Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Noniin, nyt sitten minäkin aloitin vuoden tauon jälkeen pillerit uudestaan. Tällä kertaa on kokeilussa uusi merkki Yasminelle. Onko kellään hyviä, huonoja kokemuksia merkistä? :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mulle laitettiin käsivarteen sellaset muoviset implantti-ehkäisykapselit (sellaiset ohuet putket 2kpl), kun ne sanoi heti et ei mulle mitään pillereitä kun olin niin pienikokoinen... hyvin on toimineet (ne kestää 5v.) eikä ole tullut mitään sivuoireita...ihmeellistä tää nykylääketiede!:D suosittelen kaikille!!! jättäkää ne pillerit, eihän niistä tunnu olevan kuin riesaa kaikkine oireineen...
 
En oo ikinä uskonut e-pillereitten mielialavaikutuksiin, mutta
vaihdoin hiljattain pillerimerkkiä Mercilonista Yasminelleen ja nyt tuntuu, et mieli ois jotenkin paljon virkeempi ja positiivisempi. Onko muilla kokemuksia pillereitten aiheuttamista masennusoireista? Mulla oli noitten edellisten pillereitten aikaan säännöllisin väliajoin mieli maassa, vaikka asiat on periaatteessa ollu koko ajan ihan hyvin. Elän kaukosuhteessa ja laitoin ajoittaisen "masentumisen" aina sen piikkiin, vaikka olotila olikin itelle varsin vieras ja ajatukset jopa oman luonteeni vastaisia. Piti oikein miettimällä miettiä syytä, että mistäs nyt puristaa, kun välillä mikään ei tuntunut huvittavan/ilostuttavan. Melkein toivonkin, että aikasemmat ahdistumiset olis johtunut noista pillereistä ja olis pitkästä aikaa odotettavissa vähän tasasempia aikoja:rolleyes:. Kokemuksia?
 
Mä en tiedä mistä mikäkin johtuu, mutta mulla ainakin on mieliala parantunu pillereiden ja renkaan käytön lopettamisen jälkeen. Lopetin käytön joulukuussa 2006, enkä oo sen jälkeen kärsiny pienistäkään masennusoireista (ennen kärsin jatkuvasti lievästä ja keskivaikeesta masennuksesta). No toki se voi johtua muistakin asioista, mutta uskon, että ainakin osa johtuu just pillereiden käytön lopetuksesta.
 
mulle laitettiin käsivarteen sellaset muoviset implantti-ehkäisykapselit (sellaiset ohuet putket 2kpl), kun ne sanoi heti et ei mulle mitään pillereitä kun olin niin pienikokoinen... hyvin on toimineet (ne kestää 5v.) eikä ole tullut mitään sivuoireita...ihmeellistä tää nykylääketiede!:D suosittelen kaikille!!! jättäkää ne pillerit, eihän niistä tunnu olevan kuin riesaa kaikkine oireineen...


Eiköhän noistakin liukene hormoneja kehoon? vai mihin ajattelit ehkäisytehon perustuvan? Muistaakseni pakkiksella oli jo juttua näistä, kenties tässä ketjussa? Käsittääkseni noita kapseleita ei laiteta ihan jokaselle helppoa ehkäsyä haluavalle..
 
Mä en käyttäs enää maksustakaan mitään pillereitä tms.hormoonijuttuja. mulle noi ei sopinut ollenkaan ja nyt vasta ne lopetettua sen huomaa.Käytän thyroksinia kilpirauhasen vajaatoimintaan ja musta tuntuu, et ne yhdessä pillereiden kans ei tehny ainakaan kovin hyvää jälkeä..ei niinkään vaikuttanut mielialaan, mut muuten kyllä. ennen oli harmonet pillerit ja sit vuos välissä ja kokeilin kk kipuihin rengasta, josta tuli samat oireet. välillä paleli, sitten taas hirveän kuuma, vaikka muut oli ihan jäässä. naama punaisena, hiki valui ja taas ääripäästä toiseen. mä jo luulin, et mä oon oikeesti tuollainen ihme vaihdevuositeini ja ku lopetin pillerit, niin kaikki noi oireet loppui!! yli 10v kärsin noista tietämättä, et ne johtui pillereistä!! pikkaisenko on ottanut otsaan, ku oon aatellu asiaa ja kuin oon siitä kärsinyt...mut nyt kuitenkin "elämä normaalia" ilman mitään ennenaikaisia vaihdevuosia:D
 
Eiköhän noistakin liukene hormoneja kehoon? vai mihin ajattelit ehkäisytehon perustuvan? Muistaakseni pakkiksella oli jo juttua näistä, kenties tässä ketjussa? Käsittääkseni noita kapseleita ei laiteta ihan jokaselle helppoa ehkäsyä haluavalle..

Ehkäisyimplantaateissa on samaa hormonia kuin minipillereissä ja jälkiehkäisytableteissa (levonorgestreeli). Eli periaatteessa ajaa saman asian kuin yhden hormonin minipillerit, mutta ei tarvii muistaa ottaa sitä tabua joka päivä. Haittavaikutukset on implantaateilla tietty yksilöllisiä, mutta samoja kuin minipillereillä eli esim. päänsärky, pahoinvointi, kuukautiskierron muutokset (tiheät, epäsäännölliset tai pitkittyneet kuukautisvuodot, tiputtelu, amenorrea), alavatsakipu, rintojen arkuus ja painon nousu.
 
Niin, onko jollekulle tullut ehkäisyrenkaasta parin kuukauden käytön jälkeen ihan valtavat mielialavaihtelut vai onko meikä ainoa?
Nyt on kaksi kuukautta rinkulan kokeilua takana, ja ei ole olo muuttunut millään lailla pillereihin verrattuna. Vähän olen kahden vaiheilla, jatkanko rinkuloilla vai palaanko pilleriin. Toisaalta on tosi mukavaa, kun ei tarvitse joka päivä muistaa pilleriä. Toisaalta rinkulaakin joutuu vekslaamaan pois ja takaisin kun tuntuu poikakaverin mielestä ikävältä puuhastellessa.
 
Nyt on kaksi kuukautta rinkulan kokeilua takana, ja ei ole olo muuttunut millään lailla pillereihin verrattuna. Vähän olen kahden vaiheilla, jatkanko rinkuloilla vai palaanko pilleriin. Toisaalta on tosi mukavaa, kun ei tarvitse joka päivä muistaa pilleriä. Toisaalta rinkulaakin joutuu vekslaamaan pois ja takaisin kun tuntuu poikakaverin mielestä ikävältä puuhastellessa.

Mulle tuli mielialavaihteluita ihan hirveästi ja tuntui kuin olisi vanne melkein koko ajan kiristänyt päätä. En vain osannut yhdistää oireita renkaaseen kuin muutaman vuoden jälkeen, kun renkaasta ei pitänyt juuri mitään oireita tulla..

Miten niin rinkula pitää ottaa pois?? Kyllä minä ainakin annoin sen olla siellä koko ajan. Ei se mitään häirinnyt...
 
Niin, onko jollekulle tullut ehkäisyrenkaasta parin kuukauden käytön jälkeen ihan valtavat mielialavaihtelut vai onko meikä ainoa? :)
No etpä ole ainoa. Itse jouduin lopettamaan 6kk käytön jälkeen kun pää hajoili suuntaan jos toiseenkin. Toisille ne hormonivalmisteet ei vaan sovi.
 
SUosittelen laastaria. Kolme kuukautta olen käyttänyt, ei mielialanvaihteluja.

Samma här! Itselläni ollut laastarit jo 1,5 vuotta ja eikä oo ollut mitään vaikutuksia mielialaan!
 
Miten niin rinkula pitää ottaa pois?? Kyllä minä ainakin annoin sen olla siellä koko ajan. Ei se mitään häirinnyt...
Juu ei se minua häiritsekään, mutta poikakaverin mukaan hankaa ikävästi.
Oikeastaan mulla on tän kokeilun ajan ollut mieliala vallan loistava (verrattuna normaalitilanteeseeni :jahas:) , mutta epäilen että ei johdu rinkulasta.
 
Huh, olipas omituista lukea oma tekstini kolmen vuoden takaa tuolta masennusthreadista. On kyllä tu posti muutenkin ihan väärässä paikassa (varmaan masentuneita kiinnostaa lukea mitään vastaavaa tekstiä). :jahas: Viimeiset kolme syksyä/alkutalvea ovat olleet aivan kaikkea muuta... ainakin jaksoittain. En oikein tiedä pitäisikö tämä nyt postata tuohon threadiin vai tänn, mutta ehkä oikea paikka on tässä ketjussa kun kyse on ehkäisystä.

Viimeisen vuoden aikana olen mennyt mielialojen suhteen enemmän vuoristorataa siellä negatiivisella puolella kuin muistan ikinä elämässäni tehneeni aiemmin. :( Harvoin tunnen kesälläkin alakuloa, tänä kesänä tuntui etten tunne yhtään mitään - kaikki on ollut jotenkin tasapaksua tai korkeintaan koen ärsyynnystä ja saamattomuutta. Jotenkin olen vaan ollut turta, joka minun kaltaiselleni spontaanille ja energiselle ihmiselle todella omituista. Eikä niin todellakaan kuuluisi olla, varsinkaan kun on menossa naimisiin, valmistelee molemmille tärkeää päivää ja tietää sydämessään että todellakin on tekemässä oikeita asioita. En tajua, miten olen edes voinut olla niin viilipytty niin hemmetin pitkän aikaa. Uh.

En ole ihan satavarma, onko olettamukseni oikeassa, mutta viimeaikaisten havaintojen perusteella uskaltaisin väittää että hormoniehkäisy on ollut mulle suurin syy niihin järkyttävän synkkiin alakulojaksoihin. On pelottavaa, kun muuttuu "surkeaksi olennoksi jota itsekään ei tunne" kuten siskoni sanoi. En ole aiemmin osannut yhdistää noita tuntemuksia hormoniehkäisyyn, kun olen välillä ollut ilman sitä ja sen jälkeen aina ottanut sen takaisin milloin mistäkin syystä. Jokin aika sitten homman muuttuessa jo sellaiseksi, että se säikäytti itsenikin, aloin kelailemaan taaksepäin... tajusin, että viime vuosien aikana ne kaudet jolloin olen tuntenut olevani oma itseni, ollut tuntenut olevani onnellinen (ja ylipäätään sellainen kuin tuo vuosien takainen viestini antaa ymmärtää - sellainen minä olen) ovat olleet niitä kausia, jolloin hormoniehkäisy ei ole mun elämääni kuulunut. Ja siis, käytössä on ollut Nuvaring jolla piti olla pelkkiä paikallisia vaikutuksia. No, ilmeisesti se nyt on kuitenkin ollut syy jonka vuoksi n. kolmasosa elämästäni on viimeisten vuosien aikana ollut suoraan sanottuna aivan hanurista. 1-2 viikkoa aina ihan ok-aikaa, sen jälkeen taas hirveä syöksykierre mielialojen kanssa... ahdistavaa pidemmän päälle!

Tuntuu, että nyt tuon viimeisen lopetuksen jälkeen elämä on ollut PALJON mukavampaa, mieliala on positiivisen puolella pääosin koko ajan. Päänsärkyjä ei enää ole ollut, itku- ja kiukkukohtaukset ja haluan-maata-sängyssä-päiväkausia -alakulojaksot ovat kadonneet, ruokarytmi, kylläisyyden tunteminen ja mieliteot luonnollisesti tasapainossa ilman miettimistä, haluttomuus kadonnut. En ole vielä kauan ilman noita extrahormoneja ollut, joten en voi täysin vannoa että tiedän tuntemuksieni olevan todellisia. Mutta näin ainakin mulla... voiko tätä nyt sitten ihan todelliseen masennukseen rinnastaa, niin en tiedä. En minä nyt itsetuhoinen kuitenkaan koskaan ole ollut, ainoastaan elämäniloton ja kausittain ihan joku muu kuin kuka minä todella olen.

Kuinkahan moni muu tyttö on samassa tilanteessa, mutta ei vaan ymmärrä että sillä jokapäiväisellä pillerillä, ehkäisyrenkaalla tmv. voi oikeasti olla isoja vaikutuksia päivittäiseen elämään?
 
Kuinkahan moni muu tyttö on samassa tilanteessa, mutta ei vaan ymmärrä että sillä jokapäiväisellä pillerillä, ehkäisyrenkaalla tmv. voi oikeasti olla isoja vaikutuksia päivittäiseen elämään?

Niinpä. Olen nostanut tätä asiaa esille toisaalla. Tärkeä, tärkeä asia. Itsellenihän eivät tunnu hormonaaliset ehkäisykeinot sopivan lainkaan. Tälläkin hetkellä käytän sitä hiton rengasta, mutta taitaa olla viimeiset kuukaudet menossa tuon kanssa.

Pakko ihan katsoa, että mitä mä olenkaan asiasta kirjoittanut aiemmin.
Melkein kaikilla tuntemillani e-pilleristeillä on vähintäänkin tyypilliset sivuoireet: mielialan vaihteluita, ahistusta. Eihän se voi ihan järkevää olla, että kopeloidaan hormoneita. Ne vaikuttavat niin moneen asiaan. Kivaakaan se ei ole. Aika perseestä oikeastaan. Minulle tulee pillereiden syömisestä kummallinen olo. Siis jo ajatuksena. Siitä miten ne pyörittävät keinotekoisesti hormonitoimintaa, joka muuten olisi luonnollista ja normaalia. Kuukautisiakin kutsutaan pakkausselosteessa "tyhjennysvuodoksi". Hyh.

Ehkäisypillereitähän määrätään hyvin nuorillekin tytöille kuukautiskipuihin ja aknen hoitoon. Se on melko arvelluttavaa. Kun ei aikuinenkaan nainen aina tunnista pillereiden aiheuttamia oireita pillereiden aiheuttamiksi oireiksi, kuinka sitten teinityttö? Ne napit voivat ihan oikeasti pistää pään sekaisin, tekevät kärttyiseksi tai itkuisaksi ja muuttavat tavallaan persoonallisuuttakin, jos vähän kärjistetään. Siinä joutuu helposti parisuhdekin jo koetukselle. Blogissani kerroin siitäkin, että tiedän tapauksia joissa e-pillereiden aiheuttamiin ahistuksiin on määrätty masennuslääkettä. Siinä ne hormonit sitten hienosti jyllääkin, lääkkeiden voimin.

Jossain tutkimuksessa on muistaakseni sanottu siitäkin, että e-pilleristinaiset ovat humalassa aggressiivisia. En tiedä siitä, mutta olen huomannut että jokin vaikutus niillä tabuilla on humalatilaankin. Voi se tosin olla sitäkin, että ne noin ylipäänsä vaikuttavat mielialaan.

Nykyisin hormonitasot ovat pillereissä jo alhaisemmat. Kovasti ne niin ainakin kehuvat. Lisäksi on niitä ehkäisylaastareita ja ehkäisyrengas, joista ainakin jälkimmäisessä hormonitaso on alempi ja niissä on se etu, että hormonit virtaavat kroppaan tasaisesti, eivät piikkinä kuten pillereiden kanssa.

Tietääkö joku muuten tarkemmin siitä, että pillerit nostavat ruumiinlämpöä? Kuulemma samalla tavalla kuin raskaus. Nostavatko ne lämpöä pysyvästi vai vaihteleeko se kierron mukaan? Asia lievästi sanottuna kalvaa, ihan henkilökohtaisista syistä. Huono olo, lämpöily, päänsärky ja ahistus. Kaikki nämä voivat johtua pillereistä. Perkele kun ei enää tiedä mikä johtuu mistäkin.

Söin pillereitä ensimmäisen kerran joskus vuosia sitten. Puoli vuotta olin ihan sekaisin, enkä äkännyt heti syytä sille. Vaihdoin pillerimerkkiä ja olo helpottui hieman. Nyt koetan sitten jostain käsittämättömästä syystä taas sitä e-nappien vetämistä. Tiesin ensimmäisen tabun ottaessani että jotain oireita tulee varmasti. Niiden vahvuus hieman yllätti. Saatanasta!

Miksi niitä nappeja sitten vedellään, vaikka se on niin saatanasta? Ainakin seksi ilman kondomia on yksinkertaisesti kivempaa. Onhan niitä muitakin ehkäisykeinoja, mutta pillerit ovat olevinaan jotenkin helppo ratkaisu. Ainakin äkkiseltään ajateltuna. Tarkemmin ajateltuna ne eivät olekaan niin hyvä juttu. (Vittu kun eivät tee sterilointeja tämän ikäisille.)

Itse olen ollut tilanteessa, jossa e-pillereiden sivuvaikutuksia on hoidettu masennuksena. Ja ihan totta puhuen en kyllä tiedä, kuten lainaamassani pätkässä sanonkin, että mikä johtuu mistäkin. En varmasti ole ollut aina näin helposti äkämystyvä. Masentunut ja stressaantunut olin ennen pillereiden pyöritystäkin. Vituttaa, tavallaan hormonaalinen ehkäisy olisi niii-in helppoa. Rinkula vaan paikoilleen kolmeksi viikoksi, ja siinä se. Seuraavaksi aion mennä ruinaamaan lääkäriltä kierukkaa. Ei hormonikierukkaa. Sen ehkäisyteho ja asennus pelottavat, mutta kondomin kanssa räpeltäminen ei ole meikäläisten juttu ollenkaan.

Ehkäisyrengas on ollut hieman parempi vaihtoehto kuin pillerit, koska eivät aiheuta päivittäisiä päänsärkykohtauksia tai muuta vastaavaa. Sen sijaan rengas kuivattaa limakalvoja, mikä aluksi aiheutti yhdyntäkipuja. :curs: Tuo ongelma poistui ajan myötä, mutta vieläkin tuntuu, että jotain erilaista minussa on. Helevetti sentään. Rinnat ovat vähän isommat kyllä, eikä panetus ole niin kovaa. Hah. Sehän onkin ilahduttavaa, jos ehkäisykeinot aiheuttavat haluttomuutta...

Että semmoinen vuodatus tällä kertaa. Faidra: et tosiaankaan siis ole yksin.
 
Kuinkahan moni muu tyttö on samassa tilanteessa, mutta ei vaan ymmärrä että sillä jokapäiväisellä pillerillä, ehkäisyrenkaalla tmv. voi oikeasti olla isoja vaikutuksia päivittäiseen elämään?


Olen pohtinut itse samaa asiaa ja puhunutkin parin tyttöpuolisen ystävän kanssa asiasta. Ilmeisesti naiset ja tytöt luulevat olevansa luonnostaan jotenkin ärräpurri-hermokireänä-itkupotkuraivari-tyyppisiä ihmisiä mutta itse uskoisin että syynä lienee hormonitoiminnan muutokset ja pillereiden käyttö. En voi sanoa että näin on kaikilla mutta keskustelujen ja kokemusten mukaan melko monella. Ehkäpä nykyisin naisten oma hormonitoiminta menee sekaisin sillä hyvin monet aloittavat pillerity jo teini-iässä jolloin sitä luonnollista, omaa hormonitoimintaa ei oikeastaan koskaan ehdi tuntea. Ehkä siksi joidenkin mielestä raskaus ja raskaana olo on ihanaa aikaa kun vihdoin pääsee eroon hormoniehkäisyn kierteestä?

Tuntuu, että pilleireitä tarjotaan yläasteikäisillä (myös aikoinaan minulle) vaivaan kuin vaivaan jonkin sortin pelastavana ihmelääkkeenä. Sitähän tarjotaan niin akneen, kuukautiskipuihin, kuukautisten säännöllistämiseen, vuodon runsauden tai niukkuuden tasapainottamiseen, itse ehkäisyyn...lista on pitkä. Mietin tasaisin väliajoin lopettavani pillerit mutta jostain syystä olen niitä aina jatkanut. Merkkiä olen muutamaan kertaan vaihtanut ja nykyisin käyttämäni yasminellet ovat ehkä niitä parhaimpia (vähiten vuoristoratamielitiloja, kipuja, päänsärkyä jne) mutta siltikin välillä tuntuu, että miten olen tällainen hormonihirviö. Lisäksi voi olla, että kun elimistö on tottunut viimeisten viiden-kuuden vuoden aikana saamaan päivittäisen hormoniannoksensa, se aluksi temppuilee vastaan jollakin tavalla - tämä minua pelottaa ja mietityttää pillereiden lopettamisessa.

edit. ja samoja ajatuksia myös kuin Venlalla esimerkiksi limakalvojen kuivuudesta ja haluttomuudesta. Olen itsekin nauranut puolileikillään että kyllähän pillerit on melko varma ehkäisykeino kun se sammuttaa tai hurjasti ainakin vähentää haluja.
 
Olen itsekin nauranut puolileikillään että kyllähän pillerit on melko varma ehkäisykeino kun se sammuttaa tai hurjasti ainakin vähentää haluja.
Onneksi meikäläisellä tuo halukkuus on vähentyneenäkin enimmäkseen säilynyt. Äijä uhkaili, että alkaa pihdata (enemmän) jos tämä halukkuus vielä lisääntyy e-renkaan käytön lopettamisen jälkeen. Hehee.
 
Vielä kun monella ne sivuoireet (haluttomuus, mielialan lasku jne) alkaa pikkuhiljaa, ei niitä osata laittaa pillereiden syyksi. Esimerkiksi itselläni nuo tapahtuivat pikkuhiljaa, ja vasta kun yli 10 vuoden pillerien syönnin jälkeen sain muitakin oireita ja vaihdoin ehkäisyä, huomasin mitä kaikkea pillerit minulle tekivät. Lisäksi minusta lääkärit todellakin vähättelevät naisten oireita, esim. haluttomuudenhan kai pitäisi olla tosi harvinainen sivuvaikutus, mutta kuulemani perusteella se ei sitä todellakaan ole.

Harmi vaan kun "mukavat", hormonittomat ehkäisyvaihtoehdot ovat aika lailla nollissa (sterilisaatiota ei saa kuin +30 vuotiaana, eikä se käy jos haluaa myöhemmin lapsia ja kuparikierukka on epävarma ja altistaa tulehduksille). Itse vaihdoin hormonikierukkaan ja vaikka onkin pillereitä parempi, niin mieluummin olisin ihan luomuna.
 
Itse käytän Nuvaringia, vaikka en haluaisi käyttää mitään hormonaalista ehkäisyä. Pillerit aiheutti minulla kamalia päänsärkyjä, ja kivutkin olivat pahempia kuin nyt rengasta käyttäessäni.

Syyt käyttää hormoneja: Tulen helposti raskaaksi (kaksi lasta jo), olen allerginen kondomeille (aiheuttavat kamalaa ärsytystä), enkä pidä kumeista muutenkaan. Kuukautiskivut ovat melkein tiessään samoin kun normaalit ylirunsaat kuukautiset (nyt aika niukat).

Huonot puolet: Ajoittainen väsymys, kiukku, paino lisääntynyt pillerit taas aloittaessani varmaan 3- 5 kg, saa nähdä laskeeko nyt kun olen melko vasta aloittanut rengasehkäisyn.

Haluaisin niin lopettaa hormonaalisen ehkäisyn, mutta tuloksena olisi taas kamala raskauden pelko, minulla on opiskelu vielä kesken. Kaksi alle 4- vuotiasta on jo ihan tarpeeksi muun lisäksi. Kattelen näitä renkaita vuoden jos tilanne ei parane niin pitää taas miettiä vaihtoehtoja.

Olisi kiva olla oma itsensä, mutta ei pysty... Itse olen huomannut kyllä eron ehkäisykauden ja naturellikauden välillä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom