Tapaus Kimi Räikkönen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu
Laffer sanoi:
Ja mitä sääntöihin tulee niin eikö olisi helppoa sallia vain yhden renkaan vaihtaminen milloin vain, mutta jos näin tekee niin mitään muuta varikkotoimenpiteitä ei saa tehdä. Tässä tapauksessa kaikki voisivat vaihtaa vaikka kuinka uuden renkaan ilman pelkoa sanktioista.

Ei muuten mikään hassumpi idea. Luuri vaan käteen ja puhelu FIA:lle :) Vai mikä noista nyt päättääkään..

Onko muuten millekään tallille tullut vielä rangaistusta liian ehjän renkaan vaihtamisesta ? Eli onko siinä oikeasti olemassa isokin riski kun lähtee vaihtamaan kulunutta rengasta ? Toisaalta riskistä tekee ison jo se, että käytännössä seuraava gp on vituillaan jos penaltia napsahtaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
tuo rengas ku ois lähteny irti jossain 200kmh loivassa mutkassa, ois ollu hengenlähtö lähellä. Eli helvetin vaarallista oli kyllä
 
Mitä jos kaikki renkaat on paskassa kunnossa? Ei tuo välttämättä ole huono idea vaan minusta pitäisi olla vaan tulkinnan varainen asia ja vaihtaa saa vaan kuluneet/vahingoittuneet renkaat. Rangaistuksen ei pitäisi olla liian kova ettei synny tilanteita että pitää valita turvallisuuden ja pisteiden kesken.
 
Laffer sanoi:
Mitähän selostusta sinä olet kuunnellut, kyllä viimeistään hidastuksissa selostajat sanoivat että kyseessä oli ripustus ei rengas. Ja jos pilkkua aletaan väkisinmaata niin rengashan siinä ensin "petti", niin kyllähän se vielä ilmat sisällä piti mutta sen huono kunto aiheutti ripustusten hajoamisen.

Maikkarin lähetystä katsoin ja en muista heidän kyllä noin sanoneen, mutta voin kyllä olla väärässäkin. Jäi vain tuollainen mielikuva siiitä.

Ja jos jatketaan sitä pilkun väkisinmakaamista, niin ripustuksen pettämisen aiheutti kyllä renkaan huono kunto, mutta Kimi sai itse ajovirheellään renkaan huonoon kuntoon. Eli Kimin ajovirhe aiheutti loppupeleissä ripustusten hajoamisen.
 
Urheilusivulta luin että rikkinäisen renkaan säikeet on hakanneet ripustusten lisäksi ohjaamon lähelle, Kimin sanoja lainatakseni "helvetin lähelle". Eli kun suorilla ajetaan lähemmäs 300 km/h niin voi vaan kuvitella millaista tärinää tuollainen rengas saa aikaan. Ja tuollaisista nopeuksista jos alkaa lentelemään kumisäikeitä kuljettajan kypärässä olevan visiirin läpi niin jälki voi olla aika kohtalokasta.

Mielestäni koko tuo FIA:n keksimä rengassääntö pitäisi laittaa uusiksi. Täällä on ollut hyviä ehdotuksia ja yksi mahdollinen tapa voisi olla se että pitää vaan tehdä tankkaukset ja renkaan vaihdot eri varikkokäynnillä. Mutta renkaat saisi vaihtaa koska tahansa ilman että ne tarvii olla mitenkään erityisen huonossa kunnossa. Oleellista on vain se että tankkaukset eri varikkokäynnillä.
 
protsku sanoi:
Urheilusivulta luin että rikkinäisen renkaan säikeet on hakanneet ripustusten lisäksi ohjaamon lähelle, Kimin sanoja lainatakseni "helvetin lähelle".
Eikun se irronnut rengas läsähti pirun lähelle. Olikos se Ralffin tojota, josta niitä säikeitä lensi?
 
D.Yates sanoi:
Eikun se irronnut rengas läsähti pirun lähelle. Olikos se Ralffin tojota, josta niitä säikeitä lensi?

Jeps, niin se taisikin mennä. Tuosta varikkokuviosta vielä sen verran että ehkä kaikista paras sääntö olisi sellainen missä saa vaihtaa vain yhden renkaan kerrallaan. Eli jos kuljettaja haluaa vaihtaa kisan aikana kaikki neljä rengasta niin se on sitten 4 varikkopysähdystä. Tankkaukset vielä erikseen jolloin saataisiin jopa 5-6 varikkopysähdystä per yksi kuljettaja. Tällä sääntömuutoksella tulisi roppakaupalla lisää taktiikkaa formuloihin. :)
 
Se rengas tärisi viimeiset kierrokset ihan sikana ja siksi ripustukset pettivät. Ja kyllä renkaan olisi saanut käydä jo selvästi vaihtamassa, mutta Kiminkin mukaan ottivat riskin ja ajoivat ne muutamat viimeiset kierrokset riskirajoilla. 3-4 tila olisi ollut varma (jos vaikka vaihto 6 kierrosta ennen maalia), mutta ahneus kävi nyt kalliiksi.

Mielestäni rengassääntö on hyvä. On renkaankehittelijätkin kovemmilla. Jos renkaita saisi vaihtaa yhden kerrallaan, ne renkaat suunniteltaisiin sen mukaan. Taidetaan nytkin jo ehkä renkaita muutella radan kulutuksen mukaan, eli esim jos on tapana käydä vasemmanpuoleisten päälle jne... Eikös kilpa-ajo ole tärkeämpää eikä varikkotaktiikat yleisönkin kannalta? Nyt renkaat kuluu kuljettajilla epätasaisesti ja kaudessa on oikeasti ollut ohitustilanteita paljon enemmän.
 
neutraali sanoi:
itehän se räikkönen oli renkaansa kantikkaaksi jarrutellut. ripustukset petti lopulta eli paska mäihä/heikkoa tekoa nuo mersut;)

Vanha perinteikäs Mcrämälääri taas nostaa päätään....

No kuitenkin mulle aivan sama että ryyppääkö ja käykö Kimi missä vapaallaan mutta silti Kimi osaa ajaa. On vaan aivan uskomatonta että miten huonoa tuuria Kimillä on ollut. On tietenkin hieman kyseenalaista että kuinka kovasti Kimi rääkkää autoa ja ajaako sitä niin äärirajoilla että siitä mersu aina hajoaa, mutta ei Kimi tuolla kuitenkaan keskiverto kuskin asemassa ajele. Vaaralliset työt vaativat rankat huvit :kippis1: :thumbs:

Kukaan kuski ei muuten tuollakaan sarjassa ole täydellinen tai virheetön elikkä aivan turhaan Kimiä liikaa sorsitaan, annetaan kaverin ajaa ja sillä siisti.
 
Eilen oli sitten kaikkien aikojen pannukakku formula 1 -kisoissa: kaikki Michelinin renkailla kilpailevat tallit jättivät Indianapolisin kisan ajamatta ja vain 6 autoa ajoi kilpailun. On siinä ollut amerikkalaisilla naurussa pidättelemistä kun heillä sattui olemaan isänpäivä ja koko perheellä formuloita katsomassa. :rolleyes:

Kaikki kuljettajat olis halunnut ajaa, samoin mekaanikot ja tallipäälliköt olivat kaikkien osallistumisen kannalla. Mutta ranskalainen Michelin oli sössinyt renkaat ja turvallisuuden nimissä ei päästänyt autoja radalle. Epäiltiin että väärästä materiaalista tehdyt kumiseokset räjähtää Indianapolisin vaativissa olosuhteissa.

Eli lopullinen syy oli se että rengasvalmistaja Michelin pelkäsi USA:n kovaa lainsäädäntöä jos tulee syyte kuolemantuottamuksesta formulakisoissa.

No, Ferrari ajoi "näytöstyyliin" vakuuttavaan kaksoisvoittoon ja Kimi Räikkönen ei ole nyt kovin tyytyväinen mies koska jos hänet olisi päästetty ajamaan niin olisi ihan varmasti taistellut voitosta. Schumacher nauraa partaansa. :)
 
formulat menny ihan pelleilyksi muutenkin,sääntömuutokset toinen toistaan älyttömämpiä...no onneks sitä ei tarvii kattoa ja onneks on motogp
 
Aivan älytöntä pelleilyä.. Porukka vitutuksissaan vielä viskoo pulloilla ja tölkeillä muutamaa kisassa olevaa autoa. Siinä meni varmaan aika monen ihmisen kesäloma pilalle, jos oli kauempaa lähtenyt katsomaan formuloita. Aikamoinen imagotappio koko sarjalle. :itku:
 
Paha juttu formuloille, koska tämän kikkailun jälkeen F1:n suosio jenkkien silmissä ei ainakaan nouse. Pohjois-amerikka on aina ollut vaikeampi markkina-alue Formuloille. F1 joutuu muutenkin tappelemaan suosiosta CART-sarjan ja Nascarin kanssa, jotka ovat jenkeissä paljon suositumpia. Naurettavaa pelleilyä, isot miehet eivät saa sovittua mitään vaikka aikaa olisi kyllä ollut. Mahtavaa autourheilua kun Ferrarit ajaa kilpaa vain Minardin ja Jordanin kanssa. Tämän jälkeen liputan itsekin yhä enemmän Road Racingin puolesta, jota ei ole vielä pilattu kokonaan. Siinä tapahtuukin enemmän.
 
  • MM-pisteet USA:n GP:n 9/19 jälkeen:
    1. Fernando Alonso (Espanja) Renault 59
    2. Kimi Räikkönen (Suomi) McLaren 37
    3. Michael Schumacher (Saksa) Ferrari 34

  • MM-pisteet USA:n GP:n (9/19) jälkeen:
    1. Renault 76
    2. McLaren-Mercedes 63
    3. Ferrari 63

Sieltähän se Schumacher ja Ferrari nousee vielä maailman mestariks.
 
Tbm sanoi:
Tämän jälkeen liputan itsekin yhä enemmän Road Racingin puolesta, jota ei ole vielä pilattu kokonaan. Siinä tapahtuukin enemmän.

:offtopic:
Oli muuten viisas mies tuo Mika Häkkinen jättäessään formulat siinä vaiheessa kun McLarenin pakka meni täysin sekaisin. Kaluston luotettavuusongelmista ei ole päästy vieläkään. Lisäksi tosiaan tuo jatkuvien sääntömuutosten kanssa pelleily on mennyt aivan överiksi.

Nythän kovasti spekuloidaan sitä että jos se meidän Kimi lähtis sittenkin Ferrarille. Tallipaikka aukeaa viimeistään siinä vaiheessa kun Schumi joskus lopettaa. Tiedä sitten onko Mr. Leuka päättänyt että hän lopettaa vasta sitten kun on 10 maailmanmestaruutta plakkarissa. Eilisen jälkeen Schumilla on kaikki mahdollisuudet ottaa tänä vuonna kahdeksas mestaruus. :david:
 
ehkä schumi lopettaa sitten kun se rikkoo viimosenkin ennätyksen,eli patresen ajettujen kisojen ennätyksen
michelininhän ois toimittanu uudet renkaat mutta kun FIAn säännöt ei tätä hyväksyny...
 
Tomppa85 sanoi:
Olishan ne nyt stana voinut lainata Bridgestonen renkaita yhen kisan ajaks. En voi uskoa kuinka vitun typeriä nuo idiootit ovat.
Muuten ihan hyvä ajatus, mutta kun se koko konseptin rakentaminen lähtee renkaista.
Sama asia kuin taloon vaihtaisi perustuksen.
 
Tomppa85 sanoi:
Olishan ne nyt stana voinut lainata Bridgestonen renkaita yhen kisan ajaks. En voi uskoa kuinka vitun typeriä nuo idiootit ovat.

Michelin itseasiassa tarjosi korvaavia renkaita kisan ajaksi, mutta sääntöjen mukaan kisa on ajettava samoilla renkailla kuin aika-ajo. Idioottimaista etteivät voineet joustaa kisan ajaksi tuosta säännöstä.
 
Eipä kai tästä fiaskosta oikein muuta voi syyttää, kuin näitä uusia sääntöjä. Muutenkin aika uskomatonta pelleilyä ja säätöä noiden sääntöjen tiimoilta. Luulisi, että joku vaikutustavaltainen taho nyt jossain vaiheessa ärähtäisi noille jatkuville sääntömuutoksille, koska vissiin kilpaahan tossa sarjassa olisi tarkoitus ajaa? Tainnut mennä tuo sääntökikkailu jo sen olennaisen, eli kilpaa ajamisen, edelle aikaa sitten...

Ärsyttääkö muuten ketään muuta Mika Salo? Mun mielestä saa pessimistisempää kommentaattoria hakea ja IMO se katkeruus, että ura ei koskaan lähtenyt kunnolla nousuun, paistaa jokaisesta kommentista läpi.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom