Talvirengas FAQ

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Talvi tulee taas ihan kohta.. Nastarenkaat haussa, vaikka kai sitä joskus vois kitkojakin kokeilla, ehdotuksia? Itse olen tutkinut nastoja koossa 195/65 R15 rengastöineen

Hakkapeliitta7 ~470-490e
Conti ice contact ~440e
Michelin Xice xin2 ~400-420e
Goodyear Ug extreme ~360-380e

Muista renkaista ei oikein ole tullut tarjouksia.

TM talvirengastesti
1. Hakka7
2. Conti ice contact
3. Bridgestone Noranza 2 Evo
4. Michelin Xice xin2
5. Pirelli winter carving edge
6. Vredestein Arctrac
7. Goodyear ug extreme
jne
 
Hakka-renkaat kyllä pitävät ihan järjettömän hyvin, mutta niissä on yksi kovimpia rengasmeluja. Nastat pysyvät myös tosi hyvin. Mulla on Hakka5 ja yhdessä talvessa oli lähteny 3 nastaa ja seuraavana vielä vähemmän. Tähän toki vaikuttaa myös ajotyyli.

Kokeile kitkoja jos olet hyvä ja rauhallinen kuski ja ymmärrät tilannenopeuksista jotain. Muuten pysyttele nastoissa.
 
Täältä ääni Hakka seiskoille, viime talvi noilla meni, kaikki nastat talven jälkeen tallella. Tosin ajotyyli on aika rauhallinen. Hiljaset noi ei kyllä ole (tosin ei kyllä mun korvaan meluisammat kuin edelliset goodyearit), mutta pitoa on ihan saatanasti.
 
Kokeile kitkoja jos olet hyvä ja rauhallinen kuski ja ymmärrät tilannenopeuksista jotain. Muuten pysyttele nastoissa.
Nåinhan se on, kitkoilla ajellessa on hyvä muistaa ajavansa kitkoilla (lol), varsinkin ns. pääkallokeleillä. Hyvät kitkat toimii siinä missä nastarenkaatkin... paitsi jäällä. Ja on miellyttävämmät ajella lähestulkoon kaikilla muilla kelivaihtoehdoilla.

Ite en kitkoista pois vaihda, ainakaan ennen kuin ostan jonkun oikeasti alustaltaan hiljaisemman auton, noilla VAG-paskoilla ei kärsi nastoilla ajaa... :D

Ensi talveksi tulossa Goodyearin Ice Navi Zeat, josko niillä saisi paremmat ominaisuudet niille talvisemmille keleille, kun juuri niitä ominaisuuksia on märkä/kuiva asfaltti-ominaisuuksien kustannuksella painotettu. Varmaan tosin kuluvat nopeammin sen vuoksi, vois kuvitella, mutta halvimmasta päästä merkkirenkaita kuitenkin ovat koossa 225/45/17, joten ehkä se kompensoi.
 
Nåinhan se on, kitkoilla ajellessa on hyvä muistaa ajavansa kitkoilla (lol), varsinkin ns. pääkallokeleillä. Hyvät kitkat toimii siinä missä nastarenkaatkin... paitsi jäällä. Ja on miellyttävämmät ajella lähestulkoon kaikilla muilla kelivaihtoehdoilla.

Ite en kitkoista pois vaihda, ainakaan ennen kuin ostan jonkun oikeasti alustaltaan hiljaisemman auton, noilla VAG-paskoilla ei kärsi nastoilla ajaa... :D

Ensi talveksi tulossa Goodyearin Ice Navi Zeat, josko niillä saisi paremmat ominaisuudet niille talvisemmille keleille, kun juuri niitä ominaisuuksia on märkä/kuiva asfaltti-ominaisuuksien kustannuksella painotettu. Varmaan tosin kuluvat nopeammin sen vuoksi, vois kuvitella, mutta halvimmasta päästä merkkirenkaita kuitenkin ovat koossa 225/45/17, joten ehkä se kompensoi.

Hyvät renkaat, testattu on :thumbs:
 
Zone-sarja -42%
No jos hinnalla ei ole väliä niin ihan perus Nokia, Michelin , Continental, Bridgestone - linjalta lähtisin.

Continentalin renkaista muistan lukeneeni täältä aiemmin kehuja ja omassa autossa onkin WinterViking 2:set, mutta noista uusista IceContacteista ei taida vielä olla mitään testituloksia? Taitaa kuitenkin olla varma valinta? Niistä tulikin jo kysyttyä hinta paikallisesta liikkeestä ja sekin vaikutti hyvältä.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Continentalin renkaista muistan lukeneeni täältä aiemmin kehuja ja omassa autossa onkin WinterViking 2:set, mutta noista uusista IceContacteista ei taida vielä olla mitään testituloksia? Taitaa kuitenkin olla varma valinta? Niistä tulikin jo kysyttyä hinta paikallisesta liikkeestä ja sekin vaikutti hyvältä.
Kyllä noi on kaikki varmoja valintoja. Itse lähtisin arpomaan välillä Michelin ja Nokia. Nokia voitti TM:n testin, jos sille nyt jotain painoarvoa haluaa antaa.
 
Continentalin renkaista muistan lukeneeni täältä aiemmin kehuja ja omassa autossa onkin WinterViking 2:set, mutta noista uusista IceContacteista ei taida vielä olla mitään testituloksia? Taitaa kuitenkin olla varma valinta? Niistä tulikin jo kysyttyä hinta paikallisesta liikkeestä ja sekin vaikutti hyvältä.

Uusi IceContact oli testeissä toisena, nokian jälkeen.
 
Mites rengasgurut, onko mitään perää että Continentalit kuluu huomattavasti nopeammin kuin Nokian renkaat? Mulle on jäänyt tällainen kuva muutaman rengasparin suhteen, mitä molempia merkkejä on ollut. Eli ihan sattumaako vain, vaiko yleisempi juttu?
 
Empä nyt tiedä. Nokiassa lamelointi ei ainakaan HKPL 2,4,5 malleissa ylettänyt kuin puoleen väliin joka palassa. Continentalissa pohjaan asti. Nokiat saa heittää mäkeen siis siinä 5mm kohdalla, 4mm kohdilla. Taksikuskit ainakin ovat suosineet enemmän conttia.
 
Empä nyt tiedä. Nokiassa lamelointi ei ainakaan HKPL 2,4,5 malleissa ylettänyt kuin puoleen väliin joka palassa. Continentalissa pohjaan asti. Nokiat saa heittää mäkeen siis siinä 5mm kohdalla, 4mm kohdilla. Taksikuskit ainakin ovat suosineet enemmän conttia.
Talvirenkaat saa joka tapauksessa heittää mäkeen tuossa vaiheessa. Ihmettelen kuka on niin hullu, että vetää talvirenkaat vielä tuosta sileämmäksi. Silti niitäkin löytyy.
 
Talvirenkaat saa joka tapauksessa heittää mäkeen tuossa vaiheessa. Ihmettelen kuka on niin hullu, että vetää talvirenkaat vielä tuosta sileämmäksi. Silti niitäkin löytyy.

Komppaan täysin. Mutta siis pointti oli vielä ,että continentaleilla on turvallisempaa ajaa ne viimeisetkin millit, kun taas nokian renkaista se hyvä pito häviää todella äkkiä.
Uutenahan melkein mikä tahansa rengas on hyvä (no ei todellakaan), mutta kulumisen edetessä pidot muuttuu todella paljon. Itse olen ajanut renkaat siihen asti kun niissä pitoa vielä on, ja se on yleensä ollut siinä 5mm kohdilla kun se loppuu. Naurattaa pellet jotka ostavat renkaita jolla pääsee "vielä tämän talven" tai "sellaiset joilla pääsee katsastuksesta läpi" tai ne "millä ei vaan saa sakkoja". Kovasti on arvot vituillaan monilla ihmisillä.
 
Naurattaa pellet jotka ostavat renkaita jolla pääsee "vielä tämän talven" tai "sellaiset joilla pääsee katsastuksesta läpi" tai ne "millä ei vaan saa sakkoja". Kovasti on arvot vituillaan monilla ihmisillä.

Tästä oon täysin samaa mieltä, ei voi ymmärtää miksi tuollaisessa asiassa pitää pihistellä.
Ja tohon kyselemääni rengasjuttuun, tuntuu vaan uskomattomalta kun noi Hakkapeliitta vitoset tuli auton mukana (käytetyt jo sillon, tosin tuskin montaa vuotta) vajaa kolme vuotta sitten ja pintaa on yhä reilusti jäljellä, melkein tuntuu välillä että kuluuko ne ollenkaan. Tuona aikana autolla siis ajettu 70tkm joista talvirenkaat alla ainakin sen 30tkm. Aiemmasta autosta kului itsellä Continentalit loppuun hyvinki ennen 30tkm ja ne siis ostin uutena. Mutta olipa muuten uutta tietoa tuo lameloinnin syvyys, vois melkeen huomenna vilkasta että miten paljon siellä sitä merkityksellistä kulutuspintaa on jäljellä.
 
Onhan se selvä että vanha ja kova rengas kuluu hitaammin kuin uusi ja tuore. Myöskin se, millaisilla teillä niillä on ajettu, vaikuttaa paljon. Renkaiden kulumiseen vaikuttaa myös itse auto. Vähänkin kulmat vituillaan ja renkaat kuluu silmissä.
 
Hei kysynpä kun tuli mieleen:

Vaihdatin nastarenkaat vanhoille vanteille liikkeessä. Maantienopeuksissa välillä n.80-100km/h kuuluu mielestäni epätasainen ulina/humina/rengasmelu. Tätä ei kuulunut kesärenkailla. Kun ajaa hiljempaa tai kovempaa niin melu häviää.

Faija arveli että liikkeessä eivät tasapainottaneet renkaita ja johtuu siitä. Onko liikkeillä tapana tasapainottaa aina, ja voiko ongelma johtua tuosta? Itse ääni ei juuri vaivaa, mutta että jos renkaat tuon takia voi kulua epätasaisesti...
 
Wtf? Hiljaista nastarengasta ei ole olemassakaan. Nastarenkaat pitävät juuri hirveän ujelluksen. Tasapainotuksella ei saa rengasmelua aikaiseksi, ainoa mitä väärin tasapainotuksella saa aikaan on renkaiden täristäminen ja huonosti kuluminen.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom