Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
helppiä sitten mullekin mitä ehkäsyy enää voi kokeilla ku kaikki on joko epäluotettavia tai täynnä hormonia oon muuten allerginen kumeille ja luonnonkumiset on niin arvokkaita et menee miltei sit pakkoselibaatiksi (n. 2 e/kpl):itku: en mä kyl ajatellu et menis omaisuus jatkuvalla tahdilla suhteen hoitoon;) pillereihin en kyllä takas siirry ku sit on aina se viikon stressi joka kuukausi et jos sittenkin.. menkat tuli meinaan ajallaan ekan kahden raskauskuukauden aikana, ja yks toinen joka oli synnärillä samaan aikaan oli menkat loppunu vasta 8:lla kuukaudella.. ei ollu ite pienimmästä päästä siksi ei ollu huomannu..:lol2: näinkin voi siis käydä:lol2: oli superlyhyt raskaus 4 viikkoa ja " onneksi olkoon olette synnyttänyt terveen poikavauvan!":eek:
"tarttis kai töihin ilmoittaa...":offtopic: vai?..
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Säde sanoi:
Oho, kohtalotovereita! Lopetin n. viikko sitten Cypretylit. Olen saanut tammikuusta (= pillerien aloittaminen) selvää selluliittia peppuun, takareisiin ym.. Ennen sitä ei ole todellakaan ollut noin näkyvästi edes silloin, kun olin tukevammassa kunnossa kokonaan ilman urheilua! Paino on noussut useampia kiloja, maha jollain tavalla turvottaa ym.. Täällähän on jo sitten aika monta, jotka ovat huomanneet selluvaikutuksia kyseisistä pillereistä. Saas nähdä, rupeaako olo kevenemään itsellänikin.

Minä vaihdoin Yasmin- pillereistä Nuvaringiin ja sitten lopulta hormonikierukkaan, ja sama juttu että sellu väheni ja tuntuu, että nykyään on jotain omaakin hormonitoimintaa ja -vaihtelua. Esim. pms:stä en ennen kärsinyt juuri lainkaan, olin tasaisen tympeä koko ajan :lol2: Nyt on selkeä pms sen pari kertaa vuodessa kun vuotoja tulee, mutta muuten olen paljon valoisampi. Olin syönyt pillereitä jo 6 vuotta ennen vaihtoa hormonikierukkaan, joten aluksi mulla oli uusi teini-ikä iholla ja tukkaakin lähti normaalia enemmän jonkin aikaa, mutta nyt reilun vuoden jälkeen kaik on tasaantunut. Iho on jäänyt ainakin toistaiseksi vähän rasvaisemmaksi kuin ennen, mutta mulla olikin sairaan kuiva ja hilsehtivä iho joten parempi näin. Tukka on paksuuntunut ennalleen ja limakalvot ja silmät hieman kosteammat kuin pilleriaikaan. Mukavampi käyttää piilolinssejä. Nesteen kertymisessä en oo huomannut eroja, mutta en ole sen tyyppinen että nestettä kertyisikään.
 
Jaahas, lääkäri sitten otti pillerit pois meikäläiseltä. :jahas: Mä oon syönyt pilsuja nyt 7 vuotta, viimiset 5 v Diane Novaa. Ennen Diane Novaa kokeilin kutakuinkin kaikkia pillerimerkkejä, mikään niistä ei oikeen toiminut (menkkoja tuli laatankin aikana). Diane Novat lääkäri määräsi jo ihonkin takia (pyysin erityisesti tuota pillerimerkkiä, koska ihoni temppuili aika lailla). Viimiset 2 vuotta mulla on tullut aina kuussa 2 kunnon kuukautiset ja sit myös välivuotoa. Eli Diane Novatkaan ei oo kunnolla toiminut, mutta ihon takia pitäydyin tossa merkissä. Nyt sit pillerit jätettiin kesän ajaks pois ja katotaan miten noitten kuukautisten kanssa käy. vähän kyllä pelottaa, miten iho reagoi - toivottavasti se ei räjähdä täysin. :rolleyes: Ja kun vielä lääkäri kertoi, että mulla on tuolla seinämässä haavauma, mikä pitää polttaa, niin meikäläinenhänn käveli oikeen ilosesti lekurilta kotiin. :jahas:
 
Osaako joku sanoa, koska olisi syytä huolestua siitä ettei menkkoja kuulu pillereiden lopettamisen jälkeen? Lopettamisesta on nyt kaksi kuukautta. Mies kiipeilee seinille ja patistaa lääkäriin, mutta eikös tää ole aika tavallista? Vai? :eek: Raskaana en ole.
 
Osaako joku sanoa, koska olisi syytä huolestua siitä ettei menkkoja kuulu pillereiden lopettamisen jälkeen? Lopettamisesta on nyt kaksi kuukautta. Mies kiipeilee seinille ja patistaa lääkäriin, mutta eikös tää ole aika tavallista? Vai? :eek: Raskaana en ole.

Joskus kun mä lopetin pilleri vähäksi aikaa, niin kävi niin ettei tullut menkkoja puoleen vuoteen! Joten luulen, että se on ihan tavallista. Mä kävin sitten lopulta lääkärissä ja se määräs jotain hormoninappia, jolla menkat sit ns.käynnistettiin uudestaan. Jos asia painaa mieltä, niin käy ihmeessä lääkärillä
 
Joskus kun mä lopetin pilleri vähäksi aikaa, niin kävi niin ettei tullut menkkoja puoleen vuoteen! Joten luulen, että se on ihan tavallista. Mä kävin sitten lopulta lääkärissä ja se määräs jotain hormoninappia, jolla menkat sit ns.käynnistettiin uudestaan.
Mulla oli muuten sama homma, mutta sain keltarauhashormonikuurin "jo" viiden kuukauden jälkeen. Useimmilla kavereilla on menkat alkaneet kolmen kuukauden kuluessa pillerien lopettamisesta.
 
Lohduttavaa kuulla, että tää on suhteellisen normaalia. Ajattelin katella vielä hetken ja lääkäriin sit elokuussa lomien jälkeen, jos ei mitään ole siihen mennessä tapahtunut.
 
JEEE!!! Tää ei voi olla totta, mutta kyllä se nyt näemmä vaan on! Ikuinen turvotus, itkukohtaukset, selluliitti (ei nyt kaikki tietty:rolleyes: ) ja seksihaluttomuus on poissa ja tilalla on timmimpi, vähemmän selluliittia omaava ja hulluna seksiä himoava nymfo :D Ja tämä kaikki onnistui sillä, että vihdoin sain raahattua itteni lekurille ja vaihdoin pillerimerkin Diane novasta Yasmineihin ja ne tuntuu kyllä sopivan hyvin! Se lääkäri sanoi, että urheilijat käyttää paljon yasminia just siks, että se ei kerää nestettä.
Tää on tietty varmaan yksilöllistä, että jollain voi olla että toimii ja jollain ei. Mutta musta tuntuu, että mulle kyllä tää pilleri sopii paremmin ku mikään ikinä.:thumbs:
 
Munkin on aivan pakko hehkuttaa :D Lopetin pillerit kk sitten ja nyt tuntuu aivan mielettömän hyvältä! Kroppa tuntuu sutjakkaammalta ja rasvakertymät on alkaneet pikkuhiljaa silottumaan. Ja tekee mieli seksiä, paljon :hyper: Huippuhyvä fiilis! Eikä hirveen helposti pillereitä takaisin...
 
Mulla on Yasminit, ollu jo joku ~8kk. Otin nää siks et sais ihon kuntoon ja samal ehkäsyn hoidettuu. Noh autto ihoon sen pari kuukautta parin liuskan jälkeen, mut sen jälkee räjähti käsiin nääki finnit ja pikkuhiljaa oon menos hoitaa ihotautilääkärille..

Kaikenlisäks oon kuiva ku sahara ja vihaan sitä. Merciloneil(oli vuoden käytös ennen Yasmineit) oli kyl ihan samaa kuivuutta. Ois kiva kerranki harrastella seksiä ilman liukasteita mut ei. >:/
 
Jaahas, pitääkin päivittää ketjua, johon olen kommentoinut eniten tällä palstalla... :jahas:

Menkkoja ei oo näkynyt edelleenkään. Kiva tehtailla jatkuvasti raskaustestejä...Terveyskeskukseen toivotettiin tervetulleeksi vasta lokakuussa, joten varasin nyt ajan yksityiseltä.

Positiivista tässä on se, että mielialat on kyllä parantuneet valtavasti! Sellainen jatkuva väsymys ja vetämättömyys on poissa ja jaksan innostua asioista ihan eri tavalla kuin ennen. Historiaa näyttäisi olevan myös itkuraivarit ja turha kiukuttelu. Nykyisin mulla on jopa lähes rautaiset hermot. :D
 
Mulla on nyt kolmas Nuvaring-rengas menossa ja erittäin tyytyväinen olen.
Ennen rengasta käytin Diane Novaa huonon ihon vuoksi yli 6 vuotta ja halut tuntu kadonneen jossain vaiheessa ihan täysin. Kun vaihdoin renkaaseen halut on palannu eikä naama (kaikista peloista huolimatta) oo alkanu kukkiin vaan on ihan yhtä ihana kun Novan aikaankin :D
 
Eikös ne ei-hormonaaliset ehkäisyt oo kumi tai sterilisaatio? Jos joku tietää muita, niin kertokaa ihmeessä, kiinnostaa muakin.

Monen harkinnan jälkeen mä passasin sillon sen cerazeten ja lopetin ehkäisyn kokonaan!!!
Onhan niitä pillereitä ja renkaita tässä hemmetti jo käytetty!!!
Päänsärky loppui sen siliän tien,yhden pienen vuodonkin olen jo saanut :rock:
Olo on,kuten useampi on maininnut,KEVYEMPI ja vaikka mitä.
Mutta,mites se hormooniton ehkäisy sitten hoituu..
otinpa selvää ja löysin tämän;
ainoa ehkäisy mitä saa Suomesta on

PATENTEX OVAL!!
ehkäisypuikkoja,hormooniton,hinta 12 kpl on reilu 10 euroa!!
patentex oval ovat siittiöitä tappavaan spermisidiin perustuva ehkäisymenetelmä, ainoa spermisidi laatuaan, jota voi käyttää myös yksinään ilman kondoomia tai pessaaria, mutta näiden kanssa yhdistettynä ehkäisyteho vieläkin parempi. Puikkojen ehkäisyvarmuus 98.4 - 99.7%. Emättimeen asettamisen jälkeen puikon on saatava vaikutusaikaa 10 min. ennen kuin sen teho on maksimaalinen. Puikkoja käytetään 1 kpl per yhdyntä. Vaikutus on kemiallinen ja paikallinen; aine muuttuu kohdunnapukkaa ja emätintä peittäväksi vaahdoksi. Vaikutus kohdistuu suoraan siittiöihin, niiden liikkumista hidastamalla ja siittiöitä tappamalla. Puikkoja on saatavilla Suomen apteekeista ilman reseptiä.
 
Monen harkinnan jälkeen mä passasin sillon sen cerazeten ja lopetin ehkäisyn kokonaan!!!
Onhan niitä pillereitä ja renkaita tässä hemmetti jo käytetty!!!
Päänsärky loppui sen siliän tien,yhden pienen vuodonkin olen jo saanut :rock:
Olo on,kuten useampi on maininnut,KEVYEMPI ja vaikka mitä.
Mutta,mites se hormooniton ehkäisy sitten hoituu..
otinpa selvää ja löysin tämän;
ainoa ehkäisy mitä saa Suomesta on

PATENTEX OVAL!!
ehkäisypuikkoja,hormooniton,hinta 12 kpl on reilu 10 euroa!!
patentex oval ovat siittiöitä tappavaan spermisidiin perustuva ehkäisymenetelmä, ainoa spermisidi laatuaan, jota voi käyttää myös yksinään ilman kondoomia tai pessaaria, mutta näiden kanssa yhdistettynä ehkäisyteho vieläkin parempi. Puikkojen ehkäisyvarmuus 98.4 - 99.7%. Emättimeen asettamisen jälkeen puikon on saatava vaikutusaikaa 10 min. ennen kuin sen teho on maksimaalinen. Puikkoja käytetään 1 kpl per yhdyntä. Vaikutus on kemiallinen ja paikallinen; aine muuttuu kohdunnapukkaa ja emätintä peittäväksi vaahdoksi. Vaikutus kohdistuu suoraan siittiöihin, niiden liikkumista hidastamalla ja siittiöitä tappamalla. Puikkoja on saatavilla Suomen apteekeista ilman reseptiä.

Minä olen ollut kolme kk ilman pillereitä. Aluksi meillä oli raskaustoiveita, mutta saattaa olla, että ehkäisy otetaan käyttöön elämäntilanteen muutoksen myötä. Mutta ei ikinä pillereita tai vastaavaa. Ja mies ei ole innostunut kondomeista... Käytätkö sinä tuota Pantetex Ovalia? Sivuvaikutuksia? Varaa kohdulle?
 
Olen ostanut paketin jo mutta se on "korkkaamatta".

Tässä on jotain tietoa;
Periaatteeltaan ihanteellinen yksittäisille epävarmoille päiville, käytännössä hyvinkin erilaisia kokemuksia käyttäjille tarjonnut. Sivuvaikutuksena voi olla lämmön tunne sukupuolielimissä (naiselle ja/tai miehelle), liuettuaan aine on aika juoksevaa, mikä voi tosin toimia liukasteena, jos sellaista kaipaa.
Kertakäyttöinen kemiallinen ehkäisy, kuten spermisidiä sisältävät emätinpuikot ovat vaihtoehto mekaanisille ehkäisyvälineille, sekä olennaisesti ehkäisytehoa varmentavampi mekaanisia ehkäisyvälineitä käyttäessä. Suomessa, ja yleisesti pohjoismaissa muiden kemiallisten ehkäisyaineiden kuten ehkäisygeelin tai spermisidien saatavuus on huonohko verrattuna esim. Amerikkaan tai Kanadaan. Kemiallisen ehkäisyn vaikutusta imettäessä ei täysin tunneta, joten sen käyttö ei ole suositeltavaa imetyksen aikana.
(lähde; http://www.schulzmedia.no/mei/hormooniton ehkaisy.htm)

Ja paketin mukana selosteessa oli että voi joillekkin naisille
(prosentti oli todella pieni) tulla allergisia oireita. Mutta sekin on varmasti todella yksilöllistä.

Voin kyllä kertoa kokemuksia sitten kun niitä on,jos vaan haluatte tietää.
 
Mä olen tässä jo pidemmän aikaa miettinyt, että mikä on menossa.. olen väsynyt, repeilen pienemmästäkin asiasta, seksi ei kiinnosta hiukkaakaan, ja jos joskus sattuu kiinnostamaan niin paikat on pirun kuivat, että koko juttu on tuskaa. Tän ketjun luettuani, oon yhä varmempi, että ehkäsykeinoa ois vissiin muutettava.. mutta mihin? Kai sitä vaan pitää kokeilla jotain muita pillereitä ens alkuun, jos ne auttaus. Ois kiva tuntea olonsa joskus "normaaliksi" ettei aina ottais päähän jne. Kuten joku tuolla kuvaili, suurimman osan aikaa minäkin olen täysin apaattinen, sama vaikka rekka tulis päin.. on elämä välillä kivaakin, mutta suurimman osan aikaa :wall: Mulla on ihana kihlattu, mut ei sekään tällästä lopun elämää jaksa. On kiva miettiä, et mikä itessä on vikana, kun rakastaa toista hulluna, mut kuitenkaan seksi ei kiinnosta eikä mikään muukaan..

E: olen huomannut, että yleensä tauon aikana seksi kiinnostaa enemmän, ja on oikeesti haluja.. olokin on normaalimpi..
 
Aloitin Meliane-merkkiset e-pillerit 2002. Sivuvaikutukset: lihominen, apaattisuus, jatkuva uneliaisuus, välinpitämättömyys, masennus... saatoin nukkua 15 h vuorokaudessa ja olla kykenemätön minkäänlaiseen sosiaaliseen kanssakäymiseen tai henkiseen ponnisteluun :eek: . Lopetin pillerit 6 kk kuluttua kun oireet eivät hävinneet.

Kodomin käyttö ei haitannut itsessään; katumuspillereitä tuli tosin haettua 3 satsia puolessa vuodessa puhkeamisen takia. Apteekkari suositteli Pantex Oval ehkäisypuikkoja. Ostin 10 kpl satsin, joista heitin yli puoli pakettia roskiin. Syyt: sanoinkuvaamaton kuumotus, epämääräinen valkoinen vaahto, spontaanin seksin tarve ("hei, nyt pitää oottaa se 15 min että voidaan alottaa" ja "hetkinen, nyt on kulunu 1h, pitää lopettaa..."). En suosittele, varsinkin tuo kuumotus on erittäine epämukavaa.

Nyt olen syönyt lääkärin suosituksesta (aikaisemmat kokemukset kerrottuani) lähes 2 vuotta Yasmine e-pillereitä. Niitä en vaihtaisi mistään hinnasta! Ei mielialanvaihteluja, masennusta, uneliaisuutta, lihomista... Exäni valitti niiden aiheuttavan haluttomuutta, mutta vaihdettuani miestä pillereiden sijaan, totesin että halut ovat tallella ;) . Menkat ovat kivuttomammat ja niukemmat kun ilman pillereitä ja olen yhtä pirteä ja iloinen (ja halukas) kuin aina ennekin. Eikä nestettä/kiloja kerry!

Syökö kukaan Yasmineita enemmän kuin 1 liuskan kerrallaan? Kokeilin 6 kk syödä aina 2 liuskaa peräkkäin, kunnes kesken kaiken ilmeni käsittämätöntä vuotoa (käytännössä yhdet ylimääräiset menkat kesken liuskan). Lääkärin mukaan saattoi olla jokin selittämätön hormoonitoiminnan häiriö tai keskenmeno (!). En ole kuitenkaan sen jälkeen uskaltanut syödä kun 1 liuskan kerrallaan. Kuulisin mielelläni muiden kokemuksia asiaan liittyen!
 
Syökö kukaan Yasmineita enemmän kuin 1 liuskan kerrallaan? Kokeilin 6 kk syödä aina 2 liuskaa peräkkäin, kunnes kesken kaiken ilmeni käsittämätöntä vuotoa (käytännössä yhdet ylimääräiset menkat kesken liuskan). Lääkärin mukaan saattoi olla jokin selittämätön hormoonitoiminnan häiriö tai keskenmeno (!). En ole kuitenkaan sen jälkeen uskaltanut syödä kun 1 liuskan kerrallaan. Kuulisin mielelläni muiden kokemuksia asiaan liittyen!

Mulla ei ole omaa kokemusta Yasminista, mutta nehän on tosi matalahormonisia pillereitä. Sen takia niiden hormonimäärä ei välttämättä riitä siirtämään kuukautisia kokonaisen uuden liuskan verran, siksi vuoto tulee läpi. Eli kyse ei tosiaankaan välttämättä ole keskenmenosta!

On itsellekin noin käynyt Harmonetin kanssa.
 
Itse syönyt reilut viisi vuotta Melianeja. Mitään sivuoireita en ole onneksi havainnut, paitsi ensimmäisinä kuukausina poskiin tuli selkeästi pientä näppylänalkua enemmän. Onneksi tuokin oire hävisi.

En ole ikinä kärsinyt minkään asteisista kuukautiskivuista,PMS:stä tmv. Vuotoa on juuri havaittavasti, joskus ei sitäkään. Eli kuulun niihin "onnellisiin" jotka voivat oikeasti jopa unohtaa että on menkat parhaillaan:) Kierronkin olen pitänyt 5 viikossa, välillä pidempänäkin tarpeen mukaan. Ja pillerit eivät ole ainakaan haluja vähentäneet, avokilla kun meinaa välillä oikeasti mennä hermot mun kanssa;)

Kaverini puolestaa sai kuukautiskipuihin alkuun Melianea. Seuraus:
-usean kilon painonnousu, masentuneisuus, itkuisuus, mielialan vaihtelut ja sitä rataa
Vaihtoi (n.<1 vuoden viivellä) Yasmineihin , jolloin oireet loppuivat/vähenivät selkeästi ja paino laski takaisin. Syy oli siis selkeasti pillereissä, ja olen kuullut muiltakin, että Yasmin (+ muut matalahormoniset pillerit) ovat toimineet mikäli nämä "vanhemmat" Meliane yms. eivät ole sopineet.

Kannattanee siis kysellä noita matalahormonisia heti alkuun, mikäli vähänkin epäilee olevansa herkkä saamaan sivuoireita hormonaalisista ehkäisykeinoista.
 
Kaverini puolestaa sai kuukautiskipuihin alkuun Melianea. Seuraus:
-usean kilon painonnousu, masentuneisuus, itkuisuus, mielialan vaihtelut ja sitä rataaVaihtoi (n.<1 vuoden viivellä) Yasmineihin , jolloin oireet loppuivat/vähenivät selkeästi ja paino laski takaisin. Syy oli siis selkeasti pillereissä, ja olen kuullut muiltakin, että Yasmin (+ muut matalahormoniset pillerit) ovat toimineet mikäli nämä "vanhemmat" Meliane yms. eivät ole sopineet.

Kannattanee siis kysellä noita matalahormonisia heti alkuun, mikäli vähänkin epäilee olevansa herkkä saamaan sivuoireita hormonaalisista ehkäisykeinoista.

Mä olen syönyt noita melianeja n. 7vuotta ja en ole tajunnut oireita, ajatellut aina minkä muun syyn vaan. (aluksi teini-ikä, sitten äidin sairastuminen+kuolema jne.)

Mulla on resepti merciloneihin, ja tutkein, että ne sisältää keltarauhashormonia 0,15mg ja estrogeeniä 20mg eli tosi paljon vähemmän kuin meliane, eli syön nyt nää laatat loppuun ja vaihdan sitten.. jos auttais.

E: meliane sisältää keltarauhashormonia 75mg!! ja estrogeeniä 20mg. Ja tohtori.fi antaa näistä aineista seuraavanlaista tietoa:
Estrogeenista johtuvia haittavaikutuksia:


Rintojen pingotus
Turvotus
Pahoinvointi
Lisääntynyt valkovuoto
Ärtyneisyys

Keltarauhashormonista johtuvia haittavaikutuksia:


Akne
Ihon ja hiusten rasvoittuminen
Ruokahalun lisääntyminen, lihominen
Sukupuolinen haluttomuus
Emättimen kuivuus

Molemmista hormoneista johtuvia haittavaikutuksia:


Läpäisy- ja tiputteluvuodot
Päänsärky
Masennus
Verenpaineen nousu
Alavatsaturvotus
Yhdistelmäehkäisyvalmisteiden vakavat terveyshaitat ovat yleensä vain tiettyjen riskiryhmien ongelmia ja ne johtuvat lähinnä sukupuolihormonien vaikutuksista veren hyytymisjärjestelmään.

Että ehkäpä mun tapauksessa tää pillerienvaihto vois tuoda apua edes hiukan.. :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom