Tee se itse Kebab

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja seppo-x
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli itekki testailtua ja aivan hyvä oli :) Olisi voinut olla ehkä vähän kiinteämpää, mutta maku oli ihan jees.

Jälkiruuaksi tottakai valiopiimäplus-pirtelo ;)

003059902870

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pari kertaa koitin pari viikkoa sitten, mausteiden kanssa on vielä hakemista, mutta kiinteää tuli. Ensin veivasin käsin vähän aikaa lihaa ja sen jälkeen nyrkillä hakkasin jonkin aikaa niin sai kivan tasaisen massan.

Kebabbi uunissa, neljän tunnin päästä herkuttelemaan.

800g naudan jauhelihaa
1rl ranskanperuna mausteseos
1,5rl rouhittu mustapippuri
1rl paprikajauhe

On tullu kokeiltua niin monella eri kombolla et kokeillaan nyt tälläsellä.

Kuva0450.jpg
Tommonen möllykkä tuli minun "kebabista". Suoraan tuosta sais leikattua viipaleita vaikka juustohöylällä, mutta antaapi jäähtyä. 800g naudan paistijauhelihaa, 20g aromisuolaa, 15 g pippuriseosta ja 5g paprikaa. Ihan jees parin päivän ruoka.

Viimeksi muokattu:
Vähän se kaupan lastulta näyttää, mutta eikös maku ole tärkein :).
Kävin tänään hakemassa päivän puuhasteluiden jälkeen rullakebabin aurajuustolla ja kyllä muuten oli pojat osannu tehdä maukkaan mötkön :kuola:.

Täytyy kyllä joskus laittaa omat kokkaustaidot koetukselle ja tehdä kotitekoista kebabia. Voi tulla vähän tulisempi setti, kun yleensä on päässyt vähän lipsahtamaan liikaa noita mausteita :whip:.

Miten muka jotkut väittää että muistuttaa maultaan kebabia? Siis hyvää se on ja olen tehnyt monta kertaa sen takia mutta ei se minusta muistuta hirveästi kebabia mitä saa pizzapaikoista yms. Minusta se ei maistu jauhelihalta mutta ei myöskään kebabilta mutta hyvää on kuten sanoin.

Taas meni reilu kilon "poika" uuniin muhimaan. Passelia lauantairuokaa näin dieetilläkin :)

Omasta mielestä kannattaa vielä loppusilauksena tehdä siten, että valmiista pötkylästä leikkaa lastut ja nakkaa ne vielä vähäksi aikaa uuniin ottamaan väriä ja rapeutta. Kätevä nakata esim. lohkojen/ranujen päälle paiston loppuvaiheessa. Parantaa koostumusta ja makua reilusti.

Nyt tein ensimmäistä kertaa lihakaupan jauhelihasta, enkä kaupan vakuumijätteestä. Oululaiset tietää Makkarakaupan. Sieltä hain paistijauhelihaa hintaan 8,95€ /kg ja koostumukseltaan valmiiksi semmoista "taikinaa", joten vaivaamista ei vaatinut juuri ollenkaan, vaan se rakenne oli tasaista massa heti alkuun. Katsotaan sitten valmiin pötkylän koostumus vielä.

Jos porukalla on heittää reseptejä kotitekoisille kastikkeille, niin mielellään otan vastaan. Tänään ajattelin tehdä turkin jogurtista ja valkosipulista soosit, toki pippurit, suolat ym. sekaan.

noniin, poika tuhottu. Koostumus oli kyllä täydellistä sen jälkeen, kun nakkasin lastut hetkeksi grillivastuksen alle. Ja kastikkeeksi pyöräytin Turkin jukurtista soosin. Oliskohan jogurttia ollut 4-5 desiä, siihen ruokalusikka tai pari Felixin ketsuppia ja 3 valkosipulin kynttä puristettuna. Mausteeksi chilijauhetta, mustapippuria ja suolaa myllystä. Sitten jatkoin kastiketta tilkalla maitoa ja rypsiöljyllä. Tuli kyllä todella hyvää. Ehkä siihen olisi sopinut vielä ruokalusikallinen kurkkusalaattia sekaan, muttei sattunut jääkaapista löytymään.

Miten tosta saa muka kepappia? Eiks toi oo vaan kaamee murekke mötikkä?
Juju on siinä että mälväät taikinaa kunnolla jolloin sen rakenne hajoo + mötkö rullataan tiukasti folion sisään pötkyläksi. Kun pötkö on tiukka, ei synny murketta foliossa.

ja jos paistaa vähänkään liian kuumassa niin tuloksena on mureketta. Hidas kypsytys miedossa lämmössä ja folion pohjaan reiät, jotta rasva ja neste pääsee valumaan pötköstä pois.

Tein taas keepappia pienen tauon jälkeen ja tällä kertaa mälväsin taikinan yleiskoneessa. Heitin jauhelihat sinne, sekaan suolaa pippuria ja vähän chilijauhetta ja pyörimään. Niin kauan pyöritin että koko paskasta tuli melkoisen etovankin näköistä aivan tasaista vaaleanpunaista mönjää. Kaivoin pois kulhosta ja heitin folioon ja annoin olla vielä jääkaapissa seuraavaan päivään. Sit muutama reikä pohjaan ja uuniin ritilälle sataan asteeseen useammaksi tunniksi. Muistin että meirän äiteellä on sen tapainen leikkuri mikä löytyy kaupoistakin lihatiskiltä millä siivutetaan lihaa ja mitä nyt tykkää. Kysyin saanko sen ja hain pois. Sillä vetelin siivua kebusta ja ai hitto kun oli sit niin samanlaista kuin kebab-paikasta saa, ettei itse karvakäsikään huomaisi eroa.

Maustoin muuten huomattavasti vähemmän kuin mitä alkuperäisessä ohjeessa on. Tai olen itse asiassa joka kerralla laittanut vähemmän ja vähemmän ja etsinyt sitä makua mikä on noissa karvakäsikebabeissa. Eihän ne oli niin helvetin pippurisia mitä tosta ohjeesta tulee. Nyt ei tullut kuin tavallista suolaa teelusikallinen 400 grammaa kohti ja melko pieni ripaus pippuria ja varovasti chiliä antamaan ihan pientä lämpöä. Päästiin mun mielestä aika lähelle. Yksinkertainen on kaunista.

Powerhousu tuossa osuikin asian ytimeen eli jos sitä lihaa ei saa leikattua ohuiksi siivuiksi, niin lähestytään karvakäsikebabin sijaan enemmäkin sellaista HK:n einespussikebabia. Eli onko hyviä ehdotuksia leikkaamisen osalta? Nuo oikeat leikkurit näyttävät olevan poikkeuksetta siinä 750 euron paikkeilla. Mutta toisaalta olisihan tuo leikkuri taatusti ikuinen nykyisellä käyttöasteella, mutta toisaalta olisi kebab-annoksillakin hintaa tämän jälkeen.

Powerhousu tuossa osuikin asian ytimeen eli jos sitä lihaa ei saa leikattua ohuiksi siivuiksi, niin lähestytään karvakäsikebabin sijaan enemmäkin sellaista HK:n einespussikebabia. Eli onko hyviä ehdotuksia leikkaamisen osalta? Nuo oikeat leikkurit näyttävät olevan poikkeuksetta siinä 750 euron paikkeilla. Mutta toisaalta olisihan tuo leikkuri taatusti ikuinen nykyisellä käyttöasteella, mutta toisaalta olisi kebab-annoksillakin hintaa tämän jälkeen.

Itse meinasin tuota kepappia tuota powerhousun ohjetta mukaillen tehdä. Mietin itse kanssa samaa, että millähän saisi sopivan ohuita siivuja. Olisiko joku Tupperwaren© kuorimaveitsi sopiva tai joku juustohöylä?

Oon monesti meinanu ostaa kaupasta semmosen juustohöylän, joka on tarkoitettu pehmeille juustoille. Se leikkais vähän paksumpaa siivua. En vaan ikinä muista sitä ostaa. Luulis, että sillä saa vähän paremmin lastua kepapista kuin perinteisellä höylällä. Jos joku on testannu, niin kertoo ihmeessä.

En jaksanu ihan koko thrediä lukea, mutta ajattelin kertoa omat ajatukseni kebabista. Suomessahan on totuttu kebabina pitämään sellaista lihamurkemeaista taikina möykkä jota hieman pinnata paahdetaan ja siitä voidaan vuolla sellaisia 40 cm mittaisia lastuja. Turkissa työreissussa ollessani paikallinen kaveri vei minut kebabille paikkaan jota piti itse parhaana kaikista. Kyseinen paikka teki itse kebabliha tangon. Liha oli 10% lampaanlihaa, tuomaan hieman rasvaisuutta ja 90% naudanlihaa. Tanko näytti siltä että siihen oli ladottu n. 5 mm paksuisia lihaviipaleita pinoon ja pinkka pyöri lämmönlähteen ympärillä. Kun tuosta tangosta vuoltiin kebabia, niin siitä ei tullut tietenkään mikään yhtenäinen jööti, vaan liha oli ohuita lastuja. Kyytipojaksi riisiä, tomaattia ja kurkkua. Äärimmäisen yksinkertainen, mutta taivaallisen hyvä kebab. Lampaanliha ei tuonut yhtään villasukan makua seokseen. Tuo oli sellainen kebab annos että olisin valmis maksamaan Suomessa vastavaavasta annoksesta vaikka 15 €. Ero normaalin "Görans jauhokebabin" ja tuon välillä oli sama kuin vertaisi Atrian hampurilaisen jauhelihapihviä sisäfileeseen.

1KG pötkylä lähti vartti sitten tekemään taikojaan. Mmm innolla odottelen sitä makuelämystä!
Aikaisemman tekeleen jotenkin onnistuin saamaan murekkeeksi, mutta nyt tuntuu vahvasti siltä että tämä tulee onnistumaan.
Lihaa käsittelin vartin verran aromisuolan ja mustapippurin kanssa, suolaa laitoin noin puolet 90g pussista ja pippuria noin 1/4dl.
Käärin setin suht tiukasti folioon ja sitten se jo suuntasikin lämpöiseen uuniin (n.100c).
Reilu neljä tuntia ajattelin odotella, sitten täytyy maistaa hiukan sitä ja yön yli jääkaappiin huomista varten.
Toivottavasti onnistuu tällä kertaa, suunnittelin huomiseksi tee-se-itse ranskalaisia ja pannulla paistettua kebabia mmm..
Kilosta riittää varmasti syötävää tällaiselle pienelle miehelle :D

Laitoin juuri kilosen pötkylän uuniin, kun oli Lidlissä tarjouksessa naudanjauheliha. Maustoin tämän mukaan. Eipä tuo paljon poikkea aiemmista resepteistä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom