Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuinkahan moni muu tyttö on samassa tilanteessa, mutta ei vaan ymmärrä että sillä jokapäiväisellä pillerillä, ehkäisyrenkaalla tmv. voi oikeasti olla isoja vaikutuksia päivittäiseen elämään? ... Ja Venlan teksti

Kuten jokunen on jo kommentoinutkin, niin Faidran kysymys on vaan niin täydellinen.

Itse alottelin parin vuoden tauon jälkeen taas hormonaalisen ehkäsyn. Vuosi meni kondomilla, sitä ennen kokeilin Nuvaringia joka ei sopinu mun fysiikalle ollenkaan (näinkin voi käydä:D). Nyt on kuukaus syöty Jasminellea ja ei voi muuta sanoa taas kun että olispa tähän helpompia ratkaisuja.

Mulla on kauhea ristiriita sen kanssa, että musta jotenkin tuntuu, että ehdottomasti haluaisin kroppani toimivan niinkun se luonnollisesti toimii. Vaikka hormonittomassa elämässä on sitten menkkakipua ja turvotusta ja migreeniä ja mitä kaikkea, niin jotenkin se tuntuu normaalilta elämältä. Jollain tasolla mä olen niin vastaan tätä, mutta jollain parisuhdetasolla mä haluaisin, että tämä toimis pillereillä.

No, ei näytä tällä hetkellä kovin valoisalta. Ensinnäkin nyt kuukaus on ollut oksettava oli noin 20h/vuorokaudessa. Tarkoituksella otan pillerin illalla, jottei hormonipiikki tulis päivään, mutta ei se vaikuta pahaan oloon. Haluja ei oo enää ollenkaan, seksi ei tunnu miltään eikä omaa nauttimista juuri ole. Tässäkin sitä ajattelee, että kokeilukausi on kolme kuukautta, jos pinnistelis sen. Ja kuinka paljon kolme kuukauttakin loppujen lopuksi vaikuttaa kaikkeen. Olen ollut tänä aikana jopa epätodellisen hyväntuulinen tai pirteä, epäilen syyksi sitä, että toivon tän onnistuvan, enemmän kun sitä että pillereillä olis jotain vaikutusta asiaan.

Vuosia sitten kun käytin pillereitä, niin huomasin vasta lopettamisen jälkeen kuinka itsellä oli rennompi ja jollain tapaa puhtaampi olo. Ei pikkukiukuttanu kokoajan ja jalatkin oli kevyemmät.

Mies on ollut kannustava myös siihen suuntaan, ettei niitä pillereitä välttämättä tarvitsis ottaa ruokavalioon. Itse taas nyt tässä alottamisen jälkeen tasapainottelen sen kanssa, että kondomin vaikutus extempore-seksiin versus se, ettei haluta ollenkaan... Tiedättekö tunteen kun tuntuu, että valittavana on vain huonoja vaihtoehtoja? Siinä on oma usko/tahto ja luottamus aika kova sana, ja pettymys voi silti olla sitäkin voimakkaampaa.

Pahoittelen pitkää avautumista, nyt oli tarve sille...
 
Jee. Onneksi tätä joku sentään suositteleekin.

...paitsi että semmoistapa ei saakaan. Ei ainakaan minun tapaamaltani lääkäriltä.

Ilmeisesti ei-hormonaalisten ehkäisykeinojen - paitsi kondomin - käyttämisestä on tehty jotenkin aivan jumalattoman vaikeata. Mielialan heittelyihin vetoaminen lääkärillä ei ilmeisesti ole pätevä syy lopettaa ehkäisyrenkaan tai vastaavan käyttöä. (Varsinkaan, kun jo ennestään löytyy merkintöjä masennuslääkkeiden käytöstä, olkoonkin, että jopa psykiatri on epäillyt e-pillereitä masennuksen merkittäväksi syyksi.) Ehkäisyvaahdosta ei apteekissa oltu kuultukaan, jostain ehkäisypuikoista löytyi juttua, mutta sellainen kapine maksaa 10-15 euroa kappale. Miehellä alkaa kiinnostus loppua koko tähän säätämiseen tai siltä se ainakin tuntuu. Se on sitten persepanoa ja pihtaamista tästä lähin, en tota vitun rengasta enää käytä.
 
Ilmeisesti ei-hormonaalisten ehkäisykeinojen - paitsi kondomin - käyttämisestä on tehty jotenkin aivan jumalattoman vaikeata. Mielialan heittelyihin vetoaminen lääkärillä ei ilmeisesti ole pätevä syy lopettaa ehkäisyrenkaan tai vastaavan käyttöä. (Varsinkaan, kun jo ennestään löytyy merkintöjä masennuslääkkeiden käytöstä, olkoonkin, että jopa psykiatri on epäillyt e-pillereitä masennuksen merkittäväksi syyksi.) Ehkäisyvaahdosta ei apteekissa oltu kuultukaan, jostain ehkäisypuikoista löytyi juttua, mutta sellainen kapine maksaa 10-15 euroa kappale. Miehellä alkaa kiinnostus loppua koko tähän säätämiseen tai siltä se ainakin tuntuu. Se on sitten persepanoa ja pihtaamista tästä lähin, en tota vitun rengasta enää käytä.
Eikö ne lekurit enää anna reseptiä noihin minipillereihinkään? Oon kyllä itsekin huomannut, että uusi lääkäri lähes poikkeuksetta kysyy, onko mulla jokin erityinen syy niitten käyttöön, mutta selitykseksi on ainakin toistaiseksi riittänyt se, että sanoo tavallisten olleen itselle sopimattomia ja kokeilleen niistä jo tarpeeksi montaa eri merkkiä.
 
Eikö ne lekurit enää anna reseptiä noihin minipillereihinkään?

Heh... no antoi itse asiassa. Olin vain niin raivona, etten tajunnut että ehkä ne ovat vähän vähemmän hulluunnuttavia. :D

Toivottavasti toimii. Hetki tekisi melkein mieli olla ilman mitään tommosia. Ja totta puhuen jotenkin kavahdan yhä sitä kierukkaakin, siis ihan jo ajatuksena.
 
..mulla on ollut nyt 4kk menkat pois pillereiden lopettamisen jälkeen. Ja olo on sen mukainen, ei haluta, en tunne oloani naiselliseksi, vatsaa turvottelee. Mutta en ole raskaanakaan. Haluan naiseuteni takaisin! En ikinä koske enää pillereihin, jotka halut alunperin veivät!

Huom! Kommentti nyt kärjistetty koska fiilis sen mukainen.
 
...paitsi että semmoistapa ei saakaan. Ei ainakaan minun tapaamaltani lääkäriltä.

Ilmeisesti ei-hormonaalisten ehkäisykeinojen - paitsi kondomin - käyttämisestä on tehty jotenkin aivan jumalattoman vaikeata. Mielialan heittelyihin vetoaminen lääkärillä ei ilmeisesti ole pätevä syy lopettaa ehkäisyrenkaan tai vastaavan käyttöä. (Varsinkaan, kun jo ennestään löytyy merkintöjä masennuslääkkeiden käytöstä, olkoonkin, että jopa psykiatri on epäillyt e-pillereitä masennuksen merkittäväksi syyksi.) Ehkäisyvaahdosta ei apteekissa oltu kuultukaan, jostain ehkäisypuikoista löytyi juttua, mutta sellainen kapine maksaa 10-15 euroa kappale. Miehellä alkaa kiinnostus loppua koko tähän säätämiseen tai siltä se ainakin tuntuu. Se on sitten persepanoa ja pihtaamista tästä lähin, en tota vitun rengasta enää käytä.

Patentex Oval on sen ehkäisyvaahtotuotteen nimi, maksaa jotain 12 € paketti ja siinä taitaa olla just se 12 kpl. Voipi käyttää yhdessä kondomin kanssa tai ilman. Hyvin pärjää ilman hormoniehkäisyäkin :thumbs:
 
Patentex Oval on sen ehkäisyvaahtotuotteen nimi, maksaa jotain 12 € paketti ja siinä taitaa olla just se 12 kpl. Voipi käyttää yhdessä kondomin kanssa tai ilman. Hyvin pärjää ilman hormoniehkäisyäkin :thumbs:

Ahaa! Sain sitten ihan väärän käsityksen tuosta hinnasta. Mies kyllä kiukuttelee asian suhteen, koska epäilee kovasti sanaa "vaahto". Olisiko kertoa jotain lisää tästä tuotteesta? Kyllähän tuollaistakin kokeilla voisi. En nyt oikein tiiä että mihin tässä ryhtyisi, minipillereihin olisi resepti mutta vituttaa kaikki. Ei mulle tosin mitään kullia enää annetakaan joten sama kai se.
 
Mullakin oli kaikkia oireita ku käytin harmonet e-pillereitä, haluttomuutta ja etenkin kuivuutta. Pillerit aloitettuani 17-vuotiaana huomasin eron selvästi, saatoin purskahtaa itkuun yhtäkkiä ilman syytä tms. Mutta se meni muutamassa kuukaudessa ohi.

Nuvaringiin vaihdoin ihan huvikseni kokeillaksen ja osittain siksi kun unohtelin pillereitä. Kuivuus loppui siihen paikkaan ja halut lisääntyi.
Nuvarig sopii siis mulle ihan hyvin, mielialojen vaihteluita ei ole oikeastaan koskaan mutta sen viikon tauon aikana oon huomannu olevani itkuherkempi.

Tietenki sitä mielelään olis ilman ehkäisyä... mutta kun en sterilisaatiota saa... enkä ehkä kuitenkaan uskaltais ottaakaan. Miehen sterilisoinnista ollaan juteltu kyllä, hänellä kun lapsia onkin jo.

Onhan tuo ehkäisy ollut jo kymmenisen vuotta ja vähän hirvittää että mitä siitä voi pitkällä aikavälillä olla haittaa... Lääkäri oli sitä mieltä ettei mitään pitäis tulla, koska munasarjat ns. nukkuu ja palautuvat kyllä jos ehkäisy lopetetaan. Mutta entäs muu elimistö??

Oon kyllä tosi tyytyväinen siihen että "kuukautiset" on mitättömät ja kivuttomat, joskus ei tuu ollenkaan.
 
Ahaa! Sain sitten ihan väärän käsityksen tuosta hinnasta. Mies kyllä kiukuttelee asian suhteen, koska epäilee kovasti sanaa "vaahto". Olisiko kertoa jotain lisää tästä tuotteesta? Kyllähän tuollaistakin kokeilla voisi. En nyt oikein tiiä että mihin tässä ryhtyisi, minipillereihin olisi resepti mutta vituttaa kaikki. Ei mulle tosin mitään kullia enää annetakaan joten sama kai se.

Kapseli laitetaan emättimeen 10 min ennen yhdyntää, jossa se sulaa "vaahdoksi". Toimii näppärästi liukkarina samalla, sitä "vaahtoa" nimittäin piisaa ihan reilusti! En oikein tykkää tuosta vaahdon määrästä, joten meillä mennään yleensä pelkän kortsun kanssa.

Itse en suostu enää hormoniehkäisyyn kun olen niistä viimein eroon päässyt. Pillerit ja renkaat toimi kyllä ehkäisynä erinomaisesti, kun ei tehnyt ikinä mieli seksiä. Eipä siinä sitten tulla raskaaksikaan. PMS-oireetkin väheni 23:sta päivästä yhteen per kuukausi.
 
Minä aloitin e-pillerit eilen. Oikeastaan piti aloittaa aikaisemmin, kun menkkoja ei kuulunut, mutta lopulta ne tulivatkin luonnollisesti. Ihan kiva, että sain aloitettua "oikein" pillerit ensimmäisenä vuotopäivänä.

Minulla on käytössä Yasmin-merkkiset pillerit. Jännitän sivuoireita, mutta ei ainakaan yksi pilleri vielä maata kaatanut. Ilmeisesti vasta viikkojen, kenties kuukausien, näkee, tuleeko niitä.

Olen tässä pohtinut pillereiden lihottavuutta, kun tästäkin on ties millaista arviota. Nettipalstojen perusteella kaikista uusimmat Yasmin-pillerit ovat aika kehittyneitä ja niillä on suht' vähän sivuvaikutuksia. Lisäksi monet ovat sitä mieltä, että on vain helppo syyttää pillereiden lihottavan. Jotkut sanovat näiden jopa poistavan nestettä.

Hmm, mietin sitäkin, miksi pillerit lihottaisivat? Tavallaanhan niiden pitäisi sitten hidastaa aineenvaihduntaa ja vähentää energiankulutusta. Ruokahalu/ruoanhimo voi tietysti lisääntyä, mutta periaatteessa, voiko pillerit vaikuttaa nälkäsignaaliin jotenkin. Ääh, mietin liikaa. ;)

Onko muuten pillerit vaikuttaneet jotenkin treenin sujuvuuteen tai lihaksistoon? Mielenkiinnosta kyselen. :)
 
Hmm, mietin sitäkin, miksi pillerit lihottaisivat? Tavallaanhan niiden pitäisi sitten hidastaa aineenvaihduntaa ja vähentää energiankulutusta. Ruokahalu/ruoanhimo voi tietysti lisääntyä, mutta periaatteessa, voiko pillerit vaikuttaa nälkäsignaaliin jotenkin. Ääh, mietin liikaa. ;)

Hormonit voivat lisätä nimenomaan ruokahalua, jolloin syömällä enemmän (ruokahalujen kasvaessa) lihoo. Tämä ei siis ole mitenkään automaattista tietyllä tavalla harkittu päätös (syökö vaiko eikö haluihin ja himoihin). Toisekseen pillerit voivat kerätä nestettä elimistöön, joka siis turvottaa ja paisuttaa ja saattaa näkyä vaa´assakan ja epäilemättä olotilassa. Näin ei tietenkään kaikille käy ja muutaman käyttökuukauden jälkeen oireet voivat kadota. Kolmanneksi myös pillerimerkillä on väliä, toiset sopivat huonommin kuin toiset.
 
Hormonit voivat lisätä nimenomaan ruokahalua, jolloin syömällä enemmän (ruokahalujen kasvaessa) lihoo. Tämä ei siis ole mitenkään automaattista tietyllä tavalla harkittu päätös (syökö vaiko eikö haluihin ja himoihin). Toisekseen pillerit voivat kerätä nestettä elimistöön, joka siis turvottaa ja paisuttaa ja saattaa näkyä vaa´assakan ja epäilemättä olotilassa. Näin ei tietenkään kaikille käy ja muutaman käyttökuukauden jälkeen oireet voivat kadota. Kolmanneksi myös pillerimerkillä on väliä, toiset sopivat huonommin kuin toiset.

Mulla ainakin aikoinaan keho keräs nestettä useampia kiloja alotettuani Diane Nova -pillerit. Kun turvotus alkoi näkyä, aloin tarkkailla entistä enemmän syömisiä ja lisäsin liikuntaa. Kroppa tais mennä entistä enemmän sekasin ja tuloksena oli n.4-5kg painonnousu muutaman kuukauden sisällä. Pillerit lopetettuani myös olo parani ja turvotus lähti. Alunperin luulin sen olevan läskiä, koska kerääntyi selluliitin näköisille muhkuroille etenkin vatsaan ja pakaroihin, mutta näin tuskin oli, koska poistuikin omia aikojaan. Sen jälkeen oon kokeillu useampia matalahormonisia pillerimerkkejä esim. Microcluton (mini), marvelon, mercilon ja nyt yasminelle ja paino on pysynyt samassa. Muunlaisia sivuoireita on sitten ollut senkin eestä mukaan lukien menkkojen poisjäänti, välivuodot, masentuneisuus jne. Nyt näyttäis vihdosta viimein löytyneen kohtalaisen sivuoireeton pillerimerkki eli yasminelle. Melkosta säätämistä siis ollut tääläkin...
 
Tuo ehkäisyasia on kieltämättä sellainen asia, millä aina välillä tulee vaivattua päätään pahemman kerran. Silloin nuorena (teini-ikäisestä reilu parikymppiseksi) e-pillerit tuntuivat olevan ihan ok, mutta sitten kun lasten saanti alkoi olla ajankohtaista, ja jätin ne pois (kutakuinkin 9 vuotta sitten), niin sen jälkeen en oo pystynyt enää niitä käyttämään, jotenkin ne hormonit vaan ajatuksenä ällöttää niin. Että ihminen muuttuu vissiin vanhetessaan :). Mutta hyvä että ne toimivat silloin hyvin!

Sittemmin olen kokeillut kuparikierukkaa, ja alkuun näytti toimivan ok, mutta lopulta alkoivat niin runsaat välivuodot, että lopulta vuotopäiviä oli jo enemmän kierron aikana kun vuodottomia päiviä....ehkäisyteho oli kyllä todellakin silloin 100%, koska ei tehnyt ollenkaan mieli jatkuvan vuodon takia :wtf:...että piti sitten poistattaa se.

Ehkäisylaastarin kokeilu jäi hyvin lyhyeksi, koska heti sain siitä ihme oireita...huokaus :), että ei mulle taida enää sopia hormonaalinen ehkäisy ollenkaan. Omissakin hormoneissa on riittämiin tekemistä ;). Että kondomeilla mennään, vaikkei sekään mikään unelmaratkaisu ole...

Mutta eiköhän se ole hyvinkin niin, että elämäntilanteiden muuttuessa ja iän karttuessa eri ehkäisymenetelmät sopii eri tilanteissa..
 
Mulla on ollut Nuvaring käytössä noin 3v. Mielestäni hyvin on toiminut, paitsi menkkoja näkyy kyl tosi harvoin. Olen kyllä ajatellut että on johtunut tressistä tms. Ensinnä oli Diane Novat jotka paransi finnit mut maksa- arvot hyppäsi taivaisiin. Lääkäri sanoi ettei muuta vaihtoehtoa kuin cerazette, siis ne keltarauhas systeemit. Niide kans menkat tuli joko kerran vuodessa tai kahdesti kahdessa viikosa! Sitte kokeilin näitä nuvaringeja ja kaiketi mene hyvin. En tosin muista koska viimeksi olen käynyt maksakokeissa tms. Mut en ainakaa kellerrä :) Naama kukkii lahjakkaasti, joko ikuinen akne tai si johtuu noista rinkuloista. Seksin ajaksi kyl otettava pois, satuttaa isäntää. Piikit alkoi kiinnostaa mut jos tosiaa maksa ei tykkää niin minkäs teet ku se vaikuttaa sitte sen 3kk. Se olis vaan niin paljon halvempaa. Nykyiset maksaa noin 43e/ 3kk.
 
Yleensä seuraan keskustelua sivusta, mutta nyt voisin pari sanaa kirjoitella :)

Eli itse luovuin muutaman vuoden käytön jälkeen pillereistä kaksi vuotta sitten, vaikka ärsyttikin ylilujaa ajatus kortsun kanssa puuhaamisesta. Siihen kuitenkin tottui hyvin nopeasti, kun kokeili eri merkkejä ja etsi sopivan "huomaamattoman". Lateksiallergia toki vähän vielä hankaloitti asiaa, mutta kyllä täytyy sanoa, että en ole hetkeäkään katunut! Pillereitä syödessä tuntui, kun en olisi oma itseni. Vasta joku reilu puoli vuotta niiden lopettamisen jälkeen olo alkoi tuntua "itseltä".

Tietysti muille e-pillerit voi sopia paremmin, mutta tämä oli vain minun kokemukseni. :)
 
Miulla on ollu e-pillerit nyt jo yli puolitoista vuotta jatkuvassa käytössä. Luonnollisia menkkoja ei ole koskaan ollut. Aiemminkin olen käyttänyt, silloin tosin eri merkkiä: en enää muista, mikä oli merkin nimi, mutta niistä tuli hirveästi turvotusta. Heti kun lopetin pillerit, putosi paino nopeasti useita kiloja. Tällä hetkellä Melianet ollu käytössä, ja ne sopii ainakin tosi hyvin, en ole huomannut sivuvaikutuksia. Enemmän kiinnostaisi, voisinkohan jo kohta lopettaa pillerit kokonaan, kun ehkäisytarvetta ei kuitenkaan ole. Haluaisin tietää, käynnistyisivätkö luonnolliset menkat lopultakin. Pelottaa, etten voi koskaan saada lapsia.
 
Minä aloitin e-pillerit eilen. Oikeastaan piti aloittaa aikaisemmin, kun menkkoja ei kuulunut, mutta lopulta ne tulivatkin luonnollisesti. Ihan kiva, että sain aloitettua "oikein" pillerit ensimmäisenä vuotopäivänä.

Minulla on käytössä Yasmin-merkkiset pillerit. Jännitän sivuoireita, mutta ei ainakaan yksi pilleri vielä maata kaatanut. Ilmeisesti vasta viikkojen, kenties kuukausien, näkee, tuleeko niitä.

Olen tässä pohtinut pillereiden lihottavuutta, kun tästäkin on ties millaista arviota. Nettipalstojen perusteella kaikista uusimmat Yasmin-pillerit ovat aika kehittyneitä ja niillä on suht' vähän sivuvaikutuksia. Lisäksi monet ovat sitä mieltä, että on vain helppo syyttää pillereiden lihottavan. Jotkut sanovat näiden jopa poistavan nestettä.

Hmm, mietin sitäkin, miksi pillerit lihottaisivat? Tavallaanhan niiden pitäisi sitten hidastaa aineenvaihduntaa ja vähentää energiankulutusta. Ruokahalu/ruoanhimo voi tietysti lisääntyä, mutta periaatteessa, voiko pillerit vaikuttaa nälkäsignaaliin jotenkin. Ääh, mietin liikaa. ;)

Onko muuten pillerit vaikuttaneet jotenkin treenin sujuvuuteen tai lihaksistoon? Mielenkiinnosta kyselen. :)
Mulla on ollut käytössä Yasminit parisen vuotta...ei juuri mitään sivuoireita ole ollut, paino ei ole noussut ja halut eivät ole kadonnneet mihinkään:D Alussa oli rintojen arkuutta, mutta se loppui ajan kanssa...niin ja menkat ovat niukat, eikä kipuja enää ole:rock:
 
Minulla on käytössä Yasmin-merkkiset pillerit. Jännitän sivuoireita, mutta ei ainakaan yksi pilleri vielä maata kaatanut. Ilmeisesti vasta viikkojen, kenties kuukausien, näkee, tuleeko niitä.

***

Onko muuten pillerit vaikuttaneet jotenkin treenin sujuvuuteen tai lihaksistoon? Mielenkiinnosta kyselen. :)

Mä aloitin ensimmäiset pillerit joskus noilla Yasmineilla ja olin kyllä tyytyväinen niihin. Sivuoireita mulla ei noista tullut, muuta kuin että tissit kasvoi yhdellä kuppikoolla :D Pari vuotta sitten siirryin kuitenkin Evra -laastariin ja se on ollut kyllä paras vaihtoehto mulle! :) Niin ja mulla noi Yasmin -pillerit ei vaikuttaneet mitenkään treeniin tai lihaksiin/ palautumiseen tms.

Mulle on muutaman kerran tullut mieleen, että onko olemassa sellaista riskiä, että raskaaksi tuleminen vaikeutuisi tai olisi mahdotonta tulevaisuudessa, jos on käyttänyt vuosikausia hormonaalista ehkäisyä? Kun joskus oon kuullut puhuttavan, että sellainen riski on olemassa... Mutta mitään todisteita en oo tuollaiselle väittämälle saanut...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom