Oli pakko rekisteröityä kun löysin googlaamalla tämän ketjun. Elikkäs olen kebabbia tekemässä. Joskus vuosia sitten kokeilin pari kertaa kaverin innoittamana, mutta silloiset kokeilut eivät onnistuneet kunnolla. Eka oli liian murekemaista ja toinen parempaa, mutta liian suolaista ja pippurista. Nyt olis pienet pikkujoulukotibileet tiedossa, ja ajattelin väsätä porukalle kebabit. Tällä kertaa kunnolla. Olen lukenut tätä ketjua (en ihan kaikkea) ja tiedän mitä virheitä en toista. Mutta silti olis kysyttävää, jos joku vielä tätä ketjua seuraa ja vastailee.
Elikkäs suunnitelmissani on tehdä kebabbia lihakaupan tiskiltä ostetuista lampaan ja naudan paistijauhelihasta. Pötkön täytyy olla ainakin kilo kun meitä on 5 henkilöä syömässä. Isompi tietty parempi. 1,5kg varmaan riittäisi?
Mutta mikä suhde lampaan ja naudan jauhelihan kanssa? 50-50% vai 60 nautaa ja 40 lammasta? Lihaa en ole vielä ostanut kun lauantaina olis tarkotus tehdä.
Mausteita olen jo ostanut, mutta en tiedä missä suhteessa niitä pitäisi laittaa jos tekee 1,5kg pötkön. Aromisuolan ajattelin korvata lähes kokonaan muillla mausteilla, kun täällä sitä on monet suositelleet.
Minulla on varastossa seuraavat mausteet:
jauhettu juustokumina 25g
rosmariini 15g
timjami 13g
oregano 5g
rouhittu mustapippuri 85g
Chili maustesekoitusmylly 75g (merisuola,paprika,eri chililajikkeita,sinapinsiemen,tomaatti,mustapippuri)
Ja aromisuolaakin 90g purkki, vaikka sitä en ajatellut juurikaan käyttää.
Nuo mausteet valikoitui siksi, kun joku suositteli kreikkalaista gyros-mausteseosta ja kun en sellaista valmiina löytänyt, niin ostin irtopusseina noita mausteita.
Lisäksi kaapissa on valkosipulijauhetta, paprikaa ja currya ja jotain muutakin ns.yleismaustetta.
Eli missä suhteessa näitä mausteita tulisi käyttää? Kun lihaa on 1kg-1,5kg?
Muusta ei ole kysyttävää, oleelliset vinkit bongasin täältä jo