Muistaakseni joku sanoi mulle viime keväänä, että kupin ja kierukan käyttö onnistuu yhtä aikaa. Olikohan jopa tässä ketjussa.
Tamponin kanssahan on sama vaara, se, että kierukan langat takertuu tampooniin ja se irtoaa mukana. Vuotopäiviksi suositellaankin siksi sidettä. Minä käytän tamponia, koska en oo koskaan siteistä tykännyt, ja täytyy sanoa, että kyllä ne langat vähän meinaa niukempina päivinä takertua. Mulla kun runsaampaa vuotoa ei ole tän kuparikierukankaan kanssa kuin parina päivänä ja välivuotokin on nykyään niin vähäistä, että käytännössä pikkarit eristää ihan riittävästi.
Minä sain oman kierukkani tk:n kautta, loppujen lopuksi melko nopeasti, vaikka vastaanottoajan povattiin ensin venyvän ainakin parin kuukauden päähän. Kärsimättömänä tyyppinä ehdin tuskastua siinä välissä, joten tilasin ajan yksityiselle. "Pääsin" keski-ikäisen miehen vastaanotolle, joka kivenkovaan väitti, että (aiemmasta sairaudesta ja sen hoidoista johtuen) mun kohtu on liian pieni kierukalle. Se suositteli kovasti Yasminelle-pillereitä ja tukki puoliväkisin reseptin mukaan. Ehkäisypuikot äijä otti esille myös, mutta pillerit oli sen mielestä käytännössä aivan sivuvaikutuksettomia ja siksi ykkösvaihtoehto. Sanoin hälle kyllä, että en arvatenkaan reseptiä lunasta, koska en halua enää hormoniehkäisyn sivuvaikutuksia enkä siksi ala mielelläni edes kokeilemaan tuleeko niitä tällä lääkkeellä. Varsinkin kun elimistö on juuri päässyt kutakuinkin myös hormonaaliseen tasapainoon vastikään läpikäydystä vakavasta sairaudesta.
Näillä tiedoilla päätettiin avokin kansssa jatkaa puikoilla. Kyllähän ne vähän seksin spontaaniutta syö, mutta sen kans voi elää. Tuleepahan satsattua esileikkiin! ;) Niin silkkipylly ei kannata olla, että vaahtoa pelkää, siihen tottuu kyllä.
Yllättäen tuli sitten kutsu kaupunginsairaalaan, jonne päätin ihan piruuttani mennä. Lääkäri laittoi kierukan parissa minuutissa paikoilleen ja naureskeli kun totesin, että jaa, sekö mahtui. Ei mitään ongelmia, eli ilmeisesti "kohdun pienuus" oli enemmänkin edellisen lääkärin asenteesta kiinni. Mainittakoon, että keski-ikäinen mies oli muuten tämä toinenkin.
Lähetteen antanut tk-lääkäri oli sen sijaan nuorehko nainen. Hän kyllä kyseli tarkkaan motiivini ja harkinnanasteeni mutta otti oikein todesta kun perustelin, miksi en halua hormonaalista ehkäisyä.