Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Kapseli laitetaan emättimeen 10 min ennen yhdyntää, jossa se sulaa "vaahdoksi". Toimii näppärästi liukkarina samalla, sitä "vaahtoa" nimittäin piisaa ihan reilusti! En oikein tykkää tuosta vaahdon määrästä, joten meillä mennään yleensä pelkän kortsun kanssa.

Voi perkele. Juuri tuota se äijjä pelkää. Enkä itsekään ihan hirveästi pidä ajatuksesta... meillä ei kortsu käy kyllä ollenkaan. Ihan vitun siistiä.

Lopetin sitten sen renkaan käytön, ja ostin noita kapseleita ihan kokeilumielessä. Minipillereihin on resepti, ja ehkäpä niitä kokeilen, koska jos ne toimivat, silloin hormonikierukka tai se joku ihmeen kapseli toimivat myös.

Ja joo. Pillerit turvottavat, kasvattavat rintoja ja mullakin PMS-oireet kestävät viikon tai pari (!) noiden hormonaalisten ehkäisyjudeksien kanssa. Vituttaa ajatellakin, että e-pillereiden sivuoireet saattoivat olla viime vuonna yksi syy siihen, että jouduin pitämään lajistani taukoa. Kroppa ja pää aivan sekaisin, ja hyvinkin paljon mahdollista että pillereillä on ollut vaikutusta asiaan. Miksi en lopettanut niitä jo silloin? Ehkä vain mukavan seksin ja miehen vuoksi. Vittusaatana.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Venla, kannataa kokeila niitä minipillereitä vielä. Niitä otetaan yksi joka ikinen päivä, jolloin sen yhden hormonin tasot on samat koko ajan. Se, miten omat hormonit tuohon suhtatuu, on kokeilun paikka, mutta ne voi hyvin sopiakin.
Itse napsin Mini-Pill merkkisiä , varmasti muuten maailman halvimpia pilsuja semmoiset 4 vuotta. Ongelmina olivat josksus poisjääneet kuukautiset tai noin viikon kestänyt tiputtelu. Muuten olivat hyviä ja halpoja käyttää. Cerazette, toinen minipilleri, taas ei sopinut sinnepäinkään.

Nykyään syön lääkärini suosituksesta 3-4 liuskaa matalahormonisia pillereitä peräkkäin pitämään kuukautismigreenin poissa. Mini-Pillin kanssa nimittäin migreeniä tuli vähän turhan usein oman kropan vuoksi. (Omat hormonit ja stressi laukaisevat minulla pahat migreenit.)

Ihmettelen muuten, miksi te jotka valitatte joka kuukautista vuoristorataa kysy lääkäriltänne ja kokeile samaa? Toki minullakin on pomminvarmasti 72 tuntia kestävä migreeni nk. tyhjennysviikon aikana, mutta nykyään 3-4x harvemmin. Siitä hyvästä olen valmis maksamaan rahaa, ennemmin e-pillereiden kuin migreenin estolääkityksen muodossa.

edit: tarkistin uteliaisuuttani Mini-pillin hinnan, 3kk 8,64€.
 
Venla, kannataa kokeila niitä minipillereitä vielä. Niitä otetaan yksi joka ikinen päivä, jolloin sen yhden hormonin tasot on samat koko ajan. Se, miten omat hormonit tuohon suhtatuu, on kokeilun paikka, mutta ne voi hyvin sopiakin.
Itse napsin Mini-Pill merkkisiä , varmasti muuten maailman halvimpia pilsuja semmoiset 4 vuotta. Ongelmina olivat josksus poisjääneet kuukautiset tai noin viikon kestänyt tiputtelu. Muuten olivat hyviä ja halpoja käyttää. Cerazette, toinen minipilleri, taas ei sopinut sinnepäinkään.

Cerazetteen sain reseptin. (Kumma kyllä just siihen, jossa hormonitaso on korkein kaikista minipillereistä... mä kun tunnun saavan sivuoireita kaikista mahdollisista aineksista :D.) Ja kokeilen niitä kyllä vielä. Jos noi ei sovi, niin ehkä sitten kannattaa kokeilla vielä toistakin minipilleriä ja... huoh. Olen vaan niin vittuuntunut tällä hetkellä näihin juttuihin, että ainakin yhden kuukauden olen nyt ilman mitään lisättyjä hormoneja. Ajatuskin tuntuu puhdistavalta.

