missaat taas ihan kokonaan pointtini. Tarkoitan tyyppejä jotka ajaa kitkoilla KOKO kesän.
Aika paljon voi luottaa Tekniikan Maailmaan.
Ylipäätään Nokia ja Continental on mielestäni varmoja valintoja vuodesta toiseen.
joo voi kyllä. Michelin joka tuli toiseksi on hyvä rengas uutena. mutta...
Eli sinä väität että enemmän pitäis luottaa rengaskauppiaaseen, jolle hyöty on suoraan lompakossa kuin lehtiin? Tottahan se on että huippurenkailla erot on mitättömiä, mutta parempi se on että se on erottuvan huipun (esim. top3) kuluttaja löytää lehdestä. Eikä niin että jokainen mutuilee sen itse ja sitten ajellaan ties millä paskoilla.
Edit: Lisätään nyt vielä että oikeastaan ainoa lehti jolle noista annan painoarvoa on Tekniikan Maailma. Tuulilasi puuhaa testit yksinään ja resurssit on sen mukaisia ja sitten jos joku ihan muun alan lehti jonkun testin vetäisee niin tuloksiin ole luottamista senkään vertaa.
hyöty suoraan lompakossa? no tavallaan olet oikeassa..
otetaan koko 195/65x15 joka maksaa vaikka merkkinä X hinnan 500e ja halparengas merkkiä Y joka maksaa 400e sarja.
Kuinka moni teistä luulee että kauppias tienaa enemmän kun myy teille kalliimmat renkaat?
Totuus on että tienaan ihan yhtä paljon, myympä sitten continentalia tai auroraa.
Kate on lähes aina sama. Lähtöhinnat ovat jälleenmyyjille aina samat. Tukkuerien ostomäärät määräävät sen prosentin jonka saat pois OVH:sta.
Esim nokian hakkapeliitta 4 renkaasta huoltoasemat saavat pois 48-50% ja minä taas 55+10. eli on selvää että voin myydä halvemmalla tästä syystä.
Jos sen käyttö on typerää, niin miksi helvetissä sä sitten kerrot sen hyvänä puolena asiakkaalle? Vai oletko vaan copy-pastennut noi jutut kahdesta eri paikasta?
tiedätkö mikä tarkoitus sillä mainospuheella kaupanteon aikana on?
Nuolla persettä? ei
Puhua paskaa? ei
Luoda asiakkaaseen luottamus. Kun asiakas luottaa sinuun, hän luottaa myös tuotteeseen jota myyt. Luottamuksesi renkaaseen joka autosi alla on vaikuttaa todella paljon ajotapaan/pitoon. Kaikki hyvät puolet on tuotava esiin koska tunnen monia jotka pitävät loistavana juttuna sitä että kitkarenkailla voi ajaa kesälläkin.
Kitkarenkaat tehdään pehmeämmiksi ja kuvitelkaa nyt ihan huviksenne mitä tapahtuu kun TODELLA pehmeä kitkarengas jyystää 150km/h kun ulkona on lämmintä 40 astetta?
Kuinka kuuma tienpinta silloin on?
Jos joku saa renkaaseensa vyövian ajettuaan sillä kesällä (lue kitkat) ei tarvitse edes laittaa rengasta takuisiin koska se on oma moka. En ole korvausvelvollinen.
Toisekseen ajaminen talvirenkailla kesällä lisää jarrutusmatkoja (jopa 10m) ja ovat äänekkäitä. Varsinkin nastarenkaat joista on nypitty nastat pois.
Vai oletko vaan copy-pastennut noi jutut kahdesta eri paikasta?
Milloin vaihdan talvirenkaat?
Talvi saapuu yllättäen. Joka ikinen syksy. Kun syksyn ensimmäiset lumet saapuvat kohtaamme vuosi vuoden jälkeen saman ilmiön. Liikenne on kaaoksessa, kun ihmiset luistelevat kesärenkailla. Rengasliikkeet, huoltamot ja autoliikkeet, jotka vaihtavat renkaita ovat aivan tukossa ja autoilijat joutuvat odottelemaan vuoroaan tuntikausia. Aivan turhaan.
Laki sanoo, että talvirenkaita on käytettävä joulukuun alusta helmikuun loppuun. Nastarenkaita saa käyttää marraskuun 1. päivästä maaliskuun 31. päivään tai toisen pääsiäispäivän jälkeiseen maanantaihin. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää, jos sää tai keli sitä edellyttää. Käytännössä nastarenkaita voi alkaa käyttämään heti, kun ilman lämpötila laskee pakkasen puolelle ja on mahdollista, että tienpinnat jäätyvät. Etelä-Suomessa tämä ajankohta on yleensä syys-/lokakuun taitteessa. Nykyiset nastat kestävät hyvin ajoa myös paljailla asfalttipinnoilla.
Kitkarenkaita käyttävillä vaihtoaika on paljon joustavampi, koska laki ei kiellä kitkojen käyttöä kesälläkään. Käytännössä Pohjoismaisia, pehmeäseoksisia kitkarenkaita voi alkaa käyttämään heti, kun tielämpötilat ovat laskeneet pysyvästi alle 15 asteeseen. Silloin renkaan pinnan lämpö ei pääse nousemaan liian korkeaksi pitkäkestoisessa moottoritieajossakaan. Kitkarenkaita käyttävä autoilija voikin vaihtaa talvirenkaat autoonsa yleensä jo syykuun puolivälissä ja ajella niillä huoletta vappuun asti. Ja välttyä ruuhkilta.
Vinkki:
Vältä vaihtoruuhkat ja vaihda renkaat autoosi heti kun sää sen sallii.
Talvi alkaa lokakuussa!
Kitkarenkailla ajelet huoletta syyskuun lopusta toukokuun alkuun.
Kannaattaako säästää rahaa ja ostaa vain kaksi talvirengasta koska kahdessa vanhassa on vielä kulutus pintaa? EI!!
Vetävillä pyörillä renkaat kuluvat nopeammin kuin vapaasti pyörivällä akselilla. Tämä on yleistä varsinkin etuvetoisissa autoissa. Noin äkkipäätään tuntuisi loogiselle ja taloudelliselle ratkaisulle uusia vain kuluneet renkaat. Turvallisuuden kannalta kuitenkin on parasta, että kaikki renkaat olisivat mahdollisimman tasaisesti kuluneita, jolloin saavutetaan tasapainoisimmat pito-ominaisuudet, erityisesti kaarteissa. Paras kilometritulos renkaille saavutetaankin siten, että niitä vaihdetaan akselilta toiselle, pyörimissuuntaa vaihtamatta noin 10.000 km välein.
Paremmat renkaat aina taka-akselille
Jos kuitenkin päätetään uusia vain kaksi rengasta on paremmat asennettava aina taka-akselille. Tämä siksi, että pystyttäisiin välttämään yllättäviä pidon menetyksiä. Kuljettaja tuntee vallitsevan kitkatason vaihtelut ohjauspyörän välityksellä etupyöristä, etuvetoisessa autossa myös kaasupolkimelta. Jos pito kadotetaan taka-akselilta tämä tapahtuu lähestulkoon aina yllätyksellisesti, jolloin reagointiaikaa luiston korjaamiseen ei useimmiten ole.
Jarrutettaessa ajoneuvon painojakauma siirtyy etuakselistolle. Jos huonommat renkaat on asennettu taka-akselille se menettää pidon ensin ja ajoneuvo kääntyy hallitsemattomasti poikittain. Jos paremmat renkaat on asennettu oikeaoppisesti taakse, auto pysyy kulkusuunnassaan ja taka-akselilla olevat renkaat jarruttavat auton vauhtia edelleen tehokkaasti, jolloin saavutetaan myös lyhyempi pysähtymismatka.
Renkaiden valintatilanteessa:
Käytä ainoastaan rengaskokoja, jotka on hyväksytty autoosi. Alkuperäiskoot löytyvät rekisteriotteesta. Usein rekisteriotteeseen on lueteltu myös autonvalmistajan hyväksymiä vaihtoehtoisia rengaskokoja. Rengaskokoa voi muuttaa isommaksi tiettyjen asetusten mukaisesti. Lisätietoja saat helpoiten asiantuntijalta rengasliikkeestä tai autosi merkkiliikkeestä.
.
Suosituksia renkaiden valintaan:
* Käytä ainoastaan yhden valmistajan renkaita kerrallaan, eri valmistajien renkaiden ominaisuudet poikkevat toisistaan, mikä saattaa vaikuttaa auton ajokäyttäytymiseen.
* Uusi renkaat vähintään akseli kerrallaan. Paremmat renkaat on turvallisuussyistä asennettava aina taka-akselille riippumatta siitä onko auto etu- vai takavetoinen.
* Uusi aina venttiilit renkaanvaihdon yhteydessä.
* Älä muuta renkaan pyörimissuuntaa.
Nastarenkaiden sisäänajo ja ilmanpaineet
Nastojen toimivuus renkaan käyttöiän loppuun asti varmistetaan huolellisella sisäänajolla. Nastat asettuvat nastanreikiin ensimmäisten 500 kilometrin aikana. Sisäänajon aikana on pyrittävä välttämään nopeita kiihdytyksiä, voimakkaita jarrutuksia ja nopeaa kaarreajoa.
Kylmä ilma laskee renkaiden ilmanpainetta noin 0,1 baria/ -10 astetta. Pohjolan talviolosuhteissa kannattaakin käyttää 0,2 - 0,3 baria korkeampia paineita kuin kesärenkaissa. Autonvalmistajat antavat suosituksensa kesärenkaille lämpimimpiin olosuhteisiin. Kun tarkistat ilmanpaineita muista ottaa huomioon autosi kuormitus. Ilmanpaineilla viimeistelet autosi ajo-ominaisuudet.
tuon tekstin kopion. muuta en.
Eli millä vitulla sitä normiautoilija löytää sen "parhaan" renkaan, jos mihinkään mielipiteeseen ei ole luottamista?
kokeilemalla. mielipiteet antavat osviittaa ja kokeilemalla joko nokiaa tai continentalia (eri malleja) löydät sen mikä sopii sinulle parhaiten. Pieniin kokoihin suosittelen Gislavedia.