Tarvitaanko sitä proteiinia yli 2 g per painokilo?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
KSENA sanoi:
siis taisin kirjottaa epäselvästi, mutta oletetaan, että treenaat klo 18, tuut salilta pois klo 19.30 ja oot vetäny palkkarin. tämän jälkeen et syö enää hiilaria, koska sillä ei sinänsä tee enää mitään, koska se varastoituu rasvaksi helposti ja yöllä menee kasvuhormoonin eritys? pilalle, jos on liikaa hiilihydraattia kehossa. joten jos treenaat aamulla, niin sitten vaan hiilaria päivän aikana, mutta itse vedän viimeisellä aterialla niin pelkkää proteiinia, kuten rahkaa

Mun mielestä kannattaa syödä silti. Insuliini on kuitenkin vissiin kehon anabolisin hormoni. Mä menisin ite ainakin myöhemmin nukkumaan tai vetäisin iltapalallekin hiilareita jos myöhään treenaisin. Mäkin olen kuullut jotain ton suuntaista että kasvuhormonien eritys heikentyy/lykkääntyy insuliinin ansiosta mutta kuinka suuri vaikutus sillä loppupeleissä on? Tai siis onko siitä niin paljon enemmän hyötyä kuin treenin jälkeisten hiilareiden nauttimisesta? Joku fiksumpi vois valaista muakin kun pisti mietittimään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niinno on se vähän eri juttu olla vika iltapala ilman hiilareita kun lopettaa hiilarinsyönti palkkarin jälkeen. Eikös toi carb cutoffi oo näitä dc-juttuja muutenki, ja ei ne mun mielestä siinäkään ollu treeniaikaan sidottuja, oisko ollu niin että jos treenataan carb cutoffin jälkeen niin ei oteta kuin palkkarissa oleva hiilari. Joku asiantuntija vois kyllä kertoa miten se nyt sitten kannattaa, jos nyt ei ihan illalla treenaa niin kannattaako hiilareita noin karkeasti mättää ennen vai jälkeen treenin.

niklas86 sanoi:
Mun mielestä kannattaa syödä silti. Insuliini on kuitenkin vissiin kehon anabolisin hormoni. Mä menisin ite ainakin myöhemmin nukkumaan tai vetäisin iltapalallekin hiilareita jos myöhään treenaisin. Mäkin olen kuullut jotain ton suuntaista että kasvuhormonien eritys heikentyy/lykkääntyy insuliinin ansiosta mutta kuinka suuri vaikutus sillä loppupeleissä on? Tai siis onko siitä niin paljon enemmän hyötyä kuin treenin jälkeisten hiilareiden nauttimisesta? Joku fiksumpi vois valaista muakin kun pisti mietittimään.

Eikös noita hiilareita tarvita treenin jälkeisellä aterialla etupäässä kehon/lihasten glykogeenivarastojen täyttämiseen, joten veikkaisinpa että eivät mene läskiksi, vaikka vetäisikin ison läjän hiilareita päivän viimeisellä aterialla vaikkapa tuntia ennen nukkumaanmenoa (siis jos tuo viimeinen ateria on treenin jälkeinen ateria)?

Bisley sanoi:
Jää nyt ihmeessä kotiin lepäämään ja syömään!! Jos sitä meikäläinen saisi harrastaa niin silloin tiedän kuolleeni ja päässeeni taivaaseen!!

Kilo irtokarkkia ja 3-litraa pepsi-maxia ja juustohampurilaisia 20kpl! Pari kolme hyvää leffaa ja sohvalle pötköttää mamman kanssa. Mikään kaveri ja kuppi-ilta ei saisi meikäläistä siitä liikahtamaankaan! Ja se on FAKTA!!!:rolleyes: :)

Kieltämättä erittäin mukavaa tuokin on :). Tosin meikäläinen on sinkku joten mamman kanssa sohvalla makoilu ei onnistu :( . Mutta tarkoitin nyt lähinnä sitä että jos oikeasti tekee mieli lähteä radalle ja jättäisin menemättä siksi koska treenit (tai no oikeastaan kehitys, itselläni sujuu treeni yhtä hyvin sunnuntaina, olin ollut dokaamassa perjantaina tai en) kärsivät.

Tuleepa sohastua ampiaispesää tätä threadiä nostaessa, mutta jäi tämänpäiväisen lekurireissun pohjilta vaan vaivaamaan tämä iänikuinen väittelynaihe.

Eli; eilisen treenin päätteeksi aloitin polkemaan kuntopyörää, kun noin 5min jälkee tuli todella paha olo. Oksetti ja tuntui että taju karkaa kropasta. Istuskelin pukkarissa 5min ja poljin hissukseen pyörällä kotiin. Loppuilta meni vaakatasoon vetäytyessä, väsytti ja oli paha olo. Vetelin palkkarit ja söin treenin päälle mutta ei vaikuttanut oloon suuntaan eikä toiseen. Tänäaamuna huono olo jatkui ja lämpöä oli 37,5. Menin lekuriin; otettiin runsaasti verikokeita ja virtsat, missään ei mitään hälyyttävää paitsi korkeahko hemoglobiini (172). Lääkäri kyseli lisäravinteiden käytöstä, ja suositteli lopettamaan lisäproteiinin (palautusjuoman) ja kreatiinin käytön. Perusteluna munuaisten rasitus ja veri voi paksuuntua entisestään. Kun mainitsin että syön ravinnossa paljon proteiinia (ei ollut puhetta grammamääristä kuitenkaan), hän kehotti vähentämään proteiinin määrää. Nestettä pitäisi nauttia todella paljon protskun ja paksun veren takia.

Päivittäinen proteiinin saanti on n.200g, josta viljat/pasta yms poislaskemalla tulee n.160g/pvä. Painan karvan alle 80. Lukemani perusteella tuo proteiinin määrä ei ole mitenkään erikoisen korkea, eikä verikokeiden ja virtsatestien mukaan munuaisissani ole mitään vikaa. Pitäisikö mielestänne mun kuunnella tämän tk-lekurin ohjeita vai käydä esim. keskustelemassa jonkun urheilulääkärin kanssa? Tiedän toki, että tämä ei ole lääkäripalsta ja kukaan teistä ei tiedä tilannettani paremmin kuin minä, mutta jos jotain vertaiskokemuksia edes löytyy. :eek:

no kokeile niitä lääkärin neuvoja. toi proteiinin määrä ei kyllä ole kovin suuri, mutta vähennä sitä proteiinia ja kreatiinin käyttöä, jos lekuri niin sanoi. en usko että lihat lähtee...

Eikö yleensä hb laske jos munuaisissa on vikaa? 172 ei ole silti liikaa vielä. Ja sitä varten voi ottaa munuaisarvot jos sitä epäilee. Ihan turhaa on mun mielestä lopettaa mitään tollasen takia. Tuo on vain yleinen asenne lääkäreillä huomauttaa lisäravinteista, ilman mitään todellista syytä/perusteluja.
Niin tossa sanoitkin että oli munuaisiakin tsekattu. Kuullostaa kovin oudolta nyt nuo väitteet.
Toisekseen hb heittelee paljon eri tilanteissa. Voisiko kuumekin sitä nostaa? ainakin hetkellisesti?

Hb ollut mulla aina kova, 165-175 ihan penskasta saakka. Juttelin tossa terveydenhoitajaystävän kanssa, ja sen mielestä proteiini voi nostaa Hb:ta, siksi kai lääkäri siitä huomautti. Itse huono olo/heikkous on voinut johtua monesta syystä, liian vähän nestettä ja aiemmin viikolla nikotellut kurkkukipu/orastava flunssa. Aion varmaan luovuttaa verta, pitää paremmin huolta nesteen määrästä ja kokeilla vähän ton proteiinin kanssa. Palautusjuomaa en aio kuitenkaan jättää pois, krean vois vaikka jättääkin kun ei tunnu olevan hyötyäkään. Ja tosiaan toi 200g proteiini ei omasta mielestäni ole liikaa.

vedän joka päivä vähintään 3.5g/kg aineita eli siis proota... sit vedän hiiltä runsaasti ja rassii kohtuudella.... kyllä massi nousee ja rassiprossat tipahtelee....

Saatana2 sanoi:
vedän joka päivä vähintään 3.5g/kg aineita eli siis proota... sit vedän hiiltä runsaasti ja rassii kohtuudella.... kyllä massi nousee ja rassiprossat tipahtelee....

:lol2:

Sori.

exitusletalis:

mulla ainakin on vastaava olo aika usein salin jälkeen, ilman mtn kuumeita tosin. kotiin saa pyörällä laahata ittesä ja kotona menee ilta koneella / sängyllä makoillessa. enkä tod syö ainakaa liikaa proteiinia,about 120-160g päivässä, päivästä riippuen. eli jtn 1,6-2 g / kg.

Riittääkö vähempi määrä proteiinia kun tuo 2g/painokilo päivässä aiheuttaa minulla kauheat ilmavaivat ihan sama mistä lähteistä ne ottaa. ikää 15v tavoitteena lihaskasvu. maha ei vain kestä proteiinia.

Itse oon pyrkiny tohon 300 grammaan päivässä minimissään, kyllä huomaa eron palautumisessa tuohon 150 grammaan minkä ennen otin...

Riittääkö vähempi määrä proteiinia kun tuo 2g/painokilo päivässä aiheuttaa minulla kauheat ilmavaivat ihan sama mistä lähteistä ne ottaa. ikää 15v tavoitteena lihaskasvu. maha ei vain kestä proteiinia.

Ettei vain olis lähteistä kii silti? Ja koko muusta ruokavaliosta myös. Listaappa lähteet.

En oo varma onko sulla jostain samanlaisesta kyse, mutta jos oot alottanut syömään proteiinia enemmän vasta ihan lähiaikoina niin voi johtua siitä. Kun ite alotin kehoilun, niin ei alussa meinannut maha kestää niitä proteiinimääriä, mutta jotenkin elimistö sitten ilmeisesti vain tottui siihen ajan myötä ja nykyään tulee syötyä lähemmäs 3g/painokilo ilman mitään oireita. Tää nyt vaan oli tämmönen havainto minkä tein aikoinaan...

Ei se proteiinista johdu. Johtuu safkan määrästä tai sen laadusta. Joku ruoka-aine allergia tai mikä tahansa voi aiheuttaa tollasta, mutta proteiini sitä tuskin tekee.

Proteiinia tuskin tarvitsee yli 2g/painokilo, mutta jos syöt yli kulutuksen, on vaikea olla saamatta noin "paljoa" ;)

Mulle ei ainakaan oo näin mutu tuntumalla mitään hyötyä yli 2,5g protskusta painokiloa kohden. Uskoisin, että jos pääsisin päivittän tonne +300-500 Kcal plussille niin voisin saada parempia tuloksia, mutta se pakkosyöminen on niin persiistä...

Eilen laskin ensimmäistä kertaa mitä syön, ja päivän päätteeksi näytti että tuli imastua. n. 340g proteiinia, ja nykyisellä painolla tekisi 3,47g/kg.

Varmasti pärjäisi vähemmällä, mutta jotenkin kun päätin hiilareita leikata niin protskut vähän karkasi käsistä. :)

Ite en oo koskaa laskenu, mut varmasti tarpeeks tulee vedettyy eli ainakin sen 3g kiloo kohe. Pitänee laskee joku pvä..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom