Televisiolupamaksu?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MuayThai
  • Aloitettu Aloitettu
Ei kuulu. Esim. jenkeissä ei ole valtiolla kanavia ja maassa on maailman vapain ja valppain lehdistö. 99% ajasta kun kuulet uudesta ideasta se tulee jenkeistä.

Jo pelkkä ajatus että valtion omistama media olisi riippumaton on naiivi.
Lähinnä painotan tuossa viestissäni ylen sivistävää vaikutusta, sellainen palvelu minusta tarvitaan Suomessa, oli se sitten valtion järkkäämä tai ei. Olisi myös kiva kuulla perusteluja sille että Yle on puolueellinen, en väitä että ei olisi, mutta en kyllä väitä että olisikaan. Ja se on kyllä totta että Suomessa lehdistö on vahvasti jokainen oman aattensa vanki, toisaalta itse en jenkkien tilanteesta tiedä eli en voi verrata heidän "riippumattomuuttaan".
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse kun jo maksan vapaaehtoisesti kanavista, joita haluan katsella niin ihan mielelläni olisin maksamatta sellaisista, joita en halua katsella.

Eli jonkinlainen maksu-tv olisi kyllä oikea ratkaisu. Jokainen maksakoot palveluista, joita itse haluaa saada.
 
Se että yle olisi puolueeton media on täyttä puppua. Mtv3 ja nelosen uutiset on melko puolueettomia, mutta ei Ylen
ahhahah :DDDDDDDDDDDDDD

aika lailla viikon paras vitsi..
 
Itse kun jo maksan vapaaehtoisesti kanavista, joita haluan katsella niin ihan mielelläni olisin maksamatta sellaisista, joita en halua katsella.

Eli jonkinlainen maksu-tv olisi kyllä oikea ratkaisu. Jokainen maksakoot palveluista, joita itse haluaa saada.

Niinpä. Pakko ottaa esille kirkollisvero... muutaman suusta olen jo kuullut lauseen että "kaipa tämä raha täytyy ottaa sieltä sitten". Interesting..
 
Ei kuulu. Esim. jenkeissä ei ole valtiolla kanavia ja maassa on maailman vapain ja valppain lehdistö.
:lol2:

Jenkkilehdet ovat melkoista tuubaa ihan siinä missä niiden tv-uutisetkin. Itse seuraan aktiivisesti jenkkien sisä- ja ulkopolitiikkaa paikallisista lähteistä käsin sekä vanhan (lehdet, tv, radio) että uuden median puolelta. Lehdet ja muu media ovat kiltisti valtion talutushihnassa ja varsinkin viimeiset kahdeksan vuotta ovat olleet farssinomaista lässytystä ja poliitikkojen lausuntojen kilttiä ja kritiikitöntä puhtaaksikirjoittamista. Toimittajien selektiivinen pääsy ns. sisäpiiriin kun on harvinaisen hyvä motivaatio pitää media kurissa poliittisesti epämiellyttävien asioiden suhteen.

Aktiivista, tutkivaa journalismia ei jenkkien valtamediassa enää juurikaan ole koska riippumatonta lehdistöä ei ole. Esimerkiksi vasta nyt alkaa päästä julkisuuteen valtamedian kautta niitä samoja tietoja kansalaisiin ja poliitikkoihin kohdistuneesta laittomasta salakuuntelusta sekä terroristiepäiltyjen kidutuksista, mitä uuden median puolella on jo pyöritelty viimeiset pari vuotta.

Mutta itse asiasta: Hyvä että tulee tällainen maksu. Sivistysvaltioon kuuluu yhteisrahoitteinen media ihan siinä missä yhteisrahoitteinen terveydenhuolto, tieverkosto ja pelastuspalvelut. Suorastaan vituttaa, kun yhä jaksetaan huutaa siitä, miten kaikki pitäisi yksityistää, vaikka juuri on nähty miten hyvin vapaat markkinat toimivat.
 
Korttipaikalliset digiboksit ja kaikki kanavat maksulliseksi. Näin teeveetä katsovat joutuvat maksamaan ja ei-katsovat eivät maksa. IMO
 
Kyllä jokaiseen sivistysvaltioon kuuluu riippumaton julkisen palvelun media, joka tuottaa laadukasta ajankohtaisohjelmaa ja dokumentteja. Ylessä sinänsä olisi paljon parannettavaa ja ihmettelen sitä että yle lähtee hankkimaan kansainvälisesti suuria sarjoja ja urheilutapahtumia(lukuunottamatta olympialaisia). Minusta Ylen pitäisi pysyä juuri asiaohjelmissa, korkeakulttuurissa, dokumenteissa ja uutisoinnissa. Mainoskanavat taasen voivat jatkaa valitsemallaan viihdelinjalla. Maksukortti idea on suoraan sanoen hölmö, en kyllä osaa sanoa miten se vaikuttaisi ylen rahoitukseen, mutta epäilen että suurempi osa suomalisista maksaa mieluummin formuloista, salkkareista ja BB:stä yms. kuin esim. A-talkista(toivoisin kuitenkin olevani väärässä).
On vähintäänkin kyseenalaista, onko valtiorahoitteinen mediayhtiö riippumattomampi kuin mainosrahoitteiset. Oli miten oli, minusta suurin ongelma ei ole riippumattomuudessa. "Objektiivisinta" tietoa saa nykyisin varmaankin netistä, joten sinänsä asia on kunnossa. Se, että YLEn tarpeellisuutta perustellaan "sivistävällä" tehtävällä on minusta jäänne aristokraattisesta yhteiskunnasta, jossa "sivistyneistö" uskoo tietävänsä, mikä on "rahvaalle" parasta (en nyt sano, että sinä välttämättä ajattelisit näin). Eli kaikki pakotetaan maksamaan sellaisen sisällön tuottamisesta, jota YLE:n johdossa oleva eliitti pitää sivistävänä. Tämä ei minusta sovi nykyaikaan. Kansan sivistämiseksi on Suomessa oppivelvollisuus ja ilmainen koulutus peruskoulun jälkeen. Kansan sivistäminen valtiorahoitteisella "korkeakulttuurilla" ei ole tarpeen. Ylipäänsä erottelu korkeakulttuurin ja viihteen välillä on minusta aika tarpeeton ja perustuu lähinnä vanhan eliitin tarpeeseen pitää yllä paremmuuden tunnetta.

Minusta olisi parasta, että YLE muuttuisi joko mainosrahoitteiseksi tai maksulliseksi kanavaksi - luultavasti maksukanava vastaisi paremmin YLEn imagoa ja ohjelmallista linjaa. Ne, jotka pitävät YLEn ohjelmia sivistävinä tai muuten kiinnostavina, voisivat sitten maksaa tästä sisällöstä. Aivan niin kuin nekin, jotka ovat kiinnostuneita muista ohjelmista, maksavat muista maksukanavista. Jos suurempi osa suomalaisista maksaa mieluummin formuloista, salkkareista ja BB:stä kuin A-talkista, niin miksi heidät pitäisi velvoittaa kustantamaan A-talkia seuraavan vähemmistön harrastus?

Mutta itse asiasta: Hyvä että tulee tällainen maksu. Sivistysvaltioon kuuluu yhteisrahoitteinen media ihan siinä missä yhteisrahoitteinen terveydenhuolto, tieverkosto ja pelastuspalvelut. Suorastaan vituttaa, kun yhä jaksetaan huutaa siitä, miten kaikki pitäisi yksityistää, vaikka juuri on nähty miten hyvin vapaat markkinat toimivat.
Onko yhteisrahoitteisella mediayhtiöllä todella samanlainen tärkeä funktio kuin terveydenhuollolla, tieverkostolla ja pelastuspalveluilla? Tieverkko maksetaan yhteisesti, koska muuten ei voitaisi sulkea pois ns. vapaamatkustuksen mahdollisuutta. Terveydenhuolto ja pelastuspalvelut on joka tapauksessa saatettava kaikkien saataville. Niiden julkinen rahoitus on tulonsiirto, jolla mahdollistetaan näiden palveluiden käyttö myös niitä tarvitseville köyhille. Onko YLE:n julkiselle rahoitukselle jokin vastaava perustelu? En minäkään ole sitä mieltä, että "kaikki pitäisi yksityistää". Valvomattomien markkinoiden ja julkisena palveluna tuotetun mediasisällön välillä on kuitenkin reilusti liikkumatilaa. Miksi YLE ei voisi toimia maksullisena kanavana, jonka sisällön kustantaisivat ne, jotka sitä myös kuluttavat?
 
Toi uus ratkaisu ei todellakaan ole paras mahdollinen ratkaisu mutta omasta mielestä ainaki eteenpäin menoa. Tähän asti olen vähän lapsellisesti ajatellu etten maksa tv-lupaa koska kaikki muutkaan joilla on tv ei sitä maksa. Nyt kaikki joutuu maksaan-> saadaan hintaa alemmas ja maksan mielelläni itsekkin. Ratkaisu ei tosiaankaan ole paras mahdollinen mutta parempi entä entinen tv-lupa joka oli muka pakollinen ja siitä pysty luistamaan.
 
Wikipedia: Helsingin musiikkitalo (ruots. Musikhuset i Helsingfors) on Töölönlahden Finlandia-puistoon rakennettava musiikkikeskus, jonka päärahoittajina toimivat Helsingin kaupunki, Yleisradio Oy ja Senaatti-kiinteistöt.

Esim tuota palvelua en pääse helpolla käyttämään täältä Oulusta käsin vaikka tv-luvan maksankin. Eikä tuo ole suinkaan ainut julkinen palvelu josta maksan vaikken sitä käytä. Uuden maksun myötä maksan vain entistä vähemmän. Parempi toki olisi, jos Ylen rahoitus siirrettäisiin verotukseen. Yle ei ole koskaan ollut riippumaton, joten siltä osin tilanne säilyisi ennallaan.
 
:lol2:

Jenkkilehdet ovat melkoista tuubaa ihan siinä missä niiden tv-uutisetkin. Itse seuraan aktiivisesti jenkkien sisä- ja ulkopolitiikkaa paikallisista lähteistä käsin sekä vanhan (lehdet, tv, radio) että uuden median puolelta. Lehdet ja muu media ovat kiltisti valtion talutushihnassa ja varsinkin viimeiset kahdeksan vuotta ovat olleet farssinomaista lässytystä ja poliitikkojen lausuntojen kilttiä ja kritiikitöntä puhtaaksikirjoittamista. Toimittajien selektiivinen pääsy ns. sisäpiiriin kun on harvinaisen hyvä motivaatio pitää media kurissa poliittisesti epämiellyttävien asioiden suhteen.

Aktiivista, tutkivaa journalismia ei jenkkien valtamediassa enää juurikaan ole koska riippumatonta lehdistöä ei ole. Esimerkiksi vasta nyt alkaa päästä julkisuuteen valtamedian kautta niitä samoja tietoja kansalaisiin ja poliitikkoihin kohdistuneesta laittomasta salakuuntelusta sekä terroristiepäiltyjen kidutuksista, mitä uuden median puolella on jo pyöritelty viimeiset pari vuotta.

Mutta itse asiasta: Hyvä että tulee tällainen maksu. Sivistysvaltioon kuuluu yhteisrahoitteinen media ihan siinä missä yhteisrahoitteinen terveydenhuolto, tieverkosto ja pelastuspalvelut. Suorastaan vituttaa, kun yhä jaksetaan huutaa siitä, miten kaikki pitäisi yksityistää, vaikka juuri on nähty miten hyvin vapaat markkinat toimivat.

Minä olen lukenut Bushin aikanakin häntä kritisoivia juttuja jenkkimedioista. Olen siinä uskossa, että jenkeissä tulee ilmi myös poliittisesti epämiellyttävät asiat. Voitko antaa esimerkkejä asioista jotka jenkeissä on vaiettu?

Olisiko jenkkien journalismi sinusta sitten parempaa jos siellä olisi valtion omistama "Yle"? Että valtion omistama media valvoisi valtiota.
 
ahhahah :DDDDDDDDDDDDDD

aika lailla viikon paras vitsi..

Niin no. Kyl MTV3 on sata kertaa puolueettomampi kuin YLE, joka taasen työntää propagandasaastetta joka saatanan tuutista. Sitä kanavaa kun katsoo, niin ei tiedä asuuko natsisaksassa vaiko neuvostoliitossa.
 
On vähintäänkin kyseenalaista, onko valtiorahoitteinen mediayhtiö riippumattomampi kuin mainosrahoitteiset. Oli miten oli, minusta suurin ongelma ei ole riippumattomuudessa. "Objektiivisinta" tietoa saa nykyisin varmaankin netistä, joten sinänsä asia on kunnossa. Se, että YLEn tarpeellisuutta perustellaan "sivistävällä" tehtävällä on minusta jäänne aristokraattisesta yhteiskunnasta, jossa "sivistyneistö" uskoo tietävänsä, mikä on "rahvaalle" parasta (en nyt sano, että sinä välttämättä ajattelisit näin). Eli kaikki pakotetaan maksamaan sellaisen sisällön tuottamisesta, jota YLE:n johdossa oleva eliitti pitää sivistävänä. Tämä ei minusta sovi nykyaikaan. Kansan sivistämiseksi on Suomessa oppivelvollisuus ja ilmainen koulutus peruskoulun jälkeen. Kansan sivistäminen valtiorahoitteisella "korkeakulttuurilla" ei ole tarpeen. Ylipäänsä erottelu korkeakulttuurin ja viihteen välillä on minusta aika tarpeeton ja perustuu lähinnä vanhan eliitin tarpeeseen pitää yllä paremmuuden tunnetta.
Olet kyllä periaattessa aivan oikeassa, tuo erottelu korkeakulttuurin ja viihteen välillä on periaatteessa turha, käytin sanaa lähinnä siksi jottei tarvitse pitkästi kirjoittaa eri kulttuuri osa-alueita, vaikkei pitäisikään korkeakulttuurin ja viihteen erottamisesta, ymmärtää kyllä mitä taiteita sillä sanalla tarkoitan, esim. teemalta tulevat konsertit ovat hyvä asia, sillä suurin osa kanavista on täynnä vain ns. kevyempää viihdettä. Itse en näitä useinkaan katsele, mutta minusta juuri tuo Suomen tv-kentän laajuus on hyvä asia. Kortti vaihtoehto olisi minusta vain silloin hyvä jos laajuus säilyisi ja hinnat pysyisivät kohtuullisina, jota kuitenkin epäilen.

Tuokin koulutuksen sivistystehtävä on tottakai tärkein, muttei minusta pois sulje Ylen asemaa sivistyksen jakana ja politiikan seuraajana. Olisihan se hyvä että tätä näkyisi kaupallisillakin kanavilla mutta ikävä kyllä kaupallisten kanavien asiaohjelmien(mm. poliittisten keskusteluohjelmien) puute ja dokumenttien taso tukee sitä että julkisin varoin tuettu mediatalo on toistaiseksi tarvittava.
 
Korttipaikalliset digiboksit ja kaikki kanavat maksulliseksi. Näin teeveetä katsovat joutuvat maksamaan ja ei-katsovat eivät maksa. IMO

No ei tuokaan nyt oikein kohtuulliselta kuulosta kun juuri reilu vuosi sitten pakotettiin suomalaiset tv:n katselijat investoimaan digibokseihin lopettamalla analogiset lähetykset ja nyt kun pikku digi-tv on saatu suurimpaan osaan kodeista pitäisi sama miljoonainvestointi tehdä uudestaan, jotta voidaan käyttää maksukortteja. Suurin osa tuosta investoinnista valuisi ulkomaisille digiboksivalmistajille ja olisi pois esim. suomalaisten kyvystä ostaa palveluja.

Itse mediamaksuehdotukseen ei voi sanoa muuta kuin että täyttä p**kaa. Pakollinen lasku, joiden lähettelyyn ja hoitamiseen pitäisi palkata ihmisiä.

Nykyiselle tv-maksulle en näe paljon muita vaihtoehtoja kuin ylen rahoittamisen verovaroin, mutta mielestäni esim. ylen tv-kanavien katseluoikeuksia/tv-maksua ei ole kohtuullista pakkomyydä koko kansalle. TV ei ole edelleenkään mikään elämän perusedellytys, omassakin kaveripiirissä on monta taloutta, joissa tv:eitä ei ole.

Eli pysytään nykysysteemissä ja ehkä vielä arvioidaan kriittisesti ylen tehtäviä ja niiden tarpeellisuutta.
 
Yle voisi pitää yhden tv-kanavan ja yhden radiokanavan. Telkusta ja radiosta tasatunnein uutiset ja muuten pitää pimeänä niin tulee halvaksi. Eikö toi ylen tarkoitus ole tiedottaa jostain tärkeistä asioista eikä lähettää mitään vitun hymy pyllyyn ohjelmia joissa informaatioarvo nolla?
 
Itse kun jo maksan vapaaehtoisesti kanavista, joita haluan katsella niin ihan mielelläni olisin maksamatta sellaisista, joita en halua katsella.

Eli jonkinlainen maksu-tv olisi kyllä oikea ratkaisu. Jokainen maksakoot palveluista, joita itse haluaa saada.

Tämä olisi varmasti tasapuolisin ratkaisu kaikille. Vaan tuskinpa tällaista tulisi, koska nykyhinnalla ja tarjonnalla YLEn toiminta tuskin pitkään jatkuisi.

Mutta mikä tahansa ratkaisu on varmasti nykyistä parempi. Täälläkin pitänee suurinta kitinää ne jotka nyt katsovat telkkaria luvatta! Ja ihan sama jos nyt ei katso muka YLEn kanavia ollenkaan, en minäkään niitä juuri katsele, mutta luvat maksan kun telkkaria katon. Tuo koko lupatarkastusorganisaatio yksinään nielee sikana rahaa, joten se poistuu turhana jos tällanen uudistus tulee.

Itsekin tosin ihmettelen, että mitä hitosta ne repii ton 175 euroa, 100-130 euroa kuulosta lähemmäksi oikealta.


Yle voisi pitää yhden tv-kanavan ja yhden radiokanavan. Telkusta ja radiosta tasatunnein uutiset ja muuten pitää pimeänä niin tulee halvaksi. Eikö toi ylen tarkoitus ole tiedottaa jostain tärkeistä asioista eikä lähettää mitään vitun hymy pyllyyn ohjelmia joissa informaatioarvo nolla?

Samaa mieltä tästä. Loout sitten maksukanaviksi ja niihin voisi sitten panostaa enemmänkin jos maksajia riittää.
 
Itsekin tosin ihmettelen, että mitä hitosta ne repii ton 175 euroa, 100-130 euroa kuulosta lähemmäksi oikealta.

Jugner näkee tässä hyvän tilaisuuden kerätä lisää rahaa. Tulot kasvaisivat kerralla kymmeniä prosentteja. Toisaalta yläkanttiin ilmoitetusta summasta on helpompi tinkiä, kuin realistisesta arviosta. Joka tapauksessa tuollainen raha-automaatti paisuttaisi YLEn budjettia vuosi vuodelta enemmän ja enemmän: Lisää tukea kotimaiselle elokuvateollisuudelle, lisää iskelmämusiikkia, lisää kanavia, lisää suojatyöpaikkoja, suuremmat musiikkitalot, paremmat palkat toimittajille jne. Näistä asioista päättää kuitenkin vain pieni kulttuuriaktiviestien porukka ja poliitikoista koottu hallintoneuvosto.

Itse kannatan kompromissiratkaisua, jossa pari asiaohjelmiin keskittyvää kanavaa kustannetaan verovaroista. Uutisten lisäksi voitaisiin melko pienin kustannuksin tuottaa ajankohtaisohjelmia yms. Viihteeseen, kulttuuriin, urheiluun ja musiikkiin keskittyneet toiminnot pitää erottaa YLEstä omaksi yhtiökseen, joka toimii kaupalliselta pohjalta kanavamaksujen ja mainosten avulla. En haluaisi tukea Teostoa, Ecclestonea tai kannattamatonta kotimaista elokuvateollisuutta. Katsojien mielipiteitä kuunneltaisiin varmasti tarkemmin, jos sillä olisi vaikutusta toiminnan kannattavuuteen.
 
Mites niille sitten mahtaa käydä kenellä ei oikeasti ole varaa maksaa tuota 175e? Joillekkin se saattaa kuulostaa pikkusummalta, mutta ottaen huomioon joissan talouksissa on vain 300e-800e kuukaudessa käytettävissä kaikkiin kuluihin. Idioottimaisinta olisi todellakin se, että se maksamaton summa menee ulosottoon ja ulosotossa viedään kaikki katseluun ja kuunteluun käytettävät koneet.

Periaatteen vuoksi en kyllä aio itse maksella mitään mediamaksuja. Muutenkin tulee vain kerran tai kaksi kertaa kuukaudessa katseltua näitä Suomessa tarjottavia kanavia. Astran kautta tulee sisällöltään paljon parempia kanavia. Ja ennen kaikkea sieltä on mahdollista katsella analogisia kanavia eikä mitään digipaskaa.
 
Mites niille sitten mahtaa käydä kenellä ei oikeasti ole varaa maksaa tuota 175e? Joillekkin se saattaa kuulostaa pikkusummalta, mutta ottaen huomioon joissan talouksissa on vain 300e-800e kuukaudessa käytettävissä kaikkiin kuluihin. Idioottimaisinta olisi todellakin se, että se maksamaton summa menee ulosottoon ja ulosotossa viedään kaikki katseluun ja kuunteluun käytettävät koneet.

Periaatteen vuoksi en kyllä aio itse maksella mitään mediamaksuja. Muutenkin tulee vain kerran tai kaksi kertaa kuukaudessa katseltua näitä Suomessa tarjottavia kanavia. Astran kautta tulee sisällöltään paljon parempia kanavia. Ja ennen kaikkea sieltä on mahdollista katsella analogisia kanavia eikä mitään digipaskaa.

Mitenkäs ne nykyään kattoo telkkaria? Jättää luvat maksamatta? Jä mä en purematta nieli väitettä, että köyhä ekana tinkii telkkarista. Eiköhän se ole siitä viimesestä päästä mikä jätetään hankkimatta talouteen, ennemmin ollaan vaikka ilman ruokaa. Voin toki olla pahasti väärässäkin.
 
Mitenkäs ne nykyään kattoo telkkaria? Jättää luvat maksamatta? Jä mä en purematta nieli väitettä, että köyhä ekana tinkii telkkarista. Eiköhän se ole siitä viimesestä päästä mikä jätetään hankkimatta talouteen, ennemmin ollaan vaikka ilman ruokaa. Voin toki olla pahasti väärässäkin.
No niin no. Se on kyllä ihan totta, ettei siitä television katselusta ensimmäisenä tingitä. Mutta silti joukossa on niitäkin tunnollisia ihmisiä, jotka eivät maksa televisiomaksua eivätkä myöskään katsele telkkarilla mitään ohjelmia.

Itse taisin maksaa viimeksi 80-luvulla televisiolupamaksun. Tarkastajia on kyllä käynyt useampiakin vuosien aikana, mutta mystisesti mulla on aina ollut televisio rikki. Digiaikana on ollut helpompaa kun ei ole digiboksia. Yleensä jos on ollut asiallisesti käyttäytyvä tarkastaja, niin olen päästänyt sisään ja antanut sen tutkia kämpän.
 
Back
Ylös Bottom