Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Söin monta vuotta Harmonet-pillereitä, mutta niillä oli vaikutusta mielialaan (ja ei en hakemalla hakenut sivuvaikutuksia). Kokeilin rengasta sen vähähormoonisuuden vuoksi, mutta mulla rengas ärsytti limakalvoja todenteolla, mikä ilmeisesti on harvinaista, mutta niin sietämätöntä, että loput renkaat meni roskiin. Päätin kokeilla Evra-laastaria, joka ei aiheuttanut mielialavaikutuksia tms., mutta laastarin liima ärsytti ihoa niin, että laastarin vaihdon jälkeen laastarikohta kutisi aivan sietämättömästi noin 3 päivää. Toinen ikävä sivuvaikutus oli rintojen turpoaminen ja arkuus, kävelyä reippaampi liikunta teki tuskaa. Sinänsä tuo ei ole ihme, sillä laastarissa kokonaisestrogeenialtistus on suurempi kuin renkaalla tai keskivertopillerillä.

Laastarin jälkeen siirryin Microgynoneihin, joihin olen todella tyytyväinen. Ainoa negatiivinen asia niissä on, että pystyn syömään vain 2,5 laattaa putkeen sen jälkeen alkaa tiputteluvuoto, jos ei pidä taukoviikkoa. Tuo on kuintenkin sen verran pikku juttu, että kestän sen, kun muuten Microgynonit sopii hyvin.
 
Joo joo, pitää avautua nyt täälläkin...
Ainakaan itselleni ei sovi minkään sortin e-pillerit, alan hyppiä niistä aina seinille, eikä muuten ole mitään pelleilyä vaan ihan todellisia oireita:curs:

Muutama vuosi sitten lopetin pillerit ihan sen takia että verenpaineet olivat vähitellen alkaneet nousta ihan älyttömiin lukemiin (ok, en liikkunut silloin niin paljon mutta ruokavalio oli ihan ok eli ei rasvaista ruokaa jne). No, lääkärihän väitti silloin kiven kovaan että ei se verenpaineen nousu johdu pillereistä, mutta onneksi en uskonut häntä, sillä puoli vuotta pillereiden lopettamisen jälkeen verenpaineet olivat taas normaalit..Ihme ja kumma.

Oletteko ajatelleet että eihän ne lääkärit tietenkään myönnä e-pillereiden kaikkia haittavaikutuksia, sehän on iso bisnes herranen aika! Tietenkin heille sopii paremmin että porukka kokeilee uusia ja taas uusia pillerimerkkejä, sehän tietää vain rahaa..:jahas:
 
Tää menee kyllä taas :offtopic:, mutta miettikääpä samalla miten paljon länsimainen lääketiede perustuu ylipäänsä erilaisiin lääkkeisiin ja jopa turhiin lääkemääräyksiin. Sitten sitä ihmetellään kun antibiootit yms. eivät enää tehoa silloin kun olisi todella tarvetta.
En väitä etteikö tämä lääketiede olisi pelastanut monia ihmishenkiä, on toki. Ja paljon on saatu kuriin aiemmin tappavia sairauksia. Mutta tuossa on tuo toinenkin puoli asiasta...
 
Oletteko ajatelleet että eihän ne lääkärit tietenkään myönnä e-pillereiden kaikkia haittavaikutuksia, sehän on iso bisnes herranen aika! Tietenkin heille sopii paremmin että porukka kokeilee uusia ja taas uusia pillerimerkkejä, sehän tietää vain rahaa..:jahas:

Ei se paljon lääkäriä kinnosta, jos joku lääkefirma tienaa hurjasti rahaa "hormonibisneksellä", ei se lääkärin palkkapussissa näy. Että kyllä sitä suurin osa taitaa ajattella potilaan parasta eikä lääkefirman rikaistumista :jahas: Ja mainittakoon, että Suomenkin aborttimäärät on taas kasvussa. Ja hormonaalinen ehkäisy on luotettavimpia ehkäisykeinoja (jos ei selibaattia lasketa ;)), vaikka haittoja niistäkin saattaa tulla, kuten KAIKISTA lääkkeistä ylipäänsä.
 
Ei se paljon lääkäriä kinnosta, jos joku lääkefirma tienaa hurjasti rahaa "hormonibisneksellä", ei se lääkärin palkkapussissa näy. Että kyllä sitä suurin osa taitaa ajattella potilaan parasta eikä lääkefirman rikaistumista :jahas:

Käsittääkseni on kuitenkin yleisesti tiedossa, että useilla suomalaisilla lääkäreillä on yhteistyösopimuksia lääkealan yritysten kanssa. Alkuperäinen väite ei siis liene aivan hatusta vedetty.
 
Käsittääkseni on kuitenkin yleisesti tiedossa, että useilla suomalaisilla lääkäreillä on yhteistyösopimuksia lääkealan yritysten kanssa. Alkuperäinen väite ei siis liene aivan hatusta vedetty.

Ei ehkä ihan voi puhua yhteistyösopimuksista. Lääkefirmat eivät voi maksaa provikkaa lääkäreille lääkkeiden määräämisestä tms. ja erilaisten tilaisuuksien ja matkojen järjestämistä sekä lahjuksia valvotaan melko tarkkaan. Toki lääkefirmat yrittävät saada lääkäreitä määräämään juuri heidän valmistettaan, mutta on lääkärin ammattitaidon aliarvioimista väittää, että lääkärit määräisivät tietoisesti potilaalle valmistetta, joka ei esim. olisi terveellinen, vain siksi, että ko. firman edustaja tarjosi hyvä pullat.

Jos lääkärin vastaanotolle mennään hakemaan ehkäisyä, on aika selvää, että lääkäri tarjoaa hormonaalisia valmisteita, kortsut kun voisi ostaa ilman sitä vastaanotolla käymistä. On aivan totta, että toisille hormonaalinen ehkäisy ei sovi, toisille se sopii puolestaan erinomaisesti. Useiden merkkien kokeileminen sopivan valmisteen löytämiseksi on perusteltua, sillä esim. yhdistelmäehkäisyssä käytetyt hormoonit eroavat toisistaan ja näin ollen joku valmiste sopii paremmin kuin toinen. Myös hormonien annostelutavalla on vaikutusta sopivuuteen. Toisille pillerien aiheuttama hormonipiikki ei aiheuta ongelmia, toisille sopii paremmin esim. renkaasta tasaisemmin imeytyvät hormonit.

Ikävää, ettei maryjane75:lle sopinut hormonaalisen ehkäisyn käyttö. Se ei kuitenkaan liene syy hyökätä länsimaista lääketiedettä vastaan. Totta on, että länsimaiset yhteiskunnat ovat medikalisoitneet, mutta lääketiede on saanut myös paljon hyvää aikaan.
 
Käsittääkseni on kuitenkin yleisesti tiedossa, että useilla suomalaisilla lääkäreillä on yhteistyösopimuksia lääkealan yritysten kanssa. Alkuperäinen väite ei siis liene aivan hatusta vedetty.

Anteeksi jo etukäteen :offtopic: , mutta kerro toki lisää näistä yleisesti tiedossa olevista "yhteistyösopimuksista". Toki myyjä voi viedä lääkärin lounaalle kertoessaan myymistään tuotteista, mutta en todellakaan usko mihinkään sopimuksiin. Eiköhän lääke-esittelijöiden talutusnuorassa olevat lääkärit ole urbaanilegendaa, tai sitten mä vaan olen naiivi.

Eilisessä Kauppalehdessä oli juttua kontaktitoimisto Toisen tekemästä lääke-esittelijöiden myyntitaitotutkimuksesta, jossa oli kysytty lääkäreiden mielipiteitä myyjistä.

Kauppalehti sanoi:
Lain mukaan lääkeyhtiöt saavat antaa lääkäreille vain näiden työhön suoranaisesti liittyviä, kohtuullisen arvoisia liikelahjoja. Tutkimuksen mukaan niillä ei kuitenkaan ole suurta merkitystä lääkäreille.
...
Lääkemarkkinointia säätelevä lainsäädäntö kiristyi muutama vuosi sitten.

Edit. Rondea samoilla linjoilla nopeampana. Hyvin sanottu tuo lääkärin ammattitaidon aliarvioiminen.
 
Itsellä on käytössä Yasmin-merkkiset pillerit...lääkäri noita aikoinaan suositteli, koska kuulemma poistavat nestettä, ja ainakaan itsellä ei paino ole noussut. Haittavaikutuksia en ole juurikaan huomannut muuta kuin itkuherkkyys silloin tällöin:rolleyes: Plussana on ehdottomasti se, että kuukautiset ovat huomattavasti niukemmat ja kipujakaan ei ole nimeksikään verrattuna entiseen tuskaan. Ovulaatiohetken tunnen entiseen tapaan ja halutkaan ei ole vähentyneet:D
 
Ovulaatiohetken tunnen entiseen tapaan ja halutkaan ei ole vähentyneet:D

:offtopic: Pienenä sivuhuomautuksena, että yhdistelmäehkäisyssä ovulaatiota ei tapahdu. Yhdistelmävalmisteiden teho perustuu lähinnä keltarauhashormoniin, joka estää ovulaation. Lisäksi kohdunkaulan lima muuttuu siittiöitä läpäisemättömäksi. Estrogeenin rooli on pitää yllä vuotokontrollia.
 
:offtopic: Pienenä sivuhuomautuksena, että yhdistelmäehkäisyssä ovulaatiota ei tapahdu. Yhdistelmävalmisteiden teho perustuu lähinnä keltarauhashormoniin, joka estää ovulaation. Lisäksi kohdunkaulan lima muuttuu siittiöitä läpäisemättömäksi. Estrogeenin rooli on pitää yllä vuotokontrollia.

Hmmm...niinhän se tais ollakin joo. Kumma juttu, että mulla on kuitenkin noita samoja tuntemuksia aina puolessa välissä kuuta...:D
 
Tämä on kauhea tabu ja varmaan saan haukkuryöpyn niskaani, mutta monella naisella pillerien aiheuttamat raivokohtaukset, haluttomuus ja etenkin lihominen ei ole pillereistä johtuvaa vaan ihan oman pään sisässä. Moni odottaa rystyset valkoisina sivareita ja sitäkautta tekee kärpäsestä härkäsen: kun suurennuslasin kanssa kyttää jokaista mielialanmuutosta niin johan alkaa niitä muutoksia tulla! Lihomista tulee kun kullanmurun kanssa jäädään sohvalle mussuttamaan sipsiä ja karkkia eikä enää liikuta. Pillereiden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Osin varmasti totta. Itse en huomannut noita sivuvaikutuksia pillereiden käytön aikana pillereistä johtuvaksi, vaan mietin vaan, miksi näin. Sen sijaan, kun olin LOPETTANUT, niin voi jestas sitä eroa. Joten väitän, että se johtui pillereistä.

No, nyt on Evra ollut persuksissa kohta viikon, ja mitään sivuoireita en ole havainnut. Uskon ja toivon, ettei niitä tulekaan.
 
Anteeksi jo etukäteen :offtopic: , mutta kerro toki lisää näistä yleisesti tiedossa olevista "yhteistyösopimuksista". Toki myyjä voi viedä lääkärin lounaalle kertoessaan myymistään tuotteista, mutta en todellakaan usko mihinkään sopimuksiin. Eiköhän lääke-esittelijöiden talutusnuorassa olevat lääkärit ole urbaanilegendaa, tai sitten mä vaan olen naiivi.

Lisää :offtopic: , kun nyt alkuun päästiin. Tarkoitukseni ei ollut epäillä lääkärien ammattitaitoa ja/tai moraalia (suurin osa varmasti suhtautuu tekemiinsä päätöksiin hyvinkin vakavasti), mutta on hyvä tiedostaa, että lääkärit ovat samalla tavalla osa markkinayhteiskuntaa kuin muutkin työntekijät tämän päivän Suomessa - eivät "yleisen hyvän" edunvalvojia kuten kenties aikanaan. Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksen mukaan jo 2000-luvun vaihteessa 50% lääkeyrityksistä osallistui lääkärien koulutuskustannuksiin, ja osallistuneita lääkäreitä oli tuolloin 8000. Rahaa näihin käytettiin yritysten osalta 40 miljoonaa vanhaa markkaa (http://pre20031103.stm.fi/suomi/tiedote/tied01/haotiedote1086.htm). On totta, että kontrollia tämän suhteen on jo osittain tiukennettukin, mutta toisaalta markkinavetovoimaisuus on kasvanut ja nostanut taloudellista painetta niin yksittäisten lääkärien kuin koko alankin kannalta.

Eikä kyseessä tosiaankaan tarvitse olla suunnitelmallinen salamyhkäisyys - kaikki lääkärithän ovat myös ihmisiä ja toimivat ammatissaankin oman maailmankuvansa mukaisesti. Eihän ole laitonta määrätä esimerkiksi kalliimpaa lääkettä, sillä potilaanhan ei tarvitse juuri sitä lääkettä käyttää. Yleensä lääkkeiden suhteen lopullinen valinta tapahtuukin vasta apteekissa, jos korvaavaa tuotetta on saatavilla. Sitä paitsi suurimmassa osassa tapauksista potilas voi varsin hyvin käyttää myös omaa harkintakykyään. Pointtina joka tapauksessa on se, että on hyvä osata suhtautua myös kriittisesti niinkin suurta ammatillista valtaa nauttivaan instituutioon kuin lääkärilaitokseen, sillä siihen pätevät kaikesta huolimatta samat säännöt kuin yhteiskunnassa muutenkin (ja ne säännöt eivät kaikesta huolimatta aina ole kovin reilut).
 
Lisää :offtopic: , kun nyt alkuun päästiin. Tarkoitukseni ei ollut epäillä lääkärien ammattitaitoa ja/tai moraalia (suurin osa varmasti suhtautuu tekemiinsä päätöksiin hyvinkin vakavasti), mutta on hyvä tiedostaa, että lääkärit ovat samalla tavalla osa markkinayhteiskuntaa kuin muutkin työntekijät tämän päivän Suomessa - eivät "yleisen hyvän" edunvalvojia kuten kenties aikanaan. Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksen mukaan jo 2000-luvun vaihteessa 50% lääkeyrityksistä osallistui lääkärien koulutuskustannuksiin, ja osallistuneita lääkäreitä oli tuolloin 8000. Rahaa näihin käytettiin yritysten osalta 40 miljoonaa vanhaa markkaa (http://pre20031103.stm.fi/suomi/tiedote/tied01/haotiedote1086.htm). On totta, että kontrollia tämän suhteen on jo osittain tiukennettukin, mutta toisaalta markkinavetovoimaisuus on kasvanut ja nostanut taloudellista painetta niin yksittäisten lääkärien kuin koko alankin kannalta.

:offtopic: Kerropa mitä tarkoitat tuolla "markkinavetovoimaisuus on kasvanut ja nostanut taloudellista painetta niin yksittäisten lääkärien kuin koko alankin kannalta"?

Ihan asiallisia pointteja koulutukseen käytetyistä rahoista jne. Jonkun se lääkärien täydennyskoulutuskin on maksettava. Lääkärin ammattitaito, kun vanhenee varsin nopeasti, eikä yhteiskunnan rahakirstusta paljon tuohon panosteta.

Stash, oletko ikinä ollut seuraamassa lääkeyhtiön lääkäreille maksamaa koulutusta? Itse olen työn puolesta ollut useamman eri yrityksen maksamassa tilaisuudessa. Tilaisuuden puheenjohtaja on yleensä joku yrityksen ulkopuolinen henkilö ja puhujina ko. terapia-alueen asiantuntijat. Lopuksi on yleensä järjestävän firman puheenvuoro ja illallinen. Kukaan arvostettu tutkija ei tule koulutukseen kertomaan esim. tietystä tutkimuksesta ainoastaan järjestävän tahon kannalta myönteisiä asioita. Yleensä kyseessä on uusien tutkimustietojen, hoitosuositusten jne. läpikäynti, jotka eivät siis ole lääkeyrityksen itsensä sanelemia. Ainakaan niissä lukuisissa tilaisuuksissa, joissa olen itse ollut läsnä, ei tilaisuudessa ole keskitytty aivopesemään lääkäreitä järjestävän tahon valmisteen ylivertaisuudesta. Eiköhän myös lääkärit kykene kriittiseen ajatteluun.
 
Samoilla linjoilla olen Stashin kanssa.
En ole missään vaiheessa hyökännyt länsimaista lääketiedettä vastaan, kuten tuossa aiemmin vähän väitettiin, mutta tarkoitin sitä, että tiettyä kriittisyyttä pitäisi meidän jokaisen hieman harjoittaa kun on kyse diagnooseista ja lääkemääräyksistä.. Ainakin itse epäselvissä tapauksissa kysyn AINA myös toisen lääkärin mielipidettä, enkä purematta niele mitään. Markkinataloudessa sitä tässä eletään, ja en kyllä usko että lääkärit(kään) ihan pelkästään hyvää hyvyyttään harjoittavat ammattiaan - vaikka se kutsumustyötä monille onkin.
Älkää nyt pahastuko mielipiteistä, sen takiahan nää foorumit on että auotaan täällä päätämme..:lol2:
 
Menee nyt osittain :offtopic:, koska tämä liittyy muuhunkin kuin pelkästään ehkäisyyn... Mutta eniveis:

Mulla on ehkäisynä kapseli ja se on ollut nyt melkein 3 vuotta. Oon tässäkin ketjussa valittanut, että kierto on mennyt sen myötä ihan sekaisin ja vuodot tulee ihan milloin sattuu, yleensä vähän väliä (esim. alkuvuodesta oli kolmet menkat 1,5kk sisään :wall:). Kapselia ennen söin minipillereitä 6 kk ja niiden kanssa ei ollut mitään ongelmaa, vaikka "vaikuttava aine" on sama. Noh, tänään löysin mielenkiintoisen ketjun karppaus.infosta, ketjussa keskustellaan vhh-ruokavalion ja sekaisin olevan kierron yhteydestä. Yllätyin, koska olen ajatellut, että vhh:lla on rasvan lisäämisen kautta vain positiivisia vaikutuksia kiertoon. Jotkut myös kertoivat, että kalaöljy on aiheuttanut heille välivuotoja yms. Yhtäkkiä tajusin, että samaan aikaan, kun vaihdoin ehkäisyä, muutin myös ruokavaliotani selvästi vhh-suuntaan, ketoillut en ole kylläkään ikinä. Otin tällöin myös kalaöljyn ruokavalioon. Mulla on kuitenkin tässä 2 muuttujaa, sekä ehkäisy, että ruokavalio. Onko kellään kokemuksia pelkästään ruokavaliomuutoksen vaikutuksesta kiertoon? Myös jos joku on laillani vaihtanut minipillereistä kapseliin / johonkin muuhun pelkkää keltarauhashormonia sisältävään (ruiske, kierukka) niin kiinnostaisi kuulla, onko vaikuttanut kiertoon ja vuoteluun.
 
Mulla on kuitenkin tässä 2 muuttujaa, sekä ehkäisy, että ruokavalio. Onko kellään kokemuksia pelkästään ruokavaliomuutoksen vaikutuksesta kiertoon? Myös jos joku on laillani vaihtanut minipillereistä kapseliin / johonkin muuhun pelkkää keltarauhashormonia sisältävään (ruiske, kierukka) niin kiinnostaisi kuulla, onko vaikuttanut kiertoon ja vuoteluun.

En osu ihan kaikilta osin raameihin, mutta...

Mä vaihdoin reilu 2 vuotta sitten tavis-e-pillereistä hormonikierukkaan (Mirena). Alussa tiputteli varmaan 2kk, enemmän tai vähemmän jotain "sävyä" koko ajan, sitten se loppui ja menkat ovat tulleet epäsäännöllisesti ja niukkina parin-kolmen kuukauden välein. Vuoto on siis tosiaan niin vähäistä että pikkarisuojalla pärjää enimmäkseen (mietin mihin hyväntekeväisyyteen voisin lahjoittaa tarpeettomat siteet ja tamponit :D).

No sitten, hiilareita olen vähennellyt pikkuhiljaa tämän vuoden alusta lähtien zone-tyylistä alemmas, en ketolle asti kuitenkaan. Kalaöljykapselit jätin pois kevättalvella kun niistä tulee pahanmakuisia röyhtäyksiä ja finnejä, ja arvelin että rasvan kanssa kun läträän monipuolisesti niin saan rasvahapot ilmankin. Ei ole ollut vaikutusta mihinkään, kiertoon tuntuu mulla vaikuttavan eniten stressitaso ja alkoholinkäyttö (->stressi ja useampi kuin 1 runsas alkoannospäivä parin vkon sisällä aiheuttavat menkantapaista). Jos jotain, niin vhh on vähentänyt vuotoihin liittyviä kipuja merkittävästi.
 
Onko kellään kokemuksia pelkästään ruokavaliomuutoksen vaikutuksesta kiertoon?

Minä olen syönyt Yasmineja reilut kolme vuotta (nyt kyllä luopumassa), ja elämäni ainoat välivuodot sain ketoillessani.. Joten kyllä tuo hormonitoiminta vaan liittyy ruokavalioon aika tiiviistikin. Saa nähdä miten nyt käy kun lopetan pillerit (siirrytään hormonittomaan ehkäisyyn) ja jatkan karppilinjalla. En tosin enää ole ketoosissa.
 
No niin, nyt on sitten laastaritauko alkanut ja "kauhulla" odottelen menkkojen tuloa.. onko kokemuksia, ovatko normaalit vai normaalia niukemmat/runsaammat? Entä onko jollain käynyt niin että menkat eivät olisi tulleet lainkaan?

Pillereiden syömisestä on niin pitkä aika, etten muista, miten kroppa käyttäytyi tauon aikana, ja alkoivatko menkat heti ekana pillerittömänä päivänä vai vasta parin päivän päästä. Mahassa ainakin on sellanen jännä tunne, mitään kipuja ei kyllä vielä ole ollut..

Heittäkäähän kokemuksianne!
 
No niin, nyt on sitten laastaritauko alkanut ja "kauhulla" odottelen menkkojen tuloa.. onko kokemuksia, ovatko normaalit vai normaalia niukemmat/runsaammat? Entä onko jollain käynyt niin että menkat eivät olisi tulleet lainkaan?

Pillereiden syömisestä on niin pitkä aika, etten muista, miten kroppa käyttäytyi tauon aikana, ja alkoivatko menkat heti ekana pillerittömänä päivänä vai vasta parin päivän päästä. Mahassa ainakin on sellanen jännä tunne, mitään kipuja ei kyllä vielä ole ollut..

Heittäkäähän kokemuksianne!

Mulla ainakin vuoto on ihan normaalia välipäivinä, vähemmän kuitenkin kun tavallisesti ennen laastareiden tai pillereiden käyttöä. Mulla ei evran kanssa oo kertaakaan jäänyt menkat tulematta.. Tosin pari päivää niiden alkaminen on saattanut kyllä viivästyä väliviikolla.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom