Talouteen on tulossa aivan lähiaikoina uusi Mazda 6 MPS ja talvirenkaat vanteineen olen hankkimassa itse (setti automyyjältä otettuna n. 2300eur, no thanks). Ja seuraaviin olen muutaman tunnin surffailulla päätymässä:
Tämä rengas:
http://www.tyremate.com/?page=98&item=15183&car_id=2526
tälle 7X17 vanteelle:
http://www.rautamo.fi/vanteet/etabet...er_275x250.htm
Lähinnä askarruttaa onko tämä rengas/rengaskoko sopiva kyseiselle vanteelle? Ja soveltuuko tämä vanne suomalaisiin olosuhteisiin (=5kk hiekka-/suolaliuotus)? Olisiko fiksumpia ehdotuksia nastarenkaaksi/vanteeksi kyseiseen pirssiin?
sopivat tietysti ,mutta hei, mitä järkeä? tuo setti tulee maksamaan vanteiden hinnasta riippuen sen 2000e kuitenkin. nuo renkaat maksavat asennettuna tuolta sen 850e.
vanteet maksavat VÄHINTÄÄN 1000 euroa. Mitä saat? hienot vanteet JA auton jonka suuntavakaus on perseestä, uraherkkyys hirveää ja pito ei ole hääppöinen.
Rengas on yksinkertaisesti ihan liian leveä. pintapaine neliösentille jää todella olemattomaksi. Toisekseen noin leveä rengas kannattaisi melkein hankkia kitkarenkaana koska noin leveässä renkaassa nastojen määrä ei ole kovinkaan suuri. (15" ja ylöspäin nastamäärä saa olla max 150). Ja kuten tiedätte (jos tiedätte) niin nastalla ei tee mitään jos ajetaan pelkästään lumisella tiellä. Ainoa asia jolloin nastaa tarvitsee käyttää on jäinen tie. Vanteiden pinta kestää kyllä yli talven mutta kestävätkö itse vanteet?
Todella riskipeliä ajaa tuollaisella paketilla. itse henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että 16" talvirengas on MAKSIMI joka kannattaa autoon talvella enää laittaa, sen jälkeen tuppaa menemään spedeilyksi jo hintojenkin kanssa.
Ei kai kukaan vanhaan autoon mitään uusia peltivanteita osta jos ne noin paljon maksaa. Osta käytettynä vaikka purkaamolta tai jostain. Ihan samalla tapaa ne rullaa.
joo käytetyt on halpoja mutta et voi tietää ilman tarkistusta ovatko vanteet suorat vai eivät.
sälli on väsänny vaivalla talvirengas FAQ in.Ja yllätys yllätys se saa täältä pelkkää vittuilua ja viisastelua.
ihan normaalia.
Aloitus teksti oli kuin rengasmyyjän käsikirjasta! Eli paljon oikeaa asiaan.
:D ihan ulkomuistista..
Ja tuolla valmistusmaalla ei ole mitään väliä vaan sillä että missä ja miten se kehitetään. Esim continentalilla on omia testi/kehitys paikkoja Ruotsissa jne. Mutta joku muu merkki käy vaan suomessa testaamassa niin eipä se luo luottoa minulle.
juurikin näin. Nordman+ rengasta myydessäni asiakas sanoi että ei ota mitään venäläistä paskaa (
). sanoin että mites sitten jos pannaan Hakkapeliitta 4 rengasta?
"Joo pannaan vaan!" no mites kun sekin on tehty venäjällä?
Itse ylistäisin hieman enempi Gislavedia kuin aloitus postaus. Elikkä Gislavedia testaan ihan suoraan tehtaan pihalla talviaikana ja on todella hyvä rengas. Itse olen vuosien varrella aika paljon renkaiden kanssa touhunnut ja ajanut ja paras rengas tähän asti
et ole muuten ainoa joka ajattelee näin! gislaved on huippurengas!
Nostaisin sen jo lähelle nokian ja continentalin tasoa.
Nordfrost 5 kumia on kehuttu maasta taivaisiin asiakkaiden taholta ja en yhtään ihmettele.
Huonona puolena on hinta, hinta on lähes sama kuin continentalilla...
Tulevaisuuden kova nimi.
Mä kyllä uskoisin, että nykyajan talvirenkaista mitkään ei ole niin huonoja, että niillä oman ja muiden terveyden vaarantaisi,
tässä olet kyllä väärässä. On renkaita joilla ei yksinkertaisesti TEE YHTÄÄN MITÄÄN.
esimerkkinä jotkin kitkarenkaat ja osa pinnatuista paskoista..
mutta uskoisin että halvemmillakin renkailla pärjää talvella jos vain nastat on laitettu kiinni niin etteivät heti irtoa. Mutuiluahan tämä on, mutta kuitenkin.
Edelleenkin: Nastan ainoa käyttöarvo on jäisellä tiellä. lumisella tiellä ainoa mikä merkitsee on kitkapito. Tässä kolahtaa pinnattujen kohdalla. renkaat ovat kovia eli kitkarenkaiden vastakohtia, Kovassa renkaassa ei voi olla hyvä kitkapito. Pinnattujen kitkarenkaiden ostajille sanon vaan että hajotkaa itseenne mulkut! (anteeksi tämä) henkilökohtaisesti ajaisin talven turvallisemmin kesärenkailla kuin pinnatuilla kitkoilla.
Itselläni ei ainakaan yksinkertaisesti ole varaa ostaa autoni hintaisia renkaita, mutta hyvä kuulla että nuo Ässät ovat edes pinnoitetuista parhaat.
lähes kaikilla renkailla pärjää jos ei tule sitä ääritilannetta. mutta kun se tilanne tulee niin se 50 metriä jarrutusmatkassa on paljon..
Tuosta en osaa sanoa onko nuo renkaat nokian kakkosen pinnalla. Pitäisikö siitä olla renkaissa mainintaa jossain?
mitä renkaan kyljessä lukee?
Hakkapeliitta 1 vai 2?