Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Kelly sanoi:
Pakko olis myös sitten löytää jokin hyvä (ei-hormonaalinen) ehkäisykeino kun ei noita lapsukaisia tarttis vielä tulla. Kondomin käyttö tuntuu vähän liian epävarmalta..

Eikös ne ei-hormonaaliset ehkäisyt oo kumi tai sterilisaatio? Jos joku tietää muita, niin kertokaa ihmeessä, kiinnostaa muakin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kaisa sanoi:
Eikös ne ei-hormonaaliset ehkäisyt oo kumi tai sterilisaatio? Jos joku tietää muita, niin kertokaa ihmeessä, kiinnostaa muakin.
Kuparikierukka. Ei laiteta mielellään synnyttämättömille synnytyselinten tulehdusriskin vuoksi (tulehdukset kun voivat alentaa hedelmällisyyttä), mutta se on kyllä mahdollista saada ainakin, jos elää vakituisessa parisuhteessa.
 
Riitu sanoi:
Kuparikierukka. Ei laiteta mielellään synnyttämättömille synnytyselinten tulehdusriskin vuoksi (tulehdukset kun voivat alentaa hedelmällisyyttä), mutta se on kyllä mahdollista saada ainakin, jos elää vakituisessa parisuhteessa.

Yhdellä tutulla (lapseton) ollut kuparikierukka n. 8 vuotta. Kuulemma hyvin tyytyväinen. Kuparikierukka ei taida silti olla niin varma kuin pilsut tai hormonikierukka, näin olen lukenut.

Tällä hetkellä tiedossa on yksi lääketieteellinen tutkimus, jossa pyritään tutkimaan pienintä mahdollista tehokasta hormonin määrää. EDIT: siis pienintä tehokkainta määrää, joka toimii tarkoitetusti.
 
Mäyräkoira sanoi:
Kuparikierukka ei taida silti olla niin varma kuin pilsut tai hormonikierukka, näin olen lukenut.

Ei kai se oo joo, yhdestä kierukkaraskaudesta oon kuullut lähipiiristä.
 
kaisa sanoi:
Ei kai se oo joo, yhdestä kierukkaraskaudesta oon kuullut lähipiiristä.

1-2 naista sataa kuparikierukan käyttäjää kohti tulee vuosittain Suomessa raskaaksi. Tehoon vaikuttaa sen asentaneen lääkärin taito ja kokemus.
Lähde: www.tohtori.fi.

Jos vaikka unohtaa ottaa e-pillerit (yleisin pillerien pettämisen syy), voi ottaa samantien lisäehkäisyksi loppukuuksi kondomin tai pidättäytyä yhdynnästä. Kondomin hajoamisen puolestaan huomaa, ja sitten voikin suunnata apteekkiin. Mutta mistäs tiedät, onko kierukka pettämässä vai ei? :(
 
Kymysys, olen tuolla "vitutus palstalla" valitellut jo kun femoden merkkistä pilleriä olen nyt popsinut nuo ekat 21 päivää, ja kaikkien noitten päivien aikana ollut menkat... tai sanotaan että pientä vuotoa. Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Ei haittaa vaikka pillerimerkki eri, ajattelin katsoa auttaako tuo 1. tauko, jos ei, täytynee soittaa lääkärille ja kysäistä asiasta. Mieitin vuodon syyksi sitä, että pillereitten syönti piti aloittaa vuodon ekana päivänä, joten yhden menkat tavallaan jäi väliin. Siksi mahdollisesti tuo 1. tauko auttaisi. Muutenkin onko oireet tasoittunut tuossa 3kk. Täytyy syödä loppuun tuo satsi ja kahtella miksi menee. Nyt turvotusta ja mielialavaihteluja(jotka tosin alkaa helpottaa, masentuneisuutta ja siksi itkuisuutta)...turvotus tässä eniten ahdistaa... tuntuu että joka puolella läskiä vaikka paino sama, ahdistaa kun tuntuu että housut kiristää ja että vatsa tulee yli vaikka lattana vatsa on.
 
En halua pelotella, mutta varoituksen sananen Femodeneista. Söin niitä 9 vuotta ja lopetin kuukausi sitten salakavalasti ilmaantuneiden sivuoireiden takia. En osannut aluksi edes yhdistää itkuraivareita, haluttomuutta ja limakalvojen järkyttävää kuivumista (nämä muutamat mainitakseni, muitakin oireita riitti) pillereihin. Kun aloin etsiä netistä tietoa Femodenista selvisi, että se on yksi korkeahormoonisimmista pillerimerkeistä eikä sitä enää kovinkaan moni lääkäri määrää.

Tarkkaile siis fiiliksiäsi ja laita merkki vaihtoon, jos masentuneisuus ei häviä.
 
Minzku sanoi:
En halua pelotella, mutta varoituksen sananen Femodeneista. Söin niitä 9 vuotta ja lopetin kuukausi sitten salakavalasti ilmaantuneiden sivuoireiden takia. En osannut aluksi edes yhdistää itkuraivareita, haluttomuutta ja limakalvojen järkyttävää kuivumista (nämä muutamat mainitakseni, muitakin oireita riitti) pillereihin. Kun aloin etsiä netistä tietoa Femodenista selvisi, että se on yksi korkeahormoonisimmista pillerimerkeistä eikä sitä enää kovinkaan moni lääkäri määrää.

Tarkkaile siis fiiliksiäsi ja laita merkki vaihtoon, jos masentuneisuus ei häviä.

Hyvä tietää, haluttomuus ei vielä ole ollut ongelma...sinänsä, tietty on ilmaantunut, mutta saattaa noi menkatkin sitä hillitä kun tosiaan sen 20 kestäneet...limakalvojen kuivuminen ei vielä ollut ongelma, saa nähdä miten sitten kun menkat loppuvat..heh, jos loppuvat. Lähinnä surkuhupaisaa. Mutta kiitos Minzku tiedoista! Oireet tietty yksilöllisiä, mutta kiva kuulla vähän kokemuksia... vaikka eihän sitä ole yhtään pillerimerkkiä johon kaikki olisi tyytyväisiä, joillekkin sopii täydellisesti. Mutta samanlaisia kokemuksia tai muuta muilla???
 
Kelly sanoi:
Olen syönyt Diane Nova -pillereitä nyt n. 7 vuotta (vikan vuoden halvempaa versiota nimeltä Cypretyl). Sain pillerit alkujaan aknen takia, mutta kun nykyään ei enää sitä ongelmaa ole niin tekisi mieli kokeilla miten kroppa reagoi olla ilman piltsuja.. Niiden vuosien aikana kun oon pillereitä syönyt selluliittia on kertynyt todella tuskastuttavan paljon (ei ehkä kuitenkaan kokonaan pillereiden takia, mutta kuka tietää..) ja tuntuu ettei veri kierrä jaloissa kunnolla. Tuntuu kuin ylä- ja alakroppa olis ihan eri paria kun katsoo peilistä :itku: Mulla on ainakin treeni-intoa vähentänyt ja ylipäätään masentanut tosi paljon se, että alakroppa tuntuu olevan niin "menetetty peli" ettei siihen enää mikään auta. Ilman sitä selluliittia tilanne olis aivan eri.

Nytpä siis pähkäilen josko uskaltais laittaa pillerit tauolle ja katsoa mitä tapahtuu.. eniten tässä pelkään sitä mitä moni muukin on kertonut käyneen pillereiden lopetamisen jälkeen, eli naaman kukkimista. :eek: Pakko olis myös sitten löytää jokin hyvä (ei-hormonaalinen) ehkäisykeino kun ei noita lapsukaisia tarttis vielä tulla. Kondomin käyttö tuntuu vähän liian epävarmalta..

Siis tää on ihan ku mun suusta! Ensinnäkin oon vetänyt nyt useemman vuoden kanssa Diane Novaa ja viime vuoden sit sitä Cypretyliä. Turvottaa ja just tuntuu ettei veri kierrä ollenkaan ja sitä selluliittiä tuolla jaloissa ei kestä kattoo!!!:eek: Oon alkanut miettiin, että ehkä yks syy tosiaan vois olla nää pillerit! Kun ei mulla ennen ollut ennen selluliittiä ja olin ihan saman painoinen kuin nytkin ja urheilin saman verran ja söinkin ihan saman tyyppisesti. Että ei kai ikäkään nyt näin paljoo voi vaikuttaa?! Mietin kans just tota, että mitä jos iho menee tosi huonoksi jos lopettaa pillerit. En tiiä...no voisin kyllä kokeilla, koska ei tääkään kivaa oo.

Mut en tiiä sit kans ton ehkäsyn kanssa, kun kondomi ei käy olleskaan joten mikä sitten.l..onkos noiss minipillereissä vähemmän hormonia kuin e-pillereissä? Tosi v****mainen juttu tää kyllä on!
 
Minzku sanoi:
En halua pelotella, mutta varoituksen sananen Femodeneista. Söin niitä 9 vuotta ja lopetin kuukausi sitten salakavalasti ilmaantuneiden sivuoireiden takia. En osannut aluksi edes yhdistää itkuraivareita, haluttomuutta ja limakalvojen järkyttävää kuivumista (nämä muutamat mainitakseni, muitakin oireita riitti) pillereihin. Kun aloin etsiä netistä tietoa Femodenista selvisi, että se on yksi korkeahormoonisimmista pillerimerkeistä eikä sitä enää kovinkaan moni lääkäri määrää.

Tarkkaile siis fiiliksiäsi ja laita merkki vaihtoon, jos masentuneisuus ei häviä.

Ohho.. pitäsköhän itekin käydä lääkärissä juttelemassa jos sais jotain toisia pillereitä.. itse syöny femodeneja n. 11-12 vuotta.. Tosin en kyllä ole mitään ihmeempiä sivuvaikutuksia niistä huomannu ainakaan tulevan..
 
NO ite oon kans jotain seittemän vuotta ehtiny käyttää Femodenia,enkä nyt mitää sivuoireita oo huomannu.Kylhän sitä välil on kun perseesee ammuttu karhu mut en tiiä. Eipä kai vaihtelu ois pahasta jos sii on sit runsastikin hormooneja.
 
siskosisko sanoi:
Ohho.. pitäsköhän itekin käydä lääkärissä juttelemassa jos sais jotain toisia pillereitä.. itse syöny femodeneja n. 11-12 vuotta.. Tosin en kyllä ole mitään ihmeempiä sivuvaikutuksia niistä huomannu ainakaan tulevan..

Yllärinä tuli mullekin toi Femodenien huonomaineisuus. Tosin jos ei sulla mitään oireita ole, niin kannattaako sit vaihtaa... Tarkkaile tilannetta.
 
Muistakaa kaikki, jotka mietitte pillereiden vaihtamista huonojen sivuvaikutusten takia, että KAIKKI rankaat, kapselit, piikit jne sisältää myös hormooneja. Hormonaaliset ehkäisimet sisältävät yhdistettynä tai erikseen keltarauhashormoonia ja estrogeeniä, kemiallisena versiona. Niiden suhteet ja määrät vain vaihtelevat kauppanimestä riippuen. Eli teoriassa, jos jokin hormonaalinen ehkäisy ei sovi, ei sovi mikään.

naiskovis sanoi:
Mulla kans kokeilussa toi Cerazatte. Taidanpa lopettaa, kun muutaman kuukauden aikana maksa-arvot pompanneet 24:sta 275:een. Sama kävi mm. Femodenin kohdalla ja heti kun käytön lopetti, arvotkin laskivat. Kierukkaa käyttäisin muuten, mutta kun sen kanssa uusi sama tulehdus jo 3 kertaa, niin piti lopettaa. Voikohan tuo rengas aiheuttaa tulehduksia samalla tavalla kuin kierukka?

Katariina sanoi:
Naiskovis: Miten ne keltarauhashormoonit maksa-arvoja nostaa???



Maksa-arvojen kohoamisesta sen verran, että kemiallisesti tehdyt ehkäisyhormoonit VOIVAT aiheuttaa maksa-arvojen kohoamista, sillä maksa on se paikka joka pilkkoo ja tuhoa elimistöön "joutuneita" ylimääräisiä aineita,myrkkyjä, eikä vähiten kemiallisesti tehtyjä, joita elimistö kartaa hanakasti. Eli mikä tahansa kemiallinen aine,tai soluille myrkyllinen aine ts vieraat aineet, joka elimistöösi joutuu, aiheuttaa pienemmän tai isomman hässäkän, koska tälläinen aine on aina kropalle uhka. Tämä puolustusjärjestelmä on kai aika suuri syy sille että eläinkunta, ja siihen mukaanlukien ihmiskunta on vielä näin tuhansien ja tuhansien vuosin jälkeen elossa...=) Ja siis maksahan on se elimistön "jätemylly" eli paikka jossa ainakin yritetään tuhota vaaralliset aineet.

Kuka tietää, mitä kaikkea näiden kaikkien kemikaalien ympäröimänä eläminen loppujen lopuksi tarkoittaa...onhan jo havaittu eräiden eläinlajien mutaatioita, joissa sukupuolet alkavat kadota, eli eläinlajilta alkaa kadota kyky jatkaa sukua...ja tämä kaikki johtuu luontoon joutuvista hormooneista, joita suuressa määrin käytetään lääketieteessä ja esim lihakarjan kasvatuksessa.

Mutta mutta, kukin tavallaan, ja itsekkin vuosia taannoin pillereitä käyttäneenä, en voi muuta kuin osoittaa sormella itseäni osasyyllisenä maailmanmenon muutoksista. Ja jokainen näkee tarpeellisena itselleen tietyt asiat, ja joku toinen muut, mutta pohtimisen arvoinen pointti mielestäni.

Btw hormoonipiikistä olen kuullut lääkäreiden sanovan, että sitä ei suositella sen takia, koska käytön loputtua piikin hormoonit jäävät elimistöön piiitkäksi aikaa (huomattavasti pidemmäksi kuin esim pillereiden) niiden piikitysvälin pitkänä pitämiseen tarvittavien aineiden takia, ja tämä taas saattaa johtaa hedelmättömyyteen x-ajaksi.
 
Regina sanoi:
Siis tää on ihan ku mun suusta! Ensinnäkin oon vetänyt nyt useemman vuoden kanssa Diane Novaa ja viime vuoden sit sitä Cypretyliä. Turvottaa ja just tuntuu ettei veri kierrä ollenkaan ja sitä selluliittiä tuolla jaloissa ei kestä kattoo!!!:eek: Oon alkanut miettiin, että ehkä yks syy tosiaan vois olla nää pillerit! Kun ei mulla ennen ollut ennen selluliittiä ja olin ihan saman painoinen kuin nytkin ja urheilin saman verran ja söinkin ihan saman tyyppisesti. Että ei kai ikäkään nyt näin paljoo voi vaikuttaa?! Mietin kans just tota, että mitä jos iho menee tosi huonoksi jos lopettaa pillerit. En tiiä...no voisin kyllä kokeilla, koska ei tääkään kivaa oo.

Mut en tiiä sit kans ton ehkäsyn kanssa, kun kondomi ei käy olleskaan joten mikä sitten.l..onkos noiss minipillereissä vähemmän hormonia kuin e-pillereissä? Tosi v****mainen juttu tää kyllä on!

Hauska törmätä kohtalotoveriin :) Päätin sitten repäistä ja lopetin pillerit noin kolme viikkoa sitten. En tiedä johtuuko siitä, mutta tuntuu että olo olis jo nyt "kevyempi", kaverikin sanoi ett näytän hoikentuneen vaikken pillereistä sille mitään ollut sanonutkaan. Olen kyllä ollut tämän ajan duunissa jossa tulee liikuntaa, joten tiedä sitten mistä tää laihempi olo johtuu.. En kyllä pistä pahakseni ollenkaan :D Jotenkin tasapainoisempi fiilis muutenkin, ihme juttu. Täytyy nyt vaan toivoa ettei toi iho alkais reistaileen, vielä ei näy merkkejä sellaisesta.
 
Minä lopetin myös pillereiden käytön noin 3 viikkoa sitten. Aluksi oli noin puolentoista viikon ajan pääkipua, väsymystä ja hermot meinasi mennä pienestäkin asiasta...:curs: Lopettamisesta seurasi samoja oireita, kun sillon aikanaan kuusi vuotta sitten aloitin pillerit.
Mulla on myös jotenkin kevyempi olo. Sormus vasemmasta nimettömästä lähtee melkein itsestään pois... Liekkö pillereistä johtuva turvotus laskenut?!Vaikka pillereiden syönnin aikana en huomannut, että niistä olisi tullut epänormaalia turvotusta... Mutta nyt on jotenkin niin keveä olo :hyper: . Työkaverikin sanoi, että olenko laihtunut! En omasta mielestäni...?!!
 
juu ehkäisystä puheen ollen ite oon allerginen nikkelille joten kuparikierukka ei tuu kyseeseen ja meil on jo yks "pilleripoika" joten luotto nolla niihin hormonikierukka ollu kohta 5 vuotta eli kohta aika vaihtaa mut sääli ku niil on ollu vuotopäivii nolla mut seuraava jonka otan on se kapseli käteen maksaa pirusti (170) mut on sen väärtti eli miettikää tarkkaan niit pillerei koska niis on yllättävän paljon haittavaikutuksia + varmuuskin on mitä on mulla muuten oli ekan pojan kutsumanimi klamydia koska kun menin oudon väsymyksen takia lääkäriin ja ilmoitin syöväni pillereitä ni se katto jaahas 18 vuotias tulee ni se on pakko olla se ja kirjoitti lappuihin klamydia mut otti sentään kokeet
naurettiin kotona sitten miehen kanssa että kappas ku ei hyppykuppa ku neitsyil ei ylensä oo tauteja ...:hyper: ei muuten lääkäri koskaan ilmoittanu tulosta ite sen kysyin myöhemmin ku kävin viereisessä huonees äitiys polilla.
tulos: ihana poika ja nolo lääkäri :lol2:
 
Lulu sanoi:
Minä lopetin myös pillereiden käytön noin 3 viikkoa sitten. Aluksi oli noin puolentoista viikon ajan pääkipua, väsymystä ja hermot meinasi mennä pienestäkin asiasta...:curs: Lopettamisesta seurasi samoja oireita, kun sillon aikanaan kuusi vuotta sitten aloitin pillerit.
Mulla on myös jotenkin kevyempi olo. Sormus vasemmasta nimettömästä lähtee melkein itsestään pois... Liekkö pillereistä johtuva turvotus laskenut?!Vaikka pillereiden syönnin aikana en huomannut, että niistä olisi tullut epänormaalia turvotusta... Mutta nyt on jotenkin niin keveä olo :hyper: . Työkaverikin sanoi, että olenko laihtunut! En omasta mielestäni...?!!

Hienoa jos noin nopeesti vaikuttaa pillereiden lopettaminen. Lopetin itse pari - kolme vuotta sitten, ja tuntuu että edelleen kroppa ja pää hakee omaa luonnollista hormonitasapainoa. Katua ei ole kyllä tarvinnut, esim. PMS-oireita on nykyään kahtena päivänä, ennen kahtenakymmenenä... Kondomilla pärjää ihan hyvin parisuhteessakin. Mieluummin usein seksiä kondomin kanssa kuin ei koskaan seksiä pillereillä :rock:
 
Regina sanoi:
Siis tää on ihan ku mun suusta! Ensinnäkin oon vetänyt nyt useemman vuoden kanssa Diane Novaa ja viime vuoden sit sitä Cypretyliä. Turvottaa ja just tuntuu ettei veri kierrä ollenkaan ja sitä selluliittiä tuolla jaloissa ei kestä kattoo!!!:eek: Oon alkanut miettiin, että ehkä yks syy tosiaan vois olla nää pillerit! Kun ei mulla ennen ollut ennen selluliittiä ja olin ihan saman painoinen kuin nytkin ja urheilin saman verran ja söinkin ihan saman tyyppisesti. Että ei kai ikäkään nyt näin paljoo voi vaikuttaa?! Mietin kans just tota, että mitä jos iho menee tosi huonoksi jos lopettaa pillerit. En tiiä...no voisin kyllä kokeilla, koska ei tääkään kivaa oo.

Mut en tiiä sit kans ton ehkäsyn kanssa, kun kondomi ei käy olleskaan joten mikä sitten.l..onkos noiss minipillereissä vähemmän hormonia kuin e-pillereissä? Tosi v****mainen juttu tää kyllä on!

Oho, kohtalotovereita! Lopetin n. viikko sitten Cypretylit. Olen saanut tammikuusta (= pillerien aloittaminen) selvää selluliittia peppuun, takareisiin ym.. Ennen sitä ei ole todellakaan ollut noin näkyvästi edes silloin, kun olin tukevammassa kunnossa kokonaan ilman urheilua! Paino on noussut useampia kiloja, maha jollain tavalla turvottaa ym.. Täällähän on jo sitten aika monta, jotka ovat huomanneet selluvaikutuksia kyseisistä pillereistä. Saas nähdä, rupeaako olo kevenemään itsellänikin.
 
Fluffy sanoi:
Hienoa jos noin nopeesti vaikuttaa pillereiden lopettaminen. Lopetin itse pari - kolme vuotta sitten, ja tuntuu että edelleen kroppa ja pää hakee omaa luonnollista hormonitasapainoa. Katua ei ole kyllä tarvinnut, esim. PMS-oireita on nykyään kahtena päivänä, ennen kahtenakymmenenä... Kondomilla pärjää ihan hyvin parisuhteessakin. Mieluummin usein seksiä kondomin kanssa kuin ei koskaan seksiä pillereillä :rock:

Todella olen huomannut jo näin pienessä ajassa oloni olevan paljon parempi...:) Mutta kuukautisia ei ole vielä kuulunut. Niiden pitäisi alkaa ensi viikonlopulla, joten saa nähdä kuinka käy!
 
heduhemuli sanoi:
juu ehkäisystä puheen ollen ite oon allerginen nikkelille joten kuparikierukka ei tuu kyseeseen ja meil on jo yks "pilleripoika" joten luotto nolla niihin hormonikierukka ollu kohta 5 vuotta eli kohta aika vaihtaa mut sääli ku niil on ollu vuotopäivii nolla mut seuraava jonka otan on se kapseli käteen maksaa pirusti (170) mut on sen väärtti eli miettikää tarkkaan niit pillerei koska niis on yllättävän paljon haittavaikutuksia + varmuuskin on mitä on

Mun ystävällä oli tuo kapseli kädessä, mutta kävi poistamassa sillä tuli enemmän herkistelyä ja kiukuttelua kun e-pillereillä.. eli niistä sitten vasta irtookin sitä hormoonia.. :(
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom