Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
PATENTEX OVAL!!
Yrittänyttä ei laiteta, ehkä kuitenkin kokeilemme tuota. Eihän sitä tiedä, vaikka meillä toimisi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä söin Melianeja pariin otteeseen, mutta roskiinhan ne täytyi heittää! Masensi, tulin ihan yliherkäksi ja itkin koko ajan vaikka mitään ei ollut tapahtunut. Silloin päätin että nyt loppuu näiden ottaminen. Tuo Yasmin näyttää sopivan usealle.. taidanpa itsekin pyytää reseptiä siihen jos vielä alan pillereitä syömään..
 
Hormonipitoisuuksista...

Siis mulla menee nyt aivan sekaisin jo nuo pitoisuudet! :wall: Yritin etsiä mahdollisimman matalapitoista valmistetta mutta kun ne on toisissa ilmoitettu milligrammoina ja toisissa mikrogrammoina. Tällaset lukemat sain: (ensin keltarauhashormoni, toisena estrogeeni)

Meliane 75/20 mikrog

Mercilon 150/20 mikrog

Yasmin 3/0,03 mg = 300/30 mikrog

Diane nova 2 mg/35 mikrog eli 200/35

Eli mun laskupään mukaan Yasminissa on eniten keltarauhashormonia jos sen muuttaa mikrogrammoiksi ( mikrogramma on gramman miljoonasosa) kuten muut on ilmoitettu. Oonko oikeassa? Tähän aikaan mun aivot ei oikein pelaa.. ehkä päivemmällä hoksaan ja tää on aiheeton :nolo: Ja minä kun olin saanut sen käsityksen että noissa yasmineissa ois ollut vähemmän tota masentavaa keltsiä eli progesteronia.. Ja kun nuo melianet ei sovi mulle niin tuskin nuo muutkaan kun ovat vielä vahvempia.. :(
 
PATENTEX OVAL!!
Yrittänyttä ei laiteta, ehkä kuitenkin kokeilemme tuota. Eihän sitä tiedä, vaikka meillä toimisi.

Miulla on tästä pelkästään huonoja kokemuksia. Joku jo mainitsikin kuumotuksen tunteen ja epäkäytännöllisyyden kun pitää odotella se 15 minsaa ennen yhdyntää. Paikat tulee aivan naurettavan liukkaaksi, ei nimittäin puuhista kyllä meinaa tulla mitään ku esim nainen päällä -asennossa emäntä meinaa tippua kyydistä koko ajan... Ikävin haittavaikutus oli kuitenkin jonkinnäköinen virtsatientulehdus tai vastaava, pissatessa nimittäin kirveli ja virtsaputken pää oli kosketusarka. No sinällään tietty kelpaa ehkäisykeinoks ku yhden käyttökerran jälkeen ei tarvinnu seksiä harrastaa pariin päivään... :lol2:
 
Mulla oli käytössä Harmonetit ihan ekoina pillereinä, niitä söin sen reilu 3 vuotta, sit vaihdoin Yasmineihin (vuoden söin), jotka aiheutti migreenikohtauksia ja vaihdoin takaisin Harmonettiin. Oon syöny noita aika usein 2 liuskaa yhtäputkeen, joskus 3, eikä mitään epämääräisiä välivuotoja oo tullu.
Koskakohan se sellanen pilleri tulee markkinoille, että menkat tulee tosiaan vaan 4 x vuodessa, siitähän oli jotain juttua jossain. :piis:
 
Yasmineiden keltarauhashormoni on poikkeavaa muihin pillereihin verrattuna, poistaa mm. jonkun verran nestettä, käytetään Diane Novan tapaan jonkin verran aknen hoitoon (ei yhtä tehokas, mutta vähehmmän haittavaikutuksia) ja ilmeisesti haittoja muutenkin vähemmän...?

Estrogeeniä Yasmineissa on muita pilsuja enemmän. Ja mainospala tähän väliin: syksyn aikana, viimeistään ensi vuonna on tulossa markkinoille Yasminin pikkusisko eli pilleri, jossa on sama keltarauhashormoni, mutta estrogeenin määrä on laskettu tasolle 20-25 ug. Itse ainakin ajattelin kokeilla tätä, koska mitä pienemmällä estrogeenimäärällä pärjää, sen parempi. Ja tällä hetkellä, vaikka Yasmineita olenkin pitkään käyttänyt ja pidän niistä, on itselläni kiusallinen ongelma, joka todennäköisesti liittyy liikaan estrogeeniin: rintojen pinkeys ja aristus. Joskus muinoin olen Melianeja käyttänyt ongelmitta, joten luulisin pärjääväni hyvin pienemmälläkin estrogeenillä. Välivuodot taas ovat sitten se merkki, että estrogeenimäärä on liian pieni, joten jos tällainen ongelma tulee, niin sitten vaan isomman estrogeenimäärän sisältävää pilleriäa kehiin.
 
Ja kun nuo melianet ei sovi mulle niin tuskin nuo muutkaan kun ovat vielä vahvempia.. :(

Ei tämä hormonijuttu ole niin yksinkertaista. Mulle Meliane oli tie mieliala helvettiin ja paino nousi reilun kilon kuukaudessa. Kun sitten uudelleen aloittelin pillereitä päädyin Diane Novaan eikä mulla ole siitä mitään ongelmia: ei itku-potkukohtauksia, ei masennusta, ei raivareita, ei painonnousua, ei mitään. Eli vähempi ei ole kaikille aina parempi, vaikka jopa monet lääkärit näin väittävät.
 
Mulle Yasmin ei sopinut ollenkaan ja ehdin vielä syödä niitä lähes kolme vuotta ennen kuin ymmärsin että pillereillä voisi olla osuutta mun ainaiseen huonoon olotilaani. Koko elämä tuntui kovin tasapaksulta, mikään ei kiinnostanut eikä innostanut, mikään ei tuntunut miltään, aina väsytti jne. Huomasin myös saman kuin joku täällä aiemminkin, eli menkkoja ei voinut Yasmineilla siirtää kun välivuotoja alkoi tulla heti jos söi putkeen enemmän kuin yhden laatan pillereitä.

Toinen mikä ei sopinut sitten alkuunkaan, oli Diane Nova. Teki musta lyhyesti sanottuna raivohullun.. Siis sain raivareita ihan mitättömän pienistä asioista ja se raivon määrä oli jotain ihan käsittämätöntä (nyt ilman näitä noitapillereitä en pysty edes kuvittelemaan mikä sais mut suuttumaan niin paljon kuin Diane Nova -aikaan monikin pikkuasia..). Diane Novankin kanssa kesti kauan ennen kuin älysin, että pillereitä ehkä kannattaisi vaihtaa, sitä "vähän temperamentikkaampaa" olotilaa vaan piti silloin normaalina :rolleyes: Sekä Diane Novan että Yasminin kanssa nämä epämukavammat oireet tulivat niin pikkuhiljaa ja "salakavalasti", ettei niitä heti osannut yhdistää pillereihin kun ensimmäiset pari kuukautta ko. pillerien kanssa menivät ihan mukavasti. Yasminin kohdalla oireiden huomaamattomuuteen vaikutti ehkä myös se, että Yasminia niin paljon hehkutettiin matalahormonisena "sivuvaikutuksettomana" pillerinä, etten osannut yhdistää että masentuneisuus voisi olla pillereistä kiinni.

Nyt on käytössä Minulet ja nämä sopii mulle hyvin. Nestettä tosin kerää jonkin verran, mutta se on pientä kun pää kuitenkin pysyy kunnossa - ei masennusta eikä päivittäisiä raivokohtauksia vaan yleensä elämä hymyilee.
 
Toinen mikä ei sopinut sitten alkuunkaan, oli Diane Nova. Teki musta lyhyesti sanottuna raivohullun.. Siis sain raivareita ihan mitättömän pienistä asioista ja se raivon määrä oli jotain ihan käsittämätöntä (nyt ilman näitä noitapillereitä en pysty edes kuvittelemaan mikä sais mut suuttumaan niin paljon kuin Diane Nova -aikaan monikin pikkuasia..). Diane Novankin kanssa kesti kauan ennen kuin älysin, että pillereitä ehkä kannattaisi vaihtaa, sitä "vähän temperamentikkaampaa" olotilaa vaan piti silloin normaalina :rolleyes:

Kuulostaa jotenkin tosi tutulta.. :D Ei ole Diane Novan lopettamisen jälkeen tullut mullekaan enää sellaisia hulluja skitsokohtauksia. Huh huh, miksei sitä SILLOIN tajunnut että (ainakin osa)syy vois olla niissä pillereissä..?? :confused: Olis nimittäin säästynyt monelta murheelta.
 
Koskakohan se sellanen pilleri tulee markkinoille, että menkat tulee tosiaan vaan 4 x vuodessa, siitähän oli jotain juttua jossain. :piis:

Nykyisienkin pillerien kanssa pystyy halutessaan tekemään niin, että syö aina esim. kolme liuskaa pillereitä putkeen ja sitten pitää väliviikon jolloin tulee menkat. Ja sitten taas 3 liuskaa putkeen jne. Tuosta tosin kannattaa ehkä lääkäriltä varmuuden vuoksi ensin kysyä jos pillereistä tulee vaikka jotain oireita yleensä. On joku saattanut tämän kyllä jo mainitakkin.
 
Nykyisienkin pillerien kanssa pystyy halutessaan tekemään niin, että syö aina esim. kolme liuskaa pillereitä putkeen ja sitten pitää väliviikon jolloin tulee menkat. Ja sitten taas 3 liuskaa putkeen jne. Tuosta tosin kannattaa ehkä lääkäriltä varmuuden vuoksi ensin kysyä jos pillereistä tulee vaikka jotain oireita yleensä. On joku saattanut tämän kyllä jo mainitakkin.

Mutta tuskin kuitenkaan tuo on kovin tervettä kropalle. Naiselle kuitenkin on tärkeää lapsensaanninkin kannalta, että ne menkat tulee sen kerran kuussa. Näin itse olen ainakin asian ymmärtänyt.
 
Itse asiassa pillereitä käytettäessä kuukausittain vuoto ei ole ollenkaan välttämätöntä. Yhdysvalloissa on markkinoilla pillereitä joita käytettäessä vuoto tulee vain neljä kertaa vuodessa. Myös Suomessa esim. kivuliaista kuukautisista kärsiville naisille on suositeltu useamman liuskan syömistä putkeen. Seuraava lainaus artikkelista: Oskari Heikinheimo: Tarvitaanko kuukausittaista vuotoa?
Duodecim 2005;121(3):245-7

Pitkä sykli on siis erityisen arvokas käytettäessä ehkäisytablettia terapeuttisesti. Kuitenkin sitä voidaan hyvin kokeilla jokaiselle vuotoja harvoin haluavalle yhdistelmätablettia käyttävälle naiselle. Parhaimmillaan pitkäjaksoiset tai peräti vuodottomat ehkäisymenetelmät helpottavat kiusallisia oireita, lisäävät elämänhallintaa ja parantavat siten elämänlaatua.
 
Varoituksen sanana useamman laatan syönnistä putkeen, että itselläni pillereiden aiheuttamat sivuoireet (limakalvojen kuivuminen, taukoviikon aikaiset päänsäryt jne.) alkoivat/moninkertaistuivat kun aloin syömään kaksi laattaa putkeen. Tilanne ei normalisoitunut vaikka palasin normaaliin taukorytmiin, vaan jouduin vaihtamaan ehkäisytapaa kokonaan. Eli vaikka elimistö ei sinänsä "kuukautisia" kaipaisikaan, voi viikon hormoniton jakso kerran kuussa kuitenkin olla tarpeellinen jotta sivuoireet eivät kasvaisi liian suuriksi hormonikuorman takia.

Joillakin tietysti asia on päinvastoin, eli tauko aiheuttaa enemmän oireita kuin sen pitämättömyys, eli ei voi kuin kokeilla miten omalla kohdalla on (ja toivoa että tilanne palaa normaaliksi jos kokeilu ei olekaan onnistunut).
 
Minä söin melkein kahden vuoden ajan kaksi pilleriliuskaa putkeen ja sitten pidin tauon. Lääkäri suositteli tätä nimenomaan, koska urheilen ja liikun paljon. Minulle tämä sopi mainiosti, ei mitään ylimääräisiä oireita. Neljä vuotta söin pillereitä normaalisti, kunnes aloitin kahden liuskan syönnin peräkkäin.

Ja kun pillerit keväällä lopetin, niin kuukautisetkin tulivat aivan ajallaan. Eli minulla ei mitään ongelmaa. Oli mahtavaa, kun kuukautiset tulivat harvemmin :D !
 
Nyt on sitten käyty _oikeella_ lääkärillä terveyskeskusvierailujen jälkeen. Sain jonkun järkyttävän mummohormoonikuurin, melkein itku tuli kun luin mahdollisia sivuvaikutuksia... Mutta kyllä mut kuulema kuntoon saadaan ja menkat alkamaan. Toivoa sopii.

Varoituksen sana kaikille: jos olet aloittanut pillerit nuorena (itse aloitin 17-vuotiaana) riski siihen, että ongelmia alkaa tulla kasvaa kuulema radikaalisti 25-ikävuoden jälkeen. Aikuisena hormonaalisen ehkäisyn aloittaneilla ongelmat ovat lääkärin mukaan harvinaisempia (silti yllättävänkin yleisiä). Aikuisiällä pilleriuransa alkaneilla elimistö myös palautuu helpommin normaalitilaan sen jälkeen, kun pillerit lopetetaan.

Niin joo, mulla oli myös joku kiva tulehdus ja limakalvot olemattoman ohuet ja täynnä haavaumia. Ja tätä ne ei terveyskeskuksessa onnistuneet tutkimuksista huolimatta huomaamaan. Nuvaring-resepti vaan hanskaan, "jumppaa vähän vähemmän niin ei väsytä", tack och adjö :wall:
 
Oon nykyään ku perseeseen ammuttu karhu. Itken, masistelen ja karjun poikaystävälle. Ei tää voi johtuu muusta ku pillereistä. Inhottavaa.. Muutenki oon kuiva ku sahara. Oon tainnu joskus aiemminki ehk tilittää täst, mut menny vaa pahemmaks kaikki. Vois koittaa ehkäsylaastareita.

Ärsyttävää.

Mulle Yasmin ei sopinut ollenkaan ja ehdin vielä syödä niitä lähes kolme vuotta ennen kuin ymmärsin että pillereillä voisi olla osuutta mun ainaiseen huonoon olotilaani. Koko elämä tuntui kovin tasapaksulta, mikään ei kiinnostanut eikä innostanut, mikään ei tuntunut miltään, aina väsytti jne.

Kuin mun suusta! Tätä just tarkotan.
 
Varoituksen sanana useamman laatan syönnistä putkeen, että itselläni pillereiden aiheuttamat sivuoireet (limakalvojen kuivuminen, taukoviikon aikaiset päänsäryt jne.) alkoivat/moninkertaistuivat kun aloin syömään kaksi laattaa putkeen. Tilanne ei normalisoitunut vaikka palasin normaaliin taukorytmiin, vaan jouduin vaihtamaan ehkäisytapaa kokonaan.

Voi käydä näinkin mutta en tiedä onko se yleisempää kun elimistön sopeutuminen, minulle näyttäisi käyneen niin, aikaa meni tosin 1,5 vuotta. Endometrioosiin niitä syön, 6 laattaa peräjälkeen ja max viikon tauko.
 
Onhan noiden kanssa tullut tapeltua 16-vuotiaasta asti. Meliane, Mercilon, Yasmine ja Nuvaring on kokeiltu. Kaikki pillerit vaikutti huomattavasti mielialaan ja haluihin. Nuvaring ei vaikuta (parin vuoden kokemuksella) mielialaan kovin suuresti, mitä nyt pientä heittelyä ja herkistymistä, mutta ei kovin vakavaa. Haluista en osaa sanoa.

Ainoa ongelma mikä renkaan(kin) kanssa on, on juuri tuo nesteen kertyminen. Kesän olin pitkästä aikaa ilman hormooneja, ja voi pojat että oli kiva tuijotella peiliin. Ainakin omaan silmään tuo nesteen kertyminen on ihan raivostuttavan ilmeistä. Turhamaista valittaa näinkin mitättömästä sivuvaikutuksesta. Toisaalta pöhöttymisellä on melko suuri yhteys myös yleiseen olotilaan, mielialaan ja haluihin. Ei ole kivaa olla valas :D

Mikähän se sitten olis se "nesteettömin" vaihtoehto? Minipillerit? Tekis mieli kokeilla, mutta toisaalta mulla esiintyi muutenkin helposti välivuotoja jo noiden yhdistelmäpillereiden kanssa, että ehkä ne ei sopis. Vai liekkö näillä mitään yhteyttä?

Ai niin, ruokahalu on selvästi suurempi näiden ehkäistimien kanssa kuin luomuna. Ei pelkästään niin, että tekis mieli ruokaa, vaan on ihan oikeasti Nälkä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom