Talvirengas FAQ

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
mitä vittua? monesti ihmiset käyttää samoja vanteita kesät ja talvet jolloin renkaat irroitetaan vanteilta ja ne on mahdollisuus sitten syksyllä laittaa vikapäin...
Samaan suuntaan se rengas pyörii kuitenkin, oli sitä sitten irroitettu vanteelta tai ei. Oli se sitten ollut vaikka oikea takarengas joka nyt asennetaan vasemmaksi eturenkaaksi, niin mikään muu ei muutu kuin ulospäin näkyvä kylki.

Toki jos on todellinen seppä pyörittelemässä renkaita vanteille, niin silloin saattaa pyörimissuunnat olla vähän mitä sattuu.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
joo, tuo osta paras kommentti olisi pitänyt yksilöidä tarkemmin.
Niin olisi, mutta et sitten yksilöinyt tässäkään vastauksessa vaikka testituloksia kritisoitkin.

Eli millä vitulla sitä normiautoilija löytää sen "parhaan" renkaan, jos mihinkään mielipiteeseen ei ole luottamista?
 
Aika paljon voi luottaa Tekniikan Maailmaan.
Ylipäätään Nokia ja Continental on mielestäni varmoja valintoja vuodesta toiseen.

Antakaa testitulosten olla, oikeasti. niillä ei ole kuin hieman suuntaa antava merkitys. testituloksiin on liian helppo vaikuttaa rahalla (ei ole mitään MUTUA.) Sana testivoittaja on NIIN merkittävä myyntimeriitti että siitä ollaan valmiita jopa maksamaan. paljon. Testivoittaja on myyntiarvo.

Toisekseen testien voittajien erot esim toiseksitulleeseen ovat vaikka esim jarrutuksissa luokkaa 0,1<1 sec. eli mitättömiä.
Johonkin järjestykseen ne vain on saatava..

Eli sinä väität että enemmän pitäis luottaa rengaskauppiaaseen, jolle hyöty on suoraan lompakossa kuin lehtiin? Tottahan se on että huippurenkailla erot on mitättömiä, mutta parempi se on että se on erottuvan huipun (esim. top3) kuluttaja löytää lehdestä. Eikä niin että jokainen mutuilee sen itse ja sitten ajellaan ties millä paskoilla.
Edit: Lisätään nyt vielä että oikeastaan ainoa lehti jolle noista annan painoarvoa on Tekniikan Maailma. Tuulilasi puuhaa testit yksinään ja resurssit on sen mukaisia ja sitten jos joku ihan muun alan lehti jonkun testin vetäisee niin tuloksiin ole luottamista senkään vertaa.
 
mitä et älynnyt? käyttö MAHDOLLISTA, mutta typerää. älä nussi sanamuotoa.

Jos sen käyttö on typerää, niin miksi helvetissä sä sitten kerrot sen hyvänä puolena asiakkaalle? Vai oletko vaan copy-pastennut noi jutut kahdesta eri paikasta?

Mistä muuten rengas tietää onko kesäkuu vai lokakuu jos lämpötila on +10 astetta? Tuli vaan mieleen kun ne kitkarenkaat on niin kelvottomat kesällä mutta ne pitäisi olla jo lokakuussa alla.
 
missaat taas ihan kokonaan pointtini. Tarkoitan tyyppejä jotka ajaa kitkoilla KOKO kesän.
Aika paljon voi luottaa Tekniikan Maailmaan.
Ylipäätään Nokia ja Continental on mielestäni varmoja valintoja vuodesta toiseen.

joo voi kyllä. Michelin joka tuli toiseksi on hyvä rengas uutena. mutta...

Eli sinä väität että enemmän pitäis luottaa rengaskauppiaaseen, jolle hyöty on suoraan lompakossa kuin lehtiin? Tottahan se on että huippurenkailla erot on mitättömiä, mutta parempi se on että se on erottuvan huipun (esim. top3) kuluttaja löytää lehdestä. Eikä niin että jokainen mutuilee sen itse ja sitten ajellaan ties millä paskoilla.
Edit: Lisätään nyt vielä että oikeastaan ainoa lehti jolle noista annan painoarvoa on Tekniikan Maailma. Tuulilasi puuhaa testit yksinään ja resurssit on sen mukaisia ja sitten jos joku ihan muun alan lehti jonkun testin vetäisee niin tuloksiin ole luottamista senkään vertaa.

hyöty suoraan lompakossa? no tavallaan olet oikeassa..

otetaan koko 195/65x15 joka maksaa vaikka merkkinä X hinnan 500e ja halparengas merkkiä Y joka maksaa 400e sarja.

Kuinka moni teistä luulee että kauppias tienaa enemmän kun myy teille kalliimmat renkaat?
Totuus on että tienaan ihan yhtä paljon, myympä sitten continentalia tai auroraa.
Kate on lähes aina sama. Lähtöhinnat ovat jälleenmyyjille aina samat. Tukkuerien ostomäärät määräävät sen prosentin jonka saat pois OVH:sta.

Esim nokian hakkapeliitta 4 renkaasta huoltoasemat saavat pois 48-50% ja minä taas 55+10. eli on selvää että voin myydä halvemmalla tästä syystä.


Jos sen käyttö on typerää, niin miksi helvetissä sä sitten kerrot sen hyvänä puolena asiakkaalle? Vai oletko vaan copy-pastennut noi jutut kahdesta eri paikasta?

tiedätkö mikä tarkoitus sillä mainospuheella kaupanteon aikana on?
Nuolla persettä? ei
Puhua paskaa? ei

Luoda asiakkaaseen luottamus. Kun asiakas luottaa sinuun, hän luottaa myös tuotteeseen jota myyt. Luottamuksesi renkaaseen joka autosi alla on vaikuttaa todella paljon ajotapaan/pitoon. Kaikki hyvät puolet on tuotava esiin koska tunnen monia jotka pitävät loistavana juttuna sitä että kitkarenkailla voi ajaa kesälläkin.

Kitkarenkaat tehdään pehmeämmiksi ja kuvitelkaa nyt ihan huviksenne mitä tapahtuu kun TODELLA pehmeä kitkarengas jyystää 150km/h kun ulkona on lämmintä 40 astetta?
Kuinka kuuma tienpinta silloin on?

Jos joku saa renkaaseensa vyövian ajettuaan sillä kesällä (lue kitkat) ei tarvitse edes laittaa rengasta takuisiin koska se on oma moka. En ole korvausvelvollinen.

Toisekseen ajaminen talvirenkailla kesällä lisää jarrutusmatkoja (jopa 10m) ja ovat äänekkäitä. Varsinkin nastarenkaat joista on nypitty nastat pois.

Vai oletko vaan copy-pastennut noi jutut kahdesta eri paikasta?

Milloin vaihdan talvirenkaat?

Talvi saapuu yllättäen. Joka ikinen syksy. Kun syksyn ensimmäiset lumet saapuvat kohtaamme vuosi vuoden jälkeen saman ilmiön. Liikenne on kaaoksessa, kun ihmiset luistelevat kesärenkailla. Rengasliikkeet, huoltamot ja autoliikkeet, jotka vaihtavat renkaita ovat aivan tukossa ja autoilijat joutuvat odottelemaan vuoroaan tuntikausia. Aivan turhaan.

Laki sanoo, että talvirenkaita on käytettävä joulukuun alusta helmikuun loppuun. Nastarenkaita saa käyttää marraskuun 1. päivästä maaliskuun 31. päivään tai toisen pääsiäispäivän jälkeiseen maanantaihin. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää, jos sää tai keli sitä edellyttää. Käytännössä nastarenkaita voi alkaa käyttämään heti, kun ilman lämpötila laskee pakkasen puolelle ja on mahdollista, että tienpinnat jäätyvät. Etelä-Suomessa tämä ajankohta on yleensä syys-/lokakuun taitteessa. Nykyiset nastat kestävät hyvin ajoa myös paljailla asfalttipinnoilla.

Kitkarenkaita käyttävillä vaihtoaika on paljon joustavampi, koska laki ei kiellä kitkojen käyttöä kesälläkään. Käytännössä Pohjoismaisia, pehmeäseoksisia kitkarenkaita voi alkaa käyttämään heti, kun tielämpötilat ovat laskeneet pysyvästi alle 15 asteeseen. Silloin renkaan pinnan lämpö ei pääse nousemaan liian korkeaksi pitkäkestoisessa moottoritieajossakaan. Kitkarenkaita käyttävä autoilija voikin vaihtaa talvirenkaat autoonsa yleensä jo syykuun puolivälissä ja ajella niillä huoletta vappuun asti. Ja välttyä ruuhkilta.

Vinkki:

Vältä vaihtoruuhkat ja vaihda renkaat autoosi heti kun sää sen sallii.

Talvi alkaa lokakuussa!

Kitkarenkailla ajelet huoletta syyskuun lopusta toukokuun alkuun.

Kannaattaako säästää rahaa ja ostaa vain kaksi talvirengasta koska kahdessa vanhassa on vielä kulutus pintaa? EI!!

Vetävillä pyörillä renkaat kuluvat nopeammin kuin vapaasti pyörivällä akselilla. Tämä on yleistä varsinkin etuvetoisissa autoissa. Noin äkkipäätään tuntuisi loogiselle ja taloudelliselle ratkaisulle uusia vain kuluneet renkaat. Turvallisuuden kannalta kuitenkin on parasta, että kaikki renkaat olisivat mahdollisimman tasaisesti kuluneita, jolloin saavutetaan tasapainoisimmat pito-ominaisuudet, erityisesti kaarteissa. Paras kilometritulos renkaille saavutetaankin siten, että niitä vaihdetaan akselilta toiselle, pyörimissuuntaa vaihtamatta noin 10.000 km välein.

Paremmat renkaat aina taka-akselille
Jos kuitenkin päätetään uusia vain kaksi rengasta on paremmat asennettava aina taka-akselille. Tämä siksi, että pystyttäisiin välttämään yllättäviä pidon menetyksiä. Kuljettaja tuntee vallitsevan kitkatason vaihtelut ohjauspyörän välityksellä etupyöristä, etuvetoisessa autossa myös kaasupolkimelta. Jos pito kadotetaan taka-akselilta tämä tapahtuu lähestulkoon aina yllätyksellisesti, jolloin reagointiaikaa luiston korjaamiseen ei useimmiten ole.

Jarrutettaessa ajoneuvon painojakauma siirtyy etuakselistolle. Jos huonommat renkaat on asennettu taka-akselille se menettää pidon ensin ja ajoneuvo kääntyy hallitsemattomasti poikittain. Jos paremmat renkaat on asennettu oikeaoppisesti taakse, auto pysyy kulkusuunnassaan ja taka-akselilla olevat renkaat jarruttavat auton vauhtia edelleen tehokkaasti, jolloin saavutetaan myös lyhyempi pysähtymismatka.

Renkaiden valintatilanteessa:

Käytä ainoastaan rengaskokoja, jotka on hyväksytty autoosi. Alkuperäiskoot löytyvät rekisteriotteesta. Usein rekisteriotteeseen on lueteltu myös autonvalmistajan hyväksymiä vaihtoehtoisia rengaskokoja. Rengaskokoa voi muuttaa isommaksi tiettyjen asetusten mukaisesti. Lisätietoja saat helpoiten asiantuntijalta rengasliikkeestä tai autosi merkkiliikkeestä.

.

Suosituksia renkaiden valintaan:

* Käytä ainoastaan yhden valmistajan renkaita kerrallaan, eri valmistajien renkaiden ominaisuudet poikkevat toisistaan, mikä saattaa vaikuttaa auton ajokäyttäytymiseen.
* Uusi renkaat vähintään akseli kerrallaan. Paremmat renkaat on turvallisuussyistä asennettava aina taka-akselille riippumatta siitä onko auto etu- vai takavetoinen.
* Uusi aina venttiilit renkaanvaihdon yhteydessä.
* Älä muuta renkaan pyörimissuuntaa.

Nastarenkaiden sisäänajo ja ilmanpaineet

Nastojen toimivuus renkaan käyttöiän loppuun asti varmistetaan huolellisella sisäänajolla. Nastat asettuvat nastanreikiin ensimmäisten 500 kilometrin aikana. Sisäänajon aikana on pyrittävä välttämään nopeita kiihdytyksiä, voimakkaita jarrutuksia ja nopeaa kaarreajoa.
Kylmä ilma laskee renkaiden ilmanpainetta noin 0,1 baria/ -10 astetta. Pohjolan talviolosuhteissa kannattaakin käyttää 0,2 - 0,3 baria korkeampia paineita kuin kesärenkaissa. Autonvalmistajat antavat suosituksensa kesärenkaille lämpimimpiin olosuhteisiin. Kun tarkistat ilmanpaineita muista ottaa huomioon autosi kuormitus. Ilmanpaineilla viimeistelet autosi ajo-ominaisuudet.


tuon tekstin kopion. muuta en.
Eli millä vitulla sitä normiautoilija löytää sen "parhaan" renkaan, jos mihinkään mielipiteeseen ei ole luottamista?

kokeilemalla. mielipiteet antavat osviittaa ja kokeilemalla joko nokiaa tai continentalia (eri malleja) löydät sen mikä sopii sinulle parhaiten. Pieniin kokoihin suosittelen Gislavedia.
 
kokeilemalla. mielipiteet antavat osviittaa ja kokeilemalla joko nokiaa tai continentalia (eri malleja) löydät sen mikä sopii sinulle parhaiten.
Justiinsa. Esimerkiksi paria mallia Nokialta ja saman verran Continentalia. Yhteensä siis neljä rengaskertaa. Veikkaanpa että aika harva ostaa neljää rengaskertaa pelkästään todetakseen, että yksi on sopiva ja laitetaan alle ja muut työnnetään "roskikseen" epäsopivina.

Johan siinä on talvi puolessa välissä, ennen kuin on kaikki rengasmallit ehtinyt kokeilla ja jonkun sopivan löydettyä. Oikein huonon tuurin sattuessa, noista neljästä rengaskerrasta ei löytyisi ollenkaan sopivia rengaita ja koko pari tonnia olisi hukkaan heitettyä rahaa. Siinä vaiheessako taas kauppaan setelitukon kanssa valikoimaan muutama lisärengaskerta "kokeiluun"?

Näinkö meinasit? :)
 
no kuitenkin:D

Siis eihän sinun ole pakko kokeilla kaikkia.
Loppujen lopuksi kaksi parasta talvirengasta (nasta) ovat Nokian Hakkapeliitta 4 ja 5 sekä continentalin WinterViking 2. kun näistä tiivistetään pois Hakkapeliitta 5 renkaan turha hifistely jää jäljelle Hakkapeliitta 4 ja WinterViking 2. Nämä renkaat ovat lähes yhtähyviä joten se kumpi on parempi jää periaatteessa autonominaisuuksien ja oman maun päätettäväksi:D

Muistakaa, kotimainen sana maksaa siinä renkaassa, ja paljon maksaakin:D
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Goodyear ei ole kovin hääppöinen nastarengas asiakkaiden/testien mukaan.
Kova rengas ja kitkapito (joka tärkein talvella, kun tiellä on pelkkää lunta niin nasta on hyödytön) ei täten ole paras mahdollinen. Ei kuitenkaan TÄYSIN halpaa paskaa.
Menee sinne keskitason ja huonon välimaastoon.,
 
On noi renkaat testattu myös kuluneena Tekniikan Maailmassa.
Ymmärrän kyllä että tuskin katteet hirveästi heittää, mutta jos testejä ei olis niin jokainen myyjä vois tehdä jostain halvasta saamastaan renkaasta "huippumerkin" ja vetää siitä kunnon katteet.
Jottei menis ihan negatiiviseksi, niin hyvä idea laittaa tämmönen faq pystyyn. Kuitenkin on paljon ihmisiä joilla ei ole mitään hajua renkaista, eikä oikein innostusta katsella testejäkään lehdistä.
 
Zone-sarja -42%
no turha kokeilla kuluneenakaan:D

Siis testit ovat VAIN suuntaa antavia.

Jos haluttaisiin saada täydelliset tulokset niin pitäis testata kaikkea/kaikella.

Ajotavat,autot,sisäänajot ymsyms..

LOL!!!

ja kannaatko kotimaisesta enää maksaa ylihintaa kun esim nokian hakkapeliitta 4 tehdään myös nykyisin venäjällä!:D:D
 
Hyvää mutuilua, ihan itekkö keksit kaikki, prayer?
Michelin ei ole talvirengasvalmistaja.
Oli näemmä tullut niukasti kakkoseksi teknarin vertailussa. Mutta ne onkin nörttejä jotka ei osaa sudittaa niinkuin miehet.
 
Vittuilu on taitolaji! :thumbs:

Kyllä otti porukka tosissaan tuon kommentin. Muttä tunnetuista rengasvalmistajista michelinin renkaissa on ollut eniten ongelmia oman kokemukseni mukaan..

ja tästä eteenpäin tähän threadiin tullut vittuilu jää huomiotta.
FAQ thredissa tarkoitus on saada tietoa ei kinastella.
 
Prayeri rengasjumala, TM ei vuosikymmenten kokemuksella tiedä mitään:worship: Se on tavallisessa kaupunki pyörityksessä ihan sama, minkä merkkiset nakit sen 1.6 litrasen Corollan alla on. Suurissa nopeuksissa ehkä sitten niitä hifistelijöiden huomaamia eroja saattaa esiintyä, mutta itse ei niin mitään väliä eikä eroa.
 
Prayeri rengasjumala, TM ei vuosikymmenten kokemuksella tiedä mitään:worship: Se on tavallisessa kaupunki pyörityksessä ihan sama, minkä merkkiset nakit sen 1.6 litrasen Corollan alla on. Suurissa nopeuksissa ehkä sitten niitä hifistelijöiden huomaamia eroja saattaa esiintyä, mutta itse ei niin mitään väliä eikä eroa.

en väitä että TM ei tiedä mitään.

Mutta testit vai satojen käyttäjien mielipiteet...?
Kyllä itse kallistun jälkimmäiseen...
 
Prayeri rengasjumala, TM ei vuosikymmenten kokemuksella tiedä mitään:worship: Se on tavallisessa kaupunki pyörityksessä ihan sama, minkä merkkiset nakit sen 1.6 litrasen Corollan alla on. Suurissa nopeuksissa ehkä sitten niitä hifistelijöiden huomaamia eroja saattaa esiintyä, mutta itse ei niin mitään väliä eikä eroa.

Heh !! sieltä se totuus sitten tuli !!

ps. 100% :anssi:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom