Tarvitaanko sitä proteiinia yli 2 g per painokilo?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Mun kroppa tuntuu toimivan paremmin kun on reilusti proteiinia koneessa. Olen herkempi hiilihydraateille ja siksi tarkkailen mielummin kuinka paljon nitä tulee.

Taitaa olla aika yksilöllinen juttu tuokin miten se roppa toimii ja mistä tykkää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Weeboom sanoi:
Hei täällä on makuaistit jollain viä tallella :whip: Helkkari joka päivä 6dl heraa ja 3 ehrmannia. Tohon rypsäriä ja kaurahiutaleita loppukalorit, niin eihän se edes ylitä kuutta euroa, mutta oikealla safkalla hinta nousee tonne lähemmäs tonne 20-50e väliin.

Niin enpä tiä paljonko sitä pitää saada, mutta kyllä aika paljolta kuulostaa joku 3-4g / kg

200 g protskua oikeasta ruoasta=800g jauhelihaa=3 euroa
200 g protua oikeesta ruoasta, ei raejuustoineen, lihoineen ym. todellakaan ole mitään 20 egen hommia. Mä syön 3 ateriaa protskurikasta hyvänmakuista ruokaa päivässä, loput sitten enempi ehrmann-protskudrinkki-tonnikala-linjalla. Noista 3 ateriasta tulee se 200g protskua abaut. Kokonaisprotskut joku 380, ruoan valmistukseen ei mene kauaa, maksaa noin 10 euroa päivässä kaikkineen ja on hyvää. Turha valittaa jollei ite vaan osaa.

Jep, eihän tuo ole kuin n. 150 euroa kuukaudessa. Köyhät kyykkyyn! Tollahan lyhentää jo hyvänkokosta autolainaakin, noin esimerkkinä.

Siis ruokiin menisi 150 egeä kuussa? + lisukeruoat, ne on aika halpoja. Aika harvalla varmaan ruokalasku tota pienempi on? Itse syön mielestäni mahdottoman edukkaasti(ei siis mitään sisäfileitä usein tai juustoja ym.) ja se 300-350 egeä kuussa menee, plus ulkona syöminen. Sata kertaa mieluummin sijoitan kroppaani kun johonkin autoon.

toolate sanoi:
Onko tuosta kehon proteiinin hyväksikäyttämisen toleranssista mitään tutkimusaineistoa?

Tuon 1992 Tarnopolskyn tutkimuksen mukaan proteiinisynteesi ei lisäänny jos proteiinin saantia lisätään 1.4g/kg/päivässä annokseen 2.4g/kg/päivä. Tämän takia se 2g riittää hyvin, sekin on luultavasti hiukan yläkanttiin. Jos nyt haluaa varman päälle ottaa, niin 2.5-3g/kg/päivä proteiinia on toisaalta ihan ok, varsinkin kun monella kehonrakentajalla se kokonaisenergiamäärä on kuitenkin aika suuri. Vaikka proteiinisynteesi ei todennäköisesti lisäänny 2g annosten jälkeen, niin ylimäärä vaan sit hapetetaan. Itsepähän rahanne tuhlaatte :).

toolate sanoi:
Itse olen maalaisjärjellä pähkäilly sen juuri eri tavalla mitä monet useasti väittää, että keho oppii ottamaan ja hyödyntämään sitä tehokaammin kun sitä hiljalleen vaan lisätään.

Ei pidä paikkaansa. Proteiinien hyväksikäyttö tehostuu harjoittelun vaikutuksesta, ei proteiinimäärän lisäämisen takia. Tuon pähkäilyn mukaan urheilija kasvaisi käytännössä rajattomasti vain proteiinimäärää lisäämällä.

toolate sanoi:
Niin ja kommenttina tuohon proteiinin ottoon: 15 kuukautta ollaan menty 4-5g/kg tahtia ja mitään negatiivisia havaintoja ei ole tullut esiin.

4-5g kuullostaa tarpeettoman suurelta määrältä. Toisaalta jos huolehtii siitä, että hiilareitten ja rasvojen saanti ei kärsi noin suuren proteiinimäärän nauttimisen takia niin haittaa ei pitäisi olla. Tosin on aika epätodennäköistä, että noin suuren määrän nauttimisesta olisi mitään hyötyä.

Tämänhetkisen tutkimuksen mukaan tärkeämpää on proteiinituotteiden nauttimisen ajoitus ja koostumus, ei kokonaismäärä:

1) Ravintolisän (välttämättömät aminohapot+hiilihydraatti) nauttiminen ennen harjoitusta johtaa suurempaan lihasten proteiinisynteesiin kuin harjoituksen jälkeen.

2) Heran ja kaseiinin sekoittaminen palautusjuomassa saattaa tarjota parhaan proteiinitasapainon lihaksen kasvun kannalta; tämä johtuu lisääntyneestä proteiinisynteesistä (hera) vähäisemmän hajotuksen kanssa (kaseiini). Tästä on valmistumassa Dr. Stuart Phillipsin johdolla tutkimus, ja hänen mukaansa tulokset näyttävät lupaavilta. Kysyin herralta itseltään tämän viikon alkupuolella, mutta lupasin pitää tutkimustulokset luottamuksellisina. Uskoisin että erilaiset heran ja kaseiinin sekoitukset tulevat suosituiksi tulevaisuudessa. Tämä sinänsä ei ole kovin ihmeellistä, koska esim. vastasyntynyt saa äidinmaidosta heraa ja kaseiinia n. suhteessa (60:40). Ei löydy juurikaan anabolisempaa yksilöä kuin äidinmaidon varassa oleva vauva.

3) Vaiheittaisesta aminohappojen ja hiilihydraattien nauttimisesta harjoituksen jälkeen (eli ensin aminohapot ja tämän jälkeen hiilihydraatit) tiedetään tutkimuksen tasolla vielä vähän, mutta tämä saattaa tarjota jonkin verran paremman vasteen. Tarkempia tutkimuksia kuitenkin tarvitaan.

Tässä puhutaan jo aika tarkasta ravinteiden optimoinnista, ja ellei liiku ammatikseen tai ota urheilua hirveän ryppyotsaisesti, kannattaa miettiä kuinka hankalaksi noiden lisäravinteiden nauttimisen itselleen tekee. Tällä hetkellä tiedetään kuitenkin vielä hyvin vähän, kuinka paljon mikromolaariset muutokset veren/lihaksen aminohappopitoisuuksissa ja proteiinisynteesissä korreloi lihasmassakasvun kanssa pitkällä aikavälillä.

Pyranha sanoi:
4.95 euroa pelkän proteiinitarpeen tyydyttämiseksi päivässä. Todellakin on kallista !

Pappa betalar - kavereilta kirjoitusoikeus pois jos aihe koskee rahaa :david:
No näinhän se on, mutta hiilarit voit ottaa kaurahiutaleista jotka halvimmillaan maksaa joku 50 centiä kilo tai euron, joten ei se opiskelijankaan pudjetti menisi päin metsää. Tosin harva natu on opiskelija iässä 100kg painoinen kohtuu rasvoilla, ellei ole 185-195cm pitkä.

NGV sanoi:
No näinhän se on, mutta hiilarit voit ottaa kaurahiutaleista jotka halvimmillaan maksaa joku 50 centiä kilo tai euron, joten ei se opiskelijankaan pudjetti menisi päin metsää. Tosin harva natu on opiskelija iässä 100kg painoinen kohtuu rasvoilla, ellei ole 185-195cm pitkä.

Hoho sä se heität hyviä ideoita. Kyllä se budjetti meni metsään jo noiden 5 euron kohdalla oli ne hiilarit ja rasvat sitten mistä tahansa. Ja kuule, aika pirun harva syö päivästä toiseen heraa, rahkaa ja kaurahiutaleita. Eikä mitään muuta.:rolleyes:

Palaile asiaan kun oot rahojen puolesta omillasi ;)

edit: Niin ja kun oot ymmärtäny että tolla ultrahyper hifistelylläsi ei ole ainakaan mitään positiivisia vaikutuksia ;)

NGV sanoi:

Sori Offtopic, mutta pakko kysyä. Minkä takia sä NGV pistät about jokaiseen juttuus ton natu jutun?

Itse en ole huomannut kehityksessä hidastumista, kun pienensin syksyllä proteiininmäärää noin 2g/painokilo. Eli itse en usko, että yli 2g syöminen on ainakaan "harrastelijalle" ehdotonta, kaikille ei välttämättä edes suotavaa.

Niin ja NGV: lopeta nyt jo se jauhaminen noista rahoista, kun et selvästikään ole perillä siitä, mitä päivittäiset ruuat maksavat. Pelkät protskut 5€/päivä. Halpaa my ass. Kukaanhan ei syö ikinä mitään lämmintä ruokaa paitsi pastaa tms. Ei ainakaan lihaa/kanaa, joka on tosi halpaa. :jahas: :david:

Tiedot on niin ristiriitaisia,että ainoa oikea keino on kokeilla ihan käytännössä.Kyllä puolessa vuodessa pitäisi eroa näkyä jos on aiemmin vetänyt 150gr ja nyt ottaa 300gr.Sittenhän sen tietää omalta kohdaltaan itsekukin,ei ton pitäisi kellekkään olla liian vaikea projekti.
Siis älä muuta treeniä tai ruokavaliota mitenkään muuten lisäät vai muutaman protskuaterian päiväohjelmaan.Kuuden kuukauden jälkeen tiedät ainakin jotain.

Shammer sanoi:
Niin ja NGV: lopeta nyt jo se jauhaminen noista rahoista, kun et selvästikään ole perillä siitä, mitä päivittäiset ruuat maksavat. Pelkät protskut 5€/päivä. Halpaa my ass. Kukaanhan ei syö ikinä mitään lämmintä ruokaa paitsi pastaa tms. Ei ainakaan lihaa/kanaa, joka on tosi halpaa. :jahas: :david:

Opiskelijan budjetista: olen asiassa samoilla linjoilla kuin RRKalle. Itse kokkailen päivässä yhden varsinaisen lämpimän aterian, yleensä kanaa/lihaa + wokkivihannekset + riisi/makarooni. Lisäksi, riippuen päivästä, xl heraa ja halpisheraa sekoitettuna 1:1, rahkaa, tonnikalaa, raejuustoa. Hyvin rahat riittävät, proteiinimäärät huitelevat 170-220g välillä, painoa löytyy 85 kiloa, eli pikaisen laskutoimituksen jälkeen proteiinia tulee 2-2.5g/painokilo.

Rahaa menee kuussa ruokaan 170-200 euroa(kuiteista laskin, syyskuu 170e, lokakuu 190e). Jonkin verran joutuu miettimään kaupassa ostoksia, yleensä poimin tarjoukset kyytiin, toki poislukien valmisruoat/vast. "huonot ruoat", jotka näyttävät aina olevan tarjouksessa(Saarioisen burgeri, 3kpl, 1e tms.)

RRKalle sanoi:
200 g protskua oikeasta ruoasta=800g jauhelihaa=3 euroa
200 g protua oikeesta ruoasta, ei raejuustoineen, lihoineen ym. todellakaan ole mitään 20 egen hommia. Mä syön 3 ateriaa protskurikasta hyvänmakuista ruokaa päivässä, loput sitten enempi ehrmann-protskudrinkki-tonnikala-linjalla. Noista 3 ateriasta tulee se 200g protskua abaut. Kokonaisprotskut joku 380, ruoan valmistukseen ei mene kauaa, maksaa noin 10 euroa päivässä kaikkineen ja on hyvää. Turha valittaa jollei ite vaan osaa.
:confused: Mitä mä ny oon valittanu etten osaa. Ompa vaikeeta paistaa jauhelihaa kilo päiväs. Ei mua ainakaa huvita ettiä aina sitä halvinta proteiinigrammaa normiruoasta, mielummin niitä hunajamarinoituja kanansuikaleita tai jotain pihvejä kuin jauhelihaa 10+ pakettia viikos. Pelkkä työlounas jo maksaa sen vitosen. No kyllä kympillä selviää päiväs, en sitä meinannutkaan, mutta käytäntö on eri. Puhuin siitä väh. 300g-protskua-päivään meiningistä.

Mitenkä muuten joku kurkkukin voi maksaa jotain 3e/kg? Vähän yrittänyt saada jotain freshiä ruokavalioon nykyään.

anatoli^ sanoi:
Opiskelijan budjetista: olen asiassa samoilla linjoilla kuin RRKalle. Itse kokkailen päivässä yhden varsinaisen lämpimän aterian, yleensä kanaa/lihaa + wokkivihannekset + riisi/makarooni. Lisäksi, riippuen päivästä, xl heraa ja halpisheraa sekoitettuna 1:1, rahkaa, tonnikalaa, raejuustoa. Hyvin rahat riittävät, proteiinimäärät huitelevat 170-220g välillä, painoa löytyy 85 kiloa, eli pikaisen laskutoimituksen jälkeen proteiinia tulee 2-2.5g/painokilo.

Rahaa menee kuussa ruokaan 170-200 euroa(kuiteista laskin, syyskuu 170e, lokakuu 190e). Jonkin verran joutuu miettimään kaupassa ostoksia, yleensä poimin tarjoukset kyytiin, toki poislukien valmisruoat/vast. "huonot ruoat", jotka näyttävät aina olevan tarjouksessa(Saarioisen burgeri, 3kpl, 1e tms.)

Tehdäänpä pieni laskelma.

Käteen jää opintotuesta vuokran jälkeen n. 150€. Siitä netti 10€, hesari 5€, bussikortti 33€. Rahaa jäljellä rontti 100€. Siihen vielä sitten jotain satunnaisia maksuja, kuten kuntosalimaksut (onneksi halpoja, kun käy koulun saleilla: vain n.50€/vuosi), vakuutukset (70€/vuosi) jne jne. niin rahaa jää ruokaan keskimäärin selvästi alle 100€/kk.

Siihen kun mätkäyttää 200€ ruokalaskun päälle, niin tili meneekin miinukselle noin 100€/kk! No, onneksi rahaa saa pankista ja korot ovat pienet. :rolleyes: Ja onyhan sitä rahaa aina kesän jälkeen vähän enemmän, mutta siitäkin karsiutuu tietysti osa pois, kun kesällä ei tietenkään tuista paljoa nautita.

Eli halvan ruoan käsite on todellakin niin suhteellinen. Työssä käyvälle ruoka saattaa ehkä ollakin halpaa ruokaa, vaikka heillä onkin sitten rasitteena opiskelijoita kalliimmat hinnat muissa palveluissa.

Tarkoitus ei siis ollut itkeä kohtaloani, itsepähän olen tieni valinnut. Mutta halpaa syöminen ei ole. Todettakoon kuitenkin, että kroppaani/terveyteeni panostan silti paljon mieluummin kuin vaikka johonkin dokaamiseen, joka nyt on ihan runkkarien touhua, vai mitä? :)

Shammer sanoi:

Se on jo nähty että tätä rautalankamalliakaan on turha yrittää vääntää.

Kallis on niin kovin suhteellinen käsite, ja sitä ei moni tajua. Kunhan jakelee lausuntojaan mikä on kallista mikä ei. Kun mä voitan lotossa nauran paskasesti päälle kun samat heebot valittaa asuntolainansa korosta ja muista pikkusummista :wall:

No näinhän se on, olen sen itsekin jo huomannut. Tästä lähin tyydynkin vain quottaamaan näitä jo valmiiksi väänneltyjä ratakiskoja ja höystämään ne sillä :wall:-hymiöllä. :)

RRKalle sanoi:
Siis ruokiin menisi 150 egeä kuussa? + lisukeruoat, ne on aika halpoja. Aika harvalla varmaan ruokalasku tota pienempi on? Itse syön mielestäni mahdottoman edukkaasti(ei siis mitään sisäfileitä usein tai juustoja ym.) ja se 300-350 egeä kuussa menee, plus ulkona syöminen. Sata kertaa mieluummin sijoitan kroppaani kun johonkin autoon.

Joku tossa laski että se lisägramma protua per painokilo maksaisi tuon 5 egeä päivässä, en nyt jaksa tarkistaa oliko laskelma oikein. Tarkotin sitä, että 150 euroa kuukaudessa LISÄÄ ruokalaskuun pelkään proteiinilisän takia on HELVETIN paljon ja enemmin mä ajan vähän paremmalla autolla kuin vedän raejuustoa tuon määrän, jos nyt on ihan pakko tohon autovertailuun takertua. ;)

EDIT: Jos nyt ajattelee että 100 kg mies nostaa protumäärän 200-->300g, niin raejuustolla tuo maksaisi n. 3 euroa, joka tekee 90 euroa kuukaudessa ja on jo aika hiton paljon kuitenkin. No protujauholla tuosta selviää paljon paljon halvemmalla, mutta eipä sitä protua kannata turhaan ylimääräistä vetää. Itsellä siis tuo 3 g on aikalailla maksimi mitä syön.

Bulkilla olen pyrkinyt hieman vähentämään proteiininsaantia, ja ottamaan ne ylimääräiset kalorit hyvistä hiilareista. Bulkilla proteiinia keskimäärin reilut 300 g päivässä.

Dieetillä sitten 350-400 g proteiinia päivässä, mutta vastaavasti hiilaria melko vähän.

Jos ite nyt aloittelisin salilla käynnin niin vetäisin kyllä vähintään 3-4 grammaa prodea per painokilo, Nimittäin kun itse tuli 4vuotta sitten aloteltua puntti hommat niin vedin ensimmäiset puolivuotta varmaankin 0,5g prodea per painokilo ja siinä ei muuta kuin tiukentunut äijä. onneksi opin syömään! :)

3g per painokilo syön, eikä ole näyttänyt olevan ainakaan haittaa..:)

Pyranha sanoi:
Onkos ollut hyötyä, siitähän thredissä oli kyse ;)

No en mä tiedä, joo, saan syödä enemmän lihaa:D:hyper:

Tiedä sitten ton lihaksen kasvatuksen kannalta:D..en oo sitä edes hitto miettinyt, mä vaan tykkään syödä enemmän protskupitosta ruokaa. Mut varmaan joo sillai että perunan/Riisin/pastan tuoma turvotus on poissa..Mutta toisaalta kyllähän sen turvotuksen saa jauhelihapaketilla, purkillisella herneitä, näkkärillä ja maitorahkalla hyvin esille. Enpäs muuten kyl tiedä. :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom