Terveys ja pitkäaikanen e-pillerien käyttö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rouskis
  • Aloitettu Aloitettu
Mikähän se sitten olis se "nesteettömin" vaihtoehto? Minipillerit? Tekis mieli kokeilla, mutta toisaalta mulla esiintyi muutenkin helposti välivuotoja jo noiden yhdistelmäpillereiden kanssa, että ehkä ne ei sopis. Vai liekkö näillä mitään yhteyttä?
Noi ollu käytössä jo vuosia, ilman sivuvaikutuksia. Mut varmaan henkilöstä riippuvaa, tiputteleeko niitten kans vai ei. Mutta turvotukset on onneks historiaa - tai jos turvotusta tulee, niin se on sit ihan selitettävissä normaalista poikkeavilla syömisillä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Osaako joku sanoa, koska olisi syytä huolestua siitä ettei menkkoja kuulu pillereiden lopettamisen jälkeen? Lopettamisesta on nyt kaksi kuukautta. Mies kiipeilee seinille ja patistaa lääkäriin, mutta eikös tää ole aika tavallista? Vai? :eek: Raskaana en ole.

Wanha kyssäri, mutta vastaanpas silti. Ite lopetin pillerit reilu vuosi sitten eikä menkkoja alkanut kuulumaan... Lääkärissä kävin (teki kaikki mahdolliset testit kilpirauhashormoonipitoisuuksista lähtien) ja raskaustestejä tein. Tohtoritäti sanoi, että ½vuotta odotellaan ja sitten keltarauhashormoonilääkitys päälle, jos ei luonnollisesti ala. Samana päivänä, kun hain reseptin keltarauhashormooneihin niin menkat alkoi.

Ai miten niin psykosomaattista?

Edit:

Niin ja lisätään vielä, että melianeja söin 6 vuotta ja painoni/mielialani ei vaihdellut pillereitten vuoksi. Aattelin, jos vielä uusiksi nuo alottaisi, kun tuntui, että yleinen fiilis oli tuolloin parempi.
Nuvaringiä olen myös testannut, mutta se aiheutti kutinaa ja valkovuotoa eikä muutenkaan oikein vakuuttanut vaikka "huomaamaton" se kyllä oli...
 
hormonikierukasta nyt sen verran, että itse vaihdoin toisen raskauden jälkeen pillerit hormonikierukkaan, mutta se ei todellakaan sopinut mulle! Finnejä tuli kuin sieniä sateella, kasvoihin, etenkin leukperiin, kaulaan, rintaan ja selkään, sekä jopa käsivarsiin. Kosmetologi kehoitti poistamaan kierukan, koska iho meni todella huonoksi. Ja kas, kaksi kuukautta meni ja iho on taas hyvä ja pillereitä popsitaan...
 
Seitsemän vuotta e-pillereiden popsintaa takana ja nyt lopetin ne vajaa kuukausi sitten. Iho ei ole onneksi (ainakaan vielä) räjähtänyt käsiin. Mieli on tosin oikein aurinkoinen! Ei enää sitä jatkuvaa uupumusta ja masennusta :) Olen tosi tyytyväinen, että vihdoin "uskalsin" lopettaa pillerit. Niihin jää jotenkin kummasti koukkuun :D Mietittyttää nyt kovasti miten minun kohdallani käy, alkaako menkat normaalisti vaiko eikö. No, ei auta kuin odottaa.
 
Kuki: Miten pitkään sulla meni, että se h-kierukka alkoi huonontaa ihoa? Itse vaihdoin ensin Diane novat renkaaseen, ja vuoden rengastelun jälkeen kuukausi sitten mirenaan. Nyt tässä kauhulla odottelen milloin naamani paikalle ilmestyy pizza... Toisaalta Dianejen vaihto renkaaseen ei vaikuttanut nassuun mitenkään, joten toivon parasta.
 
Hormonikierukan laitosta meni n 2kk ja ihoon alkoi ilmestyä finnejä pikkuhiljaa lisääntymällä. Lopulta hermostuin täysin, kun myös kasvojen lisäksi selkä, olkapäät ja rinta oli hurjan näköinen ja kevät lähestyi. Myöskin hiukset rasvoittuivat normaalia enemmän. Kierukan poisottamisesta meni n.3kk ja iho oli parantunut täysin. Aloitin Yasmin-pillerit heti kierukan poiston jälkeen ja muuta ehkäisyä en nyt ainakaan lähivuosina mieti.
 
Hei pikainen kymysys. (varmaan jo käsitelty täällä mutta kuitenkin)

Yhdistelmäpillereissä (kuten myös tällähetkellä itsellä käytössä olevassa nuvaringissä) on siis 2 vaikuttavaa ainetta. Keltarauhashormoni ja estrogeeni. Kumpi näistä on treenien kannalta se haitallinen, vai molemmat? Mieluiten tietysti olisi aivan ilman hormooneja mutta kun ei sellaista sopivaa vaihtoehtoa oikein tahdo löytyä. Koittaisin siis löytää selalisen tuotteen joka mahdollisimman vähän häiritsee mun elämää. Eli tässä tapauksessa raudan kolistelua.

No eipä tuo selibaattikaan mikään poissuljettu vaihtoehto ole. Vaikka onkin tullut todistettua että seksin jälkeen ne penkkimaksimit sieltä ylös tulee ;)
 
Itse asiassa pillereitä käytettäessä kuukausittain vuoto ei ole ollenkaan välttämätöntä.

Mulle lääkärit on sanoneet tätä samaa, kun olen kysellyt voiko jatkuvasta menkkojen siirtelystä ja monen laatan syömisestä putkeen olla jotain haittaa. Ei kuulemma ole mitään haittaa, ennemminkin päinvastoin. Minullekin lääkäri kertoi noista jenkeissä nykyisin markkinoilla olevistaa pillereistä, joilla tulee menkat vain neljästi vuodessa. Olen usein syönytkin monta laattaa putkeen, eikä koskaan ole tullut mitään välivuotoja tai muita poikkeavuuksia. Ainoa haitta jatkuvassa taukojen skippailuissa on hinta - pillereitähän kuluu enemmän.

Niin, ja käytössä on Mercilon viidettä vuotta. :thumbs: Ikäviä sivuoireita en ole toistaiseksi huomannut, mutta menkat on niukentuneet ja voimakkaat kivut poistuneet lähes täysin. Elämässä sattuu ja tapahtuu kaikenlaista, ja minusta on vähän yksioikoista syyttää kaikesta aina pillereitä. Tietysti ikäviä sivuoireita voi tulla, mutta ei pillerit voi yksin esim. nostaa kenenkään painoa 15 kg. Kyllä siihen tarvitaan jo vähän muutakin, in my opinion...
 
Mä lopetin kesällä ehkäisyn siis kokonaan..
sen jälkeen iho haki hetken aikaa omaa toimintaansa,mutta nyt on näppylät menneet,ei ole tietoakaan päänsäryistä menkkojen aikaan.
Mieli on ollut paljon virkeämpi yms.

Mielenkiintoisinta taitaa olla se että ehkäisyn aikana hyvä jos tuli pienet tip tip kahden päivän-menkat 2-3 kk välein ja sillonkin se tosiaan oli suurimmaksi osaksi sitä pään pitelemistä...
mutta nyt..
20 viikon aikana kun olen ollut ilman ehkäisyä, on tullut 3 NORMAALIT menkat!!!!
Tiedän kyllä että ehkäisy niukentaa vuotoa mutta mulla se tappoi vuodot melkein kokonaan..
Olen paljon tyytyväisempi näin :)

jos jotain huonoa pitää hakea ;) niin...olin unohtanut sellaisen asian kuin selkäkipu sillon kun menkat alkaa..
kun sain pojan reilu 8 vuotta sitten,tuli supistukset pääosin alaselkään ja kovin tulikin. Se kipu on sitten jäänyt "muistoksi" menkkoihin.
Au au au...päivän sitä tuskailee selän kanssa,mutta kyllä se onneksi helppaa ilman lääkkeitä.
Roikutan itseäni vaan samanlaisessa asennossa kuin sillon ennen synnytystä,kyllä auttaa :D

Olen vakaasti tullut siihen tulokseen että haluan lopullisesti olla ilman hormonaalista ehkäisyä.
 
Täällä on syöty pillereitä 4 vuotta. Ensin söin Yasmin-pillereitä, sitten Melianeita, ja nyt olen kuukauden taas syönyt Yasmineita. Vaikka aina olenkin ollut superrauhallinen ja pitkäpinnainen, niin Melianeiden aikaan kiehuin raivosta jo siitä kun äiti niisti nenää aamiaispöydässä tai isä kysyi kuulumisia töistä tullessaan. Eli savu nousi korvista jo ihan tyhjän takia.

Kun noihin Yasmin-pillereihin taas vaihdoin, parin ensimmäisen pillerin ajan itkin aivan hillittömästi. Aika rasittavaa, kun ei pystynyt avaamaan telkkariakaan ilman että tippa tuli linssiin. Käytännössä mulla oli nenäliina koko ajan kädessä :D Nyt onneksi on tuo mieliala nyt vähän tasoittunut, ei tule suurempia raivo- tai itkukohtauksia.

Huoh kun ei tiedä mikä on pillereiden sivuvaikutusta ja mikä ihan luonnollista. Esim. tuota hirveätä raivoamista pidin pitkään ihan vain "pitkittyneenä henkisenä murrosikänä" :D Olen myös käynyt aikoinaan kilpirauhastesteissä, kun olo on koko ajan vähän kuin jossain sumussa. Välillä tekee mieli aina ravistella päätä ja yrittää saada itseään hereille, ts. on semmoinen ylipassiivinen olo.

Tekisi mieli kokeilla olla vaikka kuukauden tai pari ilman pillereitä ja katsoa muuttuuko olo, mutta meneeköhän hormonitoiminta sitten kuinka pahasti sekaisin jos tuollaisia pieniä välejä pitää? Pitkään olen parisuhteessa elellyt joten jonkin ehkäyisyn tarvitsisi, pidemmälle välille mielellään muun kuin kondomin..
 
Olen vakaasti tullut siihen tulokseen että haluan lopullisesti olla ilman hormonaalista ehkäisyä.

Sama juttu täälläkin, ei enää hormonaalista.

Tiedä sit miten paljon uskomukseni pitävät paikkansa mutta musta tuntuu että koko hormonitoiminta on alusta asti mennyt ihan sekaisin kun heti tungettiin e-pillerit käteen kun joskus yläasteella kouluterkkarille valitin sitä että nää menkat on kamalat, tulviminen kestää viikon ja sit ne vielä tulee kaks kertaa kuussa :urjo: Tossa joku aika sitten yks lääkäri sitten ihmetteli että miten ihmeessä on menty määräämään 14v likalle pillerit, olis pitäny vaan katella se eka menkka vuosi niin ehkä ne ois siitä muutenkin tasottunut. Noh, joo, sit mä niitä Merciloneja söin johkin 19v asti. Ite en huomannut mitään erikoista, tosin mies kyllä sitten huomas kaikenlaista jota en meinannut itsekään uskoa (pinna kireällä, pms, seksuaalinen haluttomuus...etc etc) mutta sitten kun olin ollut puoli vuotta ilman pillereitä niin johan alkoi elämänlaatu parantua. Huomasin sen vasta lopetuksen jälkeen. Ja kun noi oli vähähormonisia, niin en edes halua harkita niitä missä sitä on enemmän... No sit menkat muuttu taas pitkiks ja epäsäännöllisiks ja sain keltarauhashormonia siihen. Sitten nekin asettui mutta toi keltarauhashormoni teki ihan samoja oireita mulle kun ne e-pilleritkin...

Raskauden aikana olo oli mainio viime metreille asti ja heti sen jälkeenkin, ei mitään paskafiiliksiä eikä mitään vaikka hormonitoiminta taatusti vispas aikalailla. Imetyksen aikana sit kun menkat palasi, aloitin minipillerit jotka teki musta taas ihan karmean kiukuttelevan persiiseen ammutun lehmän ja sit nekin jäi ja nyt sitten pitäisi keksiä jotain muuta tai tyytyä kumeihin... :(

"Normaalitilassa" nautin elämästä ja olen aktiivinen, ei tee mieli mässyjä ja kaikki vaan on miljoona kertaa paremmin ja ennenkaikkea, treenit kulkee :whip:

Muoks: Niin ja se vielä piti lisätä että kun suvussa on sydän- ja verisuonitauteja niin sekin tukee päätöstä olla syömättä pilsuja...
 
Itselläni on ollut Mercilonit käytössä reilun vuoden verran, ennen sitä ei mitään hormonaalista ehkäisyä. Periaatteessa toimivat ihan hyvin, ei sen kummempia oireita, mutta olen alkanut epäillä johtuisiko jatkuva itkuisuus noista. Alkaa hissukseen ärsyttää itseäkin kun pienikin harmitus saa itkeskelemään eikä mahda mitään. En kyllä mielestäni ennen ihan tämmöinen ole ollut.
Olisikohan sitten Nuvaring tai minipillerit vähiten tämmöisiä ongelmia aiheuttavia? Turvotuksella ei ole mittään väliä, eipä pikku turvotukset valaassa näy... :D
 
Mulla Nuvargin aiheutti itkemistä. Ihan sama olinki iloinen, surullinen, turhautunut, vihainen tai vittuuntunut, aina tuli itku. Kerran aloin itkeä kun en sekunnissa löytänyt jotain hukkaan mennyttä tavaraa. :rolleyes: Vaihdoin sen vähän yli puolentoista vuoden käytön jälkeen Melianeihin kuukausi sitten. Vaikka olen syönyt pillereitä vasta vähän aikaa, huomaan vähän eroa esimerkiksi juuri tuon itkemisen kanssa. Esim tänään nukuin todella pahasti pommiin ja myöhästyin tunnilta jolla minun olisi ollut pakko olla, mutta silti, ei tehnyt yhtään mieli vetää itkuraivareita. Outoa, kun on tottunut itkemään tollasten juttujen takia ja sitten se itku ei tulekaan. :D
 
Juu, tuntuu etta niita pillereita maarattiin jossain vaiheessa ihan holtittomasti tenitytoille. Itsekin kaytin joskus aikanaan mutta ikavia sivuvaikutuksia oli, ja merkkia vaihdettiin ja vaihdettiin ja vaihdettiin kerta toisensa peraan, kunnes lopulta paatin luopua koko touhusta. Ja hyva niin.
Kierukka (hormooniton!! versio) on ihan loistoratkaisu jos se vaan sopii, etta kohtu ei ole liian pieni. Ja vaihtovalikin on noin 5 vuotta :D
Riippuu kai vahan paikasta mutta jotkut lekurit ei sita suosittele jos ei ole ollut raskaana, kasittaakseni juuri sen kohdun koon takia, mutta kannattaa ihmeessa kysya ja kayda tutkittavana.
Poistaminenkin on helppo operaatio sitten kun haluaa "lisaantya", se tehdaan ihan tavallisen gynekologintarkastuksen yhteydessa.
Hintaa en nyt muista oisko ollu joku 100€ hujakoilla, mutta en tieda paljonko niille pillereille ja kumeille tulee sitten hintaa 5 vuodessa.
 
Itse siis kaytin kierukkaa useampia vuosia ja poistatin jonkin aikaa sitten ja nyt olen jo onnellisesti raskaana :)
Aitilleni ei kierukka sopinut (joskus 70-luvulla, kai ne siita vahan on jo kehittyneet), sai tulehduksen ja joutui poistattamaan, kavi sitten meidan lasten teon jalkeen steriloitavana.
Kylla niita raskauksia saattaa tulla pillereillakin,
ei tosin kovin toden nakoista, mutta lahipiiristani eras henkilo raskautui 3sti pillereita kayttaessaan ja neljannella kerralla paatti pitaa lapsen.
 
En tiedä oko tästä puhuttu jo mutta tuolla ravinto-osiossa Mike suositteli naisten välttävän yhdistelmä pillereiden käyttöä kuin ruttoa jos mielii lihasmassaa kasvattaa, koska vähäisetkin testosterooni tasot laskevat LH:n ja FSH:n erityksen estyttyä. Haluan kysyä myös teidän mimmien kokemuksia, onko pillereiden poisjättämisen jälkeen havaittu että liha tarttuisi jotenkin paremmin? Inhottaa, kun 3 päivää sitten kävin vasta uusimassa reseptin :jahas:
 
En tiedä oko tästä puhuttu jo mutta tuolla ravinto-osiossa Mike suositteli naisten välttävän yhdistelmä pillereiden käyttöä kuin ruttoa jos mielii lihasmassaa kasvattaa, koska vähäisetkin testosterooni tasot laskevat LH:n ja FSH:n erityksen estyttyä. Haluan kysyä myös teidän mimmien kokemuksia, onko pillereiden poisjättämisen jälkeen havaittu että liha tarttuisi jotenkin paremmin? Inhottaa, kun 3 päivää sitten kävin vasta uusimassa reseptin :jahas:

Itselle selvisi parin kokeilun jälkeen etteivät pillerit käy. Edellisestä kokeilusta on aikaa yli 10 vuotta. Yhteensä olen elämäni aikana vetänyt pillereitä max vuoden. Taidan olla aika friikki sukupolvessani tässä suhteessa.

Nyt seuraa erittäin subjektiivista mutua: liha on tarttunut HYVIN. Ei nyt mitenkään yllätyksenä ja pyytämättä, mutta niin hyvin, että moni on tuloksiani hämmästellyt. En ole nimittäin hifistellyt safkojen ja treenien suhteen, ja pitkään tein ihan kaiken (ruoka/treeni/lepo) päin h-tiä tai ainakin sinne päin. Ja varmaan vieläkin ;)

Toki nämä ovat tosi yksilöllisiä juttuja, mutta pistää kyllä epäilemään, että joku merkitys silläkin on, että olen antanut oman hormonitoiminnan olla käynnissä. Testotasojani olen aina epäillyt luonnostaan suht korkeiksi, ja kun vielä olen malttanut olla peukaloimatta niitä, niin pakkohan näidenkin asioiden on lihaskasvuun vaikuttaa?
 
Taitaa tämäkin thread nousta joka kuukausi pinnalle :)

Koitin lukea ajatuksella läpi aikaisepia viestejä (melkein onnistuinkin), huomasin että oireilen tavalla tai toisella niinkuin mimmit ovat mm pillereistä oireilleet (kuivuutta, ärtyneisyyttä, äkkipikaisuutta, itkua, haluttomuutta). Aika moni on siis vaihtanut merkkiä jotta olo helppottuisi, ihmettelinkin nyt että kannattaako minunkin?
Olen sytönyt Melianeja 8 vuotta enemmän tai vähemmän säännöllisesti, nyt aloitin syömään 2 levyä putkeen ja usein on känkkäränkkä päällä ja itku herkässä (=masentaa, kun en ole sellanen tyyppi).

Juttelin avoni kanssa ja kortsu-linjalle hän ei aikakaan eilisen perusteella hymyillen suostu joten muut keinot käyttöön. Minulla on resepti niihin ehkäsylaastareihin? Onko kukaan kokeillu niitä, minkälaisiä kokemuksia?

Toinenkin asia ihmetyttää luotatteko tk-lääkäreihin näissä asioissa vaiko käyttekö ihan asiaan perehtyneellä vastaanotolla? Tähän asti olen terveyskeskuslääkärin hoivissa, kannattaako vaihtaa?
 
Koitin lukea ajatuksella läpi aikaisepia viestejä (melkein onnistuinkin), huomasin että oireilen tavalla tai toisella niinkuin mimmit ovat mm pillereistä oireilleet (kuivuutta, ärtyneisyyttä, äkkipikaisuutta, itkua, haluttomuutta). Aika moni on siis vaihtanut merkkiä jotta olo helppottuisi, ihmettelinkin nyt että kannattaako minunkin?

Tottakai kannattaa, ei pidä kärsiä "turhaan" kun on mahdollisuus päästä sivuvaikutuksista eroon! Ehkä voisit aloittaa kokeilemalla sitä laastaria, siinähän hormoneja tulee tasaisemmin kuin pillereistä. Itse vaihdoin pillereistä ensin renkaaseen ja sitten hormonikierukkaan (en ole synnyttänyt), ja olen nyt kolmen kuukauden kokemuksella ollut siihen ihan tyytyväinen - mielialat ovat paljon tasaisemmat, limakalvot toimivat normaalisti (:hyper: miehenkin mielestä) eikä edes aknea ole ilmestynyt vaikka sitä pelkäsinkin. Ainoa miinuspuoli oli asetuksen kivuliaisuus, mutta onneksi sitä tarvitsee kestää vain kerran viidessä vuodessa...
 
Taidankin ottaa härkää sarvista...mutta kuitenkin en voi olla miettimättä että mitä jos oireet johtuvatkin jostain muusta? On ollut tapahtumia jotka pistävät mitettimään ja pitävät hereillä, mistä tiedä että oireet johtuvat pillereistä tai sitten näitten yhtesivaikutuksesta?!
Edelliseen viestiini unohdinkin tarkentaa että en aikasemmin ole huomannut sen suurempia oireita joten siksi epäilenkin nyt niin hurjasti..

Miten nopeesti on mimmeillä oireet kadonneet..jos nyt vaihdan niin odottettavissa seuraavan 3kk sisääm mielialan paranemista ja halujen lisääntymistä, vai?

Äh kun tuntuu vaikeelta, kartottaa että mitä vois tehä, mikä vois auttaa.. Harmittaa kun..noh, harmittaa :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom