Tee se itse Kebab

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja seppo-x
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt meni pötkylät uuniin! 65g aromisuolaa, chiliä ja hieman alle ½dl mustapippuria. Siihen asti elellään ehrmannin rahkalla :kuola: niin, ja kastikkeeksi ostin turkkilaista jugurttia.

Sainpa itsekin vihdoin tehtyä kebabit. 800 gr paistinautaa, johon 1 rkl pippurisekoitusta, 1 rkl markettichilijauhetta ja 1 rkl markettichilirouhetta. Käsin vaivasin muutaman minuutin lihaa ja paketoin folioon. En saanut paketti kovinkaan tiukkaan. Uunissa 3 h 15 min, 110 C.

Uunista otettua annoin pötkylän levätä tunnin pöydällä ja sitten leikkelin muutamat slaissit iltapalaa varten. Kovin hyvin ei slaisseja saanut ja ite lihakin maistui kuivalta vaikkakin maustetta kyllä oli riittävästi. Kastikkeena oli muuten light-ketsuppi + muutama pisara Löylyä.

Noh, aamulla uuteen yritykseen. Eli kebab oli jääkaapissa ja siitä tuli tosi kiinteää. Pystyin leikkamaan veittellä ihan 2mm paksusia slaisseja ja paistoin ne sitten voissa. Hieman jäi vielä kokemus kuivaksi. Just tuossa äsken paistelin kolmatta kertaa ja laitoin voita pannuun ihan reilusti. Tuli hyvää! Ja tulista (lorahti hieman Löylyä liikaa).

Ens kerralla kokeilen norminautaa ja kehittelen jotain tarkoituksenmukaisempaa kastiketta. Söin nyt kebabit paljaalteen, mutta ens kerraksi vois myös kattella jotain kaveriksi (kun en normileipää syö, niin vois kokeilla esim. mantelileipää (VHH-resepti) kebabilla).

kannata ite enää vaivautua tekeen. korv göranssilta on tullu ihan helvetin hyvää pakaste kebabbia kauppoihin. vähä liianki hyvää. poutun ym lidlin kebabbeihin voi ees verrata jotka on täyttä shittiä.

k- ryhmän kaupoissa oon ainoastaan täällä oulussa törmännyt ja jokaisessa niissäkin tosi huonosti esillä. hankala ollu löytää. kuumalle pannulle suoraan ilman rasvaa ja paistelee rapsakaksi nii avot. parempaa kebsua ku monessa oikeassa kebsu paikassa. en ois kyllä koskaan uskonu että pakaste kebabista voi oikeasti saada mitenkään hyvää .

kyseessä siis tämä tuote, mutta tuote on muovipussissa ja koot on 250g ja 400g. rasvaahan tosta lähtee aikalailla pois paistamalla jos sen määrä jotakin hirvittää http://www.kebab.cc/kebablastu.html

Korva Jööranilta saa myös texmex kanaa ja naudan suikaleita.. Ei muistaakseni mikään hirveä hintakaan..

kannata ite enää vaivautua tekeen. korv göranssilta on tullu ihan helvetin hyvää pakaste kebabbia kauppoihin. vähä liianki hyvää. poutun ym lidlin kebabbeihin voi ees verrata jotka on täyttä shittiä.

Paljonko maksaa? Pakko mennä katsomaan jos jostain kaupasta löytys.

Kyllä meikä vaan vaivautuu vielä ite tekemään. Kun tuo monitoimikone on, niin ei ole kovin kummoinen homma tehdä omalla kohdalla. Ja omasta sekä monen muun mielestä tulee parempaa, kuin monesta "oikeasta" kebu-mestasta ostetuista.
Ja saa tehtyä mieleiset ravintoarvot ;)

Kebabia...

Kerran jo kirjoitin hyvä setin, mutta katos bittiavaruuteen, joten nyt lyhyesti...

Perus "karvakäsisetti" on tanko lämmössä, jossa lämpövastus hoitaa sen viimeistlyn, ennen ku liha lentää lautaselta teidän nassuun...

Tästä voidaan johtaa ajatus siihen, että itse tangon valmistus on prosessi miedolla lämmöllä. Kokeilkaa vaikka 10-12h 80-100C. Tärkeää on ketjussakin jo todettu lihan "tahnamaisuus" tiukan foliokääreen kera. Itse uunisessio on vasta esinäytös tässä makuharmoniassa (mikrobiologia)

Jäkärissä(tai vaikka pakastimessa jos ei kondenssi hirvitä) viilenneestä/jäätyneestä tangosta tehdään nämä jumalasta seuraavat siivut ja annetaan pannulla se viimeinen "karvakäsien lämpövastusefekti" ennen joutumista suuhun(huomaa yhteys porokäsitykseen). Näin homma toimii - myös vatsan kannalta.

Kastikkeet maun mukaan.

Tämä on kyllä minulle ollut vuoden 2010 paras reseptilöytö. Olin parivuotta niin skeptinen koko tee-se-itse kepsun suhteen etten edes kokeillut sitä.
Mutta erään blogin innoittamana sitten päädyin testaamaan reseptiä ja sehän toimi kuin unelma.
Minun kotikepsuni ovat olleet tähänmennessä hyvin kiinteitä ja melko maukkaita. Jos kyseessä olisi aidon kebabravintolan kebabliha, niin antaisin sille arvosanaksi 7, joka on siis hieman parempaa kuin huonompien kebabpaikkojen tarjonta.

En ole aivan yhtämieltä tuosta Korv-Göranin erinomaisuudesta. Olen kyllä käyttänyt sitä jo vuosien ajan (ennen kauppoihin tuloa hain sitä tukusta), mutta ravintolakebabiksi se olisi kyllä aivan ala-arvoista. Kotona menettelee paremman puutteessa, mutta nyt on löydetty parempi kotikepsu, joten eipä tarvitse enää siihen turvautua.

Joillakin oli ongelmia tuon kiinteyden kanssa. Itse olen noudattanut tällaista kaavaa:
- 25g aromisuolaa per 800g lihaa. Silmämääräisesti mustapippuria, chilijauhetta, paprikaa ja joskus myös muita mausteita kokeiluluonteisesti.
- Vaivaan massaa huolella käsin viitisen minuuttia
- Pyörittelen ja taputtelen sitä pötköä kiinteäksi pellillä jonkinaikaa ennen kietomista 3:een foliokerrokseen, joista sisimpää olen vähän sivellyt oliiviöljyllä.
- Paistolämpötilana olen käyttänyt 125 astetta ja 4 tuntia. Vähän korkeampi lämpötila ja pidempi aika siis kuin monilla täällä. Mukavan rapsakka pinta tulee ainakin.

Myös tällaisen tärkeän huomion tein: Kun kebab on seissyt yön yli jääkaapissa on se huomattavasti kiinteämpää kuin tuoreena. Seuraavana päivänä se vastaa kiinteydeltään lähes makkaraa. Eli jos se tuntuu suoraan uunista hieman murekemaiselta, niin malttakaapa antaa seistä jääkaapissa yön yli ja kokeilkaa sitten vuolla lastua. Ero tuoreeseen on hämmästyttävä ainakin minulla.

Ja vielä sellainen vinkki, että Lidlin Light yogurt salad dressing on mainio jogurttikastike kebabeihin ihan sellaisenaan.

Upitaanpas tätäkin taas hieman.

Eilen tuli taas pitkästä aikaa tehtyä kotikebua, ja hyvää tuli, jälleen.

Tällä kertaa uuniin meni 50-50 nauta-sika jauhelihaa 1400 grammaa, reilusti aromisuolaa, vähän suolaa, valkopippuria, chilijauhetta, pippurirouhetta ja paprikajauhetta kaikkia silmämääräisesti arvioituna reilusti.
Paistoaika hieman alle 30 cm pitkälle ja halkaisijaltaan vähän alle 10 cm pötkölle oli n. 4,5 h 100 asteessa. Uunin lämmitin ensin 150 asteeseen ja pudotin lämpötilan 100 asteeseen samalla kun laitoin pötkön paistumaan. Pötkön poisottamisen jälkeen tökin folioon reikiä ja annoin ylimääräisten nesteiden ja rasvan valua pois.

Tiiveyden sain tällä kertaa tosi jämäkäksi. Selityksenä voipi olla nauta-sika jauhelihan rasvaisuus, se, että muussasin lihan rakenteen monitoimikoneella kunnolla rikki tai sit se, että sain vain tällä kertaa lihan tiiviksi paketiksi folion sisään. Kotikebabia voi kyllä lämpimästi suositella kaikille kotikokeille. Tämä on epäonnistuessaankin vähintäänkin maistuvaa. Pahaa en ole vielä saanut tehtyä kertaakaan.

Nostellaas tätä, 800g pötkö uunissa, siihen keitän riisit kylkeen ja lurautan vielä lisäksi halpaa sweet&sour kastiketta, tätä iltapalaksi ja huomenna samaa takuuhyvää settiä töihin evääksi :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom