Talvirengas FAQ

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Aloitus teksti oli kuin rengasmyyjän käsikirjasta! Eli paljon oikeaa asiaan.
Ja tuolla valmistusmaalla ei ole mitään väliä vaan sillä että missä ja miten se kehitetään. Esim continentalilla on omia testi/kehitys paikkoja Ruotsissa jne. Mutta joku muu merkki käy vaan suomessa testaamassa niin eipä se luo luottoa minulle.
Itse ylistäisin hieman enempi Gislavedia kuin aloitus postaus. Elikkä Gislavedia testaan ihan suoraan tehtaan pihalla talviaikana ja on todella hyvä rengas. Itse olen vuosien varrella aika paljon renkaiden kanssa touhunnut ja ajanut ja paras rengas tähän asti
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Joo hieman piti pilkkua nussia kun väsytti. ;) Sori!
Mä kyllä uskoisin, että nykyajan talvirenkaista mitkään ei ole niin huonoja, että niillä oman ja muiden terveyden vaarantaisi, ellei sitten jotain valmistusvikoja ole sattunut tulemaan. Ajo- ja pito-ominaisuudet ovat varmasti kalliimmissa paremmat, mutta uskoisin että halvemmillakin renkailla pärjää talvella jos vain nastat on laitettu kiinni niin etteivät heti irtoa. Mutuiluahan tämä on, mutta kuitenkin.

Itselläni ei ainakaan yksinkertaisesti ole varaa ostaa autoni hintaisia renkaita, mutta hyvä kuulla että nuo Ässät ovat edes pinnoitetuista parhaat. Olen melko varma, että jos talvella metsään vedän, vika on jossain muussa kuin renkaissa! Tuosta en osaa sanoa onko nuo renkaat nokian kakkosen pinnalla. Pitäisikö siitä olla renkaissa mainintaa jossain?
 
sälli on väsänny vaivalla talvirengas FAQ in.Ja yllätys yllätys se saa täältä pelkkää vittuilua ja viisastelua.
 
-94 Honda civic. Vannetukussa näyttäs olevan 260e. wtf? Ei kai nyt yhet hikiset peltivanteet noin paljoa maksa?!
Ei kai kukaan vanhaan autoon mitään uusia peltivanteita osta jos ne noin paljon maksaa. Osta käytettynä vaikka purkaamolta tai jostain. Ihan samalla tapaa ne rullaa.
 
Zone-sarja -42%
Ei kai kukaan vanhaan autoon mitään uusia peltivanteita osta jos ne noin paljon maksaa. Osta käytettynä vaikka purkaamolta tai jostain. Ihan samalla tapaa ne rullaa.

Ei tietenkään. Ihmettelin vaan että miten paljon noikin maksaa. Käytettynä löyty jo 40 eurolla sarja.
 
Loistava, ajankohtainen aihe ja asiantuntijoille haluaisinkin esittää pari kysymystä, itse kun en renkaista/vanteista ja niiden yhteensopivuudesta ymmärrä juurikaan mitään.

Talouteen on tulossa aivan lähiaikoina uusi Mazda 6 MPS ja talvirenkaat vanteineen olen hankkimassa itse (setti automyyjältä otettuna n. 2300eur, no thanks). Ja seuraaviin olen muutaman tunnin surffailulla päätymässä:

Tämä rengas: http://www.tyremate.com/?page=98&item=15183&car_id=2526

tälle 7X17 vanteelle: http://www.rautamo.fi/vanteet/etabeta/jofiel_silver_275x250.htm

Lähinnä askarruttaa onko tämä rengas/rengaskoko sopiva kyseiselle vanteelle? Ja soveltuuko tämä vanne suomalaisiin olosuhteisiin (=5kk hiekka-/suolaliuotus)? Olisiko fiksumpia ehdotuksia nastarenkaaksi/vanteeksi kyseiseen pirssiin?
 
Talouteen on tulossa aivan lähiaikoina uusi Mazda 6 MPS ja talvirenkaat vanteineen olen hankkimassa itse (setti automyyjältä otettuna n. 2300eur, no thanks). Ja seuraaviin olen muutaman tunnin surffailulla päätymässä:

Tämä rengas: http://www.tyremate.com/?page=98&item=15183&car_id=2526
tälle 7X17 vanteelle: http://www.rautamo.fi/vanteet/etabet...er_275x250.htm

Lähinnä askarruttaa onko tämä rengas/rengaskoko sopiva kyseiselle vanteelle? Ja soveltuuko tämä vanne suomalaisiin olosuhteisiin (=5kk hiekka-/suolaliuotus)? Olisiko fiksumpia ehdotuksia nastarenkaaksi/vanteeksi kyseiseen pirssiin?

sopivat tietysti ,mutta hei, mitä järkeä? tuo setti tulee maksamaan vanteiden hinnasta riippuen sen 2000e kuitenkin. nuo renkaat maksavat asennettuna tuolta sen 850e.
vanteet maksavat VÄHINTÄÄN 1000 euroa. Mitä saat? hienot vanteet JA auton jonka suuntavakaus on perseestä, uraherkkyys hirveää ja pito ei ole hääppöinen.
Rengas on yksinkertaisesti ihan liian leveä. pintapaine neliösentille jää todella olemattomaksi. Toisekseen noin leveä rengas kannattaisi melkein hankkia kitkarenkaana koska noin leveässä renkaassa nastojen määrä ei ole kovinkaan suuri. (15" ja ylöspäin nastamäärä saa olla max 150). Ja kuten tiedätte (jos tiedätte) niin nastalla ei tee mitään jos ajetaan pelkästään lumisella tiellä. Ainoa asia jolloin nastaa tarvitsee käyttää on jäinen tie. Vanteiden pinta kestää kyllä yli talven mutta kestävätkö itse vanteet?

Todella riskipeliä ajaa tuollaisella paketilla. itse henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että 16" talvirengas on MAKSIMI joka kannattaa autoon talvella enää laittaa, sen jälkeen tuppaa menemään spedeilyksi jo hintojenkin kanssa.

Ei kai kukaan vanhaan autoon mitään uusia peltivanteita osta jos ne noin paljon maksaa. Osta käytettynä vaikka purkaamolta tai jostain. Ihan samalla tapaa ne rullaa.

joo käytetyt on halpoja mutta et voi tietää ilman tarkistusta ovatko vanteet suorat vai eivät.
sälli on väsänny vaivalla talvirengas FAQ in.Ja yllätys yllätys se saa täältä pelkkää vittuilua ja viisastelua.

ihan normaalia.

Aloitus teksti oli kuin rengasmyyjän käsikirjasta! Eli paljon oikeaa asiaan.
:D ihan ulkomuistista..

Ja tuolla valmistusmaalla ei ole mitään väliä vaan sillä että missä ja miten se kehitetään. Esim continentalilla on omia testi/kehitys paikkoja Ruotsissa jne. Mutta joku muu merkki käy vaan suomessa testaamassa niin eipä se luo luottoa minulle.
juurikin näin. Nordman+ rengasta myydessäni asiakas sanoi että ei ota mitään venäläistä paskaa (:rolleyes:). sanoin että mites sitten jos pannaan Hakkapeliitta 4 rengasta?
"Joo pannaan vaan!" no mites kun sekin on tehty venäjällä? :rolleyes:
Itse ylistäisin hieman enempi Gislavedia kuin aloitus postaus. Elikkä Gislavedia testaan ihan suoraan tehtaan pihalla talviaikana ja on todella hyvä rengas. Itse olen vuosien varrella aika paljon renkaiden kanssa touhunnut ja ajanut ja paras rengas tähän asti

et ole muuten ainoa joka ajattelee näin! gislaved on huippurengas!
Nostaisin sen jo lähelle nokian ja continentalin tasoa.
Nordfrost 5 kumia on kehuttu maasta taivaisiin asiakkaiden taholta ja en yhtään ihmettele.
Huonona puolena on hinta, hinta on lähes sama kuin continentalilla...

Tulevaisuuden kova nimi.


Mä kyllä uskoisin, että nykyajan talvirenkaista mitkään ei ole niin huonoja, että niillä oman ja muiden terveyden vaarantaisi,

tässä olet kyllä väärässä. On renkaita joilla ei yksinkertaisesti TEE YHTÄÄN MITÄÄN.
esimerkkinä jotkin kitkarenkaat ja osa pinnatuista paskoista..

mutta uskoisin että halvemmillakin renkailla pärjää talvella jos vain nastat on laitettu kiinni niin etteivät heti irtoa. Mutuiluahan tämä on, mutta kuitenkin.

Edelleenkin: Nastan ainoa käyttöarvo on jäisellä tiellä. lumisella tiellä ainoa mikä merkitsee on kitkapito. Tässä kolahtaa pinnattujen kohdalla. renkaat ovat kovia eli kitkarenkaiden vastakohtia, Kovassa renkaassa ei voi olla hyvä kitkapito. Pinnattujen kitkarenkaiden ostajille sanon vaan että hajotkaa itseenne mulkut! (anteeksi tämä) henkilökohtaisesti ajaisin talven turvallisemmin kesärenkailla kuin pinnatuilla kitkoilla.

Itselläni ei ainakaan yksinkertaisesti ole varaa ostaa autoni hintaisia renkaita, mutta hyvä kuulla että nuo Ässät ovat edes pinnoitetuista parhaat.

lähes kaikilla renkailla pärjää jos ei tule sitä ääritilannetta. mutta kun se tilanne tulee niin se 50 metriä jarrutusmatkassa on paljon..
Tuosta en osaa sanoa onko nuo renkaat nokian kakkosen pinnalla. Pitäisikö siitä olla renkaissa mainintaa jossain?

mitä renkaan kyljessä lukee?

Hakkapeliitta 1 vai 2?
 
Ja kuten tiedätte (jos tiedätte) niin nastalla ei tee mitään jos ajetaan pelkästään lumisella tiellä. Ainoa asia jolloin nastaa tarvitsee käyttää on jäinen tie.

Tätä ihmettelen.. Mikä tekisi kitkasta paremman millään pinnalla? Ei niistä nastoista mitään haittaakaan lumella tule. Ainoa etu mitä kitkalla itse näen on alhaisempi melutaso.

Ja yllättäen uusin TM testi on samaa mieltä kanssani. Erikokoisia nasta ja kitkarenkaita testasivat jäällä, lumella, sohjossa ja asfaltilla. Jos katsotaan kiihdytys, jarrutus ja käsittelyrata-aikoja oli nastarenkaat järjestäen parempia kuin kitkat. Poislukien törkeän kokoinen 19" nastarengas lumella, joka kokonsa puolesta on jo järjetön.

Asfaltilla kitkat pärjäs melun puolesta ja ajettavuusarviossa.

No, itse pitäydyn talvisin vain ja ainoastaan nastoilla.

Edit: epäselvyyksien välttämiseksi, en siis henk koht kokemuksella voi väittää tietäväni asiasta riittävästi sanoakseni varmasti, että miksi kitka pitäisi lumella paremmin kuin nasta ja siihen kaipaankin perusteluja?

Itse en onnistu keksimään yhtään syytä, enkä yhtään perustetta miksi kitkoja kannattaisi tässä maassa edes myydä.
 
Tätä ihmettelen.. Mikä tekisi kitkasta paremman millään pinnalla? Ei niistä nastoista mitään haittaakaan lumella tule. Ainoa etu mitä kitkalla itse näen on alhaisempi melutaso.

Ja yllättäen uusin TM testi on samaa mieltä kanssani. Erikokoisia nasta ja kitkarenkaita testasivat jäällä, lumella, sohjossa ja asfaltilla. Jos katsotaan kiihdytys, jarrutus ja käsittelyrata-aikoja oli nastarenkaat järjestäen parempia kuin kitkat. Poislukien törkeän kokoinen 19" nastarengas lumella, joka kokonsa puolesta on jo järjetön.

Asfaltilla kitkat pärjäs melun puolesta ja ajettavuusarviossa.

No, itse pitäydyn talvisin vain ja ainoastaan nastoilla.

nykyisinhän nastarenkaat ovat kitkarenkaita joihin vain lyöty nastat:D asiakkaat sanovat sen hauskasti : kitkanastat :)

väitän että jos nyhdät continentalin nastarenkaasta pois nastat niin se on silti yhtä hyvä ellei parempikin kuin keskitason pelkästään kitkarenkaiksi suunnitellut kumit.

Makuasioitakin nämä ovat, ja niistähän ei voi kuin kiistellä :thumbs:

se on kuitenkin varma että Nokian Hakkapeliitta 5 oli kyllä "turha" tekele.. olisi kannattanut jättää väliin ja käyttää lisää aikaa uuden mallin suunnitteluun. Nokia yritti taas produsoida sitä UUTTA. ja uusi ei aina ole laadun tae.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
sopivat tietysti ,mutta hei, mitä järkeä? tuo setti tulee maksamaan vanteiden hinnasta riippuen sen 2000e kuitenkin. nuo renkaat maksavat asennettuna tuolta sen 850e.
vanteet maksavat VÄHINTÄÄN 1000 euroa. Mitä saat? hienot vanteet JA auton jonka suuntavakaus on perseestä, uraherkkyys hirveää ja pito ei ole hääppöinen.
Rengas on yksinkertaisesti ihan liian leveä. pintapaine neliösentille jää todella olemattomaksi. Toisekseen noin leveä rengas kannattaisi melkein hankkia kitkarenkaana koska noin leveässä renkaassa nastojen määrä ei ole kovinkaan suuri. (15" ja ylöspäin nastamäärä saa olla max 150). Ja kuten tiedätte (jos tiedätte) niin nastalla ei tee mitään jos ajetaan pelkästään lumisella tiellä. Ainoa asia jolloin nastaa tarvitsee käyttää on jäinen tie. Vanteiden pinta kestää kyllä yli talven mutta kestävätkö itse vanteet?

Todella riskipeliä ajaa tuollaisella paketilla. itse henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että 16" talvirengas on MAKSIMI joka kannattaa autoon talvella enää laittaa, sen jälkeen tuppaa menemään spedeilyksi jo hintojenkin kanssa.



Juu, sepäs siinä onkin että kyseiseen pirssiin ei taida pienempi vanne mennä jarrujen koosta johtuen, tästä en kyllä ole täysin varma joten se täytyy vielä tsekata (auto tulee maahantuojalta 18" kesävalsseilla).

225/45 17 kokoisena autoliike olisi nastarengassettinsä myynyt ja siitä syystä päädyin samaa kokoa haeskelemaan. Sen verran jo ehdin selvittää että kyseinen vannekierros irtoaa noin 700 eurolla.

Mutta voiko esim tuolle vanteelle laittaa kapeamman renkaan?
 
jep, niin maksaa. tuo ei ollutkaan se kromimalli jossa lähtöhinta on 500e kappale.
no sitten ei auta kuin laittaa ne 17 tuumaiset..:(

no kyllä voi. jos nyt siitä lähdetään niin 205 leveä rengas kyllä menee jopa 9" leveälle vanteelle. 8,5" tuumaiselle vanteelle menee vielä helposti 225 leveä joten voit ihan hyvin laittaa kapeammankin kunhan pidät huolen että kantavuus riittää renkaissa (ks. indeksi).
 
jep, niin maksaa. tuo ei ollutkaan se kromimalli jossa lähtöhinta on 500e kappale.
no sitten ei auta kuin laittaa ne 17 tuumaiset..:(

no kyllä voi. jos nyt siitä lähdetään niin 205 leveä rengas kyllä menee jopa 9" leveälle vanteelle. 8,5" tuumaiselle vanteelle menee vielä helposti 225 leveä joten voit ihan hyvin laittaa kapeammankin kunhan pidät huolen että kantavuus riittää renkaissa (ks. indeksi).

Tuo kantavuus seikka ei olisi käynyt mielessäkään! Mistäs sen nyt tietää paljonko maksalaatikon renkaalla pitää olla kantavuutta? Riittääköhän esim tuossa? http://www.vannetukku.fi/contiwinterviking-2-nasta-p-2129.html

"Vahvistettu malli. Li 93 = 650 kg."
 
nykyisinhän nastarenkaat ovat kitkarenkaita joihin vain lyöty nastat:D asiakkaat sanovat sen hauskasti : kitkanastat :)

väitän että jos nyhdät continentalin nastarenkaasta pois nastat niin se on silti yhtä hyvä ellei parempikin kuin keskitason pelkästään kitkarenkaiksi suunnitellut kumit.

Makuasioitakin nämä ovat, ja niistähän ei voi kuin kiistellä :thumbs:

Jos tarkemmin mietitään, niin kitkarengas on aika typerä ja harhaanjohtava nimitys. Samaan kitkaan ne (lähes) kaikki renkaat perustuvat. Näin ollen itse kannattaisin yleismaailmallista käytäntöä, elikkä sitä, että puhuttaisiin vain nastarenkaista ja nastattomista talvirenkaista.
 
ai että 205/50x17? se on matalampi kuin 225/45x17..

eli kyllä se siihen menee mutta se että miltä se näyttää onkin sitten ihan eri asia:D

Eli ollaanko nyt kuitenkin tulossa siihen että tuo 225/45x17 olisi se sopivin rengaskoko ellei 16" vanne tuohon autoon mene?
 
Eli ollaanko nyt kuitenkin tulossa siihen että tuo 225/45x17 olisi se sopivin rengaskoko ellei 16" vanne tuohon autoon mene?

205/50R17 ja 225/45R17 ero halkaisijassa on kokonaista kaksi ja puoli millimetriä, joista 225/45R17 on pienempi halkaisijaltaan, toisin kuin prayer väittää. Itse laittaisin tuollaiseen autoon suosiolla 205/50R17 talvirenkaat, on kuitenkin kiva kun renkaan runko on suhteellisen jämäkkä talvirenkaassakin. Pidossahan siinä ei eroa ole tyypillisempään 205/55R16 kokoon verrattuna.
 
tässä nyt tarkoitin sitä että continentalin ja vaikka kumhon rungoissa on melkoinen ero.
eli nuo luvut eivät nyt kerro kaikkea. Teoriassahan olet ihan oikeassa ,mutta otetaan huomioon se että nuo luvut ovat suuntaa antavia, ne eivät ikinä pidä 100% kutiaan. joskus esim renkaiden leveydessä on ajoittain HIRVEITÄ eroja vaikka kummankin leveys on 205.
tämä siksi koska monesti vaikka 215 leveä rengas tehdään 225 runkoon..
Eli ollaanko nyt kuitenkin tulossa siihen että tuo 225/45x17 olisi se sopivin rengaskoko ellei 16" vanne tuohon autoon mene?

no näin on pakko menetellä.. olet juuri tuossa tilanteessa jossa asiakas hieroo päätään tuossa tiskin takana lähes jokapäivä. kun koko menee sinne 17" niin vaikeudet alkavat:D joka suhteessa..
 

Suositut

Back
Ylös Bottom