Ai niin muuten, laiskuuttani en jaksa googlettaa, joten voisiko joku kertoa, käykö kuukautiskuppi kierukan kanssa. Mielestäni joskus joku sanoi, että käy, en ole varma.
 
^ Ohjeet kieltävät käyttämästä kuukuppia kierukan kanssa, koska on olemassa (teoreettinen?) todennäköisyys että kierukan narut tarttuvat kuppiin ja kupin poisto vetää kierukan mukanaan. Monet kuitenkin niitä kuulema yhtäaikaa käyttävät, etenkin jos kierukan narut on jätetty lyhyelle.
 
Mulla on ollut Nuvaring käytössä noin 3v. Mielestäni hyvin on toiminut, paitsi menkkoja näkyy kyl tosi harvoin. Olen kyllä ajatellut että on johtunut tressistä tms.

Onkohan muillakin nuvaringin käyttäjillä ollut samoja havaintoja, että menkkoja näkyy harvoin? Olen myös noin kolmisen vuotta käyttänyt rengasta ja 1,5 vuoden ajan (noin) ei menkkoja kuulu kuin joka toinen väliviikko, jos silloinkaan tai ovat hyvinhyvin niukkoja.

Olen miettinyt tuota stressiä myös mutta en usko sen olevan itellä syynä. Toisena voisi tietty olla alhainen rasvaprosentti mutta sitäkin olen saanut hilattua ylemmäs. Painonnousu ei voi olla silkkaa lihasta, vaikka varsinkin tänä syksynä olen erityisen paljon punttia "vääntäny" ja paino noussut.

Olisi mielenkiintoista kuulla kommentteja muilta pidempään rengasta käyttäneiltä.
 
No mulla on tuo rengas ollu jo...öö...oiskohan kolme vuotta...no, vuosia kuitenkin. Välivuoto on tosi niukkaa... kestää päivän-kaks, ei mitään kipujakaan. Joskus on jäänet kokonaan pois. Oon kyllä tyytyväinen :)...
 
Muistaakseni joku sanoi mulle viime keväänä, että kupin ja kierukan käyttö onnistuu yhtä aikaa. Olikohan jopa tässä ketjussa.

Tamponin kanssahan on sama vaara, se, että kierukan langat takertuu tampooniin ja se irtoaa mukana. Vuotopäiviksi suositellaankin siksi sidettä. Minä käytän tamponia, koska en oo koskaan siteistä tykännyt, ja täytyy sanoa, että kyllä ne langat vähän meinaa niukempina päivinä takertua. Mulla kun runsaampaa vuotoa ei ole tän kuparikierukankaan kanssa kuin parina päivänä ja välivuotokin on nykyään niin vähäistä, että käytännössä pikkarit eristää ihan riittävästi.:)

Minä sain oman kierukkani tk:n kautta, loppujen lopuksi melko nopeasti, vaikka vastaanottoajan povattiin ensin venyvän ainakin parin kuukauden päähän. Kärsimättömänä tyyppinä ehdin tuskastua siinä välissä, joten tilasin ajan yksityiselle. "Pääsin" keski-ikäisen miehen vastaanotolle, joka kivenkovaan väitti, että (aiemmasta sairaudesta ja sen hoidoista johtuen) mun kohtu on liian pieni kierukalle. Se suositteli kovasti Yasminelle-pillereitä ja tukki puoliväkisin reseptin mukaan. Ehkäisypuikot äijä otti esille myös, mutta pillerit oli sen mielestä käytännössä aivan sivuvaikutuksettomia ja siksi ykkösvaihtoehto. Sanoin hälle kyllä, että en arvatenkaan reseptiä lunasta, koska en halua enää hormoniehkäisyn sivuvaikutuksia enkä siksi ala mielelläni edes kokeilemaan tuleeko niitä tällä lääkkeellä. Varsinkin kun elimistö on juuri päässyt kutakuinkin myös hormonaaliseen tasapainoon vastikään läpikäydystä vakavasta sairaudesta.

Näillä tiedoilla päätettiin avokin kansssa jatkaa puikoilla. Kyllähän ne vähän seksin spontaaniutta syö, mutta sen kans voi elää. Tuleepahan satsattua esileikkiin! ;) Niin silkkipylly ei kannata olla, että vaahtoa pelkää, siihen tottuu kyllä.

Yllättäen tuli sitten kutsu kaupunginsairaalaan, jonne päätin ihan piruuttani mennä. Lääkäri laittoi kierukan parissa minuutissa paikoilleen ja naureskeli kun totesin, että jaa, sekö mahtui. Ei mitään ongelmia, eli ilmeisesti "kohdun pienuus" oli enemmänkin edellisen lääkärin asenteesta kiinni. Mainittakoon, että keski-ikäinen mies oli muuten tämä toinenkin.

Lähetteen antanut tk-lääkäri oli sen sijaan nuorehko nainen. Hän kyllä kyseli tarkkaan motiivini ja harkinnanasteeni mutta otti oikein todesta kun perustelin, miksi en halua hormonaalista ehkäisyä.
 
Uudelleen: kokeilkaa laastaria. Ihan näkymätön se ei ole (joskaan ei myöskään näkyvä, riippuu minne sen sijoittaa). Ei sivuoireita. Ekat kaks kiertoa oli päänsärkyä snadisti parina päivänä, sitäkään ei tietty voi 100% todistaa johtuvaksi laastarista. Ei tartte muistaa kun kerran viikossa. Pysyy hyvin treenatessa ja suihkussa, ja uimassa.
 
Itse olin aika pitkään epäilevä e-pillereiden aloituksen kanssa. Tiesin, että jo menkkojen takia pitäisi aloittaa, mutta pelkäsin sivuoireita kamalasti. Nyt on neljä päivää vasta syönyt ja jotenkin yrittänyt "unohtaa" koko asian - siis en, että mulla on hormonimömmöjä kehossa. ;) Oireena on alussa ollut pahoinvointia, toivotaan tämän tasoittuvan.
 
Lääkäri laittoi kierukan parissa minuutissa paikoilleen ja naureskeli kun totesin, että jaa, sekö mahtui. Ei mitään ongelmia, eli ilmeisesti "kohdun pienuus" oli enemmänkin edellisen lääkärin asenteesta kiinni.

Ainakin kuparikierukkaa löytyy muutamaa eri kokoa, kaiketi se kohtu on hieman eri kaliiberia synnyttämättömillä kuin synnyttäneillä naisilla.

Oma lääkärini (alle 40v nainen) ehdotti kierukkaa jo ennen kuin itse ehdin sanoa mitään - vaikka JUURI sitä olinkin toivonut. Kerroin ettei lapsia ole kalenteriin merkitty ainakaan pariin-kolmeen vuoteen, ja miten olen ehtinyt kokeilla niin pillerit, renkaat kuin laastaritkin, eikä mikään niistä pidemmän päälle ole ollut toimiva ratkaisu (pillerit unohtuivat, rengas härnäs limakalvoja niin että aina oli paikat rikki, laastari ei kestänyt treeni- ja suihkumääriä ja vei sitä paitsi puoliskolta kaikki himot :D ei oo mikään nätti näky pyllyssä, ainakaan mun..) Niinpä sain noin kuukausi sitten kuparikierukan ja ainakin tällä hetkellä fiilis mitä mainioin! Asennus tosin sattui mulla ainakin ihan prkleesti mutta se hetki ei kestänyt kauaa. Ekat menkat tuli täysin ajallaan, ilman välihässäköitä, vaikkakin efekti ekat kolme päivää oli niinkuin hana ois avattu..mutta tieto siitä että kroppa saa telmiä hormoonivapaana auttaa kestämään tuonkin.

Joo ja bonuksena ainakin mulla myös 24/7-hetikö-pannaan-fiilis :piis:
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin kuparikierukkaa löytyy muutamaa eri kokoa

Joo, ois voinut luulla lekurisedänkin tietävän..
Mäkään en siis ole synnyttänyt.

Kierukan laitto ei mun mielestä mitään ääretöntä kipua tuottanut. Se kävi kuitenkin niin nopeasti. Vuotoa riitti alkupäivinä, mutta se tasoittui. Välivuotoja oli muutaman kuukauden verran niin, etten ollut oikein kierrosta itsekään selvillä. Kuukautiskipuja on jonkin verran aiempaa enemmän, mutta kyllä niitten kans elää.

Joo ja bonuksena ainakin mulla myös 24/7-hetikö-pannaan-fiilis

Joo, tätä mäkään en vaihda :D
 
Joo ja bonuksena ainakin mulla myös 24/7-hetikö-pannaan-fiilis :piis:

Ihkua! Ehkäisyrengas vei minulta vähän noita nussimishaluja, joita natuna on tunnetusti ehkä liikaakin.

Mulla ei muuten tuo rengas jättänyt kuukautisia ikinä pois, tosin käytin niitä rinkuloita vain - hmm - reilun puoli vuotta kai. Kuukautiset tulivat häkellyttävän täsmällisesti.

Aah. Tämä on niin loistava vertaistukiketju. Olen ollut hirveästi tuskissani näiden ehkäisyongelmien kanssa. Edelleen silti suivii, että pillereiden sivuvaikutuksista puhutaan yleisesti ottaen niin vähän.
 
Tai suorastaan vähätellään.

NiinPÄ.

Ehkäisyvaahto vai mikä kapseli onkaan ei tuo kyllä täälläpäin minkäänlaista ratkaisua näihin ongelmiin. Kohta lähtee viimeisetkin halut, kun on kaikkea ylimääräistä painolastia tässä lisänä. Anteeksi off topic jälleen kerran.
 
Tai suorastaan vähätellään.

NiinPÄ.

Ehkäisyvaahto vai mikä kapseli onkaan ei tuo kyllä täälläpäin minkäänlaista ratkaisua näihin ongelmiin. Kohta lähtee viimeisetkin halut, kun on kaikkea ylimääräistä painolastia tässä lisänä. Anteeksi off topic jälleen kerran.
 
Ehkä ihan supertyhmä kysymys, mutta: onko kenelläkään ollut pillereiden tai renkaan käyttöä lopettaessa jonkinlaisia lopetus- eli sivuoireita?
 
Ehkä ihan supertyhmä kysymys, mutta: onko kenelläkään ollut pillereiden tai renkaan käyttöä lopettaessa jonkinlaisia lopetus- eli sivuoireita?

Mun piti jättää pillerit pois pari kuukautta sitten veritulppahäikän takia. Sen jälkeen hiusten rasvoittuminen on ollut infernaalista. Yleensä pesen tukan 3-4 päivän välein, mutta nyt se roikkuu rasvaisina klimppeinä jo seuraavana päivänä pesusta. Naamakin kiiltää. Otsalta saa jatkuvasti pyyhkiä öljyä pois. Yäk. Kaipaan pillereitäni :itku:

Ai joo, viime viikolla olin parina päivänä käsittämättömän itkuherkkä. Sitten tajusin, että tämä on nyt se kuuluisa PMS, joka on aikaisemmin ollut minulle tuntematon vieras. Minulle tuntuu näköjään hormonit sopivan paremmin kuin luomu. Kuukautisten säännöllisyys ja siirreltävyys ovat myös pelkkää plussaa.
 
Judit: Mitkä pillerit sulla oli?

Mulla on tullut ensimmäisen viikon aikana oireina pahoinvointia, mutta tänäänpä ei ole enää oksettanut. Eilen pyörryin aamulla, ja maha oli todella kipeä. Onneksi nyt ei ole enää masu kipeä, eikä pyörrytä. Soitin varalta gynelleni ja sanoi, että ei hätää: pitää vain huolehtia nestetasapainosta ja verensokerin tasaisuudesta. :) Ehkä tämä elimistö nyt kuitenkin alkaa tottua pilereihin.
 
Mahtavaa, en voi olla iloitsematta! Mun arvaus hormonitoiminnan normalisoitumisesta oli tosiaankin totta, jippii! Mutta... ihmeellisintä on se, että PMS-oireet - jotka renkaan kanssa olivat aivan helvetillisiä (itkukohtauksia, välinpitämättömyyttä ihan kaikesta, tahallista riidan haastamista miehen kanssa, järkyttävä turvotus ja sietämätön makean- ja ruuanhimo) - lähtivät kertalaakista. En yhtään osannut arvioida missä kohti kiertoa edes ollaan menossa. :eek: Todella omituista!

Kyllä sitä oudoista asioista voikin saada hyvän mielen, mutta kaipa tämä naisen elämässä on suhteellisen tärkeä juttu. Tuntuu niin superhyvältä olla TERVE ja vihdoin oma itsensä. Tämmöisenä oikeasti tykkään itsestäni ja se on aika hemmetin hyvä juttu vuoden itseinhossa pyöriskelyn jälkeen. :haart:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom