Tauolla tuloksia ylöspäin?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Olen tässä huomannut että aina kun tulee taukoa treenaamisesta, (tahallista ja tahatonta, noin vikko tai kaksi) niin sen jälkeen kun palaa salille niin johan tulee ennätyksiä sarjapainoissa melkein liikkeestä kuin liikkeestä.

Onko kenelläkään muulla vastaavia kokemuksia ja mistä tuo voisi johtua?
Mahdollisesti aina pieni ylikunto päällä johon tauko sitten aina on tehnyt vaan hyvää?

Kebabpuikko sanoi:
Olen tässä huomannut että aina kun tulee taukoa treenaamisesta, (tahallista ja tahatonta, noin vikko tai kaksi) niin sen jälkeen kun palaa salille niin johan tulee ennätyksiä sarjapainoissa melkein liikkeestä kuin liikkeestä.

Mahdollisesti aina pieni ylikunto päällä johon tauko sitten aina on tehnyt vaan hyvää?
Ehkäpä et kerkeä palautua reeneistäsi ...

Kebabpuikko sanoi:

Noita kokemuksia on useampi,mutta tässä nostalgisin:
Vuosina 1984-85,kun penkkitreenit oli niinkin järkeviä kuin 6kertaa viikossa,olin useamman viikon treenamatta,jonka aikana penkkitulos nousi 80kg:sta-90kg:aan.Siinä sitten,kun kakaroina ei mistään mitään tajuttu,ajateltiin kaverin kanssa,että ihmeitä tapahtuu,eikä todellakaan tajuttu edes ylitreenauksen mahdollisuutta olevan. :lol2:

Sama täällä. Kummasti sitä rupesikin kehittymään kun lopetti tuon 10x viikossa penkkaamisen:D

offtopic: Snake, upea kunto:)wooooww!!

Mulla kävi samoin, tai no, ei varmaan täysin johtunu tauosta, mut kuiteski:

Salilla käyn ma ja to, molemmilla kerroilla yläkroppa läpi (jalkavaivainen). Nyt oli 2vk tauko ja treeni kulki maanantaina mukavasti ja painot oli isompia, millä sarjojani olen ennen tehnyt.

Eli voisipa kiinnittää palautumiseen mahdollisesti huomiota... Lisää unta ja lisää ruokaa. En usko että olen aikaisemmin treenannut liikaa, ihan järkevissä lukemissa on liikkeiden ja sarjojen määrät olleet. Ruokailuni on tosin ollut kunnossa vasta noin reilun kuukauden päivät, sitä ennemmin ns. "mitä sattuu" -ruokavaliota, joskin proteiinin määrä on ollut ainakin jokseenkin oikeaa.

Lol, Mulla tippui viime talvena paino 4 kiloa viikossa, kun pidin "palautumisviikon" Tosin mulla se heittelee muutenkin aika reilusti.

Mä en ole muutenkaan huomannut noissa tauoissa sen suurempaa merkitystä, vaikkakin ne pitäs varmaan pitää n. kerran 2 kk:ssa.. Kyllähän se motivaatio treeniin taas kasvaa, kun kärvistelee ilman salia... Se on oikeastaan mulle luultavasti se ainoa hyöty väliviikoista.

Yhtä#Hauista sanoi:
offtopic: Snake, upea kunto:)wooooww!!

:offtopic: Samat sanat sinustakin! Silmiin sattui,kun kattelin tossa joku päivä kuviasi. :)

Itsellä esim penkki kulkee parhaiten pienessä jumissa, kipua ei tunnu, ja liikkeen suorittaminen tuntuu jämäkältä. Kun taas on ollut viikko/kaks taukoa, niin käsien lihakset tärisee paljon enemmän, lisäksi tangon alaslaskuvaiheessa hieman kipua tuntuu.

Kebabpuikko sanoi:

Tuttua on, jos nämä tauot eivät johdu esim. sairastelusta, silloin tulokset yleensä menee vain alaspäin. Itse olin tuossa alkukesästä pari viikkoa reissussa ja treenit oli kävelyä ja keskitettyä hauiskääntöä kaljapullo vastuksena. Muutama päivä oli takkuista kun palasin salille, mutta sitten saikin jo lappaa vähän joka liikkeeseen lisää romua tai tuli enemmän toistoja vanhoilla painoilla.

Eli jos pidät muutaman kerran vuodessa harkitusti viikon tauon, niin peruspunttaajalle tekee varmasti vain hyvää. Jos taas tauko tulee sittenkuin on kipeä, eli on treenattu jo ylikuntoon, niin nuo tauot eivät yleensä tee muuta kuin palauta siitä pienestä ylikuntotilasta. Taitaa mennä jo aika sekavaksi...

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Minulla vaikutus on päinvastainen. Ei tarvi olla kuin joku viikon tauko, niin tulokset on ennemminki tippunu ku noussu. :itku: Muutenki on hirveän löysä olo salilla.

Kai mulle ei 3-4 päivää pitemmät tauot sovi.

Tze sanoi:
Minulla vaikutus on päinvastainen. Ei tarvi olla kuin joku viikon tauko, niin tulokset on ennemminki tippunu ku noussu. :itku: Muutenki on hirveän löysä olo salilla.

Kai mulle ei 3-4 päivää pitemmät tauot sovi.

Aivan sama homma minulla, kun taas monella kaverillani viikon totaalitauko tuo esiin ennätystulokset. Tosin lihasryhmän tauko on minulla kaksi viikkoa, jos olen salilta pois sen viikon, koska kierto muutenkin viikon mittainen. En tiedä mistä se mahtaa johtua, koska lihasmassahan ei tuossa viikossa katoa minnekään.

Silti olen pyrkinyt pitämään säännöllisesti palauttavan viikon ja joskus - harvemmin tosin - jopa viikon totaalisen tauon, koska pitkässä juoksussa tulokset pysyvät paremmin nousujohteisina.

Taitaapi olla siis tauko joko hyvästä tai huonosta, riippuen ihmisestä. Itse ainakin aion jatkaa hyväksi havaitulla tavalla, eli pitää väh. 2kk välein viikon totaalitauko.

Tosin nyt teen HST:tä (15:t kohta lopussa, seuraavaksi kympit) ja mietityttääkin että miten ne sen tauot istuvat omaan kroppaan... Pitää ainakin ehdottomasti testata ne maksimit aina SD:n jälkeen jotta saa oikeat (ja isommat :D ) maksimit käyttöön uuteen sykliin.

Eiköhän se ole ihmisestä kiinni, palautumisherkkyydestä ja siitä miten on treenannut/syönyt jos ajatellaan tauon tuomaa hyötyä taikka tulosten laskua. Olikohan tarpeeks hyvin selitetty, no piti saada selitetyks kumminki.. :arvi:

1kk tauon pidin kerran ja penkkitulos nousi noin 10kg. 115kg -> 125kg. Kun olin tehnyt ekan sarjani, niin hämmästys oli kerrassaan suuri. Säikähin ihan todella ja laskin kolmeen kertaan painot ja vielä kysyin kaverilta, että onko siinä sen verran.

Kebabpuikko sanoi:
Taitaapi olla siis tauko joko hyvästä tai huonosta, riippuen ihmisestä. Itse ainakin aion jatkaa hyväksi havaitulla tavalla, eli pitää väh. 2kk välein viikon totaalitauko...
Täältä myös kannatusta tuohon tsydemiin. Olen itse aika laiska pitämään keveitä viikkoja, joten treenaan 2kk kovaa ja pidän sit viikon totallylepoa.( Ruokaa ja lepoa mmmm :kuola: ..) Mulla toimii tuo tosi hyvin. tosin jokainen tyylillään...

Kebabpuikko sanoi:
Tosin nyt teen HST:tä (15:t kohta lopussa, seuraavaksi kympit) ja mietityttääkin että miten ne sen tauot istuvat omaan kroppaan... Pitää ainakin ehdottomasti testata ne maksimit aina SD:n jälkeen jotta saa oikeat (ja isommat :D ) maksimit käyttöön uuteen sykliin.

:offtopic:

Eikö HST:ssä ensimmäisen kierron jälkeen automaattisesti lisätä painoja maksimeihin ilman testailua. Eli siellä hypertrophy specific sivuillahan puhutaan 10-20 paunan eli 5-10 kg lisäyksestä seuraavaan kiertoon...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom