Tee se itse Kebab

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja seppo-x
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mä teen kastikkeet aina itse, koska noi valmiit on ihan paskoja.

Paprikamajoneesi:
1 muna
1,5dl rypsiöljyä
0,5rkl sitruunamehua
n.1 rkl säilöttyä paprikaa silppuna
grillimaustetta(santa maria, muut ei toimi)

öljy, sitruunamehu ja muna laitetaan korkeeseen ja kapeaan astiaan, sauvasekotin upotetaan pohjaan ja pikkuhiljaa nostetaan- tadaa majo on melkeen valmis, enää mausteet sekaan ja kerran sekottaa sauvasekottimella. Ja maku on kuin Heikki Salmelan eräässä nimeltämainitsemattomassa hampurilaisketjussa.

Sit toi tomaattikastike:
Paseerattua tomaattia, sipulia, valkosipulia, mustapippuria, sokeria, suolaa ja habanero-tabascoa kattilaan, keitellään mukavan paksuksi ja lopuksi siivilöidään.

Ja mä oon ratkassu ton leikkaamis ongelman niin, että käytän siihen fileerausveistä, tulee nättiä ja ohkasta pitkää siivua :) veitsenä victorinox!

Ostin tälläistä kun sattumalta tuli eteen. Hintaa reilu 2e että ei edes paha.

AlfezKoftaKebabL.jpg

Pitää huomenna testailla 400g nautaan + 750g sika-nautaan!

Jauheliha oli 0,99 €/400 g paketti Prismassa. Piti napata kolme pakettia matkaan ja yrittäs huomenna väsätä kebappia. Rasvaa näyttäs olevan 9,5 % tuossa jauhelihassa.

No nyt tuli kebsusta valmista! Jumalauta että tuli hyvää! Tein vielä tsatsikin kylkeen! Kunhan on enemmän aikaa vuolen ranutki itte perunasta ja teen kastikkeen...nyt sai mennä valmis ranuilla ja jööranilla! :)

Ajattelin kokeilla uutta vatkainta ja vetäisin taikinakoukuilla jauhelihan aivan sileäiksi tahnaksi. Saa nähä tuleeko tiiviimpää kuin käsin hakatusta.

Ajattelin kokeilla uutta vatkainta ja vetäisin taikinakoukuilla jauhelihan aivan sileäiksi tahnaksi. Saa nähä tuleeko tiiviimpää kuin käsin hakatusta.

Itselleni on riittänyt monitoimikone, mutta onhan tuo toki aivan eri tasolla... varmaan kaikki proteiinitkin katkeillut. ;) Kerro toki tuloksia ja varsinkin, että paljonko tuo eroaa karvakäsien versiosta.

Viime viikonloppuna korkkasin kotikebeneitsyyteni ja voi mahoton kun tuli hyvää. Monitoimikoneella, taikinavehkeillä myllytystä niin kauan, että taikina alkoi pyöriä kokonaisena könttinä siellä astiassa. Sit pikkusen yläkoukkua perään leikkuulaudalla, poika sikariksi ja kolmeen folioon. 4h ~110C, jääkaappiin yöksi ja ääntä kohin. Hankalinta oli olla syömättä pötköä kokonaan heti lämpimänä.

Se oli kauneinta mitä olen ikinä saanut aikaan...niisk..

Tuli kokeiltua tätä kebabin tekoa. 800g hirvenjauhelihaa käytin. (Onneksi pakkasessa on vielä 25 kg 400g pusseina) :D

Muuten oli pirun hyvää, mutta tuli ujosteltua suolan ja pippurin kanssa. Olis pitäny käyttää hienoa merisuolaa eikä aromisuolaa.

Korjaataan viikonloppuna virheet ja kokeillaan tehä vielä parempaa. Tuli muuten aika vähän rasvaa pihalle. Tosi huippua vaihtelua ja erinomaista dietti ruokaa ;)

S-Marketissa olin jauhelihaa ostamassa kunnes silmiin pisti Atrian jauheliha mureke. 700g ja ravintoarvot näyttivät melko samoilta kuin normi jauhelihassa, mutta rasvaa oli paljon vähemmän. Hintaa oli normisti ~3,80€ ja vielä oli isketty 30% alennus päälle.

Atria Bravuuri 700g Uunivalmis Jauhelihamureke

Sika-naudastahan tuo näyttäs olevan tehty vaikka noin vähän rasvaa onkin. Liekkö sit vettä ja jotain muuta lisätty. Joka tapauksessa aika hyvä hinta 700 grammalle jauhelihaa kun normi nauta-sikakin oli yli 3 euroa. Protskua 13g 100 grammassa kun nauta-siassa ~17g.

Noh joka tapauksessa kotin päästyäni mieleen juolahti sitten tämä threadi ja ajattelin, että muussanpa tuon pötkylän vielä jauhemmaisemmaksi. No eihän mulla ollu foliota eli se siitä kebusta, perkele.

^ naudanliha (29 %) + sianliha (28 %) = 57% ja loput sitten erittäin epämääräisiä soijaproteiinivalmiste, perunarae ja perunatärkkelys.

Lihan kilohinta tuplaantui.

Sika-naudastahan tuo näyttäs olevan tehty vaikka noin vähän rasvaa onkin.

Kyllä sika periaatteessa on se vähärasvaisempi vaihtoehto. Sianlihassa se ylimääräinen rasva on mahdollista poistaa, mutta naudanlihassa se rasva on siellä lihassa mukana niin, ettei sen poistaminen ole niinkään helppoa...

Kyllä sika periaatteessa on se vähärasvaisempi vaihtoehto. Sianlihassa se ylimääräinen rasva on mahdollista poistaa, mutta naudanlihassa se rasva on siellä lihassa mukana niin, ettei sen poistaminen ole niinkään helppoa...

Ollaan katottu sama kokkiohjelma :D En kyllä muista mikä se oli jossa sen sanoivat lähes sanasta sanaan noin.

Suositut

Back
Ylös Bottom