Tee se itse Kebab

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja seppo-x
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pitihän tätä kokeilla :P Uunissa köllöttelee 800g möhkäle. Mausteeksi 35g aromisuolaa ja vähän vajaa 1,5rkl mustapippuria. Tarkoituksena olis antaa vetäytyä jääkaapissa yön yli ja huomenna naattimaan!

Kannattaakohan ottaa yöksi foliosta pois kun jättää jääkaappiin vetäytymään? Vai onkohan merkitystä edes.

jengil kokemuksia sika-naudasta tehtynä? Lähetin muijan kauppaan ja kirjotain isolla NAUTAA mutta sikanautaa tuli, voi perse.

Lilluukohan ihan rasvassa vai kuinka? tos kait 22% rasvaa tms

Riippuu vähän siitä kuinka paljon sitä sika-nautaa on, että kannattaako laittaa lisälaidat pellille vai ei :D Sitä rasvaa tulee aika saatanasti jos rasvaprosentti on tuota luokkaa.

Tuossa joitakin vuosia sitten kun tein kebabbia itse käytin vähärasvaisempia lihoja niin silti sitä rasvaa irtosi ihan riittävästi. Kaikista paras omasta mielestäni tuli jos laittoi yhden kilon lampaan jauhelihaa ja yhden paistjauhelihaa. Rasvaa ei tuosta lampaanjauhelihasta tule paljon mitään ja makukin paljon parempaa.

jengil kokemuksia sika-naudasta tehtynä? Lähetin muijan kauppaan ja kirjotain isolla NAUTAA mutta sikanautaa tuli, voi perse.

Lilluukohan ihan rasvassa vai kuinka? tos kait 22% rasvaa tms

Kannattaa jos on mahdollista, niin käydä lihat ostaan oikeasta lihakaupasta. Meillä oulussa on sellainen, kuin makkarakauppa. Siellä sika-naudan rasva% on n.10% luokkaa ja uskallan väittää että parempaa kuin normaali kaupan naudan jauheliha. Esim. jos teet tuosta lihapullia, niin ei jää kuin pienet rasvaläikät leivinpaperiin kun muutenhan se pelti lilluis rasvassa. Hintakin on monesti halvempaa. 3-5€ / kg

Eilen tuli tehtyä ekaa kertaa kebabbia.

800g 10% paistijauhelihaa
25g aromisuolaa
13g mustapippurirouhetta

100 asteisessa uunissa annoin olla tasan 4 tuntia ja yön yli vetäytyä jääkaapissa. Hyvin pysty juustohöylällä leikkaamaan siivuja.

IMG_0490.JPG

Tein tänään juuri tuolla SamiE:n mainitsemalla reseptillä tätä herkkua ja oli aivan taivaallista! Pysty hyvin höyläämään juustohöylällä jo tunnin vetäytymisen jälkeen. Paistinpannulle vähän rypsäriä, pari valkosipulin kynttä ja pitaleipää siihen kärisemään. Kebab lautaselle pitaleivän kera, turkkilaista jugua päälle salsan kera ja huhhei!!

ps. moro vaan kaikille, ensimmäinen postaus foorumille vuosien lukemisen jälkeen. Mistäs sen parempi alottaa kun kebab-threadista! :)

Itsellänikin ensmmäinen oma kebab uunissa. Sisällöksi laitoin:

-400g karitsanjauhelihaa
-350g Naudan paistijauhelihaa
-30g aromisuolaa
-1,5 rkl pippurisekoitusta
-1 rkl Chilirouhetta

lihat ja mausteet vaivasin sekaisin ja koitin rikkoa lihanrakenteen ja sitten tiiviiks pötköksi folion sisälle ja uuniin.

Ei malttais oottaa. Lisukkeeks jogurttikastiketta ja salaatti/kurkku sipuli.

Kokeilin tehdä tätä tänään. Uunissa n. neljä tuntia ja en malttanut odottaa yön yli joten maistoin ensin ja laitoin sit vasta jääkaappiin, huomenna varmaan pystyy siivuja leikkaamaan. En tienny että jauhelihasta voi saada noin hyvää :kuola:

Siihen mitään myllyä tarvita. Möyhennät jauhelihan vaikka sähkövatkaimella tai yleiskoneella tiiviiksi massaksi jos ei kunto muuten riitä

Siihen mitään myllyä tarvita. Möyhennät jauhelihan vaikka sähkövatkaimella tai yleiskoneella tiiviiksi massaksi jos ei kunto muuten riitä

Mäkin sen massan oon aina ihan käsin veivannut ja hyvää on tullut!

Paljon te ootte pippuria iskeny 800gramman settiin? Entä jotai hyvii jippoja miten sen massan saa parhaiten muovattuu ja pysymään hyväs muodos siel folion sisäl. Tai muutenki jotai omaks kokemianne hyviä konsteja.

Paljon te ootte pippuria iskeny 800gramman settiin? Entä jotai hyvii jippoja miten sen massan saa parhaiten muovattuu ja pysymään hyväs muodos siel folion sisäl. Tai muutenki jotai omaks kokemianne hyviä konsteja.

Laitoin 13 grammaa pippuria ja se oli omaan makuun hieman liikaa. Mä ainakin taputtelin/rullasin massaa leikkuulaudan päällä ja sitten käärin folioon.

tuli tätäkin vihdoinkin kokeiltua,eikä menny aikaa kuin vajaat seitsemän vuotta ketjun aloittamisesta.ensimmäinen pötkö oli makua lukuunottamatta hyvä, joten eikun mausteita viilaamaan kolmas versio onnistu omasta mielestä jo niin hyvin että kehtaa kebabiksi sanoa ja tulee varmasti tehtyä usein.

800g naudanjauhelihaa 17%
2rl aromisuolaa.
1rl mustapippuri rouhetta.
2tl paprikajauhetta.
1tl cayennepippuria.

voiks tehä ilman AROMISUOLAA? - siis jos tässä tarkoitetaan sitä, jossa on natriumglutamaaattia...
- mitä vois vaihtoehtoisesti käyttää?
(tarkennettakoon, että olen toooosi surkea ruuanlaitossa ja varsinkin maustamisessa.)

voiks tehä ilman AROMISUOLAA? - siis jos tässä tarkoitetaan sitä, jossa on natriumglutamaaattia...
- mitä vois vaihtoehtoisesti käyttää?
(tarkennettakoon, että olen toooosi surkea ruuanlaitossa ja varsinkin maustamisessa.)

tuskin tuo aromisuola aivan välttämätön on tuossa,sillähän vain korostetaan lihan omaa makua.jos potisin glutamaatti kammoa niin varmaan kokeilisin sen tilalla meiran jauhelihamaustetta,ei sisällä muistaakseni glutamaattia.

800g naudanjauhelihaa 17%
1.5-2rl meiran jauhelihamauste.
0.5rl mustapippuri rouhe.
2tl paprikajauhe.
1tl cayennepippuri.

tuommoisella lähtisin itse liikkeelle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom