Esim jos tekisit seuraavasti:
Kyykky
Penkki
Leuat
Pystäri
Kulmasoutu
Saisit katettua jokaisen lihasryhmän suoralla ja epäsuoralla rasituksella. Kyykky ottaa koko jalkaosastaan (usko tai älä pohkeet saa kyytiä) sekä alaselän, leuat/kulmis kattaisi sekä ns. selän paksuus/leveys osat ja hauiksetkin saa osumaa, penkissä rinnan lisäksi työskentelee ojentajat ja olkapäät, jotka saa vielä lisää osumaa pystypunnerruksesta.
Itellä on just about tämä eli :
A) Takakyykky tangolla 3-4x
B) Penkkipunnerrus tangolla 3-4x
C) Superset 3x8
- Leuanveto/Ylätaljaveto
- SLRDL kahvakuulalla /vasen
- SLRDL kahvakuulalla /oikea
D) Superset 3x8
- Pystypunnerrus käsipainoilla
- Yhden käden kulmasoutu käsipainolla /vasen
- Yhden käden kulmasoutu käsipainolla /oikea
A ja B ovat ns. pääliikkeitä, joita teen 3-4 sarjaa ja toistot olivat alkuun jotain 8-10 ja nyt on pudotettu 4-6 määrään kuitenkin painoja koko ajan nostaen. Esimerkiksi viime treenissä kyykyssä oli 6x40kg, 6x50kg, 4x55kg, 4x60kg. (Mulla oli tossamelkein puolen vuoden tauko tauko salista, olen 30v nainen, ja joskus 1,5 vuotta sitten 1RM takakyykyssä oli 75kg ja mavessa 100kg, mut nyt en ykkösmaximeihin tai failureen ole menossa, koska en uskalla eikä ole järkevääkään yksin treenatessa.)
C ja D ovat siis supersettejä eli teen kevyemmillä painoilla ja nopeammalla temmolla eli taukoja ei ole muuta kuin mitä liikkeiden suorittamiseen kuluu eli kaikki putkeen siis. Nämä liikkeet saattavat vähän myös vaihdella fiiliksen mukaan, mutta kuitenkin niin, että vähintään yksi takareisille/pakaroille suunnattu liike, koska kyykky menee aina enempi etureisille. Eli en aina oo välttämättä tehny yhellä jalalla vaan jos oon tehny kahden jalan maastavetoa niin sit oon voinut lisätä vaikka pohkeet mukaan. Ja sit vähintään yksi selkäliike eli en joka kerta oo tehnyt molempia eli joskus oon korvannu ylätaljavedon hauiskäännöllä. Ja joskus on kulmasoutu molemmilla käsillä samaan aikaan ja vaikka jotain vatsatreeniä. Kuitenkin siis niin, että 2-3 liikettä per superset.
Teen salitreenin vain kerran viikkoon, joten siksi teen koko kropan kerralla. Mulla on lisäksi sit kerran viikossa Cheer dance -treenit (aloitin harrastuksen tammikuun alusta ja harjoitukset olisi kahdesti viikossa, mutta vuorotyön vuoksi olen tähän mennessä vain kerran päässyt molempiin) Näiden lisäksi on milloin mitäkin muuta liikuntaa niin, että treenejä tulee viikkoon kuitenkin yhteensä se 3-4 harjoitusta. Esimerkiksi tällä viikolla ma BodyBalance, ke sali, la tankotanssi ja su cheer dance.
Mulla oli hetken aikaa loppuvuodesta 1-jakoinen ohjelma, jossa olin jakanut liikkeet A-treeniksi ja B-treeniksi erikseen, mutta muut harrastukset söivät salitreenaamista ja haluisin kuitenkin seurata kehitystä. Päädyin sit mielummin tähän yhteen, että sit vaan vähän vaihtelen liikkeitä. Ja kierrätän pääliikkeitä. Eli nyt tammi-helmikuun on pääliikkeinä siis takakyykky ja penkkipunnerrus ja seuraavaksi ne on maastaveto ja pystypunnerrus. Eli malaiskuussa sit kyykyt tulevat jossain muussa muodossa esim. split squat mukaan noihin supersetteihin maastavetojen tilalle ja samoin kun pystypunnerrus on pääliikkeenä niin se ei enää ole supersetissä mukana eli siihen jotain muuta.
Aloittajalle kävisi myös tuo, että 1-jakoinen jaettuna kahteen eri treeniin
esim.
Treeni A
Takakyykky
Penkkipunnerrus
Kulmasoutu
Suorinjaloin maastaveto
Vatsalihakset
Treeni B
Maastaveto
Pystypunnerrus
Leuanveto/Ylätaljaveto