Tee se itse Kebab

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja seppo-x
  • Aloitettu Aloitettu
En jaksanu ihan koko thrediä lukea, mutta ajattelin kertoa omat ajatukseni kebabista. Suomessahan on totuttu kebabina pitämään sellaista lihamurkemeaista taikina möykkä jota hieman pinnata paahdetaan ja siitä voidaan vuolla sellaisia 40 cm mittaisia lastuja. Turkissa työreissussa ollessani paikallinen kaveri vei minut kebabille paikkaan jota piti itse parhaana kaikista. Kyseinen paikka teki itse kebabliha tangon. Liha oli 10% lampaanlihaa, tuomaan hieman rasvaisuutta ja 90% naudanlihaa. Tanko näytti siltä että siihen oli ladottu n. 5 mm paksuisia lihaviipaleita pinoon ja pinkka pyöri lämmönlähteen ympärillä. Kun tuosta tangosta vuoltiin kebabia, niin siitä ei tullut tietenkään mikään yhtenäinen jööti, vaan liha oli ohuita lastuja. Kyytipojaksi riisiä, tomaattia ja kurkkua. Äärimmäisen yksinkertainen, mutta taivaallisen hyvä kebab. Lampaanliha ei tuonut yhtään villasukan makua seokseen. Tuo oli sellainen kebab annos että olisin valmis maksamaan Suomessa vastavaavasta annoksesta vaikka 15 €. Ero normaalin "Görans jauhokebabin" ja tuon välillä oli sama kuin vertaisi Atrian hampurilaisen jauhelihapihviä sisäfileeseen.

:confused:

Itselläni on tällähetkellä 1.9kg lihaklöntti jääkaapissa, kohta menee uuniin :rock:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tänään päivällä huomasin Kangasalan Tokmannin grillausosastolla sellaisen samanlaisen varrasvehkeen ku keba mestois.. Oli se tietysti pienempi.. Joku 40 senttii korkee mut jos en nyt väärin muista niin oli kuitenkin kolmella sivulla ne lämpövastukset ja se keskitappi.. En si enempää tutkinu et onko siin ees mitään pyöritysmoottoria.. Hinta oli joku 49..
Innostuin siitä ja Ptismasta ostaan lihaa ja ekat omat kebat uuniin ja kohta alkaa valmistuun.. :dance:

Mut eikö olis aika komee juttu sellanen oma varrasverme keittiös kahvinkeittimen vieres vaik ja sais ottaa siivua siitä aamusta iltaan aina ku siltä tuntuu.. :)

Meksikolaisilla on kans oma "kebabbinsa" al pastor. Ihan helvetin hyvää kamaa. Al pastor - Wikipedia, the free encyclopedia

TaqueriaPueblaAlPastor2.jpg

Skippasin tänä vuonna kaikki jouluhommat ja jäin yksin himaan tekemään kebabbia. Juuri pistin parin kilon pojan uuniin, jos tällä kertaa malttaisi pitää vaikka kuutisen tuntia ja maistella vasta huomenna.

Ei liity orkkis aiheeseen mitenkään, mutta tuli tänään mieleen tehdä kalkkuna-kebabia :D

Kaupassa on nyt kalkkunat tarjouksessa, ostin kilon leppäsavustetun kalkkunapötkön ja vuolin siitä juustohöylällä kebabin muotoisia lastuja. Maustoin ja paistoin pannulla pikaisesti, kylkeen ranskalaisia. Toimii :)

Tein taas perinteisellä ohjeella. Kylläpäs maistuu hyvälle kinkun jälkeen. Onko hyviä ohjeita kastikepuolelle? Salaatin kanssa kun yleensä syön, niin käytän salaattikastiketta ja jotain tulista chilikastiketta lihan päälle.

Tein taas perinteisellä ohjeella. Kylläpäs maistuu hyvälle kinkun jälkeen. Onko hyviä ohjeita kastikepuolelle?

Jonkinlainen ohje kyllä: itse tuli joskus kokeiltua jotain Göranin kebabkastiketta tms., mutta sen sijaan että suosittelisin sitä, niin en kyllä ihan seuraavan kymmenen vuoden aikana mitään ko. firman tuotteita osta. Ainakin tuo kebab-kastike oli sen verran omaperäisen makuinen ja ei todellakaan positiivisessä mielessä. Mutta makuja on monia.

Kebabkastike: Silppua 8-10 valkosipulin kynttä ja 4-6 salottisipulia palasiksi (saa olla aika isoa palasta). Kuullota valkosipulin palasia auringonkukkaöljyssä ja lisää salotti. Anna kypsyä hetki ja lisää purkillinen paseerattua tomaattia, jotain ei-etikkaista chilikastiketta ja mustapippuria, suolaa ja pizzamaustetta oman maun mukaan. (Itse olen lisännyt tätä: Satan's sweat ja Spirachaa)

Keitä hetki ja siirrä koko pasa blenderiin ja soseuta. Siirrä takas kattilaan ja keittele kasaan. Tarkasta maku ja lisää mausteita tarpeen mukaan.

1,4 kiloa nautasikaa mustapippuria tujaus ja aromisuolaa n. 40g (alkoi näyttää hurjalta määrältä tuo 90g mitä jotku laittanut) hakkaus, nyrkitys, ja vaivaus (lihalle) ja 3kerrosta foliota että sai tiukan paketin. Reikiä pohjaan ja 100 asteeseen uuniin noin 3 tunniksi. Saas nähä mikä tulee ;)

Äsken lähti kebu uuniin, ekaa kertaa. 800g naudan paistijauhelihaa. Saas nähä. Foliota kaks kierrosta, joten ehkä liian löysästi? Sekä mötikästä saattoi tulla liian paksu. No kahtellaan :dance:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom