syömisestä on ongelma suolistossa, silloin maitohappobakteereja mitä tosin kaikkien kannattaisi syödä päivittäin.
Hyviä ruoansulatusentsyymejä ja maitohappobakteereja saa terveyskaupoista.

Ei niitä pillereitä aina kannata syyttää kaikesta...

Maitohappobakteereja syön kyllä, mutta ei se näytä erityisemmin asiaan vaikuttavan :(
Tuo entsyymi-juttu oli jotain ihan uutta. Mistä semmoisia?
 
Maitohappobakteereja syön kyllä, mutta ei se näytä erityisemmin asiaan vaikuttavan :(
Tuo entsyymi-juttu oli jotain ihan uutta. Mistä semmoisia?

Maitohappobakteerejakin on hyviä ja huonoja. Kannattaa valita joku vahva tuote jossa bakteerit on pakattu kapseleihin.
Terveyskaupoista tosiaan löytyy molempia entsyymejä ja maitohappobakteereita, lisäksi myyjät opastaa aina tuotteiden käytössä. ;)
 
Noin voimakkaat kivut EIVÄT OLE missään tapauksessa normaaleja eivätkä kuulu asiaan.

Anteeksi, että tartun tähän, mutta miten perustelet tämän väitteen? En tunne taustaasi, joten en tiedä, oletko naistentautien erikoislääkäri tai vastaava. Kuitenkin minulla ja usealla tuttavallani (mm. äidilläni) on nuorena ollut juuri tuonkaltaisia menkkakipuja, noita kouristuksia, hikoilua ja pyörtyilyä. Eikä kellään näistä ihmisistä ole todettu endometrioosia tai muutakaan "epänormaliutta".

Tai ehkä minä, äitini ja jotkut ystävistäni vain sitten olemme epänormaaleja :rolleyes:
 
Kuitenkin minulla ja usealla tuttavallani (mm. äidilläni) on nuorena ollut juuri tuonkaltaisia menkkakipuja, noita kouristuksia, hikoilua ja pyörtyilyä. Eikä kellään näistä ihmisistä ole todettu endometrioosia tai muutakaan "epänormaliutta".

Tai ehkä minä, äitini ja jotkut ystävistäni vain sitten olemme epänormaaleja :rolleyes:

Sukuvika minullakin, kivut ja krampit niin hirveitä, että jalat meni alta, hyperventiloin, tärisin ja hikoilin. Systerillä ja äidillä sama juttu. Kellään ns syytä ei ole löytynyt, ja oireet ovatkin hiipuneet huomattavasti tuossa kolmenkympin korvilla. Ihan siedettävät kivut nykyään, olen jopa työkykyinen kun tankkaan ennakoivasti reilusti särkylääkkeitä.
 
Ystävälläni on myös kamalat menkkakivut, joihin ei vaikuta kuin joku tietty lääke, ja sekin vain vähän aikaa. Ennen kuin hän söi pillereitä, hän makasi menkkojen alkupäivinä vain sängyssä, saattoi pyörtyä, kouristeli yms... Koulussa oli aina kuin "aineissa" menkkojen aikana, koska oli ottanut lääkettä.

Hänen äidillään oli helpottanut samanlaiset kivut ensimmäisen synnytyksen jälkeen.
 
Omakohtaista kokemusta valitettavasti löytyy runsaasti. Monet endoa sairastavat elävät tietämättään ilman diagnoosia, koska tuota sairautta ei aina osata kunnolla hoitaa eikä diagnosoida. Ainut luotettava tapa todeta endo on tähystysleikkaus - endo ei välttämättä löydy sen paremmin ultralla, magneetilla kuin käsikopelollakaan. Myöskään se, kuinka paljon endoa löytyy, ei ole suoraan verrannollinen kipujen määrään - joillakin ihan vähäinen määrä endokudosta aiheuttaa järkyttävät kivut, joillakin on ihan vatsa "ummessa" eikä silti pahoja kipuja. Endo helpottaa monilla lasten saamisen myötä, joskaan ei kaikilla. Arviolta 10% naisista kärsii endosta elämänsä aikana, eli aika moni.

Suosittelen siis selvittämään sairaslomia ja reseptilääkkeitä vaativien kipujen syyt perinpohjin, koska endo aiheuttaa kipujen lisäksi usein lapsettomuutta ja/tai suolisto-ongelmia jotka voivat johtaa siihen että osa suolistosta joudutaan poistamaan. Vaikka - tai oikeastaan erityisesti - kivut menisi suvussa niin syyt pitää selvittää, koska myös endometrioosi on periytyvää sorttia. Jos mitään tuollaista ei löydy, niin hyvä niin, mutta endometrioosiyhdistyksen kanssa yhteistyössä toimivien, endoon erikoistuneiden naistentautien erikoislääkärien mukaan invalidisoivien, voimakkaiden kk-kipujen syyt pitäisi selvittää ja sulkea esim. endo ja adenomyoosi pois laskuista.
 
invalidisoivien, voimakkaiden kk-kipujen syyt pitäisi selvittää ja sulkea esim. endo ja adenomyoosi pois laskuista.

No niinkuin jo tuossa edellisessä tekstissäni kirjoitin, niin nämä on kyllä suljettu pois noissa tapauksissa, joita kuvailin. Mutta, mitäpä sitä koville menkkakivuilleen voi. Olivat ne sitten normaaleja tai eivät.
 
Mutta, mitäpä sitä koville menkkakivuilleen voi. Olivat ne sitten normaaleja tai eivät.

No esim. endokipuihin ja endoon yleensä on paljon tehokkaampiakin hoitokeinoja kuin kipulääkkeiden jättiannostelu tai kuukausittainen inferno. Minun kokemukseni mukaan kipuun suhtaudutaan asiallisemmin, jos siihen on jokin syy. Se on sinänsä valitettavaa, omiakin kipujani vähäteltiin monta vuotta lääkärien toimesta ennen kuin sain endodiagnoosin. Siksi yritän sanoa muillekin, ettei pitäisi purematta niellä lääkärien fraaseja "se kipu nyt vain kuuluu naisen elämään". Hyvä tietysti jos kyseessä on "vain" kipu ilman sen vakavampaa syytä, mutta itse olen jopa vähän katkeroitunut siitä että uskoin epäpätevien lääkärien juttuja joissa kyseenalaistettiin lopulta mielenterveytenikin, ja kärsin monta vuotta ihan turhaan. Ennen kuin puoliväkisin sain keploteltua itselleni lähetteen tähystysleikkaukseen, kukaan minua hoitanut ammattilainen ei vakavissaan uskonut että kyseessä olisi voinut olla endo, vaikka kaikessa alaan liittyvässä kirjallisuudessa sanotaan ihan selvästi että ainut keino varmaan diagnoosiin on se tähystys.
 
Oon tullu pikku hiljaa siihen tulokseen et mun kohdalla kyse voi olla endosta.. pitää kattoa mitä tulevaisuus tuo tullessaan noiden kipujen suhteen ja kattoa tilannetta sitten uudelleen.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom